Laittaisitko kevyesti rullaavan kapeamman kilparenkaan eteen vai taakse? Ilmanvastuksen takia se kannattaisi laittaa eteen, mutta toisaalta edessä olisi mukavuuden kannalta parempi olla sitä joustoa minkä vähän isompi rengas tarjoaa. Vierintävastuksen takia taas kannattaisi laittaa paremmin rullaava rengas taakse painopistehän ei ole 50/50 vaan takana on vähän enemmän painoa.
Sekarengastus pohdintaa
12
150
Vastaukset
- Anonyymi
Mukavuuden kannalta on ehkä kuitenkin parempi, jos se isompi rengas on takana siellähän se enin paino on. Silloin tulee myös se kapeampi rengas eteen mikä halkoo paremmin tuulta. Kevyttä eturengasta on myös huomattavasti mukavampi paikata siellä tien päällä kuin takarengasta mikä saisi olla mielellään kestävämpi, kun se on aina se mikä puhkeaa.
- Anonyymi
Joutuu tekemään kompromissin eli jos käytettävissä on vain kapea rengas, niin se taakse.
- Anonyymi
Ai jaa. Miksi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai jaa. Miksi?
No, tulee sitä herkkyyttä ja kiihtyvyyttä muutenhan tuo parempi rengas menee vähän niin kuin hukkaan. Toki pyörä vähän kevenee onhan sekin pieni etu, mutta oikeasti pitää hommata kahdet kiekot tai kaksi pyörää, jos haluaa mukavaa kyytiä ja nopeaa vauhtia.
- Anonyymi
Ilmanvastuksen pienentämiseen yksi ratkaisukeino voisi olla aerodynaaminen etulokasuoja joka kaartuu eteen peittäen lähes koko eturenkaan, toki jätettävä muutama milli varaa tienpinnan ja lokarin väliin.
Lokarin takaosaa pitäisi varmaankin vastavuoroisesti lyhentää niin paljon ettei se toimi "jarruvarjona".- Anonyymi
Yksi tehokas ratkaisu ilmanvastuksen pienentämiseen on nopeuden alentaminen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksi tehokas ratkaisu ilmanvastuksen pienentämiseen on nopeuden alentaminen.
Itse suosin myötätuuleen ajamista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse suosin myötätuuleen ajamista.
Miks en oo tajunnu tuota....
- Anonyymi
Näköjään kannattaa laittaa ehdottomasti eteen:
http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm- Anonyymi
Tuosta taulukosta näkee myös kuinka "paljon" pyörän paino vaikuttaa.
3 kiloa kevyempi pyörä ja tasaisella 50 km:n lenkillä säästäisi kokonaista yhden kymmenesosasekunnin, että varmaan kannattaa ostaa kevyt ja helposti murtuva runko kymppitonnilla. Anonyymi kirjoitti:
Tuosta taulukosta näkee myös kuinka "paljon" pyörän paino vaikuttaa.
3 kiloa kevyempi pyörä ja tasaisella 50 km:n lenkillä säästäisi kokonaista yhden kymmenesosasekunnin, että varmaan kannattaa ostaa kevyt ja helposti murtuva runko kymppitonnilla.En tiedä mitä arvoja käytit, mutta itse sain 3kg. painavammalla pyörällä aika eroksi 50km lenkillä pyörätyypistä riippuen "muutamia kymmeniä sekuntteja".
Eli pitää tajuta että tasaisella tiellä tasaista nopeutta ajaen, niin pyörän painon vaikutus on hyvin pieni (ellei pyörän paino siis kasva kymmeniä kiloja), mutta tilanne muuttuu heti jos ajotavassa on paljon kiihdytyksiä/jarrutuksia taikka paljon nousua.
Jos samaan yhtälöön muutetaan vaikka 3%:n nouskulma, niin 3kg painavammalla pyörällä 50km. matkalla tuleekin eroa jo pyörätyypistä riippuen useita minuutteja (luokkaa 4-5min)
Mutta etenkin maatieajossa, niin ylivoimaisesti isoin osa voimantuotosta menee ilmanvastuksen voittamiseen, eli kuljettajan ja pyörän aerodynaamisuus on paljon tähdellisempi asia kuin pyörän paino.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72498- 1161698
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill371442Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1641272Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1201266- 1431219
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1481191- 521165
- 571091
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46979