Löytyi ihan hyvää ajateltavaa, joskus olen ja joskus en.
1. Tunneäly ilmenee usein siitä, että henkilö osaa kuunnella taitavasti ja aktiivisesti toisia ihmisiä.
2. Tunneälykäs ihminen on hyvin empatiakykyinen. Empatia on kykyä asettua toisen tunne-elämään niin, että kuuntelee toista ja toisen tarpeita eikä puhu itsestään.
3. Tunneälykäs ihminen ei käytä ilmauksia, kuten ”tiedän jonkun, jolla on asiat vielä huonommin” tai ”nyt vaan pää pystyyn ja eteenpäin”. Ihmiset usein kuuntelevat, mutta puhuvat vain omista tunteistaan.
4. Tunneälykäs osaa hallita myös omia tunteitaan. Mitä paremmin on perillä omista tunteistaan, sitä vähemmän niitä heijastaa toisiin.
Projektio eli heijastaminen onkin Merisen mukaan hyvin yleinen keino suojautua omalta mieleltä ja tunteilta. Tämä aiheuttaa tunteiden heijastamista muihin ihmisiin.
Kolme merkkiä paljastaa puutteet tunneälyssä
Tunneälyssä voi olla niin pieniä kun isompiakin puutteita. Ihminen, jolta puuttuu tunneälyä, tarjoaa usein valmiita omia ratkaisujaan toisten henkilökohtaisiin ongelmiin.
Yksi huono merkki on, jos henkilö kertoo toiselle, että nyt kannattaa ehdottomasti tehdä näin. Toinen merkki on, että ei osaa kuunnella muita. Tunneälykäs ihminen osaa rauhoittua kuuntelemaan toista ja olla empaattinen. Puhujalle tulisi jäädä aidosti ymmärretty olo, Merinen kertoo.
Pieniä signaaleja tunneälykkyyden puutteesta voivatkin olla hyvin suorat ohjeet tai omien kokemusten jatkuva vertaaminen toisten tilanteisiin ja ongelmiin.
Lisäksi ongelmistaan avautuvalle saattaa jäädä olo, että toinen ei oikeastaan ymmärtänyt häntä tai hänen tunteitaan.
Opettele kuuntelemaan itseäsi, jotta voi kuunnella muita.
Ihmisillä, jotka eivät ole käsitelleet ehkä tarpeeksi omia tunteitaan, on tapana kiertää mielessä kehää ja miettiä, miten minä koen tuon asian, miltä tuo minusta tuntuu ja mitä minä ajattelen tästä, Merinen selittää.
Kuuntelu on tärkeä taito, jota ei tunneälykkyydessä voi korostaa liikaa. Sitä voi kehittää keskittymällä kuunteluun aidosti toisen näkökulmasta.
Jotta voi olla tosille tunnetasolla mahdollisimman hyvä, tulisi pyrkiä pois tällaisesta minä minä minä -ajattelusta. Tässä joutuu laittamaan itseään sivuun ja ajattelemaan, mitä juuri toinen ihminen tuntee ja haluaa sanoa.
AV
Oletko tunneälykäs?
49
<50
Vastaukset
Toisinaan olen ja toisinaan en. Silloin kun en ole, en ole vastaanottavainen vaan sulkenut itseni lähinnä siksi, että olen uupunut henkisesti että fyysisesti.
Tai suojaan itseni menemästä liikaa mukaan toisen emootioihin. Silloin pysyttelen linjalla, etten välttämättä vaikuta yhtään olevani myötäämässä tai puhun ihan eri asiastakin siirtäen keskustelua pois tunteesta, jota en yksinkertaisesti silloin jaksa vastaanottaa.
Kaikenkaikkiaan olen aivan liian tunteva, jollen tietoisesti suojaa itseäni siltä. Tuhoan itseni uupumalla muitten tunnetaakoista.Mä olisin kirjoittanut samalla tavalla, mutta laiskana jäin odottamaan, että joku muu tekisi sen.
Gattino kirjoitti:
Mä olisin kirjoittanut samalla tavalla, mutta laiskana jäin odottamaan, että joku muu tekisi sen.
Heh. Ovela. :)
Gattino kirjoitti:
Mä olisin kirjoittanut samalla tavalla, mutta laiskana jäin odottamaan, että joku muu tekisi sen.
Ei ole vaikea ymmärtää muiden tunnetiloja, on vaikeus hallita ettei mene liikaa niihin mukaan, säästääkseen itseään.
PALSTANVALTAAJA kirjoitti:
Ei ole vaikea ymmärtää muiden tunnetiloja, on vaikeus hallita ettei mene liikaa niihin mukaan, säästääkseen itseään.
Aivan. Minä ylikuormitan itseäni tällä palstalla jatkuvasti. Äskettäin Kynis veti herneen nenäänsä, enkä tajuu, miksi.
Gattino kirjoitti:
Aivan. Minä ylikuormitan itseäni tällä palstalla jatkuvasti. Äskettäin Kynis veti herneen nenäänsä, enkä tajuu, miksi.
Noo, heillä on se tunnevastuu itselläänkin. Tiedät itse ettet tarkoittanut pahalla, joten... 🤷🏼♂️
- Anonyymi
Gattino kirjoitti:
Se nyt kilahtelee jatkuvasti, täysin kykenemätön itsekritiikkiin.
- Anonyymi
Otetaanpa tähän yhteyteen esimerkki nimimerkin Asian Vierestä tunneälykkyydestä.
Keskustelu koski vapaaehtoista lapsettomuutta. Vastapuolen kommenteissa ei ole havaittavissa provosoitumista, mutta Asian Vierestä kirjoittaa mm. näin:
"Oleppa kuule lisääntymättä tai lisäänny, ei minua se paskan vertaa kiinnosta kun se on vain sinun juttusi. Lopeta turhan jankkaaminen tai kohta luulen että halusit lasta mutta olet kyvytön saamaan. Ihmeen tärkeänä pidät muiden mielipiteitä ja vääristelet vielä niitä sellaisiksi miten itse haluat niitä tulkita. Usko nyt, tuki emättimesi tai poista kohtusi, ei se minua kiinnosta ollenkaan, ei vaikuta elämääni ollenkaan. Tuliko selväksi?
AsianVierestä"
https://keskustelu.suomi24.fi/t/16883925/onneksi-on-oma-rakas#comment-107476630- Anonyymi
Hyvä esimerkki ko. setämiehen tunneälystä.
- Anonyymi
Totesin jo aloituksessa etten aina ole, en jaksa jankata ihmisten kanssa ja tuo viesti taitaa sen aika selvästi tuoda esille. Jokaisella on oikeus tehdä siten miten itse parhaaksi katsoo, tuo asia ei ole muuttunut puolentoista vuoden aikana.
Se että muistat tuon ja etsit keskustelun, osoittaa jotain jääneen hampaankoloon? Kaiva ihmeessä se jo pois. Omat valinnat ja oma elämä, meillä jokaisella.
AV - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totesin jo aloituksessa etten aina ole, en jaksa jankata ihmisten kanssa ja tuo viesti taitaa sen aika selvästi tuoda esille. Jokaisella on oikeus tehdä siten miten itse parhaaksi katsoo, tuo asia ei ole muuttunut puolentoista vuoden aikana.
Se että muistat tuon ja etsit keskustelun, osoittaa jotain jääneen hampaankoloon? Kaiva ihmeessä se jo pois. Omat valinnat ja oma elämä, meillä jokaisella.
AVTuo postaus kertoo hyvin millainen feikki mielistelijä todellisuudessa olet .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
AVHuomaa se, että tunneälykäällä ihmisellä kysymys muiden huomioon ottamisesta ei ole jaksamiskysymys. Se muiden huomioiminen tulee ihan kaikissa tilanteissa, koska sillä tavalla itse asiassa "jaksaa" itsekin paremmin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huomaa se, että tunneälykäällä ihmisellä kysymys muiden huomioon ottamisesta ei ole jaksamiskysymys. Se muiden huomioiminen tulee ihan kaikissa tilanteissa, koska sillä tavalla itse asiassa "jaksaa" itsekin paremmin.
Joskus ihmisiä ei vain jaksa, sellaisia, jotka haluavat myydä sen oman näkemyksen toiselle vaikka välisin. Nyt kun jotain taas harmittaa, pitääkin siirtyä kuuntelulinjalle. Turha alkaa vänkäämään.
AV - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
AVEi ole mitään hampaankolossa. On vain valtavan hyvä muisti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole mitään hampaankolossa. On vain valtavan hyvä muisti.
Voihan sitä aina maalittaa.
Parisuhteissa voivat jotkut sortua muistelemaan asioita jotka olisivat tapahtuneet vaikka 8 vuotta sitten. Aihe voi tuottaa riitaa seuraavan 30 vuoden aikana jopa 100 kertaa itse aiheen muuttumatta tai jalostumatta. Pitkävihaisuus ei ole aina hyve?
AV - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voihan sitä aina maalittaa.
Parisuhteissa voivat jotkut sortua muistelemaan asioita jotka olisivat tapahtuneet vaikka 8 vuotta sitten. Aihe voi tuottaa riitaa seuraavan 30 vuoden aikana jopa 100 kertaa itse aiheen muuttumatta tai jalostumatta. Pitkävihaisuus ei ole aina hyve?
AVEn ole parisuhteessa sinun kanssasi. Olemme julkisella keskustelupalstalla. Toin esiin asioita, jotka mielestäni liittyivät ketjun aloitusviestiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joskus ihmisiä ei vain jaksa, sellaisia, jotka haluavat myydä sen oman näkemyksen toiselle vaikka välisin. Nyt kun jotain taas harmittaa, pitääkin siirtyä kuuntelulinjalle. Turha alkaa vänkäämään.
AV" sellaisia, jotka haluavat myydä sen oman näkemyksen toiselle vaikka välisin"
Tuohan on sinun ikioma toimintatapasi. - Anonyymi
Peukku tällä, luin koko langan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" sellaisia, jotka haluavat myydä sen oman näkemyksen toiselle vaikka välisin"
Tuohan on sinun ikioma toimintatapasi.Minkähän pascahalvauksen Asian vierestä pyyhkijä mahtaakaan saada, jos hänen omat tyttärensä ei halua tehdä lapsia?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Peukku tällä, luin koko langan.
Kiitos. Linkitetty lanka on pitkä mutta lukemisen arvoinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkähän pascahalvauksen Asian vierestä pyyhkijä mahtaakaan saada, jos hänen omat tyttärensä ei halua tehdä lapsia?
Tai tekee abortin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huomaa se, että tunneälykäällä ihmisellä kysymys muiden huomioon ottamisesta ei ole jaksamiskysymys. Se muiden huomioiminen tulee ihan kaikissa tilanteissa, koska sillä tavalla itse asiassa "jaksaa" itsekin paremmin.
Resurssit eli jaksaminen täytyy olla kaikessa.
Toiset ihmiset voi ottaa aina huomioon tietyssä määrin. Jokaisella on kuitenkin rajansa ja niistä on pidettävä huolta. Myös tai etenkin tällä palstalla.
- Anonyymi
Mä olen tunneälyssä ihan 10/10. Sen takia naiset jopa repii minua seurakseen (ihan tosi), kun olen viihteellä.
- Anonyymi
Riippuu täysin tilanteesta. Olen kyllä, jos haluan ja jaksan.
Tunteistani en tiedä, enkä sitäkään onko hömppälehden artikkelin kopioiminen somepalstalle sellaisenaan osoitus älykkyydestä. Tuntuu, että ei olisi.
- Anonyymi
Jos on kyse surullisista tunteista niin niissä olen melkoinen älykkö. Toisten iloissa en niinkään jaksa riekkua mukana joten siinä olen kai aika tunnetyhmä.
- Anonyymi
No, sä olet luonteeltasi ns. melankolinen. Se on eräs luonteen piirre. Ei tarkoita, ettet ymmärtäisi niitä ilojakin, mutta ne ovat vähemmän tärkeitä.
Kuvittelin olevani tunneälyn mestari tullessani tälle palstalle.
Täällä huomasin, että monet naiset lukivat minun tunteitani ja ajatuksiani paremmin kuin minä. Se oli hämmentävää.
Saattaa olla, että naisilla on luonnostaan suurempi tunneälyn potentiaali.- Anonyymi
Naisilla on tutkimusten mukaan KESKIMÄÄRIN parempi tunneäly. Tämä on evoluution myöt syntynyt potentiaali. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kaikilla naisilla niin olisi. Naispuolisia "mulkeroita" on yllin kyllin.
- Anonyymi
Sä tuskin olet, liian omahyväinen
- Anonyymi
Enpä tiedä, mutta ap kerropa miten on itsesi laita? Auttoiko alotus sinua selvittämään päässäsi pyöriviä asioita? Helpottiko se oloasi? Miten tulevaisuudessa voisi toimia.
- Anonyymi
Kerronpa vielä esimerkin tunneälyni loistavasta hetkestä. Työkaverini oli puhunut vaimolleen minusta siihen sävyyn, että siinä on erityisen fiksu ja avoin ihminen. Työkaverini kertoi vaimolleen pyrkivänsä olemaan itsekin joskus kaltaiseni. [Tämän kuulin työkaverin vaimolta itseltään.]
Sitten olin kerran eräässä tilaisuudessa, jossa edellä kerrottu työkaverini piti vaimonsa kanssa tulla myös paikalle. Työkaveri ei jostakin syystä päässyt paikalle, mutta vaimo tuli. Hän kysyi heti sisään tullessaan, olenko minä paikalla. Toinen työkaverini ohjasi hänet luokseni ja juttelimme koko illan keskenämme.
Vaimo sanoi, että olen juuri miehensä kuvaileman kaltainen ihminen, jolle on helppo avautua asioista. Siinä hän sitten kertoi kannustamanani minulle, miten heidän parisuhteessa oli ongelmia ja hän harkitsi eroa miehestään. Ymmärsin heti, että nyt ollaan "sensitiivisten" asioiden äärellä, joten en missään tapauksessa aikoisi kertoa hänelle, mitä hänen tulisi tehdä. Juttelimme ongelmien syistä ja seurauksista. Usean tunnin (!) keskustelun jälkeen hän koki saaneensa selvyyttä ajatuksiinsa ja tilaisuuskin oli loppumaisillaan.
Olin tarjonnut aikaani hänelle tärkeässä asiassa eikä minun iltani suinkaan mennyt pilalle, vaan koin saavani osallistua johonkin, joka oli hänelle sekä työkaverilleni tärkeä elämänvaihe. Itse asiassa se oli yksi parhaista keskusteluista, joita olen käynyt, ja antoi myös minulle pohdittavaa. - Anonyymi
Oikeastaan olen herännyt siihen että ajatelen vähän liikaakin muita. Unohdan itseni. Minä olen onneton. Mutta muut on onnellisia. Minä kuuntelen huolet. Minulta ei kysytä miten minulla menee. Jollain on murheita minä valvon yöt miettien kuinka pärjää. Tuskin kukaan vuokseni valvoo.
- Anonyymi
Tuo kuulostaa asioiden märehtimiseltä. Sinun pitää harjoittaa itsemyötätuntoa ja tehdä itsellesi mieluisia asioita. Ennen kaikkea nukkua yöt hyvin!!!
- Anonyymi
Olen mielestäni kohtuullisen tunneälykäs. Ihmiset esim. avautuvat minulle herkästi, joskus liiankin herkästi, ja kuuntelen mielelläni, jos toisilla on jotain sydämellään. Osaan ottaa ihmiset yleensä hyvin huomioon ja antaa heille tarvittaessa tilaa. Teen myös aina parhaani yrittäessäni ymmärtää toisten näkökulmia, vaikka ne poikkeaisivat omistani.
Koen silti myös, että minulla on paljon opittavaa tunneälystä. En aina löydä oikeita sanoja ja olen yrittänyt opetella sitä, etten ainakaan täyttäisi tällaista avuttomuuden hetkeä alkamalla kertomaan omista kokemuksistani, juuri kuten tuossa jutussakin sanotaan, ettei pitäisi tehdä. Yritän opetella siis paremmaksi kuuntelijaksi ja muistaa, ettei minun tarvitse ratkoa kaikkien ongelmia, pelkkä kuuntelukin riittää. Olen perusluonteeltani herkästi innostuvat sorttia ja joskus innostukseni vyöryy liian kovaa päälle. En halua loukata ketään tai olla tunteeton, joten joudun tasapainottelemaan tämän kanssa, miten ja missä tilanteissa annan innostukseni päästä valloilleen.
Me ihmiset emme ole täydellisiä. Useimmat meistä pyrkivät olemaan parhaita versioita itsestään, mutta tunneälykkyys on jotain sellaista, ettei siinä mielestäni valmiiksi tule oikein koskaan. Tilanteet muuttuvat, ihmiset muuttuvat.. Jokainen meistä joutuu sopeutumaan jatkuvasti uusiin tilanteisiin ja hyvät tunneäly auttaa tässä valtavasti, mutta harvapa voi silti sanoa osaavansa toimia kaikissa tilanteissa täydellisen tunneälykkäästi.- Anonyymi
Minä taas usein kerron omista kokemuksistani, jos ne asiaan liittyvät. Minusta se on vertaistukea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä taas usein kerron omista kokemuksistani, jos ne asiaan liittyvät. Minusta se on vertaistukea.
Samoin teen minä (olen edellinen kirjoittaja), jos keskustelu ja tilanne on sen luonteinen, että ajatuksia voidaan ns. pallotella. Mikäli toisella on jotain suurempaa murhetta tai mullistusta meneillään, yritän pitää sen linjan, etten tuo omia kokemuksiani esiin ainakaan tavalla, jonka toinen voisi kokea hänen tunteidensa tai kokemustensa vähättelynä. Tässä tarvitaan juuri sitä tunneälyä, että osaa tunnistaa tilanteen, mitä toinen ihminen kaipaa ja tarvitsee juuri siinä hetkessä.
Noin yleisesti kokemusten vaihtaminen on myös minun mielestäni ihan ok ja usein jopa lohduttavaa, kun tajuaa, ettei ole ajatustensa tai kokemustensa kanssa yksin.
Mulle on sanottu, että oon tunneälykäs, mutta sillä ri ole mulle merkitystä. Oon vaan mä.
- Anonyymi
Voikohan hätänumeroonkin soittaa lähettämällä postikortin, osoite 112?
Koska hajosi puhelin, liittymä on, mutta ei ole sitä laitettaq eli puhelinta, enkä pysty kävelemäänkään kaupppaan ostamaan, mitä teen?`- Anonyymi
Näin unta ihmisestä , jota en oo ajatellu pitkään aikaan
Kyseltiin kuulumisia
Sopuisa tapaaminen
Onkohan hän kuollut
Outo uni
Jäähyväinen
- Anonyymi
Enpä tiedä. En halua kuunnella ihmisten ongelmia ja huolia. Se vie minusta kaiken energian, masennun itsekin.
- Anonyymi
Jos sä lainaat jotain, pitää olla lainausmerkit ja lähde perässä. Ei ollut sun omaa tekstiä
nimittäin. - Anonyymi
Lainattava LÄHDE ilmoitettava.
Ns. tunneälyä usein peräänkuuluttaa sellainen, jolla ei ole siitä itsellään edes viitettä, saati näyttöä. Kyse onkin usein suulaasta ihmisestä, joka tarvitsee itselleen KUUNTELIJAN. 🌹👀
- Anonyymi
Jub' kppp jooh haluaa katsoa naisten uimakilpailuja :DF
- Anonyymi
Em tieä tuleeko illasllallallalsla uusdu jamesjuttu josdsa huumoria, mutta bvoi ollas josd tuleer joku hsudks.
Kauhean paha sanoa, itseään on kohtuullisen vaikea tuomaroida. Läheisten pitäisi ottaa asiaan kantaa, jotta päätelmä olisi validi, mutta en jaksa kiusata heitä tällä.
- Anonyymi
Olen silloin kun haluan olla ja lisäksi olen hyvin empaattinen myös. Siinä se akilleen kantapää onkin, sillä ärsytettynä tiedän liiankin hyvin millä lyödä vyön alle siinä missä toinen on mahdollisesti jo pitkään yrittänyt nakertaa omanarvontunnettani.
- Anonyymi
Niin älykkyyttä on myös tietää miten käyttää tunneälykkyyttään ja ennenkaikkea kyky arvioida tekojensa seurauksia tulevaisuudessa. Temperamenttinen ihminen olkoon älykäs tai ei, on tikittävä aikapommi, jos ei opi hillitsemään käytöstä ts.opi käyttäytymään. Mutta kyllähän sitä hiljaista ilkeyttä löytyy hissukoistakin,
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 317028
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04708- 623939
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2292968Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon362913Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella452566Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme262515- 401863
- 261845
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731777