Mustan aukon singulariteetti ja alkuräjähdyksen singulariteetin eroavaisuudet ja samnkaltaisuudet

Anonyymi

Kuinka todennäköistä olisi, että mustan aukon keskipisteestä alkaisi uusi maailmankaikkeus. Perustelen ajatustani siihen kun kerran mustassa aukossa on singulariteetti jossa aika pysähtyy ja on puhuttu, että maailmankaikkeuden alussa olisi myös ollut singulariteetti. Ajattelin asiaa ja mietin olisiko mahdollista, että se olisi piste jossa aika alkaisi menemään toiseen suuntaan ja kaikki alkaisikin laajeta niinkuin maailmankaikkeus. Tosiaan tätä olen miettinyt paljon ja nyt kun kuulin miten Einsteinin suhteellisuusteorian sallima valkoinen aukko toimisi niin palaset alkoivat taas loksahdella paikalleen. Eli voisiko ajatella, että valkoinen aukko olisi mustan aukon toinen puoli? Eli toisin sanoen eläisimme käytännössä laajenevassa valkoisessa aukossa. Löysin kyllä paljon keskustelua aiheesta ja ymmärrän asian selvittämisen monimutkaisuuden, mutta haluaisin tietää estääkö joku luonnonlaki tällä hetkellä tämän teorian, siis joku matemaattinen kaava ja jos estää niin pystyykö joku asiasta tietävä selittämään asiaa niin, että sen ymmärtäisi maallikko eli minun kaltaiset jotka eivät osaa matematiikkaa tai fysiikkaa. Kysyin tätä samaa syksy Räsäseltä joka on suomalainen tähtitieteilijä. Hän vastasi, että mustan aukon singulariteetti ei ole samankaltainen kuin alkuräjähdyksessä oleva singulariteetti. Hän ei selittänyt sitä tarkemmin. Haluaisinkin siis tietää mikä asia poissulkee etteikö alkuräjähdys olisi voinut olla mustan aukon laajeneva puoli? Keskustelua aiheesta.

4

90

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Singulariteetti on pelkkä matemaattinen myytti, joka johtuu siitä, että matemaattinen malli ei pysähdy koskaan materiaalin kokoon painamisessa ja lopputuloksena on singulariteetti. Jostain syystä massiiviset mustat aukot ovat myös suurempia halkaisijaltaan kuin vähemmän massiiviset. Jos aukon keskellä on singulariteetti, olettaisin sen pitävän singulariteetin ja tapahtumahorisontin välisen etäisyyden vakiona, mutta nyt kuitenkin ilmeisesti suurimassaiset mustat aukot ovat myös halkaisijaltaan suurempia, joten aineella on mitä ilmeisimmin kovasti vaikeuksia kutistua olemattomiin.

      • Anonyymi

        Mitä tarkoitat mustan aukon halkaisijalla?
        Tietenkin suurempimassaisen mustan aukon tapahtumahorisontin halkaisija on suurempi, sitä tuskin tarkoitit.


      • Anonyymi

        Sellaista ei ole nähty!


    • Anonyymi

      Itse olen ajatellut aikoinaan, että galaksin keskellä olevasta M-A:sta pääsee toisiin galakseihin, mutta muualla olevista M-A:sta pääsis muualle saman galaksin osaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1194
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1016
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      52
      716
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      700
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      674
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      660
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      614
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      602
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      36
      588
    Aihe