Pyöräily ajoradalla rinnakkain

Anonyymi

Lappeenrannan pyöräilijät jakaa sivuillaan aika vaarallista ja paikkaansapitämätöntä ohjeita pyöräilijöille. Tässä esimerkki heidän sivultaan."Varsinkin maantiepyöräilyyn kuuluu ryhmässä pyöräileminen. Laki ei kiellä rinnakkain pyöräilemistä ja monesti pyöräilijät ajavatkin parijonossa. Miksi? Alle viiden hengen ryhmissä rinnakkain ajaminen on monesti sosiaalinen seikka, pareittain ajaessa pystyy juttelemaan vierustoverin kanssa. Yli 5 hengen ryhmissä rinnakkain ajamiseen on myös painavampia perusteita. Iso joukko on parijonossa lyhyempi ja kompaktimpi ja siten nopeammin ohitettava, kuin pitkä yksittäinen jono. Täytyy muistaa, että pyöräilijä tulisi autolla aina ohittaa vähintään 1,5 metrin etäisyydeltä eikä yksittäisenkään jonon turvalliseen ohitukseen ole yleensä tiellä turvallista tilaa, jos vastaan tulee liikennettä". Kyseinen seura suorastaan kehoittaa ajamaan rinnakkain ajoradalla. Laki sanoo yksiselitteisesti että millään ajoneuvolla ei saa ajaa ajoradalla rinnakkain. Ei autolla, kuorma-autolla, rekalla, polkupyörällä. On vuosien varrella tapahtunut niin monta läheltäpiti tilanteita kun pyöräilijät ajavat rinnakkain. Miksi pyöräilyseura jakaa etenkin jäsenilleen hengenvaarallista ohjetta sivuillaan.

92

2293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onko tuo totta? Ihan kauheaa sontaa.

      • Anonyymi

        Polkupyörä on ajoneuvo siinä kuin henkilöautokin. Sillä pitää ajaa ajoradalla, jos ei ole tarjolla erillistä pyörätietä tai ajokelpoista piennarta. Näinhän tilanne suurimmassa osassa maamme tieverkkoa on.

        Tässä ketjussa myöhemmin löytyy ainakin kymmeneen kertaan tieliikennelain pykälä, jossa pyöräilijän paikka ajoradalla määritellään. "...muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista." Sama muuten koskee kaikkia muitakin ajoneuvoja. Peltikuoren sisällä sitä vain on vaikea hahmottaa, mikä vaarantaa turvallisuutta ja mikä ei.

        Miksi autoilijoiden pinna kiristyy erityisesti silloin, kun pitäisi päästä polkupyöräilijästä ohi? Tilanne on ihan sama kuin edellä menevän auton ohituksessa. Odotat perässä ajaen kohtaa, jossa ohituksen voi tehdä itseään ja kanssakulkijoita vaarantamatta. Kyllä se auto kulkee ihan hallitusti hetken sitä kahta-kolmeakymppiä, eikä viivytys ole matkaan kuluvaan kokonaisaikaan nähden kohtuuton. Autossa on kuitenkin moottori, joka vetää sen takaisin haluttuun nopeuteen ihan vain nilkan ojennuksella.

        Ollakseen varma omasta turvallisuudestaan pyöräilijä joutuu joskus ajamaan varsin keskellä kaistaa. Suomessa ei ole lakipykälää, jossa määritellään ohitusetäisyys. Monissa muissa maissa on tieliikennelain mukaan jätettävä ohitettavaan pyöräilijään 1,5 metriä väliä. Koska turvallista ohitusta ei selvästi ole koodattu tarpeeksi syvälle autoilijan päähän, pyöräilijän tai pyöräilijäjoukon on vain otettava tilansa tiellä.

        Lakialoite tuon 1,5 metrin säätämiseksi pakolliseksi on juuri nyt allekirjoitettavana. Kannattaisiko autoilijoiden tehdä nyt se ryhtiliike, joka antaisi eduskunnalle edes vähän pohjaa hylätä ehdoton välimatkaraja? Ohita ahdistelematta, niin ei tarvita lakia...


    • Anonyymi

      Tässä on linkki voimassa olevaan tieliikennelakiin.

      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729

      En äkkiseltään löydä tuolta mainintaa rinnakkain ajamisen kiellosta. En tosin löydä mainittua 1,5 m etäisyyttä, joka myös aloituksessa mainitaan.

      • Anonyymi

        Monesti tilanne on kuitenkin sellainen, ettei piennarta ole nimeksikään tai se on huonokuntoinen. Tällöin pyöräilijä ajaa ajoradalla niin lähellä oikeaa reunaa kuin se on turvallista. Tieliikennelain 19 pykälä määrittelee ajoneuvon kuljettamisen näin:

        Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.
        Mielestäni rinnakkain ajettaessa tämä pykälä ei toteudu ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monesti tilanne on kuitenkin sellainen, ettei piennarta ole nimeksikään tai se on huonokuntoinen. Tällöin pyöräilijä ajaa ajoradalla niin lähellä oikeaa reunaa kuin se on turvallista. Tieliikennelain 19 pykälä määrittelee ajoneuvon kuljettamisen näin:

        Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.
        Mielestäni rinnakkain ajettaessa tämä pykälä ei toteudu ?

        Riippuu näkökulmasta. Jos toinen on itsesi ja ajoradan oikean reunan välissä ja ajat lähellä häntä, niin silloin ajat periaatteessa myös niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa, kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.


      • Anonyymi

        Kaikki pitäisi kieltää, että menee perille. Lain mukaan pitää käyttää tien oikeaa laitaa eikä ajaa keskellä tietä. Ei niin kauhean monitulkintaista.
        Onneksi isommat ajoneuvot vielä ajavat peräkkäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki pitäisi kieltää, että menee perille. Lain mukaan pitää käyttää tien oikeaa laitaa eikä ajaa keskellä tietä. Ei niin kauhean monitulkintaista.
        Onneksi isommat ajoneuvot vielä ajavat peräkkäin.

        Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

        Jos turvallisuus vaatii ajamaan hivenen keskemmällä, niin silloin niin saa turvallisuuteen liittyen tehdä. Taajamissa, suositellaan, että pyöräilijä varaa itselleen tarpeeksi tilaa kaistalla, että on itsensä kannalta turvallista.

        Suositus kuuluu näin: "Kaupunkien kaduilla piennarta ei yleensä ole, joten aja kaistan keskikohdan oikealla puolella. Näin varaat riittävästi tilaa itsellesi."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

        Jos turvallisuus vaatii ajamaan hivenen keskemmällä, niin silloin niin saa turvallisuuteen liittyen tehdä. Taajamissa, suositellaan, että pyöräilijä varaa itselleen tarpeeksi tilaa kaistalla, että on itsensä kannalta turvallista.

        Suositus kuuluu näin: "Kaupunkien kaduilla piennarta ei yleensä ole, joten aja kaistan keskikohdan oikealla puolella. Näin varaat riittävästi tilaa itsellesi."

        Joo, ääri-ihmiset eivät osaa ajatella järkevästi. Ei se oikeassa laidassa ajaminen tarkoita ojan pohjalla ajamista. Kun ajetaan kaksi rinnan, niin se toinen on melkoisen kaukana tien reunasta. Joko mahtoi selvitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki pitäisi kieltää, että menee perille. Lain mukaan pitää käyttää tien oikeaa laitaa eikä ajaa keskellä tietä. Ei niin kauhean monitulkintaista.
        Onneksi isommat ajoneuvot vielä ajavat peräkkäin.

        Tieliikennelaissa lukee asian suhteen mm. seuraavaa:

        "Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista."

        Jos turvallisuuden vuoksi pitää ajaa hivenen keskemmällä, eikä ihan reunassa, niin sitten saa niin toimia, jos niin on pakko tehdä. Kaikki on aina tilannekohtaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki pitäisi kieltää, että menee perille. Lain mukaan pitää käyttää tien oikeaa laitaa eikä ajaa keskellä tietä. Ei niin kauhean monitulkintaista.
        Onneksi isommat ajoneuvot vielä ajavat peräkkäin.

        Monet pyöräilijät jopa ohittaa kun tulee vastaan tulevaa liikennettä esim kohtaa toisen kävelijät pitää pyörän päästä heti ohi


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu näkökulmasta. Jos toinen on itsesi ja ajoradan oikean reunan välissä ja ajat lähellä häntä, niin silloin ajat periaatteessa myös niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa, kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

        Eiväthän autotkaan aja rinnakkain yksikaistaisella tiellä . Polkupyöräkin on ajoneuvo jota pitää kuljettaa oikeassa reunassa eli ajaa toisen perässä ei rinnalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu näkökulmasta. Jos toinen on itsesi ja ajoradan oikean reunan välissä ja ajat lähellä häntä, niin silloin ajat periaatteessa myös niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa, kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

        Eli tuon tulkinnan mukaan myös autot saavat ajaa rinnakkain,jos molemmat ajavat niin lähellä oikeaa reunaa kuin mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli tuon tulkinnan mukaan myös autot saavat ajaa rinnakkain,jos molemmat ajavat niin lähellä oikeaa reunaa kuin mahdollista.

        Niinhän ne saavatkin. Tieliikennelaissa tarkoitetaan: ajokaistalla tiemerkinnöin osoitettua tai muuta autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa taikka pyöräkaistaa.

        Jos kaksi autoa mahtuu rinnakkain ajamaan, niin saavat rinnakkain ajaa, kun kohdassa on silloin autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osa.


      • Anonyymi

        ^ ...tietenkin niin kauan, kun ei vastakkaisen puolen kaistalle mennä.


      • Anonyymi

        Vaikkei äkkiseltään löydy lakipykäliä, ei maalaisjärjen käyttö ole kiellettyä, vai pitäisikö kaikkialla olla jenkkityylisesti pykäliä" älä vedä muovipussia päähäsi koska se vaikeuttaa hengitystä" ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän ne saavatkin. Tieliikennelaissa tarkoitetaan: ajokaistalla tiemerkinnöin osoitettua tai muuta autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa taikka pyöräkaistaa.

        Jos kaksi autoa mahtuu rinnakkain ajamaan, niin saavat rinnakkain ajaa, kun kohdassa on silloin autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osa.

        Eivät muuten saa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät muuten saa!

        Tieliikennelain määrityksen mukaan ajokaistalla tarkoitetaan tiemerkinnöin osoitettua TAI muuta autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa taikka pyöräkaistaa. Jos on autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osa, niin se on kaista.

        Loogisesti voi siten päätellä, että jos on riittävän levä kohta, johon mahtuu kaksi autoa rinnakkain omaan ajonsuuntaan, niin kohdassa on kaksi kaistaa, vaikka tiemerkintää ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelain määrityksen mukaan ajokaistalla tarkoitetaan tiemerkinnöin osoitettua TAI muuta autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa taikka pyöräkaistaa. Jos on autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osa, niin se on kaista.

        Loogisesti voi siten päätellä, että jos on riittävän levä kohta, johon mahtuu kaksi autoa rinnakkain omaan ajonsuuntaan, niin kohdassa on kaksi kaistaa, vaikka tiemerkintää ei ole.

        Autojakin on erilaisia leveyksiltään . Esim. Fiat 600:sia (vanha alkup. malli) leveydeltään 1,5 metriä mahtuu 2 rinnakkain helposti yksikaistaiselle tielle. Loogisesti ajatellen täytyy toimia tiemerkintöjen mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autojakin on erilaisia leveyksiltään . Esim. Fiat 600:sia (vanha alkup. malli) leveydeltään 1,5 metriä mahtuu 2 rinnakkain helposti yksikaistaiselle tielle. Loogisesti ajatellen täytyy toimia tiemerkintöjen mukaan.

        Kyse on kuitenkin vain tilanteista, joissa tiemerkintää ei ole. Laki ei ota huomioon auton leveyttä. Jos on oikein kapea auto (nimenomaan auto), niin lain määrityksen mukaan kaistoja on niin monta, kuin autoja mahtuu rinnakkain.

        Tiemerkintä, eli kaistamerkintä muuttaakin tilannetta. Siellä on vain yksi kaista, vaikka se kaista olisi miten leveä tahansa, jos vain yksi kaista on tiemerkinnällä merkitty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelain määrityksen mukaan ajokaistalla tarkoitetaan tiemerkinnöin osoitettua TAI muuta autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa taikka pyöräkaistaa. Jos on autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osa, niin se on kaista.

        Loogisesti voi siten päätellä, että jos on riittävän levä kohta, johon mahtuu kaksi autoa rinnakkain omaan ajonsuuntaan, niin kohdassa on kaksi kaistaa, vaikka tiemerkintää ei ole.

        Hallituksen esitys tieliikennelaiksi ei myöskään tarkenna kovin paljon kyseistä asiaa. Siellä lukee toisen pykälän kohdasta seitsemän seuraavaa:

        "Pykälän 7 kohdassa määriteltäisiin ajokaista. Ajokaista olisi tiemerkinnöin osoitettu tai muu autolle riittävän leveä ajoradan pituussuuntainen osa tai pyöräkaista.

        Määritelmä vastaisi kansainvälisen tieliikennesopimuksen 1 artiklan g kohtaa, mutta kohdassa määriteltäisiin lisäksi, että ajokaista tarkoittaisi myös pyöräkaistaa."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse on kuitenkin vain tilanteista, joissa tiemerkintää ei ole. Laki ei ota huomioon auton leveyttä. Jos on oikein kapea auto (nimenomaan auto), niin lain määrityksen mukaan kaistoja on niin monta, kuin autoja mahtuu rinnakkain.

        Tiemerkintä, eli kaistamerkintä muuttaakin tilannetta. Siellä on vain yksi kaista, vaikka se kaista olisi miten leveä tahansa, jos vain yksi kaista on tiemerkinnällä merkitty.

        Toivottavasti sinun tapasi ajella 2 autoa rinnakkain yhdelle autolle merkityllä kaistalla ei yleisty, en tietenkään tarkoita ohitustilanteita. Onneksi en ole vielä liikenteessä moista neronleimausta nähnyt, tulisi muuten tiellä ahdasta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivottavasti sinun tapasi ajella 2 autoa rinnakkain yhdelle autolle merkityllä kaistalla ei yleisty, en tietenkään tarkoita ohitustilanteita. Onneksi en ole vielä liikenteessä moista neronleimausta nähnyt, tulisi muuten tiellä ahdasta...

        Kysehän on tilanteesta, jossa merkittyä kaistaa ei ole. Luetun ymmärtäminen hoi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän ne saavatkin. Tieliikennelaissa tarkoitetaan: ajokaistalla tiemerkinnöin osoitettua tai muuta autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa taikka pyöräkaistaa.

        Jos kaksi autoa mahtuu rinnakkain ajamaan, niin saavat rinnakkain ajaa, kun kohdassa on silloin autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osa.

        Yksikkö ja monikko ovat eri asioita...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse on kuitenkin vain tilanteista, joissa tiemerkintää ei ole. Laki ei ota huomioon auton leveyttä. Jos on oikein kapea auto (nimenomaan auto), niin lain määrityksen mukaan kaistoja on niin monta, kuin autoja mahtuu rinnakkain.

        Tiemerkintä, eli kaistamerkintä muuttaakin tilannetta. Siellä on vain yksi kaista, vaikka se kaista olisi miten leveä tahansa, jos vain yksi kaista on tiemerkinnällä merkitty.

        Jos tiehen on maalattu vain keskiviiva se tarkoittaa että on vain yksi kaista menosuuntaan ja toinen vastaantulijoille.PISTE.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysehän on tilanteesta, jossa merkittyä kaistaa ei ole. Luetun ymmärtäminen hoi!

        Todellakin luetun ymmärtämisesi on hukassa jos kuvittelet että kaksi autoa saa laillisesti ajella rinnakkain yhtä kaistaa pitkin vaikka ne siihen toki mahtuisivatkin. Miksi tällaista ei sitten koskaan tapahdu liikenteessä? En tarkoita ohittamista vaan jatkuvaa rinnalla ajamista, sen käsityksen turisemisestasi saa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysehän on tilanteesta, jossa merkittyä kaistaa ei ole. Luetun ymmärtäminen hoi!

        Tarkoitatko siis jotain soratietä johon ei voi maalata keskiviivaa? No ei kyllä niilläkään ajella rinnakkain samaan suuntaan tod.


    • Anonyymi

      Niin tieliikenne laki ja sen pykälät kertoo sitä ja tätä.
      Tarkoitettu typeryksille.
      Sitten on ihmisiä jotka kulkevat omia polkujaan.
      Ajavat vaikka neljä rinnakkain.
      Tilanteen mukaan ja järkevästi.
      Lakikirjaa ei tarvitse pitää mukana, oma järki riittää😎

      • Anonyymi

        Vois jopa todeta tuota aloitusta että kyseinen pyöräilyseura saattaisi joutua edesvastuuseen (kuolemantuottamus) jos heidän ohjeillaan joku pyöräiljä menehtyy. Onko se niin vaikeaa ymmärtää että millään ei siis millään ajoneuvolla ei saa ajaa ajoradalla rinnakkain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vois jopa todeta tuota aloitusta että kyseinen pyöräilyseura saattaisi joutua edesvastuuseen (kuolemantuottamus) jos heidän ohjeillaan joku pyöräiljä menehtyy. Onko se niin vaikeaa ymmärtää että millään ei siis millään ajoneuvolla ei saa ajaa ajoradalla rinnakkain.

        Autokoulussa vuonna papu ja kaksi opetettiin, että kaistalla voi ajaa rinnakkain jos mahtuu ja ei joudu vastaantulijoiden kaistalle. Periaatteessa sukkikset Etelä-Karjalassa ovat oikeassa vai ovatko? Itseäni nuo satulan hinkkaajat vituttavat autojen seassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autokoulussa vuonna papu ja kaksi opetettiin, että kaistalla voi ajaa rinnakkain jos mahtuu ja ei joudu vastaantulijoiden kaistalle. Periaatteessa sukkikset Etelä-Karjalassa ovat oikeassa vai ovatko? Itseäni nuo satulan hinkkaajat vituttavat autojen seassa.

        Entäs sitten? Polkupyöräilijällä on oikeus hinkata takamustaan polkupyörän satulaan siinä missä autoilijalla auton penkkiin, ja polkea siellä missä sattuu huvittamaan. Moottoritietä lukuunottamatta. Eräät autolijat ovat ottaneet oikeudekseen pelotella polkupyöräilijöitä, etenkin niitä spandexihmisiä. Minuakin vastaan on tultu kaarteessa röyhkeästi väärää kaistaa suoraan päin. Eräät ohittavat edessä ajavia autoilijoita polkupyöräilijän tullessa kapealla tiellä vastaan. Eräät rekkakuskit yrittävät pakottaa paniikkijarrutuksiin ohittamalla sentin päästä vailla näkyvää syytä, kun ei vastaantulijoita ole edes näköpiirissä. Luulevat perkeleet saavansa polkupyöräilijän pelkäämään. Minä en pelkää. Kuta enemmän pyritään kiusaamaan, sitä varmemmin poljen juuri siellä ja niillä teillä, antamatta senttiäkään periksi noille perkeleen sikiöille.

        Mitä taas ryhmäpolkupyöräilyyn tulee, jota itse en harrasta, on vain oikein ja kohtuullista että polkevatkin vierekkäin. Puupääautolijat ovat sen totisesti ansainneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs sitten? Polkupyöräilijällä on oikeus hinkata takamustaan polkupyörän satulaan siinä missä autoilijalla auton penkkiin, ja polkea siellä missä sattuu huvittamaan. Moottoritietä lukuunottamatta. Eräät autolijat ovat ottaneet oikeudekseen pelotella polkupyöräilijöitä, etenkin niitä spandexihmisiä. Minuakin vastaan on tultu kaarteessa röyhkeästi väärää kaistaa suoraan päin. Eräät ohittavat edessä ajavia autoilijoita polkupyöräilijän tullessa kapealla tiellä vastaan. Eräät rekkakuskit yrittävät pakottaa paniikkijarrutuksiin ohittamalla sentin päästä vailla näkyvää syytä, kun ei vastaantulijoita ole edes näköpiirissä. Luulevat perkeleet saavansa polkupyöräilijän pelkäämään. Minä en pelkää. Kuta enemmän pyritään kiusaamaan, sitä varmemmin poljen juuri siellä ja niillä teillä, antamatta senttiäkään periksi noille perkeleen sikiöille.

        Mitä taas ryhmäpolkupyöräilyyn tulee, jota itse en harrasta, on vain oikein ja kohtuullista että polkevatkin vierekkäin. Puupääautolijat ovat sen totisesti ansainneet.

        Olipa todella omituinen purkaus...?! Luulet ilmeisesti olevasi muiden yläpuolella. Minä olen tärkein ja minulle ei tehdä mitään väärää. Olen kova luu, kovempi kuin muut, omilla poluilla, olen elämää nähnyt. Itsepäinen.

        Minä ajan vaikka neljä rinnakkain, sillä minä päätän ihan itse tilanteen mukaan ja järkevästi. Lakia tarvitsevat vain ne, jotka eivät itse tiedä paremmin. Ja tähän loppuun sitten autoiljoiden haukkumista.


      • Anonyymi

        Tieliikennelaki ja liikennesäännöt ovat perusta kaikelle tekemiselle. Ne ovat pelisäännöt, jotta kaikki tekevät samalla tavalla eikä synny mitään yllättäviä tilanteita. Heti jos joku alkaa "sooloilemaan", niin muut eivät tiedä mitä tällainen tyyppi oikeasti aikoo tehdä ja syntyy vaaran paikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa todella omituinen purkaus...?! Luulet ilmeisesti olevasi muiden yläpuolella. Minä olen tärkein ja minulle ei tehdä mitään väärää. Olen kova luu, kovempi kuin muut, omilla poluilla, olen elämää nähnyt. Itsepäinen.

        Minä ajan vaikka neljä rinnakkain, sillä minä päätän ihan itse tilanteen mukaan ja järkevästi. Lakia tarvitsevat vain ne, jotka eivät itse tiedä paremmin. Ja tähän loppuun sitten autoiljoiden haukkumista.

        ”Olipa todella omituinen purkaus...?!…”

        No niin, sopii sinne maanteille vielä paljonkin polkupyörällä polkevia. Tekisi vallan hyvää kun jokainen autoileva lähtisi edes kerran tuonne maanteiden olemattomille pientareille pyöräilemään. Silmät aukenisivat ja huomaisivat kerralla miltä eräitten polkupyöräilijöistä piittaamaton ajotapa tuntuu sieltä kahden pyörän päältä, vailla peltivarustusta ympärillä. Ehkä huomaisi senkin että se mikä ratin takana näyttäytyy kovin vitsikkäänä ja huvittavana, tuntuu polkupyöräilijästä hengenvaaralliselta ja raivostuttavalta. Ei tarvitsisi ihmetellä mistä noita raivoavia trikoopellejä oikein sikiää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa todella omituinen purkaus...?! Luulet ilmeisesti olevasi muiden yläpuolella. Minä olen tärkein ja minulle ei tehdä mitään väärää. Olen kova luu, kovempi kuin muut, omilla poluilla, olen elämää nähnyt. Itsepäinen.

        Minä ajan vaikka neljä rinnakkain, sillä minä päätän ihan itse tilanteen mukaan ja järkevästi. Lakia tarvitsevat vain ne, jotka eivät itse tiedä paremmin. Ja tähän loppuun sitten autoiljoiden haukkumista.

        Aika trumppimainen asenne vaiko provo...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autokoulussa vuonna papu ja kaksi opetettiin, että kaistalla voi ajaa rinnakkain jos mahtuu ja ei joudu vastaantulijoiden kaistalle. Periaatteessa sukkikset Etelä-Karjalassa ovat oikeassa vai ovatko? Itseäni nuo satulan hinkkaajat vituttavat autojen seassa.

        Missä autokoulussa noin on opetettu? Nykyisin pyritään suojateilläkin siihen että olisi vain yksi auto. Pyrkimys on estää ns. Giljotiini.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autokoulussa vuonna papu ja kaksi opetettiin, että kaistalla voi ajaa rinnakkain jos mahtuu ja ei joudu vastaantulijoiden kaistalle. Periaatteessa sukkikset Etelä-Karjalassa ovat oikeassa vai ovatko? Itseäni nuo satulan hinkkaajat vituttavat autojen seassa.

        Tieliikennelain määritelmä määrittää asian nimenomaan autojen näkökulmasta.

        Asian voi todeta tämän linkin takaa (lain toisen pykälän kohta seitsemän).
        https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2018/729#chp_1__sec_2__heading


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Olipa todella omituinen purkaus...?!…”

        No niin, sopii sinne maanteille vielä paljonkin polkupyörällä polkevia. Tekisi vallan hyvää kun jokainen autoileva lähtisi edes kerran tuonne maanteiden olemattomille pientareille pyöräilemään. Silmät aukenisivat ja huomaisivat kerralla miltä eräitten polkupyöräilijöistä piittaamaton ajotapa tuntuu sieltä kahden pyörän päältä, vailla peltivarustusta ympärillä. Ehkä huomaisi senkin että se mikä ratin takana näyttäytyy kovin vitsikkäänä ja huvittavana, tuntuu polkupyöräilijästä hengenvaaralliselta ja raivostuttavalta. Ei tarvitsisi ihmetellä mistä noita raivoavia trikoopellejä oikein sikiää.

        Ei joka paikasda saa ajaa pyörällä kuitenkaan.


    • Anonyymi

      "Laki sanoo yksiselitteisesti että millään ajoneuvolla ei saa ajaa ajoradalla rinnakkain. "

      Sanoohan se myös ettei edellä olevaa ajoneuvoa ohiteta kun vastaan tulevalla kaistalla tulee toisia ajoneuvoja vastaan. Silti tätä autoilijat tekee.

      • Anonyymi

        Jauhojengi ei paljon lakeja ja määräyksiä tunne eivätkä varsinkaan piittaa niistä mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jauhojengi ei paljon lakeja ja määräyksiä tunne eivätkä varsinkaan piittaa niistä mitään.

        Jauhoja käytän leipomiseen.


      • Anonyymi

        Kerro ihmeessä se lakikohta, joka noin sanoo.


      • Anonyymi

        Jos tarkoitat vastaan tulevalla ajoneuvolla tien laidassa kulkevaa kapeaa polkupyörää on silloin varmaankin ohitus sallittua, jäähän turvaväliä useita metrejä.


    • Anonyymi

      Missä kohtaa laki tuollaista yksiselitteisesti sanoo?

      • Anonyymi

        Olen rokotevastainen ja venäjämyönteinen.

        Säännöt koskevat vain muita, minä laadin omat sääntöni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen rokotevastainen ja venäjämyönteinen.

        Säännöt koskevat vain muita, minä laadin omat sääntöni.

        Näin ne asennevammaiset juurikin ajattelevat.


      • Anonyymi

        Ei taida löytyä tieliikennelaista sellaista kohtaa, joka yksiselitteisesti noin sanoo, kuten aloituksessa väitetään.


    • Anonyymi

      Miksi se on niin vaikeaa ajaa peräkkäin ja riittävillä turvaväleillä joihin ohitus mahdollista? Peräkkäin ei saa ajaa takapyörään nuollen. Parikymmentä metriä pitää olla väliä. Ja rinnakkain ei saa ajaa taajaman ulkopuolella kuin ohitustilanteessa.

      • Anonyymi

        Et ole tainnut kuulla peesaamisen riemastuttavista hyödyistä? Sitä paitsi nopeammin sen yhden tiiviin letkan ohittaa kuin pyöräilijän joka kalhdenkymmenen metrin välein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ole tainnut kuulla peesaamisen riemastuttavista hyödyistä? Sitä paitsi nopeammin sen yhden tiiviin letkan ohittaa kuin pyöräilijän joka kalhdenkymmenen metrin välein.

        Soololaji. En aja porukassa. Hyi, sosiaalinen kontakti, kun joutuu muun kanssa olemaan tekemisissä. Ei kiitos.


    • Anonyymi

      Kaikkialla Suomessa naiset ja osa "miehistä" pyöräilee rinnakkain, jotta voi lärpättää keskenään.

      • Anonyymi

        Itse olen erakkoluontoinen ja introvertti enkä pyöräile muiden kanssa. Taidan sitten olla hyvä kanssaliikkuja autoilijoiden kannalta.


    • Anonyymi

      Ryhmäajossa nopeudet ovat siellä yli 50km/h joten helpompi autonkin päästä ohi jos rinnakkain ajetaan.

      • Anonyymi

        Ei taida olla yli 50 km/h, ennemmin n. 30km/h...


    • Anonyymi

      Poliisihallituksen poliisitarkastaja Heikki Kallio muistuttaa pyöräilijöitä siitä, että rinnakkain ajaminen on kiellettyä ajoradalla.

      – Rinnakkain ajaminen polkupyörällä on kielletty, lukuun ottamatta pyöräkatua, jossa rinnakkain ajaminen on sallittua.

      – Tieliikennelaki ei salli rinnakkain ajamista yhdelläkään ajoneuvolla. Kielto koskee niin autoja kuin polkupyöriäkin, Kallio toteaa Twitterissä.

      • Anonyymi

        Olisi kiva tietää, mihin lakiin ja mihin kohtaan kyseistä lakia tuossa viitataan. Poliisin mielipide ei tee asiasta yhtään enempää totta. Asia pitää löytyä laista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi kiva tietää, mihin lakiin ja mihin kohtaan kyseistä lakia tuossa viitataan. Poliisin mielipide ei tee asiasta yhtään enempää totta. Asia pitää löytyä laista.

        Tieliikennelaki ei salli rinnakkain ajamista yhdelläkään ajoneuvolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaki ei salli rinnakkain ajamista yhdelläkään ajoneuvolla.

        Ja kysyin pykälää, eli lain kohtaa, jossa asia määritellään. En löydä moista kieltoa tieliikennelaista.

        Ajantasainen tieliikennelaki
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kysyin pykälää, eli lain kohtaa, jossa asia määritellään. En löydä moista kieltoa tieliikennelaista.

        Ajantasainen tieliikennelaki
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729

        Sanoohan sen järkikin, ilman pilkunnus*intaakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanoohan sen järkikin, ilman pilkunnus*intaakin.

        Ihmisten "järjet" voivat sanoa vähän vaikka mitä. Tieliikennelaki, eli liikennesäännöt ovat asiaan vaikuttavat, ei yhdenkään henkilön järki tai mielipide.


    • Anonyymi

      Tänään kaksi pyöräilijää kevlillä ohittivat rinnakkain kävelijän, vasemmalta. Minä vastaantulijana jouduin jarruttamaan, jotta herrat saivat jatkaa rupatteluaan. Edelleen rinnakkain, minusta välittämättä.

      • Anonyymi

        Tuo on havaintoni mukaan todella yleistä. Osa rinnakkain pyöräilijöistä tosin siirtyy jonoon, jos väylä on tosi kapea. Mikä teitä oikein vaivaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on havaintoni mukaan todella yleistä. Osa rinnakkain pyöräilijöistä tosin siirtyy jonoon, jos väylä on tosi kapea. Mikä teitä oikein vaivaa?

        En usko että jonoon vetäytyminen mitään vaivoja tuo onpahan vain ystävällistä vastaantulijoita kohtaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko että jonoon vetäytyminen mitään vaivoja tuo onpahan vain ystävällistä vastaantulijoita kohtaan

        Lappeenrannassa rinnapyöräilijät ovat venäläisiä pariskuntia. Aina joku karsiutuu pois, jos noita liikkuu samanaikaisesti vastakkaisiin suuntiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lappeenrannassa rinnapyöräilijät ovat venäläisiä pariskuntia. Aina joku karsiutuu pois, jos noita liikkuu samanaikaisesti vastakkaisiin suuntiin.

        Eiköhän ne ole suomalaisia pyöräilyporukoita kimppalenkkeineen jotka yrittää saada keskieurooppalaistyylistä kilpapyöräilystä lähtöisin olevaa rinnanpyöräilyä ajettua suomenkin kapeille teille käytännöksi...


    • Anonyymi

      Pyöräiliät käyttäkää sitä kelloa kun kohtaatte kävelijöitä,sitä vartenhan se kello on että ilmoitetaan tulosta,ei käveliällä ole silmiä selässä.Ei tartte sitten sitä turpaansakan aukoa niin paljon.

      • Anonyymi

        Osa jalkailijoista ei pidä tuosta soitosta, jopa pelästyvät ja haukkuvat perään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osa jalkailijoista ei pidä tuosta soitosta, jopa pelästyvät ja haukkuvat perään.

        Voi soittaa hivenen kauemman matkan päästä, niin ehkä eivät pelästy.


      • Anonyymi

        Jos kävelee tien oikeaa reunaa, ei tarvitse silmiä selässä. Ja jos terrorisoi muita kävelemällä vasenta reunaa tai keskellä, pitää koko ajan tarkkailla myös takaatulevia. Saa valita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kävelee tien oikeaa reunaa, ei tarvitse silmiä selässä. Ja jos terrorisoi muita kävelemällä vasenta reunaa tai keskellä, pitää koko ajan tarkkailla myös takaatulevia. Saa valita.

        Jalankulkijan kuuluu kävellä maantiellä vasenta reunaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kävelee tien oikeaa reunaa, ei tarvitse silmiä selässä. Ja jos terrorisoi muita kävelemällä vasenta reunaa tai keskellä, pitää koko ajan tarkkailla myös takaatulevia. Saa valita.

        Jos kävelee koko ajan siinä reunassa, eikä vaihda kävelylinjaa, niin homma OK. Jos taas vaihtaa kävelylinjaa/-suuntaa, niin sitten pitää katsoa mitä muut ympärillä tekevät ja miten he liikkuvat.

        "Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkijan kuuluu kävellä maantiellä vasenta reunaa.

        "13 §
        Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen

        Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä.

        Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.

        Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.

        Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta."


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi soittaa hivenen kauemman matkan päästä, niin ehkä eivät pelästy.

        Kyllä, tai voi hylätä pyörän ja ryhtyä jalankulkijaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kävelee koko ajan siinä reunassa, eikä vaihda kävelylinjaa, niin homma OK. Jos taas vaihtaa kävelylinjaa/-suuntaa, niin sitten pitää katsoa mitä muut ympärillä tekevät ja miten he liikkuvat.

        "Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

        On myös jalankulkijoita, jotka eivät tuollaista hallitse.

        TLL 29 §, kolmas momentti: "Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta."

        Esim. lapsia, vanhuksia ja eri tavoin vammaisia pitää aina liikenteessä varoa erityisen paljon, vaikka väistämisvelvollisuus olisi kummin päin tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi soittaa hivenen kauemman matkan päästä, niin ehkä eivät pelästy.

        Räpätin polkupyöriin jonka voi tarvittaessa laittaa pinnoihin raklattamaan. Kuuluu kauempaakin jos pyörä lähestyy takaapäin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Räpätin polkupyöriin jonka voi tarvittaessa laittaa pinnoihin raklattamaan. Kuuluu kauempaakin jos pyörä lähestyy takaapäin...

        Tai digitaalinen räpätin, niin pyörän pinnat eivät kulu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi soittaa hivenen kauemman matkan päästä, niin ehkä eivät pelästy.

        Miksi pyöräilijät eivät näytä koskaan suunta merkkiä

        Kun kääntyvät


    • Anonyymi

      Aivan naurettavan näköistä porukkaa noi ns. pyöräilijät.Ahtautuvat tiukkoihin pöksyihin ja mainos paidat päällä,,,eikä pätkääkään liikennesääntöjä tunne

      • Anonyymi

        Ehkä prosentti pyöräilijöistä toimii noin...


    • Anonyymi

      Monet pyöräilijät ovat erittäin tarkkoja siitä, että sääntöjä noudatetaan pilkulleen. He jopa videoivat rikkeitä.
      Ei siis tietenkään pyöräilijöiden vaan muiden 😂

      • Anonyymi

        Monella autoilijalla on myös kamera. Sekään ei aina paljasta omat rikkeet.


    • Anonyymi

      "Miksi autoilijoiden pinna kiristyy erityisesti silloin, kun pitäisi päästä polkupyöräilijästä ohi? Tilanne on ihan sama kuin edellä menevän auton ohituksessa. "

      Miksi seura kehottaa rikkomaan lakia?

      Rinnan ajavat polkupyörät ovat kuin traktori, joka vetää lantakäyrryä. Paitsi että traktori + sen kuljettaja tekevät vain työtään. Molemmat hidastavat liikennettä ja laskevat auton nopeuden 60 - 100 km/h:sta pariin...kolmeen kymppiin. Rinnan maantiellä pyöräilevät ovat paha turvallisuusriski.

      Taajamassa asia onkin täysin eri tarina, siellä ei tarvita mitään erityisiä jarrutteluja ja hidastelua, kun vauhti on matala jo valmiiksi.

      • Anonyymi

        Kansalaistottelemattomuutta?


      • Anonyymi

        Kyllä taajamisdakin autojen edessä perseilevät pyöräilijät hidastavat liikennettä nopeuseron ollessa auton 50 km/h versus pyöräilijän n. 25 km/h merkittävästi. Auttoilija voi menettää matka-ajastaa kymmeniä sekunteja, jopa minuutinkin, hermohan siinä menee ja mielensä suuresti pahoittaa . Menee naama norsunveeksi loppuvuodeksi, jos kerran kesässä joutuu menoaan hidastamaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä taajamisdakin autojen edessä perseilevät pyöräilijät hidastavat liikennettä nopeuseron ollessa auton 50 km/h versus pyöräilijän n. 25 km/h merkittävästi. Auttoilija voi menettää matka-ajastaa kymmeniä sekunteja, jopa minuutinkin, hermohan siinä menee ja mielensä suuresti pahoittaa . Menee naama norsunveeksi loppuvuodeksi, jos kerran kesässä joutuu menoaan hidastamaan...

        Totta, tarvitaan yhteispeliä eikä pelkkää peliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, tarvitaan yhteispeliä eikä pelkkää peliä.

        Yhteispein säännöt löytyvät tieliikennelaista. Ne ovat nimeltään liikennesäännöt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä taajamisdakin autojen edessä perseilevät pyöräilijät hidastavat liikennettä nopeuseron ollessa auton 50 km/h versus pyöräilijän n. 25 km/h merkittävästi. Auttoilija voi menettää matka-ajastaa kymmeniä sekunteja, jopa minuutinkin, hermohan siinä menee ja mielensä suuresti pahoittaa . Menee naama norsunveeksi loppuvuodeksi, jos kerran kesässä joutuu menoaan hidastamaan...

        Miksi et vain ajaisi liikennesääntöjen mukaisesti? Kukaan tervejärkinen ei pahastu siitä, että toinen tekee oikein, kuten on opetettu.


    • Anonyymi

      Helpointa olisi, jos kaikki noudattaisivat liikennesääntöjä.
      Ne on tehty turvallisuuden ja sujuvuuden vuoksi.

      • Anonyymi

        Asennevammaiset eivät halua noudattaa mitään sääntöjä.


    • Anonyymi

      Edes suunta merkin antaminen kääntyessä ei onnistu miksi
      Se on ylitsepääsemätön vaatimus kun autollakin pitää ja motoristien

      • Anonyymi

        Jotkut sanovat, että kun ei ole valvontaa eikä seuraamuksia, niin ei tarvitse. Ehkä se on sitten sitä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2403
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      238
      1756
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      314
      1333
    4. Miten tämä meidän tarina

      Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      969
    5. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      55
      958
    6. En todellakaan halua että

      Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      844
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

      Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      54
      840
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

      On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      35
      757
    9. Paikat tapeltu

      Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      37
      697
    10. Naista puukotettiin kasvoihin

      Maanantai-iltana kello 23 jälkeen yksityisasunnossa Kiteellä puukotettiin 80-luvulla syntynyttä naista muun muassa kasvo
      Kitee
      18
      639
    Aihe