Pyöräily ajoradalla rinnakkain

Anonyymi

Lappeenrannan pyöräilijät jakaa sivuillaan aika vaarallista ja paikkaansapitämätöntä ohjeita pyöräilijöille. Tässä esimerkki heidän sivultaan."Varsinkin maantiepyöräilyyn kuuluu ryhmässä pyöräileminen. Laki ei kiellä rinnakkain pyöräilemistä ja monesti pyöräilijät ajavatkin parijonossa. Miksi? Alle viiden hengen ryhmissä rinnakkain ajaminen on monesti sosiaalinen seikka, pareittain ajaessa pystyy juttelemaan vierustoverin kanssa. Yli 5 hengen ryhmissä rinnakkain ajamiseen on myös painavampia perusteita. Iso joukko on parijonossa lyhyempi ja kompaktimpi ja siten nopeammin ohitettava, kuin pitkä yksittäinen jono. Täytyy muistaa, että pyöräilijä tulisi autolla aina ohittaa vähintään 1,5 metrin etäisyydeltä eikä yksittäisenkään jonon turvalliseen ohitukseen ole yleensä tiellä turvallista tilaa, jos vastaan tulee liikennettä". Kyseinen seura suorastaan kehoittaa ajamaan rinnakkain ajoradalla. Laki sanoo yksiselitteisesti että millään ajoneuvolla ei saa ajaa ajoradalla rinnakkain. Ei autolla, kuorma-autolla, rekalla, polkupyörällä. On vuosien varrella tapahtunut niin monta läheltäpiti tilanteita kun pyöräilijät ajavat rinnakkain. Miksi pyöräilyseura jakaa etenkin jäsenilleen hengenvaarallista ohjetta sivuillaan.

46

1364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onko tuo totta? Ihan kauheaa sontaa.

    • Anonyymi

      Tässä on linkki voimassa olevaan tieliikennelakiin.

      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729

      En äkkiseltään löydä tuolta mainintaa rinnakkain ajamisen kiellosta. En tosin löydä mainittua 1,5 m etäisyyttä, joka myös aloituksessa mainitaan.

      • Anonyymi

        Monesti tilanne on kuitenkin sellainen, ettei piennarta ole nimeksikään tai se on huonokuntoinen. Tällöin pyöräilijä ajaa ajoradalla niin lähellä oikeaa reunaa kuin se on turvallista. Tieliikennelain 19 pykälä määrittelee ajoneuvon kuljettamisen näin:

        Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.
        Mielestäni rinnakkain ajettaessa tämä pykälä ei toteudu ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monesti tilanne on kuitenkin sellainen, ettei piennarta ole nimeksikään tai se on huonokuntoinen. Tällöin pyöräilijä ajaa ajoradalla niin lähellä oikeaa reunaa kuin se on turvallista. Tieliikennelain 19 pykälä määrittelee ajoneuvon kuljettamisen näin:

        Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.
        Mielestäni rinnakkain ajettaessa tämä pykälä ei toteudu ?

        Riippuu näkökulmasta. Jos toinen on itsesi ja ajoradan oikean reunan välissä ja ajat lähellä häntä, niin silloin ajat periaatteessa myös niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa, kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.


      • Anonyymi

        Kaikki pitäisi kieltää, että menee perille. Lain mukaan pitää käyttää tien oikeaa laitaa eikä ajaa keskellä tietä. Ei niin kauhean monitulkintaista.
        Onneksi isommat ajoneuvot vielä ajavat peräkkäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki pitäisi kieltää, että menee perille. Lain mukaan pitää käyttää tien oikeaa laitaa eikä ajaa keskellä tietä. Ei niin kauhean monitulkintaista.
        Onneksi isommat ajoneuvot vielä ajavat peräkkäin.

        Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

        Jos turvallisuus vaatii ajamaan hivenen keskemmällä, niin silloin niin saa turvallisuuteen liittyen tehdä. Taajamissa, suositellaan, että pyöräilijä varaa itselleen tarpeeksi tilaa kaistalla, että on itsensä kannalta turvallista.

        Suositus kuuluu näin: "Kaupunkien kaduilla piennarta ei yleensä ole, joten aja kaistan keskikohdan oikealla puolella. Näin varaat riittävästi tilaa itsellesi."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

        Jos turvallisuus vaatii ajamaan hivenen keskemmällä, niin silloin niin saa turvallisuuteen liittyen tehdä. Taajamissa, suositellaan, että pyöräilijä varaa itselleen tarpeeksi tilaa kaistalla, että on itsensä kannalta turvallista.

        Suositus kuuluu näin: "Kaupunkien kaduilla piennarta ei yleensä ole, joten aja kaistan keskikohdan oikealla puolella. Näin varaat riittävästi tilaa itsellesi."

        Joo, ääri-ihmiset eivät osaa ajatella järkevästi. Ei se oikeassa laidassa ajaminen tarkoita ojan pohjalla ajamista. Kun ajetaan kaksi rinnan, niin se toinen on melkoisen kaukana tien reunasta. Joko mahtoi selvitä?


    • Anonyymi

      Niin tieliikenne laki ja sen pykälät kertoo sitä ja tätä.
      Tarkoitettu typeryksille.
      Sitten on ihmisiä jotka kulkevat omia polkujaan.
      Ajavat vaikka neljä rinnakkain.
      Tilanteen mukaan ja järkevästi.
      Lakikirjaa ei tarvitse pitää mukana, oma järki riittää😎

      • Anonyymi

        Vois jopa todeta tuota aloitusta että kyseinen pyöräilyseura saattaisi joutua edesvastuuseen (kuolemantuottamus) jos heidän ohjeillaan joku pyöräiljä menehtyy. Onko se niin vaikeaa ymmärtää että millään ei siis millään ajoneuvolla ei saa ajaa ajoradalla rinnakkain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vois jopa todeta tuota aloitusta että kyseinen pyöräilyseura saattaisi joutua edesvastuuseen (kuolemantuottamus) jos heidän ohjeillaan joku pyöräiljä menehtyy. Onko se niin vaikeaa ymmärtää että millään ei siis millään ajoneuvolla ei saa ajaa ajoradalla rinnakkain.

        Autokoulussa vuonna papu ja kaksi opetettiin, että kaistalla voi ajaa rinnakkain jos mahtuu ja ei joudu vastaantulijoiden kaistalle. Periaatteessa sukkikset Etelä-Karjalassa ovat oikeassa vai ovatko? Itseäni nuo satulan hinkkaajat vituttavat autojen seassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autokoulussa vuonna papu ja kaksi opetettiin, että kaistalla voi ajaa rinnakkain jos mahtuu ja ei joudu vastaantulijoiden kaistalle. Periaatteessa sukkikset Etelä-Karjalassa ovat oikeassa vai ovatko? Itseäni nuo satulan hinkkaajat vituttavat autojen seassa.

        Entäs sitten? Polkupyöräilijällä on oikeus hinkata takamustaan polkupyörän satulaan siinä missä autoilijalla auton penkkiin, ja polkea siellä missä sattuu huvittamaan. Moottoritietä lukuunottamatta. Eräät autolijat ovat ottaneet oikeudekseen pelotella polkupyöräilijöitä, etenkin niitä spandexihmisiä. Minuakin vastaan on tultu kaarteessa röyhkeästi väärää kaistaa suoraan päin. Eräät ohittavat edessä ajavia autoilijoita polkupyöräilijän tullessa kapealla tiellä vastaan. Eräät rekkakuskit yrittävät pakottaa paniikkijarrutuksiin ohittamalla sentin päästä vailla näkyvää syytä, kun ei vastaantulijoita ole edes näköpiirissä. Luulevat perkeleet saavansa polkupyöräilijän pelkäämään. Minä en pelkää. Kuta enemmän pyritään kiusaamaan, sitä varmemmin poljen juuri siellä ja niillä teillä, antamatta senttiäkään periksi noille perkeleen sikiöille.

        Mitä taas ryhmäpolkupyöräilyyn tulee, jota itse en harrasta, on vain oikein ja kohtuullista että polkevatkin vierekkäin. Puupääautolijat ovat sen totisesti ansainneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs sitten? Polkupyöräilijällä on oikeus hinkata takamustaan polkupyörän satulaan siinä missä autoilijalla auton penkkiin, ja polkea siellä missä sattuu huvittamaan. Moottoritietä lukuunottamatta. Eräät autolijat ovat ottaneet oikeudekseen pelotella polkupyöräilijöitä, etenkin niitä spandexihmisiä. Minuakin vastaan on tultu kaarteessa röyhkeästi väärää kaistaa suoraan päin. Eräät ohittavat edessä ajavia autoilijoita polkupyöräilijän tullessa kapealla tiellä vastaan. Eräät rekkakuskit yrittävät pakottaa paniikkijarrutuksiin ohittamalla sentin päästä vailla näkyvää syytä, kun ei vastaantulijoita ole edes näköpiirissä. Luulevat perkeleet saavansa polkupyöräilijän pelkäämään. Minä en pelkää. Kuta enemmän pyritään kiusaamaan, sitä varmemmin poljen juuri siellä ja niillä teillä, antamatta senttiäkään periksi noille perkeleen sikiöille.

        Mitä taas ryhmäpolkupyöräilyyn tulee, jota itse en harrasta, on vain oikein ja kohtuullista että polkevatkin vierekkäin. Puupääautolijat ovat sen totisesti ansainneet.

        Olipa todella omituinen purkaus...?! Luulet ilmeisesti olevasi muiden yläpuolella. Minä olen tärkein ja minulle ei tehdä mitään väärää. Olen kova luu, kovempi kuin muut, omilla poluilla, olen elämää nähnyt. Itsepäinen.

        Minä ajan vaikka neljä rinnakkain, sillä minä päätän ihan itse tilanteen mukaan ja järkevästi. Lakia tarvitsevat vain ne, jotka eivät itse tiedä paremmin. Ja tähän loppuun sitten autoiljoiden haukkumista.


      • Anonyymi

        Tieliikennelaki ja liikennesäännöt ovat perusta kaikelle tekemiselle. Ne ovat pelisäännöt, jotta kaikki tekevät samalla tavalla eikä synny mitään yllättäviä tilanteita. Heti jos joku alkaa "sooloilemaan", niin muut eivät tiedä mitä tällainen tyyppi oikeasti aikoo tehdä ja syntyy vaaran paikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa todella omituinen purkaus...?! Luulet ilmeisesti olevasi muiden yläpuolella. Minä olen tärkein ja minulle ei tehdä mitään väärää. Olen kova luu, kovempi kuin muut, omilla poluilla, olen elämää nähnyt. Itsepäinen.

        Minä ajan vaikka neljä rinnakkain, sillä minä päätän ihan itse tilanteen mukaan ja järkevästi. Lakia tarvitsevat vain ne, jotka eivät itse tiedä paremmin. Ja tähän loppuun sitten autoiljoiden haukkumista.

        ”Olipa todella omituinen purkaus...?!…”

        No niin, sopii sinne maanteille vielä paljonkin polkupyörällä polkevia. Tekisi vallan hyvää kun jokainen autoileva lähtisi edes kerran tuonne maanteiden olemattomille pientareille pyöräilemään. Silmät aukenisivat ja huomaisivat kerralla miltä eräitten polkupyöräilijöistä piittaamaton ajotapa tuntuu sieltä kahden pyörän päältä, vailla peltivarustusta ympärillä. Ehkä huomaisi senkin että se mikä ratin takana näyttäytyy kovin vitsikkäänä ja huvittavana, tuntuu polkupyöräilijästä hengenvaaralliselta ja raivostuttavalta. Ei tarvitsisi ihmetellä mistä noita raivoavia trikoopellejä oikein sikiää.


    • Anonyymi

      "Laki sanoo yksiselitteisesti että millään ajoneuvolla ei saa ajaa ajoradalla rinnakkain. "

      Sanoohan se myös ettei edellä olevaa ajoneuvoa ohiteta kun vastaan tulevalla kaistalla tulee toisia ajoneuvoja vastaan. Silti tätä autoilijat tekee.

      • Anonyymi

        Jauhojengi ei paljon lakeja ja määräyksiä tunne eivätkä varsinkaan piittaa niistä mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jauhojengi ei paljon lakeja ja määräyksiä tunne eivätkä varsinkaan piittaa niistä mitään.

        Jauhoja käytän leipomiseen.


      • Anonyymi

        Kerro ihmeessä se lakikohta, joka noin sanoo.


    • Anonyymi

      Missä kohtaa laki tuollaista yksiselitteisesti sanoo?

      • Anonyymi

        Olen rokotevastainen ja venäjämyönteinen.

        Säännöt koskevat vain muita, minä laadin omat sääntöni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen rokotevastainen ja venäjämyönteinen.

        Säännöt koskevat vain muita, minä laadin omat sääntöni.

        Näin ne asennevammaiset juurikin ajattelevat.


      • Anonyymi

        Ei taida löytyä tieliikennelaista sellaista kohtaa, joka yksiselitteisesti noin sanoo, kuten aloituksessa väitetään.


    • Anonyymi

      Miksi se on niin vaikeaa ajaa peräkkäin ja riittävillä turvaväleillä joihin ohitus mahdollista? Peräkkäin ei saa ajaa takapyörään nuollen. Parikymmentä metriä pitää olla väliä. Ja rinnakkain ei saa ajaa taajaman ulkopuolella kuin ohitustilanteessa.

      • Anonyymi

        Et ole tainnut kuulla peesaamisen riemastuttavista hyödyistä? Sitä paitsi nopeammin sen yhden tiiviin letkan ohittaa kuin pyöräilijän joka kalhdenkymmenen metrin välein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ole tainnut kuulla peesaamisen riemastuttavista hyödyistä? Sitä paitsi nopeammin sen yhden tiiviin letkan ohittaa kuin pyöräilijän joka kalhdenkymmenen metrin välein.

        Soololaji. En aja porukassa. Hyi, sosiaalinen kontakti, kun joutuu muun kanssa olemaan tekemisissä. Ei kiitos.


    • Anonyymi

      Kaikkialla Suomessa naiset ja osa "miehistä" pyöräilee rinnakkain, jotta voi lärpättää keskenään.

      • Anonyymi

        Itse olen erakkoluontoinen ja introvertti enkä pyöräile muiden kanssa. Taidan sitten olla hyvä kanssaliikkuja autoilijoiden kannalta.


    • Anonyymi

      Ryhmäajossa nopeudet ovat siellä yli 50km/h joten helpompi autonkin päästä ohi jos rinnakkain ajetaan.

      • Anonyymi

        Ei taida olla yli 50 km/h, ennemmin n. 30km/h...


    • Anonyymi

      Poliisihallituksen poliisitarkastaja Heikki Kallio muistuttaa pyöräilijöitä siitä, että rinnakkain ajaminen on kiellettyä ajoradalla.

      – Rinnakkain ajaminen polkupyörällä on kielletty, lukuun ottamatta pyöräkatua, jossa rinnakkain ajaminen on sallittua.

      – Tieliikennelaki ei salli rinnakkain ajamista yhdelläkään ajoneuvolla. Kielto koskee niin autoja kuin polkupyöriäkin, Kallio toteaa Twitterissä.

      • Anonyymi

        Olisi kiva tietää, mihin lakiin ja mihin kohtaan kyseistä lakia tuossa viitataan. Poliisin mielipide ei tee asiasta yhtään enempää totta. Asia pitää löytyä laista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi kiva tietää, mihin lakiin ja mihin kohtaan kyseistä lakia tuossa viitataan. Poliisin mielipide ei tee asiasta yhtään enempää totta. Asia pitää löytyä laista.

        Tieliikennelaki ei salli rinnakkain ajamista yhdelläkään ajoneuvolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaki ei salli rinnakkain ajamista yhdelläkään ajoneuvolla.

        Ja kysyin pykälää, eli lain kohtaa, jossa asia määritellään. En löydä moista kieltoa tieliikennelaista.

        Ajantasainen tieliikennelaki
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729


    • Anonyymi

      Tänään kaksi pyöräilijää kevlillä ohittivat rinnakkain kävelijän, vasemmalta. Minä vastaantulijana jouduin jarruttamaan, jotta herrat saivat jatkaa rupatteluaan. Edelleen rinnakkain, minusta välittämättä.

      • Anonyymi

        Tuo on havaintoni mukaan todella yleistä. Osa rinnakkain pyöräilijöistä tosin siirtyy jonoon, jos väylä on tosi kapea. Mikä teitä oikein vaivaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on havaintoni mukaan todella yleistä. Osa rinnakkain pyöräilijöistä tosin siirtyy jonoon, jos väylä on tosi kapea. Mikä teitä oikein vaivaa?

        En usko että jonoon vetäytyminen mitään vaivoja tuo onpahan vain ystävällistä vastaantulijoita kohtaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko että jonoon vetäytyminen mitään vaivoja tuo onpahan vain ystävällistä vastaantulijoita kohtaan

        Lappeenrannassa rinnapyöräilijät ovat venäläisiä pariskuntia. Aina joku karsiutuu pois, jos noita liikkuu samanaikaisesti vastakkaisiin suuntiin.


    • Anonyymi

      Pyöräiliät käyttäkää sitä kelloa kun kohtaatte kävelijöitä,sitä vartenhan se kello on että ilmoitetaan tulosta,ei käveliällä ole silmiä selässä.Ei tartte sitten sitä turpaansakan aukoa niin paljon.

      • Anonyymi

        Osa jalkailijoista ei pidä tuosta soitosta, jopa pelästyvät ja haukkuvat perään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osa jalkailijoista ei pidä tuosta soitosta, jopa pelästyvät ja haukkuvat perään.

        Voi soittaa hivenen kauemman matkan päästä, niin ehkä eivät pelästy.


      • Anonyymi

        Jos kävelee tien oikeaa reunaa, ei tarvitse silmiä selässä. Ja jos terrorisoi muita kävelemällä vasenta reunaa tai keskellä, pitää koko ajan tarkkailla myös takaatulevia. Saa valita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kävelee tien oikeaa reunaa, ei tarvitse silmiä selässä. Ja jos terrorisoi muita kävelemällä vasenta reunaa tai keskellä, pitää koko ajan tarkkailla myös takaatulevia. Saa valita.

        Jalankulkijan kuuluu kävellä maantiellä vasenta reunaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kävelee tien oikeaa reunaa, ei tarvitse silmiä selässä. Ja jos terrorisoi muita kävelemällä vasenta reunaa tai keskellä, pitää koko ajan tarkkailla myös takaatulevia. Saa valita.

        Jos kävelee koko ajan siinä reunassa, eikä vaihda kävelylinjaa, niin homma OK. Jos taas vaihtaa kävelylinjaa/-suuntaa, niin sitten pitää katsoa mitä muut ympärillä tekevät ja miten he liikkuvat.

        "Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkijan kuuluu kävellä maantiellä vasenta reunaa.

        "13 §
        Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen

        Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä.

        Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.

        Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.

        Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta."


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi soittaa hivenen kauemman matkan päästä, niin ehkä eivät pelästy.

        Kyllä, tai voi hylätä pyörän ja ryhtyä jalankulkijaksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8186
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2519
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2233
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1899
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1163
    Aihe