Kompassien erot

Anonyymi

Onko mikään malli satavarma vai onko maanantaikappaleen vaara? Kun arvosteluja lukee, jollain on niin hyviä kokemuksia halvoistakin ja jollain huonoja kalliimmistakin.
Ihan kuntosuunnistusta ajatellen.

7

1354

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ainakin Silvan uudessa Arc Jet -peukalokompassissa oli alkuvaiheessa valuvika ja ne kerättiin pois ja rahat sai takaisin. Minulla tuoreeseen Arc Jetiin tuli kupla ja se vaihdettiin uuteen ja kohta tuli uuteenkin yksilöön kupla ja sitten jo lyötiin rahat kouraan. Arc Jetiä myydään edelleen eli ilmeisesti laatuongelma on saatu korjattua.

      Ostin tilalle WOL Rapid 22 (left-mallin) on hyvä ja suhteellisen edullinen kompassi.

      Moscoweissa on turhan kapea neula. Leveän näkee paremmin.

      Kyllä kompassit kestää aikaa hyvin, mutta voi hajota kaatumisessa. WOL Rapid 22 on kestänyt aika monta kaatumista.

      Voihan kompassia pyöritellä jo kaupassa ennen ostopäätöstä ja verrata muihin.

    • Anonyymi

      Voihan mennä kauppaan testailemaan ehkä. Mutta pitäisi nettikauppaankin voida luottaa. Jos on kapea neula onko se sitten herkempi myös turhille heilauksille?
      Mainoksiin tai kuvauksiin ei voi luottaa, samassa tuotteessa voi olla kappalekohtaisia eroja liikaa eli ei ole tasalaatuisia. Niin kyllästynyt.

      • Anonyymi

        Ei millään kompassilla pääse pelkällä kompassisuunnalla rastille, paitsi ehkä todella lyhyellä matkalla ja hyvän näkyvyyden vallitessa. Mulle kompassi on lähinnä renki, joka antaa henkistä tukea ja suurpiirteistä suuntaa silloin, kun maastosta ei saa kiinni, esimerkiksi tiheässä taimikossa tai tasaisessa maastossa.

        Mitä pidemmän matkan joudun menemään kompassisuunnan varassa, sitä leveämmin pitää karttaa lukea edestä ja varautua siihen, että on ajautunut sivuun.

        Joskus voi olla fiksua vetää kompassilla selvästi sivuun, niin sitten tietää kummalla puolella rastia todennäköisesti on.

        Kompassilla voi toki tehdä sellaisia nopeita vetoja edessä olevaan isoon kohteeseen (esim. poikittainen tie), jota ei voi vahingossa ohittaa. Silloin lataan menemään pelkällä suunnalla lähinna mikroreitinvalintaan keskittyen.

        Maastoa lukemalla rastit kuitenkin otetaan ja silloin ne myös löytyvät varmasti.


    • Anonyymi

      Tykkään mennä karttaa lukien, enkä osallistu juoksukilpailuun jota kuntorastitkin vaikuttaa usein olevan. Osaan katsoa luonnosta ilmansuuntia, mutta haluaisin vaan satavarman neulan kohti pohjoista.
      Muuten onko peukalokompassissa parempi kiinteä vai pyörivä neularasia?

      • Anonyymi

        Mä tykkään kiinteästä rasiasta, koska käytän peukalokompassia kartan suuntaamiseen. Neularasian pyörittäminen syö yllättävän paljon aikaa ja osuma voi saada sen vinoon.


    • Anonyymi

      Niin ja mielummin selvää polkua kuin linnuntietä tiheikköön vaikka tulisi enemmän askeleita. Muutaman kerran kun nuorempana kiersi jotain pusikkoa (vahvempi jalka pisti kiertämään ympyrää vielä) niin kyllä sen oppi mikä juuri itselle sopii.
      Parhaimmillaan on tuntunut kuin olisi avattarena jossain kolmiulotteisessa pelissä kartalla. Voiko enempää saada irti? Poikkitaiteellisesti joskus jopa bongannut kasveja ym mikä ei edes lajiin kuulu.
      Mutta rakkaudesta lajiin, tuntuu että ei löydy varmaa pohjoisneulaa (pl eranto).
      Onko muuten kokemusta moscompassista tai kiinalaisesta kanpassista? Venäläisiä tuskin enää saa mistään.

      • Anonyymi

        Ei mikään kompassi näytä jatkuvasti täydellisen tarkasti kohti magneettista pohjoisnapaa. Parhaissakin neula hieman heiluu juostessa ja pienen muoviläpyskän asennolla tähtääminen ei sekään ole kovin tarkkaa. Kompassi ei ole mikään tarkka väline vaan antaa suurpiirteisen suunnan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      134
      10022
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2914
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      183
      2715
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      24
      2087
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      16
      1852
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1669
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      17
      1570
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      17
      1530
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      13
      1528
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe