Sorry, kun tuli aihe vähän nopeasti, mutta vaivaa kovasti ja ois kiva kun kertositte. Meillä oli vannesaha, oikohöylä, tasohöylä ja pari sorvia. Jälkeenpäin olen ihmetellyt ettei ollut minkäänlaista sirkeliä, katkaisu tai halkaisu. Olen kuullut että myöhemmin hommattiin. Toinen asia ettei ollut mitään jyrsinkonetta. Ei edes kädessä pidettävää, vaikka se on aika perus. Metallipuolella oli kaasu, puikko ja Mig hitsauskoneet. Levyn käsittelykoneet. Sitten oli katkaisusaha, sorvi ja pari penkkihiomakonetta. Sitä ihmettelin ettei ollut metallijyrsintä mutta sen sijaan iki vanha metallihöylä, jommosia en kyllä nykyisin enää oo nähny, vaan kaikki tehdään juuri jyrsillä. Kertokaa mieluummin yläkoulusta, vaikka saahan sitä alakoulustakin kertoo, vaikka ne kässän luokat oli aika askeettisia. eli alakoulu sanan varsinaisessa merkityksessä.
Mitä koneita teillä oli kässässä käytettävissä
5
64
Vastaukset
- Anonyymi
Ei ollut kuin ompelukone.
En kyllä muista mitä oli. Vannesaha, oikohöylä, tasohöylä, pöytäsirkeli, sorvi nyt ainakin. Hitsauskoneet, joista vain puikkoa käytin. Oisko ollu vielä jotain? Hmm. Siitä on ikuisuus kun olin koulussa.
Jaa en kyllä muista..Kukapa noita muistiin pistää...
- Anonyymi
Ai yläasteella. Oli siellä sirkkelit ja kaikki koneet mitä puutöissä tarvittiin. Itse olen kirvesmies ammatiltani ja koneet on tuttuja.
- Anonyymi
Meillä oli muuten erikseen opettaja metallille ja erikseen puulle. Ja ompeluopettajia oli kaksi. Että aika monta. Paitsi ennen kun talossa toimi kansalaiskoulu, niin opettajia oli vieläkin enemmän. Alakoulussa yksi luokanopettajista hoiti puu kässän. ja ompeluopettaja kävi koululla tiistaisin ja torstaisin..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?843462- 252033
- 1941941
PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä
Toivottavasti on s i n i v u o k k o nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w3431338Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell861313Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka
Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale891137Varoitus kyläläisille Suomussalmella
Paikkakunnalla on ilmennyt huolestuttavaa toimintaa jossa kaksi aikuista miestä ( Dimitri ja Teemu ) on syyllistynyt nuo12945- 82943
Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi
Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.23855Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen
Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha61790