Sähköautojen käyttökustannuksiin liittyvä artikkeli

ja omia pohdintoja käytettyjen sähköautojen hinnankehityksestä, vaihtoarvosta yms. ihan lyhyehköllä tai keskilyhyellä aikavälillä...

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/986f63b0-61ff-469d-b2c9-4272af0cce51

Esimerkkihintoja voi lueskella tuosta artikkelista, ja täytyy myöntää, että mä olen oikeastaan aika huono keskustelemaan tai kirjoittamaan sähköautojen kulutuksesta, kun se on niin eri tavalla hahmotettavissa ja laskettavissa kuin mitä oikeissa autoissa.

Mutta mitenköhän noiden hinnat? Mähän olen pidemmän aikaa sitä ennustanut, että akustonvaihtojen tullessa ajankohtaiseksi, moni joutuu ihan oikeasti pohtimaan sen kannattavuutta ja toisaalta käytettyä sähköautoa etsivä pohtimaan, kannattaako sellainen ostaa kuinka paljon ajettuna ettei ne viat heti tule vastaan ja maksettavaksi auton ostohinnan lisäksi.

Alkuvuodestahan oli hetkiä, jolloin munkin tuttavapiiristä jokunen autokauppias kertoi kuinka dieselit seisoi kuukausitolkulla myynnissä, jotkut kieltäytyi ottamasta vaihdossa kokonaan niitä, ja itsekin vaihdoin alunperin bensa-autoon jo viime vuoden tammikuussa, kun Transit nyt oli mikä oli eikä ainakaan ajamisen ilosta kannattanut maksella dieselveroja 4000km vuositahdin vuoksi.

Nyt olisi todella mielenkiintoista olla kärpäsenä katossa esim. isojen autoliikeketjujen vaihtoautopuolella katsomassa miten sähköautot käy kaupaksi, miten myyjät argumentoi niiden kannattavuutta (riittääkö pelkkä ekologisuus kun siitä pitää ihan oikeasti maksaa), millaista hyvitystä käytetyistä sellaisista tarjotaan, onko dieselien kauppa elpynyt kuinka paljon jne. 😅

Hetken aikaa tässä kesällä autoasiat hiukan kiristi itseäkin, mutta nyt kun kahdesta paskasta hiukan paskempi mutta kuitenkin se leimattu on maksettu kokonaan omaksi, ja yleiskunnoltaan paremman, mutta noin käytännössä tieliikennekelvottoman autoni peltihommien tekeminen ja/tai teettäminen onnistunee kaikessa rauhassa tässä kun huvittaa, niin ajattelin oikeastaan pitää molemmat bensarohmut. 😁
Ihan ihmisten kiusaksi, näyttääkseni ettei "Hondaa" ollut mikään pakko myydä parillasadalla eikä kannibalisoida, ja toisaalta aina jokaikinen kerta tuon volkkarin nähdessään /vastaantullessani vähintäänkin pari-kolme olettamaani lähipiiriin kuulunutta ihmistä tietää/muistaa, että sairaspäivärahan enimmäisajan tultua täyteen ja pysyvän työkyvyttömyyseläkkeen väliin osuneen 3kk tyhjiön aikana he käytännössä pakottivat mut nelinumeroiseen lainanottoon auto-ongelman ja kolmen avoimen sähkölaskun vuoksi, kun alunperin noin kuutisensataa olin pyytämässä. Rikokseenkehoittamiseen kun en tarttunut, ja jos kerran pankki/luottokorttiyhtiö näki mut maksukykyisenä, niin what the hell. Eipähän mennyt äidin luottokortinlyhennyksiin kuten melko iso osa opintolainastani aikoinaan 🤷‍♂️

13

74

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No mä alan kääntyä siihen, että sähköautot vielä tulee ja tulee korvaamaan polttoainekäyttöiset vempeleet, kunhan jokin nytkäyttää sen kohdalleen.

      https://youtu.be/tlRC0WDHoPg

      Katsoin tuon pätkän youtubesta muummoassa ja minusta kaveri on psneutunut asiaan hyvin. Se jotenkin naulasi arkun, että seuraava menopeli mulla on sähköauto.

      Mutta veikkaan, että harsin Nissania vielä 5-8 vuotta leimasta läpi, kiitos Putini-idiootin, mutta jotenkin on vääjäämätöntä, että sähköautoihin mennään. Nyt minua eniten sähköautoissa epäillyttää akusto, mutta olen tässä jo 10-15 vuotta käyttänyt erilaisia akkulaitteita ja kehitys akustoissa on ollut huikeaa.

      Toi tutkijahan väläyttelee jotain valtionlaina-tyyppistä kädenpuristusta autojen ostoon. Varmaan voi tullakin, mutta en ehkä juoksulsukkaa mene ensimmäisten mukana siihenkään. Ennemmin ostan tappiolla Dieseliä Nisukkaan jne. Kunnes homma alkaa näyttää toimivalle.

      Tulee mieleen digiaikaan siirtyminen telkkareissa. Alkuun myytiin ksikennäköisiä laitteita ja niistä sai maksaa liikaa, sekä toimivuus oli sitä ja tätä...Ne ketkä hätäili, intoili ja ei odottanut, sai ostaa paritkin boksit ja telkkarit, ennenkuin tultiin tähän hetkeen, jolloin kaikissa laitteissa löytyy kaikki tarvittavat ja homma toimii.

      En aio reagoida siis tähän asiaan vielä kovinkaan paljon, mutta kuulostelen missä mennään. Takuulla tässä käydään puolesta ja vastaan vääntelyjä ja mediaan pukataan taatusti varsinkin sähköautoja vastaan ihan selkeää propagandaa...mutta kuten toi tutkija sanoo, polttamisella tapahtuva energian tuottaminen on tullut tiensä päähän. Olis ollut edellytyksiä jo aiemmin, mutta ihmiset tykkää hakata päätä seinään jonkinaikaa. 🤣

      • En mäkään sinänsä epäile ollenkaan nykypäivän sähköautojen ominaisuuksia uudehkoina, ja omistajan käyttötarpeet huomioiden, mutta kysymys kuuluukin että milloin ne alkaa olla mainstreamia ja saavuttaako ne koskaan samanlaista mainstream-statusta kuin joku 10 vuotta vanha viiden tonnin Mondeo tai kymppitonnin Avensis mitkä lienee kai aika keskivertoesimerkkejä suomalaisten autonostokäyttäytymisestä. Yllättävänkin moni katukuvassa näkyvä uusi auto on todennäköisesti leasing-auto, työsuhdeauto tms. tai käsitys auton omistajuudesta ei ole niin suoraviivainen kuin omani, eli maksettu=oma 😅

        Sinänsä ihan hyvä vertaus tuo telkkari, ja täytyy myöntää siihenkin aihepiiriin liittyen, että mä en ihan kauheasti tiedä tän hetken hintatasoista ja uusien telkkarien ominaisuuksista, mutta monelle on riittänyt ja riittää yksinkertaisempikin telkkari kuten itsellä. Läppäri ja Xbox on kiinni HDMI:llä ja antennijohto tulee katolta. Ei kai siihen muuta tarvita. 😅 Puhumattakaan siis vanhuksista jotka katsoo vain telkkaria, mua nuoremmista, jotka hoitanee sen puhelimella tai tabletilla 🙄 Toivottavasti ei tule ajankohtaiseksi, mutta jos niin käy, niin eiköhän seuraavakin telkkari Ekotorilta löydy muutamalla kympillä. Ei katsastetun volkarin hintaa sentään viitsi telkkarista maksaa, kun Chrome, Youtube, Areena, piraattistriimit formuloihin yms. löytyy puhelimesta, tabletilta ja kahdelta tietokoneeltakin 😂


      • hondakuski kirjoitti:

        En mäkään sinänsä epäile ollenkaan nykypäivän sähköautojen ominaisuuksia uudehkoina, ja omistajan käyttötarpeet huomioiden, mutta kysymys kuuluukin että milloin ne alkaa olla mainstreamia ja saavuttaako ne koskaan samanlaista mainstream-statusta kuin joku 10 vuotta vanha viiden tonnin Mondeo tai kymppitonnin Avensis mitkä lienee kai aika keskivertoesimerkkejä suomalaisten autonostokäyttäytymisestä. Yllättävänkin moni katukuvassa näkyvä uusi auto on todennäköisesti leasing-auto, työsuhdeauto tms. tai käsitys auton omistajuudesta ei ole niin suoraviivainen kuin omani, eli maksettu=oma 😅

        Sinänsä ihan hyvä vertaus tuo telkkari, ja täytyy myöntää siihenkin aihepiiriin liittyen, että mä en ihan kauheasti tiedä tän hetken hintatasoista ja uusien telkkarien ominaisuuksista, mutta monelle on riittänyt ja riittää yksinkertaisempikin telkkari kuten itsellä. Läppäri ja Xbox on kiinni HDMI:llä ja antennijohto tulee katolta. Ei kai siihen muuta tarvita. 😅 Puhumattakaan siis vanhuksista jotka katsoo vain telkkaria, mua nuoremmista, jotka hoitanee sen puhelimella tai tabletilla 🙄 Toivottavasti ei tule ajankohtaiseksi, mutta jos niin käy, niin eiköhän seuraavakin telkkari Ekotorilta löydy muutamalla kympillä. Ei katsastetun volkarin hintaa sentään viitsi telkkarista maksaa, kun Chrome, Youtube, Areena, piraattistriimit formuloihin yms. löytyy puhelimesta, tabletilta ja kahdelta tietokoneeltakin 😂

        Tarkoitan, että "nykypäivän" telkkari on ehkä vähän #vainkeskiluokkajutut tyylinen statussymboli, eikä todellakaan nuorten lahjatoive pukille, eikä mun ikäisille nörteille mitenkään kovin relevantti yksi elementti johtoviidakkojen keskellä 😅


      • hondakuski kirjoitti:

        Tarkoitan, että "nykypäivän" telkkari on ehkä vähän #vainkeskiluokkajutut tyylinen statussymboli, eikä todellakaan nuorten lahjatoive pukille, eikä mun ikäisille nörteille mitenkään kovin relevantti yksi elementti johtoviidakkojen keskellä 😅

        Niin. No toi omistaminen ehkä voi olla yks juttu, mikä voi kokea sähköautojen kohdalla myös inflaation. En sitäkään ihmettelisi, että syntyy yrityksiä, jotka vuokraa sähköauton tarpeen mukaan. 🤔

        Jos miettii omaa auton tarvetta, niin varsinkin näillä polttoaineiden hinnoilla ja ylläpitokustannuksilla se on kallista touhua. Jos auton vuokrais käyttötarkoituksen perusteella, niin sehän ois hiton hyvä juttu.

        Kerralla ehkä kallista, mutta kokonaisuutena ehkä monipuolisempaa ja kustannus-/käyttötehokasta.

        Ja ehkä vuokrahintoihin sais huojennusta vähän vanhemmilla vehkeillä. Lisäksi ihan rämät romutettais jo hyvissä ajoin ja syntyis uudenlaista työtäkin? 🤷‍♂️

        Tuohon televisiohommaan sen verran, että siitä tulikin mieleen, että siihenkin kun saisi mediamaksun sijaan ostaa juuri sitä mitä milloinkin haluaa katsottavaksi, vois käyttö olla vähän muuta toista. Mutta eiköhän sekin mene siihen pian.


      • Disseisback kirjoitti:

        Niin. No toi omistaminen ehkä voi olla yks juttu, mikä voi kokea sähköautojen kohdalla myös inflaation. En sitäkään ihmettelisi, että syntyy yrityksiä, jotka vuokraa sähköauton tarpeen mukaan. 🤔

        Jos miettii omaa auton tarvetta, niin varsinkin näillä polttoaineiden hinnoilla ja ylläpitokustannuksilla se on kallista touhua. Jos auton vuokrais käyttötarkoituksen perusteella, niin sehän ois hiton hyvä juttu.

        Kerralla ehkä kallista, mutta kokonaisuutena ehkä monipuolisempaa ja kustannus-/käyttötehokasta.

        Ja ehkä vuokrahintoihin sais huojennusta vähän vanhemmilla vehkeillä. Lisäksi ihan rämät romutettais jo hyvissä ajoin ja syntyis uudenlaista työtäkin? 🤷‍♂️

        Tuohon televisiohommaan sen verran, että siitä tulikin mieleen, että siihenkin kun saisi mediamaksun sijaan ostaa juuri sitä mitä milloinkin haluaa katsottavaksi, vois käyttö olla vähän muuta toista. Mutta eiköhän sekin mene siihen pian.

        Vuokraus on varmasti ihan jees, jos yhteydet vuokraamoon on kätevien yhteyksien päässä, tai esim. pakun vuokrausta ajatellen olisi perheenjäseniä tai kavereita, ketkä alunperin heittäisi sinne vuokraamoon 😂 Omalla kohdallani olen katsonut parhaaksi kompromissiksi bensakäyttöisen farmarin missä on vetokoukku, auto on "riittävän" vanha, eikä maailma nyt aina niin kauhean kauniilta näyttänyt sen johtotähden läpikään kyyneleet silmissä tuijottaen 🙄 Vaikkakin W202:t oli kyllä pirun luotettavia ja halpoja ylläpidettäviä, mutta sedaneina epäkäytännöllisiä, ja Vitohan mut lähestulkoon konkurssiin vei. Ja ehkä tässä ikäkin on jo suurimmat särmät hionut merkkiuskollisuudesta, tai ehkä tässä kohtaa voidaan puhua periaatteissa joustamisesta, kun on vag-konsernin vehje ajossa. 😅 Ei se autoilu paljoa tämän halvemmaksi voi enää mennä, ellei nyt jotain Ford KA:ta hanki, mutta pysytellään nyt kuitenkin ihan miesten autoissa 😁

        Mä luulen että mulla ei tulojeni vuoksi mene Yle-veroa tms. tai ainakin sen määrä on todella pieni, eikä mulla ole maksullisia palveluita kuten Netflixiä ollut koskaan. Pelkästään jo Areenan tarjonnan, ja Youtuben westernien, vanhojen leffojen, indie/lowbudget-leffojen, dokumenttien yms. paljouden suhteen meinaa tulla ähky jo niitä selaillessa 😅 Mun varsinainen telkkarinkatsominen on oikeastaan Avan uutisfeed aamuisin, Ylen Aamu, toisinaan Simpsoneita ja Kova Laki sarjaa, ja viime viikonloppuna tuli katsottua joku Top Gearin erikoisjakso missä seikkailivat Intiassa. Telkkarista mä toki autourheilua, Youtubea ja Areenaa katson, mutta tosiaan läppärin kautta, ja toki joskus pöytäkoneellakin jotain eduskuntalähetystä tms. työjuttujen taustalla. Samaten englanninkielinen, saksalaisen DW Newsin streami on monesti ihan mielenkiintoinen.

        Pelinäyttö, tai mieluiten kolme kaarevaa sellaista ja VR-lasit voisi olla yksi vähänkään järkevä steppi kymmenisen vuotta vanhaa tekniikkaa edustavasta telkkaristani ylöspäin, mutta ei sekään automaattisesti takaa sekuntien lähtemistä kellosta. 😅 Ihan varmasti siinä on jotain eroa pelaako 5k€ pelipenkissä, vaiko firman Mazdan penkissä, ratti ja vaihdekeppi kiinnitettynä madallettuun sohvapöytään, lattiassa lankku polkimien edessä liukumaesteenä, ja tosiaan tavallisella telkkarilla. Pääasia että ajaa maksimin noilla vehkeillä ja optimoi ne itselleen parhaiten. Kaverioletettuni on edelleen tervetullut ottamaan revanssin maaliskuun 2021 rökäletappion jäljiltä 😁


      • hondakuski kirjoitti:

        Vuokraus on varmasti ihan jees, jos yhteydet vuokraamoon on kätevien yhteyksien päässä, tai esim. pakun vuokrausta ajatellen olisi perheenjäseniä tai kavereita, ketkä alunperin heittäisi sinne vuokraamoon 😂 Omalla kohdallani olen katsonut parhaaksi kompromissiksi bensakäyttöisen farmarin missä on vetokoukku, auto on "riittävän" vanha, eikä maailma nyt aina niin kauhean kauniilta näyttänyt sen johtotähden läpikään kyyneleet silmissä tuijottaen 🙄 Vaikkakin W202:t oli kyllä pirun luotettavia ja halpoja ylläpidettäviä, mutta sedaneina epäkäytännöllisiä, ja Vitohan mut lähestulkoon konkurssiin vei. Ja ehkä tässä ikäkin on jo suurimmat särmät hionut merkkiuskollisuudesta, tai ehkä tässä kohtaa voidaan puhua periaatteissa joustamisesta, kun on vag-konsernin vehje ajossa. 😅 Ei se autoilu paljoa tämän halvemmaksi voi enää mennä, ellei nyt jotain Ford KA:ta hanki, mutta pysytellään nyt kuitenkin ihan miesten autoissa 😁

        Mä luulen että mulla ei tulojeni vuoksi mene Yle-veroa tms. tai ainakin sen määrä on todella pieni, eikä mulla ole maksullisia palveluita kuten Netflixiä ollut koskaan. Pelkästään jo Areenan tarjonnan, ja Youtuben westernien, vanhojen leffojen, indie/lowbudget-leffojen, dokumenttien yms. paljouden suhteen meinaa tulla ähky jo niitä selaillessa 😅 Mun varsinainen telkkarinkatsominen on oikeastaan Avan uutisfeed aamuisin, Ylen Aamu, toisinaan Simpsoneita ja Kova Laki sarjaa, ja viime viikonloppuna tuli katsottua joku Top Gearin erikoisjakso missä seikkailivat Intiassa. Telkkarista mä toki autourheilua, Youtubea ja Areenaa katson, mutta tosiaan läppärin kautta, ja toki joskus pöytäkoneellakin jotain eduskuntalähetystä tms. työjuttujen taustalla. Samaten englanninkielinen, saksalaisen DW Newsin streami on monesti ihan mielenkiintoinen.

        Pelinäyttö, tai mieluiten kolme kaarevaa sellaista ja VR-lasit voisi olla yksi vähänkään järkevä steppi kymmenisen vuotta vanhaa tekniikkaa edustavasta telkkaristani ylöspäin, mutta ei sekään automaattisesti takaa sekuntien lähtemistä kellosta. 😅 Ihan varmasti siinä on jotain eroa pelaako 5k€ pelipenkissä, vaiko firman Mazdan penkissä, ratti ja vaihdekeppi kiinnitettynä madallettuun sohvapöytään, lattiassa lankku polkimien edessä liukumaesteenä, ja tosiaan tavallisella telkkarilla. Pääasia että ajaa maksimin noilla vehkeillä ja optimoi ne itselleen parhaiten. Kaverioletettuni on edelleen tervetullut ottamaan revanssin maaliskuun 2021 rökäletappion jäljiltä 😁

        No veikkaan, että jos vaan kaikki nasahtais kohdalleen, siihen tulis sekin, että auto toimitetaan pihaan ja jollain koodilla pääsee autoon jne. Kyllähän nyttenkin auto tuodaan vaikka rahkasuon kupeeseen, jos niin pyydetään. 😁

        Moni asia muuttuu nyt masilmassa ja vauhdilla, uskon sen. Ja ehkä autoilu käsitteenä muuttuu muutenkin toisenlaiseksi. Ja liikkuminen yleensäkin.

        Minua kiehtois kyllä sellainen, etten omistais autoa ollenkaan, vaan tarvittaessa sellaisen vuokraisin ja muuten olisin ilman. Mä oon nyt vingertänyt kaupunkiajot sähköpolkupyörällä. Kyllähän se hyvällä kelillä on oiva menopeli, mutta varmaan kiroan, kun räntää sataa naamaan tai munat jäätyy. Mutta jos mietin sitäkin, että lisäksi että itse saan liikuntaa ja ulkoilmaa...lisäksi karaistun sietämään kelejä, niin vastapainona kun mietin katsastushommia, veroja, vakuutuksia, renkaita, korjauksia, huoltoja ja ärsyttäviä toimimattomuuksia autossa, niin tokko tuska muuta tee, kuin muuttaa muotoaan. 🤣


      • Disseisback kirjoitti:

        No veikkaan, että jos vaan kaikki nasahtais kohdalleen, siihen tulis sekin, että auto toimitetaan pihaan ja jollain koodilla pääsee autoon jne. Kyllähän nyttenkin auto tuodaan vaikka rahkasuon kupeeseen, jos niin pyydetään. 😁

        Moni asia muuttuu nyt masilmassa ja vauhdilla, uskon sen. Ja ehkä autoilu käsitteenä muuttuu muutenkin toisenlaiseksi. Ja liikkuminen yleensäkin.

        Minua kiehtois kyllä sellainen, etten omistais autoa ollenkaan, vaan tarvittaessa sellaisen vuokraisin ja muuten olisin ilman. Mä oon nyt vingertänyt kaupunkiajot sähköpolkupyörällä. Kyllähän se hyvällä kelillä on oiva menopeli, mutta varmaan kiroan, kun räntää sataa naamaan tai munat jäätyy. Mutta jos mietin sitäkin, että lisäksi että itse saan liikuntaa ja ulkoilmaa...lisäksi karaistun sietämään kelejä, niin vastapainona kun mietin katsastushommia, veroja, vakuutuksia, renkaita, korjauksia, huoltoja ja ärsyttäviä toimimattomuuksia autossa, niin tokko tuska muuta tee, kuin muuttaa muotoaan. 🤣

        Ilman muuta liikeidean arvoisia ideoita toteutettavaksi Suomenkin isoissa kaupungeissa, uskon että kysyntää kyllä on, mutta silloin liikutaan mielestäni aika vaarallisilla vesillä jos/kun politiikassa ja lobbaamisessa ei osata paremmin hahmottaa eri ihmisten/yritysten eri käyttötarpeita, maantieteellistä sijaintia ja etäisyyksiä, sekä jopa ihan jo kaupunginosakohtaisia eroja Turun kokoisessa kaupungissa puhumattakaan jostain Rovaniemestä tai Kajaanista tms. 🙄😅 Ei sähköautojen tarvitsisi syrjäyttää polttomoottoriautoja ja mieluusti jo eilen jos poliitikoilta kysytään, vaan ne olisivat kyllä ihan omalla painollaankin (ja lopulta kilohinnalla) omanlaisensa täydennys, tai vain yksi käyttövoiman muoto muiden rinnalle. Biodieseliin ja -etanoliin itse uskon eniten, mutta en toki osaa ennustaa kapasiteettia niiden maailmanlaajuiseen tuotantoon. Mutta sen kyllä tiedän, että sähkö ei maailman tarpeisiin tule riittämään, eikä tätä maailmaa pelasta Suomi yksinään eikä edes koko EU-alue 😅

        Mä ehdin tässä menemään ajatuksissani jo niin pitkälle, että ei jos vaan milloin Volkkari hajoaa, niin siitä on nyt kyllä yhdessä tuon aiemmin käyttämäni autoni kanssa muodostuneet sellaiset "voiton päivän symbolit", että ei muuta kun liikennekäytöstäpoistoon ja riisikinnerin kanssa vierekkäin seisomaan näkyvälle paikalle pihalle, kilvet paikallaan, ja seuraavaa autoa kehiin 😂

        Ei vaan, kunhan tää tästä laantuu ja saan aikani puhua korostetun rauhallisesti esim. sähkönhinnasta ja työasioistani esim. naapureille tai tutuille naamoille kaupoissa, niin joko laitatan autoni kuntoon ja myyn Volkkarin pois, taikka sitten (todennäköisesti) ajan tuon leiman mahdollisimman loppuun ja aloitan autoni laittamisen ihan sovinnolla vasta ensi keväänä. Ei sekään paljoa lämmitä mieltä eikä taloa, jos on päässyt näyttämään jonkun saapassukan värisen 20 vuotta vanhan ruostepommin korjauttamisella mikä ei lopulta kiinnosta ketään, ja aina kaikenlaisia kuluja kuitenkin on sivutoimisena yrittäjänä ja omakotitaloasujana.


      • hondakuski kirjoitti:

        Ilman muuta liikeidean arvoisia ideoita toteutettavaksi Suomenkin isoissa kaupungeissa, uskon että kysyntää kyllä on, mutta silloin liikutaan mielestäni aika vaarallisilla vesillä jos/kun politiikassa ja lobbaamisessa ei osata paremmin hahmottaa eri ihmisten/yritysten eri käyttötarpeita, maantieteellistä sijaintia ja etäisyyksiä, sekä jopa ihan jo kaupunginosakohtaisia eroja Turun kokoisessa kaupungissa puhumattakaan jostain Rovaniemestä tai Kajaanista tms. 🙄😅 Ei sähköautojen tarvitsisi syrjäyttää polttomoottoriautoja ja mieluusti jo eilen jos poliitikoilta kysytään, vaan ne olisivat kyllä ihan omalla painollaankin (ja lopulta kilohinnalla) omanlaisensa täydennys, tai vain yksi käyttövoiman muoto muiden rinnalle. Biodieseliin ja -etanoliin itse uskon eniten, mutta en toki osaa ennustaa kapasiteettia niiden maailmanlaajuiseen tuotantoon. Mutta sen kyllä tiedän, että sähkö ei maailman tarpeisiin tule riittämään, eikä tätä maailmaa pelasta Suomi yksinään eikä edes koko EU-alue 😅

        Mä ehdin tässä menemään ajatuksissani jo niin pitkälle, että ei jos vaan milloin Volkkari hajoaa, niin siitä on nyt kyllä yhdessä tuon aiemmin käyttämäni autoni kanssa muodostuneet sellaiset "voiton päivän symbolit", että ei muuta kun liikennekäytöstäpoistoon ja riisikinnerin kanssa vierekkäin seisomaan näkyvälle paikalle pihalle, kilvet paikallaan, ja seuraavaa autoa kehiin 😂

        Ei vaan, kunhan tää tästä laantuu ja saan aikani puhua korostetun rauhallisesti esim. sähkönhinnasta ja työasioistani esim. naapureille tai tutuille naamoille kaupoissa, niin joko laitatan autoni kuntoon ja myyn Volkkarin pois, taikka sitten (todennäköisesti) ajan tuon leiman mahdollisimman loppuun ja aloitan autoni laittamisen ihan sovinnolla vasta ensi keväänä. Ei sekään paljoa lämmitä mieltä eikä taloa, jos on päässyt näyttämään jonkun saapassukan värisen 20 vuotta vanhan ruostepommin korjauttamisella mikä ei lopulta kiinnosta ketään, ja aina kaikenlaisia kuluja kuitenkin on sivutoimisena yrittäjänä ja omakotitaloasujana.

        Itsekin liputtaisin varsinkin Dieseliä. Sitä voitais Suomessa viljellä itsekin, eikä tarvitsisi ostaa raakaöljyä ulkomailta. Mutta kyse lopulta on myös siitä polttamisesta. Se ei ole tulevaisuutta, vaikka ei tietenkään täysin häviä, eikä tarvitsekaan.

        En tavallaan ole ihan yli-innokas vihreä ajatuksiltaan, mutta uskon sähköön. Siitä saa energiaa muokattua niin hiton hyvin mihin käyttötarkoitukseen vaan. Häviöt energian siirtämisellä on hyötysuhteeltaan ylivoimaiset ja vain varastointi on nykyään haasteellista.

        Mielenkiinnolla odotan fuusioreaktorin valmistumista ja ensipuraisuja sen tuomasta energiasta. Ehkä tulevaisuudessa sinunkin lähipysäkiltä vaan hypätään junaan joka vie jonkun vaikka Roomaan ilmaiseksi. Mistä sen tietää? 😁


      • Disseisback kirjoitti:

        Itsekin liputtaisin varsinkin Dieseliä. Sitä voitais Suomessa viljellä itsekin, eikä tarvitsisi ostaa raakaöljyä ulkomailta. Mutta kyse lopulta on myös siitä polttamisesta. Se ei ole tulevaisuutta, vaikka ei tietenkään täysin häviä, eikä tarvitsekaan.

        En tavallaan ole ihan yli-innokas vihreä ajatuksiltaan, mutta uskon sähköön. Siitä saa energiaa muokattua niin hiton hyvin mihin käyttötarkoitukseen vaan. Häviöt energian siirtämisellä on hyötysuhteeltaan ylivoimaiset ja vain varastointi on nykyään haasteellista.

        Mielenkiinnolla odotan fuusioreaktorin valmistumista ja ensipuraisuja sen tuomasta energiasta. Ehkä tulevaisuudessa sinunkin lähipysäkiltä vaan hypätään junaan joka vie jonkun vaikka Roomaan ilmaiseksi. Mistä sen tietää? 😁

        Jep, pitää olla avoin ideoille, mutta siinäkin asiassa kuten monessa muussakin niin porkkana toimii keppiä paremmin. Autoilu toki on helppo lypsylehmä, mutta ei kukaan poliitikko puhu esim lapsiperheiden pesukoneista ja kehoita käsintiskaamiseen ja Prisman aulan itsepalvelupesulaan 😅 Ihan samanlaisia iskuja lapsiperheiden vyön alle, kuin nykymeno valkoiselle heteromiehelle joka lopetti pescovegetarismin 2020 ja touhuaa vuosituhannen vaihteen autojen parissa sinne itsepalvelupesulaan mennessä tai työasioissa 😅

        Ihan offtopic, mutta tuli tuosta peliharrastukseni mainitsemisesta ja iän hiomasta merkkisuvaitsevaisuudesta mieleen, että eilen tuli telkkarista lyhyt pätkä/haastattelu 11-vuotiaasta motocrossharrastajasta. Yllätyin, että toisin kuin vaikkapa vielä puoli vuotta sitten, niin mä en kiskonut ollenkaan tuuheaa tukkaani tai manannut hampaiden välistä ventovierasta lasta, vaan aistin tiiminjäsenistä hiukan beta-viboja ja nauroin että hän tarvitsisi mut omaksi "Flavio Briatoreksi" hoitamaan asioita 😂 Silleen että "tää on hei rakettibensaa eikä kerrota iskälle mut tää antaa paukkuja koneeseen " eli tolueenia tankkiin kuten itse tein joskus kartingissa. Tai että "ei tällä erällä ole niin väliä, ota vaan ihan surkea lähtö mut sudita siihen aivan pirunmoinen kuoppa finaalia varten seuraavalle" tai että "menikö iskä syömään? laitetaas äkkiä isompi takaratas hei että on paukkuu koneessa mutkan ulostulossa" tms. 😂👍 Ja läpällä kaikki äskeinen, oikeasti.
        El Plan noin muutenkin pitää/piti osata viedä ihan reunalle, kuten Alonso teki Spassa kiepauttaen Hämiksen ilmalentoon ja painostaessaan Leclercin ja Ferrarin tyrimään lopussa, mutta ei milliäkään yli omien rajojen.
        Omaan El Planiin ei siksi oikein tässä kohtaa istu tuollainen Pyrrhoksen voitto "Hondan" etuakselipalkin/apurungon ja helmojen kanssa painimisessa mutta näen sen silti tietynlaisena pääomana ja hätävarana, jonka kyllä saa rahalla kuntoon halutessaan, esim tilanteessa jossa VW:n jakopää hajoaa tms. vaikka ei se sinänsä ole mitenkään odotettavissa kun hihna on vaihdettu ja ei ole TSI kyseessä. Eikä se noin muuten mitenkään räjähdyspisteessä ole, ihan normaali ja yllättävänkin hyvä ajettava, mutta kilsat ja ikä näkyy ulospäin ja korjauskehoituksena roikkuu outo "väärin hitsattu" mutta kuitenkin päästetty läpi 🙄 Ei se täysin umpinainen sauma taida olla, mutta ei sen aina mielestäni kuulu tai tarvitsekaan olla varsinkin korjauksen jälkiä käydessä näyttämässä, ilman jäätäviä monen sentin massakerroksia, mutta mene ja tiedä. Ja pakoputkisto ehti jo katkeamaan mun omistuksen aikana hidastetöyssyssä, mutta pysyy hyvin paikoillaan kahtena kappaleena ja sporttisen sound packagen kera 😅

        Ja itse asiassa munkin tuli tässä kesällä toisinaan käytettyä joukkoliikennettä kun oli vähän rajallinen tankkausbudjetti ja muutamat bussimatkat hoitui puhelimella maksaessa siinä kohtaa. Eikä se ole todellakaan helppoa täälläpäin, parin kilsan päästä taitaa mennä useammin kuin kerran tunnissa busseja ja alle kilsan päästä enintään kerran tunnissa kai 🙄 Mutta kun ei nyt mitään kasipätkän viitoskonetta tarvinnut kuskata, niin eipä se kouluajoilta ainakaan yhtään vaikeutunut ollut ja silloinkin piti pärjätä 😅 Itse asiassa muutamia ihan "puhdistaviakin" fiiliksiä ja eräänlainen aikakapseli 2000-luvun nokiakuplaan samojen hvetin Lahti Scala Scanioiden jyristessä miljoona kilsaa taulussa ja muutamien hybridibussien elinkaaret nähneinä 😂


    • Anonyymi

      Mä olen jo pitkän aika ollut sitä mieltä, että suoraan sähköön ja akkuihin sidotut autot ja kulkuneuvot ovat vain välivaihe. Akkuteknologia on mitä on ja siinä on omat ongelmansa, joita on vaikea kokonaan korjata. Voi tietysti olle, että joku ratkeiseva innovaatio tehdään piankin, mutta itse uskon enemmän ns. sähköpolttoaineisiin. Tietenkin suora sähkö on aina kustannustehokkaampi vaihtoehto, kuin sähkön käyttäminen polttoaineen tekemiseen, mutta teknologisista syistä se on ainakin nykyhetkessä edelleen todennäköisempi tulevaisuus.

    • Anonyymi

      Bensa autoilla ajaminen on lopulta halvempaa. Sanoin jo aikaa sitten että sähköautolla ajo tulee kalliiksi vielä.

    • Anonyymi

      Eräässä uuudessa elokuvassa niin tuollainen auto Dodgen superbee, on uusiakin malleja tuosyta mutta vanha: https://en.wikipedia.org/wiki/Dodge_Super_Bee

      Vähinyään 475BP ilman ahdinta :D

      383 magnut R/T on kanssa sellainen kyllä että hohhoh.

      Elokuva joka Frank and Penelope, julma elokuva kyllä vähän mutta tuo auto tuli mieleen

    • Anonyymi

      Minua huvittaa nuo Dodge kun tekee muskeliautoistaan eloviakin, aika hauskojakin kyllä Vanishing Point on yksi sellainen vanhempikin juttu.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2451
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1759
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1200
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe