Kissoistakin on tullut laumaeläimiä

Anonyymi

Hesarissa oli tämmöinen juttu Tampereen kissalaumasta:
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009033807.html

Jäin ihmettelemään, että mistä lähtien kissoista on tullut laumaeläimiä? Aika lailla yksineläjiä olivat ennen. Kun kaksi kissaa kohtasi niin tappeluhan siitä syntyi elleivät olleet eri sukupuolta ja naaras kiimassa. Omaa yksityistä reviiriään puolustivat.

Tampereella siis pyöri yli sadan kissan lauma. Hesarin jutussa oli kuvakin. Iso laumahan siinä näytti olevan. Onko evoluutio ollut työssään ja muuttanut ainakin Tampereen kissat laumaeläimiksi?

8

382

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Asiaan vaikuttaa domestikaatio eli geneettinen sopeutuminen ihmisen kanssa elämiseen. Domestikoiduista eläimistä tulee usein sosiaalisempia ja "pentumaisempia". Kissathan ovat "laumassa" pentuaikana. Monet kissaeläimet voivat metsästääkkin yhdessä sisartensa ja emonsa kanssa ennen itsenäistymistään.

Myös mm. Rooman kulkukissoilla on havaittu "laumaantumista".

• Anonyymi

lauma käyttäytyminen perustuu yhteiseen perimään .

• Anonyymi

Ei tuossa asiassa ole tapahtunut mitään muutosta. Kissat ovat sopeutuvaisia otuksia.

Jos ne elävät olennaisesti koko ikänsä ympäristössä, jossa on paljon muitakin kissoja ja jossa ruuasta ja vedestä ei ole (merkittävästi) pulaa, ne tottuvat tulemaan toimeen muiden kissojen kanssa ja jopa laumautuvat.

Jos ne taas elävät koko ikänsä (lähes) yksinään tai ympäristössä, jossa ne tarvitsevat laajan reviirin yksityiskäyttöönsä riittävän ravinnon saamiseksi, ne tottuvat hätistämään muut kissat tiehensä silloin kun sattuvat niihin törmäämään.

Ja lisäksi on vielä tietysti ihan yksilölliset erot sosiaalisuudessa. Jotkut kissat eivät pitkänkään ajan kuluessa opi sietämään edes saman perheen toista kissaa, ja jotkut ovat ylimpiä ystäviä jo ensitapaamisella.

• Anonyymi

Taas tietämätöntä pölinää. Usein toimittajat kirjoittaa asioista, joista heillä ei ole hajuakaan. Aikoinaan valkohäntä peurasta (Nykyään sekin on kauris) metsäkauris.
      Ne on helppo tunnistaa koon ja hännän perusteella.

Kissat laumoittuu, jos se on niille edullista esim. ruuan saannin suhteen.
      Myös samaa sukua olevat kissat saattaa jäädä yhteen, jos tilanne sen sallii.
      Hyvin tavallista pennuille useammassakin polvessa. Eräällä mummolla oli 60 kissaa.

Meillä on kissa ja koira. Kahdella naapurilla oli kissoja ja ne istui usein rivissä meidän kissan kanssa meidän puutarhapenkillä.
      Valitettavasti molemmat naapurit on muuttaneet ja nyt kissa tuntee itsensä yksinäiseksi.
      Koiran seura kelpaa vain nukkumiseen vierekkäin.

• Anonyymi

Noi rokkarit on aina laumassa , yksin eivät uskalla elvistellä 🤣

• Anonyymi

Stray Cats 🤔

• Anonyymi

Kissa on laumaeläin, naaraat muodostaa yleensä aina laumat. Siis päänarttu ja sen naarasjälkeläiset ovat yleisin lauma.

• Anonyymi

geneettinen yhdenmukaisuus synnyttää lauman

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      95
      3839
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      47
      3215
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      100
      2827
    4. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      136
      2510
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      57
      2460
    6. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2398
    7. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      117
      2387
    8. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      21
      2334
    9. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      23
      2326
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      64
      2090
    Aihe