Ei-testi - Mitä moraalisesti arveluttavaa olet joskus tehnyt?

101

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aika kiltti olen ollut, jos testiä uskoo. 🤣

      • Riippuu pitkälti siitä, mitä vastasit viimeiseen kysymykseen 😁

        Minä en ole ollut, mutta sen tiesin ilmankin, oli silti kiva plärätä kysymykset läpi ja miettiä menneitä elämiään. Kertaus ja sitä rataa 😄


      • randombypasser kirjoitti:

        Riippuu pitkälti siitä, mitä vastasit viimeiseen kysymykseen 😁

        Minä en ole ollut, mutta sen tiesin ilmankin, oli silti kiva plärätä kysymykset läpi ja miettiä menneitä elämiään. Kertaus ja sitä rataa 😄

        En kyllä valehdellut testissä, vain yksi yksikin oli muuta kuin en/ei-vaihtoehdossa. Minulla on kiusaava tiukka omatunto ja kun pysyn poissa pahanteosta voi parhaiten. Silti en ole mikään neitsyt Maria, nuo kysymykset ei vaan osunut omiin paheisiini. 😂


      • Citrinella kirjoitti:

        En kyllä valehdellut testissä, vain yksi yksikin oli muuta kuin en/ei-vaihtoehdossa. Minulla on kiusaava tiukka omatunto ja kun pysyn poissa pahanteosta voi parhaiten. Silti en ole mikään neitsyt Maria, nuo kysymykset ei vaan osunut omiin paheisiini. 😂

        Paheiden summahan on vakio, niin sitä voi sitten itse kukin puntaroida tahoillaan, niin halutessaan, mihin sinun paheesi kohdistuvat, arvon ei-neitsyt Maria 😁


      • randombypasser kirjoitti:

        Paheiden summahan on vakio, niin sitä voi sitten itse kukin puntaroida tahoillaan, niin halutessaan, mihin sinun paheesi kohdistuvat, arvon ei-neitsyt Maria 😁

        En pääse kovin isoilla puheilla kehuskelemaan millään mittarilla. 🤣 Ihan normaaleja pikkupaheita löytyy. Yleisin paheeni on kahvi (jota on tänäänkin mennyt töissä automaatista 3x kahvi tupla ekspresso).


      • Citrinella kirjoitti:

        En pääse kovin isoilla puheilla kehuskelemaan millään mittarilla. 🤣 Ihan normaaleja pikkupaheita löytyy. Yleisin paheeni on kahvi (jota on tänäänkin mennyt töissä automaatista 3x kahvi tupla ekspresso).

        Aika maltillista kahvin nauttimista. Ennenkuin itse rajoitin kahvin hörppimistä, oli päiväannos jotain kymmenisen mukia elikkäs ehkä viitisentoista ns. kupillista. Sitten kun sitä alkoi rajoittamaan, niin yhtäkkiä se menikin niin, ettei se enää oikein edes maistu. Aamulla muki tai joskus parikin, päivällä yksi-kaksi lisää, enempää ei oikein uppoa.


    • Anonyymi

      Tuo oli mielenkiintoinen testi. Mielenkiintoista olivat nuo prosenttiosuudet. Näyttää siltä, että olen ollut moraaliton sellaisissa asioissa, joissa valtaosa kyselyyn vastainneista ei ole ollut ja päinvastoin en ole ollut niissä, joissa muut kyselyyn vastanneet eivät ole olleet. Hassua :)

      • Anonyymi

        Siis nyt kirjoitin väärin ... eli en ollut niissä, joissa muut vastanneet OLIVAT OLLEET.


      • Anonyymi

        Ei tietenkään ihan kaikissa kysymyksissä noin, mutta trendi vaikutti olevan tuo.


      • En itse edes katsonut niitä prosentteja muuta kuin viimeisessä kohdassa, koska pidin sitä mielenkiintoisena, lähinnä siis siksi, että miksi ihmeessä valehdella anonyymissä kyselyssä, koska ainoa jolle silloin voi valehdella, on oma itse...


    • 1. Oletko pettänyt?

      -Tavallaan ja en kuitenkaan ole. Kerroin kaiken jo ennen mitään tekoja kumppanille, joka kohautti olkiaan.

      2. Oletko varastanut?

      -Laosena kaverilta kiiltokuvan kostoksi, kun hän varasti multa. Ja terkkarista jäi kynä mukaan, jonka palautin. En ottanut tarkoituksella. En varastele.

      3. Oletko kertonut valheita toisesta ihmisestä?

      -Lapsena pari kertaa.

      4. Oletko esittänyt olevasi sairaana
      saadaksesi töistä sairaslomaa?

      -Lapsena joo.

      5. Oletko huijannut vakuutusyhtiötä?
      Kyllä.

      -En.

      6. Oletko käyttänyt laittomia huumeita?

      -En.

      7. Oletko nettitrollannut eli tahallisesti ärsyttänyt, aiheuttanut ristiriitoja tai pommittanut viestejä netissä?

      -Joskus.

      8. Oletko valehdellut työtä hakiessasi taidoistasi tai ansioistasi saadaksesi työpaikan?

      -En pikemminkin jättänyt kertomatta, itsekehu on vaikeeta.

      9. Oletko jättänyt ilmoittamatta verottajalle jotain, mitä sille pitäisi ilmoittaa?

      -En.

      10. Oletko niin sanotusti heittänyt bussin alle jonkun pelastaaksesi itsesi?

      -En.

      11. Oletko valehdellut tässä kyselyssä?

      -En.

      • Kopsasin kyllä vahingossa vakuutusyhtiö kohtaan.


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Kopsasin kyllä vahingossa vakuutusyhtiö kohtaan.

        Vahingossa juu ;P


      • randombypasser kirjoitti:

        Vahingossa juu ;P

        Juujuu. 😛


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Juujuu. 😛

        Avoimuus palkitaan avoimuudella:

        1. Oletko pettänyt?
        -Tavallaan ja en kuitenkaan ole, mutta teknisesti ottaen henkisesti kyllä

        2. Oletko varastanut?
        -Kyllä, vähintään oman osuuteni nuoruudessa

        3. Oletko kertonut valheita toisesta ihmisestä?
        -Aikuisena en, lapsuudesta en muista

        4. Oletko esittänyt olevasi sairaanasaadaksesi töistä sairaslomaa?
        -Todellakin, mutta se oli se tietty työpaikka

        5. Oletko huijannut vakuutusyhtiötä?
        -En.

        6. Oletko käyttänyt laittomia huumeita?
        -Kannabista on kokeiltu, ei ollut mun juttu, jäi siihen

        7. Oletko nettitrollannut eli tahallisesti ärsyttänyt, aiheuttanut ristiriitoja tai pommittanut viestejä netissä?
        -En kun olen muutenkin riittävän ärsyttävä nettiolio

        8. Oletko valehdellut työtä hakiessasi taidoistasi tai ansioistasi saadaksesi työpaikan?
        -En

        9. Oletko jättänyt ilmoittamatta verottajalle jotain, mitä sille pitäisi ilmoittaa?
        -En

        10. Oletko niin sanotusti heittänyt bussin alle jonkun pelastaaksesi itsesi?
        -En

        11. Oletko valehdellut tässä kyselyssä?
        -En, kun olen hölmö


      • randombypasser kirjoitti:

        Avoimuus palkitaan avoimuudella:

        1. Oletko pettänyt?
        -Tavallaan ja en kuitenkaan ole, mutta teknisesti ottaen henkisesti kyllä

        2. Oletko varastanut?
        -Kyllä, vähintään oman osuuteni nuoruudessa

        3. Oletko kertonut valheita toisesta ihmisestä?
        -Aikuisena en, lapsuudesta en muista

        4. Oletko esittänyt olevasi sairaanasaadaksesi töistä sairaslomaa?
        -Todellakin, mutta se oli se tietty työpaikka

        5. Oletko huijannut vakuutusyhtiötä?
        -En.

        6. Oletko käyttänyt laittomia huumeita?
        -Kannabista on kokeiltu, ei ollut mun juttu, jäi siihen

        7. Oletko nettitrollannut eli tahallisesti ärsyttänyt, aiheuttanut ristiriitoja tai pommittanut viestejä netissä?
        -En kun olen muutenkin riittävän ärsyttävä nettiolio

        8. Oletko valehdellut työtä hakiessasi taidoistasi tai ansioistasi saadaksesi työpaikan?
        -En

        9. Oletko jättänyt ilmoittamatta verottajalle jotain, mitä sille pitäisi ilmoittaa?
        -En

        10. Oletko niin sanotusti heittänyt bussin alle jonkun pelastaaksesi itsesi?
        -En

        11. Oletko valehdellut tässä kyselyssä?
        -En, kun olen hölmö

        Heh, kaikki ei uskaltas. 😛


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Heh, kaikki ei uskaltas. 😛

        Nå ja, ei tossa nyt mitään ollut, perussettiä 👍


    • Anonyymi

      Huvituksen huippu oikein jos kun nukut niin näet unessa jotain entisiä tyttökavareita seikkailemassa kuin Bond-tyttöjä.

      • Anonyymi

        Varastin pikkuleipiä kylässä pienenä

        Meillä neuvottiin, ettei saa rohmuta paljoa kahvipöydässä

        Olivat niiiin hyviä


    • Anonyymi

      Hauska!

      1. Oletko pettänyt?
      En. Ei tulisi mieleenkään tehdä sellaista.

      2. Oletko varastanut?
      Kyllä. Lapsena olin kateellinen kaverin lelusta, niin vein sen.

      3. Oletko kertonut valheita toisesta ihmisestä?
      En.

      4. Oletko esittänyt olevasi sairaanasaadaksesi töistä sairaslomaa?
      En. Koulusta olen yrittänyt lapsena laistaa teeskentelemällä sairasta.

      5. Oletko huijannut vakuutusyhtiötä?
      En.

      6. Oletko käyttänyt laittomia huumeita?
      En.

      7. Oletko nettitrollannut eli tahallisesti ärsyttänyt, aiheuttanut ristiriitoja tai pommittanut viestejä netissä?
      Ilman muuta. Se on niin hauskaa!

      8. Oletko valehdellut työtä hakiessasi taidoistasi tai ansioistasi saadaksesi työpaikan?
      En. Olen saanut työpaikat ilman varsinaista haastattelua.

      9. Oletko jättänyt ilmoittamatta verottajalle jotain, mitä sille pitäisi ilmoittaa?
      Tietysti. Onko joku, joka ei ole??

      10. Oletko niin sanotusti heittänyt bussin alle jonkun pelastaaksesi itsesi?
      En. Hyi!

      11. Oletko valehdellut tässä kyselyssä?
      En. Tämä oli hauska testi.

    • Anonyymi

      Tästä en saanut 12/12 🙄😲

      - Sheena

      • Koska kysymyksiäkin oli vain 11? 😂


    • Anonyymi

      1. Oletko pettänyt?
      -Olen. En fyysisesti, mutta henkisesti päästin toisen miehen liian lähelle. Olin asiasta rehellinen silloiselle kumppanilleni ja opin läksyni kerrasta. Kaduttaa vieläkin, vaikka tapahtuneesta on noin 20 vuotta

      2. Oletko varastanut?
      -En tarkoituksella, mutta joskus olen huomaamattani kävellyt baarista ulos lasi kädessä. En vienyt lasia takaisin eli varkaushan tuo on

      3. Oletko kertonut valheita toisesta ihmisestä?
      -En ole

      4. Oletko esittänyt olevasi sairaanasaadaksesi töistä sairaslomaa?
      -Ei ole kuulunut tapoihin

      5. Oletko huijannut vakuutusyhtiötä?
      -En

      6. Oletko käyttänyt laittomia huumeita?
      -En ole, ei ole edes tehnyt mieli kokeilla

      7. Oletko nettitrollannut eli tahallisesti ärsyttänyt, aiheuttanut ristiriitoja tai pommittanut viestejä netissä?
      -En ole kokenut sellaiseen tarvetta. Mieluummin edistän rauhaa tai ratkon ristiriitoja

      8. Oletko valehdellut työtä hakiessasi taidoistasi tai ansioistasi saadaksesi työpaikan?
      -En. Tähän asti koulutus, kokemus ja aidot ansiot ovat riittäneet työpaikan saamiseen.

      9. Oletko jättänyt ilmoittamatta verottajalle jotain, mitä sille pitäisi ilmoittaa?
      -En

      10. Oletko niin sanotusti heittänyt bussin alle jonkun pelastaaksesi itsesi?
      -En

      11. Oletko valehdellut tässä kyselyssä
      - En. Mitä hyötyä siitä olisi? Olen nobody eikä vastauksillani ole merkitystä muille

      • Älä kadu enää antiikkista asiaa, se on turhaa. Olet ottanut opiksesi, joten anna tapahtunut itsellesi anteeksi ja jatka matkaasi ilman katumusta.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Älä kadu enää antiikkista asiaa, se on turhaa. Olet ottanut opiksesi, joten anna tapahtunut itsellesi anteeksi ja jatka matkaasi ilman katumusta.

        Kiitos kauniista sanoista. Asia oli minulle aikoinaan todella raskas. Koin pettäneeni sekä silloisen kumppanini että itseni toimimalla vastoin omia arvojani. Opiksi kuitenkin on otettu ja 99,99%:sti olen jo antanut itselleni anteeksi. Tuo 0,01% saa jäädä muistuttamaan, mitä tapahtuu kun ei pidä arvoistaan kiinni.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kauniista sanoista. Asia oli minulle aikoinaan todella raskas. Koin pettäneeni sekä silloisen kumppanini että itseni toimimalla vastoin omia arvojani. Opiksi kuitenkin on otettu ja 99,99%:sti olen jo antanut itselleni anteeksi. Tuo 0,01% saa jäädä muistuttamaan, mitä tapahtuu kun ei pidä arvoistaan kiinni.

        Ole hyvä.
        Olen toiminut aikanaan nuoruudessani vastaavasti. Kaduin kovasti ja pitkään, kunnes ymmärsin, että katumus on jo turhaa, kun olen läksyni oppinut. Päästin asiasta irti.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Ole hyvä.
        Olen toiminut aikanaan nuoruudessani vastaavasti. Kaduin kovasti ja pitkään, kunnes ymmärsin, että katumus on jo turhaa, kun olen läksyni oppinut. Päästin asiasta irti.

        Jossain vaiheessa on tosiaan päästettävä irti. Ja vaikka sanoin katuvani asiaa vieläkin, niin en enää mollaa ja syyttele itseäni asiasta vaan olen hyväksynyt sen, että toimin väärin eikä se katumalla enää muuksi muutu. Toivon kuitenkin, että olisin osannut toimia tilanteessa toisella tavalla, mutta oppi on mennyt perille enkä ole sen koommin samaa virhettä tehnyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jossain vaiheessa on tosiaan päästettävä irti. Ja vaikka sanoin katuvani asiaa vieläkin, niin en enää mollaa ja syyttele itseäni asiasta vaan olen hyväksynyt sen, että toimin väärin eikä se katumalla enää muuksi muutu. Toivon kuitenkin, että olisin osannut toimia tilanteessa toisella tavalla, mutta oppi on mennyt perille enkä ole sen koommin samaa virhettä tehnyt.

        Katumus on jännä asia. Itse en kadu (tietoisesti) väärin tekemisiäni; otan niistä kyllä opiksi, mutta mielestäni niitä on turha katua. Tehty mikä tehty.

        Virheitä voin katua, siis tarkoitan sellaisia tekoja, joita en alun perin ymmärtänyt virheiksi, vaan käytettävissä olevin tiedoin luulin toimineeni oikein. Tällainen voi kaduttaa. Siinä kaduttaa se, etten ole riittävä itselleni silloin.


    • Nooh.. voin vain todeta, että olen moraaliton. Sen kyllä tiesin ihan ilman testiäkin. Tai sit olen raadollinen itselleni. Ainakin rehellinen.

      • Minun siskoni, ihanan moraaliton, kuten veljensäkin...


      • randombypasser kirjoitti:

        Minun siskoni, ihanan moraaliton, kuten veljensäkin...

        Mitä.. siis mitä veetä.. oletko sinä muka moraaliton. Erikoinen olet.. niin minäkin, mutta en sanoisi sinusta missään nimessä moraaliton.

        Jos olet yhtään kaltaiseni, sinulla on hyvin korkea moraali, tosin se on .. hmm.. tavallisuudesta ja normeista poikkeava.

        Kysymys.. moraalistasi.

        Istut ravintolan terassilla ja lähelle tulee joukkio joka rettuuttaa yhtä ja potkivat maassa makaavaa.. miten toimit?


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Mitä.. siis mitä veetä.. oletko sinä muka moraaliton. Erikoinen olet.. niin minäkin, mutta en sanoisi sinusta missään nimessä moraaliton.

        Jos olet yhtään kaltaiseni, sinulla on hyvin korkea moraali, tosin se on .. hmm.. tavallisuudesta ja normeista poikkeava.

        Kysymys.. moraalistasi.

        Istut ravintolan terassilla ja lähelle tulee joukkio joka rettuuttaa yhtä ja potkivat maassa makaavaa.. miten toimit?

        Harva asia on yhtä ihanaa, kuin katsella rahilla unissaan sätkivää tyytyväistä kissaa ja kuunnella samalla takkatulen huminaa... Huoh...

        Ja niin joo. Moraaliton. Tosiaan. Olen, oikea paskiainen. Tai kuten sinä sen siskoseni esitit, hieman tavanomaisesta poikkeava korkea moraali, suo siellä, vetelä housuissa.

        Joukkio ylioppilaita siis viettämässä laatuaikaa? Terdellä kun ollaan, niin kiljun pokea tontille ja kiljun hyypiöitä lopettamaan. Menen mukaan "tansseihin" jotta homma tyssää. Saanen kuokkaan, mutta sellaista sattuu. Ja sattuukin, auts.

        Mutta mitä tekemistä tällä on moraalin kanssa?


      • randombypasser kirjoitti:

        Harva asia on yhtä ihanaa, kuin katsella rahilla unissaan sätkivää tyytyväistä kissaa ja kuunnella samalla takkatulen huminaa... Huoh...

        Ja niin joo. Moraaliton. Tosiaan. Olen, oikea paskiainen. Tai kuten sinä sen siskoseni esitit, hieman tavanomaisesta poikkeava korkea moraali, suo siellä, vetelä housuissa.

        Joukkio ylioppilaita siis viettämässä laatuaikaa? Terdellä kun ollaan, niin kiljun pokea tontille ja kiljun hyypiöitä lopettamaan. Menen mukaan "tansseihin" jotta homma tyssää. Saanen kuokkaan, mutta sellaista sattuu. Ja sattuukin, auts.

        Mutta mitä tekemistä tällä on moraalin kanssa?

        Halusin vain tietää.. itse olen jokusenkin tappelun lopettanut. Silläkin uhalla että kuokkaan tulisi.

        Useimmat kun katsovat sivusta. He eivät puutu asioihin. Eivät koskaan vaaranna itseään toisen vuoksi.

        Minä olen ehkä tyhmä ja huonotapainen. Sopeutumaton sielu ja moraalini lasketaan löyhäksi, mutta väärintekijä en ole. Se vain kuinka se lasketaan ja kuka saa vallan määrittää mikä on suotavaa ja mikä ei. Moraali on käsitys siitä mikä on oikein ja mikä väärin.

        Seurava kyssäri.. oleppas itsellesi rehellinen..

        Olet ruuhkaisen tien varrella.. autotiellä makaa henkilö.. mitä teet?


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Halusin vain tietää.. itse olen jokusenkin tappelun lopettanut. Silläkin uhalla että kuokkaan tulisi.

        Useimmat kun katsovat sivusta. He eivät puutu asioihin. Eivät koskaan vaaranna itseään toisen vuoksi.

        Minä olen ehkä tyhmä ja huonotapainen. Sopeutumaton sielu ja moraalini lasketaan löyhäksi, mutta väärintekijä en ole. Se vain kuinka se lasketaan ja kuka saa vallan määrittää mikä on suotavaa ja mikä ei. Moraali on käsitys siitä mikä on oikein ja mikä väärin.

        Seurava kyssäri.. oleppas itsellesi rehellinen..

        Olet ruuhkaisen tien varrella.. autotiellä makaa henkilö.. mitä teet?

        Naitsen on itse asiassa useimmiten paljon helpompi lopettaa tappelut kuin miesten.
        En minäkään ekana ole mukaan hyppäämässä, en todellakaan, mutta jos homma äityy maassa makaavan teurastamiseksi, niin ei sellainen käy.

        Jos joku sattuisi makaamaan autotiellä... Niin pakkohan siinä oli vetää liinat kiinni ja loikata katsomaan mitä ihmettä on meneillään. Hätävilkut päälle, auto puolittain ulos tieltä, puolittain kaistalle ja sitten ulos. Jos on muita matkassa, niin joku vilkuttamaan takaa tuleville että hidastakaa ja väistäkää, loput töihin sen makoilijan kanssa.


      • randombypasser kirjoitti:

        Naitsen on itse asiassa useimmiten paljon helpompi lopettaa tappelut kuin miesten.
        En minäkään ekana ole mukaan hyppäämässä, en todellakaan, mutta jos homma äityy maassa makaavan teurastamiseksi, niin ei sellainen käy.

        Jos joku sattuisi makaamaan autotiellä... Niin pakkohan siinä oli vetää liinat kiinni ja loikata katsomaan mitä ihmettä on meneillään. Hätävilkut päälle, auto puolittain ulos tieltä, puolittain kaistalle ja sitten ulos. Jos on muita matkassa, niin joku vilkuttamaan takaa tuleville että hidastakaa ja väistäkää, loput töihin sen makoilijan kanssa.

        No voin kokemuksella sanoa, että ihmiset vain hätäjarruttavat ja väistävät. Eivät pysähdy tai auta jos ajoväylällä makaa ihminen.

        Ja tuossa joukkohakkaamisessa asialle laittamani mies meinasi saada ite kuokkaan. Minä sain sen loppumaan sanomatta sanaakaan. Kukaan ei tehnyt elettäkään auttaakseen maassa potkittua.

        Kolmas kyssäri.. ole nyt sitten itsellesi rehellinen..
        Juopunut ja 300 km eksynyt deeku. Mitä teet?


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        No voin kokemuksella sanoa, että ihmiset vain hätäjarruttavat ja väistävät. Eivät pysähdy tai auta jos ajoväylällä makaa ihminen.

        Ja tuossa joukkohakkaamisessa asialle laittamani mies meinasi saada ite kuokkaan. Minä sain sen loppumaan sanomatta sanaakaan. Kukaan ei tehnyt elettäkään auttaakseen maassa potkittua.

        Kolmas kyssäri.. ole nyt sitten itsellesi rehellinen..
        Juopunut ja 300 km eksynyt deeku. Mitä teet?

        Siis tarkoitatko, että kaveri on tuhannen päissään ja 300km sivussa aikomastaan paikasta? Ja siis ilmeisesi ulkoisesti deeku.


      • randombypasser kirjoitti:

        Siis tarkoitatko, että kaveri on tuhannen päissään ja 300km sivussa aikomastaan paikasta? Ja siis ilmeisesi ulkoisesti deeku.

        Humalassa, ja joko deeku tai vähälahjainen.. ja vaeltelisi epsoossa ja yrittäisi päästä Jyväskylään..


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Humalassa, ja joko deeku tai vähälahjainen.. ja vaeltelisi epsoossa ja yrittäisi päästä Jyväskylään..

        Soittaisin luultavasti miekkataksin kaverille, pääsisi Nihtisiltaan yöksi, muu osuus hommasta aukeaisi seuraavana aamuna.


      • randombypasser kirjoitti:

        Soittaisin luultavasti miekkataksin kaverille, pääsisi Nihtisiltaan yöksi, muu osuus hommasta aukeaisi seuraavana aamuna.

        Eli puuttuisit asiaan ulkoistamalla ongelman.

        Joka tapauksessa olisit jotenkin reagoinut.

        Nämä kolme tapausta ovat minun elämästäni. Ja voin syvällä rintaäänellä todeta ettei nämä moralistit jotka suureen ääneen toitottavat, etteivät ole tehneet sitä tai tätä, voivat lisätä reilusti listalleen, etteivät auta lähimmäisiään.
        Mikä sotii minun moraaliani vastaan.

        Harva, jos kukaan oikeasti pistää itsensä peliin jonkun tuntemattoman takia. Vaikka selvästi tuo tuntematon on avun tarpeessa.
        Häntä ehkä säälitään, mutta ajatellaan kai, ettei kuulu minulle. Sitten kiillotetaan omaa sädekehää kun ei muka ole moraaliton.

        Minä olen ehkä hieman poikkeuksellinen yksilö.. olen pettänyt, varastanut, huijannut, käyttänyt huumaavia aineita ja valehdellut. Mutta moraaliton.. se on suhteellista. Sehän riippunee siitä, kenen moraalisäännöillä pelataan.

        Jos otetaan minun moraalisäännöt käyttöön, ni harva jos kukaan olisi niiden mukainen.
        Moralisointia olen saanut osakseni aina ja pyyhin sillä persettäni siinä missä hyvillä käytössäännöilläkin. Se mikä on yleisesti hyväksyttävää, on aika turhaa.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Eli puuttuisit asiaan ulkoistamalla ongelman.

        Joka tapauksessa olisit jotenkin reagoinut.

        Nämä kolme tapausta ovat minun elämästäni. Ja voin syvällä rintaäänellä todeta ettei nämä moralistit jotka suureen ääneen toitottavat, etteivät ole tehneet sitä tai tätä, voivat lisätä reilusti listalleen, etteivät auta lähimmäisiään.
        Mikä sotii minun moraaliani vastaan.

        Harva, jos kukaan oikeasti pistää itsensä peliin jonkun tuntemattoman takia. Vaikka selvästi tuo tuntematon on avun tarpeessa.
        Häntä ehkä säälitään, mutta ajatellaan kai, ettei kuulu minulle. Sitten kiillotetaan omaa sädekehää kun ei muka ole moraaliton.

        Minä olen ehkä hieman poikkeuksellinen yksilö.. olen pettänyt, varastanut, huijannut, käyttänyt huumaavia aineita ja valehdellut. Mutta moraaliton.. se on suhteellista. Sehän riippunee siitä, kenen moraalisäännöillä pelataan.

        Jos otetaan minun moraalisäännöt käyttöön, ni harva jos kukaan olisi niiden mukainen.
        Moralisointia olen saanut osakseni aina ja pyyhin sillä persettäni siinä missä hyvillä käytössäännöilläkin. Se mikä on yleisesti hyväksyttävää, on aika turhaa.

        Moraali on yllättävän lavea käsite, vaikka teoreettisesti sen pitäisi olla hyvin yksiselitteinen.


      • randombypasser kirjoitti:

        Moraali on yllättävän lavea käsite, vaikka teoreettisesti sen pitäisi olla hyvin yksiselitteinen.

        Käsitys siitä, mikä on oikein ja väärin.
        Mutta kenen käsitys? Ja kenelle? Siinäpä pulma.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Käsitys siitä, mikä on oikein ja väärin.
        Mutta kenen käsitys? Ja kenelle? Siinäpä pulma.

        Ja milloin?
        Esim. sodan ulkopuolella useimmat ovat sitä mieltä, että lapsen vahingoittaminen saatikka tappaminen on ehdottoman väärin, sodassa samat henkilöt voivat verrattain helposti tappaa lapsia...


      • randombypasser kirjoitti:

        Ja milloin?
        Esim. sodan ulkopuolella useimmat ovat sitä mieltä, että lapsen vahingoittaminen saatikka tappaminen on ehdottoman väärin, sodassa samat henkilöt voivat verrattain helposti tappaa lapsia...

        Ja lisätään vielä missä?
        Usassa ei ole ratifioitu lapsen oikeuksia..
        Brasiliassa poliisit ampuu katulapsia kuin tuholaisia .. Intiassa lapset joutuvat töihin.. Afrikassa lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö on lähes normaalia...
        Mikä noista on moralistista? Ja täällä voi sitten vastata moraalikysymykseen netissä, että onko valehdellut..? Tuntea itsensä niin kiltiksi ja kunnolliseksi kun ei ole varastanut tai käyttänyt huumaavia aineita. Höh.. ulkokultaista ja tyhjänpäiväistä. No mutta mikäpä siinä, jos haluaa elää kuplassa joka kertoo omasta erinomaisuudestaan. Valintakysymys.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Ja lisätään vielä missä?
        Usassa ei ole ratifioitu lapsen oikeuksia..
        Brasiliassa poliisit ampuu katulapsia kuin tuholaisia .. Intiassa lapset joutuvat töihin.. Afrikassa lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö on lähes normaalia...
        Mikä noista on moralistista? Ja täällä voi sitten vastata moraalikysymykseen netissä, että onko valehdellut..? Tuntea itsensä niin kiltiksi ja kunnolliseksi kun ei ole varastanut tai käyttänyt huumaavia aineita. Höh.. ulkokultaista ja tyhjänpäiväistä. No mutta mikäpä siinä, jos haluaa elää kuplassa joka kertoo omasta erinomaisuudestaan. Valintakysymys.

        Ehei, ei suinkaan ulkokultaista jne. Kysymys on siitä, missä asiat tapahtuvat, se missä?
        Suomessa kyselyssä esimerkiksi huumeiden käyttäminen ja varastaminen ovat negatiivisia asioita. Tehdään sama testi Etelä-Afrikassa ja ne ovat positiivisia tekijöitä, vain lapsen raiskaaminen olisi 50/50, ehkä hiukan enemmän negatiivinen.


      • randombypasser kirjoitti:

        Ehei, ei suinkaan ulkokultaista jne. Kysymys on siitä, missä asiat tapahtuvat, se missä?
        Suomessa kyselyssä esimerkiksi huumeiden käyttäminen ja varastaminen ovat negatiivisia asioita. Tehdään sama testi Etelä-Afrikassa ja ne ovat positiivisia tekijöitä, vain lapsen raiskaaminen olisi 50/50, ehkä hiukan enemmän negatiivinen.

        Juuri noin.

        Kyllä sä saatat hiffata mitä mä ajan takaa. Jos kerran jo kyseenalaistettiin moraali kuka, kenelle, missä ja milloin.. niin jopa yksilökohtaisia näkemyseroja asiasta löytyy. Eli mitä siis on moraali ja kuka olisi sitten moraaliton..

        Jokaisella on oma käsitys siitä mitä moraali on. Käsitys niistä yleisistä normeista.
        Minun käsitykseni poikkeaa valtavirrasta, mutta omilla mittapuillani minulla on hyvin korkea moraali. Se, ei sit merkkaa muille juuri mitään, sillä heidän mittapuilla olen löyhämoralinen. So? Ketä kiinnostaa...

        Minä toimin itselleni rehellisesti. Aina.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Juuri noin.

        Kyllä sä saatat hiffata mitä mä ajan takaa. Jos kerran jo kyseenalaistettiin moraali kuka, kenelle, missä ja milloin.. niin jopa yksilökohtaisia näkemyseroja asiasta löytyy. Eli mitä siis on moraali ja kuka olisi sitten moraaliton..

        Jokaisella on oma käsitys siitä mitä moraali on. Käsitys niistä yleisistä normeista.
        Minun käsitykseni poikkeaa valtavirrasta, mutta omilla mittapuillani minulla on hyvin korkea moraali. Se, ei sit merkkaa muille juuri mitään, sillä heidän mittapuilla olen löyhämoralinen. So? Ketä kiinnostaa...

        Minä toimin itselleni rehellisesti. Aina.

        Saatan ehkä hiffata, luullakseni olen kartalla, vähintäänkin hajulla.

        Meillä on ongelma. Etiikka itsessään hakee yhtenäistä moraaliteoriaa, jossa mm. ihmisen tappaminen missään yhteydessä on aina väärin ja niin edelleen. Mutta kuten juuri höpistiin, se on kaunis ajatus, mutta ei kovin realistinen.

        Itse olen joskus asiaa maistellut, kun ei jaksanut töitä tehdä ja piti nakkijemmassa tai jotain sellaista, että sinällään etiikan poikkeamat ovat vahvimmin sidoksissa aikaan ja vallitsevaan kulttuuriin. 500 vuotta sitten lapsen raiskaaminen ei ollut mikään ihme juttu, eikä se välttämättä ole kaikissa kulttuureissa sitä vieläkään. 500 vuotta sitten toisen tappaminen saattoi olla ihan hyväksyttävää ilman sotaakin, tänä päivänä se on pääosin tuomittavaa, tietyissä kulttuureissa kuitenkin semi-hyväksyttävää riippuen tilanteesta.


      • randombypasser kirjoitti:

        Saatan ehkä hiffata, luullakseni olen kartalla, vähintäänkin hajulla.

        Meillä on ongelma. Etiikka itsessään hakee yhtenäistä moraaliteoriaa, jossa mm. ihmisen tappaminen missään yhteydessä on aina väärin ja niin edelleen. Mutta kuten juuri höpistiin, se on kaunis ajatus, mutta ei kovin realistinen.

        Itse olen joskus asiaa maistellut, kun ei jaksanut töitä tehdä ja piti nakkijemmassa tai jotain sellaista, että sinällään etiikan poikkeamat ovat vahvimmin sidoksissa aikaan ja vallitsevaan kulttuuriin. 500 vuotta sitten lapsen raiskaaminen ei ollut mikään ihme juttu, eikä se välttämättä ole kaikissa kulttuureissa sitä vieläkään. 500 vuotta sitten toisen tappaminen saattoi olla ihan hyväksyttävää ilman sotaakin, tänä päivänä se on pääosin tuomittavaa, tietyissä kulttuureissa kuitenkin semi-hyväksyttävää riippuen tilanteesta.

        Näimpä. Tiedätkö kuka mielestäni on maailmanhistorian paras johtaja..

        T`singis khan.. raakalainen joka yhdisti kansakuntia julmalla tavalla.

        Hän käytti vain aikansa keinoja. Pitää suhteuttaa asiat aikaan ja paikkaan.

        Jos olisi aikakone ja siirrettäisiin nykyinen johtaja menneeseen.. hänet syötäisiin elävältä. Toisaalta menneet hallitsijat suljettaisiin eristykseen nykypäivänä.

        En ole kovin fiksu ihminen, en kovin viisaskaan.. pikkuisen jopa tyhmä, mutta yritän ajatella vähäsen boxin ulkopuolellekin.

        On siis olemassa yksilöllistä ajatustoimintaa ja laumassa ei ole pakko olla. Valintakysymys.

        Ny hyvää yötä velisein.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Näimpä. Tiedätkö kuka mielestäni on maailmanhistorian paras johtaja..

        T`singis khan.. raakalainen joka yhdisti kansakuntia julmalla tavalla.

        Hän käytti vain aikansa keinoja. Pitää suhteuttaa asiat aikaan ja paikkaan.

        Jos olisi aikakone ja siirrettäisiin nykyinen johtaja menneeseen.. hänet syötäisiin elävältä. Toisaalta menneet hallitsijat suljettaisiin eristykseen nykypäivänä.

        En ole kovin fiksu ihminen, en kovin viisaskaan.. pikkuisen jopa tyhmä, mutta yritän ajatella vähäsen boxin ulkopuolellekin.

        On siis olemassa yksilöllistä ajatustoimintaa ja laumassa ei ole pakko olla. Valintakysymys.

        Ny hyvää yötä velisein.

        En ole ehkä ihan samoin ajatellut, että maailmanhistorian paras johtaja, mutta samaan suuntaan kylläkin, mikä ei varmasti yllätä...

        Luulisin, ettei tuo oikeastaan edes ollut raakalainen, oman aikansa mittapuulla, vaan että se on ainoastaan voittajien kirjoittamaa historiaa.

        Hyvät yöt siskoseni


    • Moraali on minusta ihan hanurista oleva termi ja ajatus. Se ei sano minulle mistään hyvästä.

      Knhimillinen tai ihmisläheinen olisi parempi termi ja ajatus...

      Jos minä olen käynyt läpi puolen vuoden pariterapian eroilmoituksen jälkeen ja sitten erotaan, viikko siitä olen tekemisissä koeajalla toisen naisen kanssa, niin petänkö? Jonkun moraalivartijsn mielestä kyllä...mutta puoli vuotta sitten olen halunnut jo eroa.

      Olisin epäinhimillisesti voinut pettää jo ennen sanomista, että haluan eron. Mutta mietin sitäkin ihmistä, joka sai elämäni kurjaksi. Säälin vielä ja raastoin itseäni puoli vuotta, vaikka tavallaan tiesin jo, että en halua sitä enää...

      • Nykyään en roikottaisi ihmistä noin... se oli joku aivopieru...just joku moraalisääntö.

        Ihan perseestä näin jälkeenpäin kummallekin. Oli aika raastavaa katsoa kun toinrn koittaa hädissään tehdä mitä vaan vastoin itseään. 😪
        Ja minun tunteet oli jo tapettu vuosis sitten.


      • Disseisback kirjoitti:

        Nykyään en roikottaisi ihmistä noin... se oli joku aivopieru...just joku moraalisääntö.

        Ihan perseestä näin jälkeenpäin kummallekin. Oli aika raastavaa katsoa kun toinrn koittaa hädissään tehdä mitä vaan vastoin itseään. 😪
        Ja minun tunteet oli jo tapettu vuosis sitten.

        Taisit suostua pariterapiaan exkumppanin toiveesta? Kun olit ilmoittanut halustasi erota?

        Ehkä se oli perseestä, mutta samalla se opetti teille molemmille asioita elämästä, paljonkin. Se kuuluu ihmiselämään ja usein paras oppi tulee kantapään kautta, se oppi ansaitaan kivulla, oli se sitten omaa tai toiselle aiheutettua.


      • Se on jännä juttu tuo kokeeko pettäneensä. Itse koen tavallaan pettäneeni toisen, kun tutustuin toiseen kaverinakin ennen virallista eroa, vaikka vain etäyhteyksin ja aloin sitten seurustelemaan vain hetki ennen tuomioistuimen antamaa virallista eroa. Vaikka osituksetkin oltiin jo tehty ja erosta päätetty ennen kun edes tapasin nenätysten nykyistäni.

        Jos olisin ollut hänen kanssa loputtomasti vaan kaveri, kuten sun kanssa, en olis tuntenut pettäväni. Ja vaikka kerroinkin kaiken mitä touhuan exälleni, niin silti se tunne pettämisestä kummittelee.


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Se on jännä juttu tuo kokeeko pettäneensä. Itse koen tavallaan pettäneeni toisen, kun tutustuin toiseen kaverinakin ennen virallista eroa, vaikka vain etäyhteyksin ja aloin sitten seurustelemaan vain hetki ennen tuomioistuimen antamaa virallista eroa. Vaikka osituksetkin oltiin jo tehty ja erosta päätetty ennen kun edes tapasin nenätysten nykyistäni.

        Jos olisin ollut hänen kanssa loputtomasti vaan kaveri, kuten sun kanssa, en olis tuntenut pettäväni. Ja vaikka kerroinkin kaiken mitä touhuan exälleni, niin silti se tunne pettämisestä kummittelee.

        Siinä meni joku väärin omaa rankaa päin ja se siinä hiertää ja se, että exä loukkaantui mulle. Menin niin pian uuteen suhteeseen. Ilman väliaikaa.


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Siinä meni joku väärin omaa rankaa päin ja se siinä hiertää ja se, että exä loukkaantui mulle. Menin niin pian uuteen suhteeseen. Ilman väliaikaa.

        Jännä tuo väliaika, mitä etenkin jätetyt kaipaavat. Ymmärrän sen siinä mielessä, että tietyllä tapaa se on osoitus siitä, että ero sattuu myös jättäjään, mutta toisaalta jättäjä on usein ehtinyt työstää eroa mielessään jo pitkään.


      • randombypasser kirjoitti:

        Jännä tuo väliaika, mitä etenkin jätetyt kaipaavat. Ymmärrän sen siinä mielessä, että tietyllä tapaa se on osoitus siitä, että ero sattuu myös jättäjään, mutta toisaalta jättäjä on usein ehtinyt työstää eroa mielessään jo pitkään.

        Joo. Muutta se syyllistävä kysymys, enkö merkannu sulle mitään kun noin äkkiä uuden otit? Se oli paha, koska kyllähän mä rakastin exääni enemmän kun ikinä ennen ketään muuta. Hän oli ihana ihminen ja on, mutta meistä tulee ongelma yhdessä. Avoimuus ei toimi kun yksisuuntaisesti ja hymistelyllä sitä ei korvata.


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Joo. Muutta se syyllistävä kysymys, enkö merkannu sulle mitään kun noin äkkiä uuden otit? Se oli paha, koska kyllähän mä rakastin exääni enemmän kun ikinä ennen ketään muuta. Hän oli ihana ihminen ja on, mutta meistä tulee ongelma yhdessä. Avoimuus ei toimi kun yksisuuntaisesti ja hymistelyllä sitä ei korvata.

        Oli se kova kokemus, kun se yhä nakertaa mua. Siksi ei enää ikinä lennosta uuteen suhteeseen, vaikka mikä olis. En halua enää ikinä kokea olevani roisto.


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Oli se kova kokemus, kun se yhä nakertaa mua. Siksi ei enää ikinä lennosta uuteen suhteeseen, vaikka mikä olis. En halua enää ikinä kokea olevani roisto.

        Enkä satuttaa ihmisiä millään ihmissuhde kuvioilla. Mä en ole sellainen, sydämetön enkä itsekäs. Ja siksi mä koen näin vahvasti tunnontuskia, kun minusta jäi tuollanen sikamainen kuva. Ainakin itelleni.. Että oon törppö.


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Enkä satuttaa ihmisiä millään ihmissuhde kuvioilla. Mä en ole sellainen, sydämetön enkä itsekäs. Ja siksi mä koen näin vahvasti tunnontuskia, kun minusta jäi tuollanen sikamainen kuva. Ainakin itelleni.. Että oon törppö.

        Mut tää tästä. Hirttää äkkiä mulla levy kiinni. 🙄😬


      • randombypasser kirjoitti:

        Taisit suostua pariterapiaan exkumppanin toiveesta? Kun olit ilmoittanut halustasi erota?

        Ehkä se oli perseestä, mutta samalla se opetti teille molemmille asioita elämästä, paljonkin. Se kuuluu ihmiselämään ja usein paras oppi tulee kantapään kautta, se oppi ansaitaan kivulla, oli se sitten omaa tai toiselle aiheutettua.

        Joo... säälistä kai, vaikka olin jo päättänyt erota...aika turha puoli vuotta ja rankka.


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Siinä meni joku väärin omaa rankaa päin ja se siinä hiertää ja se, että exä loukkaantui mulle. Menin niin pian uuteen suhteeseen. Ilman väliaikaa.

        No juu...

        Ehkä sitä väliaikaa kannattaa ottaa itsensä puolesta ja tulevan suhteen puolesta...

        Ei niinkään jätetyn tai yleensä exän takia...


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Oli se kova kokemus, kun se yhä nakertaa mua. Siksi ei enää ikinä lennosta uuteen suhteeseen, vaikka mikä olis. En halua enää ikinä kokea olevani roisto.

        Vastaava kokemus itsellä, aikojen takaa, mutta ei nakerra enää, olen käynyt sen läpi ja jättänyt taakseni, läksyt opittuna. Tee samoin, et tarvitse sitä nakertavaa muistoa enää kun olet läksyt jo oppinut, päästä siitä irti.


      • Disseisback kirjoitti:

        Joo... säälistä kai, vaikka olin jo päättänyt erota...aika turha puoli vuotta ja rankka.

        Tuskin turha, elämä opettaa aina, silloinkin kaikki tuntuu turhalta. Rankkaa se varmasti oli, mutta niin sen pitikin olla.


      • randombypasser kirjoitti:

        Tuskin turha, elämä opettaa aina, silloinkin kaikki tuntuu turhalta. Rankkaa se varmasti oli, mutta niin sen pitikin olla.

        Joo. P.ska rasti, mutta tulipahan tehtyä...


      • Disseisback kirjoitti:

        Joo. P.ska rasti, mutta tulipahan tehtyä...

        Ei elämässä paskarasteja olekaan, on vain tapahtumia. Sitten ne voi hyväksyä tai olla hyväksymättä.


      • randombypasser kirjoitti:

        Ei elämässä paskarasteja olekaan, on vain tapahtumia. Sitten ne voi hyväksyä tai olla hyväksymättä.

        Tjaa? No eipä noi eroprosessit ikinä kivoja ole, mutta kyllä tuosta vain jäi niin paha muisto, etten enempää sitä halua muistella.

        Mutta toisaalta tiedän, että selviän aika huonoistakin hommista. Ei nyt ihan pienet takaiskut tunnu missään. 😁


      • randombypasser kirjoitti:

        Vastaava kokemus itsellä, aikojen takaa, mutta ei nakerra enää, olen käynyt sen läpi ja jättänyt taakseni, läksyt opittuna. Tee samoin, et tarvitse sitä nakertavaa muistoa enää kun olet läksyt jo oppinut, päästä siitä irti.

        Pitäis varmaan osata työntää unholaan, mutta olen tämmöisissä asioissa missä kyseessä on luottamus ja tunteet yliherkkä, etten vaan tee toiselle vääryyttä ja tein silti. Se on hirveä pettymys pettyä itseensä.

        Kun on aina ajatellut etten ikinä toimi noin ja kuitenkin toimin. Tuntuu että usko itseen murenee..


      • Disseisback kirjoitti:

        No juu...

        Ehkä sitä väliaikaa kannattaa ottaa itsensä puolesta ja tulevan suhteen puolesta...

        Ei niinkään jätetyn tai yleensä exän takia...

        Kaikkien takia. Myös exän kun kyseessä on tunteva ihminen. Ehtii vähän sulatella. Eikä tuu tunne, ettei ne yhteiset vuodet merkannu muka yhtään mitään, kun ne merkkas valtavasti.


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Pitäis varmaan osata työntää unholaan, mutta olen tämmöisissä asioissa missä kyseessä on luottamus ja tunteet yliherkkä, etten vaan tee toiselle vääryyttä ja tein silti. Se on hirveä pettymys pettyä itseensä.

        Kun on aina ajatellut etten ikinä toimi noin ja kuitenkin toimin. Tuntuu että usko itseen murenee..

        Kuten huomaat, jän herkästi vatvomaan kun joku asia painaa mun mieltä tai on mulle jotenkin merkityksellinen. En vatvo asioita mistä en niin piittaakkaan.


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Kuten huomaat, jän herkästi vatvomaan kun joku asia painaa mun mieltä tai on mulle jotenkin merkityksellinen. En vatvo asioita mistä en niin piittaakkaan.

        Enkä ihmisiäkään joista en piittaa.


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Pitäis varmaan osata työntää unholaan, mutta olen tämmöisissä asioissa missä kyseessä on luottamus ja tunteet yliherkkä, etten vaan tee toiselle vääryyttä ja tein silti. Se on hirveä pettymys pettyä itseensä.

        Kun on aina ajatellut etten ikinä toimi noin ja kuitenkin toimin. Tuntuu että usko itseen murenee..

        Niinhän se on, usko itseen menee, pettymys on valtava. Mutta sen voi jättää taakseen, et tarvitse sitä enää, olet aivan eri ihminen kuin silloin.


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Kaikkien takia. Myös exän kun kyseessä on tunteva ihminen. Ehtii vähän sulatella. Eikä tuu tunne, ettei ne yhteiset vuodet merkannu muka yhtään mitään, kun ne merkkas valtavasti.

        Juu. Siinä on kuitenkin ollut monesti jo pitemmän aikaa jotain yhteistä kuitenkin ja sitten se, että jotain on mennyt pieleen ja se kannattaa käydä läpi. Itsellä jäi lisäks vielä traumoja.

        Mutta jälkiviisas on helppo olla.

        Oikeastaan ihan hyväkin, etten mä ole vieläkään kovin vakaviin suhteisiin jäänyt ja mennyt. On riittänyt, kun on käynyt hammasharjan takas ja dödön. 😊


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Kuten huomaat, jän herkästi vatvomaan kun joku asia painaa mun mieltä tai on mulle jotenkin merkityksellinen. En vatvo asioita mistä en niin piittaakkaan.

        Ei tartte enää vatvoa, olet tehnyt sitä jo ihan riittävästi, päästä irti siitä menneestä.


      • randombypasser kirjoitti:

        Ei tartte enää vatvoa, olet tehnyt sitä jo ihan riittävästi, päästä irti siitä menneestä.

        Yritän. Mä olen tämmönen vanhat töppäilyt painaa ja uusia yritän parhaani mukaan välttää. Mutta vaihan puheenaihetta, niin unohtuu edes. ☺️


      • Disseisback kirjoitti:

        Juu. Siinä on kuitenkin ollut monesti jo pitemmän aikaa jotain yhteistä kuitenkin ja sitten se, että jotain on mennyt pieleen ja se kannattaa käydä läpi. Itsellä jäi lisäks vielä traumoja.

        Mutta jälkiviisas on helppo olla.

        Oikeastaan ihan hyväkin, etten mä ole vieläkään kovin vakaviin suhteisiin jäänyt ja mennyt. On riittänyt, kun on käynyt hammasharjan takas ja dödön. 😊

        Niin onkin, totta. Ei ne extemporee tapahdu ne kypsymiset, että tulee ero mieleen. Pitkään yleensä hiertää ja kiertää, kunnes kamelin selkä katkeaa.

        Poikkeus nyt jotkut väkivaltajutut omalla kohdallani, niitten jälkeen olen lopettanut välittömästi suhteen ja lopullisesti.

        Niin, luulen kanssa, että sunkin on hyvä ottaa iisisti. Ei hosua ainaskaan. 😊


      • randombypasser kirjoitti:

        Niinhän se on, usko itseen menee, pettymys on valtava. Mutta sen voi jättää taakseen, et tarvitse sitä enää, olet aivan eri ihminen kuin silloin.

        Hiukan kyllä pelästyin, omia tunteitani tuossa kun ihastuin, hullunlailla ja yhäkin en nyt ole sekausin, mutta tunnen jotenkin erityisenä mulle. Onnekseni niin järkevään ihmiseen, että hän ei lähde mun tunnesekoiluun mukaan.


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Niin onkin, totta. Ei ne extemporee tapahdu ne kypsymiset, että tulee ero mieleen. Pitkään yleensä hiertää ja kiertää, kunnes kamelin selkä katkeaa.

        Poikkeus nyt jotkut väkivaltajutut omalla kohdallani, niitten jälkeen olen lopettanut välittömästi suhteen ja lopullisesti.

        Niin, luulen kanssa, että sunkin on hyvä ottaa iisisti. Ei hosua ainaskaan. 😊

        No väkivaltaa on monenlsista, henkistäkin ja se osaa hiipiä tupaan pikkuhiljaa ja nakertaa nurkkaa niin, että on tulla koko tupa niskaan.

        Joo, suotta tässä hättäilemmään. 😁


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Yritän. Mä olen tämmönen vanhat töppäilyt painaa ja uusia yritän parhaani mukaan välttää. Mutta vaihan puheenaihetta, niin unohtuu edes. ☺️

        Elämä on liian lyhyt vanhojen tötöilyjen hautomiseen. Riittää kun muistat, että joskus asiat eivät menneet mallikkaasti ja olet viisastunut siitä.

        En minäkään unohda niitä töppäyksiäni, mutten ole niissä enää kiinni, ne eivät vaivaa, ne ovat vain asioita joita joskus tein.


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Hiukan kyllä pelästyin, omia tunteitani tuossa kun ihastuin, hullunlailla ja yhäkin en nyt ole sekausin, mutta tunnen jotenkin erityisenä mulle. Onnekseni niin järkevään ihmiseen, että hän ei lähde mun tunnesekoiluun mukaan.

        Pelästyin siis, etten ole oppinu mitään.


      • Disseisback kirjoitti:

        No väkivaltaa on monenlsista, henkistäkin ja se osaa hiipiä tupaan pikkuhiljaa ja nakertaa nurkkaa niin, että on tulla koko tupa niskaan.

        Joo, suotta tässä hättäilemmään. 😁

        Totta.

        👍


      • randombypasser kirjoitti:

        Elämä on liian lyhyt vanhojen tötöilyjen hautomiseen. Riittää kun muistat, että joskus asiat eivät menneet mallikkaasti ja olet viisastunut siitä.

        En minäkään unohda niitä töppäyksiäni, mutten ole niissä enää kiinni, ne eivät vaivaa, ne ovat vain asioita joita joskus tein.

        Onkohan se joku persoona, luonne juttu miksi toiset pystyy puhuu itse itselleen anteeksi antoa, hyväksyy et näin tein ja jatkaa eteenpäin? Sitten toisilla hirttää kii? 🙄


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Onkohan se joku persoona, luonne juttu miksi toiset pystyy puhuu itse itselleen anteeksi antoa, hyväksyy et näin tein ja jatkaa eteenpäin? Sitten toisilla hirttää kii? 🙄

        On varmaankin. En minäkään sitä aikanaan osannut, vaan vanhat jutut painoivat, kuten juuri tuo edellä esitetty siirtymä ilman väliaikaa.

        Mutta jossain kohden hiukan kolmenkympin huonomalla puolen jätin kaikki nuo taakseni, lopetin katumisen kun se on ihan turhaa. Tehty mikä tehty, otetaan opiksi se mitä on tarjolla ja jätetään asia taakse, se siitä.

        En osaa sanoa mikä muuttui tai miten asian jäsensin jotta se muuttui, mutta elämä on ollut kevyempää sen jälkeen. Sen muistan, että mietin ihan järjen kanssa juuri sitä, että miksi vatvon vanhoja asioita, kun en voi niitä enää muuttaa, olen niistä oppinut ja myös pyytänyt anteeksi. Niin miksi vatvoa, murehtia?


      • randombypasser kirjoitti:

        On varmaankin. En minäkään sitä aikanaan osannut, vaan vanhat jutut painoivat, kuten juuri tuo edellä esitetty siirtymä ilman väliaikaa.

        Mutta jossain kohden hiukan kolmenkympin huonomalla puolen jätin kaikki nuo taakseni, lopetin katumisen kun se on ihan turhaa. Tehty mikä tehty, otetaan opiksi se mitä on tarjolla ja jätetään asia taakse, se siitä.

        En osaa sanoa mikä muuttui tai miten asian jäsensin jotta se muuttui, mutta elämä on ollut kevyempää sen jälkeen. Sen muistan, että mietin ihan järjen kanssa juuri sitä, että miksi vatvon vanhoja asioita, kun en voi niitä enää muuttaa, olen niistä oppinut ja myös pyytänyt anteeksi. Niin miksi vatvoa, murehtia?

        No niinhän se on. Yliherkkä mää... 😩


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        No niinhän se on. Yliherkkä mää... 😩

        Mä nyt olen kaikessa muussakin tunnontarkka mikä liittyy muihin ihmisiin ja eläviin olentoihin. Vaikka osaanhan mä olla päällekäyväkin tarvittaessa. Joka tulee silmille, jos toinenkin.


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        No niinhän se on. Yliherkkä mää... 😩

        En sanoisin yliherkkä, vaan ennemminkin juuri se, ettet ole tosissasi käyttänyt aikaa ajatellen sitä, että miksi ihmeessä vatvoa asioita joita ei voi enää muuttaa. Itelläni meni siihen paljonkin aikaa, siis puntaroida asiaa aina silloin tällöin kun aikaa jäi. Luulen että pari vuotta suunnilleen se vei silloin, miettiä menneitä ja ihmetellä katumustaan, hyväksyä että hitto mitä silloin tein ja antaa itselleen anteeksi siinä sivussa, että no ihminen on erehtyväinen, mutta halutessaan kykenevä oppimaan virheistään. Ajattelua, hyväksyntää, anteeksi antoa.


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Mä nyt olen kaikessa muussakin tunnontarkka mikä liittyy muihin ihmisiin ja eläviin olentoihin. Vaikka osaanhan mä olla päällekäyväkin tarvittaessa. Joka tulee silmille, jos toinenkin.

        Toisten elävien kunnioitus on kaunis piirre ja niin pitää ihmisen elääkin. Puolustautua tietenkin täytyy, jos itselle tärkeitä asioita uhataan, se ei vähennä sitä elävien kunnioitusta yhtään, päinvastoin.


      • randombypasser kirjoitti:

        En sanoisin yliherkkä, vaan ennemminkin juuri se, ettet ole tosissasi käyttänyt aikaa ajatellen sitä, että miksi ihmeessä vatvoa asioita joita ei voi enää muuttaa. Itelläni meni siihen paljonkin aikaa, siis puntaroida asiaa aina silloin tällöin kun aikaa jäi. Luulen että pari vuotta suunnilleen se vei silloin, miettiä menneitä ja ihmetellä katumustaan, hyväksyä että hitto mitä silloin tein ja antaa itselleen anteeksi siinä sivussa, että no ihminen on erehtyväinen, mutta halutessaan kykenevä oppimaan virheistään. Ajattelua, hyväksyntää, anteeksi antoa.

        En kyllä ole kovin sitä miettinyt intensiivisesti, kunnes täällä palstalla aikoinaan avauduin. Sen jälkeen se onkin putkahdellut pintaan soimaten. Välillä saan puhuttua itseni ikään kuin näennäisesti oisin ok asian kanssa, mutta pops, en ole.

        En täysin, vasta matkalla.


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        En kyllä ole kovin sitä miettinyt intensiivisesti, kunnes täällä palstalla aikoinaan avauduin. Sen jälkeen se onkin putkahdellut pintaan soimaten. Välillä saan puhuttua itseni ikään kuin näennäisesti oisin ok asian kanssa, mutta pops, en ole.

        En täysin, vasta matkalla.

        En minäkään silleen intensiivisesti pohtimalla pohtinut, mutta asiat nousivat usein mieleen illan hämärtyessä kun istuin lukemassa jotain sohvalla. Siinä oli hyvin tilaa antaa aikaa niille ajatuksille ja edistää sitä prosessia. Muu osa päivästähän meni sitten töissä yms., ei siinä paljon mietiskellä :)


      • randombypasser kirjoitti:

        Toisten elävien kunnioitus on kaunis piirre ja niin pitää ihmisen elääkin. Puolustautua tietenkin täytyy, jos itselle tärkeitä asioita uhataan, se ei vähennä sitä elävien kunnioitusta yhtään, päinvastoin.

        Pelkään vaan kyynistyväni. Välillä huomaan olevani aika turhautunut maailmanmenoon, ajattelemattomiin itsekkäisiin ihmisiin, jotka hötköttää kuin viimeistä päivää minusta kaiken turhan perässä ja muita ajattelematta. Sitten ärsyynnyn ja vituttaa ihmiset yleisesti..

        Ja tunnen olevani jossain eri planeetalla enkä ymmärrä yhtään tätä kertakäyttökulttuuria ja menoa.. Inhoan hetkittäin älyttömyyttä, mikä ei muista toki ole välttis älytöntä vaan rentoa menoa. 😅

        Sitten olen kylmä ja kyynininen. Musta se ehkä näkyy täälläkin vittuuntumisena ja kyllästyn puhumaan nätisti...


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Pelkään vaan kyynistyväni. Välillä huomaan olevani aika turhautunut maailmanmenoon, ajattelemattomiin itsekkäisiin ihmisiin, jotka hötköttää kuin viimeistä päivää minusta kaiken turhan perässä ja muita ajattelematta. Sitten ärsyynnyn ja vituttaa ihmiset yleisesti..

        Ja tunnen olevani jossain eri planeetalla enkä ymmärrä yhtään tätä kertakäyttökulttuuria ja menoa.. Inhoan hetkittäin älyttömyyttä, mikä ei muista toki ole välttis älytöntä vaan rentoa menoa. 😅

        Sitten olen kylmä ja kyynininen. Musta se ehkä näkyy täälläkin vittuuntumisena ja kyllästyn puhumaan nätisti...

        Tuntuu että kun en saa vastakaikua ja oikein ymmärrystä, niin olen yksin ja ärsyyntynyt. Sitten kyynistyn. Kukaan tollo ei taas tajua mua vaan länkyttää vittu omiaan. 🤣


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Pelkään vaan kyynistyväni. Välillä huomaan olevani aika turhautunut maailmanmenoon, ajattelemattomiin itsekkäisiin ihmisiin, jotka hötköttää kuin viimeistä päivää minusta kaiken turhan perässä ja muita ajattelematta. Sitten ärsyynnyn ja vituttaa ihmiset yleisesti..

        Ja tunnen olevani jossain eri planeetalla enkä ymmärrä yhtään tätä kertakäyttökulttuuria ja menoa.. Inhoan hetkittäin älyttömyyttä, mikä ei muista toki ole välttis älytöntä vaan rentoa menoa. 😅

        Sitten olen kylmä ja kyynininen. Musta se ehkä näkyy täälläkin vittuuntumisena ja kyllästyn puhumaan nätisti...

        Tervetuloa kerhoon 😁

        Kuvailit hyvin elämääni, niitä viimeisiä kymmentä vuotta tms. Tai no nyt viimeinen vuosi on mennyt tietoisesti poisoppimisessa, niin ei ihan kymmentä vuotta. Mutta vielä on poisopittavaa jäljellä, vaikka ihan hyvin tämä on edistynyt, ei ketuta lähellekään niin usein kanssaolentojen tötöilyt ja näennäiset sekoilut.


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Tuntuu että kun en saa vastakaikua ja oikein ymmärrystä, niin olen yksin ja ärsyyntynyt. Sitten kyynistyn. Kukaan tollo ei taas tajua mua vaan länkyttää vittu omiaan. 🤣

        Tai luen jotain epäempaattista jorinaa ja taas vituttaa ihmiset. Ihan sama kuka se on vieras tai tuttu. 😆⚡


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Tuntuu että kun en saa vastakaikua ja oikein ymmärrystä, niin olen yksin ja ärsyyntynyt. Sitten kyynistyn. Kukaan tollo ei taas tajua mua vaan länkyttää vittu omiaan. 🤣

        Niinku minäkin, länkytän tässä menemään, omiani 😉
        Monikaan ei pysähdy kelaamaan tätä härdelliä mikä meneillään on ihan arjessa. Harvalla on aikaakaan siihen, valitettavasti, mutta aina jokin kolo jää kelailla. Sitten pitäisi vielä tehdä muutos omassa elämässään, valita asioita toisin ettei itse osallistu ainakaan koko rahalla yhteiskunnan sekoiluun. Helpommin sanottu kuin tehty.


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Tai luen jotain epäempaattista jorinaa ja taas vituttaa ihmiset. Ihan sama kuka se on vieras tai tuttu. 😆⚡

        Vanhat kunnon Harlekiinit käteen eikä vituta enää yhtään 😄

        Nyt hyvät yöt, täytyy kiljua kissat sisään ja panna pellit kiin, sitten sohvan rakoon lukemaan eli nukahtamaan kirja sylissä 😂


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        Tai luen jotain epäempaattista jorinaa ja taas vituttaa ihmiset. Ihan sama kuka se on vieras tai tuttu. 😆⚡

        Mut meen suihkuun. 😆

        https://youtu.be/Iaa1YDLERZQ

        Tää käy tähän..


      • randombypasser kirjoitti:

        Niinku minäkin, länkytän tässä menemään, omiani 😉
        Monikaan ei pysähdy kelaamaan tätä härdelliä mikä meneillään on ihan arjessa. Harvalla on aikaakaan siihen, valitettavasti, mutta aina jokin kolo jää kelailla. Sitten pitäisi vielä tehdä muutos omassa elämässään, valita asioita toisin ettei itse osallistu ainakaan koko rahalla yhteiskunnan sekoiluun. Helpommin sanottu kuin tehty.

        No et sinä. Sulle mä pystyn avautuu, kiitos siitä et oot sellanen jolle voin avautua. 🤗


      • randombypasser kirjoitti:

        Vanhat kunnon Harlekiinit käteen eikä vituta enää yhtään 😄

        Nyt hyvät yöt, täytyy kiljua kissat sisään ja panna pellit kiin, sitten sohvan rakoon lukemaan eli nukahtamaan kirja sylissä 😂

        Hyvää yötä. ☺️


      • PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

        No et sinä. Sulle mä pystyn avautuu, kiitos siitä et oot sellanen jolle voin avautua. 🤗

        No hyvä et löytyy joku uuvatti jolle voi avautua. Tunne on aika molemminpuolinen, vaikka olenkin hiton varauksellinen 😉


    • Anonyymi

      1. Oletko pettänyt?
      En.
      2. Oletko varastanut?
      Kyllä. Toisinaan olen ottanut julkisista paikoista pientä toimistotavaraa (esim. paperia) itselleni. Heillä on enemmän rahaa ostaa niitä kuin minulla.
      3. Oletko kertonut valheita toisesta ihmisestä?
      Kyllä. Paljon ei kuitenkaan kannata valehdella, koska valheista voi jäädä kiinni.
      4. Oletko esittänyt olevasi sairaanasaadaksesi töistä sairaslomaa?
      En. Päin vastoin ollut joskus sairaanakin töissä.
      5. Oletko huijannut vakuutusyhtiötä?
      En.
      6. Oletko käyttänyt laittomia huumeita?
      En.
      7. Oletko nettitrollannut eli tahallisesti ärsyttänyt, aiheuttanut ristiriitoja tai pommittanut viestejä netissä?
      Kyllä. Voi olla hauskaa katsoa, miten muut reagoivat yllättäviin ja ristiriitaisiin kommentteihin.
      8. Oletko valehdellut työtä hakiessasi taidoistasi tai ansioistasi saadaksesi työpaikan?
      Rajatapaus. Lähinnä arvioinut taitojani yläkanttiin, mitä asiantuntijat jopa kehottavat nykyään tekemään.
      9. Oletko jättänyt ilmoittamatta verottajalle jotain, mitä sille pitäisi ilmoittaa?
      En.
      10. Oletko niin sanotusti heittänyt bussin alle jonkun pelastaaksesi itsesi?
      En.
      11. Oletko valehdellut tässä kyselyssä
      En. (Muuten koko kyselyn tekemisessä ei oikein olisi ideaa.)

      3-4/11. Tiedä sitten olenko kovin moraaliton vai en.

      • Et ole, olet hyvin tavanomainen moraaliltasi tämän "testin" puitteissa ja luultavasti muutenkin. Tavallinen inhimillinen kanssaihminen, mitä nyt toisinaan voi hiukan vetää kotiinpäin.


    • Anonyymi

      Olin vain töissä. Kävin niissä liki joka päivä. Mutta sittemmin sain ajatella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      250
      2359
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      71
      1772
    3. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      162
      1487
    4. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      328
      1483
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1035
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      79
      879
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      785
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      172
      755
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      203
      702
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      700
    Aihe