Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Miksi modernismi on areenassa yliedustettuna?

Anonyymi

Onko mitään ideaa soittaa radiokanavilla vain ja ainoastaan sitä samaa modernia ja sangen epämelodista musiikkia, jota voi aivan hyvin kuunnella Spotifystakin, eikä se siinä mielessä ole mitään uniikkia säveltaidetta, kuten vaikka 1950 luvulla sävelletty taidemusiikki, jota ei nykyään juuri esitetä missään, sen sijaan, että ohjelmistossa olisi lisäksi myös vahvasti edustettuna tällainen vanhempi säveltaide, josta esim. Ylellä on huomattavat määrät omaa tuotantoa edustavia kantanauhatallenteita, joista ei ole tehty levytyksiä, mutta joita paria poikkeusta lukuun ottamatta ei areenassakaan juuri soiteta eivätkä Ylen edustajat itse vaikuta kernaasti suosivankaan sitä, vaikka monet tai ainakin erää teokset kuulunevat 1900 luvun suomalaisen sinfoniakirjallisuuden merkkiteoksiin unohduksestaan huolimatta, uskoakseni mm. Pesosen 1. sinfonia, Saikkolan 5. sinfonia, Tuukkasen 6. sinfonia ja ehkä Törnen 5. sinfonia jne.? Ylenkään levystöstä ei sentään aivan kaikkea löydy. Väittäisin vielä että tällainen vanhempi tonaalinen musiikki on emotionaalisesti paljon vaikuttavampaa kuin modernismi ja siinä mielessä kauniimpaa, koskettavampaa ja parempaa musiikkia.

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riipuu kanavasta mitä he soittavat. Radio rockissa tai Suomi popilla tuskin soitettaisiin vaikka Sibeliusta tai Melartinia tai jotain muuta klassista, mutta Ylen klassinen ja Classic radio (onkohan nykyään tuolla nimellä) soittavat. Sun täytyy kuunnella jotain klassista musiikkia soittavaa radiokanavaa, jos haluat kuulla klassista musiikkia. tai jos haluat kuulla nimenomaan jotain 1950-luvun musiikkia tai muuta vastaavaa kuten vaikka 1960-luvun musiikkia, niin vaikka Radio Suomi tai Radio Nostalgia ovat silloin hyviä kanavia.

      Tai sitten yksinkertaisesti menet vaikka Spotifyhyn tai Youtubeen ja laitat musiikkia soimaan sieltä tai lainaat kirjastosta Cd-levyjä tai älppäreitä, jos levysoitin tai ostat levyjä esim. levykaupasta tai kirpputoreilta.

      Ei musiikin kuuntelu ole tämän vaikeampaa. Nykyään on paljon valinnanvaraa mitä kuunnella ja voi olla kuuntelematta sitä mitä ei halua.

      • Anonyymi

        Mutta kun minä haluaisin kuulla erityisesti Saikkolan, Aaltosen, Rannan, Fordellin, Pesosen, Törnen, Härkösen, Tuukkasen ym. sinfonioita mutta niitä ei ole lainkaan levytetty tuota Tuukkasen Meri sinfoniaa lukuun ottamatta, josta siitäkin tuubista ja spotifysta puuttuu tuo laaja ja lähes impressionistisen pehmeä ja pakahduttavan kaunis avausosa joka Finlandia Recordsin CD:llä kuitenkin on ja jonka olen ladannut areenasta aikoinaan koneelleni. Olen minä mm. vanhoilta Fennica sarjan levyiltä kuunnellutkin sellaista musiikkia mitä Youtubessa, Yle klassisella tai soivassa arkistossakaan ei soiteta mutta suomessa on menneinä aikoina silti sävelletty huomattavasti enemmän musiikkia kuin mitä levylle on aikojen kuluessa taltioitu eikä Ylekään ole esim. soivassa arkistossa julkaissut lähestulkoonkaan kaikkia kantanauhalle tallennettuja suomalaisia orkesteriteoksia joita äänitietokannassa on mainittu vaikka olen joitakin niitä itsekin Yleltä toivonut mutta on siellä sentään muutama aiemmin toivomani teos kuten Lingon kavaljeeri sinfonia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun minä haluaisin kuulla erityisesti Saikkolan, Aaltosen, Rannan, Fordellin, Pesosen, Törnen, Härkösen, Tuukkasen ym. sinfonioita mutta niitä ei ole lainkaan levytetty tuota Tuukkasen Meri sinfoniaa lukuun ottamatta, josta siitäkin tuubista ja spotifysta puuttuu tuo laaja ja lähes impressionistisen pehmeä ja pakahduttavan kaunis avausosa joka Finlandia Recordsin CD:llä kuitenkin on ja jonka olen ladannut areenasta aikoinaan koneelleni. Olen minä mm. vanhoilta Fennica sarjan levyiltä kuunnellutkin sellaista musiikkia mitä Youtubessa, Yle klassisella tai soivassa arkistossakaan ei soiteta mutta suomessa on menneinä aikoina silti sävelletty huomattavasti enemmän musiikkia kuin mitä levylle on aikojen kuluessa taltioitu eikä Ylekään ole esim. soivassa arkistossa julkaissut lähestulkoonkaan kaikkia kantanauhalle tallennettuja suomalaisia orkesteriteoksia joita äänitietokannassa on mainittu vaikka olen joitakin niitä itsekin Yleltä toivonut mutta on siellä sentään muutama aiemmin toivomani teos kuten Lingon kavaljeeri sinfonia.

        Silloin kun aikoinaan kuuntelin Classic radiota paljon, niin joskus siellä soitettiin jotain suomalaista klassista (muutakin kuin Sibeliusta), mutta en muista soitettiinko noiden mainitsemiesi säveltäjien musiikkia.

        On totta, että klassista musiikkia soittavilla kanavilla soitetaan paljon esim. Mozartia, Beethovenia, Bachia, Sibeliusta, Vivaldia yms. mutta vähän tuntemattomammat jäävät enemmän paitsioon.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Silloin kun aikoinaan kuuntelin Classic radiota paljon, niin joskus siellä soitettiin jotain suomalaista klassista (muutakin kuin Sibeliusta), mutta en muista soitettiinko noiden mainitsemiesi säveltäjien musiikkia.

        On totta, että klassista musiikkia soittavilla kanavilla soitetaan paljon esim. Mozartia, Beethovenia, Bachia, Sibeliusta, Vivaldia yms. mutta vähän tuntemattomammat jäävät enemmän paitsioon.

        Saikkolakin on ihme kyllä palkitun mutta keksinnältään varsinkin 2 viimeisessä osassa käsittämättömän heikon 5 synfoniansa perusteella laadullisesti hyvin epätasainen säveltäjä kun esim. sinfoninen kuva Karjala palaa, jota kuuntelin kauan sitten avanti sodassa konsertissa lähes ekstaasissa, on värikäs ja vaikuttava teos, joka kriitikon mukaan ilmentää surua ja sulho Ranta arvioi Saikkolan 1. sinfonian monin paikoin myös hyvin vaikuttavaksi ja traagisessa sinfoniassa on pateettisia ja lyyrisiä molliteemoja niin tuntuu kuin paikoin uusklassisessa 5. synfoniassa säveltäjältä olisi loppuneet ideat tyystin kesken ensimmäisen suht yhtenäisen ja jopa vaikuttavan osan jälkeen tai menettäneensä kyvyn pysyä yhtä korkealla kauneuden tasolla kuin varhaisemmissa teoksissaan joita voinee sanoa nerokkaiksi 5. synfonian floppiin verrattuna joka ei voine kuulua hänen keskeisimpään tuotantoonsa ja jonka perusteella hän ei millään muotoa kuulu maamme merkittävimpiin säveltäjään.


    • Kun nyt muistelin vähän tarkemmin, niin ehkä olen joskus saattanut kuulla Tuukkasen Merisinfonian, mutta en muista kyllä siitä paljon.

      • Anonyymi

        Tuukkasen Meri on ollut minulle hyvin tärkeä teos ja olen lukemattomat kerrat kuunnellut sitä hyvin vaikuttuneena, johon suomalaisista säveltäjistä ei ole pystynyt kuin ehkä Melartin, Leiviskä, Pylkkänen ja jotkut muut mutta sen lähes impressionistisen pehmeää ja aaltomaista melodiikkaa sisältävää avausosaa eteerisen kauniine duetto vokaaliiseineen ja kuorojaksoineen ei voi kuunnella tuubista tai spotifysta vaan Finlandia recordsin CD:levyltä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2454
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2153
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1808
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1601
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1576
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1545
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1498
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1309
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      40
      1237
    Aihe