Argumentteja

Anonyymi

hei, teen filosofian työtä jossa minun pitäisi analysoida filosofisia väitteitä ja niiden perusteluita, yksi kustakin filosofian osa-alueesta. Joten auttaisi jos laittaisitte ihan vaan jotain argumentteja pienillä perusteluilla tohon alle.

Tieto-oppi, Tieteenfilosofia, Metafysiikka, Logiikka, Estetiikka, Etiikka, Yhteiskuntafilosofia ja Ympäristöfilosofia.

6

172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      tieto oppi : varmaa tietoa ei ole olemassa. aina voi löytyä uutta tietoa joka kumoaa vanhan.

      tieteenfilosofia: homeopatia ei ole tiedettä. sitä on tutkittu mutta sitä ei ole osoitettu toimivaksi.

      metafysiikka: olemme aina nykyhetkessä. missä muualla voisimme olla.

      logiikka : jos a=b ja b=c niin a=c , tämä selittää itse itsensä.

      estetiikka : kauneus on katsojan silmässä. jokainen hahmottaa kauneuden omalla tavallaan.

      etiikka : altruismi on hyödyllistä. yhteiskunta toimii Sen avulla paremmin.

      yhteiskuntafilosofia: uskonto on huumetta kansalle. se saa ihmiset unohtamaan yhteiskunnalliset ongelmat.

      ympäristöfilosofia: luonnon saastuttaminen on väärin, tarvitsemme luontoa elääksemme.

    • Anonyymi

      "metafysiikka: olemme aina nykyhetkessä. missä muualla voisimme olla."

      Emme ole nykyhetkessä, vaan yksinkertaisesti vain olemme tässä maailmassa. Ns. "nykyhetki" on vain ajallinen käsite, jolla tarkoitetaan havaitsijan näkökulmasta parasta aikaa havaittavia tapahtumia. Me emme voi olla tässä "nykyhetkessä", vaan se on sijoitettuna keinotekoiselle aikajatkumolle.

      • Anonyymi

        Tarkkaan ottaen, me emme ole muussa hetkessä kuin vain nykyhetksessä, mutta emme voi tiedostaa nykyhetkeä, vaan olemme aina hitusen edellä nykyhetkeä. Se on tietoisuuden luonne, että tietoisina ennakoimme tulevaa ja siten kokemuksemme nykyhetkestä on täynnä tulevaa.

        Huomatkaa: ei pidä sotkea muistiin, joka taas on aina nykyhetkeä jäljessä ajallisesti.

        Hetki paljastaa itsensä tietoiselle olemiselle olemisessaan.

        Näistä ajatuksista tarkemmin, katso Heidegger: Oleminen ja aika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkkaan ottaen, me emme ole muussa hetkessä kuin vain nykyhetksessä, mutta emme voi tiedostaa nykyhetkeä, vaan olemme aina hitusen edellä nykyhetkeä. Se on tietoisuuden luonne, että tietoisina ennakoimme tulevaa ja siten kokemuksemme nykyhetkestä on täynnä tulevaa.

        Huomatkaa: ei pidä sotkea muistiin, joka taas on aina nykyhetkeä jäljessä ajallisesti.

        Hetki paljastaa itsensä tietoiselle olemiselle olemisessaan.

        Näistä ajatuksista tarkemmin, katso Heidegger: Oleminen ja aika.

        Normaalit aivotoiminnot joutuu epäluonnolliseen asemaan ja käsittelyyn silloin, kun yksilön kokemuksia ja tapahtumia ryhdytään sijoittamaan keinotekoiselle aikajatkumolle, ajalliseen määrittelyyn sidottuna. Luonnossa me tiedostamme yhtä aikaa aiemmin havaitut asiat, parhaillaan tapahtuvat, sekä ennakoidut asiat. Se on tietoisuuden luonto. Sellaista tarkkaa kohtaa kuin "nykyhetki" ei luonnossa ole, johon yksilö voi sijoittaa itsensä. "Nykyhetki" on ajalliseen määrittelyyn kuuluva ilmaisu, eli käsitteellinen, ei konkreettisesti olemassaoleva.

        Muistia ei voi jättää pois kokonaisuudesta, sillä sitä tarvitaan kiinteästi ennakoinnin muodostamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaalit aivotoiminnot joutuu epäluonnolliseen asemaan ja käsittelyyn silloin, kun yksilön kokemuksia ja tapahtumia ryhdytään sijoittamaan keinotekoiselle aikajatkumolle, ajalliseen määrittelyyn sidottuna. Luonnossa me tiedostamme yhtä aikaa aiemmin havaitut asiat, parhaillaan tapahtuvat, sekä ennakoidut asiat. Se on tietoisuuden luonto. Sellaista tarkkaa kohtaa kuin "nykyhetki" ei luonnossa ole, johon yksilö voi sijoittaa itsensä. "Nykyhetki" on ajalliseen määrittelyyn kuuluva ilmaisu, eli käsitteellinen, ei konkreettisesti olemassaoleva.

        Muistia ei voi jättää pois kokonaisuudesta, sillä sitä tarvitaan kiinteästi ennakoinnin muodostamiseen.

        Se on päinvastoin kuin kuvittelet. Emme voi tiedostaa nykyhetkeä sinänsä, mutta se on konkreettisesti olemassa oleva asia.

        Nykyhetki on olemassa reaalisesti ja vain siinä konkreettisessa hetkessä me voimme elää. Mitään muuta ei ole ajallisesti käsillä. Vain siihen hetkeen voimme sijoittaa itsemme ja sen käsittäminen on edellytys itse ajan itsensä käsittämiselle, että myös sen hetken tiedostamiselle. Olemme jo välttämättä sijoitettuna ajallisessa hetkessä, kuin "pakon" sanelemana tosiasiana. Voidaan käyttää ilmaisua: "heitettynä maailmaan".

        Tätä edellä kuvailtua tosiasiaa voidaan kuvata eksistenssin fundamentaaliseksi elementiksi. Aiemmin tapahtuneet tai tulevat suunnitelmat ovat käsitteellisesti erilaisia tähän nykyhetkeen verrattuna. Muistiaan ihminen toki hyödyntää välillisesti myös suunnitelmia tehdessään, sillä aiemmat kokemukset (muistissa) auttavat hahmottamaan, miten tulevat asiat menestyvät tai epäonnistuvat.


    • c = a b

      Tieteenfilosofia: vain a ja b ovat olemassa.
      Metafysiikka: myös c on olemassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3103
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      60
      2834
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2395
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2208
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      60
      2043
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2016
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1606
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1567
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1410
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      35
      1408
    Aihe