alkoholismi ei ole vain pelkkä sairaus

Anonyymi

katsoin puoli 7 ja tuli muutama asia taas mieleen kun herra jantunen sanoi siinä että alkoholismi on sairaus.ja sitä on kyllä toitotettu kyllä paljon ja kauan muutenkin joka taholta.herra jantunen oli monessa asiassa ihan oikeassa ja puhui asiaa.esimerkiksi miten ihminen käyttäyy kun on juomahommat sillä malllilla.ja mitä siitä harmia tulee perheelle,läheisille.ok. ihan juuri niin.Mutta sitä sanaa en ymmärrä että se olisi sairaus pelkästään ,ehkä voisin hyväksyä vaikka 10% siitä sairaus väitteestä sanasta.Voin tän asian puitteilta oman mielipiteen sanoa jo ihan kokemuksella kun on mittarissa 64.v ja olen sitä alkoholia käyttäny jo 50 vuotta.ja tuntuu se vaan vieläkin joskus maistuvan.pitää nyt kyllä lisätä että on näitä töitäkin tehty se samat 50.v ja tuntuu vaan jatkuvan.TUNNEN ITSENI TASAN TARKKAAN ja näitä kavereita jotka sitä viinaa juo on enimmäkseen aina ollu tosi herkkiä luonteeltaan ja tosi empaattisia ynnämuuta siihen suuntaan.jos nämä luetaan sairaudeksi esim herkkyys ,tai jotkut asiat jota voi tulla menneisyydestä ja painaa mieltä että saa helpotusta viinasta??????en tiedä mutta sairaudeksi en myönnä vieläkään alkoholismia,sen takana on jotain muuta kuin sairaus.....itse sain joskus kaupan kassalta palautteen kun menin kaljaa ostamaan kun kassaneiti sanoi ihan nätisti :NIIN kauan menee hyvin kun mies pyörittää pulloja ,mutta jos pullot alkaa pyörittää miestä niin sitten en tiedä.(ALKOHOLISMI EI OLE SAIRAUS;KAIKKEA MUUTA :NM KOKEMUSTA ON JA PALJON ON NÄHTY.!!!!!!!!!

32

1066

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Parhaat tietäjät istuvat aina katsomossa!
      Jos sinä olisit alkoholisti niin olisit jo juonut itsesi hengiltä.

      • Anonyymi

        Kyllä ne sitkeimmät kestää hengissä yllättävänkin pitkään.
        Tosin henkinen elämä voi olla aika ankeaa, vaikkei sitä haluaisi itselleen myöntääkään.


      • Anonyymi

        ok.näin on todellakin, juuri siellä katsomossa tiedetään parhaiten.MUTTA mikä sinä olet sanomaan alkoholismista mitään kun siellä vielä kirjoittelet kaiketi elävänä???myönnän olevani alkoholisti jos jäi jossain sanomatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne sitkeimmät kestää hengissä yllättävänkin pitkään.
        Tosin henkinen elämä voi olla aika ankeaa, vaikkei sitä haluaisi itselleen myöntääkään.

        juuri näin,myönnän nuo sanat todellakin,ei ole helppoa aina ollut kaikkien aikojen jälkeen.en kyllä siinä kirjoituksessa oikeastaan sanonu muuta kuin että alkoholismi ei ole vain sairaus.lue juttuni uudestaan ja mieti mitä tuli sanottua.


      • Anonyymi

        Totta. Aloittaja kuulostaa alkoholin mahd. runsaaltakin käyttäjältä, muttei alkoholistilta.

        Alkholismi perustuu nk. tunne-elämän sairauteen, on taustaltaan ja juomismotiiviltaan tietyllä tavoin mielisairaus. Tätä tunne-elämänsä heikkoutta (sosiaalista epävarmuutta, ujoutta, mahd. pelkoja jne) alkoholisti "lääkitsee" alkoholilla.

        Vaikka alkoholi hetkellisesti "vahvistaakin" tätä heikkoa itsetuntoa potevaa, yleensä nk. tunne-elämältään lapsen tasolle jäänyttä henkilöä, se samalla vaurioittaa häntä lisää. Kun alkoholismi-sairauden raja on ylitetty, henkilö (ilman ulkopuolista tukea) mm. ei halutessaankaan kykene katkaisemaan juomistaan, vaan alkaa aina hakea siitä "apua" henkiseen pahaan oloonsa, esim. "vitutukseen" kun työpaikalla / kotona joku sanoi tai toimi "häntä vastaan"! Tämä henkilö on aina väärässä, ei alkoholisti itse. Alkoholistin heikko itsetunto ei kykene aikuismaisesti ottamaan vastuuta itsestään,sanoistaan tai teoistaan.

        Totta tietenkin on, että usein myös "muut" saattavat olla väärässä, mutta tämän sisäisen tiedon vahvistamiseen alkoholisti tarvitsee vähintäänkin yhden, tai kaksi paukkua...vaikka valomerkkiin asti. Kele!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta. Aloittaja kuulostaa alkoholin mahd. runsaaltakin käyttäjältä, muttei alkoholistilta.

        Alkholismi perustuu nk. tunne-elämän sairauteen, on taustaltaan ja juomismotiiviltaan tietyllä tavoin mielisairaus. Tätä tunne-elämänsä heikkoutta (sosiaalista epävarmuutta, ujoutta, mahd. pelkoja jne) alkoholisti "lääkitsee" alkoholilla.

        Vaikka alkoholi hetkellisesti "vahvistaakin" tätä heikkoa itsetuntoa potevaa, yleensä nk. tunne-elämältään lapsen tasolle jäänyttä henkilöä, se samalla vaurioittaa häntä lisää. Kun alkoholismi-sairauden raja on ylitetty, henkilö (ilman ulkopuolista tukea) mm. ei halutessaankaan kykene katkaisemaan juomistaan, vaan alkaa aina hakea siitä "apua" henkiseen pahaan oloonsa, esim. "vitutukseen" kun työpaikalla / kotona joku sanoi tai toimi "häntä vastaan"! Tämä henkilö on aina väärässä, ei alkoholisti itse. Alkoholistin heikko itsetunto ei kykene aikuismaisesti ottamaan vastuuta itsestään,sanoistaan tai teoistaan.

        Totta tietenkin on, että usein myös "muut" saattavat olla väärässä, mutta tämän sisäisen tiedon vahvistamiseen alkoholisti tarvitsee vähintäänkin yhden, tai kaksi paukkua...vaikka valomerkkiin asti. Kele!

        kun tämän palstan avasin,niin taisihan tuossa jutussa jotain jäädä sanomattakin,hyvältä tuo tuntuu kun ei palstan avaaja ole alkoholisti,kun noin sanot.kova äijä vaan ottamaan?en ihan niinkään sanoisi.tän jutun avasin vain omien kokemusten kautta johon liittyi omalta kohdalta jopa työssä käytetty alkoholi.en tidä montako kertaa olet ite ollut juomisen takia katkolla.itse tuli kokeiltua noin 6-7 kertaa se homma.apua tuli aina joksikin aikaatai ratti juoppous aamu pöhnässä pieni poika kyydissä.ja se harmi jonka perheelle aiheutin.myönnän vaan olevani alkoholisti eikä sillä ole aihetta kehua.totta mitä sanoit miten alkoholisti käyttäytyy ja toimii.itse tiedän muut ei .ja totta on alkoholilla haetaan sitä itsetuntoa kuka mitenkin.mutta en vaan sitä että huono itsetunto/herkkyys ja siihen suuntaan menevät asiat olisi huonompi asia.mutta jos alkolla asiat lähtee korjaamaan niin siinähän se sitten on. mutta sairaudeksi en alkoholismia myönnä vain pelkästään itse aiheutettu olotila josta lähtee kierre/riippuvuus alkoholiin ja sen tuomaan helpotukseen.ja sehän vaan jatkuu.en ole sitä valomerkkiä vielä nähnyt.toivottavasti se valomerkki vielä VASTAAN tulee.ja sitä monelle muullekin toivon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta. Aloittaja kuulostaa alkoholin mahd. runsaaltakin käyttäjältä, muttei alkoholistilta.

        Alkholismi perustuu nk. tunne-elämän sairauteen, on taustaltaan ja juomismotiiviltaan tietyllä tavoin mielisairaus. Tätä tunne-elämänsä heikkoutta (sosiaalista epävarmuutta, ujoutta, mahd. pelkoja jne) alkoholisti "lääkitsee" alkoholilla.

        Vaikka alkoholi hetkellisesti "vahvistaakin" tätä heikkoa itsetuntoa potevaa, yleensä nk. tunne-elämältään lapsen tasolle jäänyttä henkilöä, se samalla vaurioittaa häntä lisää. Kun alkoholismi-sairauden raja on ylitetty, henkilö (ilman ulkopuolista tukea) mm. ei halutessaankaan kykene katkaisemaan juomistaan, vaan alkaa aina hakea siitä "apua" henkiseen pahaan oloonsa, esim. "vitutukseen" kun työpaikalla / kotona joku sanoi tai toimi "häntä vastaan"! Tämä henkilö on aina väärässä, ei alkoholisti itse. Alkoholistin heikko itsetunto ei kykene aikuismaisesti ottamaan vastuuta itsestään,sanoistaan tai teoistaan.

        Totta tietenkin on, että usein myös "muut" saattavat olla väärässä, mutta tämän sisäisen tiedon vahvistamiseen alkoholisti tarvitsee vähintäänkin yhden, tai kaksi paukkua...vaikka valomerkkiin asti. Kele!

        Nikotiini on voimakkaimpia riippuvuutta aiheuttavia aineita. Siitäkin useat ovat päässeet eroon omalla tahdonvoimallaan. Miksei nikotiiniriippuvuus ole sairaus? Olisiko niin että alkoholille riippuvaiset ovat löytäneet pienen tieteellisen perusteen voimakkaalle heikkoudelleen? Näin vastuu voidaan siirtää sairauden piikkiin ja osa omista vioista voidaan laittaa sen syyksi? Jääkö näin ollen osa henkisessä kasvamisessa yhä tekemättä? Kukaan ei kuole siihen, että yrittää muuttua paremmaksi ja taistelee irti huonosta tavastaan. Esim. miten kauan vatsalaukun pienennysleikkauksen jälkeen liian lihava henkilö elää jos hän ei taistele ruokaan liittyvää heikkoutta vastaan? Pitäisikö sittenkin alkoholistien yrittää enemmän hillitä omaa heikkouttaan, myöntää v- mäinen luonteenpiirteensä, eikä vetätyä sairauden taakse? Tässä muutama kysymys… ps. Amerikan lääkäriliitossa kaikki eivät ole samaa mieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne sitkeimmät kestää hengissä yllättävänkin pitkään.
        Tosin henkinen elämä voi olla aika ankeaa, vaikkei sitä haluaisi itselleen myöntääkään.

        Viinassa säilötty kestää pitkään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viinassa säilötty kestää pitkään

        Niinkin voi olla, mutta sitä ei ole mukava kestää, etenkään pitkään, kun vuosien juomingit alkavat " syödä " sisältä päin kehossa ja elimistössä.


    • Anonyymi

      Kävin tänään hakemassa jälleen lääkkeet terveyskeskuksesta, kun olin saattanut itseni viikossa ja aiemminkin ihan ruokakaupan keskiketterällä, ilman alkon apuja, tosi huonoon kuntoon. Tänään olin saanut loivenneltua siihen malliin itseni, että pystyin nollat puhaltamaan, että minulle voi niitä putkenkatkaisulääkkeitä antaa. Ennen putkea olin ollut n. 2kk kokonaan ilman alkoholia, mutta lopulta ahdistus kasvoi liian suureksi ja päätin vetää kännit.

      Nyt siis sain terveyskeskuksestä pari pilleriä helpottamaan vieroitusoireita. Jos minulla ei ole sairautta, miksi haen ja saan apua terveyskeskuksesta?

      Se on totta, että herkkyys ei ole sairaus ja minä kyllä olen umpi herkkä. Mutta alkoholismissa on muutakin kuin herkkyys. Kaikki alkoholistit ei ole erityisen herkkiä ja kaikista herkistä taas ei tule juoppoja.

      On muutakin. Löydetty geenejä, joita kantavilla on suurempi todennäköisyys alkoholisoitua. Aivot toimii alkoholistilla vähän eri tavalla. Alkoholismin perinnöllisyys on paljon vahvempi, kuin esimerkiksi skitsofrenian. Skitsofreniassahan se on itseasiassa niin heikkoa, että ihmettelen, miksi siitä edes puhutaan.

      Voi olla asioita jotka altistaa alkoholisoitumiselle; herkkyys, traumat, geenit, ALKOHOLIN NAUTTIMINEN, mutta ei se muuta sitä, että se ON sairaus.

    • Hyvinkin monet meistä näille palstoille kirjoittelevista mainitsevat, että hoitavat työnsä ja/tai ovat olleet työssä niinkin kauan kuin ovat, ikäänkuin se jotenkin olisi oikeuttanut/oikeuttaisi ryyppäämisen.

      Sellainen osoittaa vain henkilön maailmankuvan alkokeskeisyyden. Koko elämä ja ajatusmaailma pyörii alkoholin ympärillä, kuin planeetat loistavan auringon. Kun teen paljon /kauan työtä minulla on oikeus ryypätä.

      Eikä alkoholismi minun mielestäni ole sairaus, vaan seuraus jostakin. Sitä on voinut alkaa ottaa - kuten minä - helpottamaan nuoruuden ujoutta, introverttiutta, muuta ulkopuolisuuden tunnetta tms. ja saanut siitä hieman helpotusta oloonsa. Se siis on ollut jonkinlaista lääkitystä johonkin mutta ei asia itsessään. Se voi sitten aikanaan matkaansaattaa lukemattomia sairauksia mutta ei itsessään sellainen ole.

      Alkoholi kyllä aiheuttaa addiktion mutta samalla kaavalla morfinistit, kokainistit, metamfetaministit tms. ovat sairaita.

      • Anonyymi

        jep,nämä sanomasi on ihan oikeuttetua juttua,ja olet olet oikeassa että kun vaikka väännät töitä vaikka kuinka paljon niin sitten taas vaikka otetaan se sama määrä juomista päälle.juuri näin se menee.myönnän tuon kun tän palstankin avasin.Mutta jos vielä jotain jota tahtoisin sanoa alkoholista esim. juomisessa on aina 3 vaihetta/kaavaa.sanonta jos saat vaikka vietyä hevosen juomapaikalle pakolla mutta juomaan sitä hevosta et saa juomaan pakolla.siinä on jo tavallaan 3 asiaa.tai vaikka menisi muusikin puolelle taas se kolme toistuu. soitat vaikka duurisoinnun joka kuulostaa iloiselta,hyvä mutta yleenssä sen jälkeen haet siihen mollisoinnun,mutta sen mollin jälkeen haet siihen taas duurisoinnun ja tuntuu jo paremmalta.TAAS se3 tuli sieltä tavallaan esiin. näin se menee juomisessakin 1 otat kännit .ok olo on hyvä taas mutta sitä seuraa se kuuluisa huono olo eli ihan helvetimoinen krapula eli vaihe 2 ja tässä vaiheessa voisi napsauttaa vaikka sormia kun puhutaan juomisesta , eli siirrytään kaava 3 meen.eli jatkanko taas ja haen kaljat tai viinat?jos haen taas tulee kolmonen vastaan.ELI JOS TÄTÄ jatkan se on menoa kyllä varmasti huonoon suuntaan.tätä kolmen kaavaa vois vaikka aika pitkälle.ja uskallan vieläkin väittää vaikka minkälaisen psyiaktrin kanssa tästä asiasta,vaikka kansakoulun pohjalta.EI OLE SAIRAUS sen juomisen takana voi olla vaikka mitä ja siihen on jonkinlainen syy.tuo 2-3 vaiheesta löytyy totuus.en tiedä mitään minkaanlaisista geeneistä ja niihin liityvistä jutuista .omasta jutustani tiedän ja kavereista jotka viina vei.ps en todellakaan ketään syyllistä millään tavoin....kolmen kaava se vaan on.


    • Anonyymi

      Mihin tarvii lääkitystä, jos ei ole sairautta? Kyllä minä ainakin pärjäsin ujouteni ja ulkopuolisuuteni kanssa kunnes kokeilin alkoholia... Nyt sitten pärjäilen sen ulkopuolisuuden ja alkoholin kanssa. Ujous on vähän hellittänyt iän myötä, mistä en ole varma, onko hyvä asia.

      • "Mihin tarvii lääkitystä, jos ei ole sairautta?"

        Kun on oikein hyvä kysymys se vastaa itse itseensä, veljeni/siskoni etyylissä. Kysymyksesi pitää sisällään sen, että alkoholi on lääke johonkin mutta ei syy.

        Olen samaa mieltä mutta lääke saattaa olla pahempi kuin sairaus.


    • Anonyymi

      Minä olen kärsinyt monin eri tavoin siitä pitäen kuin muistan (ainakin 60 v.) läheisten juomisesta ja juomisen ikävistä seurauksista. Minäkään en allekirjoita sitä väitettä, että alkoholismi olisi sairaus. Minun mielestäni kysymyksessä on itse hankittu riippuvuus. Se kyllä voi jossain määrin pitää paikkansa, että tietyn tyyppiset ihmiset (lieneekö perinnöllistä) altistuvat helpommin kuin toiset tällaisille riippuvuuksille (jäävät siis koukkuun) kuten alkoholi, huumeet, lääkekoukku, tupakointi jne. Koska alkoholismi ja muut päihderiippuvuudet eivät ole sairauksia ei niistä voi parantua lääketieteellisin keinoin. Päihteistä voi kyllä päästä eroon jos on tarpeeksi omaa tahtoa ja/tai elämään tulee joku niin iso asia mikä vie totaalisesti halut jatkaa päihteiden käyttöä. Vierotuslääkkeistä on jonkun verran apua sen jälkeen, kun päihderiippuvainen on itse tehnyt vakaan päätöksen jättää päihteet. Itse koukutin itseni aikoinaan tupakkaan jota polttelin 40 v. kunnes tajusin ettei terveyteni enää kestä tupakointia ja tein päätöksen lopettamisesta. Päätöksen jälkeen onnistuin lopettamaan tupakoinnin suhteellisen helposti, vieroitusoireet hoidettiin lääkityksellä.

      • Anonyymi

        niin just näin se vaan on.se on itse aiheutettu oman mielen ja fyysisen heikkoiden yhdistelmä.niin kuin sanoit riippuvuus ja siihen liittyvät sanamuodot on oikea mielipide siitä sairaus sanasta.näin juuri.sairaus sana pitäisi poistaa alkoholismista jo wikipediassikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        niin just näin se vaan on.se on itse aiheutettu oman mielen ja fyysisen heikkoiden yhdistelmä.niin kuin sanoit riippuvuus ja siihen liittyvät sanamuodot on oikea mielipide siitä sairaus sanasta.näin juuri.sairaus sana pitäisi poistaa alkoholismista jo wikipediassikin.

        Ja alkoholistien katkaisuhoidot ovat yhteiskunnan rahojen tuhlausta. Itsensä huonoon kuntoon juoneet holistit käyvät hoitoyksiköissä vähän lepäilemässä ja hakemassa kunnon kohotusta jonka jälkeen jaksavat taas jatkaa juopotteluaan.


    • Anonyymi

      Kiitos tiedosta .Alkoholistin fyysinen ja henkinen terveys tuhoutuu,mutta kysymyksessä ei ole sairaus.Tänne tuntuvat taas kirjoittelevan parhaat asiantuntijat ,jotka eivät tiedä eroa normaalin juomisen ja sielullisesti sairaan alkoholin käytön välillä.

      • Ole hyvä! Fyysinen ja henkinen terveys eivät tuhoudu "normaalissa" juomisessa - mitä se sitten lieneekään. "Sielullisesti sairas" juominen - mitä se sitten lieneekään - ei ole syy vaan seuraus. Yritin sanoa tätä samaa kirjoituksessani 27.9. mutta ei tunnu menneen perille.


      • Anonyymi
        6000-päivää kirjoitti:

        Ole hyvä! Fyysinen ja henkinen terveys eivät tuhoudu "normaalissa" juomisessa - mitä se sitten lieneekään. "Sielullisesti sairas" juominen - mitä se sitten lieneekään - ei ole syy vaan seuraus. Yritin sanoa tätä samaa kirjoituksessani 27.9. mutta ei tunnu menneen perille.

        On väärä oletus, että " normaali " juominen ei tekisi ihmiselle mitään haittaa.
        Ei se terveyttä pilaakaan kaikilta, mutta ihmiselimistöt ovat hyvin erilaisia, ja joillain saattaa olla sellaiset sisukset, että pienikin alkoholimäärä voi saada tuhoa aikaiseksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        On väärä oletus, että " normaali " juominen ei tekisi ihmiselle mitään haittaa.
        Ei se terveyttä pilaakaan kaikilta, mutta ihmiselimistöt ovat hyvin erilaisia, ja joillain saattaa olla sellaiset sisukset, että pienikin alkoholimäärä voi saada tuhoa aikaiseksi.

        Minä kirjoitin, että fyysinen ja henkinen terveys eivät tuhoudu normaalissa juomisessa. Haitta ja tuhoutuminen ovat eri asioita. Terveyttä tuhoava juominen ei ole normaalia.

        Eikä se ollut kirjoitukseni pointti, vaan se että alkoholismi ei ole sairaus vaan seuraus.


    • Anonyymi

      Suomessa otettiin käyttöön 1996 tautilukitus ICD-10,jossa sairaus jaetaan 1ja 2 tyyppiin .Lievempi diagnoosi on haitallinen käyttö. Pitää muistaa ,että kaikki suurkuluttajat eivät ole alkoholisteja.
      Riidelkää seuraavaksi vaikka onko adhd sairaus ,vai normaalia koheltamista.

    • Anonyymi

      Vai ei ole sairaus , ei kai alkoholi pitäisi kuulua ihmisen elämään ollenkaan , kun turruttaa aivonsa tieten tahtoen ja nauttii hetken hurmasta niin kyllä se aika sairasta touhua on.
      Silloin kun alkoholia puolustetaan niin se on eka merkki sairaudesta , jokainen tietää mitä alkoholi tekee ihmiselle, maksa sairaudet sun muut ovat alkoholia käyttävien ihmisten riesana .
      Jos ei asioita kestetä selvin päin niin kai se silloin on jo riippuvaisuus ihmisellä etttä otampa paukut niin tuntuu elämä oikealta .
      Kun näkee sen tavallisen alkoholin käyttäjän tekevän kovaa työtä joka viikko ja sitten
      ” rentoutuu ” pyhien aikana juomalla alkoholia niin kyllä se sairaalat vaikuttaa .
      Sillä ihmisen elimistö ei rentoudu mitenkään kun nauttii alkoholia maksa tekee kovaa työtä ja haima kropassa jossa on alkoholia , joten sairaus sinänsä .
      Ja aitten kun näkee nuoren kovaa työtä tekevän ihmisen kuolevan alkoholi myrkytyksen niin tajuaa miten sairasta touhua se on että on pakko juoda ainetta mikä ei ole knenkäön kropalla hyväksi . Kuinka monta ihmistä kuolee alkoholin vuoksi vaan siksi että alkoholi on osa heidän elämäänsä .
      Joten riippuvaisuus on aina sairaus , vaikka sen kuinka hyvin hoitelisi omasta mielestään

      • Anonyymi

        ok.toistat aika usein sanaa sairasta touhua.juttusi peruustella voisin sanoa että olet sairaalan työn tekijä ja nähnyt tuon.en ole psyloki tai edes siihen suuntaan menevä millään tavoin,olen vain vaikka tavallinen maalaispoika.totta mitä sanot että mitä se tekee elistimölle ja terveydelle ajan mittaan tai jopa nopeamminkin.totta joka sana.mutta sitä en ymmärrä vieläkään että alkoholismi on sairaus vain pelkästään.sanat sairasta touhua ja sairaus on jo valhetta jopa toisilleen.niin kuin sanat että riippuvuus sana ja sairaus on vielä paljon huonompi yhtälö.selitä tää juttu minulle jos sen salaisuuden tiedät.Voin antaa vaikka esim. vaikka kuviittelisesti.Kaveri tulee minua vastaan kadulla jonka tunnen ja tän kaverin ikä olkoon vaikka 15 vuotta ja vetelee siinä tupakkaa.ni voisin vaikka kysyä häneltä että sinäkin sitten rupesit sitä tupakkia polttelemaan.en syyllistämis tarkoituksella ihan muuten vain.jos tää kaveri vastaa minulle näin=joo niin rupesisin polttelemaan kun olen vakavasti kroonisesti sairas tupakalle? sama homma tulee vastaan alkoholin kanssa.näin luulisin.kerro ihmeessä minulle jos pystyt sanomaan riippuvuus ja sairaus välisen sanan eron.itse en hyväksy sanaa sairaus ja alkokoli.EI PERUNA JA MÄNNYNKÄPYKÄÄN OLE SAMA ASIA.kerro se minulle .helpottas ihan hemmettisti minuakin.terv.karjalan poika


    • Anonyymi

      Riippuvuus luokitellaan sairaudeksi, se voi olla psyykkistä tai fyysistä, aika usein sekä että.
      Tupakka, alko, huumeet.....eivät ne ole sairaus, vaan se riippuvuus.

      Tosin jos jollain aineilla haluaa pään sekaisin, saattaa jo olla jokin henkinen sairaus, ainakin oireilua, siinä vaiheessa. Haluaa ehkä paeta omaa kurjaa psyykkistä olotilaa ( ahdistusta, masennusta, pelkotiloja... ).

      Ihmisellä voi olla riippuvuus vaikka mihin, päihteet, liikunta ( liiallinen ), rahapelit, toinen ihminen ( roikkuminen ja ripustautuminen toiseen ), kahvikin aiheuttaa riippuvuutta, ym. ym.
      Eikä nyt noistakaan voi sanoa, että olisivat itsessään sairauksia.
      Riippuvuus voi olla sairaalloisen voimakasta, joka voi häiritä ihmistä itseään sekä muita ihmisiä jollain tavoin.

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ok kiitos noista sanoista.noita sanoja tässä olen tässä kaipaillut aika monella sivulla ja kysyny. itselleni se on tullut vastaan aina silloin tällöin vain sanana sairaus,jota en ole pitäny oikeana.sairaalloisen voimakas riippuvuus on hyvin sanottu!!!ja tuon hyväksyn kyllä.omalta osin sain mitä hain.ja piste tälle jutulle.Kiitos ja anteeksi jos jotakin kirjoituksillani loukkasin.

        joopa joo voisihan tän vain sanaa vastustavan puolelle jo vaikka pikkusen mennäkin.vaikea laji.itse jopa näkisin sana peikot jopa itse aiheutettu tai oma valinta.siitä kohtaa kun sen ensimmäisen huikan otat ja sen kun alat olla siinä riippuvuus vaiheessa.siinä vaiheessa tai jo aimmemin on olemassa muitakin vaihto ehtoja.tänä päivänä on melko paljon saatavilla lääkitystä olkoon sitten vaikka ahdistus,pelkotilat tai mitä kenelläkin on.kyllä valistusta meistä jokainen on varmasti saanut ihan tarpeeksi asti mitä esim.alkoholista voi seurata.ja voi olla muitakin keinoja kuin lääkitys.apua saa kun vaan menee oikeeseen paikkaan,ja osaa sitä pyytää.itse menetin hyvän ystävän kun oli vain 27.vuotias.syöpä hänet vei ja nopeasti.tämmöisessä asiassa ei ole muut sanaa kuin sairaus,vakava sellainen.on se alkoholismikin vakava sairaus,mutta se on niin monisäikeinen juttu että ehkä sitä sanamuotoa voisi vaikka vähän muokatakin uudelleen siitä sairaus sanasta.


      • Anonyymi

        ok kiitos noista sanoista.noita sanoja tässä olen tässä kaipaillut aika monella sivulla ja kysyny. itselleni se on tullut vastaan aina silloin tällöin vain sanana sairaus,jota en ole pitäny oikeana.sairaalloisen voimakas riippuvuus on hyvin sanottu!!!ja tuon hyväksyn kyllä.omalta osin sain mitä hain.ja piste tälle jutulle.Kiitos ja anteeksi jos jotakin kirjoituksillani loukkasin.


    • Anonyymi

      Läheisen taivalta seuranneena olen alkanut ajatella, että alkoholismi on myös hengellinen ongelma. Ihmismieltä vahvempi, mutta ei voittamaton. Siksi kai AA:ssakin keinona on ajatella jotain korkeampaa voimaa. Voi olla pelkkää psykologiaa mutta sillä ei ole väliä jos toimii

    • Anonyymi

      Alkoholisti rikkoo jatkuvasti omia moraalisääntöjään, toimii niitä vastaan ja katuu jälkeenpäin tekoaan luvaten muuttua. Rikkoo uudestaan ja taas uudestaan omia pyhiä lupauksiaan, ja vajoaa yhä alemmas itsesyytösten suohon.
      Alkoholisti juo tuhoten omaa terveyttään, omia ihmissuhteitaan ja omaa talouttaan.
      Alkoholisti on valmis uhraamaan kaiken saavuttamansa, työpaikan, perheen, lapsensa, läheiset ihmisensä ja terveytensä, että saa juoda.
      Alkoholistille ainoa rakas maailmassa on pullo, vaikka hän muuta väittää ja jopa haluasikin.
      Mutta alkoholistin täytyy juoda koska hän sairastaa alkoholismia, ja alkoholi on ainoa toimiva lääke alkoholismiin. Mutta kuten monet muutkin lääkkeet, alkoholikin kääntyy lopulta käyttäjäänsä vastaan.
      Ja alkoholismi johtaa aina, poikkeuksetta, ennenaikaiseen kuolemaan.
      Tuskin maailmasta löytyy toista yhtä selkeää sairautta kuin on alkoholismi, tautiluokituksen F10 saanut sairaus, joka tappaa varmasti!

    • Anonyymi

      Sairautta on ylimielisyys. Sairastupa vaikka II-tyypin diabetekseen. Tule sitten tänne lukemaan miten sairautesi on vain seurausta liiallisesta sokerin kulutuksestasi.

    • Anonyymi

      Siitähän se johtuu. Sokerilla lihottaa itsensä 50kg ylipainoiseksi ja saa diabetes 2 ,rasvamaksan, maksakirroosin. Sokeri riippuvuus=sairas ihminen.

    • Anonyymi

      Alkoholismi on luokiteltu sairaudeksi, kansainvälistä tautiluokitusta myöten.
      Ihmiset, jotka muuta väittävät, ovat yleensä itse alkoholisteja tai entisiä sellaisia, eivätkä halua myöntää olevansa/olleensa sairaita.
      Hyvin yksinkertaista.
      Häpeä on voimakas tunne, jonka useimmat haluavat kiistää.
      Alkoholistit häpeävät itseään, ainakin jossain vaiheessa elämäänsä.
      Minäkin olin sairas, kun alkoholismini vei voiton kaikesta muusta elämässäni.
      Myönnän myös, että häpesin itseäni ja elämääni, mutta siitäkin pääsin eroon kun selätin sairauden.
      Sairauksistakin voi kuitenkin toipua, joistain jopa parantua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2092
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1966
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1905
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe