Ovatko suuret klassikkoteokset kokeneet inflaation?

Anonyymi-ap

Pohdiskelen vain sitä miksei tällaiset suuret klassikkoteokset enää jaksa samalla lailla kiehtoa, fasinoida, tuottaa suuria emotionaalisia kokemuksia tai järkyttää sielua kuten joskus kauan sitten hamassa nuoruudessa jolloin kuuntelin kuulokkeilla valtaisassa hurmiossa ja ekstaasissa jotakin Mozartia, Schubertia, Beethovenia ja miksei Haydniakin.

Johtuukohan se siitä kuten epäilen ettei sitä oikein huvita ja jaksa enää jo näinkin vanhana keskittyä antaumuksella ja täysin rinnoin näihin miltei yli-inhimillisen syvällisiin klassikkoteoksiin, joihin on ehkä jo niiden sävelkielen tuttuuden ja myös simppeliyden takia osittain kyllästynyt, ja unohtaa maailman ja oman vähäpätöisen egonsa vaan huomaan kuuntelevani mieluummin jotakin 1900 luvun postromanttista suomalaista kamari-, orkesteri tai vaikka liedmusiikkia etsien lohtua siitä lumoutumisen ja haltioitumisen toivossa ilmeisesti ajatellen että sävelkieli on kuitenkin jonkin verran kompleksisempaa kuin klassismin aikana sävelletyissä teoksissa ja musiikin tuottaessa siksi jopa enemmän nautintoa riippuen tietenkin teosten laadusta sillä olen pistänyt merkille etteivät suinkaan kaikki nyttemmin jo unohdetut 50 luvun sinfoniat edusta yhtä korkeaa laatutasoa kuin vaikka usein Melartinin tai mm. Tuukkasenkin meri sinfonia mutta vielä minulla on kovin vähän tietoa historiallisten suomalaissäveltäjien sinfonioista ja niiden laadusta kun kaikkia toiveitani ei ole soivassa arkistossakaan noteerattu jotta olisin päässyt tutustumaan joihinkin oletettavasti suomalaisen sinfoniakirjallisuuden suuriin merkkiteoksiin kuten Pohjoismaisilla musiikkipäivillä loistavan menestyksen saaneeseen Pesosen fuugatekniikalla sävellettyyn 1. sinfoniaan tai vaikka Tuukkasen 6, sinfoniaan, Rannan 2. jne., vaikkakaan suurta osaa merkittävistä suomi sinfonioista ei ole laisinkaan lyötynä narulle ts. tallennettuna kantanauhalle.

3

176

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itseänikään ei enää samalla tavalla jaksa sykähdyttää esim. Mozartin musiikki kuin esim. teininä. Kuuntelen vielä nykyäänkin joskus klassista (esim. keskiajan, renessanssin ja barokin musiikki), mutta Mozart on kyllä lähes kokonaan jäänyt menneisyyteen.

• Anonyymi

En itsekään sentään väitä saaneeni yhtä valtavia elämyksiä Mozartin musiikista enää tässä iässä kuten joskus silloin nuorena lukiolaisena kun eläydyin siihen paljon voimakkaammin, mutta on kuitenkin sanottava, että olen kuunnellut nykyäänkin melkoisen paljon Mozartin musiikkia. vespereitä, litanioita, messuja etc ja mm. nuoruuden sinfonioita, oopperoita ja konserttiaarioita.

• Anonyymi

Kuuntelin liikuttuneena ja melko vaikuttuneena Mozartin sinfoniaa nro 25 tässä eräänä päivänä Harnoncourtin tulkitsemana, joten kyllä se Mozart vieläkin saa tunteet pintaa ja äsken liikutuin eräästä tituksen lempeyden kuoronumerosta vaikkei tuo ooppera välttämättä suosikkeihini Mozartilla kuulukaan kun Hildesheimerin mukaan väsynyt rutiini hallitsee jaksojen välillä ja siinä teoksessa näyttäytyy jo mozartin jo varhain hankkima hieman onneton vasemman käden rutiini. Onnellisimmillaan Mozart on säestyksellisissä resitatiiveissa sillä niissä nukkehahmot saavat oman sielunsa joka uskaltaa puhua muutakin kuin sanoja sisältöön ja niukkaan juoneen pitäytymättä. muuten aariat lankeavat varhaisten oopperoiden napolilaiseen tyyliin vaikkeivat sisällä ritornelloja ja pitkiä koloratuureja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      89
      6082
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      347
      5500
    3. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      22
      2747
    4. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      52
      2629
    5. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      103
      1995
    6. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      107
      1738
    7. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      114
      1601
    8. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      18
      1573
    9. seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen

Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa
      Kemijärvi
      124
      1484
    10. Olen ihmetellyt yhtä asiaa

Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm
      Ikävä
      135
      1443
    Aihe