Pohdiskelen vain sitä miksei tällaiset suuret klassikkoteokset enää jaksa samalla lailla kiehtoa, fasinoida, tuottaa suuria emotionaalisia kokemuksia tai järkyttää sielua kuten joskus kauan sitten hamassa nuoruudessa jolloin kuuntelin kuulokkeilla valtaisassa hurmiossa ja ekstaasissa jotakin Mozartia, Schubertia, Beethovenia ja miksei Haydniakin.
Johtuukohan se siitä kuten epäilen ettei sitä oikein huvita ja jaksa enää jo näinkin vanhana keskittyä antaumuksella ja täysin rinnoin näihin miltei yli-inhimillisen syvällisiin klassikkoteoksiin, joihin on ehkä jo niiden sävelkielen tuttuuden ja myös simppeliyden takia osittain kyllästynyt, ja unohtaa maailman ja oman vähäpätöisen egonsa vaan huomaan kuuntelevani mieluummin jotakin 1900 luvun postromanttista suomalaista kamari-, orkesteri tai vaikka liedmusiikkia etsien lohtua siitä lumoutumisen ja haltioitumisen toivossa ilmeisesti ajatellen että sävelkieli on kuitenkin jonkin verran kompleksisempaa kuin klassismin aikana sävelletyissä teoksissa ja musiikin tuottaessa siksi jopa enemmän nautintoa riippuen tietenkin teosten laadusta sillä olen pistänyt merkille etteivät suinkaan kaikki nyttemmin jo unohdetut 50 luvun sinfoniat edusta yhtä korkeaa laatutasoa kuin vaikka usein Melartinin tai mm. Tuukkasenkin meri sinfonia mutta vielä minulla on kovin vähän tietoa historiallisten suomalaissäveltäjien sinfonioista ja niiden laadusta kun kaikkia toiveitani ei ole soivassa arkistossakaan noteerattu jotta olisin päässyt tutustumaan joihinkin oletettavasti suomalaisen sinfoniakirjallisuuden suuriin merkkiteoksiin kuten Pohjoismaisilla musiikkipäivillä loistavan menestyksen saaneeseen Pesosen fuugatekniikalla sävellettyyn 1. sinfoniaan tai vaikka Tuukkasen 6, sinfoniaan, Rannan 2. jne., vaikkakaan suurta osaa merkittävistä suomi sinfonioista ei ole laisinkaan lyötynä narulle ts. tallennettuna kantanauhalle.
Ovatko suuret klassikkoteokset kokeneet inflaation?
3
144
Vastaukset
Itseänikään ei enää samalla tavalla jaksa sykähdyttää esim. Mozartin musiikki kuin esim. teininä. Kuuntelen vielä nykyäänkin joskus klassista (esim. keskiajan, renessanssin ja barokin musiikki), mutta Mozart on kyllä lähes kokonaan jäänyt menneisyyteen.
- Anonyymi
En itsekään sentään väitä saaneeni yhtä valtavia elämyksiä Mozartin musiikista enää tässä iässä kuten joskus silloin nuorena lukiolaisena kun eläydyin siihen paljon voimakkaammin, mutta on kuitenkin sanottava, että olen kuunnellut nykyäänkin melkoisen paljon Mozartin musiikkia. vespereitä, litanioita, messuja etc ja mm. nuoruuden sinfonioita, oopperoita ja konserttiaarioita.
- Anonyymi
Kuuntelin liikuttuneena ja melko vaikuttuneena Mozartin sinfoniaa nro 25 tässä eräänä päivänä Harnoncourtin tulkitsemana, joten kyllä se Mozart vieläkin saa tunteet pintaa ja äsken liikutuin eräästä tituksen lempeyden kuoronumerosta vaikkei tuo ooppera välttämättä suosikkeihini Mozartilla kuulukaan kun Hildesheimerin mukaan väsynyt rutiini hallitsee jaksojen välillä ja siinä teoksessa näyttäytyy jo mozartin jo varhain hankkima hieman onneton vasemman käden rutiini. Onnellisimmillaan Mozart on säestyksellisissä resitatiiveissa sillä niissä nukkehahmot saavat oman sielunsa joka uskaltaa puhua muutakin kuin sanoja sisältöön ja niukkaan juoneen pitäytymättä. muuten aariat lankeavat varhaisten oopperoiden napolilaiseen tyyliin vaikkeivat sisällä ritornelloja ja pitkiä koloratuureja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 865371
Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata
Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai744709Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi
Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas1314670Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?
Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san3702114- 951733
- 991617
- 2571507
- 3511206
Pääsit koskettamaan
Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.581034- 2001021