Tilastomatemaattista apua

Minulla on tekeillä systemaattinen katsausartikkeli jossa olen arvioinut ja pisteyttänyt valitut artikkelit 8 eripainoisen lähinnä tieteellistä laatuaa kuvaavan muuttujan suhteen. Olen lasketut kullekin artikkelille painotettujen pisteiden summan. On yksi lisäparametri eli käytännön sovellettavuus, joka on kaikkein tärkein. Voinko kertoa 8 parametrin pistesumman käytettävyys-pisteillä ja siten saada artikkeleiden laatu-tärkeysjärjestyksen, vai onko parempi antaa käytettävyydelle vain korkein painokerroin ja lisätä pisteet 8 parametrin pistesummaan?

3

142

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

"käytännön sovellettavuuden" voit valita ihan itse ja liittää sen sinne mihin haluat.

• Anonyymi

Riippunee siitä, mikä on oman katsauksesi tarkoitus je mihin sitä käytetään. Käytettävyyden arviointi on vaikeaa. Jos kysymyksessä olisi esim. työkalujen arviointi, käytettävyys olisi päätekijä, sillä sen ollessa nolla työkalulla ei tekisi mitään. Mutta esim tieteellisen artikkelin käytettävyyttä ei pysty arvioimaan tuntematta kaikkkia nootä tulevien tutkimusten seurauksia, joihin se johtaa. Näin ollen pitäisin käytettävyyden erillisenä tekijänä, enkä ehkä edes kaikkein suurimmalla painoarvolla.

• Anonyymi

Jos "käytettävyys"" on kaukana monista muista muuttujista arkikokemuksen perusteella, ei se paljoa kerro käytettävyydestä. Pitäisi konstruoitava käytettävyys-muuttuja.!
      Laskemalla käytettävyyden ja muiden muuttujien korrelaatiot nähdään, miten vahvasti muut muuttujat ovat sidoksissa käytettävyyden kanssa.
      Voidaan myös regressioanalyysilla selittää käytettävyyttä muilla tekijöillä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      61
      4388
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      150
      3187
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      48
      2502
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      51
      2435
    5. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      98
      2115
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1883
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      23
      1632
    8. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1616
    9. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      161
      1484
    10. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      34
      1253
    Aihe