pöytävaraus?

tyhmeli

tässäpä teille viisaat tyhmä kysymys..mistä tietää mihin ravintolaan täytyy tehdä pöytävaraus ja mihin voi vain marssia odottamatta?ja entäs sen tipin kanssa?annetaanko sitä?huomaatte varmaan etten ole paljon ravintolassa käynyt, opiskelija kun olen:)

15

8131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toinen opiskelija

      Yleensä varausta tarvitaan, jos ravintola on ruuhkainen, eli muuten ei ole tilaa. Mistään tätä ei kovin varmasti voi tietää. Ihan normaali pitsapaikkoihin ei tietty varausta tehdä. Mutuna sanoisin, että mitä kalliimpi ravintola, sitä todennäköisemmin tarvitset pöytävarauksen.(Perusohjeena voisi sanoa, että jos pääruuan hinta on yli 12 €, niin sitten voi harkita. Sen alle ei yleensä koskaan tarvetta/kuulu tapoihin.) Kalliisiinkin yleensä pääsee vaikka sisään marssimalla, jos tilaa on.

      Varaus siis tarvitaan, jos paikassa on ruuhkaa. Ruuhka on hyvin aikariippuvaista. Perjantai- ja lauantai-iltaisin tarvitset todennäköisimmin varauksen, samoin vappupäivänä, pikkujouluaikaan illalla jne.

      Perusohjeena siis: Mitä kalliimpi ravintola ja mitä ruuhkaisempi aika yleensä ravintoloissa, sitä todennäköisemmin kannattaa varata pöytä. Jos menet normaalina arkitiistaina esim. klo 17 ravintolaan, saat todennäköisesti melkein mistä vaan pöydän jokseenkin heti.

      Tippiä ei yleensä Suomessa tarvitse antaa. periaatteena täällä palvelumaksu sisältyy hintaan, toisin kuin USA:ssa, jossa tarjoilijoiden palkkauksessa oletetaan, että he saavat tippejä. (Siellä ei kannata montaa kertaa yrittää samaan ravintolaan, jos tippiä ei anna. Joskus olen antanut tippiä, kun ravintolassa on saanut extrahyvää palvelua tai olemme jostain syystä aiheuttaneet ylimääräistä vaivaa tarjoilijalle. Tipin antamisesta on enemmänkin kinaa tuolla etikettipalstalla.

    • Tyhmeli2

      Milloin jäädään odottamaan, että tarjoilija ohjaa pöytään ja milloin voi marssia suoraan ensimmäiseen näkemäänsä tyhjään pöytään?

      • toinen opiskelija

        Yksinkertainen ohje: Jos olet epävarma, kysy.

        Toisinaan ravintoloissa on sisääntulon kieppeillä sellainen kyltti "Odota pöytiin ohjausta tässä." tai jotain sinne päin. Toisaalta yleensä (siis vain yleensä, ei aina) paikoissa, joissa "tiski" ei ole sisääntulon läheisyydessä, (eli ei ole paikkaa mistä kysyä) ei tarvitse odottaa pöytiinohjausta. (Aika loogista sinänsä, jos tarjoilijan on tarkoitus ohjata pöytään, heidän pitää olla näköetäisyydellä sisäänkäynnistä. Muutenhan asiakas joutuisi etsimään heidät ties mistä ravintolan perältä.)

        Itse pidän ohjenuoranani, että vieraassa paikassa kysyn aina, jos ei ole muuten erittäin selvää, että pöytään voi marssia suoraan. Vieraassa paikassa marssin pöytään (hetken pälyiltyäni) ainoastaan silloin, jos tilaa on näyttänyt olevan JA paikka on ollut enintään Amarillon tasoinen JA näköpiirissä ei ole ollut henkilökuntaa keneltä kysyä. Tällä on selvitty tähän saakka.


      • .......
        toinen opiskelija kirjoitti:

        Yksinkertainen ohje: Jos olet epävarma, kysy.

        Toisinaan ravintoloissa on sisääntulon kieppeillä sellainen kyltti "Odota pöytiin ohjausta tässä." tai jotain sinne päin. Toisaalta yleensä (siis vain yleensä, ei aina) paikoissa, joissa "tiski" ei ole sisääntulon läheisyydessä, (eli ei ole paikkaa mistä kysyä) ei tarvitse odottaa pöytiinohjausta. (Aika loogista sinänsä, jos tarjoilijan on tarkoitus ohjata pöytään, heidän pitää olla näköetäisyydellä sisäänkäynnistä. Muutenhan asiakas joutuisi etsimään heidät ties mistä ravintolan perältä.)

        Itse pidän ohjenuoranani, että vieraassa paikassa kysyn aina, jos ei ole muuten erittäin selvää, että pöytään voi marssia suoraan. Vieraassa paikassa marssin pöytään (hetken pälyiltyäni) ainoastaan silloin, jos tilaa on näyttänyt olevan JA paikka on ollut enintään Amarillon tasoinen JA näköpiirissä ei ole ollut henkilökuntaa keneltä kysyä. Tällä on selvitty tähän saakka.

        Vielä tuosta pöytävarauksesta. Tuo 12 euron hintahaarukka on ehkä vähän huono vihje.

        Pöytävaraus kannattaa tehdä aina kun se on mahdollista. Et voi mitenkään tietää etukäteen mikä ravintola on suosittu minäkin iltana ja varauksella saat lisäksi paremman pöydän. Esim Engelin kahvilaankin kannattaa tehdä varaus jos oikeasti haluaa juuri sinne lounasaikana.

        Varauksen tekeminen riippuu myös seurueen suuruudesta ja siitä onko teillä mahdollisesti aikaa odottaa vapautuvaaa pöytää esim. aperitiiveilla baarissa.

        Tipistä. Toki suomessakin henkilökunta arvostaa tippiä, jos koet saaneesi hyvää palvelua kannattaa pöytää jättää 2-10 euron tippi (jos olet opiskelija) riippuen laskun loppusummasta. Varsinkin jos aiot käydä paikassa usein, tietenkin tarjoilijat muistavat kuka jättää tippiä ja kuka ei.


      • toinen opiskelija
        ....... kirjoitti:

        Vielä tuosta pöytävarauksesta. Tuo 12 euron hintahaarukka on ehkä vähän huono vihje.

        Pöytävaraus kannattaa tehdä aina kun se on mahdollista. Et voi mitenkään tietää etukäteen mikä ravintola on suosittu minäkin iltana ja varauksella saat lisäksi paremman pöydän. Esim Engelin kahvilaankin kannattaa tehdä varaus jos oikeasti haluaa juuri sinne lounasaikana.

        Varauksen tekeminen riippuu myös seurueen suuruudesta ja siitä onko teillä mahdollisesti aikaa odottaa vapautuvaaa pöytää esim. aperitiiveilla baarissa.

        Tipistä. Toki suomessakin henkilökunta arvostaa tippiä, jos koet saaneesi hyvää palvelua kannattaa pöytää jättää 2-10 euron tippi (jos olet opiskelija) riippuen laskun loppusummasta. Varsinkin jos aiot käydä paikassa usein, tietenkin tarjoilijat muistavat kuka jättää tippiä ja kuka ei.

        Toi 12 € oli vain hihasta ravistettu suuntaa antava vihje, sillä kovin halpoihin paikkoihin ei yleensä tehdä varausta. Kuten molemmat totesimme täsmällistä neuvoa on paha antaa, joten suuntaa antavia vihjeitä tarvitaan. Eli jos on menossa pitsapaikkaan, jossa pitsat ovat tyypillisesti esim. 7-8 euroa, ravintolaan sangen harvoin on tyypillistä tehdä varauksia. Myöskään Pizza Raxiin tai McDonaldsiin ei yleensä tehdä varauksia:-)

        Tipistä: Millaisesta loppusummasta ja palvelusta antaisit 10 euroa tippiä? Saa mielestäni olla melkoisen kallis ravintola ja/tai iso seurue. Esim. USA:ssa, jossa tippi on ns. pakollinen, tyypillinen tippi on muistaakseni n. 15 % loppusummasta ja siellä tarjoilijoiden palkat pääasiassa koostuvat siitä, eli on ns. pakollinen jos ei halua jättää tarjoilijan normaalipalkkaa maksamatta.


      • kokkina
        toinen opiskelija kirjoitti:

        Toi 12 € oli vain hihasta ravistettu suuntaa antava vihje, sillä kovin halpoihin paikkoihin ei yleensä tehdä varausta. Kuten molemmat totesimme täsmällistä neuvoa on paha antaa, joten suuntaa antavia vihjeitä tarvitaan. Eli jos on menossa pitsapaikkaan, jossa pitsat ovat tyypillisesti esim. 7-8 euroa, ravintolaan sangen harvoin on tyypillistä tehdä varauksia. Myöskään Pizza Raxiin tai McDonaldsiin ei yleensä tehdä varauksia:-)

        Tipistä: Millaisesta loppusummasta ja palvelusta antaisit 10 euroa tippiä? Saa mielestäni olla melkoisen kallis ravintola ja/tai iso seurue. Esim. USA:ssa, jossa tippi on ns. pakollinen, tyypillinen tippi on muistaakseni n. 15 % loppusummasta ja siellä tarjoilijoiden palkat pääasiassa koostuvat siitä, eli on ns. pakollinen jos ei halua jättää tarjoilijan normaalipalkkaa maksamatta.

        kyllä ravintolahenkilökunta muistaa ihmiset jotka tippiä jättää, toki kannattaa varautua etä sitä ei ensimmäisen kerranjälkeen huomata, mutta jos kanta-asiakkaana vierailet, niin helpommin saa myös erityis toivomuksia läpi, pari euroa voi jättää, itse annan vitosen hyvästä ja toimivasta palvelusta, siis jos mooitittavaa ei ole, ja odotukset täytetään.


      • päivällinen
        toinen opiskelija kirjoitti:

        Toi 12 € oli vain hihasta ravistettu suuntaa antava vihje, sillä kovin halpoihin paikkoihin ei yleensä tehdä varausta. Kuten molemmat totesimme täsmällistä neuvoa on paha antaa, joten suuntaa antavia vihjeitä tarvitaan. Eli jos on menossa pitsapaikkaan, jossa pitsat ovat tyypillisesti esim. 7-8 euroa, ravintolaan sangen harvoin on tyypillistä tehdä varauksia. Myöskään Pizza Raxiin tai McDonaldsiin ei yleensä tehdä varauksia:-)

        Tipistä: Millaisesta loppusummasta ja palvelusta antaisit 10 euroa tippiä? Saa mielestäni olla melkoisen kallis ravintola ja/tai iso seurue. Esim. USA:ssa, jossa tippi on ns. pakollinen, tyypillinen tippi on muistaakseni n. 15 % loppusummasta ja siellä tarjoilijoiden palkat pääasiassa koostuvat siitä, eli on ns. pakollinen jos ei halua jättää tarjoilijan normaalipalkkaa maksamatta.

        Tampereen Koskipuiston Huviretki Vappupäivänä klo 16:00... Pöytä löytyi heti, siitä
        Tarjoilija tuli parin min kuluttua, siitä
        Alkujuomaa salamannopeasti, siitäkin
        Ja loppuruokailukin tapahtui yhtä jouhevasti. Meitä palveli yht. 5 eri tarjoilijaa. Kyllä siitä palvelusta antoi mielellään tippiä. Seurueemme oli vaimoni, 1.4v tyttäreni ja allekirjoittanut.


      • .....
        toinen opiskelija kirjoitti:

        Toi 12 € oli vain hihasta ravistettu suuntaa antava vihje, sillä kovin halpoihin paikkoihin ei yleensä tehdä varausta. Kuten molemmat totesimme täsmällistä neuvoa on paha antaa, joten suuntaa antavia vihjeitä tarvitaan. Eli jos on menossa pitsapaikkaan, jossa pitsat ovat tyypillisesti esim. 7-8 euroa, ravintolaan sangen harvoin on tyypillistä tehdä varauksia. Myöskään Pizza Raxiin tai McDonaldsiin ei yleensä tehdä varauksia:-)

        Tipistä: Millaisesta loppusummasta ja palvelusta antaisit 10 euroa tippiä? Saa mielestäni olla melkoisen kallis ravintola ja/tai iso seurue. Esim. USA:ssa, jossa tippi on ns. pakollinen, tyypillinen tippi on muistaakseni n. 15 % loppusummasta ja siellä tarjoilijoiden palkat pääasiassa koostuvat siitä, eli on ns. pakollinen jos ei halua jättää tarjoilijan normaalipalkkaa maksamatta.

        Tässä vastaus viestiisi. Oot oikeassa mulle ei vain tullut edes mieleen, että joku varaisi pöydän mcdonaldsiin tai lähipizzeriaan.... Mutta vaikka Rivolettoon stadiassa se taas voi olla ihan paikallaan. Siis joo jos koko laskun on alle 12e niin ei tartte varaus. Mä ajattelin jotekin niin alan ihmisen näkökulmasta, että tarkoitit pelkkien pääruokien hintaa.

        No, olen rahoittanut opiskeluni pääasiassa tarjoilijan osa-aikatyöllä aika tasokkaissa helsinkiläisravintoloissa. Jos olen esim. poikaystäväni kanssa illallisella ja laskun loppusumma on noin 70-100 euroa voin jättää 10 euron tipin helposti. Paikoissa joissa on tosi hyvä keittiö ja vielä hyvä palvelu esim. demo, tää on musta ihan ok.

        Lisäksi kai tää on vähän sellainen juttu että se raha kiertää alalla samoilta tyypeiltä toisille, tunnen kuitenkin tosi paljon tarjoilijoita ja jos joku tarjoaaa minulle ja seuralaiselleni esim. samppanjat alkuun koska on ex-työkaveri niin 10e tippi ei ole edes iso.

        Itse tiedän olevani erityisesti kehumatta sellainen asiakasta miellyttävä, huomioiva tarjoilija ja saan yleensä per pöytä 5-50 euroa tippiä, siis tää tietty riippuun siitä minkälaisessa ravintolassa olen töissä.Nyt olen sellaisessa liikemiesten suosimassa, ei oman rahan, erittäin tasokkaassa paikassa ja tippiä kyllä tulee. Ja niin kuin kokki totesi, tippi on tosiaankin myös hyvästä ruuasta, keittiökin saa siitä osansa ja jos asiakkalla on 10 allergiaa tai haluaa jotain listan ulkopuolelta niin oishan se tippi kiva ja kannustaa keittiötäkin joustamaan.


      • ...
        ..... kirjoitti:

        Tässä vastaus viestiisi. Oot oikeassa mulle ei vain tullut edes mieleen, että joku varaisi pöydän mcdonaldsiin tai lähipizzeriaan.... Mutta vaikka Rivolettoon stadiassa se taas voi olla ihan paikallaan. Siis joo jos koko laskun on alle 12e niin ei tartte varaus. Mä ajattelin jotekin niin alan ihmisen näkökulmasta, että tarkoitit pelkkien pääruokien hintaa.

        No, olen rahoittanut opiskeluni pääasiassa tarjoilijan osa-aikatyöllä aika tasokkaissa helsinkiläisravintoloissa. Jos olen esim. poikaystäväni kanssa illallisella ja laskun loppusumma on noin 70-100 euroa voin jättää 10 euron tipin helposti. Paikoissa joissa on tosi hyvä keittiö ja vielä hyvä palvelu esim. demo, tää on musta ihan ok.

        Lisäksi kai tää on vähän sellainen juttu että se raha kiertää alalla samoilta tyypeiltä toisille, tunnen kuitenkin tosi paljon tarjoilijoita ja jos joku tarjoaaa minulle ja seuralaiselleni esim. samppanjat alkuun koska on ex-työkaveri niin 10e tippi ei ole edes iso.

        Itse tiedän olevani erityisesti kehumatta sellainen asiakasta miellyttävä, huomioiva tarjoilija ja saan yleensä per pöytä 5-50 euroa tippiä, siis tää tietty riippuun siitä minkälaisessa ravintolassa olen töissä.Nyt olen sellaisessa liikemiesten suosimassa, ei oman rahan, erittäin tasokkaassa paikassa ja tippiä kyllä tulee. Ja niin kuin kokki totesi, tippi on tosiaankin myös hyvästä ruuasta, keittiökin saa siitä osansa ja jos asiakkalla on 10 allergiaa tai haluaa jotain listan ulkopuolelta niin oishan se tippi kiva ja kannustaa keittiötäkin joustamaan.

        sorry kirjoitus virhe, rivolettohan on tietenkin staidda eikä stadiassa...


      • Vuoropäällikkö
        päivällinen kirjoitti:

        Tampereen Koskipuiston Huviretki Vappupäivänä klo 16:00... Pöytä löytyi heti, siitä
        Tarjoilija tuli parin min kuluttua, siitä
        Alkujuomaa salamannopeasti, siitäkin
        Ja loppuruokailukin tapahtui yhtä jouhevasti. Meitä palveli yht. 5 eri tarjoilijaa. Kyllä siitä palvelusta antoi mielellään tippiä. Seurueemme oli vaimoni, 1.4v tyttäreni ja allekirjoittanut.

        Jos minua palvelisi viisi eri tarjoilijaa, en kyllä olisi kovinkaan tyytyväinen


      • ravintolapäällikkö
        päivällinen kirjoitti:

        Tampereen Koskipuiston Huviretki Vappupäivänä klo 16:00... Pöytä löytyi heti, siitä
        Tarjoilija tuli parin min kuluttua, siitä
        Alkujuomaa salamannopeasti, siitäkin
        Ja loppuruokailukin tapahtui yhtä jouhevasti. Meitä palveli yht. 5 eri tarjoilijaa. Kyllä siitä palvelusta antoi mielellään tippiä. Seurueemme oli vaimoni, 1.4v tyttäreni ja allekirjoittanut.

        ei voi olla totta!!!Kuinka joku voi pitää tuollaista plavelua vielä hyvänä hoh hoijaa...vai että viisi tarjoilijaa yhden pöydän kimpussa,itse en arvostaisi ollenkaan


      • Waltteri
        kokkina kirjoitti:

        kyllä ravintolahenkilökunta muistaa ihmiset jotka tippiä jättää, toki kannattaa varautua etä sitä ei ensimmäisen kerranjälkeen huomata, mutta jos kanta-asiakkaana vierailet, niin helpommin saa myös erityis toivomuksia läpi, pari euroa voi jättää, itse annan vitosen hyvästä ja toimivasta palvelusta, siis jos mooitittavaa ei ole, ja odotukset täytetään.

        Ei todellakaan kuulu antaa tippiä suomessa. Ainoa paikka missä laskuttamatonta bonusta voi antaa on baarin tai ravontolan ovimiehelle.

        Minusta on kuvottavaa kun tuodaan Suomeen kuulumatonta kulttuuria tänne väkisin muutaman keijon toimesta jotka haluavat esittää rikasta ja olla fiinejä jakamalla tippiä ravintolassa. Henkilökunnalta saa korkeintaan ihmettelyn ja vaivaantuneen hymyn palkkioksi tipistä. Kärjistettynä esimerkkinä emme myöskään syö oikealla kädellä ruokaa vaan veitsellä ja haarukalla!

        Parempi tapa osoittaa kiitollisuutensa on kiittää sanoin joko tarjoiliaa, hovimestaria tai kokkia riippuen mikä osa-alue on mielestänne onnistunut hyvin.


    • Ruokailija
    • Ihanaa

      Käytin tuota ruokailijan linkkiä hyväkseni Bacco nimiseen ravintolaan ja sitä kautta sai 5 ruokalajin menun kahdelle hintaan 50€. Voimassa vielä muistaakseni elokuun puoliväliin. Suosittelen, ruoka oli hyvää. https://www.tableonline.fi/ravintola/bacco

    • Anonyymi

      Tyhmä IT Tuki alkaa naiset tyhmä, sanaa muokkaamaan käyttämään,sanallisesti, palvelutilanne IT ongelma.
      Sampania kuka tarjoaa naislääkärin litterointi sampanian

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe