Jalkapalloselostajien "sivistyssanat"

Anonyymi-ap

Maksullisilla urheilukanavilla on nuoria selostajia, jotka lukevat englanninkielisiä alan lehtiä ja kuuntelevat vieraskielisten kollegojensa selostuksia. Englannin vaikutus kuuluu selostajien kielessä. Ajan mittaan jotkut heidän käyttämänsä ilmaukset saattavat jopa jäädä suomen kieleen. Kielihän muuttuu.

Mainitsen suluissa, mikä englannin sana on vaikuttanut selostajien kieleen.

"Hänen fyysinen preesensinsä tekee vaikutuksen." (presence = läsnäolo)
V Sportilla pari kolme selostajaa käyttää sanaa "preesens" ja C Morellakin ainakin yksi.

"Hän pelasi Saksassa ennen tätä sesonkia." (season = 1. kausi, 2. vuodenaika)

"Hän oli lainalla Real Madridissa" (on loan)

"Hän ottaa lämpöä." (He's warming up.)

Yleistä on, ettei englanninkielistä termiä/sanaa edes yritetä suomentaa. Kaikki selostajat puhuvat pre-seasonista. Noh, ehkä se on parempi kuin pre-sesonki.

Valitettavasti ei taida olla yhtään huoliteltua suomea tavoittelevaa selostajaa. Selostajat tulevat sanoneeksi joskus jotakin aivan muuta kuin ovat tarkoittaneet: "Hän pelasi viime kaudella paremmin, mitä odotettiin."

Selostaja kuitenkin tarkoittaa, että hän pelasi viime kaudella paremmin kuin odotettiin.

7

354

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Presenssi on suomen kieltä (laina-/sivistyssana), mutta jos ovat tosiaan sanoneet "preesens" niin kuulostaa kyllä tyhmältä.

Sesonki on suomen kieltä ja tarkoittaa kautta - en ymmärrä mikä tuossa on ongelma.

Olla lainalla on vähän outo (puhekieltä), mutta olla lainassa olisi minusta ihan oikeaa suomea.

Ja tuossa viimeisessä esimerkissäsi tuskin on ollut pilkkua eli puhuja ei ole pitänyt taukoa puheessa tuossa kohti - puhekieltä, mutta ajatus kyllä selviää. Toki varsinkin puhutusta kielestä voi halutessaan aina helposti kaivaa virheitä ymmärtämällä tahallaan väärin.

• Anonyymi

Olet tehnyt tarkkoja huomioita. Itse olen kiinnittänyt huomiota siihen, että toistaiseksi yksikään jalkapalloselostaja ei ole osannut lausua oikein sanaa Bournemouth. Tavallisin versio on — ilman IPA:n symboleja — boornemout.

• Anonyymi

Onko tuolla niin väliä, japanilainenkin jalkapalloselostaja lausuu sen - ilman katakanamerkkejä - boonmato.

• Anonyymi

Yksi muotiin tullut sivistyssana on ISO: Maalivahti otti ison torjunnan ja avasi pelin isolla, mutta pian joku kuitenkin teki ison maalin.

Toinen selostajien muotisana on LAADUKAS. Mikään ei enää ole hyvää. Kaikki on laadukasta.

• Anonyymi

Erään selostajan mukaan pelaaja on hyvässä formissa. C Moren selostajan mukaan pelaaja on hyvässä formussa. Mitä tuo mahtaa tarkoittaa?

• Anonyymi

Puoli vuotta ennen Japanin parlamenttivaaleja samalta selostajalta kysyttiin: when do you have election? Johon kyseinen selostaja vastasi: evly molning.

• Anonyymi

"Erään selostajan mukaan pelaaja on hyvässä formissa. C Moren selostajan mukaan pelaaja on hyvässä formussa. Mitä tuo mahtaa tarkoittaa?"

Tuo tarkoittanee hyvässä kunnossa, ainakin englannissa sanotaan "be in form".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      84
      1679
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1212
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1113
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      66
      880
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      102
      861
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      808
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      721
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      712
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      661
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      643
    Aihe