taivaallisen hyvä linssi soosi!!!

NANNAA=)

Itse tein soosin näin ja tuli todella hyvää:

Keitin 2 desiä Friggsin punaisia linssejä(2 desiä huuhdeltuja linssejä ,4 desiin vettä ja 10-15 min)
Pilkoin medium kokoisen sipulin ja pistin sipulit pannulle kera tilkan öljyä.
Kuullotin ja lisäsin valmiit linssit.
tämän sössön sitten maustin rajah mild curry paste tahnalla jota melkein kaikista kaupoista saakin sitä laitoin noin reilu ruokalusikallisen ja päälle floran ruoka cremeä(15%) purkin.Sekoitin ja jätin hautumaan.
Ja juuri äsken maistoin ja tuli niin NANNAA että.
Tuon kanssa sopisi todella hyvin basmati riisi kookosmaitoon keitettynä.
Ensikerralla taidankin kokeilla kookos riisiä ja taidan vielä lisätä sooson joukkoon pienen palasen punaista paprikaa,vaikkakin tuo soosi on noinkin todella hyvää ja tällä ohjeella ruokkii isommankin poppoon.Meillä kun vain minä syön kasvissafkoja saan tuon ihanuuden kokonaan itselleni.
Taidan pistää sitä illalla leivänkin päälle =)

6

5581

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyty

Hyvältä kuullostaa. Aion heti maanantaina kokeilla

• Xveg

Itse en käytä Friggsin punaisia (tai muunkaan värisiä) linssejä. Pari vuotta sitten kysyin Friggsiltä nettisivujen kautta mistä he linssinsä hankkivat ja vastaus oli: USA:sta.

Vaikka USA:n myymissä kasviksissa ei olisikaan mitään jälkiä geenimanipuloinnista, niin en itse välitä tukea heidän militarismipolitiikkaansa. Olen ostanut viime aikoina linssit Punnitse ja Säästä -kaupoista tai tilannut ruokapiirin kautta. Joka kerran varmistanut, että alkuperämaa on jokin muu kuin USA.

• NANNAA=)

itsekin ajatellut.Mutta koska kaapissa oli vielä jämä noita linssejä niin käytin pois.
        Nykyään syynään tosi tarkkaan mitä ostan ja mistäs se pöperö oikein tulee.
        En suosi Amerikkaista enkä kiinalaista alkuperää oleva tavaraa ja ruokaa.
        Jos joku miettii miksi kiinaa niin voin sen teillä jo tässä kertoa.En pidä kiinalaisten tavasta sortaa tiibetiläisiä joten en tue heidän kansantalouttaan ostamalla kiinassa valmistettuja tuotteita.
        Se on aika vaikee sillä ostaa vaikka minkä elektroniikka vehkeen siellä on kiinassa valmistettu osa mutta joka tapauksessa parhaani mukaan koitan pysyä niistä erossa.
        Ja mitä amerikkaan tulee noh siitä maasta nyt vaan tulee kaikkien selväjärkisten pysyä erossa .

• huhhuhhuh

ei hitto mikä friikki :D:D:D

"militarismipolitiikkaa" LOL

• Asafoetida

Nyt kun vielä korvaat tuon tehdastekoisen 'curry paste' -jutun joko oikealla, itse tehdyllä, tai sitten vain ihan yksinkertaisella vargharilla! (Tai 'varghi' toisen kirjoitustavan mukaan.)

Sopiva varghar (eli öljyssä temperoidut mausteet) tuon kokoiseen annokseen:
      - 1 rkl öljyä tai gheetä (voirasvaa)
      - 1/2 tl mustia sinapinsiemeniä
      - 1 tl juustokuminaa
      - 1/4 tl sarviapilasiemeniä
      - 1/4 tl ajowaninsiemeniä

Kuumenna öljy, lisää sinapinsiemenet. Kun ne alkavat poksahdella, lisää kumina. Kun se alkaa ruskistua, ota pannu liedeltä ja lisää sarviapila ja ajowan, 30 sekunnin kuluttua upota kattila kylmään veteen. (Sarviapila ei saa ruskistua kuin aivan hiukkasen!) Varghar sekoitetaan valmiiseen linssisoossiin aivan viimeiseksi - tai itse asiassa 1/4 tl garam masalaa on aivan viimeinen aines, jos haluaa.

Jos pidät chilistä, kuminan jälkeen voi laittaa halkaistun punaisen chilin (tai vain puolikkaan) ja antaa sen hiukka ruskistua ennen poistamista. Mutta sitten aletaan mennä 'curry paste' -alueelle, ja asiat monimutkaistuvat nopeasti tämän jälkeen.

Ai niin - Floran ruoka-cremen voisi myös korvata jugurtilla. Jos sen juoksettumista pelkää, siihen voi sekoittaa hiukan besan (kikherne) -jauhoa ja esikeittää toisessa kattilassa. Itse en juurikaan vaivaudu.

Kookosmaitoriisi... ahh! Juuri sopivaa! Pikkuisen chutneytä, kenties raita (jugurtti-kurkkusalaatti)? Muutama pappadam... Tässähän tulee nälkä!

Kuten sanottu, oivallinen ja yksinkertainen ohje! Taputan suuria, karvaisia käsiäni!

• NANNAA=)

Kirjoitit juuri sen mitä itse alitajunnassani vasta esikäsittelin.
        Olet täydellisen oikeassa tuosta vargharista ja jugustista.(Tosin myös soija creme saattaisi käydä jos jugurtti ei houkuttele.)
        Mutta joo lähdenkin heti perjantaina kauppaan jotta voin toteuttaa tämän ihanan ruoka fantasian ja nauttia sen rakkaitteni kanssa=)))

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      24
      1013
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      804
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      761
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe