Kaunein murre?

Anonyymi-ap

Entäs kaunein hirvein murre?

17

999

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jaa, enpä lähtis yhtäkään murretta laittamaan kauneusjärjestykseen vaan minusta on hienoa, että tässä maassa on vielä jotain "omaa" ja alkuperäistä kuten murteet..

    • Anonyymi

      Kauneinta on eteläsuomalainen puhekieli. Ruminta Turun murre, tai Savon murre.

      • Anonyymi

        Mielestäni kaunein on. Luovutetusta karjalasta, " Salmin ja Suojärven murre, se osasi olla kaunista, pehmeää ja soljuvaa. Valitettavasti se häviää, eikä sitä sitä sitäpaitsi kaikista sanoista moni ymmärräkään. Kalevalassa on jonkun verran käytetty ja Lönroth niitä suomentanut mutta sen myötä menettänyt jouhevuutensa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni kaunein on. Luovutetusta karjalasta, " Salmin ja Suojärven murre, se osasi olla kaunista, pehmeää ja soljuvaa. Valitettavasti se häviää, eikä sitä sitä sitäpaitsi kaikista sanoista moni ymmärräkään. Kalevalassa on jonkun verran käytetty ja Lönroth niitä suomentanut mutta sen myötä menettänyt jouhevuutensa.

        Vanhempani olivat Kannaksenkarjalasta, eikä murre hävinnyt ikinä. Vieläkin kun kuulen aitoa karjalanmurretta, niin kyllä se mieltä lämmittää, mutta niin lämmittää Turun murrekin, kun kasvoin sillä seudulla ensimmäiset 24 vuotta.

        Täällä Keski-Suomessa ihmiset ovat vilkaita kuin hämäläiset, suoria kuin savolaiset ja vaatimattomia kuin pohjalaiset. Ei mistään kotoisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhempani olivat Kannaksenkarjalasta, eikä murre hävinnyt ikinä. Vieläkin kun kuulen aitoa karjalanmurretta, niin kyllä se mieltä lämmittää, mutta niin lämmittää Turun murrekin, kun kasvoin sillä seudulla ensimmäiset 24 vuotta.

        Täällä Keski-Suomessa ihmiset ovat vilkaita kuin hämäläiset, suoria kuin savolaiset ja vaatimattomia kuin pohjalaiset. Ei mistään kotoisin.

        Siin Karjalankannakselta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni kaunein on. Luovutetusta karjalasta, " Salmin ja Suojärven murre, se osasi olla kaunista, pehmeää ja soljuvaa. Valitettavasti se häviää, eikä sitä sitä sitäpaitsi kaikista sanoista moni ymmärräkään. Kalevalassa on jonkun verran käytetty ja Lönroth niitä suomentanut mutta sen myötä menettänyt jouhevuutensa.

        Ehä miäkää tiiä... onko nättiä, ei, ei myöskään ehä mie... ehä miekää tiiä... savon murre on viäntämistä, missä leovat loksuu mitä kummallisemmin
        Oottako kuullu ku savoks viännettää nii että nuama nuljahtaa.. muita murteita en osaa, en myöskään karjalaa...


    • Anonyymi

      Mää tiärän et turu murre o iha kamalaa

    • Anonyymi

      Savvoo huastavat ne immeiset, kenen esi-isät tulivat tuolta Kannaksen kautta. Siellä oli kyltti, jossa luki Savvoon. Lukutaitoiset meni sinne ja muut kansoittivat muun Suomen.

      • Anonyymi

        Joku neropatti oli sinne asettanut kilven jossa luki että savvoon ettei ne olisi eksyneet minnekään muualle ja sitten lukutaidottomat meni laumana perässä.


      • Anonyymi

        Kuulemma Kyötikkä oli laittanut kyltin ”verohelpotuksia”.


    • Anonyymi

      En kuunaan... en kuuna kullan
      valkeana... tarkoittaa että en ikinä... ja sit tämä: minnoon... joko olen tai en ole... minnoon mikkelistä... mut minnoon kuunaan kullukkaa... en ole siis ikinä kuullutkaan... tai ehkä etä minenoo... oisko näin...

    • Anonyymi

      Kun joku paikallinen puhuu epämurretta, eli melkein oikein vaikka oulua, niin rasauttaahan se

    • Anonyymi

      Empä tiiä rumaa murretta. Jokainen kuullsotaa hyvältä osaajansa suussa, jopa rauma. muunneltu totuus Youtubessa osaa puhua raumaa miellyttävästi ja Pottukoira taas kiuruvettä kuin vettä vaan

      • Anonyymi

        Tuo sana "tiiä" vetää minulla aina mittarin punaiselle. Miksi ihminen ei osaa, voi, suostu tai jostakin muusta syystä edes kirjoita d-kirjainta!!! D-vamma on nykysuomessa pahin vamma virallisessa kirjakielen puhumisessa.


    • Anonyymi

      jaaha. Murteita kun on Suomessa kai lähes 500 niin alkaapa noista sitten valkkaamaan. Vaikeita murteita on kyllä, kuten Muunneldun totuuden ja Arto Laurin puhumat, eurajoen seudun murteet mutta mikä niittä kuunnellesa olisi kun osaavat äijät hommansa

    • Anonyymi

      Ihan makuasia. Jonkun mielestä ehkä samojedi, siperianhusky - dalmatialaista pidetään hyvin sopusuhtaisena...

    • Anonyymi

      "Me Naiset"- lehti järjesti äänestyksen Suomen kauneimmasta murteesta. Ylivoimaiseksi voittajaksi valikoitui savon murre. Enää ai tarvitse tästä aiheesta kiistellä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      878
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      638
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe