Nythän täällä moni tietävä mikki hiiri suoltaa vastauksia suuriin probleemoihin ja tieteellisiin väitteisiin ja otaksumiin. Aivan kuin omasta kynästä olisi lähtöisin ajattelu.
Ehkä paras esimerkki on "itsestäänselvyys", että mustan aukon vetovoima on niin suuri, ettei valokaan sieltä pysty pakenemaan. Tämä korulause toistuu aina ja aina vaan, kuka tahansa sitä pystyy toitottomaan.
Toinen esimerkki on kaksosparadoksi, kun toinen vanhenee nopeammin, jos toinen käväsee suurella nopudella jossain kaukana. Ja näitähän esimerkkejä piisaa.
Tämmöstä vaan toitotetaan ja sitten pannaan joku nettijuttu liitteeksi.
Minä väitän, jotta täällä ei ole yhtäkään ihmistä, joka oikeasti tajuaa, mistä on kyse. Matematiikan opettajani aikoinaan totesi, että jos ja kun joku oikeasti ymmärtää jonkin asian, niin hän pystyy kelle tahansa opettamaan tuon asian siten, että oppilaskin sen ymmärtää.
NettiEinsteinit....
15
115
Vastaukset
- Anonyymi
Mustan aukon tapahtumahorisontin laskeminen onnistuu lukiotiedoilla. Kyseessä on pyöreän kappaleen pintagravitaation laskeminen ja sen rajan määrittäminen, missä pakonopeus ylittää valonnopeuden. Neliöjuurta kummenpaa ei tarvita.
Jos matemaattinen todiste ei ole riittävä, niin mikä sitten?
Jos tarkkoja ollaan, pitää varmaan huomioida aukon pyöriminen ja sen aiheuttama poikkeama pallokuoresta.
Kaksosparadoksi on vähän vaikeampi selittää, mutta esimerkiksi Maalampi, Perko: Lyhyt modernin fysiikan johdatus selittää asian ymmärrettävästi.- Anonyymi
Heh heh....ymmärrä sinä vaan kuoria syömäsi banaani, ettet kuoriin tukehdu. Sinä et älyä kaksosparadoksia. Toki voit linkkiä heittää.
- Anonyymi
ei täällä mitään asiantuntijoitakaan ole, vaikka jotkut yhtä urpot sellaista yrittää esittää.
- Anonyymi
Eiköstä tämä palsta olekaan tieteestä kiinostuneiden tavan tallaajien keskustelu palsta.
- Anonyymi
Juuri näin. Eikä mustan aukon tapahtumahorisontin laskeminenkaan ole maallikoille ylivoimaista.
Myös aikadolataatio on helppo laskea. Ei Lorenzin muunnos korkeampaa matiikkaa vaadi.
Tällaiset asiat ovat melko helppoja, kun joku muu on keksinyt sen ensin. Itse olen ollut ruudinkeksijä. Olen keksinyt sitä lisää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin. Eikä mustan aukon tapahtumahorisontin laskeminenkaan ole maallikoille ylivoimaista.
Myös aikadolataatio on helppo laskea. Ei Lorenzin muunnos korkeampaa matiikkaa vaadi.
Tällaiset asiat ovat melko helppoja, kun joku muu on keksinyt sen ensin. Itse olen ollut ruudinkeksijä. Olen keksinyt sitä lisää.Aloittajan kantava ajaus taitaa olla seuraava.
"Jos minä en yäämärrä jotain, ei sitä voi palstalla ymmärtää kukaan muukaan." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittajan kantava ajaus taitaa olla seuraava.
"Jos minä en yäämärrä jotain, ei sitä voi palstalla ymmärtää kukaan muukaan."Tätä näkee usein tiedepalstoilla kun "maalaisjärkeen" vetoavat ovat liikkeellä kaatamassa kvanttimekaniikkaa tai suhteellisuusteoriaa. Oman ajattelukyvyn rajoitukset yleistetään kaikkien ajattelukyvyn rajoituksiksi.
- Anonyymi
Nythän täällä hörhöpelle mikki hiiri tekee aloituksia asiasta josta ei mitään ymmärrä.
- Anonyymi
" Aivan kuin omasta kynästä olisi lähtöisin ajattelu"
Tuossa on kyllä vinha perä. Aika harvassa ovat ne, jotka ovat itse keksineet jotakin merkittävää. Copy/paste-pellejä piisaa varsinkin näin nettiaikaan.- Anonyymi
Matematiikka-palstalla joutuu sentään hieman ajattelemaan, kun soveltaa tehtävän ratkaisuun muiden keksintöjä.
- Anonyymi
Terve maalaisjärki on aina Einsteinejä vahvempaa
- Anonyymi
Kunhan sitä olisi.
Mutta tosi on myös se, että modernin fysiikan osalta maalaisjärki vie usein auttamattomasto metsään.
- Anonyymi
Voi sitä väittää mitä haluaa.
- Anonyymi
Mistä muka tietäisit tietäväsi jos edes koskaan saisit selville mistä "oikeasti" on kyse?
On täysin mahdollista ettei ole kirjoittanut tuota ja kaikki vastauksetkin ovat oman mielesi luomaa hallusinaatiota.- Anonyymi
On täysin mahdollista, että kun kuulen metsätietä kävellessäni takaani kavioiden kapsetta, niin sieltä tulee Gnu-antilooppi. Niitä on Afrikassa, eikä kuljettaminen Suomeen ole mahdotonta.
Mahdollisella ja todennäköisellä on iso ero. Jos elämäänsä alkaisi säätää sen mukaan, mikä on mahdollisuuksien rajoissa, niin vaikeaksi menisi.
Kävin hetken mielijohteesta vilaisemassa, josko pihalle olisi laskeutunut Vogonien kevyt planeettaristeilijä. Ei ollut. Olen pettynyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1516284
- 461715
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes381384- 451018
Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3201001Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se45903Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l13899Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384866Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä14857Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni75845