Haluaisitko ihan vain lähteä?

Anonyymi-ap

Onko sinulla koskaan sellainen olo, että haluaisit ihan vain lähteä täältä? En tarkoita lopullista lähtemistä, vaan sitä, että pääsisit pois nykyisestä elämästäsi määräämättömän pitkäksi ajaksi eli vaihtaisit maisemaa totaalisesti.

Sapattivuosi pois töistä on yksi esimerkki siitä, kun työelämän oravanpyörä alkaa hiljalleen riittää ja on aika lähtä ihan jonnekin muualle ja tehdä muita asioita kuin joka arkipäivä joutuu tekemään klo 08:00 alkaen.

Vaikka olen akateemisesti koulutettu ja täysin kiinni työlämän oravanpyörässä (töissä 50 tuntia viikossa syksyisin, keväisin 60-70 tuntia viikossa), ihailen narkomaaneja heidän spontaanin elämäntapansa johdosta. On se uskomaton vapaus, kun ei tarvitse herätä klo 06:50 töihin tai opiskelemaan, vaan saa ihan vaan olla joka päivä. Pakkaat matkalaukun ja lähdet Kaakkois-Aasiaan, et viikoksi tai kahdeksi, vaan kuukaudeksi tai kahdeksi kuukaudeksi. Olet niin pitkään kuin huvittaa eli rahaa riittää. Olisi se kyllä upeaa.

Ehkä tämä kateuteni spontaania ja "vapaata" elämää eläviä kohtaan kumpuaa siitä, ettei minulla ole ollut talvilomaa kuuteen vuoteen. Tällaista on suomalainen työelämä: työntekijän haave on, että saisi pitää vuosilomansa. Toki sekin jo hienoa, että aina kesällä saan olla neljä viikkoa lomalla (kaksi viikkoa kerrallaan, en yhtämittaisesti) juhannuksen ja elokuun puolivälin välissä. Sen ympärille jää kuitenkin 10 kuukauden jakso, jolloin olisi myös kiva olla joskus lomalla. Saamatta jääneet vuosilomat eivät oikein mieltä lämmitä Suomen pimenevässä syksyssä.

Sitä haluaisi ihan vain lähteä pois Suomesta ja pitää vuosilomat pois = kuuden vuoden talvilomat + tulevan talven talviloma = 7 viikkoa talvilomaa. Haluaisi lähteä kauas ja olla hetken huoleton.

11

128

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Miten sun tilanne vuosiloman suhteen on noin huono? Yleensä lomaa on vähintään 4 1 viikkoa, työvuosien karttuessa 4 3…

• Anonyymi

Neljä plus yksi, neljä plus kaksi.

Okei, sun ongelma on se ettei lomien käytölle ole mahdollisuutta. Onko mahdollista pitää ansaitut lomat pötköön, ottaa loma ulkomaille ja vaihtaa työpaikkaa inhimillisempään?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Neljä plus yksi, neljä plus kaksi.

Okei, sun ongelma on se ettei lomien käytölle ole mahdollisuutta. Onko mahdollista pitää ansaitut lomat pötköön, ottaa loma ulkomaille ja vaihtaa työpaikkaa inhimillisempään?

Siis minulle kertyy vuodessa vuosilomaa normaalit 5 viikkoa. Saan pitää joka kesä 4 viikkoa lomaa (esim. 2 2 viikkoa), mutta kuuteen vuoteen en ole saanut pitää talvilomakaudella vuosilomaa, kun on niin kiire töissä.

Eli haaveilen talvilomakaudelle kuuluvien vuosilomien pitämisestä. 6 viikkoa on plakkarissa 1 viikkoa juuri alkaneelle talvilomakaudelle kuuluvaa lomaa = 7 vuosilomaviikkoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis minulle kertyy vuodessa vuosilomaa normaalit 5 viikkoa. Saan pitää joka kesä 4 viikkoa lomaa (esim. 2 2 viikkoa), mutta kuuteen vuoteen en ole saanut pitää talvilomakaudella vuosilomaa, kun on niin kiire töissä.

Eli haaveilen talvilomakaudelle kuuluvien vuosilomien pitämisestä. 6 viikkoa on plakkarissa 1 viikkoa juuri alkaneelle talvilomakaudelle kuuluvaa lomaa = 7 vuosilomaviikkoa.

Sinuna ottaisin loparit.

• Anonyymi

Narkomaani ei ole koskaan vapaa.

• Luitko ajatuksiani? 🤣

Minua ei niinkään ahdista lomattomuus, vaan se, etten malta edes vaan öllötellä. Kotona ja maapaikalla on niin hitosti kaikkea. Tarvitsisikin irrottautua johonkin kaikesta.

Ulkomaanreissu itselläkin kävi mielessä. Jonnekin etelään lähtisin katselee siistejä mestoja. Kunnon hotelli, mistä ottais valmiiks kaikki. Söis hyviä ruokia, äihäilis katselee paikkoja ja ainakin viikon vaan olis. Mä tiedän kokemuksesta, että viikko riittää, loppupuolella saattais jo ruveta tökkimään. 😁

Muistan kun täytin 40. Hommasin paljun pihaan ja rakensin teltan sinne hommasin pöydän ja tuolit. Vietin pari päivää kavereiden kanssa synttäreitä ja sitten vielä naiseni kanssa kahdenkeskistä aikaa lomakylässä ja vesillä. Paneskeltiin kuin puput ja voi vieteri, että silloin osasin nauttia siitä hetkestä. 😁👌

Pitäis vaan pistää hetkeks kaikki sivuun ja höllätä. Järjestelykysymys. 😁

• Itseasiassa mähän keksin... ensi kesänä pidän 45 v pippalot tässä osoitteessa. Hommaan samat puitteet, ehkä porukkaakin saan enempi, kun ilmoitan hyvissäajoin kemuista.
        Pari päivää voin rillutella ihan tässä ja sitten vois karata johonkin isompaan kaupunkiin hotelliin ja pitäisköhän hommata siihen se nainenkin jakamaan tämä kaikki? 🤔

Perhana...oikeastaan hiton hyvä idea, eikä mikään mahdoton yhtälö ollenkaan. 😁

• Anonyymi

Aion lähteä ensi kesänä 4000 km pyörälenkille. 6 vuotta sitten poljin suomesta espanjaan. Ensi kesänä poljen suomen nuorgamiin, sieltä kilpisjärvelle , norjaan, oslon kautta tanskaan.

• Anonyymi

Oujea, isomman maamerkin näkee vain kaukaa.

• Anonyymi

Ota loparit! 3kk karenssia, sillä aikaa ehtii matkustella. Sitten etsit työn, jossa voi pitää vuosilomat.

• Anonyymi

Olen haaveillutkin joskus. Kaikki omaisuus rahaksi ja sapattivuosi jossakin ihan muussa. Onhan näitä ihmisiä, jotka uskaltaneet sen tehdä.

Toisaalta saatan pitkästä helposti, mikä varmaan johtuu nykyisestä työtahdista. Sen ajatteleminen saa pelkäämään, ettei ehkä toimettomana oleminen sittenkään sovi minulle.

Sen pitäisi olla sekä huvia ja hyötyä, kuten jotkut realityretkien tekijät onnistuneet tekemään. Mutta tuo ei ole kyllä ole ominta osaamistani.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martina naimisiin.

Etsimässä täydellistä hääpukua Roomassa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      370
      3479
    2. Etsin sinua vakavissani

Täältä tai ihan mistä tahansa. Meillä jäi asioita selvittämättä, ja minun sydän on sanonut painavan sanansa, että meillä jäi juttu pahasti kesken. Syd
      Ikävä
      57
      1510
    3. En minä seksin perässä ollut

vaikka niin luulit, vaan sinun, koska halusin sinut kokonaan. Vihjailit nimittäin siihen suuntaan. Miksi muuten epäilit minusta kaikkea pahaa, nainen?
      Ikävä
      71
      1253
    4. En voi edes kirjoittaa siitä.

Se olis liian lapsellista. Kun on yhteys tosielämän puolella ja selvät sävelet. Älykäs se on, todennäköisesti älykkäämpi kuin kukaan, ketä olen tavann
      Ikävä
      62
      1189
    5. Vanhempi mies

Rakkain, kuinka me enää koskaan voitais sopia näkemisestä? Soittasin, soittasin -mutta, kun?
      Ikävä
      70
      1085
    6. Olen pahoillani nainen

Olen pahoillani siitä, että vielä säännöllisesti nähdessämme asiat välillämme ajautuivat suuntaan, joka ei ollut kummallekaan hyvästä. Harmittaa puole
      Ikävä
      70
      961
    7. Hääpukuja ei turhaan ostella

Olisiko todella niin, että Hanuri-Hannu on taas kehissä ja vanha suola janottaa todella pahasti - Martti on liikkeellä ja nyt lienee tosi kyseessä! O
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      914
    8. Viiskymppisenä

Ja alan olla kyllä aina vaan enemmän sitä mieltä, mikä on kyllä ihan tieteellinen faktakin, että elämä viiskymppisenä alkaa olla turhista turhinta. Uu
      Sinkut
      316
      889
    9. Martina kiusoittelee kateellisia vihaajiaan

Palstan Martina vihaajat menivät sekaisin kun Martina lähti Roomaan. Tätä on hauska seurata 🤭
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      839
    10. En löydä sinua

jotta voisin viestiä lähettää.
      Ikävä
      42
      822
    Aihe