Tähän ikään mennessä on tullut nähtyä aika monta elokuvaa. Tänään sain "Itämeren arvoitus" -elokuvan. Tunnetaan paremmin "Baltic Storm" -nimellä. Elokuvahan on saksalaisen toimittajan, Jutta Raben, mielikuvituksen tuotos Estonian katastrofista. Ei voi ihmetellä mikä on ollut vaikutin, rahan lisäksi, tuon elokuvan tekoon. Filmillä on sekoittu faktat ja fiktiot. Pääosan esittäjä on hyvä sankarireportteri nainen (ei vaikea arvata että Raben alter ego), joka paljastaa pahan. Jos Estoniasta tulee vielä joskus filmi niin toivottavasti sen tekevät joko suomalaiset, virolaiset tai ruotsalaiset. Nyt puuhastelijoina on ollut saksalainen mielikuvitus höystettynä amerikkalaisilla näyttelijöillä.
Baltic Storm , juonien pohjanoteeraus
9
3190
Vastaukset
- Johanna
samaa mieltä!!!
- sari
Estonia ei ollut onnettomuus! Tuo elokuvahan ei mikään hyvä ole ja ei ole ihan totuudenmukainen mutta enemmän totuutta siinä on kuin Estonian "onnettomuuden" loppuraportissa. Alusta alkaen tutkimuskomissiolla oli jo valmiina syy laivan uppoamiselle. Laivan keulavisiirihän "löytyi" 2 km päästä laivasta, mutta pelastuneiden mukaan visiiri oli laivassa kiinni vielä uppoamishetkellä.
Tutkimuskomission jäsen Börje Stenström heitti ns. Atlanttilukon pultin mereen, kun sukeltajat olivat sen vaivoin löytäneet. Se olisi ollut erittäin tärkeä todiste, että laiva ei uponnut niin kuin on selitetty.
Tässä vain muutama esimerkki. Kannattaa käydä näillä mm. sivuilla:
http://heiwaco.tripod.com/news.htm
http://www.elaestonia.org/eng/index.php- Komissio
Ovat tutkineet läpikotaisin koko jutun uppoamisen syistä ja tapahtumista-myös paljon riippumattomia tahoja (mm. laboratorioita Saksassa jne.). Se mitä alus on kuljettanut (mahdolliset uudet tiedot) ei ole vaikuttanut uppoamiseen, koska räjähdyksiä ei tapahtunut.
Olet näköjään Raben propagandan uhri. Niitä onnettomia, joille voi syöttää mitä vain. Ja kaikkihan on totta mitä netissä kerrotaan, koska oikein linkit :) Matkustaja-autolautta Viking Sally oli rakennettu Turun ja Tukholman väliselle linjalle, eli enimmäkseen saaristo-olosuhteissa operoitavaksi. Se oli varsin onnistunut aluskonsepti (tarkoitan puhtaasti merenkulullisessa mielessä, hyttien äänieristyksestä tai ruokalistan tasosta saa itse kukin olla mitä mieltä haluaa) tuohon liikenteeseen ja vältti vielä Vaasan ja Uumajankin välillä, jossa liikennöi 1990-92 Wasa King-nimisenä.
Virolais-ruotsalaisen N&T Estlinen liikenteeseen siirryttyään vuonna 1993 alus sai paitsi uuden nimen, myös perusteellisesti toisenlaisen toimenkuvan. Se alkoi ajaa toistakymmentä tuntia kestäviä avomeriosuuksia Tallinnan ja Tukholman välillä. Kun huomioidaan, ettei alus enää ollut uusi, visiiriä oli käytetty jatkuvasti ja sen takana ollut ramppi oli avomeriolosuhteisiin nähden sijoitettu liian eteen, oli jo tässä osatekijöitä, jotka mahdollistivat katastrofin. Kun visiirin metallinväsymistilaa ei jatkuvasti tarkastettu ja myräkässä ajettiin vasta-aallokkoon huomattavasti ohjeellisia nopeuksia lujempaa, oli kyseessä oikeastaan järjestelmä, joka haki onnettomuutta.
Rabe on vainoharhainen, mutta oikeus hänelläkin näkemykseensä on. Mutta jokainen laivoista jotain ymmärtävä tietää, että ainoa, mitä tutkintakomissio jätti sanomatta, oli virolaisen työmoraalin kyseenalaistaminen sekä laivatöiden tekemiseen että myrskyssä ajamiseen liittyen. Päällystö on kylläkin postuumisti saanut kuulla kunniansa...- Jukio
moxu kirjoitti:
Matkustaja-autolautta Viking Sally oli rakennettu Turun ja Tukholman väliselle linjalle, eli enimmäkseen saaristo-olosuhteissa operoitavaksi. Se oli varsin onnistunut aluskonsepti (tarkoitan puhtaasti merenkulullisessa mielessä, hyttien äänieristyksestä tai ruokalistan tasosta saa itse kukin olla mitä mieltä haluaa) tuohon liikenteeseen ja vältti vielä Vaasan ja Uumajankin välillä, jossa liikennöi 1990-92 Wasa King-nimisenä.
Virolais-ruotsalaisen N&T Estlinen liikenteeseen siirryttyään vuonna 1993 alus sai paitsi uuden nimen, myös perusteellisesti toisenlaisen toimenkuvan. Se alkoi ajaa toistakymmentä tuntia kestäviä avomeriosuuksia Tallinnan ja Tukholman välillä. Kun huomioidaan, ettei alus enää ollut uusi, visiiriä oli käytetty jatkuvasti ja sen takana ollut ramppi oli avomeriolosuhteisiin nähden sijoitettu liian eteen, oli jo tässä osatekijöitä, jotka mahdollistivat katastrofin. Kun visiirin metallinväsymistilaa ei jatkuvasti tarkastettu ja myräkässä ajettiin vasta-aallokkoon huomattavasti ohjeellisia nopeuksia lujempaa, oli kyseessä oikeastaan järjestelmä, joka haki onnettomuutta.
Rabe on vainoharhainen, mutta oikeus hänelläkin näkemykseensä on. Mutta jokainen laivoista jotain ymmärtävä tietää, että ainoa, mitä tutkintakomissio jätti sanomatta, oli virolaisen työmoraalin kyseenalaistaminen sekä laivatöiden tekemiseen että myrskyssä ajamiseen liittyen. Päällystö on kylläkin postuumisti saanut kuulla kunniansa...Hei,
Olen myös tutustunut Estonian onnettomuuteen molemmista näkökulmista. Olen trakasti tutkinut niin komission, kuin Heiwa Co:n tutkintasivut. Uskon Heiwa Co:n teoriaan sisäisestä vuodosta vesirajan alapuolella ennen onnettomuutta. Fyysiset tekijät osoittavat epätodeksi sen, että vettä olisi päässyt vain autokannelle. Jos näin olisi ollut, niin suhteellisen pienikin määrä vettä olisi kääntänyt paatin heti ylösalaisin, mutta se olisi autokannen alla olevien vesitiiviiden osastojensa ansiosta pysynyt pinnalla vielä tuntikausia.
Mitä taas en usko on se, että keulaportti olisi räjäytetty irti veden alla sukeltajien toimesta, vaan varmasti myös visiirin irtoaminen vaikutti Estonian uppoamiseen. Pointtini on se, että jos pelkkä visiiri olisi irronnut ja vain keularampista olisi päässyt vettä sisään, olisi uppoamisen kulku ollut toisenlainen.
Onkos kellään ajatuksia siitä, mikä aiheutti paatin äkillisen yli 40 asteen kallistumisen noin kello 1.02 onnettomuusyönä? Sen jälkeenhän paatti nousi vielä lähes vaakasuoraan, mutta kallistui sitten 10 astetta ja se jälkeen hitaasti lopulliset yli 90 astetta? - henkka
Jukio kirjoitti:
Hei,
Olen myös tutustunut Estonian onnettomuuteen molemmista näkökulmista. Olen trakasti tutkinut niin komission, kuin Heiwa Co:n tutkintasivut. Uskon Heiwa Co:n teoriaan sisäisestä vuodosta vesirajan alapuolella ennen onnettomuutta. Fyysiset tekijät osoittavat epätodeksi sen, että vettä olisi päässyt vain autokannelle. Jos näin olisi ollut, niin suhteellisen pienikin määrä vettä olisi kääntänyt paatin heti ylösalaisin, mutta se olisi autokannen alla olevien vesitiiviiden osastojensa ansiosta pysynyt pinnalla vielä tuntikausia.
Mitä taas en usko on se, että keulaportti olisi räjäytetty irti veden alla sukeltajien toimesta, vaan varmasti myös visiirin irtoaminen vaikutti Estonian uppoamiseen. Pointtini on se, että jos pelkkä visiiri olisi irronnut ja vain keularampista olisi päässyt vettä sisään, olisi uppoamisen kulku ollut toisenlainen.
Onkos kellään ajatuksia siitä, mikä aiheutti paatin äkillisen yli 40 asteen kallistumisen noin kello 1.02 onnettomuusyönä? Sen jälkeenhän paatti nousi vielä lähes vaakasuoraan, mutta kallistui sitten 10 astetta ja se jälkeen hitaasti lopulliset yli 90 astetta?Se nyt vain todellakin on fakta että MV Estonian uppoaminen tavalla jolla virallinen komissio on sen esittänyt on mahdotonta.
Jokaikinen roro-lautta tahi norm. lautta onnettumuus on tapahtunut aluksen kääntymisellä ylösalaisin, koska autokannen alapuoliset kannet sisältävat runsaasti ilmaa.
Pitkässä loppuraportissa on omistettu pienehkö kohta uppoamisen sille vaiheelle kun alus kääntyy ylösalaisin ja annetaan ymmärtää syy miksei alus jäänyt kellumaan ylösalaisin, tämä johtui siitä että aluksen kallistuessa 4 kannen ikkunat ja takana olevan ulkoilualueen kaikki ikkunat hajoavat yhtäaikaisesti ja niistä virrannut (myös autokannen) vesi olisi täyttänyt kannet 1 ja 0 hetkessä.
Tämä väite on mahdoton ottaen huomioon uppoamis vauhdin.
Ja miksi se ei sitten jäänyt kellumaan?
Siksi että kansi 0 oli jo hyvässä vaudissa täyttymässä vedestä, ennen kuin visiiri oli edes irronnut. Perusteena tälle esitän veden esiitymisen kannella 1, ennen ensinmäistä kallistumaa, sekä havainnot tuuletuskanavista paineella suihkunneesta vedestä. Muuan Carl Övberg mainitsee että paetessaan (n. klo 01.00) kannelta 1 hyttikäytävän lattia tasossa olleista tuuletuskanavista suihkusi vettä ylöspäin! Nämä tuuletuskanavat tulivat kannelta 0.
Lyhyesti sanoen siis, Estonian uppoaminen tulisi tutkia uudelleen, ja jonkun muun tutkimana kuin ruotsalaisten tai suomalaisten.
- Ich bin Berliner
Täytyy muistaa että Titanic elokuva oli vasta menestys, kun saivat tietää että Halifaxin tuntematon lapsi olikin suomalainen Panula !
Voi olla että Baltic Strömille muodostuu vasta vuosien saatossa, Titanickin tunnettavuus ? - Kiinnostunut2
Mistähän tämän elokuvan löytäisi tänä päivänä?
- Raabbe
Kannattaa huuto.nettiä seurailla, siellä on silloin tällöin näkynyt Baltic Stormia sopuhintaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP jo 100 % suositumpi kuin persut
Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst26614482Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia
tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,1513961PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas
https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija1293785Kovia syytöksiä Stefan Thermaninsta.
Jättänyt taas maksamatta kohuliikemies, hupparit ja muita ostamiaan tavaroita. On soiteltu liikkeestä ja Stefan iskenyt1701668Totuuspuolueen johtaja Jaana "prinsessa Leia" Kavonius on vangittu
Kavonius määrättiin jo keväällä 2024 poissaolevana vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä 13 vainoamisesta ja 24 kun3931617En minä kyllä enää odota sinua
Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O351609Jos joku luulee että kaikki käy
Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn491316Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan
Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var81091Joka kolmas työtön on työkyvytön
Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais1151015Sakin hivutus - ilmiö
Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok491002