Baltic Storm , juonien pohjanoteeraus

Roman.Durak

Tähän ikään mennessä on tullut nähtyä aika monta elokuvaa. Tänään sain "Itämeren arvoitus" -elokuvan. Tunnetaan paremmin "Baltic Storm" -nimellä. Elokuvahan on saksalaisen toimittajan, Jutta Raben, mielikuvituksen tuotos Estonian katastrofista. Ei voi ihmetellä mikä on ollut vaikutin, rahan lisäksi, tuon elokuvan tekoon. Filmillä on sekoittu faktat ja fiktiot. Pääosan esittäjä on hyvä sankarireportteri nainen (ei vaikea arvata että Raben alter ego), joka paljastaa pahan. Jos Estoniasta tulee vielä joskus filmi niin toivottavasti sen tekevät joko suomalaiset, virolaiset tai ruotsalaiset. Nyt puuhastelijoina on ollut saksalainen mielikuvitus höystettynä amerikkalaisilla näyttelijöillä.

9

3162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Johanna

      samaa mieltä!!!

    • sari

      Estonia ei ollut onnettomuus! Tuo elokuvahan ei mikään hyvä ole ja ei ole ihan totuudenmukainen mutta enemmän totuutta siinä on kuin Estonian "onnettomuuden" loppuraportissa. Alusta alkaen tutkimuskomissiolla oli jo valmiina syy laivan uppoamiselle. Laivan keulavisiirihän "löytyi" 2 km päästä laivasta, mutta pelastuneiden mukaan visiiri oli laivassa kiinni vielä uppoamishetkellä.

      Tutkimuskomission jäsen Börje Stenström heitti ns. Atlanttilukon pultin mereen, kun sukeltajat olivat sen vaivoin löytäneet. Se olisi ollut erittäin tärkeä todiste, että laiva ei uponnut niin kuin on selitetty.

      Tässä vain muutama esimerkki. Kannattaa käydä näillä mm. sivuilla:

      http://heiwaco.tripod.com/news.htm
      http://www.elaestonia.org/eng/index.php

      • Komissio

        Ovat tutkineet läpikotaisin koko jutun uppoamisen syistä ja tapahtumista-myös paljon riippumattomia tahoja (mm. laboratorioita Saksassa jne.). Se mitä alus on kuljettanut (mahdolliset uudet tiedot) ei ole vaikuttanut uppoamiseen, koska räjähdyksiä ei tapahtunut.

        Olet näköjään Raben propagandan uhri. Niitä onnettomia, joille voi syöttää mitä vain. Ja kaikkihan on totta mitä netissä kerrotaan, koska oikein linkit :)


      • Matkustaja-autolautta Viking Sally oli rakennettu Turun ja Tukholman väliselle linjalle, eli enimmäkseen saaristo-olosuhteissa operoitavaksi. Se oli varsin onnistunut aluskonsepti (tarkoitan puhtaasti merenkulullisessa mielessä, hyttien äänieristyksestä tai ruokalistan tasosta saa itse kukin olla mitä mieltä haluaa) tuohon liikenteeseen ja vältti vielä Vaasan ja Uumajankin välillä, jossa liikennöi 1990-92 Wasa King-nimisenä.
        Virolais-ruotsalaisen N&T Estlinen liikenteeseen siirryttyään vuonna 1993 alus sai paitsi uuden nimen, myös perusteellisesti toisenlaisen toimenkuvan. Se alkoi ajaa toistakymmentä tuntia kestäviä avomeriosuuksia Tallinnan ja Tukholman välillä. Kun huomioidaan, ettei alus enää ollut uusi, visiiriä oli käytetty jatkuvasti ja sen takana ollut ramppi oli avomeriolosuhteisiin nähden sijoitettu liian eteen, oli jo tässä osatekijöitä, jotka mahdollistivat katastrofin. Kun visiirin metallinväsymistilaa ei jatkuvasti tarkastettu ja myräkässä ajettiin vasta-aallokkoon huomattavasti ohjeellisia nopeuksia lujempaa, oli kyseessä oikeastaan järjestelmä, joka haki onnettomuutta.

        Rabe on vainoharhainen, mutta oikeus hänelläkin näkemykseensä on. Mutta jokainen laivoista jotain ymmärtävä tietää, että ainoa, mitä tutkintakomissio jätti sanomatta, oli virolaisen työmoraalin kyseenalaistaminen sekä laivatöiden tekemiseen että myrskyssä ajamiseen liittyen. Päällystö on kylläkin postuumisti saanut kuulla kunniansa...


      • Jukio
        moxu kirjoitti:

        Matkustaja-autolautta Viking Sally oli rakennettu Turun ja Tukholman väliselle linjalle, eli enimmäkseen saaristo-olosuhteissa operoitavaksi. Se oli varsin onnistunut aluskonsepti (tarkoitan puhtaasti merenkulullisessa mielessä, hyttien äänieristyksestä tai ruokalistan tasosta saa itse kukin olla mitä mieltä haluaa) tuohon liikenteeseen ja vältti vielä Vaasan ja Uumajankin välillä, jossa liikennöi 1990-92 Wasa King-nimisenä.
        Virolais-ruotsalaisen N&T Estlinen liikenteeseen siirryttyään vuonna 1993 alus sai paitsi uuden nimen, myös perusteellisesti toisenlaisen toimenkuvan. Se alkoi ajaa toistakymmentä tuntia kestäviä avomeriosuuksia Tallinnan ja Tukholman välillä. Kun huomioidaan, ettei alus enää ollut uusi, visiiriä oli käytetty jatkuvasti ja sen takana ollut ramppi oli avomeriolosuhteisiin nähden sijoitettu liian eteen, oli jo tässä osatekijöitä, jotka mahdollistivat katastrofin. Kun visiirin metallinväsymistilaa ei jatkuvasti tarkastettu ja myräkässä ajettiin vasta-aallokkoon huomattavasti ohjeellisia nopeuksia lujempaa, oli kyseessä oikeastaan järjestelmä, joka haki onnettomuutta.

        Rabe on vainoharhainen, mutta oikeus hänelläkin näkemykseensä on. Mutta jokainen laivoista jotain ymmärtävä tietää, että ainoa, mitä tutkintakomissio jätti sanomatta, oli virolaisen työmoraalin kyseenalaistaminen sekä laivatöiden tekemiseen että myrskyssä ajamiseen liittyen. Päällystö on kylläkin postuumisti saanut kuulla kunniansa...

        Hei,

        Olen myös tutustunut Estonian onnettomuuteen molemmista näkökulmista. Olen trakasti tutkinut niin komission, kuin Heiwa Co:n tutkintasivut. Uskon Heiwa Co:n teoriaan sisäisestä vuodosta vesirajan alapuolella ennen onnettomuutta. Fyysiset tekijät osoittavat epätodeksi sen, että vettä olisi päässyt vain autokannelle. Jos näin olisi ollut, niin suhteellisen pienikin määrä vettä olisi kääntänyt paatin heti ylösalaisin, mutta se olisi autokannen alla olevien vesitiiviiden osastojensa ansiosta pysynyt pinnalla vielä tuntikausia.

        Mitä taas en usko on se, että keulaportti olisi räjäytetty irti veden alla sukeltajien toimesta, vaan varmasti myös visiirin irtoaminen vaikutti Estonian uppoamiseen. Pointtini on se, että jos pelkkä visiiri olisi irronnut ja vain keularampista olisi päässyt vettä sisään, olisi uppoamisen kulku ollut toisenlainen.

        Onkos kellään ajatuksia siitä, mikä aiheutti paatin äkillisen yli 40 asteen kallistumisen noin kello 1.02 onnettomuusyönä? Sen jälkeenhän paatti nousi vielä lähes vaakasuoraan, mutta kallistui sitten 10 astetta ja se jälkeen hitaasti lopulliset yli 90 astetta?


      • henkka
        Jukio kirjoitti:

        Hei,

        Olen myös tutustunut Estonian onnettomuuteen molemmista näkökulmista. Olen trakasti tutkinut niin komission, kuin Heiwa Co:n tutkintasivut. Uskon Heiwa Co:n teoriaan sisäisestä vuodosta vesirajan alapuolella ennen onnettomuutta. Fyysiset tekijät osoittavat epätodeksi sen, että vettä olisi päässyt vain autokannelle. Jos näin olisi ollut, niin suhteellisen pienikin määrä vettä olisi kääntänyt paatin heti ylösalaisin, mutta se olisi autokannen alla olevien vesitiiviiden osastojensa ansiosta pysynyt pinnalla vielä tuntikausia.

        Mitä taas en usko on se, että keulaportti olisi räjäytetty irti veden alla sukeltajien toimesta, vaan varmasti myös visiirin irtoaminen vaikutti Estonian uppoamiseen. Pointtini on se, että jos pelkkä visiiri olisi irronnut ja vain keularampista olisi päässyt vettä sisään, olisi uppoamisen kulku ollut toisenlainen.

        Onkos kellään ajatuksia siitä, mikä aiheutti paatin äkillisen yli 40 asteen kallistumisen noin kello 1.02 onnettomuusyönä? Sen jälkeenhän paatti nousi vielä lähes vaakasuoraan, mutta kallistui sitten 10 astetta ja se jälkeen hitaasti lopulliset yli 90 astetta?

        Se nyt vain todellakin on fakta että MV Estonian uppoaminen tavalla jolla virallinen komissio on sen esittänyt on mahdotonta.
        Jokaikinen roro-lautta tahi norm. lautta onnettumuus on tapahtunut aluksen kääntymisellä ylösalaisin, koska autokannen alapuoliset kannet sisältävat runsaasti ilmaa.

        Pitkässä loppuraportissa on omistettu pienehkö kohta uppoamisen sille vaiheelle kun alus kääntyy ylösalaisin ja annetaan ymmärtää syy miksei alus jäänyt kellumaan ylösalaisin, tämä johtui siitä että aluksen kallistuessa 4 kannen ikkunat ja takana olevan ulkoilualueen kaikki ikkunat hajoavat yhtäaikaisesti ja niistä virrannut (myös autokannen) vesi olisi täyttänyt kannet 1 ja 0 hetkessä.

        Tämä väite on mahdoton ottaen huomioon uppoamis vauhdin.
        Ja miksi se ei sitten jäänyt kellumaan?

        Siksi että kansi 0 oli jo hyvässä vaudissa täyttymässä vedestä, ennen kuin visiiri oli edes irronnut. Perusteena tälle esitän veden esiitymisen kannella 1, ennen ensinmäistä kallistumaa, sekä havainnot tuuletuskanavista paineella suihkunneesta vedestä. Muuan Carl Övberg mainitsee että paetessaan (n. klo 01.00) kannelta 1 hyttikäytävän lattia tasossa olleista tuuletuskanavista suihkusi vettä ylöspäin! Nämä tuuletuskanavat tulivat kannelta 0.

        Lyhyesti sanoen siis, Estonian uppoaminen tulisi tutkia uudelleen, ja jonkun muun tutkimana kuin ruotsalaisten tai suomalaisten.


    • Ich bin Berliner

      Täytyy muistaa että Titanic elokuva oli vasta menestys, kun saivat tietää että Halifaxin tuntematon lapsi olikin suomalainen Panula !

      Voi olla että Baltic Strömille muodostuu vasta vuosien saatossa, Titanickin tunnettavuus ?

    • Kiinnostunut2

      Mistähän tämän elokuvan löytäisi tänä päivänä?

    • Raabbe

      Kannattaa huuto.nettiä seurailla, siellä on silloin tällöin näkynyt Baltic Stormia sopuhintaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      119
      2715
    2. Jos tapaisimme uudelleen?

      niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1121
    3. Mies pyysi rahaa

      Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      215
      1119
    4. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      40
      1035
    5. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      6
      1001
    6. Mites nyt suu pannaan

      Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      951
    7. 36
      926
    8. Hän on niin

      Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      904
    9. Taas Lieksassa tyritty

      Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      123
      873
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

      paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      36
      837
    Aihe