Jos muistaa iso iso isoisänsä - tai -äitinsä puhuneen saamea niin silloinko pääsee saamelaiseksi? Uuden lain mukaan?
hyvä muisti
15
102
Vastaukset
- Anonyymi
Tuskin. Pitää varmaan olla kirjallista näyttöä siltä ajalta.
- Anonyymi
Jos iso iso isoisänsä - tai -äitinsä ei osannut kirjoittaa?
- Anonyymi
Näin kerran saamelaisen. TV.ssä Pulttibois ohjelmassa.
Olenko nyt saamelainen? - Anonyymi
Kyllä olet.ja jos olet kuunnellut metsärsdiota niin olet metsäsaamelainen.
- Anonyymi
Voiko olla vuoropäivinä saamelainen ja epäsaamelainen?
- Anonyymi
Kuulopuheet on höpöhöpöhommaa, mutta verikoe varmin ja luotettavin.
- Anonyymi
Et tietenkään pääse. Saamelaiseksi ei tulla noin kaukaa. Saamelaiset ovat isi-isän aikalaisia ja nuorempia, ei saa olla sen vanhempia suselvityksiä. Sitte tietenkin pitää jonkun todistaa että olet kuullut p-kieltä puhuvana jonkun kotona puhuvan saamea. Meillä puhuttiin vain lappia ja luulin sitä vieraitten myös puhuvan. Nyt huomaan että vieraat ovatkin puhuneet saamea. Kielet on niin, niin lähellä toisiaan, että eroa ei lappalainen huomaa. Sen huomaa vain saamelainen. DNA ei lappalaisia saamelaisista erota. Vain saamelainen tietää eron.
- Anonyymi
Miksi suomalaisen ja saamelaisen lapsi on aina saamelainen?
- Anonyymi
Olisi reilua, jos joka toinen olisi suomalainen ja joka toinen saamelainen.
- Anonyymi
jos oppii saamenkielen helposti niin geenimuistissahan se siirtyy perimänä useita sukupolvia. Itse osaan hyvin ruotsinkieltä vaikka koulussa tunneilta usein olin puntiksella. Jostain se taito on periytynyt vaikka olen umpisuomalainen. Olen tehnyt sukututkimusta ja saanut selville että esivanhempani (yksi sukuhaara) ovat kotoisin ruotsinkieliseltä seudulta ja melkoisella varmuudella kotikielensä on ollut ruotsi,
- Anonyymi
Eikös suomessa ole ensisijainen kieli suomen kieli? Onko rantaruotsalaiset ruotsalaisia kun äidinkielenä on ruotsi? Meinaatteko oikeasti että olette sillä perusteella saamelaisia että olette saamenkielisestä perheestä jossa vaikka isoäiti on vain saamelaista alkuperää? Siis kielen perusteella on saamelainen,osaanhan minäkin välttävästi saamea enkä ole saamelainen. Saanko äänioikeuden?
- Anonyymi
Lapsesi saa kun kerran saamea puhut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lapsesi saa kun kerran saamea puhut.
Jaa,kiitos
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaa,kiitos
Millä perusteella mykkä voi olla saamelainen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä perusteella mykkä voi olla saamelainen?
Riittää että on KUULLUT saamra kotona . Tosin "kotikieli" termi on hieman epämääräinen.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko851907- 431499
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!531107- 761070
- 721033
- 59991
Pitsaa selliiä
Onko uudet pitsat hyviä, kannatteooko käyvä vai suosiollako pittää hilipasta sotkamoon22966- 34920
- 37819
- 38769