Paksut renkaat ?

Anonyymi-ap

Miksi? Kai jokainen ymmärtää, että asfaltilla ajettaessa mitä paksumpi rengas on, sen raskaampaa meno on?

No sitten sähköllä avustetaan.... kertokaa onko järjen hiventäkään noissa paksuissa renkaissa?

Ja nyt ei mitään, että maastossa .... nyyh nyyh juttuja, tarvita. Niitä kun näkee pyöräteillä, miksi? Kertokaa viisaammat!

36

337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Myyjien juttuhan tuo on, kuten sähköavusteiset pyörät ainakin isolta osin.

      Ymmärrän työmatkapyöräilyyn sähköavusteisuuden hyödyn. Mihinkään muuhun, no ehkä yli 5 kilometrin hyötyöräilyynkin, en asiaa oikein ymmärrä, muuta kun että on hauskaa.... Mutta punnitkaa ihmiset hyvät sitä asiaa, mitä kierrätysjätettä nämä halvat sähköavusteiset pyörät ovat akkuineen ja moottoreineen!

      • Anonyymi

        Kyllä sähköavusteinen puoltaa hankintaansa koska näkee paljon iäkkäänpää polkijaa jotka ajaa ilmeisesti yli 10 km matkoja. Myös tuulisina päivinä olen huomannut aika paljon vanhempia henkilöitä sähkölläavustuksen avulla ajelevan pyöräteillä. Varmaan suurimmalta osalta jäis lähtemättä uloilemaan jos ei olis ko pyörää.



      • Pitää muistaa että harvalla löytyy monen tyyppisiä pyöriä eri käyttötarkoituksiin, etenkin kuin hieman kalliimmista pyöristä puhutaan.
        Osa saattaa ajaa ympäri vuoden, jolloin tuo sähköfätti saattaa hyvinkin olla perusteltu kulkuväline, vaikka kesän asfaltti olosuhteissa parempiakin löytyy. Eli joku kesällä sopiva ei sitten talvella toimikkaan.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Pitää muistaa että harvalla löytyy monen tyyppisiä pyöriä eri käyttötarkoituksiin, etenkin kuin hieman kalliimmista pyöristä puhutaan.
        Osa saattaa ajaa ympäri vuoden, jolloin tuo sähköfätti saattaa hyvinkin olla perusteltu kulkuväline, vaikka kesän asfaltti olosuhteissa parempiakin löytyy. Eli joku kesällä sopiva ei sitten talvella toimikkaan.

        Mikään ei ole huonompi kuin sähköflätti kesällä ja kaupungissa. Eikä se talvellakaan voita edes mummon vanhaa normaalia polkupyörää, muuten kuin kaltaistesi mielestä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikään ei ole huonompi kuin sähköflätti kesällä ja kaupungissa. Eikä se talvellakaan voita edes mummon vanhaa normaalia polkupyörää, muuten kuin kaltaistesi mielestä.

        Tietysti jokainen hankkii pyöränsä omien halujensa mukaan. Ja olen samaa mieltä osittain, että parempiakin kaupunkipyöriä kesäoloissa on kuin mitä sähköfätit lähtökohtaisesti ovat. En sano että huono, mutta parempiakin on.

        Mutta tuo että talvikäytössä "ei voita edes mummon vanhaa polkupyörää", niin tuo vaatisi hieman parempia perusteluita. Etenkin nastoilla varustetuna tuo sähköfätti on "ultimaattinen talvipyörä" huonon kelin etenemiskykynsä perusteella.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Itselläni ainakin hyvin selvää (ja muiden mielipide ei pahemmin kiinnosta) miksi itselläni omista pyöristäni löytyy myös sähköavusteinen Fat:ti, näiden juttujen takia:

        https://aijaa.com/HpHi1W
        https://aijaa.com/kgFBsa
        https://aijaa.com/kpntcM
        https://aijaa.com/EyotfS
        https://aijaa.com/KtNGb6
        https://aijaa.com/IqphZP
        https://aijaa.com/WrAAcn
        https://aijaa.com/RIAuDQ

        Tuolla ei, ymmärrät varmaan itsekin, ole mitään tekemistä aloituksen kanssa.

        Aloituksessa nimen omaan pyydettiin, että ei näitä maasto- ja varsinkin maastotalvi -juttuja.

        Niillä kun ei kaupunkipyöräilyn kanssa ole paljonkaan yhteistä.

        Oli oikeastaan aika nauretava tuo "avautumisesi", sori nyt vaan, älä pahoita mieltäsi, vaikka sanotkin, että muiden mielipide ei pahemmin kiinnosta. Kyllä se kiinnostaa sinuakin.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Pitää muistaa että harvalla löytyy monen tyyppisiä pyöriä eri käyttötarkoituksiin, etenkin kuin hieman kalliimmista pyöristä puhutaan.
        Osa saattaa ajaa ympäri vuoden, jolloin tuo sähköfätti saattaa hyvinkin olla perusteltu kulkuväline, vaikka kesän asfaltti olosuhteissa parempiakin löytyy. Eli joku kesällä sopiva ei sitten talvella toimikkaan.

        Ajatteletko ehkä, että joku lokasuojaton pyörä, maksaisi se vaikka 5000 € on parempi työmatkapyöräksi 5 km matkalle kesät ja talvet, kun esimerkiksi 30 vuotta vanha hyvässä kunnossa oleva kulkurikymppi, josta markkinoilla olisi ehkä vaikea saada edes 50 €?
        Pidemmille matkoille ja heikompikuntoisille sähköavusteisuus on mielestäni ok.

        P.S Mutta kyllä flätit on tyhmille kehitetty.


    • Anonyymi

      Paksu rengas on tietenkin paremmin pistosuojattu pelkän materiaalivahvuuden takia ilman mitään kevlareitakin.

      Leveällä renkaalla on parempi ajaa epätasaisuuksissa.

      • Anonyymi

        No ei ole. Olet höynäytetty. Ymmärrätkö kuinka paljon enemmän poljinenergiaa naurettavat paksurengaspyörät tarvitsevat? No et varmasti.


    • Anonyymi

      Minä ainakin ostin paksut kumit ihan siitä ilosta että joku pyöräteiden ritari pahoittaisi mielensä täällä.

      Ja heti tuli parempi mieli kun luin vuodatustasi, kiitos 😊

      • Anonyymi

        Olet valehtelija. Ostit ne kun luulit niillä saatavan jotain hyötyä, oletkohan hieman.... no en nyt sano. Päättelet varmasti ihan itse. ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet valehtelija. Ostit ne kun luulit niillä saatavan jotain hyötyä, oletkohan hieman.... no en nyt sano. Päättelet varmasti ihan itse. ;)

        Taas tuli parempi mieli, kiitos!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas tuli parempi mieli, kiitos!

        Ja minulle vielä parempi, osui ja upposi, kalikka kalahti :) kiitos!


    • Anonyymi

      Aloittaja kyseli asfaltilla ajamisesta, että miksi ajetaan paksuilla kumeilla ja sitten käytetään sähköä kompensoimaan vastusta.

    • Anonyymi

      Monen sähköpyöräilijän kohdalla olen huomannut, että huono ajoajoasento ja puutteellinen pyöritystekniikka korvataan sähköavustuksen tuomalla vauhdin hurmalla. Samoihin nopeuksiin pääsisi kyllä sähköttäkin omaa pyöräilytaitoa kehittämällä, mutta se voi olla rankkaa.

      • Anonyymi

        Tuota on vaikea uskoa jos on ostanut sähköpyörän vain siksi kun se on niin hieno juttu se sähköpyörä. Pyöräilyssä vauhtia tarvitaan vain kilpailuissa? Ja siihen hurmaan tietenkin...


    • Anonyymi

      Puhutaanko täällä siis leveistä renkaista vai paksuista? Esim. kapeakin Marathon plus on paksu kulutuspinnaltaan.

    • Anonyymi

      Itsellä on "kerääntynyt" monenmoisia rengasleveyksiä omaavia fillareita. Kaikilla hyvin pääsee maantiellä, kunhan vain pitää riittävää rengaspainetta. En ole huomannut "inhimillisellä" tarkkuudella eroja. Ja siis luomuja kaikki.

    • Anonyymi

      Jos puhutaan pelkästään ns. arkipyöräilystä jossa mennään johonkin eikä varsinaisesti olla harrastamassa niin leveällä renkaalla saadaan ajomukavuutta. Leveä rengas toimii hyvin myös soralla sekä kivetyillä kaduilla. Myös kanttikivet ylittyvät helpommin. Nykyään asfaltti on monesti huonokuntoista joten kepea rengas tuntuu vieläkin epämukavammalta ja jopa turvattomalta jos tiessä on suuria halkeamia.

      Lyhyehköillä matkoilla vierintävastuksella ei juuri ole merkitystä. Eri renkaissa on suuria eroja joten leveä rengas ei välttämättä ole kovin raskas polkea. Jokainen tekee omat valintansa omien tietojensa, tarpeidensa ja resurssiensa mukaan. Ulkopuolisen on vaikea arvioida mihin kenenkin valinta perustuu ja kaikki valinnat voi aina kyseenalaistaa. Hyvä puoli asiassa on se että toisten pyörillä ei tarvitse ajaa. Jos kaikki ajelevat tyytyväisinä omilla pyörillään niin varsinaista ongelmaa ei ole.

      • Anonyymi

        Ei tässä siitä ollut kysymys, vaan siitä, että miksi ihmiset ostavat niitä läskipyöriä esimerkiksi lapsilleen.

        Ne paksurenkaiset ovat ihan järkyttävän raskaita lapsen ajaa. Ei ole kysymys renkaan leveydestä.

        37mm leveä on lähellä parasta kaupunkiliikenteessä. Varsinkin talvella ja 120 nastaa riittää hyvin normaaliajoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tässä siitä ollut kysymys, vaan siitä, että miksi ihmiset ostavat niitä läskipyöriä esimerkiksi lapsilleen.

        Ne paksurenkaiset ovat ihan järkyttävän raskaita lapsen ajaa. Ei ole kysymys renkaan leveydestä.

        37mm leveä on lähellä parasta kaupunkiliikenteessä. Varsinkin talvella ja 120 nastaa riittää hyvin normaaliajoon.

        No aloitus oli aika ympäripyöreä. Aika moni tekee valintansa enemmän tunteella kuin järjellä. Näyttää hienolta tai on muodissa painaa monen vaakakupissa enemmän kuin järkevä valinta. Jos ajatellaan pelkästään nuorisoa niin tärkeintä lienee että pyörä on mieluinen ja sillä ajetaan. Tämä kyllä pätee muihinkin. Kokemuksen myötä prioriteetit saattavat muuttua itse kullakin. Itsekkin olen monia asioita ihmetellyt mutta edelleenkin toisten valintoja on vaikea arvioida jos ei tiedä taustoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No aloitus oli aika ympäripyöreä. Aika moni tekee valintansa enemmän tunteella kuin järjellä. Näyttää hienolta tai on muodissa painaa monen vaakakupissa enemmän kuin järkevä valinta. Jos ajatellaan pelkästään nuorisoa niin tärkeintä lienee että pyörä on mieluinen ja sillä ajetaan. Tämä kyllä pätee muihinkin. Kokemuksen myötä prioriteetit saattavat muuttua itse kullakin. Itsekkin olen monia asioita ihmetellyt mutta edelleenkin toisten valintoja on vaikea arvioida jos ei tiedä taustoja.

        Maantiepyöräilyssäkin suuntaus on ollut vähän leveämpään renkaaseen. Enää ei välttämättä 18 gummeilla mennä, vaan vähän leveämillä ajellaan (kenties 25 taitaa olla suuntaus).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maantiepyöräilyssäkin suuntaus on ollut vähän leveämpään renkaaseen. Enää ei välttämättä 18 gummeilla mennä, vaan vähän leveämillä ajellaan (kenties 25 taitaa olla suuntaus).

        Kilpapyöräilijöistä en tiedä mutta endurance pyörissä nykyään on 28-32 millisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No aloitus oli aika ympäripyöreä. Aika moni tekee valintansa enemmän tunteella kuin järjellä. Näyttää hienolta tai on muodissa painaa monen vaakakupissa enemmän kuin järkevä valinta. Jos ajatellaan pelkästään nuorisoa niin tärkeintä lienee että pyörä on mieluinen ja sillä ajetaan. Tämä kyllä pätee muihinkin. Kokemuksen myötä prioriteetit saattavat muuttua itse kullakin. Itsekkin olen monia asioita ihmetellyt mutta edelleenkin toisten valintoja on vaikea arvioida jos ei tiedä taustoja.

        Oikeassa olet, aloitukseni oli ympäripyöreä ja provosoiva. Taustoja sekä ajatuksia valintoihin johtaneista syistä tai asioista halusin lukea :).

        Kommentointisi on mielestäni erittäin hyvä, kiitos siitä.


    • Anonyymi

      Minä ajan sähkömaasturilla koska se täyttää kaikki pyöräilyyn liittyvät tarpeeni - tarviiko olla jotain muita perusteluita?

      Siinä on paksut renkaat, koska niille on oma funktio. Jos siinä ei olisi paksuja maastorenkaita, se ei enää täyttäisi tarpeitani eikä minulla olisi sitä - tarviiko vielä perusteita?

      Se sähköavusteinen koska vedän paljon lapsia kärryssä ja seudulla, jolla asun on isoja mäkiä joka suunnalla eikä kiinnosta hikoilla niissä. Lisäksi sähköavusteinen pyörä on hauska, varsinkin maastossa - tarviiko lisää perusteita?

      Eikä se sähköavustus ole kuntoilusta pois, päinvastoin minua ainakin innostaa lähteä useammin metsään rymyämään. Ja sähkärillä maastoajo on ihan yhtä kuluttavaa kuin maantiepyörällä ajaminen, varmastihan tiesit sen 👍

      • Anonyymi

        Sähkäri on varmasti ihan oikea pyörä, jos kunto ei riitä tavallisen pyörän polkemiseen.


      • Anonyymi

        ""Siinä on paksut renkaat, koska niille on oma funktio. Jos siinä ei olisi paksuja maastorenkaita, se ei enää täyttäisi tarpeitani eikä minulla olisi sitä - tarviiko vielä perusteita?"

        Onko siinä sellaiset todella paksut renkaat? Jos on, niin mikä on se "0ma funktio"?

        Vai on se sähköavustus hauska? Ok. Ymmärrän poittisi siltä osin, mutta selitä ne flätit vielä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ""Siinä on paksut renkaat, koska niille on oma funktio. Jos siinä ei olisi paksuja maastorenkaita, se ei enää täyttäisi tarpeitani eikä minulla olisi sitä - tarviiko vielä perusteita?"

        Onko siinä sellaiset todella paksut renkaat? Jos on, niin mikä on se "0ma funktio"?

        Vai on se sähköavustus hauska? Ok. Ymmärrän poittisi siltä osin, mutta selitä ne flätit vielä.

        Oma funktio on se maastoajo.

        En tiedä mistä fläteistä puhut? Jos tarkoitat fättejä niin luulisin niissä viehättävän talviajo? Kaikilla ei ole varaa ostaa useaa pyörää eri käyttötarkoitukseen. En tiedä, arvailuksi menee kun en ole koskaan edes kokeillut.

        Pointti ehkä on se että kyllähän joku myös ostaa autoksikin esim. BMW:n vaikkei siinäkään ole järjen hiventä... tunteella mennään eikä se ole muilta pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkäri on varmasti ihan oikea pyörä, jos kunto ei riitä tavallisen pyörän polkemiseen.

        Totta tuokin mutta miten se liittyy kommenttiini? Et tainnut kovin hyvin sisäistää sen sanomaa? Kokeile lukea pari kertaa uudestaan.


      • Anonyymi

        "seudulla, jolla asun on isoja mäkiä joka suunnalla eikä kiinnosta hikoilla niissä." Sähköavustuksen tarve riippuu siitä ovatko nuo mainitsemasi mäet ylä- vai alamäkiä.

        "Ja sähkärillä maastoajo on ihan yhtä kuluttavaa kuin maantiepyörällä ajaminen, varmastihan tiesit sen " Eiköhän kuluttavuus riipu ihan vaan käytetyn ihmisenergian määrästä, ajoi sitten millä pyörällä ja sähköavustuksella tai ilman. Sähkön kulutusta tai pyörän kulumista et ilmeisesti tarkoittanut?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "seudulla, jolla asun on isoja mäkiä joka suunnalla eikä kiinnosta hikoilla niissä." Sähköavustuksen tarve riippuu siitä ovatko nuo mainitsemasi mäet ylä- vai alamäkiä.

        "Ja sähkärillä maastoajo on ihan yhtä kuluttavaa kuin maantiepyörällä ajaminen, varmastihan tiesit sen " Eiköhän kuluttavuus riipu ihan vaan käytetyn ihmisenergian määrästä, ajoi sitten millä pyörällä ja sähköavustuksella tai ilman. Sähkön kulutusta tai pyörän kulumista et ilmeisesti tarkoittanut?

        ""seudulla, jolla asun on isoja mäkiä joka suunnalla eikä kiinnosta hikoilla niissä." Sähköavustuksen tarve riippuu siitä ovatko nuo mainitsemasi mäet ylä- vai alamäkiä."

        Jos lähden pyörällä kotoa, niin lähtiessä se mäki on alamäki ja palatessa ylämäki 🧐🙈
        Eikä auta vaikka ajaisin toista kautta, aina on kiivettävä takaisin yhtä korkealle kuin lähtiessä...


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        ""seudulla, jolla asun on isoja mäkiä joka suunnalla eikä kiinnosta hikoilla niissä." Sähköavustuksen tarve riippuu siitä ovatko nuo mainitsemasi mäet ylä- vai alamäkiä."

        Jos lähden pyörällä kotoa, niin lähtiessä se mäki on alamäki ja palatessa ylämäki 🧐🙈
        Eikä auta vaikka ajaisin toista kautta, aina on kiivettävä takaisin yhtä korkealle kuin lähtiessä...

        Suomessa ei sellaisia mäkiä ole, mitä ei normaalipyörällä kiipeä, vaikka päivittäin.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa ei sellaisia mäkiä ole, mitä ei normaalipyörällä kiipeä, vaikka päivittäin.

        Ei olekaan, miten liittyi asiaan? Mikä ajaa nyt taas vänkäämään kun olen ilmoittanut että ei kiinnosta hikoilla mäessä? Et saa minua kiinnostumaan vaikka joku jossain jaksaisikin kiinnostua mäkitreeneistä.

        Joka kerta sähköpyöräily menee tähän "mulla on parempi kunto kuin sulla" -tyyppiseen lastenmieliseen väittelyyn.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Saa paljon laittaa nastoja liukkaita silmällä pitäen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaksi kuollut ulosajossa lauantai-iltana Loimaalla

      On tainnut olla melkoinen ylinopeus kun on tuollaista jälkeä tullut. Onneksi ei kuitenkaan sivullisia menehtynyt https://viranomaisuutiset.fi/ulosajo-
      Loimaa
      266
      12026
    2. 735
      4569
    3. Haittaako se, että olen sua nuorempi?

      Mulle ikäerolla ei ole mitään väliä, mutta voiko naista se haitata, jos on vanhempi miestä?
      Ikävä
      157
      2214
    4. Kaikkea hyvää

      Emme enää tapaa.
      Ikävä
      184
      1750
    5. Hoosiannaa samban tahdissa

      Tallensin tänä aamuna klo 10 Helsingin Paavalin kirkosta (Hermannissa) tulleen Adventti-jumalanpalveluksen. Aloitus, eli kirkkoherra Kari Kanalan ja
      Luterilaisuus
      169
      1687
    6. Näin sinuakin kytätään - näyttöihin upotetut kamerat

      On tultu uuteen vaiheeseen , jota monet eivät vieläkään ymmärrä. Uusimpiin puhelimiin sekä tietokoneisiin on ilmeisesti häivytetty/piilotettu kamerat
      Maailman menoa
      220
      1128
    7. Haittaako mies

      Että mulla on seksuaalisia haluja sua kohtaan? Onko se sun mielestä outoa? Oot vaan niin kuuma mies. 🤤
      Ikävä
      47
      1071
    8. Sanna Marin: Suomessa romahtaa nyt kaikki!

      - Pisatutkimus kertoo koulutuksen tason romahduksesta. - Olkiluoto 3 kertoo suomalaisen teollisuusosaamisen tason. - Vanhusten hoito retuperällä. - So
      Maailman menoa
      189
      1058
    9. Kysymys haavemaihin

      Hei haaveileva mukava nainen, miten meni viikonloppu?
      Ikävä
      226
      1008
    10. Kumpa tietäisin mies

      Mitä päässäsi liikkuu. Niin tietäisi miten toimia..
      Ikävä
      114
      911
    Aihe