Kantaverkkoyhtiö Fingrid ohjeistaa jättämään autot lämmittämättä
https://www.is.fi/autot/art-2000009215818.html
Muistakaa jättää nämä turhakkeet pois käytöstä tulevana talvena.
Autojen sisätilalämmittimet
25
319
Vastaukset
- Anonyymi
Juu, turhakkeet kuten sähköautot.
- Anonyymi
Mutta jos sisätilalämmittimet jätettään pois, sähköä riittää ihan hyvin sähköautoihin. Sisätilalämmittimet kilpailevat aamuyöstä sähköautojen lataamiseen tarvittavasta sähköstä. Sen takia sisätilalämmittimien käyttö ei ole suositeltavaa vihertyvässä Suomessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta jos sisätilalämmittimet jätettään pois, sähköä riittää ihan hyvin sähköautoihin. Sisätilalämmittimet kilpailevat aamuyöstä sähköautojen lataamiseen tarvittavasta sähköstä. Sen takia sisätilalämmittimien käyttö ei ole suositeltavaa vihertyvässä Suomessa.
Vielä parempi, jos sähköautojakaan ei ladata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta jos sisätilalämmittimet jätettään pois, sähköä riittää ihan hyvin sähköautoihin. Sisätilalämmittimet kilpailevat aamuyöstä sähköautojen lataamiseen tarvittavasta sähköstä. Sen takia sisätilalämmittimien käyttö ei ole suositeltavaa vihertyvässä Suomessa.
Miksi eliitin typerät jatkeet olisi tärkeämpi kuin sisätilalämmittimet? Jos pitäisi valita sähköauton lataamisen ja sisätilalämmittimen välillä niin sisätilalämmitin on tärkeämpi.
- Anonyymi
Voiko nykyisten patteriautojen alle asettaa vaikkapa öljylampun lämmittämään akkua, kuten taannoin tehtiin kovilla pakkasilla lämmittämään taannoisia auton öljypohjia?
- Anonyymi
kollimaattori kirjoitti:
Sähköautoissa on akkujen automaattinen lämmitys ja usein myös jäähdytys.
Joka kuluttaa myös sähköä.
Anonyymi kirjoitti:
Joka kuluttaa myös sähköä.
Ilmaston kannalta kuitenkin parempi ratkaisu kuin polttomoottoreiden esilämmittäminen pakkasilla. Vielä huonompi ratkaisu olisi polttomottoreiden esilämmityksestä luopuminen, mihin ratkaisuun ovat monet autonvalmistajatkin kuitenkin päätyneet.
Hämmästyttävän monessa uudessa polttomoottoriautossa ei enää ole moottorin esilämmitystä, ainoastaan matkustamon.- Anonyymi
kollimaattori kirjoitti:
Ilmaston kannalta kuitenkin parempi ratkaisu kuin polttomoottoreiden esilämmittäminen pakkasilla. Vielä huonompi ratkaisu olisi polttomottoreiden esilämmityksestä luopuminen, mihin ratkaisuun ovat monet autonvalmistajatkin kuitenkin päätyneet.
Hämmästyttävän monessa uudessa polttomoottoriautossa ei enää ole moottorin esilämmitystä, ainoastaan matkustamon.Tämän hetken suurin ongelma on sähkön saatavuus. Juuri tällä hetkellä auton moottoria EI kannata esilämmittää aamulla ainakaan sähköllä.
- Anonyymi
Suomessa on ainakin 2.5 miljoonaa henkilöautoa. Jos kaikki kytketään lämmitykseen 800 W teholla yhtä aikaa, niin tehoa tarvitaan 2000 MW.
Vertailun vuoksi OL3 teho on 1600 MW. Jos lämpötila putoaa ulkona 10 C, niin tarvitaan 1100 MW lisää lämmitystehoa rakennuksille.- Anonyymi
Tuo on tosin epärealistinen laskelma. Kaikilla ei ole edes pistokepaikkaa ja ihmiset menevät töihin eri aikaan. Monilla autoilla kuljetaan myös harvoin. Ehkä 20% autoista voi pahimmillaan olla samaan aikaan latauksessa
- Anonyymi
Jos lämmittäminen kielletää, niin sitten se on 0 % - teoriassa.
- Anonyymi
Nykyoloissa vain putinisti lämmittää autoaan 30 asteen pakkasessa.
- Anonyymi
Enemmän sähköä säästyy jos jätetään sähköautot lataamatta.
- Anonyymi
50kw akku vastaan 0,8kw
- Anonyymi
Sähköautoilijoille suositellaan polttomoottoriaggrekaattia. Kaikki mukaan sähkönsäästötalkoisiin.
- Anonyymi
jokaisella sähköautolla pitäisi olla peräkontissa tällainen
- Anonyymi
Autoihin kaminat halkojen polttoon.
- Anonyymi
Tuon artikkeli laatijalla ei ole käsitystä todellisuudessa. Alaotsikko: "Autojen lämmittäminen voi pahimpina arkiaamuina kuluttaa sähköä jopa kokonaisen ydinvoimalan verran."
No ei voi. Jotta tuollainen teho kuluisi, pitäisi runsasta miljoonaa autoa lämmittä noin 1,5 KW:n sähköteholla samanaikaisesti.
- läheskään kaikki eivät lähde aamulla liikkeelle
- niistä jotka lähtevät, vain osa lämmittää autoaan.
- osalla heistä on polttoainetoiminen lämmitin.
- Kaikki eivät lähde samaan aikaan liikkeelle
- yleisimpien lohkolämmittimien teho on 600... 800 W. Samanaikaisesti tulisi käyttää sisätilalämmitintä. Kaikilla ei ole sähkötoimista sisötilalämmitintä- Anonyymi
Tosin aika monien työ alkaa suunnilleen samaan aikaan, senhän takia on aamuruuhka. Suomessa on noin 3 miljoonaa olevaa henkilöautoa, joten miljoona autoakin on vasta kolmasosa autoista. Uskon, että Suomessa voi liikenteessä voi olla samaan aikaan yli miljoona autoa.
On täysin mahdollista, että ainakin 0,5 miljoonaa autoa lämmitetään aamulla samaan aikaan. Tuo 0,5 miljoonaa autoa on edelleen alle 20% autoista. Ja jo tuo riittää aiheuttamaan suuren rasituksen sähköverkolle vaikka vain osassa näistä olisi sisätilanlämmitin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tosin aika monien työ alkaa suunnilleen samaan aikaan, senhän takia on aamuruuhka. Suomessa on noin 3 miljoonaa olevaa henkilöautoa, joten miljoona autoakin on vasta kolmasosa autoista. Uskon, että Suomessa voi liikenteessä voi olla samaan aikaan yli miljoona autoa.
On täysin mahdollista, että ainakin 0,5 miljoonaa autoa lämmitetään aamulla samaan aikaan. Tuo 0,5 miljoonaa autoa on edelleen alle 20% autoista. Ja jo tuo riittää aiheuttamaan suuren rasituksen sähköverkolle vaikka vain osassa näistä olisi sisätilanlämmitin.Lisään… Eikä toimittaja kirjoittanut mitä ydinvoimalaa tarkoittaa. Tai tarkoittiko hän reaktoria. Loviisan yhden reaktorin teho on noin 600 MW, joten siihen tarvitaan noin 0,4 miljoonaa autoa ja se on täysin mahdollista.
Ja muuten, sisätilanlämmitin ja lohkolämmitin yhteensä kuluttaa pikemminkin 2 kW, ei 1,5 kW.
- Anonyymi
Todella harvoin tulee lämmitettyä autoa vaikka lämmitystolppa onkin, viime talvena lämmitin muistaakseni kaksi kertaa koko talvena ja tolpassa on 2 tunnin ajasti, joten ei varmaan kummallakaan kertaa ollut päälle edes kuin tunnin verran.
Toissa talvena en muistaakseni lämmittänyt kertaakaan kun oli lämmityskaapeli hukassa. Enkä jaksanut ostaa uutta ennen kuin viime syksynä. Nyt se on taas hukassa, yritin viime viikonloppuna etsiä, mutta ei löytynyt autosta eikä kotoa. - Anonyymi
0w öljyä ei se suoraruisku paljoa kylmänä vie
- Anonyymi
Juuri sen takia tällä hetkellä ei kannata lämmittää autoa ollenkaan sähköllä. Ei siis edes moottorilämmitystä. Jos on webasto niin sitä voi käyttää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista
ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv4083089Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle
Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,12289Sanna on pakottaja, domina
Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k652249Skodan hankintaan painostaminen toi potkut
Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll191920Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua
Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle1701436Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue
"Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel81317Sukupuolen merkitys elämässäsi?
Jäin tuossa toista ketjua lukiessani miettimään seuraavaa ... Kuinka paljon koet sukupuolesi vaikuttavan/vaikuttaneen el2011109Kyllä minua hävettää nainen tämä tilanne
niin kuin se teki silloin aiemminkin. Monellakin tasolla ei minulta sopivaa. Herätät minussa vain niin vahvoja tunteita,43980Iltalehden evästeasetukset
No nyt pomppas! Avasin Iltalehden sivut ja niin kuin silloin tällöin sattuu, sivusto kysyi evästeasetuksia, joihin ylee100870Sun seurassa oli turvallinen olo
Yhteisiä vietettyjä aikoja muistelen. Yllätit mut kerran tavalla josta tulin äärettömän onnelliseksi 😘 Olkoon tämä nais38852