Vedyssä on tulevaisuutta lähinnä teollisuudessa, ei liikenteessä.

Anonyymi-ap

Tähän uutiseen voisin uskoa että lähivuosina tekniikka saadaan toimimaan. Toivottavasti saavat häviöt (vedyn haihtuminen säiliöistä) ja kulumisen ongelmat (polttokenno ja säiliöiden/putkien/pumppujen haurastumiset) kuriin, niin tässä yhtälössä voisi olla järkeäkin:

"Vihreää, eli päästötöntä vetyä tuotetaan suoraan vedestä elektrolyysin avulla. Vesimolekyyli halkaistaan uusiutuvalla sähköllä ja jäljelle jäävällä vetyatomilla on kyky varastoida energiaa, joka voidaan hyödyntää liikenteen polttoaineena, lämmitysenergiana, sähkönä tai jättää energiavarastoksi tasapainottamaan sääolojen synnyttämää luonnollista tuotannonvaihtelua ja kysyntäpiikkejä. Synteettisiä sähköpolttoaineita, kuten metanolia voidaan valmistaa synteesiprosessissa hiilestä ja vihreästä vedystä, hyödyntämällä esimerkiksi läheisen tehdasalueen hiilidioksidipäästöjä. Teollisuustoimijoiden symbioosit vähentävät yhteistä hiilijalanjälkeä ja tarjoavat uusia liiketoimintamahdollisuuksia sekä tehokkaampaa maankäyttöä.

Energiayhtiö Helenin 3H2 – Helsinki Hydrogen Hub on hankkeena ensimmäinen laatuaan, ja siinä yhdistyy päästöttömyys sekä vedyn neljä käyttömahdollisuutta: sähkö, liikenne, lämmitys ja energiavarasto. Laitoksen ainutlaatuinen ominaisuus on pystyä muuntamaan vety takaisin sähköksi polttokennon avulla (Power-to-H2-to-Power) ja syöttää sähkö verkkoon silloin, kun siitä on niukkuutta.

Vedyntuotantoon tähtäävän pilottiprojektin avulla Helen pyrkii luomaan tarvittavia kyvykkyyksiä ja oppeja laajamittaisen Power-to-X-tuotannon tarpeisiin. Toteutuessaan hanke vähentää hiilidioksidipäästöjä liikenteessä ja kaukolämmön tuotannossa jopa 70 000 tonnia laitoksen 20 vuoden elinkaaren aikana."

https://www.sweco.fi/ajankohtaista/lehdistotiedotteet/sweco-voitti-vedyntuotannon-ja-jatkojalostuksen-hankkeen-helenilta/?fbclid=IwAR3NrwljraGZhOmStGDhuUCXU-GJqqL04oB-lZLZM1UfqyyGKAZdhKW7FJg

8

254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vetyfanaatikkokin sen jopa myöntää ja olen kerrankin hänen kanssaan samaa mieltä. Yksityisautoiluun on vielä pitkä matka ja raskaskalustossa vety voisi ehkä sopia JOS vetykuljetukset ovat aidosti kilpailukykyisiä kustannuksiltaan.

      "Mitä vety-yksityisautoiluun EU:ssa tulee, niin sen mahdollinen yleistyminen on varmastikin varsin kaukana tulevaisuudessa, ei heti tämän tai heti huomisen todellisuutta. Prioriteettinä teollisuus ym. raskaammat toimialueet. Myös vihreän vedyn massatuotanto tulisi ensin saada linjaan, vety kuluttajaystävälliselle tasolle ja raskaampi liikenne "ruokittua" ennen kuin voisi ajatella laajemmin yksityisautoilua."

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17680542/vihreaa-vetya-biomassasta-1-5-euroakg---3-euroakg

      • Anonyymi

        "Vetyfanaatikkokin sen jopa myöntää ja olen kerrankin hänen kanssaan samaa mieltä. Yksityisautoiluun on vielä pitkä matka ja raskaskalustossa vety voisi ehkä sopia JOS vetykuljetukset ovat aidosti kilpailukykyisiä kustannuksiltaan."

        Mikäli yhden ainoan patteriaatteen fanaatikolla olisi edes alkeellista lukutaitoa, älyllistä rehellisyyttä ja objektiivisyyttä, niin hän olisi projisoimatta omia ominaisuuksiaan toiseen osapuoleen.

        Siitä alkaen, kun olen noin parisen vuotta sitten aika ajoin tänne kommentoinut, on kantani pysyt täysin samana, eli vety-yksityisautoilun laajempi mahdollisuus selviää vasta pitkällä aikavälillä mikäli on toteutuakseen ja se tapahtuu jos on tapahtuakseen, vetytalouden ison kuvan etenemisen myötä.

        Alusta alaken olen kertonut seuraavani vetytalouden ison kuvan kehittymistä, polittisia linjauksia vetytalouden suhteen, sekä sen myötä vetytalouden realismia, eli sitä mitä tuolla saralla konkreettisesti toteutetaan, aloitettuja hankkeita, toteuttajatahoja, sopimuksia, sekä vetytalouteen investointeja.

        Edelliseen liittyen seuraan myös mitä ja mitkä tahot tekevät vety-mobiliteetin saralla, kumipyöristä raideliinketeeseen ja ilmailuun jne.

        Tämä tarkoittaa että patterifanaatikkojen mallista poiketen en ole lyönyt mitään mustavalkoisesti valmiiksi lukkoon.

        Olen myös toistuvasti toivonut synteettisistä polttoaineista voitavan kehittää ekologisesti että massatuotannoltaan kestäväa vaihtehto. Valitettavasti se on vielä hypöteesin tasolla, vaikka moni alan iso taho tekeekin kovasti kehitystyötä sen suhteen.

        EU:n jo tekemät ja linjaamat poliittiset vetylinjaukset tukipaketteineenkin kertovat kuitenkin omaa vahvaa kieltään vetytalouden kehityksestä, kuten alla olevakin.

        "Europe’s energy crisis is boosting green hydrogen. Is it finally a real alternative?"

        "In just a few months, the Ukraine war also sparked $73 billion (€71 billion) in fresh investment in green hydrogen, he wrote in a recent report on the topic."

        "The European Union has launched a €3 billion green hydrogen bank to support the sector, while the United States introduced a massive tax credit of $3/kg to the production of green hydrogen via its Inflation Reduction Act (IRA)."

        "The US move has proved a remarkable boon, driving the cost of new green hydrogen products below $2/kg, to the point where it becomes “too cheap” to ignore, Mbuk told Euronews Next."

        - https://www.euronews.com/next/2022/11/24/europe-energy-crisis-is-boosting-green-hydrogen-is-it-finally-a-real-alternative


    • Anonyymi

      Kunhan vihreää vetyä tuotettaisiin edes sen verran riittää öljynjalostukselle ja sen jälkeen terästeollisuudelle.

      Näiden kautta saataisiin paras ympäristöhyöty. Näissä molemmissa yksiköt on suuria joten jakeluverkkokaan ei ole ongelma. vedyn tuotanto voisi keskittyä käyttöpaikan viereen.

    • Anonyymi

      Lentoliikenne? Laivaliikenne?

    • Anonyymi

      Toisessa linkissä puhutaan vedyn tuotannon aloittamisesta 2024, mutta toisessa 2026-2027. Näin jälleen vetyprojekteilla kestää suurista puheista huolimatta vaikka puhutaan siis samasta Helenin Vuosaaren kohteesta.

      https://www.sweco.fi/ajankohtaista/lehdistotiedotteet/sweco-voitti-vedyntuotannon-ja-jatkojalostuksen-hankkeen-helenilta/?fbclid=IwAR3NrwljraGZhOmStGDhuUCXU-GJqqL04oB-lZLZM1UfqyyGKAZdhKW7FJg

      https://www.helen.fi/uutiset/2024/helen-investoi-helsingin-ensimmaiseen-vihrean-vedyn-tuotantolaitokseen

    • Anonyymi

      Teollisuudessa vedystä saadaan kaikki irti kun elektrolyyttilaitoksen tuottama vedyn sivutuotteet saadaan myös myytyä. Lämpö myydään kaukolämpöverkkoon ja happi myydään teollisuuden käyttöön esim. kaasuhitsausta varten. Pörssisähkön ollessa kallista voidaan muuttaa vety takaisin sähköksi omassa voimalassa (vaikkakin hieman huonolla hyötysuhteella). Kun mitään ei mene hukkaan, niin vedyn tuotannossa päästään oikeasti plussalle taloudellisesti pitkässä juoksussa. Näin muuntoprosessien vaiheet eivät mene niin pahasti hukkaan.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17241677/tulevaisuuden-vetytalous-on-pitkaan-viherpesua-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17237413/tieteellista-pohdintaa-vetytaloudesta-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17717322/koska-julkistetaan-vetytankkausaseman-kuluttajahinta-suomessa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18669498/vety-on-todellisuudessa-melko-tehotonta-energiaa-muuntoprosessien-takia-

      Mutta vetyliikenne on sitten ihan toinen juttu vedyn osalta, jossa hölmöjä huijataan kauniilla korupuheilla.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18315455/vetyfanaatikot-valehtelevat-sinulle-ja-houkuttelevat-vetyansaan-

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Vetyhöpö kun ymmärtäisi, että ei tässä ole mitään vastakkainasettelua akkusähköä vastaan , vaan selkeää faktaa ja taloudelliselta kannalta mietittyä ja laskettua asiaa. Hlöautoihin ei vetyä kannata käyttää, koska se on kallista ja jakelu hankalaa ja kallista.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

      Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      88
      10575
    2. Pikkupersu osoitti olevansa hieman yksinkertainen

      "Heikosti älykkyystesteissä pärjänneistä lapsista tulee muita todennäköisemmin ennakkoluuloisia ja konservatiivisia", uu
      Maailman menoa
      141
      8834
    3. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

      vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      90
      6087
    4. Jos on heikkolahjainen ja laiska koulupudokas, niin silloin äänestää vasemmistopuolueita

      näin tämä on käytännössä aina mennyt. Jos ei älyä ole paljon suotu, niin ei silloin inssiksi opiskella, vaan päädytään
      Maailman menoa
      63
      4335
    5. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

      Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      63
      4262
    6. Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita

      sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi
      Maailman menoa
      81
      4103
    7. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

      mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      50
      3729
    8. Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä

      Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi
      Maailman menoa
      69
      3220
    9. Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin

      ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali
      Maailman menoa
      7
      3127
    10. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

      "Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      70
      2985
    Aihe