Vedyssä on tulevaisuutta lähinnä teollisuudessa, ei liikenteessä.

Anonyymi-ap

Tähän uutiseen voisin uskoa että lähivuosina tekniikka saadaan toimimaan. Toivottavasti saavat häviöt (vedyn haihtuminen säiliöistä) ja kulumisen ongelmat (polttokenno ja säiliöiden/putkien/pumppujen haurastumiset) kuriin, niin tässä yhtälössä voisi olla järkeäkin:

"Vihreää, eli päästötöntä vetyä tuotetaan suoraan vedestä elektrolyysin avulla. Vesimolekyyli halkaistaan uusiutuvalla sähköllä ja jäljelle jäävällä vetyatomilla on kyky varastoida energiaa, joka voidaan hyödyntää liikenteen polttoaineena, lämmitysenergiana, sähkönä tai jättää energiavarastoksi tasapainottamaan sääolojen synnyttämää luonnollista tuotannonvaihtelua ja kysyntäpiikkejä. Synteettisiä sähköpolttoaineita, kuten metanolia voidaan valmistaa synteesiprosessissa hiilestä ja vihreästä vedystä, hyödyntämällä esimerkiksi läheisen tehdasalueen hiilidioksidipäästöjä. Teollisuustoimijoiden symbioosit vähentävät yhteistä hiilijalanjälkeä ja tarjoavat uusia liiketoimintamahdollisuuksia sekä tehokkaampaa maankäyttöä.

Energiayhtiö Helenin 3H2 – Helsinki Hydrogen Hub on hankkeena ensimmäinen laatuaan, ja siinä yhdistyy päästöttömyys sekä vedyn neljä käyttömahdollisuutta: sähkö, liikenne, lämmitys ja energiavarasto. Laitoksen ainutlaatuinen ominaisuus on pystyä muuntamaan vety takaisin sähköksi polttokennon avulla (Power-to-H2-to-Power) ja syöttää sähkö verkkoon silloin, kun siitä on niukkuutta.

Vedyntuotantoon tähtäävän pilottiprojektin avulla Helen pyrkii luomaan tarvittavia kyvykkyyksiä ja oppeja laajamittaisen Power-to-X-tuotannon tarpeisiin. Toteutuessaan hanke vähentää hiilidioksidipäästöjä liikenteessä ja kaukolämmön tuotannossa jopa 70 000 tonnia laitoksen 20 vuoden elinkaaren aikana."

https://www.sweco.fi/ajankohtaista/lehdistotiedotteet/sweco-voitti-vedyntuotannon-ja-jatkojalostuksen-hankkeen-helenilta/?fbclid=IwAR3NrwljraGZhOmStGDhuUCXU-GJqqL04oB-lZLZM1UfqyyGKAZdhKW7FJg

3

86

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vetyfanaatikkokin sen jopa myöntää ja olen kerrankin hänen kanssaan samaa mieltä. Yksityisautoiluun on vielä pitkä matka ja raskaskalustossa vety voisi ehkä sopia JOS vetykuljetukset ovat aidosti kilpailukykyisiä kustannuksiltaan.

      "Mitä vety-yksityisautoiluun EU:ssa tulee, niin sen mahdollinen yleistyminen on varmastikin varsin kaukana tulevaisuudessa, ei heti tämän tai heti huomisen todellisuutta. Prioriteettinä teollisuus ym. raskaammat toimialueet. Myös vihreän vedyn massatuotanto tulisi ensin saada linjaan, vety kuluttajaystävälliselle tasolle ja raskaampi liikenne "ruokittua" ennen kuin voisi ajatella laajemmin yksityisautoilua."

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17680542/vihreaa-vetya-biomassasta-1-5-euroakg---3-euroakg

      • Anonyymi

        "Vetyfanaatikkokin sen jopa myöntää ja olen kerrankin hänen kanssaan samaa mieltä. Yksityisautoiluun on vielä pitkä matka ja raskaskalustossa vety voisi ehkä sopia JOS vetykuljetukset ovat aidosti kilpailukykyisiä kustannuksiltaan."

        Mikäli yhden ainoan patteriaatteen fanaatikolla olisi edes alkeellista lukutaitoa, älyllistä rehellisyyttä ja objektiivisyyttä, niin hän olisi projisoimatta omia ominaisuuksiaan toiseen osapuoleen.

        Siitä alkaen, kun olen noin parisen vuotta sitten aika ajoin tänne kommentoinut, on kantani pysyt täysin samana, eli vety-yksityisautoilun laajempi mahdollisuus selviää vasta pitkällä aikavälillä mikäli on toteutuakseen ja se tapahtuu jos on tapahtuakseen, vetytalouden ison kuvan etenemisen myötä.

        Alusta alaken olen kertonut seuraavani vetytalouden ison kuvan kehittymistä, polittisia linjauksia vetytalouden suhteen, sekä sen myötä vetytalouden realismia, eli sitä mitä tuolla saralla konkreettisesti toteutetaan, aloitettuja hankkeita, toteuttajatahoja, sopimuksia, sekä vetytalouteen investointeja.

        Edelliseen liittyen seuraan myös mitä ja mitkä tahot tekevät vety-mobiliteetin saralla, kumipyöristä raideliinketeeseen ja ilmailuun jne.

        Tämä tarkoittaa että patterifanaatikkojen mallista poiketen en ole lyönyt mitään mustavalkoisesti valmiiksi lukkoon.

        Olen myös toistuvasti toivonut synteettisistä polttoaineista voitavan kehittää ekologisesti että massatuotannoltaan kestäväa vaihtehto. Valitettavasti se on vielä hypöteesin tasolla, vaikka moni alan iso taho tekeekin kovasti kehitystyötä sen suhteen.

        EU:n jo tekemät ja linjaamat poliittiset vetylinjaukset tukipaketteineenkin kertovat kuitenkin omaa vahvaa kieltään vetytalouden kehityksestä, kuten alla olevakin.

        "Europe’s energy crisis is boosting green hydrogen. Is it finally a real alternative?"

        "In just a few months, the Ukraine war also sparked $73 billion (€71 billion) in fresh investment in green hydrogen, he wrote in a recent report on the topic."

        "The European Union has launched a €3 billion green hydrogen bank to support the sector, while the United States introduced a massive tax credit of $3/kg to the production of green hydrogen via its Inflation Reduction Act (IRA)."

        "The US move has proved a remarkable boon, driving the cost of new green hydrogen products below $2/kg, to the point where it becomes “too cheap” to ignore, Mbuk told Euronews Next."

        - https://www.euronews.com/next/2022/11/24/europe-energy-crisis-is-boosting-green-hydrogen-is-it-finally-a-real-alternative


    • Anonyymi

      Kunhan vihreää vetyä tuotettaisiin edes sen verran riittää öljynjalostukselle ja sen jälkeen terästeollisuudelle.

      Näiden kautta saataisiin paras ympäristöhyöty. Näissä molemmissa yksiköt on suuria joten jakeluverkkokaan ei ole ongelma. vedyn tuotanto voisi keskittyä käyttöpaikan viereen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Seiska: "Naimisissa oleva kansanedustaja Matias Mäkynen (SDP) iski nuoren opiskelijan"

      https://www.seiska.fi/Kotimaa/Skandaalipaljastus-Naimisissa-oleva-kansanedustaja-Matias-Makynen-iski-nuoren-opiskelijan "Opiskelija on kertonut lähip
      Maailman menoa
      503
      3715
    2. Maisa menetti autonsa

      Alamäki on alkanut...todellisuudessa auto lähti liisarista kun rahat loppui... https://www.seiska.fi/Kotimaa/Voi-ei-Maisa-Torppa-joutui-autokiipeliin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      89
      2728
    3. Sille jollekin, edelleen tunnistat kyllä

      Jatkamme siitä mihin jäimme. Tekniikkakin meni kauhusta polvilleen kun rikoimme rajat. Edelleen on vielä verkko avaamatta. Nyt huomaat, että pidät si
      Ikävä
      245
      2094
    4. Tältä näyttää Elastiselle rakennettava luksusmökki Lapissa - Jopa Samu Haber hehkuttaa: "Upee"

      No nyt ei ole kyllä mikään pikkumökki, vaan aika öky... Ela on jakanut kuvia rakennusvaiheessa olevasta vapaa-ajan asunnosta. Se ei todellakaan näytä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      32
      1289
    5. Katja Ståhl sai yllätyksekseen masennusdiagnoosin - Yksi asia herätti: "Rupesin hirveesti..."

      Tsemppiä ja voimia, Katja Ståhl! Juontaja, hevosnainen Ståhl avaa yksityiselämäänsä Yökylässä Maria Veitola -ohjelmassa. Lue lisää: https://www.suomi
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1250
    6. Olisitko nainen hävennyt mun kanssa

      liikkuessa, vai päinvastoin? Luin jostain lehdestä kauan sitten että naiset miettii tätä kautta asioita. Ja olisitko hävennyt mua faijasi edessä? Ei s
      Ikävä
      132
      982
    7. Haluun vaan, että tiedät

      Olet ensimmäinen ja viimeinen päivän ajatuksissani - en voi sinua unohtaa, vaikka aikaa on kulunut, kyyneleet edelleen virtaavat..
      Ikävä
      18
      891
    8. Niin solmussa

      Voi kun tietäisit miten suuria tunteita mulla on sua kohtaan. Naiselle ❤️
      Ikävä
      24
      856
    9. Hyvää iltaa

      Etenkin yhdelle naiselle täällä :).
      Ikävä
      100
      846
    Aihe