Vedyssä on tulevaisuutta lähinnä teollisuudessa, ei liikenteessä.

Anonyymi-ap

Tähän uutiseen voisin uskoa että lähivuosina tekniikka saadaan toimimaan. Toivottavasti saavat häviöt (vedyn haihtuminen säiliöistä) ja kulumisen ongelmat (polttokenno ja säiliöiden/putkien/pumppujen haurastumiset) kuriin, niin tässä yhtälössä voisi olla järkeäkin:

"Vihreää, eli päästötöntä vetyä tuotetaan suoraan vedestä elektrolyysin avulla. Vesimolekyyli halkaistaan uusiutuvalla sähköllä ja jäljelle jäävällä vetyatomilla on kyky varastoida energiaa, joka voidaan hyödyntää liikenteen polttoaineena, lämmitysenergiana, sähkönä tai jättää energiavarastoksi tasapainottamaan sääolojen synnyttämää luonnollista tuotannonvaihtelua ja kysyntäpiikkejä. Synteettisiä sähköpolttoaineita, kuten metanolia voidaan valmistaa synteesiprosessissa hiilestä ja vihreästä vedystä, hyödyntämällä esimerkiksi läheisen tehdasalueen hiilidioksidipäästöjä. Teollisuustoimijoiden symbioosit vähentävät yhteistä hiilijalanjälkeä ja tarjoavat uusia liiketoimintamahdollisuuksia sekä tehokkaampaa maankäyttöä.

Energiayhtiö Helenin 3H2 – Helsinki Hydrogen Hub on hankkeena ensimmäinen laatuaan, ja siinä yhdistyy päästöttömyys sekä vedyn neljä käyttömahdollisuutta: sähkö, liikenne, lämmitys ja energiavarasto. Laitoksen ainutlaatuinen ominaisuus on pystyä muuntamaan vety takaisin sähköksi polttokennon avulla (Power-to-H2-to-Power) ja syöttää sähkö verkkoon silloin, kun siitä on niukkuutta.

Vedyntuotantoon tähtäävän pilottiprojektin avulla Helen pyrkii luomaan tarvittavia kyvykkyyksiä ja oppeja laajamittaisen Power-to-X-tuotannon tarpeisiin. Toteutuessaan hanke vähentää hiilidioksidipäästöjä liikenteessä ja kaukolämmön tuotannossa jopa 70 000 tonnia laitoksen 20 vuoden elinkaaren aikana."

https://www.sweco.fi/ajankohtaista/lehdistotiedotteet/sweco-voitti-vedyntuotannon-ja-jatkojalostuksen-hankkeen-helenilta/?fbclid=IwAR3NrwljraGZhOmStGDhuUCXU-GJqqL04oB-lZLZM1UfqyyGKAZdhKW7FJg

8

175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vetyfanaatikkokin sen jopa myöntää ja olen kerrankin hänen kanssaan samaa mieltä. Yksityisautoiluun on vielä pitkä matka ja raskaskalustossa vety voisi ehkä sopia JOS vetykuljetukset ovat aidosti kilpailukykyisiä kustannuksiltaan.

      "Mitä vety-yksityisautoiluun EU:ssa tulee, niin sen mahdollinen yleistyminen on varmastikin varsin kaukana tulevaisuudessa, ei heti tämän tai heti huomisen todellisuutta. Prioriteettinä teollisuus ym. raskaammat toimialueet. Myös vihreän vedyn massatuotanto tulisi ensin saada linjaan, vety kuluttajaystävälliselle tasolle ja raskaampi liikenne "ruokittua" ennen kuin voisi ajatella laajemmin yksityisautoilua."

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17680542/vihreaa-vetya-biomassasta-1-5-euroakg---3-euroakg

      • Anonyymi

        "Vetyfanaatikkokin sen jopa myöntää ja olen kerrankin hänen kanssaan samaa mieltä. Yksityisautoiluun on vielä pitkä matka ja raskaskalustossa vety voisi ehkä sopia JOS vetykuljetukset ovat aidosti kilpailukykyisiä kustannuksiltaan."

        Mikäli yhden ainoan patteriaatteen fanaatikolla olisi edes alkeellista lukutaitoa, älyllistä rehellisyyttä ja objektiivisyyttä, niin hän olisi projisoimatta omia ominaisuuksiaan toiseen osapuoleen.

        Siitä alkaen, kun olen noin parisen vuotta sitten aika ajoin tänne kommentoinut, on kantani pysyt täysin samana, eli vety-yksityisautoilun laajempi mahdollisuus selviää vasta pitkällä aikavälillä mikäli on toteutuakseen ja se tapahtuu jos on tapahtuakseen, vetytalouden ison kuvan etenemisen myötä.

        Alusta alaken olen kertonut seuraavani vetytalouden ison kuvan kehittymistä, polittisia linjauksia vetytalouden suhteen, sekä sen myötä vetytalouden realismia, eli sitä mitä tuolla saralla konkreettisesti toteutetaan, aloitettuja hankkeita, toteuttajatahoja, sopimuksia, sekä vetytalouteen investointeja.

        Edelliseen liittyen seuraan myös mitä ja mitkä tahot tekevät vety-mobiliteetin saralla, kumipyöristä raideliinketeeseen ja ilmailuun jne.

        Tämä tarkoittaa että patterifanaatikkojen mallista poiketen en ole lyönyt mitään mustavalkoisesti valmiiksi lukkoon.

        Olen myös toistuvasti toivonut synteettisistä polttoaineista voitavan kehittää ekologisesti että massatuotannoltaan kestäväa vaihtehto. Valitettavasti se on vielä hypöteesin tasolla, vaikka moni alan iso taho tekeekin kovasti kehitystyötä sen suhteen.

        EU:n jo tekemät ja linjaamat poliittiset vetylinjaukset tukipaketteineenkin kertovat kuitenkin omaa vahvaa kieltään vetytalouden kehityksestä, kuten alla olevakin.

        "Europe’s energy crisis is boosting green hydrogen. Is it finally a real alternative?"

        "In just a few months, the Ukraine war also sparked $73 billion (€71 billion) in fresh investment in green hydrogen, he wrote in a recent report on the topic."

        "The European Union has launched a €3 billion green hydrogen bank to support the sector, while the United States introduced a massive tax credit of $3/kg to the production of green hydrogen via its Inflation Reduction Act (IRA)."

        "The US move has proved a remarkable boon, driving the cost of new green hydrogen products below $2/kg, to the point where it becomes “too cheap” to ignore, Mbuk told Euronews Next."

        - https://www.euronews.com/next/2022/11/24/europe-energy-crisis-is-boosting-green-hydrogen-is-it-finally-a-real-alternative


    • Anonyymi

      Kunhan vihreää vetyä tuotettaisiin edes sen verran riittää öljynjalostukselle ja sen jälkeen terästeollisuudelle.

      Näiden kautta saataisiin paras ympäristöhyöty. Näissä molemmissa yksiköt on suuria joten jakeluverkkokaan ei ole ongelma. vedyn tuotanto voisi keskittyä käyttöpaikan viereen.

    • Anonyymi

      Lentoliikenne? Laivaliikenne?

    • Anonyymi

      Toisessa linkissä puhutaan vedyn tuotannon aloittamisesta 2024, mutta toisessa 2026-2027. Näin jälleen vetyprojekteilla kestää suurista puheista huolimatta vaikka puhutaan siis samasta Helenin Vuosaaren kohteesta.

      https://www.sweco.fi/ajankohtaista/lehdistotiedotteet/sweco-voitti-vedyntuotannon-ja-jatkojalostuksen-hankkeen-helenilta/?fbclid=IwAR3NrwljraGZhOmStGDhuUCXU-GJqqL04oB-lZLZM1UfqyyGKAZdhKW7FJg

      https://www.helen.fi/uutiset/2024/helen-investoi-helsingin-ensimmaiseen-vihrean-vedyn-tuotantolaitokseen

    • Anonyymi

      Teollisuudessa vedystä saadaan kaikki irti kun elektrolyyttilaitoksen tuottama vedyn sivutuotteet saadaan myös myytyä. Lämpö myydään kaukolämpöverkkoon ja happi myydään teollisuuden käyttöön esim. kaasuhitsausta varten. Pörssisähkön ollessa kallista voidaan muuttaa vety takaisin sähköksi omassa voimalassa (vaikkakin hieman huonolla hyötysuhteella). Kun mitään ei mene hukkaan, niin vedyn tuotannossa päästään oikeasti plussalle taloudellisesti pitkässä juoksussa. Näin muuntoprosessien vaiheet eivät mene niin pahasti hukkaan.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17241677/tulevaisuuden-vetytalous-on-pitkaan-viherpesua-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17237413/tieteellista-pohdintaa-vetytaloudesta-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17717322/koska-julkistetaan-vetytankkausaseman-kuluttajahinta-suomessa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18669498/vety-on-todellisuudessa-melko-tehotonta-energiaa-muuntoprosessien-takia-

      Mutta vetyliikenne on sitten ihan toinen juttu vedyn osalta, jossa hölmöjä huijataan kauniilla korupuheilla.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18315455/vetyfanaatikot-valehtelevat-sinulle-ja-houkuttelevat-vetyansaan-

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Vetyhöpö kun ymmärtäisi, että ei tässä ole mitään vastakkainasettelua akkusähköä vastaan , vaan selkeää faktaa ja taloudelliselta kannalta mietittyä ja laskettua asiaa. Hlöautoihin ei vetyä kannata käyttää, koska se on kallista ja jakelu hankalaa ja kallista.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 521
      7950
    2. Mitä sanoisit kolmella sanalla

      kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      233
      2745
    3. Kun katsoin häntä

      Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      26
      2611
    4. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

      On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      164
      1999
    5. Haluisin niin

      Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      121
      1881
    6. 24h Kirppis

      Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      7
      1644
    7. Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata

      Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p
      Uusikaupunki
      2
      1386
    8. Minkälainen koti

      kaivatullasi on?
      Ikävä
      80
      1242
    9. Nyt mielipiteitä kehiin?

      Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      62
      1198
    10. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

      Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      4
      1175
    Aihe