Tieteellistä pohdintaa vetytaloudesta.

Anonyymi

Mistä löytyy eri opinnäytetöitä ja tutkijoiden kattavia tutkimuksia vetytaloudesta? Laita niitä linkkejä tähän ketjuun. Ja nyt tarkoitan sitten oikeasti monen sivun infopläjäystä enkä vain uutisia tai muita lyhyitä artikkeleita, joissa informaatio on oikeasti aika vähäistä.

Tämä on mielestäni paras minkä olen löytänyt. Huomatkaa että se oli jo vuodelta 2007 ja tutkija koittaa laajasti kertoa vetytalouden eri osa-alueista, että miksi vetytalous ei kannata. Varmasti löytyy myös niitä jotka kannattavat?

https://www-thenewatlantis-com.translate.goog/publications/the-hydrogen-hoax?fbclid=IwAR1M9h_dzFpaOjIvgBKdqL0e0KXQUwmMufoAFIINvrJEOynvGLAWOm65E48&_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi

21

1154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olisiko tämä lisäosa se mitä haet.

      "Google Scholar on yhdysvaltalaisen Googlen tuottama maksuton hakupalvelu, jonka avulla voi etsiä tieteellisiä julkaisuja. Palvelu avattiin 18. marraskuuta 2004, ja se on nykyisin käytettävissä neljällätoista eri kielellä, myös suomeksi"

    • Anonyymi

      Vetynarsisti on kumman hiljaa tästä tutkimuksesta vaikka itse nimenomaan kaipaa faktatietoa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ohessa hieman taloustiteellistä ... "$11 trillion investment" .... informaatiota sen suhteen miten vihreään vetytalouteen ollaan investoimassa tietyllä aikajanalla ... oletettavasti triljoonainve$toijilla on laskutikut teknologian suhteen ihan hyvin hallussa.

      .

      "Why green hydrogen is the renewable energy source to watch in 2021"

      "Bloomberg NEF estimates that an $11 trillion investment in production and storage worldwide through 2050 and more electricity than the world generates now to have green hydrogen meet a quarter of the world's energy needs."

      "Green hydrogen solves "a number of problems" when trying to de-carbonize the energy and industrial sectors, Randy Bell, director of the Global Energy Center at the Atlantic Council, a nonpartisan think tank, told ABC News."

      - https://abcnews.go.com/Technology/green-hydrogen-renewable-energy-source-watch-2021/story?id=74128340


      ;-)

      • Anonyymi

        Kiitos tiedosta että vetyinfran rakentaminen maksaa ihan tolkuttomasti ja se varmasti rakennetaan merkittävillä yhteiskunnan tuilla. Edes muutama biljoona tuosta 11 biljoonasta on melkoinen ponnistus yhteiskunnalle.


    • Anonyymi

      Hyvää pohdintaa paljon vedystä tieteellisesti. Valmistus, kuljetus, kustannukset, vetytekniikasta yleisesti, ominaisuudet, vedyn vaarat, Suomen puretuista vetytankkausasemista, vedyn lainsäädäntö jne.

      https://core.ac.uk/download/pdf/196554128.pdf

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuossa Espoon vetyselvityksessä kerrotaan useassa kohdassa että nykytekniikalla vedyn kanssa on vielä merkittäviä haasteita ja siinä ei ole käytännössä järkeä kun ottaa koko elinkaaren sekä energiahukan huomioon. Kallista ja hankalaa tekniikkaa siis.


    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tässä Ylen podcastissa on kerrottu vetytalouden merkittävistä ongelmista ja miksi se on käytännössä toistaiseksi utopiaa jotta VIHREÄÄ vetyä riittäisi kasvavaan kysyntään. Aivan liikaa ongelmia kun otetaan kokonaisuus huomioon. Vaikka otsikko viittaa valkoiseen vetyyn maan uumenissa, niin siinä kerrotaan myös kaikenlaisia VIHREÄN vedyn ongelmista että miksi laajan vetytalouden pystyyn saaminen ja ylläpito on kallista sekä hankalaa. On siis hienoja teorioita paperilla vetytaloudesta, mutta asiantuntija kertoo myös kattavasti myös niistä ongelmista että miksi vetytalous nykytekniikalla käytännössä epäonnistuu.

      "Yllättävä löytö maan alta: nopeimmat poraavat jo uutta päästötöntä polttoainetta – geologista vetyä."
      https://areena.yle.fi/1-75943719

    • Anonyymi

      Vedyn energiatiheys on 33 kWh/kg. Kilo nestemäistä vetyä on tilavuudeltaan 14 litraa.
      Vetyautoissa käytetyllä polymeeripolttokennolla vetykilosta saadaan 15 kWh sähköä.
      Vetyauto on sarjahybridi, jossa ajoakkua lataa polttomoottorin sijasta polttokenno. Siinä on siis ihan samanlainen sähkömoottori ja akku elektronisine järjestelmineen kuin akkusähköautoissa. Tämän päälle vetytankit ja polttokenno apujärjestelmineen.
      Ihanneolosuhteissa sähköautot voivat päästä kulutuslukemiin 15 kWh/100 km. Vetyauton kulutuslukema on siis parhaimmillaan luokkaa 1 kg/100 km tai litroina 14 l/100.
      Jos vetyä tuotetaan elektrolyysiä käyttäen, sähköä kuluu noin 70 kWh jokaista tuotettua vetykiloa kohti. Vedyn nesteytykseen kuluu energiaa noin 10 kWh.
      Sillä sähkömäärällä, jolla vetyauto saadaan kulkemaan 100 km, vastaava akkusähköauto kulkee samoissa olosuhteissa kolminkertaisen matkan. Tämä on tärkein syy sille, miksi vetyautosta ei ole vaihtoehdoksi akkusähköautolle.
      Viiden sadan kilometrin matkaan vetyautolla tarvitaan vähintään viisi kiloa vetyä. Nesteytetty vety tarvitsee säilyäkseen nestemäisenä joko 700 bar paineen tai −253 °C lämpötilan. Viisi kiloa nesteytettyä vetyä tarvitsee paksuseinäisen painesäiliön , jonka sisätilavuus on 70 litraa. Tämän kokoinen painesäiliö vie auton sisätiloista 120-140 litraa, sylinterimäisestä muodosta johtuen käytännössä tilaa hukkuu enemmän. Mainittakoon vielä, että vety on materiaaliteknisesti haastava aine, koska pienen molekyylikokonsa vuoksi se "liukenee" metalleihin haurastuttaen niitä.
      Painoa viiden kilon vetysäiliöllä on noin sata kiloa, vetyauton polttokennon paino kaikkine apulaitteineen on luokkaa 70 kg. Tämän lisäksi vetyauton voimalinjaan kuuluu hybridiautojen tapaan muutaman kilowattitunnin akku. Vertailun vuoksi 60 kWh akusto painaa noin 300 kg, eli periaatteessa vetyauto on vastaavaa akkusähköautoa kevyempi, mutta kompensoiko tämä vetyauton muut heikkoudet?
      Sähköä on saatavilla milteipä kaikkialla. Vetyautojen vaatimaa tankkausinfrastruktuuria ei ole, eikä sitä ole taloudellisesti järkevää rakentaa muuten kuin mahdollisesti raskaan liikenteen tarpeisiin keskeisten rahtihubien yhteyteen. Kuten esimerkiksi Lietoon Postin lajittelukeskuksen tarpeisiin.
      #Vety henkilö- ja pakettiautossa.
      Pari muuttujaa vetyautoista:
      1. Jäätyminen. Vetypolttokenno on virtausakku, joka tuottaa sähköä hapettamalla vetyä ilman hapella. Reaktiossa muodostuu vettä. Kun lämpötila putoaa miinuksen puolelle, vesi jäätyy. Kun polttokennossa oleva vesi jäätyy, se tukkii kennon. Lisäksi jäätyvä vesi voi laajetessaan rikkoa rakenteita.
      Ratkaisu on joko pitää kennon lämpötila plussan puolella tai vaihtoehtoisesti varustaa se tehokkaalla lämmitysjärjestelmällä. Tähän tarvitaan joko akkukapasiteettia tai vaihtoehtoisesti ulkoinen virransyöttö. (Hetkinen, eikös vetyauton etu pitänyt olla juuri se, ettei tarvitse "leikkiä piuhojen kanssa" eikä siinä ole akkua?)
      2. Platina ja iridium. Vetysähköautoissa käytettävä polymeeripolttokenno tarvitsee toimiakseen katalyyttina kahta harvinaista ja siksi kallista metallia, platinaa ja iridiumia. Kummankin hinta on ollut nousussa ja rasittaa polttokennojen valmistajien taloutta. Usein esitetään väitteitä, ettei maailmassa ole riittävästi akkumineraaleja. Ilmeisesti platinaa ja iridiumia sitten on, vai?
      3. Vety. Vety on molekyylikooltaan niin pieni, että se tunkeutuu helposti muiden aineiden hilarakenteisiin sisään aiheuttaen siellä vetyhaurautena tunnetun ilmiön, joka heikentää esimerkiksi teräksen iskusitkeyttä. Erilaisten liitosten tekeminen vetyjärjestelmiin on samasta syystä haastavaa. Vetysäiliöt, putkistot sekä järjestelmän muut osat on valmistettava vahvoiksi ja kestäviksi. Siksi vetyautot eivät ole vastaavia sähköautoja kevyempiä.
      Toinen vedyn ominaisuus on se, että sen tilavuus suhteessa painoon on nesteeksikin puristettuna valtavan suuri. Vetyautojen polttoainesäilön tilavuus ilmoitetaankin tarkoituksellisesti harhaanjohtavan mielikuvan synnyttämiseksi kiloina, ei litroina. Esimerkiksi Toyota Mirain yhteisvolyymiltaan 5,5 kg vetytankit ovat ulkoiselta tilavuudeltaan 140 litraa. Yksi litra bensiiniä sisältää suunnilleen saman verran energiaa kuin kuusi litraa tankkiin puristettua vetyä.
      Kolmanneksi vety on erittäin reaktiivinen aine, eli se pyrkii muodostamaan yhdisteitä muiden alkuaineiden kanssa. Esimerkiksi ruosteen (hapettunutta rautaa) kanssa kosketuksiin joutuessaan vety laukaisee reaktion, jonka tuottama energia riittää itsesyttymiseen. Tämän vuoksi vedyn kanssa toimittaessa laitteistojen suunnittelu ja ylläpito ei ole mikään helppo rasti.
      4. Vetyauto on sarjahybridi. Siinä on sähköauton voimalinja akkuineen, tehoelektroniikkoineen ja sähkömoottoreineen. Ainoa ero akkusähköautoon on se, että vetysähköautossa on vetypolttokenno, joka lataa ajon aikana akkua. Akkua tarvitaan syöttämään sähköä sähkömoottorille vaihtelevan tehontarpeen mukaan. Lisäksi akkua tarvitaan lämmittämään polttokenno käynnistysvaiheessa kemiallisen reaktion vaatimaan lämpötilaan.

    • Anonyymi

      5. Katalyyttien degeneroituminen. Polttokennojen toiminnassa tarvittava ilma on kaasuseos, jonka komponenteista osa - lähinnä hiilidioksidi - pyrkii reagoimaan katalyyttien kanssa muodostaen yhdisteitä jotka heikentävät polttokennon toimintaa. Tämän vuoksi polttokennon elinkaari on lyhyt.

    • Anonyymi00021

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

      10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      278
      10219
    2. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

      vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      233
      5906
    3. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

      Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      173
      5394
    4. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

      * * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      92
      5010
    5. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      19
      3305
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      6
      2676
    7. Ootko sä nainen suuttunut

      jostain? Harmi jos tullut väärinkäsityksiä.
      Ikävä
      214
      2572
    8. Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää

      Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.
      Ikävä
      17
      2414
    9. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2234
    10. Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen

      Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell
      Maailman menoa
      381
      2181
    Aihe