Farmari Volvon takakonttiin on asennettu 200 watin subbari, josta lähtevän äänen intensiteetti 1,0
metrin etäisyydellä on 15,92 W/m2
.
a. Määritä äänen intensiteetti kuljettajan paikalla, jonka etäisyys kaiuttimesta on 2,2 metriä.
b. Laske intensiteettitaso kuljettajan paikalla.
c. Onko kuljettajan kuulo vaarassa? Perustele
Fysiikan tehtävä
4
246
Vastaukset
- Anonyymi
No nyt on!
- Anonyymi
15w/m^2 on suhtian raju. Tappaa alle 10 kiloiset lapset parin metrin säteellä.
- Anonyymi
Suhteellisuusteorian mukaan tuo on suhteettoman kovaa.
- Anonyymi
a. Äänen intensiteetti kuljettajan paikalla voidaan laskea lain mukaan:
I2 = I1 * (r1 / r2)^2
I2 = äänen intensiteetti kuljettajan paikalla (W/m2)
I1 = äänen intensiteetti 1 metrin etäisyydellä (W/m2)
r1 = etäisyys kaiuttimesta 1 metrin etäisyydellä (m)
r2 = etäisyys kaiuttimesta kuljettajan paikalla (m)
Äänen intensiteetti kuljettajan paikalla on:
I2 = 15,92 W/m2 * (1 m / 2,2 m)^2 = 4,73 W/m2
b. Intensiteettitaso voidaan laskea lain mukaan:
L = 10 * log(I / I0)
L = intensiteettitaso (dB)
I = äänen intensiteetti (W/m2)
I0 = äänivärähtelyn mittaustekninen perusarvo (W/m2)
Intensiteettitaso kuljettajan paikalla on:
L = 10 * log(4,73 W/m2 / 1 x 10^-12 W/m2) = 117 dB
c. Intensiteettitaso kuljettajan paikalla on 117 dB, mikä on merkittävästi yli terveen kuulon sietokyvyn rajan eli 85 dB. Tämä tarkoittaa, että kuljettajan kuulo on vaarassa, koska hänen kuulonsa altistuu liian suurelle äänitasolle. Vaarallinen altistuminen äänelle voi aiheuttaa kuulon vaurioita, kuten kuulovaurioita tai kuulon heikkenemistä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1059423
- 494591
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021976Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html421901- 241620
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131381Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,381297Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk54917Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31902Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v30893