Nimike on varsin harhaanjohtava. Kyseessä on kuitenkin laite, joka on lähinnä pieni tietokone, jossa nyt on kylkiäisenä puhelinkin.
"Puhelin"-sana tulee puhumisesta, jonka ihminen tuottaa itse, ilman laitteen apua. Puheen välittämiseen taas riittää yksinkertainenkin laite, siinä ei suurempaa älyä tarvita.
Nykyisistä laitteista pitäisi "älypuhelimen sijasta käyttää esim. nimitystä taskutietokone.
Älypuhelin
13
320
Vastaukset
- Anonyymi
Älypuhelimet ovat nykyään niin älykkäitä että monet eivät näköjään tajua niistä yhtään mitään.
Ihan oikeita taskutietokoneita oli jo 1980-luvulla. Tosin niillä oli turha yrittää soitella muuta kuin MS-DOSin tuottamaa piip-piip-ääniä ja säkkijärven polkkaa. - Anonyymi
Kyse on siitä, että nykyinen kännykkä on kehittynyt laitteesta, jonka pääasiallinen funktio oli puhelun mahdollistaminen laitteesta toiseen. Missä vaiheessa se lakkaa olemasta puhelin?
- Anonyymi
Joo niin äly-sitä, äly-tota kaikkialla. Olisi kai tuo äly-nimitys pitänyt säästää siihen kun laitteisiin tulee tekoälyä käyttöön mutta se on nyt käytetty kuvaamaan lähinnä kai nettiyhteyttä. No, kaipa niille tuleville älylaitteillekin joku nimi keksitään.
- Anonyymi
"kaipa niille tuleville älylaitteillekin joku nimi keksitään."
Mitä tarkoitat "tulevilla älylaitteilla"? Kiinnostaisi kuulla, jos tulevasta olisi jotain visioita tai näkemyksiä jo olemassa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"kaipa niille tuleville älylaitteillekin joku nimi keksitään."
Mitä tarkoitat "tulevilla älylaitteilla"? Kiinnostaisi kuulla, jos tulevasta olisi jotain visioita tai näkemyksiä jo olemassa?AI, suomeksi tekoäly. Kyllä tuosta materiaalia löytyy. Jonkinlaista alkeellista versiotahan jo on olemassakin mutta kehittymässä olevaa teknologiaa vielä enimmäkseen.
- Anonyymi
Käsitin, että koska laitetta käytetään enemmän kädessä pienenä käsitietokoneena kuin puhumiseen, nimi voisi olla puhelimen sijasta käsitin.
- Anonyymi
Älypuhelin voi periaatteessa tarkoittaa myös pöytätietokonetta, jossa on lisävarusteena kuulokemikrofoni tai luuri. Lankapuhelimen koteloon mahtuisi pieni keskusyksikkö, jossa voi olla lisäksi usb- ja hdmi-liitäntä näyttöä ja näppäimistöä varten.
Tällöin puhutaan älypuhelimesta, joka ei ole taskutietokone.- Anonyymi
"liitäntä näyttöä ja näppäimistöä varten."
No ei tosiaankaan ole enää "taskutietokone" ja pöytä-alaakin vie aikas paljon.
Eikös vastaavan viritelmän saisi rakenneltua pienestä läppäristä, jossa sim-kortti paikka, jolloin sen voisi ottaa mukaankin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"liitäntä näyttöä ja näppäimistöä varten."
No ei tosiaankaan ole enää "taskutietokone" ja pöytä-alaakin vie aikas paljon.
Eikös vastaavan viritelmän saisi rakenneltua pienestä läppäristä, jossa sim-kortti paikka, jolloin sen voisi ottaa mukaankin?Muutama vuosikymmen sitten oli käytössä nimitys kämmykkä, kämmentietokone.
- Anonyymi
Aivan totta tosiaan https://youtu.be/aXgtP0wxyLM & https://youtu.be/q5Uh0yG0ckM
-se hulluttaa, just se - Anonyymi
Jos puhelin on älykkäämpi kuin käyttäjänsä niin kyllä silloin on kyseessä älypuhelin.
- Anonyymi
Markkinointikikkahan se "äly" nimessä on. Kuten ikifuturistinen i-liite. Tavallisempi tai realistisempi nimi ei olisi niin myyvä.
Toisaalta hyviä monipuolisuutta kuvaavia nimiä ei ole kovin helppo keksiä. Miten olisi "monifunktiopuhelin" tai "integratiivilaite"? "Kätevä taskulaite"? Kovin hienon kuuloisia, eikö? Myisivät hyvin? Ehkä äly-liite on kuitenkin parhaimpia, jotka tuovat lähelle mielikuvaa mitä laite voi tarjota, yksinkertaisesti, vaikka liioitteleekin. - Anonyymi
Korttipakka, jauhosäkki, purjevene, älypuhelin,....
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166070Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334167- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582100Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441866- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579