Saa toki kertoa itse, jos niin haluaa, mutta lähinnä tässä oli ajatuksena viihde ja sitä varten Hesari tuuppasi tuollaisen "aikakoneen", jonka pitäisi haarukoida kunkin aikajakson yleisimpiä lahjuksia jne.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009255745.html
Oma tulos on tuo alla, ei tuo ihan pieleen mennyt:
Leikki-iässäsi vuosikymmen oli jo vaihtumassa tai vaihtunut 1980-luvulle, ja lahjavuori kuusen alla alkoi kasvaa. Kasarin alun suurimpia hittejä oli älypeli Rubikin kuutio, joka keksittiin vuonna 1974.
Monen toivelistalla oli myös Scalextric-autorata, jossa kilpa-autot olivat kauko-ohjattavia.
Lastenohjelmat alkoivat yhä vahvemmin määrittää sitä, mitä leluja tulee seuraavaksi markkinoille. Televisiossa pyörivät Pätkis, Smurffit ja Barbapapat.
Ensimmäinen Tähtien sota oli saanut ensi-iltansa 1977, ja elokuvan myötä lelukauppojen hyllyille ilmestyi valtava määrä Star Wars -leluja ja muuta fanitavaraa.
Lapsuutesi joululahjat?
75
83
Vastaukset
Autorataa pyysin joskus, liian kallis en saanut. Kauko-ohjattavaa pyysin, liian kallis en sanut. Barbia pyysin, sain joululahjaksi, vaikka sekin oli liian kallis. Mulla ei ollut paljon leluja. Leikin paljon ulkona juoksuleikkejä, piiloa, pyöräilin ja rakentelin majoja.
En minäkään sinällään noita saanut, vaan säästelin rahoja ja ostin itte mitä hinkusin. Kuten mm. kauko-ohjattavan ja Rubikin kuution jne. Pääosin oltiin pihalla riehumassa, yksin tai porukassa.
randombypasser kirjoitti:
En minäkään sinällään noita saanut, vaan säästelin rahoja ja ostin itte mitä hinkusin. Kuten mm. kauko-ohjattavan ja Rubikin kuution jne. Pääosin oltiin pihalla riehumassa, yksin tai porukassa.
Juu, säästöillä mäkin ostin jotain leluja. Mutta jännää, että barbeja sain aina lahjaksi. Muita ei ikään kuin osattu ostaa kai. 🤷🏼♂️😄
G-LoveR kirjoitti:
Juu, säästöillä mäkin ostin jotain leluja. Mutta jännää, että barbeja sain aina lahjaksi. Muita ei ikään kuin osattu ostaa kai. 🤷🏼♂️😄
Mä sain pitkälti sen mitä toivoin, mutta kun oli yh-talous ja ymmärsin rahan arvon jo polven korkuisena, niin en paljon pyydellyt. Mutta aina jokin lahjalista piti äitsylle tehdä, ettei se ole ihan eksyksissä kun kuitenkin halusi lahjoa minkä pystyi. Ja tädiltä sain aina tarvittavat itte neulotut villakamppeet, asia jota osasin tosissani arvostaa vasta teini-iässä.
Mä sain pitkälti sen mitä toivoin, mutta kun oli yh-talous ja ymmärsin rahan arvon jo polven korkuisena, niin en paljon pyydellyt. Mutta aina jokin lahjalista piti äitsylle tehdä, ettei se ole ihan eksyksissä kun kuitenkin halusi lahjoa minkä pystyi. Ja tädiltä sain aina tarvittavat itte neulotut villakamppeet, asia jota osasin tosissani arvostaa vasta teini-iässä.
Jep. Minusta tuntuu, että meillä oli rahasta aina tiukkaa, vaikka molemmat vanhemmat olikin ja töissäkin välillä molemmat, ettei vain isä. Isä nyt oli aina töissä. Äitillä oli taukoja työelämästä.
Rahat oli silti aina vähissä. Mutta menihän sitä tupakkaan, alkoon, autoihin ja kotimaanmatkailuun. Ei lelut niin tärkeitä ollu.G-LoveR kirjoitti:
Jep. Minusta tuntuu, että meillä oli rahasta aina tiukkaa, vaikka molemmat vanhemmat olikin ja töissäkin välillä molemmat, ettei vain isä. Isä nyt oli aina töissä. Äitillä oli taukoja työelämästä.
Rahat oli silti aina vähissä. Mutta menihän sitä tupakkaan, alkoon, autoihin ja kotimaanmatkailuun. Ei lelut niin tärkeitä ollu.Ajat oli silloin tiukemmat, kyllä se fyrkka aika tiukassa oli valtaosalla silloin. 90-luvulla asiat sitten alkoivat muuttumaan ja rahaa oli käytettävissä ihan eri tavalla. Mutta hyvä kun on niukkuudestakin kokemusta, eihän sitä tiiä mihin maailma vielä menee meidän elinaikana...
Ajat oli silloin tiukemmat, kyllä se fyrkka aika tiukassa oli valtaosalla silloin. 90-luvulla asiat sitten alkoivat muuttumaan ja rahaa oli käytettävissä ihan eri tavalla. Mutta hyvä kun on niukkuudestakin kokemusta, eihän sitä tiiä mihin maailma vielä menee meidän elinaikana...
Mjoo. Aika vähällä tulee kyllä toimeen, kun asennoituu niin että tulee. Olen ollut kova törsäämään rahaa nuorempana ja ajatellut hyvinkin materialistisesti. Ja pitää haalia kaikkee...
Nykyään ajattelen aivan päinvastoin. Kun puuhun kipee, niin hyvä jos maahan ei jää mitään muuta kuin jalanjäljet. 😛G-LoveR kirjoitti:
Mjoo. Aika vähällä tulee kyllä toimeen, kun asennoituu niin että tulee. Olen ollut kova törsäämään rahaa nuorempana ja ajatellut hyvinkin materialistisesti. Ja pitää haalia kaikkee...
Nykyään ajattelen aivan päinvastoin. Kun puuhun kipee, niin hyvä jos maahan ei jää mitään muuta kuin jalanjäljet. 😛Jotenkin olo on kaikinouolin kevyempi, kun on oppinut ajattelemaan materia kuution ulkopuolelta.
Riisumaan turhia juttuja pois. Menemään ihmisen alkulähteille, mikä oli luonnollista, mikä oli normaalia, mikä välttämätöntä ennen kuin sivistys teki valtauksensa kaupallisuuksineen. Ja samaan aikaan ihmisistä tuli turhamaisia.G-LoveR kirjoitti:
Nykyään ajattelen aivan päinvastoin. Kun puuhun kipee, niin hyvä jos maahan ei jää mitään muuta kuin jalanjäljet. 😛No nuorena sitä tuli elettyä suunnilleen kädestä suuhun, ei ollut niin tarkkaa eikä huolta huomisesta. Ja onhan se kaunista sinällään, olisi kiva kyetä uudelleen elämään huoletonna, mutta eipä se enää onnistu varttuneena.
Tärkeintä puuhun kiivetessä on se, että kun on latvassa, niin vielä jalat ylettää maahan 😁
- Anonyymi
Ihan pieleen meni tulos ja sitä odotinkin 😆 Toivoin epänormaaleja lahjoja ja niitä myös sain 🤣
- SheenaNo siis toivoin minäkin kaikkea jännää, mutta ne oli niin mahdottomia, etten saanut niitä enkä olisi itse voinut ostaakaan. Kuten esimerkiksi kuuraketti 🙄🤣
Oletko sinä siis epänormaali ihmisenäkin? Olen utelias pentele, aina ollut ja aina tulen olemaankin.- Anonyymi
No siis toivoin minäkin kaikkea jännää, mutta ne oli niin mahdottomia, etten saanut niitä enkä olisi itse voinut ostaakaan. Kuten esimerkiksi kuuraketti 🙄🤣
Oletko sinä siis epänormaali ihmisenäkin? Olen utelias pentele, aina ollut ja aina tulen olemaankin.En ihan noin jännää toivonut kuin kuuraketti 😂 Yleensä aika käytännöllistä tai muuta mukavaa oli tapana toivoa.
Toivoin viisivuotiaasta omaa magnetofonia, kelamankkaa. Sisareni sai sellaisen kun olin kolmevuotias, en tiennyt mitään hienompaa, aivan unelma. Ekaluokkalaisena kuuntelin sitä salaa 😬. Onneksi samoihin aikoihin isä osti stereot ja ryhdyin toivomaan LP levyjä ja omaa kasettimankkaa.
Ihan normaali olen ihmisenä, mutta en ehkä kaikkein tavallisemmasta päästä 🤔 Jos nyt tavallisia ihmisiä edes on.
- Sheena Anonyymi kirjoitti:
En ihan noin jännää toivonut kuin kuuraketti 😂 Yleensä aika käytännöllistä tai muuta mukavaa oli tapana toivoa.
Toivoin viisivuotiaasta omaa magnetofonia, kelamankkaa. Sisareni sai sellaisen kun olin kolmevuotias, en tiennyt mitään hienompaa, aivan unelma. Ekaluokkalaisena kuuntelin sitä salaa 😬. Onneksi samoihin aikoihin isä osti stereot ja ryhdyin toivomaan LP levyjä ja omaa kasettimankkaa.
Ihan normaali olen ihmisenä, mutta en ehkä kaikkein tavallisemmasta päästä 🤔 Jos nyt tavallisia ihmisiä edes on.
- SheenaKelamankkaa... Millä vuosisadalla olet syntynyt??? 😂
Tavallista tai täyspäistä ihmistä ei olekaan, se on jotenkin huojentavaa. Ja saa olla itse rauhassa omanlaisensa epätavallinen, omituinen ja vähän hullukin 😁
Mutta olet halutessasi hauska, se on riittää.
- Anonyymi
Meillä oli lahjoina pääasiassa hyötytavaraa. Uusia vaatteita, kenkiä, harrastusvälineitä.. ja joku sai aina jonkun lautapelin, joita pelattiin joulunpyhät ja muutenkin paljon. Leluja oli vähemmän. Elektroniikkapeli! Sellaisen muistan saaneeni.
xLinerJooo! Itellä se oli kans pitkälti hyötytavaraa, mutta lautapelejä tuli laidasta laitaan, jee! Ja elektroniikkapeli myös, olin jo unohtanut sen 🤗
Pehmeistä paketeista en tykännyt
No en minäkään muksuna... Sen tiesi heti, ettei sisällä ole mitään mitä kaipasi. Vanhemmiten tajusin, että pehmeät paketit on parhaat. Vielä paremmin se meni jakeluun, kun tuli ikään jossa naiset alkoivat tosissaan kiinnostaa, pehmeää pakettia... Joo!
Eipä tuo kyllä osunut. Toivelistan kestosuosikki oli airfix-muovisotilaat. Toki niitä ostettiin myös viikkorahoilla ja pyydettiin synttärilahjaksikin.
Ei voinut lapsena ymmärtää miten äiti oletti että olin unohtanut sotilaita kirjahyllyyn. Hiukan kun olisi tarkemmin katsonut niin olisi ymmärtänyt että siinä Saksalaiset alppijääkärit olivat koukkaamassa vihollisen kylkeen.Oooooi, ne ihanat muovisotilaat! Niitä oli joka paikassa, myös juuri kirjahyllyssä, huonekasveissa, akvaariossa, aivan kaikkialla. Niitä en muistaakseni saanut lahjaksi, vaan ostelin kaikki itse. Kuten koottavat pienoismallitkin.
Oooooi, ne ihanat muovisotilaat! Niitä oli joka paikassa, myös juuri kirjahyllyssä, huonekasveissa, akvaariossa, aivan kaikkialla. Niitä en muistaakseni saanut lahjaksi, vaan ostelin kaikki itse. Kuten koottavat pienoismallitkin.
Ihan Legojen veroisia siinä että sattuivat yhtä paljon jos niiden päälle yöllä astui.
M184 kirjoitti:
Ihan Legojen veroisia siinä että sattuivat yhtä paljon jos niiden päälle yöllä astui.
Ja kuinka ollakaan, pirun hyviä maastoutumaan myös urbaaniin ympäristöön :D
- Anonyymi
Sain lahjaksi kengurukepin. Päättelin jo tuolloin, että sen toimintaperiaate on luonnonlakien vastainen.
- Anonyymi
Me saatiin lapsena aina joululahjaksi lautapelejä. Niitä me sitten siskojen kanssa pelailtiin koko joululoma yöpuvuissa hengaillen aamusta iltaan ja suklaata syöden. Se oli ihan parasta joulussa. Vanhemmat olivat alkoholisteja ja jossain vaiheessa koti muuttui aina örveltävien aikuisten taistelutantereeksi niin nuo hetket siskojen kanssa on jääneet mieleen ja ne edustavat minulle joulua parhaimmillaan 😊
No meillä oli muutaman kaverin kanssa vastaava tilanne, toki kukin vietti joulusta alkuillan kotonaan, mutta sitten hieman sen jälkeen saatiin kokoontua yhteen jonkun luokse pelailemaan yötä myöten. Toki ei ihan 5v enää sillon oltu 😁
Kun alettiin tulemaan kaljotteluikään, niin homma jatkui, vain kaljoitettuna. Eikä siinä ikinä räkä poskella oltu, vaan naukkailtiin, niin ei tullut porua kenkään vanhemmilta. Oli kyllä kivoja iltoja ja öitä, hurjaa vääntöä peleissä ja julmettu naurun remakka 🤗- Anonyymi
No meillä oli muutaman kaverin kanssa vastaava tilanne, toki kukin vietti joulusta alkuillan kotonaan, mutta sitten hieman sen jälkeen saatiin kokoontua yhteen jonkun luokse pelailemaan yötä myöten. Toki ei ihan 5v enää sillon oltu 😁
Kun alettiin tulemaan kaljotteluikään, niin homma jatkui, vain kaljoitettuna. Eikä siinä ikinä räkä poskella oltu, vaan naukkailtiin, niin ei tullut porua kenkään vanhemmilta. Oli kyllä kivoja iltoja ja öitä, hurjaa vääntöä peleissä ja julmettu naurun remakka 🤗Tuollaiset hetket jää kyllä mieleen 🤗 Me ei siskojen kanssa ei (muistaakseni) juotu edes vanhempina mitään alkoholia, pikkusisko oli niin paljon nuorempi mutta naurua ja meteliä meistäkin lähti 😁
Joulu saattaa tuoda ihmisiä yhteen erikoisellakin tavalla, mahtavaa kun teillä oli noin hyvä porukka 🤗 Anonyymi kirjoitti:
Tuollaiset hetket jää kyllä mieleen 🤗 Me ei siskojen kanssa ei (muistaakseni) juotu edes vanhempina mitään alkoholia, pikkusisko oli niin paljon nuorempi mutta naurua ja meteliä meistäkin lähti 😁
Joulu saattaa tuoda ihmisiä yhteen erikoisellakin tavalla, mahtavaa kun teillä oli noin hyvä porukka 🤗Olihan se, omanlaisensa hauska kattaus. Hyviä hetkiä oli, oli paljon, joulujen ohellakin, myös ilman viinaksia.
Se o kiva että sulla on vastaavia kokemuksia sisarusten kanssa, ne on vaan niin erityisiä ryhmähetkiä, ei niitä oikein mistään saa enää, ellei sitten käy uskomaton tuuri 🤗- Anonyymi
Olihan se, omanlaisensa hauska kattaus. Hyviä hetkiä oli, oli paljon, joulujen ohellakin, myös ilman viinaksia.
Se o kiva että sulla on vastaavia kokemuksia sisarusten kanssa, ne on vaan niin erityisiä ryhmähetkiä, ei niitä oikein mistään saa enää, ellei sitten käy uskomaton tuuri 🤗Tuollaiset hetket on todella erityisiä vaikkei niiden erityisyyttä sillä hetkellä ymmärtänytkään. Ne kuitenkin antaa elämään paljon enemmän kuin pelkkiä mukavia hetkiä. Ne saattaa olla jopa koko elämän suuntaan vaikuttavia, sillä jos ajattelen, että olisin ollut yksin kestämässä kaikkea kotona tapahtuvaa, niin elämäni olisi saattanut ajautua ihan eri urille.
Nykyään on kyllä vaikea saada samaa tunnetta. Onneksi siskot on edelleen mukana elämässä eikä nauru ole yhtään vähentynyt vuosien saatossa 😊 Anonyymi kirjoitti:
Tuollaiset hetket on todella erityisiä vaikkei niiden erityisyyttä sillä hetkellä ymmärtänytkään. Ne kuitenkin antaa elämään paljon enemmän kuin pelkkiä mukavia hetkiä. Ne saattaa olla jopa koko elämän suuntaan vaikuttavia, sillä jos ajattelen, että olisin ollut yksin kestämässä kaikkea kotona tapahtuvaa, niin elämäni olisi saattanut ajautua ihan eri urille.
Nykyään on kyllä vaikea saada samaa tunnetta. Onneksi siskot on edelleen mukana elämässä eikä nauru ole yhtään vähentynyt vuosien saatossa 😊Ihmisen ikääntyessä joulutkin muuttavat muotoaan, samat asiat eivät ehkä enä ole niin tärkeitä eikä tietysti lapsuuden/nuoruuden joulujen taikaa itselle saa takaisin, tulee toisenlaista joulun taikaa. Yhteisöllisyys on kuitenkin yksi joulun tekijä, se monelta hieman unohtuu. Ja lapset antavat vahvan panoksen joululle, jos heitä jouluunsa saa mukaan.
Nyt kun itse pääosin viettelen joulun ihan itsekseni, niin joulutunnelmaan kyllä pääsen hyvin muistelemalla noita menneitä upeita jouluja, niitä ihmisiä eri ikäisinä, kaikkea sitä kaunista yhteistä ❤
- Anonyymi
Oli kaikki radat hermoratojen lisäksi.
- Anonyymi
Ikimjuistoisimmat joululahjat ovat varmaankin koiranpentu ja se kun toivoimme siskon kanssa commodore 64:sta ja saimmekin Amigan.
Onhan nuo olleet todella huikeita lahjoja ja yllätyksiäkin, todella upeaa 🤗
Itselle yksi parhaita jouluja oli, kun ostettiin kaverin kanssa yhdelle porukkamme jäsenistä Amiga kilkkeineen joululahjaksi. Oltiin sen kaverin kanssa jo duunissa silloin, 17 vanhana, ja muutenkin porukkamme kokoontui usein juuri tuon yhde kaverin luokse hengailemaan, niin oli oikeastaan kaikkien etu ja ilo se Amiga.- Anonyymi
Onhan nuo olleet todella huikeita lahjoja ja yllätyksiäkin, todella upeaa 🤗
Itselle yksi parhaita jouluja oli, kun ostettiin kaverin kanssa yhdelle porukkamme jäsenistä Amiga kilkkeineen joululahjaksi. Oltiin sen kaverin kanssa jo duunissa silloin, 17 vanhana, ja muutenkin porukkamme kokoontui usein juuri tuon yhde kaverin luokse hengailemaan, niin oli oikeastaan kaikkien etu ja ilo se Amiga.Joo. Toi oli vielä silleen, että Amigaa ei saanut vielä ostettua Suomesta kivijalasta. Mä en edes tiedä oliko isä tilannut sen suoraan jenkkilästä serkun kautta, mutta Suomesta niitä ei vielä saanut. Mä olon vielä niin pieni, etten tota tajunnut, mutta sisko tajusi ja oli ihan tohkeissaan siitä koneesta. Mä tajusin sen sitten vasta myöhemmin. Sitä ei siis todellakaan osattu odottaa.
Toi koira taas oli sellanen juttu, jonka isäni tuli silleen puolivahingossa pienessä humalassa luvanneeksi. Isä kun piti aina lupauksensa, niin sain sitten sen koiran. Oli meillä tosin koira jo ennen sitäkin, mutta se ei ollut minun koirani. Anonyymi kirjoitti:
Joo. Toi oli vielä silleen, että Amigaa ei saanut vielä ostettua Suomesta kivijalasta. Mä en edes tiedä oliko isä tilannut sen suoraan jenkkilästä serkun kautta, mutta Suomesta niitä ei vielä saanut. Mä olon vielä niin pieni, etten tota tajunnut, mutta sisko tajusi ja oli ihan tohkeissaan siitä koneesta. Mä tajusin sen sitten vasta myöhemmin. Sitä ei siis todellakaan osattu odottaa.
Toi koira taas oli sellanen juttu, jonka isäni tuli silleen puolivahingossa pienessä humalassa luvanneeksi. Isä kun piti aina lupauksensa, niin sain sitten sen koiran. Oli meillä tosin koira jo ennen sitäkin, mutta se ei ollut minun koirani.No siinä iskä saanut sitten hiukan tehdä töitä, että on Amigan saanut tilattua Suomeen, se ei ollut vanhaan aikaan mitenkään helppo show tilata tavaraa Venäjän naapuriin.
Kiva että iskä on pitänyt lupauksensa, vaikka olisi pikku hutikassa lupauksen antanutkin. Se on hyvää vanhemmuutta, hyvää mallia ja tietty mieluisa lahjakin.
En saanut leluja. Sain vain vaatteita.
Sen vuoksi köyhyydestä huolimatta anna lapsilleni leluja ja opettavaisia leluja. Ei ollut edes herkkuja eikä ruokaa kotona.
valtakunta kirjoitti:
Sen vuoksi köyhyydestä huolimatta anna lapsilleni leluja ja opettavaisia leluja. Ei ollut edes herkkuja eikä ruokaa kotona.
Pika ryynejä kyllä söin kun isäni toi ruokajonosta söin sokerin ja maidon kera ja tonnikala purkkeja.
valtakunta kirjoitti:
Pika ryynejä kyllä söin kun isäni toi ruokajonosta söin sokerin ja maidon kera ja tonnikala purkkeja.
Joten elin 90luvulla.
Näin se meni pitkälti itselläkin, lahjat olivat enimmäkseen ns. hyötytavaraa, mutta oli toki joitain leluja tms. turhakkeitakin. Ajat eivät olleet loistavat 70/80 taitteen ympärillä, eivätkä todellakaan 90-luvun aikana, se oli karua ja kovaa aikaa useimmille.
Näin se meni pitkälti itselläkin, lahjat olivat enimmäkseen ns. hyötytavaraa, mutta oli toki joitain leluja tms. turhakkeitakin. Ajat eivät olleet loistavat 70/80 taitteen ympärillä, eivätkä todellakaan 90-luvun aikana, se oli karua ja kovaa aikaa useimmille.
Ostin lapsille leluja muutamilla tonneilla. Suunitelma on maksaa rintamaidon luovutuksilla ja lapsilisä ylimääräisellä. ostimme myös laskettelu kausikortit isommille. 13v ja 15v. Laskettelusukset saa ostaa vielä ja välineet.😁 13v meni koulun kanssa kerran ohjauksessa joten opettaa myös 15v laskettelemaan suksilla.
valtakunta kirjoitti:
Ostin lapsille leluja muutamilla tonneilla. Suunitelma on maksaa rintamaidon luovutuksilla ja lapsilisä ylimääräisellä. ostimme myös laskettelu kausikortit isommille. 13v ja 15v. Laskettelusukset saa ostaa vielä ja välineet.😁 13v meni koulun kanssa kerran ohjauksessa joten opettaa myös 15v laskettelemaan suksilla.
Onneksi ajat ovat nyt toiset ja on mahdollista hemmotella mukuloita 🤗
Ihanaa joulua sinulle ja perheellesi Valtakunta!randombypasser kirjoitti:
Ihanaa joulua sinulle ja perheellesi Valtakunta!Hei kiitos sinulle. Ei se helppoa hemmotella. Tänä jouluna on vaan mahdollista kun saarikko toisen lapsilisän lapsille monta lautapeliä. Kehittäviä leluja katsoin ostin myös mitä lapsi halusi kun en nähnyt mitään hyötyä taitoihin siinä. Mutta vielä on paljon velkaa mitä maksella pois.
S-pankin boonukset säästöt joita joulua varten säästettiin meni ruokaan. Kaikki säästöt ruokaan ja suojiin FFP2 lapsille kouluun. Inflaation takia.valtakunta kirjoitti:
Hei kiitos sinulle. Ei se helppoa hemmotella. Tänä jouluna on vaan mahdollista kun saarikko toisen lapsilisän lapsille monta lautapeliä. Kehittäviä leluja katsoin ostin myös mitä lapsi halusi kun en nähnyt mitään hyötyä taitoihin siinä. Mutta vielä on paljon velkaa mitä maksella pois.
S-pankin boonukset säästöt joita joulua varten säästettiin meni ruokaan. Kaikki säästöt ruokaan ja suojiin FFP2 lapsille kouluun. Inflaation takia.Toivotaan sosiaali maksaa sähkölaskun kun tuleva on 2000€ suurinpirtein kun se nousi 8 centistä 33censttiin. Ja viimeksi saatiin 500€ sähkölaskun.
Ihanaa joulua sinulle ja perheellesi Valtakunta!Ruokarahakin loppu kesken koska viimeinen viikko oli tuskaa onneksi isäni auttoi rahallisesti.. vaunut oli pakko ostaa kun en pysty kivutta kävelemään. Kun venäytin selän 7.12 ja 17.12 pääsin vasta käveleen kipua vastaan enkä voi tehdä mitään. Synnytys voi tapahtua koska tahansa.
valtakunta kirjoitti:
Ruokarahakin loppu kesken koska viimeinen viikko oli tuskaa onneksi isäni auttoi rahallisesti.. vaunut oli pakko ostaa kun en pysty kivutta kävelemään. Kun venäytin selän 7.12 ja 17.12 pääsin vasta käveleen kipua vastaan enkä voi tehdä mitään. Synnytys voi tapahtua koska tahansa.
Nyt on isoturva olla suurperheen perustoimeentulossa kohta nekin tuet leikataan. Ei edes kouluttautumista tueta.
valtakunta kirjoitti:
Nyt on isoturva olla suurperheen perustoimeentulossa kohta nekin tuet leikataan. Ei edes kouluttautumista tueta.
Itse olen mahdollistanut Joulun lapsille. Nämä olivat hienot lahjat. Lue tarkemmin kuvaus toivotaan että 9v , 13v ja 15v tykkää.
https://hobbyhall.fi/fi/lapset/lelut-yli-3-vuotiaille-lapsille/maalaa-numeroiden-mukaan/diy-kangas-maalaus-purple-deer?id=254348valtakunta kirjoitti:
Itse olen mahdollistanut Joulun lapsille. Nämä olivat hienot lahjat. Lue tarkemmin kuvaus toivotaan että 9v , 13v ja 15v tykkää.
https://hobbyhall.fi/fi/lapset/lelut-yli-3-vuotiaille-lapsille/maalaa-numeroiden-mukaan/diy-kangas-maalaus-purple-deer?id=254348Haluan kasvattaa taitoja kovin. Opettavaisia leluja.
Sosiaaliset taidot kasvaa leikkiessä.valtakunta kirjoitti:
Haluan kasvattaa taitoja kovin. Opettavaisia leluja.
Sosiaaliset taidot kasvaa leikkiessä.Sen vuoksi tarkkaa ja harkinnalla. Käytänössä uskon johtuvan köyhän lapsuuden arvostavan paremmin lapsien saavan hyödyllisiä kehittäviä lahjoja .
valtakunta kirjoitti:
Sen vuoksi tarkkaa ja harkinnalla. Käytänössä uskon johtuvan köyhän lapsuuden arvostavan paremmin lapsien saavan hyödyllisiä kehittäviä lahjoja .
7v pojalle
https://www.k-ruoka.fi/kauppa?tuote=stanley-jr--tyokalupakkityokalut-lelu-7290016261691
https://hobbyhall.fi/fi/lapset/lelut/poikien-lelut/stanley-ralliauto-ii-puinen-rakennussarja?id=423253&feat=suggest
Myös kokoa katapultti. Mutta en nyt löydä sitä.valtakunta kirjoitti:
7v pojalle
https://www.k-ruoka.fi/kauppa?tuote=stanley-jr--tyokalupakkityokalut-lelu-7290016261691
https://hobbyhall.fi/fi/lapset/lelut/poikien-lelut/stanley-ralliauto-ii-puinen-rakennussarja?id=423253&feat=suggest
Myös kokoa katapultti. Mutta en nyt löydä sitä.Legoja, nukkeja, leikkikeittiö ruokapöytä tuolineen muovailuvahaa 6 lapselle. oppi ja ilo kyselykortteja pienten. Ruokailuvälineet. Lautapelejä isoille pienille. Pienoa, ropottiia puhetta tukevia leluja.
- Anonyymi
Noo en ketjua lukenut mutta lapsuuteni joululahjat oli villasukat tai villatakki, äidin kutomat. Toivoin koko lapsuuteni nallea ,mutta sain aina ne villasukat.ihmettelin että mitäkähän tuon joulupukin päässä liikkuu... Vähän vanhempana ostin säästöilläni omat joululahjat. Paketoin ne ja laitoin koriin,missä oli niitä villasukkapaketteja. Hyvää joulua💩💕🤗
- Anonyymi
Ps. Olen villalle allerginen😃
Hyvää joulua sinulle!
Olihan tuota, pirruusti tuli neulottua tavaraa jouluna, yleensä jokuset tumput ja sukat, kaulaliinaa ja villapaitaa. Ja tokihan niitä kasvavalla rasavilillä meneekin, ei siinä mitään.
Aikuisiällä niitä on oppinut arvostamaan, ovat oikeastaan lahjojen parhaimmistoa nykyisin, semminkin kun armoitetu villapaitatehdas eli tätini potkaisi tyhjää. Mutta hänen paitojaan on likemmäs kymmenen vielä tallessa ja käytössä, eiköhän nuo passaa itselle hautaan saakka.
- Anonyymi
Jaa, me vietettiin aina joulua isossa porukassa, oli setää, tätiä, enoa jne ja on kyllä jäänyt tosi hyvät muistot lapsuuden jouluista. Ei mitään viina örvellyksiä tai muuta sekoilua.
Lahjoja oli laidasta laitaan, vaatteita, urh välineitä, autorataa jne. Jotkut lahjat olivat yhteisiä kun meitä oli useampi veljes. Ilmeisesti vanhemmilla oli siihen aikaan nähden ihan hyvät tulot kun pystyivät näitä jouluja järjestämään.
Nykyään ollaan myös isossa porukassa ja itselle ainakin yhdessäolo on se tärkein joulussa.Kuulostaa todella ihanalta, iso porukka, oli se nyt sitten sukua tai muuten rakkaita ihmisiä! Juuri sellainen joulu on parhaimmillaan, iso rakas porukka, yhteisöllisyyttä ja rakkautta koko pirtin täydeltä.
Olet huomattavan onnekas, arvosta sitä ja vietä taas ihana joulu!
Mä sain lapsena ja varhaiseen teini-ikään asti aina valtavasti lahjoja, mutta yleensä sanotaanko yhden käden sormilla laskettava määrä ns. arvokkaampia lahjoja ja niiden lisäksi tyyliin 30 arkisempaa pakettia kuten sukkia, miesten kosmetiikkaa, purkkaa, karkkia jne. Lapsena oli legot, paristokäyttöiset robotit, taistelufiguurit autoineen, leluautot yms. kova juttu, ja toki pelit, joihin ne alkoi usein painottua iän myötä. 😃
Sen verran kärsimätön mä olin, että lahjat avattiin yleensä aamupäivällä tai välittömästi joulurauhanjulistuksen jälkeen, niin oli "rauha talossa" kuten äiti asian perusteli vieraille yleensä 😅
Tollanen lahjoihin tottuminen lapsuudessa on vähän kaksijakoinen juttu. Toisin kuin monilla muilla kenellä on ollut jotenkin vaikea lapsuus tms. niin mulla ei joulusta ole oikeastaan ollenkaan huonoja muistoja. Ei täällä kännissä riehunut kukaan, enkä mä yleensä suoranaisesti kokenut huonommuutta tms. koulussa joulunajan ympärillä. Toki omat kasvukipunsa on aiheuttanut, kun kotitaloutemme sosioekonominen asema alkoi pikkuhiljaa laskea, tai toisin sanoen äitivainaan puolen miljoonan käyttökate asuntokauppojen jälkeen oli syöty, juotu ja pelattu. 🙄 Mutta toisaalta aloin mäkin olemaan silloin jo käytännössä aikuinen, niin siinä tehtiin joskus 2010-luvun taitteessa ihan tietoinen päätös ettei osteta lahjoja enää, vaikka toki "ihmisiltä" niitä tulikin aina viime jouluun asti. Käsittääkseni tänä jouluna ei ole yhtään lahjaa, sillä en usko kenenkään aattona tulevan, ja muutamilta puolivarmoilta tapauksilta on jo hyvissä ajoin tullut geneerinen pahvikortti ilman kuorta, ettei edes postinjakajalle tai mahdollisesti uteliaille naapureille jää mitään epäselvää 😂
No kiva toki että ylipäätään muistettiin, ja moni sellainenkin kuka ei synttäreitäni muistanut. Kokonaan eri asia onkin ns. oman viiteryhmäni tutut ja/tai kaverit. Mä ajattelin oma-aloitteisesti aamupäivällä toivottaa joulut ehkä parille henkilölle, elleivät itse ehdi ensin, mutta peruslähtökohtani on olla häiritsemättä ihmisten keskiluokkaisen täydellistä joulua kuin jostain S-Marketin mainoksesta, jota en voi sietää 😅Sulla on ollut hyviä jouluja, oikeastaan näemmä aina. Olet varsin onnekas, kuten minäkin omien joulujeni kohdalla. Ja aika samoilla linjoilla näemmä on joulujen osalta menty ja ajateltu, hieman erikoista, mutta hyvällä tavalla.
Upeaa joulua sinulle!randombypasser kirjoitti:
Sulla on ollut hyviä jouluja, oikeastaan näemmä aina. Olet varsin onnekas, kuten minäkin omien joulujeni kohdalla. Ja aika samoilla linjoilla näemmä on joulujen osalta menty ja ajateltu, hieman erikoista, mutta hyvällä tavalla.
Upeaa joulua sinulle!Jep, enemmän ne isänpäivät oli lapsena kiusallisia ja sittemmin vaput yms. nuorten aikuisten juhlapyhät vähän ulkopuolisena. Ja harvemmin mä lapsuuden jouluja olin äitini kanssa kahdestaan, joten ehkä hänkin osasi käyttäytyä paremmin muiden silmien alla 🙄 Vaikka ei muulloinkaan riitelyt äänenkorottamista pidemmälle mennyt, ja hyvä niin. Tosin sen verran pragmaattisesti ajattelin tänään, etten tasan riskeeraa tai tarjoa joulunpyhinä mitään tulkinnanvaraa ratissa, niin ei tullut haudoilla käytyä tänä vuonna. Mutta ei niitä kynttilöitä kukaan tunnista tai laske, ja itselle se ollut tyyliin minuutin homma lykätä se haudalle ja kerätä tapaninpäivänä pois, niin mitäpä sinne nyt juuri jouluna tarvii mennä, kun mä ne haudat muutenkin pidän kunnossa ympäri vuoden 🙄
Yhtään lahjaa en tosiaankaan saanut, ekaa kertaa elämässäni. Toinen noista kamunaisista kenelle toivotin joulua, ei ole vastannut takaisin mitään vaikka viesti oli luettu lähes heti, ja toinen toivotti mulle päin ensin joulut nähtyään kuvan mun yhden miehen aika simppelistä jouluateriasta 🙄😄 Kortteja taisi tulla 4, lähettäjien ikähaarukan ollessa noin 50-95 🙄
Mutta en mä sentään täysin yksin ole ollut, kun olen tänään aina välillä pelaillut Penetratorsin tiimin jäsenenä, varsinainen pukki Uncle B kartturina 😊🐐randombypasser kirjoitti:
Sulla on ollut hyviä jouluja, oikeastaan näemmä aina. Olet varsin onnekas, kuten minäkin omien joulujeni kohdalla. Ja aika samoilla linjoilla näemmä on joulujen osalta menty ja ajateltu, hieman erikoista, mutta hyvällä tavalla.
Upeaa joulua sinulle!Niin ja hyvää joulua myös sinne! 🎄
hondakuski125 kirjoitti:
Jep, enemmän ne isänpäivät oli lapsena kiusallisia ja sittemmin vaput yms. nuorten aikuisten juhlapyhät vähän ulkopuolisena. Ja harvemmin mä lapsuuden jouluja olin äitini kanssa kahdestaan, joten ehkä hänkin osasi käyttäytyä paremmin muiden silmien alla 🙄 Vaikka ei muulloinkaan riitelyt äänenkorottamista pidemmälle mennyt, ja hyvä niin. Tosin sen verran pragmaattisesti ajattelin tänään, etten tasan riskeeraa tai tarjoa joulunpyhinä mitään tulkinnanvaraa ratissa, niin ei tullut haudoilla käytyä tänä vuonna. Mutta ei niitä kynttilöitä kukaan tunnista tai laske, ja itselle se ollut tyyliin minuutin homma lykätä se haudalle ja kerätä tapaninpäivänä pois, niin mitäpä sinne nyt juuri jouluna tarvii mennä, kun mä ne haudat muutenkin pidän kunnossa ympäri vuoden 🙄
Yhtään lahjaa en tosiaankaan saanut, ekaa kertaa elämässäni. Toinen noista kamunaisista kenelle toivotin joulua, ei ole vastannut takaisin mitään vaikka viesti oli luettu lähes heti, ja toinen toivotti mulle päin ensin joulut nähtyään kuvan mun yhden miehen aika simppelistä jouluateriasta 🙄😄 Kortteja taisi tulla 4, lähettäjien ikähaarukan ollessa noin 50-95 🙄
Mutta en mä sentään täysin yksin ole ollut, kun olen tänään aina välillä pelaillut Penetratorsin tiimin jäsenenä, varsinainen pukki Uncle B kartturina 😊🐐Ja hyvä tuota ajokuntoani olisi varmaan täsmentää, että se marraskuussa vaihtunut lääkkeeni on aiempaan verrattuna hiukan väsyttävämpi, lyhyempi puoliintumisaika niin ei voi ottaa vain kerran päivässä, ja samalla on pitänyt pudottaa toisen lääkkeeni toleranssia, niin menivät vähän päähän, kun söin jouluruokia vasta noiden jälkeen. Valkoista 1.0 TSI Octaviaa, Suomen omaa Crown Victoriaa varten löytyy puhelimesta toki omakanta, mutta paikalliselta keskiluokalta se ei pelasta 😂
- Anonyymi
Jouluisin sain 5min. etumatkaa, ennen kuin isä lähti perään vitsan kanssa.
- Anonyymi
Saman kokenut. Läpyt✋
Mielestäni aika reilua, siis antaa 5min etumatkaa, kyllä siinä ajassa vikkelä ihminen ehtii aika pitkälle ja parhaassa tapauksessa todella hyvään jemmaan.
Lapsuuteni joulut olivat hyvää aikaa. Äiti itseänsä säästelemättä teki hyvän joulun. Aina oli kaikki herkut. Ostivat syksyllä aina veljensä kanssa teurastamosta kokonaisen sian ja siitä se kinkku lillui parvekkeella suolaliemessä jouluun asti.
Äitee keitti pasteijoihin häränhäntäliemet ja teki laatikot, sekä piparkakkutaikinat. Äiti teki meille hyvän joulun.
Lahjoja emme juurkaan saaneet. Vain ne, mitä sukulaisilta saatiin. Elimme hyvin köyhästi äidin tehdassiivoojan palkalla. Minulla ei ollut ollenkaan lapsuudessa leluja. Lekkimme yleensä mielikuvitusleikkejä ja ystävilläni oli paljon leluja, joten tavallaan leikin ystävieni leluilla koko lapsuuteni.
Tosiaan.. teinijoulut vietin omillani. Yleensä töissä. Olin 15 v. kun aloitin vakityöt.
Nykyään pidän tärkeänä sitä, että joulu on perheen yhteistä aikaa. Se että olemme yhdessä joulun, se merkitsee.randombypasser kirjoitti:
Yhteisöllisyys on joulun sydän.
Siskolle rakkautta jouluun ❤Lämmin hali ja rakkautta sinullekin. Täällä se minäkin joulun tyhjiä hetkiä vietän. Palsta on ihan hyvä paikka viettää sinkkujoulua.
Juuri päätin puhelun iskän kanssa. Juteltiin melkein tunti. Hänkin viettää sinkkujoulua ihtekseen.Pikku-pirpana kirjoitti:
Lämmin hali ja rakkautta sinullekin. Täällä se minäkin joulun tyhjiä hetkiä vietän. Palsta on ihan hyvä paikka viettää sinkkujoulua.
Juuri päätin puhelun iskän kanssa. Juteltiin melkein tunti. Hänkin viettää sinkkujoulua ihtekseen.Palsta on hyvä joulukanava, turhaa moittivat.
Minäkin turisin porukoiden kanssa tai oikeastaan äidin kanssa, äijän rötkäle raahaili puita pirttiin ja kolasi pihaa auki, välissä huikkasi heipat, nää on näitä.
- Anonyymi
Hmm...pehmeät paketit kuuluvat Jouluun jo sen vuoksi ettei ne kovat paketit tuntuisi niin hyviltä ilman niitä:)
Paras Joululahjani ikuna oli sellainen metallinen iso poliisiauto jossa oli välkkyvät valot ja sireeni. Taisin olla 4-vuotias kun siittä niin kovin ilahduin.
Nyt kohta saa nähdä miten hyvin suhde kovien pakettien ja pehmeiden pakettien välillä on onnistunut, onko saaja miten tyytyväinen sekoituksesta.
Joulupukin reen kilinä jo kaukaa hiljaisesti kuuluukin...
AV - Anonyymi
Surullista tuo aapeen ilmeisen köyhä elämä, kun vielä joulunakin pitää vääntää iltapaskaa palstalle 🤡
Surullista on lähinnä se, että sinun tarvitsee asiaa erikseen kommentoida. Ja se, että identifioit väärän julkaisun, koska teet vinoilua näemmä automatisoidusti. Se oikeastaan jopa harmittaa minua hieman.
Hyvää joulua, kakkis!- Anonyymi
Surullista on lähinnä se, että sinun tarvitsee asiaa erikseen kommentoida. Ja se, että identifioit väärän julkaisun, koska teet vinoilua näemmä automatisoidusti. Se oikeastaan jopa harmittaa minua hieman.
Hyvää joulua, kakkis!Ai kuka kakkis? Yleistätkö nyt kaikki kakkikset yhdeksi ja samaksi? Minä olen 💩 mutta monta muutakin samaa täällä seikkailee. Otin tämän 💩 kuvan,koska tykkään kyseenalaistaa ja ajattelin ettei kukaan muu tuota huolisi😄 väärässä olin. Ehkä pitää jättää nuo hymiöt jatkossa laittamatta. Aina matkitaan💩
Tulos:
"Leikkivuotesi osuivat 80-luvun puoliväliin tai loppupuolelle. Silloin pastellinsävyiset muovihepat My Little Ponyt olivat kuuma uutuus. Lapset keräilivät myös pullealihaksisia He-Man-figuureja ja söpöjä Halinalleja.
Barbiella oli jo poikaystävä, pikkusisko, koira, hevonen, avoauto, hulppea kämppä ja vaatekaappi täynnä toinen toistaan upeampia asuja joka tilanteisiin. Näitä kaikkia saattoi toivoa tietenkin myös pukilta! Kasarin ilmiö olivat myös Kaalimaan kakarat -nuket.
Tekniikka alkoi ujuttautua lasten toivelistoille: autot olivat kauko-ohjattavia, ja taskukokoisten elektroniikkapelien lisäksi toivottiin korvalappustereoita ja tuplapesämankkaa.
Onnekkaimpia saattoi pukki muistaa jo Commodore 64:lla."
No osui, toki ei minun kohdalle kuin osin. Taisi mulla olla elektroniikkapelejä. Donki kong 1 ja 2 jne. Sekä radio-ohjattava Nikko.
Kommodorea ei ollut, eikä sitä Amigaakaan, vaikka joillain sekin oli. Korvalappustereot oli ja tuplapesämankka oli siskolla, joka äänitti sillä ocsid-nimiseltä radiokanavalta biisejä. Kim Wildea ja Bogart co:nya sekä Duran Durania. :oDLapsuuden joululahjoista muistuu mieleeni 40-luvun puolelta Ruotsin avustuksena tulleet helmiäiskaramellit. Suomesta ei vielä saanut makeisia.
50-luvun alussa sain näverin. Näveri on noin kolmen millin vahvuinen käsipora, yhdestä teräksestä taivuteltu, sardiinipurkin aukaisijaa muistuttava.
50-luvun alkuun osui myös Ruotsista tulleen avustuspaketin keltaiset rusinat, erittäin herkulliset. 🌹👀Muistui mieleen vielä 40-luvun puolelta rakennuspalikat. Isärovasti oli höyläyttänyt 2" x 2" riman ja sahauttanut siitä kuutionmuotoisia paloja. Muistan vielä, että yksi pala oli vajaa, mutta sekin oli tullut mukaan. Palikat olivat lasten yhteisiä.
Vielä varhemmalta ajalta oli Amerikan avustuksena tullut herttaisesti parsittu merimiespuku. Tästä minulla ei ole muistoa, mutta on valokuvia se päälläni. Kuvautin poikani samassa puvussa ja hän taas poikansa. 🌹👀
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854032
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t353101Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1002275Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?312078Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell761830Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian271811- 311800
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271557Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91527- 281501