https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f24472a5-fd6c-47da-9b59-6b0e4f3b8e9f
Vihreä siirtymä näkyy purevan myös vihreän eliitin omaan nilkkaan.
Käytettyjen sähköautojen hinnat laskussa
31
180
Vastaukset
- Anonyymi
Johtunee siitä, että ovat kännyköiden kaltasia kertakulutushyödykkeitä.
- Anonyymi
Sähköautojen idea meni sähkön hinnan nousun myötä. Ei ole enään mitään järkeä ostaa autoa, joka on yhtä kallis ylläpitää kuin polttomoottoriauto, mutta käyttöominaisuuksiltaan huonompi.
- Anonyymi
Onkohan sinulta jäänyt jotain oleellista huomaamatta?
Sähköautojen idea on fossiilisista luopuminen; ei pelkästään halvat kilometrit. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onkohan sinulta jäänyt jotain oleellista huomaamatta?
Sähköautojen idea on fossiilisista luopuminen; ei pelkästään halvat kilometrit.Onkohan sinulta jäänyt huomaamatta, että kaikki eivät ole luopumassa fossiilisista.
Ihmisen tuottamalla hiilidioksidilla ei ole juuri minkäänlaista vaikutusta ilmaston lämpötilaan, joten edelleenkin valitsen kulkupelin pääsiassa edullisen kilometrikustannuksen perusteella. Olisin voinut vielä pari vuotta sitten ostaa sähköautonkin, mutta nyt punnitsen asiaa hyvin tarkasti,
- Anonyymi
Taas vedettiin mutkia suoraksi denialisteille tyypilliseen tapaan.
Uutinen koski USA:n markkinoita ja sielläkin vain Teslaa. Käytettyjen hinnan laskua myös taustoitettiin, mutta sekin taisi denialistilta mennä ohi.
Saman tyyppistä yliampumista, kuin äskettäisessä muutaman päivän kestäneestä joulunajan ennätyskylmyydessä, josta denialisti veti mutkat suoraksi ja väittä koko talven olevan ennätyskylmä.
Provoa vai silkkaa tyhmyyttä? Palstan denialistien tason tietäen hyvin vaikea sanoa.- Anonyymi
Tämä on vain vääjäämätön kehitys. Nyt kun tuotanto on saavuttamassa kysynnän uusissa autoissa ja jonot katoavat niin vain typerykset maksavat käytetyistä sähköautoista samoja summia. Jatkossa myös sähköautojen arvo romahtaa heti kun on ottanut uuden auton käyttöön.
Ja USA:ssa Teslan markkinaosuus on yli 50% sähköautoista, joten jos näin käy Teslalla niin se tapahtuu kaikilla sähköautoilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä on vain vääjäämätön kehitys. Nyt kun tuotanto on saavuttamassa kysynnän uusissa autoissa ja jonot katoavat niin vain typerykset maksavat käytetyistä sähköautoista samoja summia. Jatkossa myös sähköautojen arvo romahtaa heti kun on ottanut uuden auton käyttöön.
Ja USA:ssa Teslan markkinaosuus on yli 50% sähköautoista, joten jos näin käy Teslalla niin se tapahtuu kaikilla sähköautoilla.Ylipäätään kenenkään ei kannata näillä hinnoilla ostaa sähköautoa, koska jo parin vuoden hinnat romahtavat. Kun kasvu pysähtyy niin hintoja lasketaan varmasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ylipäätään kenenkään ei kannata näillä hinnoilla ostaa sähköautoa, koska jo parin vuoden hinnat romahtavat. Kun kasvu pysähtyy niin hintoja lasketaan varmasti.
Sähköautoille käy aivan samoin kuin kännyköille. Hinnat putoavat jossain vaiheessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautoille käy aivan samoin kuin kännyköille. Hinnat putoavat jossain vaiheessa.
Lähes kaikkien tuotteiden hinnat putoavat jossain vaiheessa ainakin käytettynä.
Ja uusien kännykköjen hinnat ovat oikeasti viime aikoina noussut. Noin 500 eurolla olisi saanut pari vuotta sitten huippukännykän, mutta ei enää. Nyt huippukännyköiden hinta uutena alkaa tonnista. Mutta toki käytettynä niiden hinta laskee....
- Anonyymi
Sähkö on kallista ja bensa taas jo alle 2 e per litra. Akkukustannus huomioiden sähkö ei tule bensaa halvemmaksi.
- Anonyymi
Akkukapasiteetti maksaa noin 300 e/kWh. Maantieajossa 100 km kohti tarvitaan 20 kWh. Jos haluaa autoonsa 200 km kantaman, pitää hankkia 40 kWh akku. Sellainen maksaa 12 000 e. Akuille luvataan 8v tai 160 000 km takuu. Tästä laskien akkukustannus on 7.5 e/100km. Päälle tulee sähkölasku 7 e/100km sähkön hinnalla 0.35 e/kWh. Yhteensä siis 14.5 e/100km.
Tavallinen pikkuauto kuluttaa maantieajossa luokkaa 6 litraa/100km. Polttoainekulu siis 12 e/100km bensan hinnalla 2 e/litra. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akkukapasiteetti maksaa noin 300 e/kWh. Maantieajossa 100 km kohti tarvitaan 20 kWh. Jos haluaa autoonsa 200 km kantaman, pitää hankkia 40 kWh akku. Sellainen maksaa 12 000 e. Akuille luvataan 8v tai 160 000 km takuu. Tästä laskien akkukustannus on 7.5 e/100km. Päälle tulee sähkölasku 7 e/100km sähkön hinnalla 0.35 e/kWh. Yhteensä siis 14.5 e/100km.
Tavallinen pikkuauto kuluttaa maantieajossa luokkaa 6 litraa/100km. Polttoainekulu siis 12 e/100km bensan hinnalla 2 e/litra.Pitää myös huomioida sähköauton korkeamman hankintahinnan aiheuttamat rahoituskulut nousevien korkojen aikakaudella. Pitää muistaa, että inflaatio taittuu vain inflaatiota korkeammalla korkotasolla ja inflaatio on tällä hetkellä 9 - 10 %.
Sähköauton vakuutukset ja rengaskulut ovat myös korkeammat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitää myös huomioida sähköauton korkeamman hankintahinnan aiheuttamat rahoituskulut nousevien korkojen aikakaudella. Pitää muistaa, että inflaatio taittuu vain inflaatiota korkeammalla korkotasolla ja inflaatio on tällä hetkellä 9 - 10 %.
Sähköauton vakuutukset ja rengaskulut ovat myös korkeammat.Sähköauto on kutakuinkin akun hinnan verran kalliimpi. Ei akkukustannusta kahteen kertaan tarvitse huomioida.
Kun 8 v ikäiseen sähköautoon ostaa uuden akun, se vastaa suunnilleen samaa kuin keskivertoautoilija ostaisi kuuden vuoden bensat varastoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauto on kutakuinkin akun hinnan verran kalliimpi. Ei akkukustannusta kahteen kertaan tarvitse huomioida.
Kun 8 v ikäiseen sähköautoon ostaa uuden akun, se vastaa suunnilleen samaa kuin keskivertoautoilija ostaisi kuuden vuoden bensat varastoon.Sitten sinun pitäisi ostaa sähköauto käteisellä, mitä harva tekee. Sen lisäksi pitää huomioida vaihtoehtoiskustannukset eli esimerkiksi sen että sijoittaisi rahat johonkin tuottavaan.
Ja itse en 8v ikäisestä sähköautosta maksaisi edes 3 tonnia. Ja silloinkin sähköautossa pitäisi olla täydellisesti toimiva akku. Ja jos akku pitää vaihtaa niin siihen ei yli 2 tonnia kannata haaskata. Vain aivokuollut idiootti käyttää 12 000 euroa pelkkään akkuun. 40 kWh akulle sopiva hinta on 2 000 euroa ja sekin on minusta liikaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauto on kutakuinkin akun hinnan verran kalliimpi. Ei akkukustannusta kahteen kertaan tarvitse huomioida.
Kun 8 v ikäiseen sähköautoon ostaa uuden akun, se vastaa suunnilleen samaa kuin keskivertoautoilija ostaisi kuuden vuoden bensat varastoon.Jos autoa on hankkimassa niin kaikki kustannukset pitää huomioida. Siis joka ikinen kustannus, myös vakuutusmaksut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos autoa on hankkimassa niin kaikki kustannukset pitää huomioida. Siis joka ikinen kustannus, myös vakuutusmaksut.
Niin, sähköauton vakuutusmaksukin on kalliimpi.
- Anonyymi
Polttisautojen hyötysuhde paranee koko ajan ajon aikana kun polttoaineen määrä/paino vähenee,tämä antaa lisää kilometrejä ajettavaksi.
Sähköautolla hyötysuhde taas laskee dramaattisesti koko ajan ajon aikana kun vähenevää akun kapasiteettia joudutaan käyttämään saman raskaan akkupaketin liikuttamiseen, lopulta raskas ja kapasiteetista tyhjentynyt akku pysäyttää sähköauton.- Anonyymi
40 kWh akku painaa noin 300 kg. Tuollaisen kuljettaminen vaatiin noin 1.5 kW tehon, kun ajetaan nopeudella 100 km/h. Tunnissa akusta hupenee runsaat 1.5 kWh ja akun kapasiteetin mahdollistamassa kahdessa tunnissa 3 kWh. Se vastaa liki 8 % akun kapasiteetista. Käytännössä varmaaknin 10 % hupenee akun roudaamiseen.
- Anonyymi
Kuinkahan paljon auton lämmitys kuluttaa akkua. Polttishan pidetään lämpimänä moottorin hukkalämmöllä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuinkahan paljon auton lämmitys kuluttaa akkua. Polttishan pidetään lämpimänä moottorin hukkalämmöllä.
Silloin kun lämmitystä tarvitaan, teho liikkunee korkeintaan parin kilowatin luokassa. Kohtalaisen saunan saa lämpenemään 6 kW:n kiukaalla. Autojen sisätilanlämmittimet ovat harvoin edes 2 kW.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silloin kun lämmitystä tarvitaan, teho liikkunee korkeintaan parin kilowatin luokassa. Kohtalaisen saunan saa lämpenemään 6 kW:n kiukaalla. Autojen sisätilanlämmittimet ovat harvoin edes 2 kW.
Kyllä se 6 kW:n perus kiukaan käytännössä on oltava koko ajan päällä kun saunotaan ja löylyjä otetaan, muuten ei löylyä tule, ainakin jos on useampi henkilö illan aikana löylyttelemässä. Eli vertauksesi 6 kW: n kiukaaseen ei nyt tähän oikein sovi.
- Anonyymi
5 vuotiasta sähköautoa ei kukaan järkevä osta. Akuston takuu jos on 10 vuotta, niin et saa sitä myytyä esim. 3 vuoden päästä kenellekään järkevälle.
Akuston uusiminen kun kustantaa helposti 10 000 - 30 000€, niin kuka sijoittaa autoon moisia summia, siis auton ostohinnan päälle.
Autoa jossa ei ole akustolla takuuta, ei kukaan järkevä osta.
Ei nuo mitään 'vihreitä' ole, kun akustoon jo uppoaa kymmeniä kiloja eri raaka-aineita, jotka ovat peräisin kaivoksilta..- Anonyymi
Tämä on juuri se piirre, jonka takia en ihan lähiaikoina uskalla sähköautoa ostaa. Autobudjettini, 5 000 - 10 000 €, ei kestä akun mukana tulevaa riskiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä on juuri se piirre, jonka takia en ihan lähiaikoina uskalla sähköautoa ostaa. Autobudjettini, 5 000 - 10 000 €, ei kestä akun mukana tulevaa riskiä.
Persaukiset autojen loppukäyttäjät erikseen. Ei ne muutenkaan osta uusia autoja.
- Anonyymi
Hyvin menevät 5 vuotta vanhat sähköautot kaupaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin menevät 5 vuotta vanhat sähköautot kaupaksi.
Tottakai menevät kaupaksi koska hölmöjen määrä populaatiossa on suurin, prosentuaalisesti puhutaan lähes 97% määrästä. Tämä vastaa ilmastomuutokseen uskovien tiedemiesten määrää joka korreloin täysin populaation hölmöjen kokonaismäärän kanssa, alarmiestien prosentuaalinen määrä on vielä yleistäkin hölmöyden määrää korkeampi.
Tarpeeksi hölmölle saadaan myytyä tämän oma käytetty auto jopa toiseen kertaan uudestaan heti pesun ja vahauksen jälkeen.
- Anonyymi
Akulle annetan 8 v takuu. Uusi akku maksaa ainakin 12 000 e.
Sähköauton arvo uutena ilman akkua on luokkaa 24000 e. Arvosta on 8 vuoden kuluttua jäljellä korkeintaan puolet eli 12 000 e. Kannattaako tuollaiseen hankkia uusi akusto. Laskekaa itse.- Anonyymi
Keskivertoajolla 8 v aikana mittariin on kertynyt 130 000 km. Uuden akun takuu on 160 000 km. Mittarissa olisi silloin 290 000 km, kun uuden akun takuu päättyy.
- Anonyymi
Kannattaako ostaa 8-vuotias ja siihen uusi akku. Jää 12 000 e rahaa käytettäväksi huoltoihin ja korjauksiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keskivertoajolla 8 v aikana mittariin on kertynyt 130 000 km. Uuden akun takuu on 160 000 km. Mittarissa olisi silloin 290 000 km, kun uuden akun takuu päättyy.
Miksi edes alkaisit kuolaamaan jotain 8 vuotta vanhaa sähköropposta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192420- 1482214
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292112Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522099Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti191655Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3841560Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961506- 2721371
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm121356- 1301346