Ilmasto vaihtelee useamman vuoden jaksoissa, säätila paljon lyhyemmissä jaksoissa, mutta tyhjää puhetta niiden ympärillä riittää.
Ilmasto on hyvä politiikan teon väline. Koska se vaihtelee koko ajan, jokaiselle löytyy sopiva aikasarja, jolla pystyy todistamaan olevansa oikeassa.
Säästä kiistelyä
20
136
Vastaukset
- Anonyymi
No ilmasto nyt ei vaihtele "koko ajan", mutta mitä useammalta ihmiseltä puuttuu tarvittavaa tietoa ja lähdekritiikki, sitä helpompaa on "todistaa" olevansa oikeassa.
- Anonyymi
Sää on hyvä "small talkin" aihe, yksi suomalaistenkin suosikkipuheenaihe. Siitä hyvä aihe, ettei se periaatteessa loukkaa ketään, mutta näillä palstoilla missä säätä ja ilmastoa surutta sotketaan keskenään sitä on vaikea huomata.
- Anonyymi
Voit katsoa viimeisen neljönkymmenen vuoden aikajanaa ja se kertoo nopeasta lämpenemisestä. Riittääkö janan pituus?
Nyt on esitetty denialistien toimesta aikajanaa, joka alkaa vuodesta 2016, jolloin on ollut poikkeuksellisen voimakas el Nino. Sitä pitäisin kirsikanpomintana.- Anonyymi
" neljönkymmenen vuoden aikajanaa ja se kertoo nopeasta lämpenemisestä. Riittääkö janan pituus?"
Älä nyt pilaile. Maapallon lämpötila on vaihdellut aikojen kuluessa paljon enemmän. Maapallon aikajanalla satatuhatta vuottakin on lyhyt aika. - Anonyymi
Mites sitä edellinen 40 v, ja sitä edellinen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" neljönkymmenen vuoden aikajanaa ja se kertoo nopeasta lämpenemisestä. Riittääkö janan pituus?"
Älä nyt pilaile. Maapallon lämpötila on vaihdellut aikojen kuluessa paljon enemmän. Maapallon aikajanalla satatuhatta vuottakin on lyhyt aika.Aivan. Mutta nyt on tutkijoiden mukaan menossa ihmisen aiheuttama erittäin nopea ilmaston lämpeneminen, jossa 40 vuotta on jo pitkä jakso.
Kun 1980 CO2 taso oli n. 330 ppm, on se nyt n 220 ppm, joten lisäystä on tapahtunut lähes 30 %. Samassa ajassa ilmasto on lämmennyt n. 0,75 C, joka on lähes 3/4 kokonaislämpenemisestä.
Ollaan tekemisissä kokonaan toisen luokan nopeuksissa kuin hitaat geologiset tai astronomiset prosessit.
Maapallon aikajanalla satatuhatta vuotta on lyhyt aika, mutta satatuhatta vuotta sitten Homo neandertalis asusti Eurooppaa ja joutui odottamaan vielä n. 40 000 vuotta ensimmäisten sapiensien sapumista.
Nyt kun ihmiskunnnan väkiluku on ylittänyt jo 8 miljardin rajan, on jo sata vuotta pitkä aika ilmastonmuutoksessa. Puolet siittä saattaa riittää siihen, että maapallon vilja-aitat kuivuvat ja suuret osat Afrikkaa muuttuvat ihmiselämälle sopimattomiksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan. Mutta nyt on tutkijoiden mukaan menossa ihmisen aiheuttama erittäin nopea ilmaston lämpeneminen, jossa 40 vuotta on jo pitkä jakso.
Kun 1980 CO2 taso oli n. 330 ppm, on se nyt n 220 ppm, joten lisäystä on tapahtunut lähes 30 %. Samassa ajassa ilmasto on lämmennyt n. 0,75 C, joka on lähes 3/4 kokonaislämpenemisestä.
Ollaan tekemisissä kokonaan toisen luokan nopeuksissa kuin hitaat geologiset tai astronomiset prosessit.
Maapallon aikajanalla satatuhatta vuotta on lyhyt aika, mutta satatuhatta vuotta sitten Homo neandertalis asusti Eurooppaa ja joutui odottamaan vielä n. 40 000 vuotta ensimmäisten sapiensien sapumista.
Nyt kun ihmiskunnnan väkiluku on ylittänyt jo 8 miljardin rajan, on jo sata vuotta pitkä aika ilmastonmuutoksessa. Puolet siittä saattaa riittää siihen, että maapallon vilja-aitat kuivuvat ja suuret osat Afrikkaa muuttuvat ihmiselämälle sopimattomiksi.Ei ole silti mikään hysteerisesti haaskata rahoja kuin aivottomat älykääpiöt. Ei ole mitään erityistä kiirettä eikä mitään syytä tehdä valtavia investointeja. Normaalit kotitaloudet ja yritykset voivat odotella rauhassa vaikka kymmeniä vuosia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole silti mikään hysteerisesti haaskata rahoja kuin aivottomat älykääpiöt. Ei ole mitään erityistä kiirettä eikä mitään syytä tehdä valtavia investointeja. Normaalit kotitaloudet ja yritykset voivat odotella rauhassa vaikka kymmeniä vuosia.
Mikä sitten estää sinua odottelemasta rauhassa, täällä rääkymisen sijaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä sitten estää sinua odottelemasta rauhassa, täällä rääkymisen sijaan?
Ongelmana on se, että valtio haaskaa rahoja ja ylivelkaantuu samalla kertaa ja Suomen talous tuhoutuu, kun valtio voi siirtää tavoitetta vaikka vuoteen 2050 tai 2060.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ongelmana on se, että valtio haaskaa rahoja ja ylivelkaantuu samalla kertaa ja Suomen talous tuhoutuu, kun valtio voi siirtää tavoitetta vaikka vuoteen 2050 tai 2060.
Miksi sinä Suomen taloudesta välität, kun kuka tahansa voi vaihtaa valtiota aivan vapaasti milloin vain?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sinä Suomen taloudesta välität, kun kuka tahansa voi vaihtaa valtiota aivan vapaasti milloin vain?
Et sinä ainakaan piittaa paskaakaan valtion, kotitalouksien tai yritysten taloudesta. Sinusta kaikkien pitäisi uhrata taloutensa sellaisen asian takia, jota kukaan ei edes huomaa ja jolla ei ole suurtakaan merkitystä.
Velkaantuminen on 1000 kertaa suurempi ongelma kuin ilmastonmuutos. Meidän pitää keskittyä velkaantumisen vähentämiseen ja kulujen leikkaamiseen, paskat ilmastonmuutoksesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et sinä ainakaan piittaa paskaakaan valtion, kotitalouksien tai yritysten taloudesta. Sinusta kaikkien pitäisi uhrata taloutensa sellaisen asian takia, jota kukaan ei edes huomaa ja jolla ei ole suurtakaan merkitystä.
Velkaantuminen on 1000 kertaa suurempi ongelma kuin ilmastonmuutos. Meidän pitää keskittyä velkaantumisen vähentämiseen ja kulujen leikkaamiseen, paskat ilmastonmuutoksesta.Lisään… Ja koska kotitalouksien ostovoima on nopeassa laskussa niin kotitalouksien ja yrityksien on pakko leikata menoja. Järkevintä on laittaa investoinnit jäihin ja mitään velkaa ei oteta. Eikä säästöjäkään kannata käyttää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et sinä ainakaan piittaa paskaakaan valtion, kotitalouksien tai yritysten taloudesta. Sinusta kaikkien pitäisi uhrata taloutensa sellaisen asian takia, jota kukaan ei edes huomaa ja jolla ei ole suurtakaan merkitystä.
Velkaantuminen on 1000 kertaa suurempi ongelma kuin ilmastonmuutos. Meidän pitää keskittyä velkaantumisen vähentämiseen ja kulujen leikkaamiseen, paskat ilmastonmuutoksesta.Mistähän sinä tiedät mistä minä piittaan? Etkä sitten vastannut mitään vaan aloit olkiukkoilla minusta. Sinun mukaasi jokainen voi vaihtaa maata, työpaikkaa ym. milloin haluaa - näin ei näytäkään olevan kun sinäkin istut täällä edelleen vinkumassa samaa virttä päivästä toiseen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisään… Ja koska kotitalouksien ostovoima on nopeassa laskussa niin kotitalouksien ja yrityksien on pakko leikata menoja. Järkevintä on laittaa investoinnit jäihin ja mitään velkaa ei oteta. Eikä säästöjäkään kannata käyttää.
Niin, kuten otsikkokin sanoo sinunkin kannattaisi säästää kiistelyä, mutta täälläpä vain tohotat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistähän sinä tiedät mistä minä piittaan? Etkä sitten vastannut mitään vaan aloit olkiukkoilla minusta. Sinun mukaasi jokainen voi vaihtaa maata, työpaikkaa ym. milloin haluaa - näin ei näytäkään olevan kun sinäkin istut täällä edelleen vinkumassa samaa virttä päivästä toiseen?
No, kerropa sitten miten torjutaan ilmastonmuutosta leikkaamalla menoja? Sillä nyt pitää leikata menoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, kerropa sitten miten torjutaan ilmastonmuutosta leikkaamalla menoja? Sillä nyt pitää leikata menoja.
Mutta kun sitä ei tarvitse torjua, juurihan sanoit, ettei siitä tarvitse välittää, jos sitä nyt edes on olemassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistähän sinä tiedät mistä minä piittaan? Etkä sitten vastannut mitään vaan aloit olkiukkoilla minusta. Sinun mukaasi jokainen voi vaihtaa maata, työpaikkaa ym. milloin haluaa - näin ei näytäkään olevan kun sinäkin istut täällä edelleen vinkumassa samaa virttä päivästä toiseen?
Tietenkin maata, työpaikkaa jne voi vaihdella miten huvittaa. Tämähän on vain todettu fakta. Itsekin olen asunut eri paikkakunnilla Suomessa enkä usko paikkakuntauskollisuuteen. Olen aina vaihtanut paikkakuntaa antamatta mitään syytä kenellekään. Ja paras keino saada palkankorotus on työpaikan vaihtaminen joten työpaikkauskollisuuskin on typerää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kun sitä ei tarvitse torjua, juurihan sanoit, ettei siitä tarvitse välittää, jos sitä nyt edes on olemassa.
Olet oikeassa eli mitään ei tarvitse tehdä. Lähinnä jotkut typerät ituhipit huutavat.
- Anonyymi
2016 vuoden El Nino oli tuolloin alarmistien mukaan selvä merkki KIIHTYVÄSTÄ LÄMPENEMISESTÄ, eikä sitä pystyttäisi enää pysäyttämään. Hah hah, mites sitten kävikään, ilmasto alkoikin yht-äkkiä kylmenemään ja alarmistit putosivat tyhjan päälle kiihtyvän lämpenemisensä kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
2016 vuoden El Nino oli tuolloin alarmistien mukaan selvä merkki KIIHTYVÄSTÄ LÄMPENEMISESTÄ, eikä sitä pystyttäisi enää pysäyttämään. Hah hah, mites sitten kävikään, ilmasto alkoikin yht-äkkiä kylmenemään ja alarmistit putosivat tyhjan päälle kiihtyvän lämpenemisensä kanssa.
Yhtäkkiä kirjoitetaan ilman väliviivaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä812400Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1421548- 1331462
- 1581244
- 1101044
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten393973Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50693