Oletteko narratiivien uhreja?

Narratiivihan on vaikka yksittäisistä faktoista jonkun tai useamman toimesta kehitelty kokonsiskuvitelma.

Tulee mieleen Wille Rydman. Häntä vastaa n tehtiin ajojahti Hesarissa ja tulee mieleen, että miksi mediassa? Miksi ei oikeusjuttuna....siis näin jälkikäteen ajateltuna?

https://yle.fi/a/74-20009049

No oli totuus mitä vaan, niin narratiivi, minkä Hesari antoi oli vahva ja oikeus näyttää nyt kääntävän sen muuksi.

Narratiiveja tulee vastaan jokapuolella ja niitä haetaan, tai niihin joudutaan jo vaikka ihan teknisesti, mutta myös vahvistaakseen oletuksia.

Minusta aika vahva jakaja tämä narratiiveihin uskominen...siis kuka ei johonkin narratiiviin usko, on vihollinen... vaikka ei olisi täysin erimieltä, mutta tietää vaikka enemmän jostain...

Minusta mielenkiintoista on seurata tätä olk-3;een liittyvää narratiivia, että tekeekö sähköyhtiöt rahaa sillä, että Olk-3 ei tule vielä tuottajaksi...hajosiko siipipyörät "taktisesti"? 😁

Narratiiveihin pitäisi suhtautua rauhallisesti. Antaa aikaa, eikä lähteä puolesta tai vastaan....

Mutta moniko siihen pystyy? Pystytkö sinä? 😁

45

156

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muuten, en osaa sanoa onko Wille Rydman narratiivin uhri, mutta sellaiseksi hän nyt ainskin itsensä saa tuntemaan.

Narratiivin luominen on aina riski. Mutta jokin peruste niillekin on.... voisiko ne jättää tilaa jollekin rakentavalle kritiikille? Kannattaako luoda liisn jyrkkää narratiiviä?

Tulee mieleen median rooli. Voiko liian löyhllä narratiivilla enää myydä juttua/lehteä? 🤔

• Anonyymi

Tuota samaa olen ajatellut, koska eräsei tunnu olevan sellainen kuin kuvansa mitä hänestä kerrotaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Tuota samaa olen ajatellut, koska eräsei tunnu olevan sellainen kuin kuvansa mitä hänestä kerrotaan.

Lehtiä ja niiden juttuja myydään otsikoilla ja uutiset, mitkä ovat puolueetonta ja faktaan perustuvaa "neutraalia" jää kaiken "klikin varjoon" koska se ei ole "myyvää".

Edes Yle ei enää pitäydy vain faktassa, vaan nostattaa "klikkejä" vaikka sen ei tarvitsisi...🤔

• Anonyymi

Totuus tuppaa yleensä olemaan jossain eri tarinoiden välissä. Se ei aina ole puolivälissä, mutta harvoin myöskään vain toisessa tarinassa.

Mitä Rydmaniin tulee, niin itse en hetkeäkään uskonut tuomioon. Nuo eivät ole sellaisia juttuja, joista tulisi tuomituksi. Todistustaakka on liian suuri. Moraaliselta kannalta en kuitenkaan katso häntä puhtoiseksi. Vallan mukana tulee vastuu ja aikuinen on aina vastuussa lapseen nähden, vaikka kuinka ei olisi sakkolihaa. Vastuutaan hän ei ole kantanut ja vastuullisesti hän ei ole toiminut, mutta se ei ole itsessään rikos.

• No vähän samaa mieltä. Toivon, että jatkossa puuttumisen kynnys pienenisi, ettei asiat menisi näin rumaksi. Tosin tarvitaan monia "rydmaneja" ennenkuin löytyy ymmärrys mitä tehdään....luulisin...

Mutta keissi on vaan esimerkki. Narratiivit vaikuttaa ihmisiin liikaa minusta. Ja esimerkiksi uutisen ja kolumnin eroa ei tavan tallaaja ymmärrä...🤔

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

No vähän samaa mieltä. Toivon, että jatkossa puuttumisen kynnys pienenisi, ettei asiat menisi näin rumaksi. Tosin tarvitaan monia "rydmaneja" ennenkuin löytyy ymmärrys mitä tehdään....luulisin...

Mutta keissi on vaan esimerkki. Narratiivit vaikuttaa ihmisiin liikaa minusta. Ja esimerkiksi uutisen ja kolumnin eroa ei tavan tallaaja ymmärrä...🤔

Niin ... siinä Hesarin jutussa mua häiritsi se, miten se keskittyi minusta osin vääriin asioihin. Saahan herra nyt pitää nuorista naisista. Ei siinä minusta ole mitään mihin pitäisi edes puuttua. Siis kun puhutaan täysi-ikäisistä täysivaltaisista ihmisistä. Skandaalin hakemista ihan turhasta asiasta. Sitten siinä jauhettiin vähän turhankin paljon seksuaalistan asioiden ympärillä, taas skandaalihakuista. Jos ei ole suoranaisesti raiskattu, pakotettu, painostettu, tmv. niin harrastakoot mitä harrastavat.

Minusta siinä jutussa jäivät painottamatta ne oikeat asiat, eli juurikin tuo valta-asema ja siihen liittyvät jutut. Minua itseäni häiritsi eniten asia, joka jäi pelkäksi sivuhuomautukseksi. Alkoholin tarjoaminen alaikäiselle, tuossa yhteiskunnallisessa asemassa. Vanhempikin joutuu helposti lasun kohteeksi ja sosutätien kiikariin, jos tarjoaa alkoholia omalle alaikäiselle lapselleen, mutta kansanedustajalta se on sitten ok?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin ... siinä Hesarin jutussa mua häiritsi se, miten se keskittyi minusta osin vääriin asioihin. Saahan herra nyt pitää nuorista naisista. Ei siinä minusta ole mitään mihin pitäisi edes puuttua. Siis kun puhutaan täysi-ikäisistä täysivaltaisista ihmisistä. Skandaalin hakemista ihan turhasta asiasta. Sitten siinä jauhettiin vähän turhankin paljon seksuaalistan asioiden ympärillä, taas skandaalihakuista. Jos ei ole suoranaisesti raiskattu, pakotettu, painostettu, tmv. niin harrastakoot mitä harrastavat.

Minusta siinä jutussa jäivät painottamatta ne oikeat asiat, eli juurikin tuo valta-asema ja siihen liittyvät jutut. Minua itseäni häiritsi eniten asia, joka jäi pelkäksi sivuhuomautukseksi. Alkoholin tarjoaminen alaikäiselle, tuossa yhteiskunnallisessa asemassa. Vanhempikin joutuu helposti lasun kohteeksi ja sosutätien kiikariin, jos tarjoaa alkoholia omalle alaikäiselle lapselleen, mutta kansanedustajalta se on sitten ok?

Ja siis eihän tuokaan sellainen rikos ole, että siitä tuomiolle joutuisi ja oli varmasti moneen kertaan vanhentunutkin jo. Vaan minun mielestäni asia, joka olisi ansainnut keskustelun, vaikka sitten yleisellä tasolla ilman Rydmania. Että millä korteilla ja kenen rahoilla ja millä henkilöllisyyspapereilla niitä alaikäisiä jossain ravintoloissa juotetaan. Vie vanhempana teinisi johonkin ruokaravintolaan, jossa tietenkin myös anniskellaan, illalla syömään. Ei onnistu aivan noin vain ja jos se humalainen teini sattuu sen kansanedustajan juottamisen jälkeen poliisin kanssa tekemisiin niin sen on vanhemmat, jotka siinä syyniin joutuvat. En tajua millä logiikalla tollanen toiminta ei ole vähintään arveluttavaa.

• Anonyymi kirjoitti:

No minusta tälläistä pitäisi lähestyä oikein...sis keissiä.

Ensin katsoa lain reagointi. Faktat vs faktat...

Sitten voisi kirjoittaa jutun siitä mitä uhrit (mahdolliset) ovat kokeneet ja mitä Wille on mieltä niistä.

Kaikkihan mitä on tapahtunutkaan on jo tapshtunut. Ja jos Suomrn lakia ei ole rikottu, niin näytettäisiin mitä voi silti tapahtua...mitä ketkäkin voi täällä kokea, miten elää jne.

Ei laista voida ikinä tehdä aukotonta. Mutta ihmiset voisivat oppia elämään ja näkemään mitä täällä on, eikä uskoa, että aina oikeus ja reiluus tulee.

Osa noista (anteeksi termi, mutta viittaan esimerkkiin) "willeistä" ei ymmärrä tekevänsä väärin. Ja niitä vaan on ja tulee olemaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Alaikäisen juottaminen ja sen jälkeen seksiin painostaminen (humalatilan hyödyntäminen omiin tarkoitusperiensä) ei ole moraalisesti oikein!

Moraalisesti oikein ei ole myöskään seksipuheiden puhuminen erityisesti alle 16v eikä valta-aseman käyttö.

Luulen, että joku politiikasta on tarjonnut juttua HS, koska moraaliton ja epäsopiva (ensi vuonna laiton) käytöstä on katsottu vuosia sormien läpi ja herra on sanot jatkaa törppöilyään,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Alaikäisen juottaminen ja sen jälkeen seksiin painostaminen (humalatilan hyödyntäminen omiin tarkoitusperiensä) ei ole moraalisesti oikein!

Moraalisesti oikein ei ole myöskään seksipuheiden puhuminen erityisesti alle 16v eikä valta-aseman käyttö.

Luulen, että joku politiikasta on tarjonnut juttua HS, koska moraaliton ja epäsopiva (ensi vuonna laiton) käytöstä on katsottu vuosia sormien läpi ja herra on sanot jatkaa törppöilyään,

Niin, laki on muuttumassa. Lakia ei kuitenkaan sovelleta taannehtivasti, eli nuo toimet pysyvät edelleen vain moraalisesti tuomittavina. Tietenkin täytyy ottaa huomioon, että kaikkien moraali ei ole samanlainen ja siksi olisinkin itse kaivannut keskustelua nimenomaan tuolta pohjalta. Nythän tuo oli vähän turhan sensaatiohakuista ja keskittyi liiaksi juuri Rydmanin tekemisiin. Tietenkin hänet oli syytä mainita, kun kerta mainittavaa oli, mutta paljastusten jälkeen olisin kaivannut henkilöimätöntä ja yleisemmän tason journalismia näistä itse aiheista ja ongelmista, joita tuossa paljastuin. Nykyisellään se keskustelu jäi kokonaan käymättä.

• Anonyymi

Uskon että Ruokolahdella liikkui leijona. Rydmanista en osaa sanoa.

• Joo, se oli kiva narratiivi. 😁 Tuollaiset ei vahingoitta ketään, olivatpa totta tai ei ja vähän kaikilla on hymy ensimmäisenä mielessä.

Rydmanjutut kuuluu oikeustaloihin...ja niistä ei pitäis tehdä julkisia, ihan jo mahdollisien uhrien puolesta. Oli se sit kuka vaan...🙄

• Disseisback kirjoitti:

Joo, se oli kiva narratiivi. 😁 Tuollaiset ei vahingoitta ketään, olivatpa totta tai ei ja vähän kaikilla on hymy ensimmäisenä mielessä.

Rydmanjutut kuuluu oikeustaloihin...ja niistä ei pitäis tehdä julkisia, ihan jo mahdollisien uhrien puolesta. Oli se sit kuka vaan...🙄

Minusta nykymedian....varsinkin smmattimedian vastuu on abstraktia. Poljetaan uhria jokatapauksessa ja oma etu on tärkein.

Laidasta laitaan.

Katleena Kortesuolla on minusta hyvä muudi sanoittaa se. Huikea nainrn jolla on näkemystä. 😊👌

• Anonyymi

Mursusta olen lähestulkoon varma.

• En ainakaan itse pysty. Aika usein faktat ovat ristiriitaisia tai niitä poimitaan kuin rusinoita pullasta tai pyritään sekoittamaan parhain päin.

Ihan nopeasti nyt tulee työelämästä sellainen termi kuin paikallinen sopiminen. Mediassa työnantajat kertovat haluavansa sitä lisää mutta samalla itselleni on kantautunut tietoja yrityksistä jotka eivät sitä halua vaikka työntekijät ovat sitä toivoneet. Samaan aikaan ay-liike ilmaisee että osaaminen ei riittäisi ja keskusteluyhteys ei ole tasaveroinen. Tiedän yrityksiä joissa paikallista sopimista on ollut jo toistakymmentä vuotta ja aina uudet sopparit on liitoissa vaan käyneet näytillä.

Ehkä se laajin ja upottavin narratiivisuo taitaa löytyä sektorilta sukupuoli/tasa-arvo. Siitä on hyvin vaikea saada laajaa kokonaiskuvaa vaan pitää vaan aina rajata aihepiiri kerallaan.

• Munhsn nyt muistaakseni piti vastata sun laittamaan muuhunkin kommenttin jossakin? 🤔

Minä en äkkisiltään usko siihen, että paikallinen sopiminen sotisi työnantajapuolta....ja luulisin, että yleiset ehdot puhuvat lähinnä työntekijöiden pussiin.

Tietenkin tulee sitäkin vastaan varmaan, ettei paikallisissa sopimuksissa pyritä helpottamaan yleistä kaavaa, vaan pyritään hyötymään ns. Pakkotilanteesta....jolloin työnantaja ei suostu lipeämään yleisesti sovitusta..

Minä en ole huomannut pitkiin aikoihin mitään vallitsevaa sukupuolista narratiivia....sinä kyllä tunnut keskittyvän niihin vahvasti.

• Disseisback kirjoitti:

Munhsn nyt muistaakseni piti vastata sun laittamaan muuhunkin kommenttin jossakin? 🤔

Minä en äkkisiltään usko siihen, että paikallinen sopiminen sotisi työnantajapuolta....ja luulisin, että yleiset ehdot puhuvat lähinnä työntekijöiden pussiin.

Tietenkin tulee sitäkin vastaan varmaan, ettei paikallisissa sopimuksissa pyritä helpottamaan yleistä kaavaa, vaan pyritään hyötymään ns. Pakkotilanteesta....jolloin työnantaja ei suostu lipeämään yleisesti sovitusta..

Minä en ole huomannut pitkiin aikoihin mitään vallitsevaa sukupuolista narratiivia....sinä kyllä tunnut keskittyvän niihin vahvasti.

Se oli se ketju jossa puhuttiin saunomisesta. Sieltä tuli mulle yksi viesti joka jäi ketjussa paikkaan jonka tulkitsit sinulle tulleeksi. Voit toki siihen kommentoida; siinä mietittiin pitääkö saunassa olla yksityiskohtia vai häiritsevätkö ne ajatusten harhailua.

Toi paikallisen sopimisen julkisuuskuva on kyllä mielenkiintoinen, ruohonjuuritasolla totuus on toinen. Sama tilanne ps:n ja vihreiden tilanteesta. Eivät valtakunnan tasolla mahdu samaan hallitukseen mutta kuntatasolla tekevät kyllä tiivistä yhteistyötä.

Sukupuolisista narratiiveistä nyt viimeisin taisi olla ylen otsikko jossa todettiin että naisvihaa kitketään lailla. Siitä oli hyvinkin värikästä keskustelua esim twitterin puolella.
        Se mitä itse eniten olen seurannu, koska se liittyy työelämään on eu:n päätös pärssiyhtiöiden hallitusten kiintiöpaikoista. Siitä liikkuu hyvin vahva käsitys että tarkoitus on ajaa vain naisten etuja vaikka siinä puhutaan vähemmistönä olevasta sukupuolesta. Oma ennustukseni on että parin sukupolven päästä meillä on noissa hallintoelimissä jo kiintiömiehiä.
        Sitten kun asiassa päästään sinne altaan syvään päätyyn niin nousee esiin termit väliaikainen ja siirtymävaihe. Varmaan ymmärrät miten herkullinen alusta salaliittoteoreetikoille sen suhteen milloin tämä poistuu ja miksi juuri silloin.

Mitä tuohon esimerkkiisi tulee niin siinähän vain kaveri heitettiin rekan alle koska ei kuulu sisärinkiin. Tähän asti siedetty koska on hyvin kerännyt ääniä mutta nyt etumatka pääministeripuolueeksi taitaa riittää muutenkin.
        Sama tilanne oli demareilla Rinteen kanssa. Osa tuki Rinnettä ja osa toivoi hänen lähtöä kun meni Urpilaisen syrjäyttämään. Jos tuota pääministeripuolueen politiikkaa ja päätöksiä olet seurannut niin varmaan on käynyt selväksi kummat ovat niskan päällä.
        Politikointi on siitä hieno laji että olet sitten poliittisten vastustajien kanssa tai omien seurassa niin aina joutuu seisomaan selkä seinäänpäin ja katse ovensuuuhun ettei ketään yllätä.

• M184 kirjoitti:

Se oli se ketju jossa puhuttiin saunomisesta. Sieltä tuli mulle yksi viesti joka jäi ketjussa paikkaan jonka tulkitsit sinulle tulleeksi. Voit toki siihen kommentoida; siinä mietittiin pitääkö saunassa olla yksityiskohtia vai häiritsevätkö ne ajatusten harhailua.

Toi paikallisen sopimisen julkisuuskuva on kyllä mielenkiintoinen, ruohonjuuritasolla totuus on toinen. Sama tilanne ps:n ja vihreiden tilanteesta. Eivät valtakunnan tasolla mahdu samaan hallitukseen mutta kuntatasolla tekevät kyllä tiivistä yhteistyötä.

Sukupuolisista narratiiveistä nyt viimeisin taisi olla ylen otsikko jossa todettiin että naisvihaa kitketään lailla. Siitä oli hyvinkin värikästä keskustelua esim twitterin puolella.
        Se mitä itse eniten olen seurannu, koska se liittyy työelämään on eu:n päätös pärssiyhtiöiden hallitusten kiintiöpaikoista. Siitä liikkuu hyvin vahva käsitys että tarkoitus on ajaa vain naisten etuja vaikka siinä puhutaan vähemmistönä olevasta sukupuolesta. Oma ennustukseni on että parin sukupolven päästä meillä on noissa hallintoelimissä jo kiintiömiehiä.
        Sitten kun asiassa päästään sinne altaan syvään päätyyn niin nousee esiin termit väliaikainen ja siirtymävaihe. Varmaan ymmärrät miten herkullinen alusta salaliittoteoreetikoille sen suhteen milloin tämä poistuu ja miksi juuri silloin.

Mitä tuohon esimerkkiisi tulee niin siinähän vain kaveri heitettiin rekan alle koska ei kuulu sisärinkiin. Tähän asti siedetty koska on hyvin kerännyt ääniä mutta nyt etumatka pääministeripuolueeksi taitaa riittää muutenkin.
        Sama tilanne oli demareilla Rinteen kanssa. Osa tuki Rinnettä ja osa toivoi hänen lähtöä kun meni Urpilaisen syrjäyttämään. Jos tuota pääministeripuolueen politiikkaa ja päätöksiä olet seurannut niin varmaan on käynyt selväksi kummat ovat niskan päällä.
        Politikointi on siitä hieno laji että olet sitten poliittisten vastustajien kanssa tai omien seurassa niin aina joutuu seisomaan selkä seinäänpäin ja katse ovensuuuhun ettei ketään yllätä.

No Twitterissä ja sosiaalisessa mediassa narratiiveja vasta tuleekin.

Ja miksi ei voisi laittaa pörssiyhtiöihin jotain kiintiötä? Tokko siitä mitään haittaakaan on, jos tietty pätevyys täyttyy, koska onhan se oltava.

Samalla voidaan nostaa framille myös vakava tasa-arvokysymys, mikä ei millään sovi 2023 Suomeen, että täällä toinen sukupuoli on vain asevelvollinen. Kiintiöt armeijaankin. Naiset käy Israelissakin armrijan, niin voivat käydä Suonessakin. Tai sitten molemmat sukupuolet vapaaehtoisina sinne.

Narratiivit jossain on keskittyneet yhteen asiaan, mutta usein niitä esitetään vain pienen joukon tai pienen asian tiimoilta, vaikka monikin asia nostaa myös muitakin vastaavia epäkohtia sitten esiin.

Narraatiivin tuominen esiin on ihan hyvä, jos tuo keskustelua, mutta siinä sitten pitää myös osata perustella, kuskustella ja nähdä muidenkin näkemyksiä. Koko narraatiivi pitää voida myös muuttua sen mukaan mitä on faktat.

• Disseisback kirjoitti:

No Twitterissä ja sosiaalisessa mediassa narratiiveja vasta tuleekin.

Ja miksi ei voisi laittaa pörssiyhtiöihin jotain kiintiötä? Tokko siitä mitään haittaakaan on, jos tietty pätevyys täyttyy, koska onhan se oltava.

Samalla voidaan nostaa framille myös vakava tasa-arvokysymys, mikä ei millään sovi 2023 Suomeen, että täällä toinen sukupuoli on vain asevelvollinen. Kiintiöt armeijaankin. Naiset käy Israelissakin armrijan, niin voivat käydä Suonessakin. Tai sitten molemmat sukupuolet vapaaehtoisina sinne.

Narratiivit jossain on keskittyneet yhteen asiaan, mutta usein niitä esitetään vain pienen joukon tai pienen asian tiimoilta, vaikka monikin asia nostaa myös muitakin vastaavia epäkohtia sitten esiin.

Narraatiivin tuominen esiin on ihan hyvä, jos tuo keskustelua, mutta siinä sitten pitää myös osata perustella, kuskustella ja nähdä muidenkin näkemyksiä. Koko narraatiivi pitää voida myös muuttua sen mukaan mitä on faktat.

Yksi kunnon narratiivisoppa on tulossa politiikan kentälle. Nyt näyttää siltä että naisten poliittiseen toimintaan tarkoitettua valtion tukea annetaankin suoraan naisten vaalityöhön. Tuohon voi joku viranomainenkin joutua ottamaan kantaa.

Tuohon pörssiyhtiöiden kiintiöihin. Sanotaan että meillä on liikeidea joka toimii ja halutaan laajentaa joten mennään pörssiin ja sitä kautta meidän tiimiin tulee mukaan vaikka random, keinovagina ja harmis. Homma pelittää ja meillä on 249 työntekijää.
        Tässä vaiheessa pitää tehdä päätös laajennetaanko enää. Jos työntekijämäärä nousee vielä yhdellä niin pitää tehdä päätös ketkä kaksi potkitaan hallituksesta pihalle jotta Pikku-pirpana ja g-lover pääsevät mukaan.
        Toki voidaan tehdä niinkin että kaksi vaihtaa ilmoituksella itselleen toisen sukupuolen tai otetaan uudet työntekijät vuokrafirman kautta; tai ilmoitetaan että hallituksen henkilömäärä nousee.
        Se onko kiintiöt hyvä vai huono sen näyttää aika mutta jotenkin tuo että eu alkaa jo määritellä millainen hallitus yrityksellä saa olla ohi yritysten omistajien on jo hieman holhoavaa.

"pienen joukon tai pienen asian tiimoilta" tämä on ihan totta. Asiat ovat nykyään niin kovin pirstaleisia ja vaativat perehtymistä.

• M184 kirjoitti:

Yksi kunnon narratiivisoppa on tulossa politiikan kentälle. Nyt näyttää siltä että naisten poliittiseen toimintaan tarkoitettua valtion tukea annetaankin suoraan naisten vaalityöhön. Tuohon voi joku viranomainenkin joutua ottamaan kantaa.

Tuohon pörssiyhtiöiden kiintiöihin. Sanotaan että meillä on liikeidea joka toimii ja halutaan laajentaa joten mennään pörssiin ja sitä kautta meidän tiimiin tulee mukaan vaikka random, keinovagina ja harmis. Homma pelittää ja meillä on 249 työntekijää.
        Tässä vaiheessa pitää tehdä päätös laajennetaanko enää. Jos työntekijämäärä nousee vielä yhdellä niin pitää tehdä päätös ketkä kaksi potkitaan hallituksesta pihalle jotta Pikku-pirpana ja g-lover pääsevät mukaan.
        Toki voidaan tehdä niinkin että kaksi vaihtaa ilmoituksella itselleen toisen sukupuolen tai otetaan uudet työntekijät vuokrafirman kautta; tai ilmoitetaan että hallituksen henkilömäärä nousee.
        Se onko kiintiöt hyvä vai huono sen näyttää aika mutta jotenkin tuo että eu alkaa jo määritellä millainen hallitus yrityksellä saa olla ohi yritysten omistajien on jo hieman holhoavaa.

"pienen joukon tai pienen asian tiimoilta" tämä on ihan totta. Asiat ovat nykyään niin kovin pirstaleisia ja vaativat perehtymistä.

No entä jos vaalirahoitus olisikin henkilökohtainen, eikä puolueen ja se maksettaisiin vain valtion toimesta, eikä muuta saisi olla?

No Harmishan voi jäädä eläkkeelle kultaisella kädenpuristuksella. Ja montakos siihen sitten tarvitaan? 5? Silloinhan olisi se vähintään 40 % naisia...

Juu, pirstalrisia on, mutta jos mistään ei kärsi puhua, jää keskustelut väliin ja päätöksiä vain jyrätään.

• Disseisback kirjoitti:

No entä jos vaalirahoitus olisikin henkilökohtainen, eikä puolueen ja se maksettaisiin vain valtion toimesta, eikä muuta saisi olla?

No Harmishan voi jäädä eläkkeelle kultaisella kädenpuristuksella. Ja montakos siihen sitten tarvitaan? 5? Silloinhan olisi se vähintään 40 % naisia...

Juu, pirstalrisia on, mutta jos mistään ei kärsi puhua, jää keskustelut väliin ja päätöksiä vain jyrätään.

"Antaa aikaa, eikä lähteä puolesta tai vastaan" tämä vinkkisi oli hyvä ja tässä puoluetuki asiassa näin toimin vaikka saattaa olla että vaikuttaa itseenikin keväällä jonkun verran; en ole ehdokkaana tai edes kamppanjapäällikö mutta tukiryhmätoiminnassa mukana.
        Ehkä tuossa keskeise kysymykset on että onko naistoimintaan suunnattu vajaa 2miljoonaa euroa tätä päivää ja asettaako se ehdokkaat erilaiseen asemaan. Sama raha on aiemmin jaettu puolueiden naisjärjestöjen kautta eli mikään ei kyllä aiemmasta muutu kuin julkisuus.

Onhan noita vaalirahoituksia mietitty ja kaikenlaista kattoa ehdotettu eikä minulla nyt siihen mitään järkevää perustetta ole mihinkään suuntaan. Se minkä minä muuttaisin on se että ehdokkuus ei ole sidottu asuinkuntaan. Asuu Kainuussa ja on ehdokkaana vaikka Satakunnassa on hieman outoa. Toki periaatteessa koko maan asioita siellä hoidetaan mutta esim budjettivalmistelussa voi tulla mielenkiintoisia hetkiä. 50 miljoonaa tiehankeisiin; löytääkä edustaja kohteet Satakunnasta tai Kainuusta.

• M184 kirjoitti:

"Antaa aikaa, eikä lähteä puolesta tai vastaan" tämä vinkkisi oli hyvä ja tässä puoluetuki asiassa näin toimin vaikka saattaa olla että vaikuttaa itseenikin keväällä jonkun verran; en ole ehdokkaana tai edes kamppanjapäällikö mutta tukiryhmätoiminnassa mukana.
        Ehkä tuossa keskeise kysymykset on että onko naistoimintaan suunnattu vajaa 2miljoonaa euroa tätä päivää ja asettaako se ehdokkaat erilaiseen asemaan. Sama raha on aiemmin jaettu puolueiden naisjärjestöjen kautta eli mikään ei kyllä aiemmasta muutu kuin julkisuus.

Onhan noita vaalirahoituksia mietitty ja kaikenlaista kattoa ehdotettu eikä minulla nyt siihen mitään järkevää perustetta ole mihinkään suuntaan. Se minkä minä muuttaisin on se että ehdokkuus ei ole sidottu asuinkuntaan. Asuu Kainuussa ja on ehdokkaana vaikka Satakunnassa on hieman outoa. Toki periaatteessa koko maan asioita siellä hoidetaan mutta esim budjettivalmistelussa voi tulla mielenkiintoisia hetkiä. 50 miljoonaa tiehankeisiin; löytääkä edustaja kohteet Satakunnasta tai Kainuusta.

No minusta koko päätöksistä vastaava systeemi vaaleista lähtien olisi muokattava uudelleen.
        Ja lähinnä rahoitus mietityttää, kun se ei aina päivänvaloa kestä.

Mutta narratiiveihin vielä, niin narratiiveja saa olla, mutta yhteenkään ei pitäisi jumiutua, eikä suoraan uskoa, yli puolue...tai sukupuolirajojen.

• Anonyymi

Perus hunaja-ansa.

Rydman vastusti elvytyspakettia aka EU:sta liittovaltiota. Se oli väärä mielipide niin vetivät sen keinotekoisesti alas ja ulos kokoomuksesta.

Muistatteko, kun Ruotsi ajoi Julian Assangea vastaan valheellisia raiskaussyytteitä vuosien ajan, saadakseen syyn luovuttaa hänet Yhdysvaltoihin?

Tai tämä Andrew Tate kohu nyt. Se on jo vapautettu ja media rummuttaa edelleen valheellisia ihmiskauppamustamaalauksia.
      Matrixin on saatava Tate näyttämään pahikselta, koska hän on inspiroinut miljoonia nuoria: - välttämään velkaorjuutta - olemaan taistelematta turhissa sodissa - irrottautumaan hallituksen valvonnasta - vastustamaan massamedian aivopesua - noudattaa standardeja ihmissuhteissaan.

Sen sijaan Epstein ja sen asiakkaat ei kiinnosta enää ketään.

• Anonyymi

Vapautettu? 30 vuorokautta pidetään vangittuna luki iltiksessä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vapautettu? 30 vuorokautta pidetään vangittuna luki iltiksessä.

Keksimällä keksitty mustamaalaussyytteitä ja kaikki tietää sen. Media myös esittää että Gretalla oli kaikkien aikojen paras kommentti kun sanoi oman spostinsa olevan smalldickenergy. Just.

Listan jatkoksi voi lisätä Jordan Petersonin joka on muka 'misogyyninen' ja 'äärioikeistolainen'.

• Anonyymi

Ei siinä hesarin jutussa sanottu, että Rydman olisi syyllistynyt rikokseen. Alaikäisten groomailu kun ei ole mikään rikos. Poliisi alkoi sitten ihan itsenäisesti tutkimaan oliko Rydman syyllistynyt raiskaukseen, mistä syyttäjä ei nostanut syytettä.

Tässä kaksi 14-vuotiasta kertoo Rydmanin groomailusta https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/8772028a-d2d9-4dbe-b41e-911ffd572e1f

• Anonyymi

Lisäksi poliisi tiedottaa, että surman epäillään tapahtuneen perjantaina 16. joulukuuta aamuyöllä pariskunnan yhteisessä asunnossa.

Samana perjantaina poliisi sai ilmoituksen kadonneesta henkilöstä. 1975 syntynyt nainen ei saapunut töihin kyseisenä päivänä.

Työpaikalta siis ilmoitetaan poliisille heti jos työntekijä ei saapuisi töihin?

• Anonyymi

Raiskaussyytteen nostamisen tutkiminen on ihan eri asia kuin hesarin juttu. En tiedä kuuluiko tuo yksi tapaus hesarissa kerrottuihin tapauksiin. Narratiivi eli tarina koetaan usein fikstioksi, mutta merkitys on toki laajentunut myös journalismiin, joka lähtökohtaisesti tietenkin perustuu tosiasioihin. Hesarihan ei ole jutussaan keksinyt mitään, vaan kertoo ihmisten kokemuksista ja asioita on tarkistettu useista lähteistä, niin kuin aina pitäisikin tehdä. Juttua tehdessä on myös tarjottu Rydmanille kertoa oma näkemyksensä.

Enemmän odottelen sitä, mitä oikeus sanoo itse hesarin jutusta. Tutkinta on vielä kesken.

• Joo. No ilmeisesti Hesarin toimittaja on väittänyt jotain löytyvän jostain päiväkirjasta, jossa ei ollut mitään sellaista, sitä päiväkirjaa oli käytetty poliisitutkinnassa todisteena.

Joo, kyllä mäkin seuraan sitä hesarin jutusta noussutta oikeusjuttua vielä...
        Jotenkin itselle tulee mieleen, että tässä on menty vähän p.rse edellä puuhun ja nyt varsinainen idea jää tulematta ulos oikein..

Mutta aika näyttää...

• En kyllä uskonut Willestä Rydman puolustinkin häntä. Ei ollut niissä tarinoissa enemmän mielikuvituksen poikasta ilmassa. .

• Anonyymi

"No oli totuus mitä vaan, niin narratiivi, minkä Hesari antoi oli vahva ja oikeus näyttää nyt kääntävän sen muuksi."

Heräsin jutusta sai käsityksen, että Wille metsästää alaikäisiä tyttöjä. Eihän tuota oikeuskaan kiellä.

Kun jotain pahaa tapahtuu, kauhistellaan miksei kukaan tehnyt mitään aikaisemmin vaikka tiesi. Ja nyt kun on tietäen tehty, kauhistellaan ettei mitään kovin pahaa edes ehtinyt vielä tapahtumaan, miksi piti puuttua.

Vahvasti uskon, että säästyttiin Willen kohdalla kohuotsikoista tulevaisuudessa. Tais mennä perille ettei yläkouluikäisten tyttöjen lähenteli ole ok...

xLiner

• Anonyymi
      • Anonyymi

Muistuttaisin tästäkin, että yksi Hesarin jutun tehneistä toimittajista on monta kertaa tuomittu talousrikoksista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muistuttaisin tästäkin, että yksi Hesarin jutun tehneistä toimittajista on monta kertaa tuomittu talousrikoksista.

Hyvä esimerkki siitä miten ihmiset pitää automaattisesti Yleä ja Hesaria luotettavina lähteinä, vaikka toimittajien taustalla voi olla mitä vaan. Tässäkin tapauksessa tuomiot talousrikoksista kertoo toimittajan epärehellisestä mielenlaadusta. Mutta kun se toimittaja on Hesarin palkkalistoilla, sitä pidetään automaattisesti rehellisenä toimittajana vaikka totuus on ihan jotain muuta.

• Anonyymi

Kyllä tällainen helposti aluksi katkeroittaa, ajan hammas opettaa näkemään enemmän kulissien taakse ja opettaa näkemään asioita enemmän etäämmältä ja enemmän oikealla tavalla. Shokki ja epäilyt aina vaikeuttaa asioiden oikeanlaista käsittämistä.

Tällaiset muuttaa ihmisiä, uskon Willenkin muuttavan mm. omaa käytöstään tämän hänen kokemansa jälkeen toisenlaiseksi? Hyvään uskominen kärsii näissä aina (syyllistetty) ja luottamus muita kohtaan. Kyky käsitellä asioita oikein, merkitsee paljon lopputulokseen.

Asioita voi nähdä ja ymmärtää monella tavalla, miten kukakin haluaa sen kokea, hyvällä tai pahalla tavalla, siten näkemyserotkin voivat olla täysin erilaisia. Ja siten todennäköisempää tilanteiden kärjistyminen samalla. Ymmärtänyt, että Wille sai jonkin verran tukea kollegoiltaan? Ettei ollut yksin asian kanssa. Mikä on hyvästä.

• Anonyymi

Lisään vielä, en puolusta Willeä, kun en tiedä totuutta, enkä tunne kaveria. Väitteet on kovia ja minustakin moraalisesti väärin, jos on toiminut niin kuin annetaan ymmärtää. Syytteitä on helppo uskoa, kun kuuntelee ja seuraa Willen käytöstä. Siten epäily enemmän herää, kuin uskoo, ettei olisi syyllinen? Raskaiden syytteiden kohdalla voi mennä shokkiin, eikä osaa täysin puolustaa itseä. En halua uskoa, että Wille olisi noin itsekäs ja ylimielinen, kuin annetaan ymmärtää?

• Anonyymi kirjoitti:

Lisään vielä, en puolusta Willeä, kun en tiedä totuutta, enkä tunne kaveria. Väitteet on kovia ja minustakin moraalisesti väärin, jos on toiminut niin kuin annetaan ymmärtää. Syytteitä on helppo uskoa, kun kuuntelee ja seuraa Willen käytöstä. Siten epäily enemmän herää, kuin uskoo, ettei olisi syyllinen? Raskaiden syytteiden kohdalla voi mennä shokkiin, eikä osaa täysin puolustaa itseä. En halua uskoa, että Wille olisi noin itsekäs ja ylimielinen, kuin annetaan ymmärtää?

Jotakuinkin samaa mieltä... toi Willen tapaus oli vaan yksi esimerkki, että toimittajan ja muutaman ihmisen julkituoma narratiivi saattoi maksaa yhden tyypin poliittisen uran...

Toisaalta taas jos se nyt kääntyy Hesarin vilpiksi, niin edes mahdollisilta seksuaalisilta häirinnöiltä lähtee pohja pois ja narratiivin varsinainen idea kääntyy itseään vastaan, jos se nyt sitä on ollut, että puhutaan seksuaalisestä häirinnästä. Sitten siitä tuleekin Willen ajojahti...

Kukaan ei silloin saa oikeaa asiaa esille ja narratiivin uhreja on kaikki.

• Anonyymi

Hihittelyviisumi ei ole vielä pakollinen.
      -ellyliar-

• Anonyymi

Narratiivi on nimenomaan "omaksuttava näkökulma" jonka omaksujat kopioivat ajattelunsa perustaksi. Esimerkiksi venäjä luo sisällensä vahvoja narratiiveja ja siksi osa venäläisistä on esim. Ukrainan sodan puolella.

Narratiivit perustuvat totuuden yksipuolistamiselle. Julkisessa mediassa olleet isot narratiivit ovat olleet muun muassa:

Maahanmuuttonarratiivi
      Rokotenarratiivi
      Ilmastonarratiivi

Narratiivin huomaa esim. seuraavista asioista : Vaihtoehtojen puuttuminen tai vaihtoehtojen näkemisen täysin negatiivisena. Tunneperäinen vaikuttaminen. Narratiivin kohteen tekeminen ns. määrääväksi asiaksi, ei vain asiaksi toisten joukossa - vaan ehdotonta huomiota ja prioriteettia tarvitsevaksi. Narratiivine vastaisten ilmiöiden ja henkilöiden leimaaminen vähintään ehdottomasti vääräksi, jopa pahaksi.

• Anonyymi

Ja kun valtamedia/yhteiskunta tasolla aletaan narratiivipeliin niin silloin uhreja ovat lopulta kaikki.

Eli kyllä. Olemme kaikkien noiden narratiivien uhreja ja tätä emme voi enää tässä vaiheessa valita olemmeko vai emme. Myös ne jotka puoltavat narratiivejä ovat uhreja usein he ovat niitä jotka lopulta ottavat suurimman paskan niskaansa koska yleensä lopultakin narratiivin tarkoitus on vähentää kaikkien muiden valtaa ja toimintakykyä paitsi narratiivin luojan.

• Anonyymi kirjoitti:

Ja kun valtamedia/yhteiskunta tasolla aletaan narratiivipeliin niin silloin uhreja ovat lopulta kaikki.

Eli kyllä. Olemme kaikkien noiden narratiivien uhreja ja tätä emme voi enää tässä vaiheessa valita olemmeko vai emme. Myös ne jotka puoltavat narratiivejä ovat uhreja usein he ovat niitä jotka lopulta ottavat suurimman paskan niskaansa koska yleensä lopultakin narratiivin tarkoitus on vähentää kaikkien muiden valtaa ja toimintakykyä paitsi narratiivin luojan.

No tuossa taannoin toisaalla ihmettelin ääneen olkiluoto 3;n siipipyörähässäkkää, jolloin joku vain tuumasi, että se on pörssiyhtiöiden vejätystä, kohta oli vastakkain juuri kaksi narratiivia. Toisten mielestä se on sähköhintojen vääntöä ylöspäin ja toiset pitää sitä foliohattuiluna.

Selvitystyöt kesti kyllä pitkään ja hinnat nousi, kuten myös yhtiöiden voitot. Ja nyt kuitenkin testit jatkuu 2;lla vaihtosiipipyörällä ja yhdellä korjatulla, varalla myös yksi korjattu. Lisäksi pumput on samanlaisia kuin olk1 ja olk2 laitoksissa, mistä olisi saanut varmaan ehjätkin pyörät.

Mutta joskus narratiivit ei toteudu tai paljastu. Yritykset voi tehdä oikeastaan taktisia vetoja ja ei se ennenkuulumatonta ole.

Minusta hyvä esimerkki narratiiveihin uskomisesta on tämä naapurimme Venäjä. Viime kevääseen asti täällä sen maan hyvyyteen vielä uskottiin. Demarit on hehkuttaneet hyvien kauppayhteyksien nimeen jo Neuvosliiton ajoilta asti. Kunnes viime keväänä Saulin sanoin kasvot paljastuivat.

• Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

No tuossa taannoin toisaalla ihmettelin ääneen olkiluoto 3;n siipipyörähässäkkää, jolloin joku vain tuumasi, että se on pörssiyhtiöiden vejätystä, kohta oli vastakkain juuri kaksi narratiivia. Toisten mielestä se on sähköhintojen vääntöä ylöspäin ja toiset pitää sitä foliohattuiluna.

Selvitystyöt kesti kyllä pitkään ja hinnat nousi, kuten myös yhtiöiden voitot. Ja nyt kuitenkin testit jatkuu 2;lla vaihtosiipipyörällä ja yhdellä korjatulla, varalla myös yksi korjattu. Lisäksi pumput on samanlaisia kuin olk1 ja olk2 laitoksissa, mistä olisi saanut varmaan ehjätkin pyörät.

Mutta joskus narratiivit ei toteudu tai paljastu. Yritykset voi tehdä oikeastaan taktisia vetoja ja ei se ennenkuulumatonta ole.

Minusta hyvä esimerkki narratiiveihin uskomisesta on tämä naapurimme Venäjä. Viime kevääseen asti täällä sen maan hyvyyteen vielä uskottiin. Demarit on hehkuttaneet hyvien kauppayhteyksien nimeen jo Neuvosliiton ajoilta asti. Kunnes viime keväänä Saulin sanoin kasvot paljastuivat.

Venäjä ei ole koskaan ollut hyvä, venäjä sensijaan on ollut ja olisi vieläkin hyödyllinen.

Arvaamaton ja pelottavakin mulkero joka kuitenkin myy jalosteitaan halvalla. Se on venäjä aina ollut ja tulee aina olemaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Venäjä ei ole koskaan ollut hyvä, venäjä sensijaan on ollut ja olisi vieläkin hyödyllinen.

Arvaamaton ja pelottavakin mulkero joka kuitenkin myy jalosteitaan halvalla. Se on venäjä aina ollut ja tulee aina olemaan.

Joo, mutta myös niin vähin erin riippuvuuteen syöksevä. Ootko nähnyt sen kohdan, kun Trump sanoo saksalaisille tyypeille, että olette energiatalutusnuorassa.

Oikea fakta meni ohi sen narratiivin, että Trump on vaan pösilö.

• Anonyymi

Neiti oli rattoisa kyllä

• Anonyymi

Pystyn

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      83
      3902
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      34
      2833
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      98
      2214
    4. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      27
      1760
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      20
      1707
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      30
      1664
    7. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1518
    8. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1481
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1464
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      73
      1463
    Aihe