Hyvä elämä

Mitä se? Millaista se on? Mitä sen pitäisi olla? Tai mitä se voisi olla?
Mitä siihen saisi/pitäisi/voisi kuulua? Mitä siihen ei ainakaan kuulu(/isi)?

Minä en tiedä, en alkuunkaan. Ei ole hajuakaan. Ainoa mitä kokea jaatuksen tasolla merkitykselliseksi tuossa mielessä, on jokin jonka joko teen ja/tai hoidan oman elämäni jatkeeksi, oan elämäni jälkeen jatkuvaksi. Kuten vaikkapa siis saisin lapsen, jota hoidan ja sittemmin olen tukena, myöhemmin kaverina, sittemmin ehkä isovanhempana jne.

Mutta mitä hittoa on hyvä elämä?

183

1472

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siihen ei ainakaan kuulu yksinäisyys, eikä masentuneena yksin oleminen perjantai iltana.

      • Anonyymi

        Omahan on masennuksesi itse olen ainakin mielummin yksin kun suhteessa jossa luottamus ei pelaa ja siksi toisekseen en koskaan ole niin yksin ollutkaan kui suhteessa jossa toinen ei ole siinä samassa suhteessa


    • Anonyymi

      Suomalaisille on jo äidinmaidossa opetettu kaava. Ole kiltti lapsi ja käy koulut hyvin arvosanoin. Mene yläasteen jälkeen lukioon ja siitä yliopistoon, hanki hyvä akateeminen ura. Löydä hyvä kumppani ja rakenna se "oma tupa ja perunamaa", siihen pari lasta kasvamaan....ja siihen sitten ohjeet loppuvat, tai ei, pitäähän olla sähköistetty katumaasturi. Tuohon myös loppuu moni parisuhde:)

      Uskonnolliselta kannalta ajateltuna hyvä elämä on toisten ihmisten arvostamista. No jaa, ei sitä enää siunata jos ei olisi kirkollisveroa maksanut joten tuokin on vissiin sitä ajattelua ilman totuutta? Mutta kai sen hyvän elämän voi saavuttaa jos ajattelisi niin kuin Jeesus. Tai, en tiedä, hänethän naulittiin elävänä ristiin (apua). Tuo on siis aika huono tavoitetila.

      Hyvään elämään kuuluu se mitä ihminen itse tuntee sisimmässään siihen kuuluvan?
      Markkinatalous on tuonut siihen tavoitteita ja haavekuvia jotka joskus sotkevat pienen ihmisen pään. Tullaan onnelliseksi sitten kun....

      Totean siis ettei sellaista yksiselitteistä hyvää ole olemassa. Harmonia pään sisällä, rauha ja tasapaino. Se että tulee toimeen hyvin itsensä kanssa koko elämän ajan?

      AV

      • Anonyymi

        Ajattelen aika lailla samoin. Hyvä elämä on kaikille omanlainen. Hyvä elämä näkyy yleensä pitkän iän salaisuutena. Uskon, että edesmennyt Pelé eli hyvän elämän, vaikka se tuntui päättyvän omasta mielestä liian aikaisin. Mut haluan uskoa, että eli omaa fantasiaansa reilu 60- vuotta.

        Jollekin hyvä elämä hyvä lähtökohta on olla onnekas, lähtökohtana voi olla pysyminen terveenä mahdollisimman pitkään. Löytää harrastuksestaan ammatin ja menestyä siinä. Jollekin hyvän elämän perusta voi olla, että saavuttaa riittävän toimeentulon, joka mahdollistaa mieleisen asioiden tekemisen. Tolkun mies ajattelee, että itselle riittää kohtuullisuus kaikessa. Mikä on kohtuus, siinäkin voi olla suuria eroja, jossa menestys vaikuttaa kokonaisuuteen.

        Toiset haluaa elää vaatimattomammin, yhteisöllisesti, vähemmän yhteisiä varoja kuluttaen ja saa ehkä oman hyvän mielen siitä, kun kykenee tuottamaan niitä enemmän kuin kuluttaa. Onnistumiset omassa tekemisessä tuo hyvää mieltä. Toiset saa hyvää mieltä myös antamisen ilosta, kun näkee oman tekemisen tuottavan toisillekin hyvää mieltä.

        Toiset voi hakea nautintoja matkailusta, syömisistä, liikunnasta, lukemisesta ym. Itse haluan uskoa siihen, että liika on liikaa kaikessa suorittamisessa, jos se on pakonomaista ja stressitekijöitä lisäävää ja se turmelee lopulta sen hyvän, mitä on ehkä tavoitellut aiemmin. Kohtuus on minusta kaikessa hyvästä. Liika vaatii aina lisää sitä itseä ja voi tehdä sokeaksi todellisuudelle?

        Asenne ratkaisee monissa asioissa, tykkääkö enemmän pehmeistä vai kovista arvoista. Elämä on valintoja, teetkö omat valinnat mistä lähtökohdista ja mitä tavoitellen. Ruokkiiko se sinua itseä vai jotain muita seikkoja/ tekijöitä, mikä motivoi sinua jatkamaan tekemistä. Haluatko tehdä asioita hyvää tuottaen vai toisin. Mitä sydän sanoo vai oletko kadottanut sen jonnekin.

        Minusta hyvä elämä tarvii hyvää sydäntä, nähdä asioita laajemmin. Ottaa muita paremmin huomioon ja toimia enemmän epäitsekkäästi kuin itsekkäästi. Hyvän kautta ajattelu antaa paljon enemmän kuin pahan kautta ajattelu. Samoin positiivisuus on aina parempi vaihtoehto kuin negatiivisuus.


    • Lyhyt ja ytimekäs. Elämä on.

    • Anonyymi

      Sitä tässä on tullut mietittyä jo aika pitkään. Hyvä elämä on varmaan sitä että on onnellinen ja se vaatii tietyt luonteenpiirteet ja toki myös terveet geenit. Jos on niillä avuilla varustettu ja onnistuu hankkimaan itselleen perheen ja keskiluokkaisen onnen niin kai se on parasta mitä tässä ihmismaailmassa voi saavuttaa.

      • Anonyymi

        Tuohonkin vaaditaan jo uskomattoman hyvää tuuria kun siihenkin että on edes hetken onnikin vaaditaan jo melko hyvää tuuria mulla on pisimmillään ollu hyvää tuuria kolmisen vuotta kun ensimmäisen kerran eläissäni seurustelin ja sen tuurin päättyminenkin oli osin omaa syytäni vaikken pääsyyllinen siihenkään ollu mu kova oppi silloiselle tyttikselle ettei siihen parhaaseen kaveriinkaan voi välttis luottaa mu Eipä.sinänsä.ollu mun murhe kun ei ollu mun kaveri ja viimeisen kerran mitä hänen parhaan kaverinsa näin ni musta oli kyseinen ihminen jo jonkun asteinen sekakäyttäjä mu mistäpä voi lopulta tietää keneen voi luottaa


    • Anonyymi

      Tuohon terapeutti pyysi minua etsimään vastausta kerran. En pystynyt löytämään mitään itseäni tyydyttävää vastausta. Siksi kai olinkin masennuksen vuoksi terapiassa. 💡

      • Tätä olen miettinyt, mitä hittoa se voisi olla, siis niin että se sisältäisi itse pääosin onnellisen ja muita rikkomattoman olemisen, sellaisen jota vielä arkussa voisi todeta, että no olipa aika hyvä elämä. Mietin vieläkin ja arkussa todennen, että kai se oli kuitenkin aika hyvä elämä minkä elin.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Tätä olen miettinyt, mitä hittoa se voisi olla, siis niin että se sisältäisi itse pääosin onnellisen ja muita rikkomattoman olemisen, sellaisen jota vielä arkussa voisi todeta, että no olipa aika hyvä elämä. Mietin vieläkin ja arkussa todennen, että kai se oli kuitenkin aika hyvä elämä minkä elin.

        Eikö se ole silloin hyvä elämä jos itse on tyytyväinen elämäänsä


    • Niin .. minä tiedän eläneeni hyvän elämän, kun lähdön hetkellä on hyvä lähteä.
      Mutta mitä kullekin on hyvä elämä.. se on asia joka on yksilön itsensä määriteltävissä.

      Minulle hyvä elämä on sellainen, joka on eletty. En pidä tärkeänä sitä mitä olen saavuttanut.. toisaalta en oikeastaan ole saavuttanutkaan mitään. En pidä sitä tärkeänä.

      Se mikä on minulle tärkeää, että tulen itseni kanssa toimeen, viihdyn itsenäni ja minun on hyvä olla. Hyvä elämäni muodostuu siitä.

      Elämänfolosofiani mukaan on elänyt hyvän elämän, kun on hyvä kuolla. Itselleen riittävän.

      Mutta mä nyt olenkin tämmöinen oman tieni kulkija. Ja pikkuisen tyhmäkin.

      • Anonyymi

        Mä koen elämässäni jotain saavuttaneeni kun mulla on kaksi lasta tähän mennessä joista kumpainenkin on Kauniita omalla tavallaan ja mulle tärkeitä toki on mulla elämässäni moniakin ihmisiä jotka ovat mulle tärkeitä jotenkin on työkavereita he ovat tärkeitä suurelta osin mulle siksi että olen heiltä oppinut uusiakin tapoja tehdä töitä ja si on joitakin läheisiä työkavereita joiden kanssa olen pystyny puhumaan elämästä yleensäkin ja joilta olen joitain hyviä neuvoja saanut senkin suhteen ja si on kavereita joiden kanssa on ollu hauskoja hetkiä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mä koen elämässäni jotain saavuttaneeni kun mulla on kaksi lasta tähän mennessä joista kumpainenkin on Kauniita omalla tavallaan ja mulle tärkeitä toki on mulla elämässäni moniakin ihmisiä jotka ovat mulle tärkeitä jotenkin on työkavereita he ovat tärkeitä suurelta osin mulle siksi että olen heiltä oppinut uusiakin tapoja tehdä töitä ja si on joitakin läheisiä työkavereita joiden kanssa olen pystyny puhumaan elämästä yleensäkin ja joilta olen joitain hyviä neuvoja saanut senkin suhteen ja si on kavereita joiden kanssa on ollu hauskoja hetkiä

        Juu.. kuulostaa hyvältä elämältä. Ihan jees.


    • Anonyymi

      "Hyvään elämään kuuluu se mitä ihminen itse tuntee sisimmässään siihen kuuluvan?"
      Tuo on enemmän kuin totta. Me kaikki arvostetaan asioita niin eri tavoin. Jonkun mielestä yksin oleminen ei ole hyvää elämää, mutta toinen voi arvostaa sitä hyvinkin.
      Minulle hyvä elämä on sitä, että saa elää terveenä jolloin pystyy ja jaksaa tehdä niitä asioita, joita arvostaa ja jotka tekevät onnelliseksi.

      • Enpä tiiä, ei taida ihan noin suppeana riittää. Musta olis kiva tappaa muita, mielellään todella hitaasti ja kivuliaasti, myös ampua ihmiskunta huuthelvettiin jollain passelilla aseella. Ja kun tunnen sen sisimmässäni, niin se on sitten hyvä elämä minulle? Totaalisen paskaa höpötystä, aivoton oksennus, lähinnä mainoskatkon täyte palstalle. Ja tiedän, se oli alunperin AV:n heitto, mitä siteerasit.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Enpä tiiä, ei taida ihan noin suppeana riittää. Musta olis kiva tappaa muita, mielellään todella hitaasti ja kivuliaasti, myös ampua ihmiskunta huuthelvettiin jollain passelilla aseella. Ja kun tunnen sen sisimmässäni, niin se on sitten hyvä elämä minulle? Totaalisen paskaa höpötystä, aivoton oksennus, lähinnä mainoskatkon täyte palstalle. Ja tiedän, se oli alunperin AV:n heitto, mitä siteerasit.

        Ohhoh, en tiennytkään sinulla olevan tuollaisia negatiivisia ajatuksia, jopa väkivaltaisia.
        Arvioisin, liian vähän rintaruokintaa...
        Normaali ihminen ajattelisi toisin, se mikä on normaalin sisällä suhteessa elämään.
        Sinä taasen ajattelit "minä olen mahdollinen koulusurmaaja, fantasiaa" mikä ei kuulu normaalin ihmisen elämään tai siihen elämän onnellisuuteen millään tavalla.

        Aloita uusi keskustelu, " mikä kuuluu epänormaalin hoitoa tarvitsevan ihmisen onnelliseen elämään", olet silloin oikeilla jäljillä suhteessa vastaukseesi.

        AV


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ohhoh, en tiennytkään sinulla olevan tuollaisia negatiivisia ajatuksia, jopa väkivaltaisia.
        Arvioisin, liian vähän rintaruokintaa...
        Normaali ihminen ajattelisi toisin, se mikä on normaalin sisällä suhteessa elämään.
        Sinä taasen ajattelit "minä olen mahdollinen koulusurmaaja, fantasiaa" mikä ei kuulu normaalin ihmisen elämään tai siihen elämän onnellisuuteen millään tavalla.

        Aloita uusi keskustelu, " mikä kuuluu epänormaalin hoitoa tarvitsevan ihmisen onnelliseen elämään", olet silloin oikeilla jäljillä suhteessa vastaukseesi.

        AV

        Haistapa huilu.
        "Normaali ihminen ajattelisi toisin, se mikä on normaalin sisällä suhteessa elämään."

        Alkuperäinen kysymys oli asetettu konteksti avoinna ja kun et sitä kerran kykene ymmärtämään, et myöskään kykene vastaamaan kuin pullamössöpaskaa, arkista päiväkotihöttöä. Ala ajattelemaan, käytä niitä aivojasi, äläkä käytä vain sitä sinulle opetettua kymmentä prosenttia.

        Ja btw, sinä se hoitoa kaipaat, käytät liian vähän ajattelukyvystäsi. Mennään yhdessä ottamaan snadit sähköhoidot ja jos käy mäihä, niin alennushintaiset viikonloppulobotomiat.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Haistapa huilu.
        "Normaali ihminen ajattelisi toisin, se mikä on normaalin sisällä suhteessa elämään."

        Alkuperäinen kysymys oli asetettu konteksti avoinna ja kun et sitä kerran kykene ymmärtämään, et myöskään kykene vastaamaan kuin pullamössöpaskaa, arkista päiväkotihöttöä. Ala ajattelemaan, käytä niitä aivojasi, äläkä käytä vain sitä sinulle opetettua kymmentä prosenttia.

        Ja btw, sinä se hoitoa kaipaat, käytät liian vähän ajattelukyvystäsi. Mennään yhdessä ottamaan snadit sähköhoidot ja jos käy mäihä, niin alennushintaiset viikonloppulobotomiat.

        No hyvä on, anteeksi kun vastasin ketjuusi.
        Onnea vaan valitsemaasi "hyvään elämään"

        AV


      • Anonyymi kirjoitti:

        No hyvä on, anteeksi kun vastasin ketjuusi.
        Onnea vaan valitsemaasi "hyvään elämään"

        AV

        No jos jaksat ajatella, jaksat myös kirjoittaa. Ja voit siis tuottaa jotain fiksua tekstiä, sen sijaan että oksennat jonkun valmiiksi ajatellun latteuden palstalle. 99% palstalaisista ajattelee tasan sen yhden askeleen asioita ja se ei valitettavasti ole kuin oma napa. 98% on jo jopa oma plus oma napapiha. Ja vasta sen jälkeen aletaan puhumaan ajattelusta. Niin voitaisko joskus puhuakin, eikä vain sylkeä niitä napanöyhtiä suupielistä pihalle?


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        No jos jaksat ajatella, jaksat myös kirjoittaa. Ja voit siis tuottaa jotain fiksua tekstiä, sen sijaan että oksennat jonkun valmiiksi ajatellun latteuden palstalle. 99% palstalaisista ajattelee tasan sen yhden askeleen asioita ja se ei valitettavasti ole kuin oma napa. 98% on jo jopa oma plus oma napapiha. Ja vasta sen jälkeen aletaan puhumaan ajattelusta. Niin voitaisko joskus puhuakin, eikä vain sylkeä niitä napanöyhtiä suupielistä pihalle?

        ???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ???

        Rankku ei oo saanunna snikkerssiä viime aikoina


      • randombypasser kirjoitti:

        Enpä tiiä, ei taida ihan noin suppeana riittää. Musta olis kiva tappaa muita, mielellään todella hitaasti ja kivuliaasti, myös ampua ihmiskunta huuthelvettiin jollain passelilla aseella. Ja kun tunnen sen sisimmässäni, niin se on sitten hyvä elämä minulle? Totaalisen paskaa höpötystä, aivoton oksennus, lähinnä mainoskatkon täyte palstalle. Ja tiedän, se oli alunperin AV:n heitto, mitä siteerasit.

        Mieheni vain kokee kouluväkivallan takia noin kiusaajiaan kohtaan. Kyseinen asia trauma mutta luulen asia on sitten sellainen joka tekee yksinäiseksi.

        Kumppanille se on erittäin raskasta. Onko sinuakin kohtaan ollut väkivalla lapsuutta taustalla tai väkivallan ollut.

        Terveelliseen elämään ja muiden suojeluun minusta onnellinen elämä pohjautuu, jos olet hengenvaarassa tai pelkäät olevasi.

        En tiedä mutta pelkään ainakin nyt sinuun tutustua paremmin.


      • valtakunta kirjoitti:

        Mieheni vain kokee kouluväkivallan takia noin kiusaajiaan kohtaan. Kyseinen asia trauma mutta luulen asia on sitten sellainen joka tekee yksinäiseksi.

        Kumppanille se on erittäin raskasta. Onko sinuakin kohtaan ollut väkivalla lapsuutta taustalla tai väkivallan ollut.

        Terveelliseen elämään ja muiden suojeluun minusta onnellinen elämä pohjautuu, jos olet hengenvaarassa tai pelkäät olevasi.

        En tiedä mutta pelkään ainakin nyt sinuun tutustua paremmin.

        Sanat jäi kesken, jos olet hengenvaarassa tai jatkuvasti läheistäsi satutetaan tai pelkäät olevasi tai joku läheisesi on vaarassa. reaktio on voimakas ja sanoin voimakasta turhautumista.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Haistapa huilu.
        "Normaali ihminen ajattelisi toisin, se mikä on normaalin sisällä suhteessa elämään."

        Alkuperäinen kysymys oli asetettu konteksti avoinna ja kun et sitä kerran kykene ymmärtämään, et myöskään kykene vastaamaan kuin pullamössöpaskaa, arkista päiväkotihöttöä. Ala ajattelemaan, käytä niitä aivojasi, äläkä käytä vain sitä sinulle opetettua kymmentä prosenttia.

        Ja btw, sinä se hoitoa kaipaat, käytät liian vähän ajattelukyvystäsi. Mennään yhdessä ottamaan snadit sähköhoidot ja jos käy mäihä, niin alennushintaiset viikonloppulobotomiat.

        👍🏾


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Haistapa huilu.
        "Normaali ihminen ajattelisi toisin, se mikä on normaalin sisällä suhteessa elämään."

        Alkuperäinen kysymys oli asetettu konteksti avoinna ja kun et sitä kerran kykene ymmärtämään, et myöskään kykene vastaamaan kuin pullamössöpaskaa, arkista päiväkotihöttöä. Ala ajattelemaan, käytä niitä aivojasi, äläkä käytä vain sitä sinulle opetettua kymmentä prosenttia.

        Ja btw, sinä se hoitoa kaipaat, käytät liian vähän ajattelukyvystäsi. Mennään yhdessä ottamaan snadit sähköhoidot ja jos käy mäihä, niin alennushintaiset viikonloppulobotomiat.

        Kunhan on sinut niin elämän kuin kuoleman ja rahan kanssa ja saan aina veloitta sen mitä haluan.


    • Elämässä ei ole tärkeintä millaista se on, vaan miten sen ottaa.

      • Eli elät perusperttinä, olet ulkoaluehoitajana NN-kunnalla ja harrastukseksesi sarjamurhaat alueen asukkaita ja sarjaraiskaat alueen lapsia. Pidät elämääsi hyvänä, joten se on hyvä elämä?


      • randombypasser kirjoitti:

        Eli elät perusperttinä, olet ulkoaluehoitajana NN-kunnalla ja harrastukseksesi sarjamurhaat alueen asukkaita ja sarjaraiskaat alueen lapsia. Pidät elämääsi hyvänä, joten se on hyvä elämä?

        Ei olen lapsesta asti kipukroonikko, joka jäi monesta ulkopuoliseksi tuon takia ja oman erilaisuutensa takia. Silti näin elämässä asioita mitä tavoittelin oman onneni vuoksi. Ja saavutin ne vaikeuksista huolimatta.

        Olisin voinut käpertyä itsesääliin ja inhota teitä kaikkia, jotka koitte enemmän kun minä sängyn pohjalta sairaana tai joita ei syrjitty tai kiusattu, koskaan. Mutten tehnyt niin. Otin elämän hyvin ja elin sen paremmin kuin moni halusi minun edes elävän.

        Elämässä ei ole tärkeintä millaista se on, vaan miten sen ottaa.


      • G-LoveR kirjoitti:

        Ei olen lapsesta asti kipukroonikko, joka jäi monesta ulkopuoliseksi tuon takia ja oman erilaisuutensa takia. Silti näin elämässä asioita mitä tavoittelin oman onneni vuoksi. Ja saavutin ne vaikeuksista huolimatta.

        Olisin voinut käpertyä itsesääliin ja inhota teitä kaikkia, jotka koitte enemmän kun minä sängyn pohjalta sairaana tai joita ei syrjitty tai kiusattu, koskaan. Mutten tehnyt niin. Otin elämän hyvin ja elin sen paremmin kuin moni halusi minun edes elävän.

        Elämässä ei ole tärkeintä millaista se on, vaan miten sen ottaa.

        Edelleen, sarjamurhaaja/raiskaaja voi siis elää hyvää elämää? Koska sen sellaisena ottaa?


      • Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

        Ei olen lapsesta asti kipukroonikko, joka jäi monesta ulkopuoliseksi tuon takia ja oman erilaisuutensa takia. Silti näin elämässä asioita mitä tavoittelin oman onneni vuoksi. Ja saavutin ne vaikeuksista huolimatta.

        Olisin voinut käpertyä itsesääliin ja inhota teitä kaikkia, jotka koitte enemmän kun minä sängyn pohjalta sairaana tai joita ei syrjitty tai kiusattu, koskaan. Mutten tehnyt niin. Otin elämän hyvin ja elin sen paremmin kuin moni halusi minun edes elävän.

        Elämässä ei ole tärkeintä millaista se on, vaan miten sen ottaa.

        Juuri näin! Onnellisuuden käsite on hyvin henkilökohtainen. Onnellisuus vaatii vain sen, miten kokija itse sen määrittelee.
        Joku haluaa kokiakseen itsenä onnelliseksi glamoyr-elämää ja paljon varallisuutta ja erilaisen maailmankatsomuksen omaavalle riittää se, että on terve ja arkipäivän perustarpeet täytettyinä.
        Minä kuulun tähän jälkimmäisten joukkoon ja nyt kun terveydentilani on viime aikoina järkkynyt, en ole myöskään pystynyt kokemaan erityisiä onnellisuuden elämyksiä.


      • randombypasser kirjoitti:

        Edelleen, sarjamurhaaja/raiskaaja voi siis elää hyvää elämää? Koska sen sellaisena ottaa?

        Sovitaan niin. Jokainen määrittää ihan itse hyvänsä, ei muut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin! Onnellisuuden käsite on hyvin henkilökohtainen. Onnellisuus vaatii vain sen, miten kokija itse sen määrittelee.
        Joku haluaa kokiakseen itsenä onnelliseksi glamoyr-elämää ja paljon varallisuutta ja erilaisen maailmankatsomuksen omaavalle riittää se, että on terve ja arkipäivän perustarpeet täytettyinä.
        Minä kuulun tähän jälkimmäisten joukkoon ja nyt kun terveydentilani on viime aikoina järkkynyt, en ole myöskään pystynyt kokemaan erityisiä onnellisuuden elämyksiä.

        Yym, tulee aina mieleen kun ihmiset puhuu miten terveitä ovat saaneet olla ja elämä olisi kamalaa sairaana. No onhan se melkoisen spontaanitonta ja elämänlaatua heikentävää, mutta ei se kyllä mahdotonta ole olla onnellinen sairaanakaan. Se on ihan kukkua, minun näkökulmastani.

        Toki joku kokee elämän mahdottomaksi sairauksien rajoitteiden kanssa. Pitää vaan oppia olemaan onnellinen hyvistä hetkistä ja katsoa milloin on hyvä hetki harpata se ratkaiseva askel elämässä eteenpäin. Se ei ole jatkuvasti, mutta se hetki pitää napata, kun se on. Kärsivällisyyttä kysyy. Mutta elämä opettaa. ☺️


      • Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

        Yym, tulee aina mieleen kun ihmiset puhuu miten terveitä ovat saaneet olla ja elämä olisi kamalaa sairaana. No onhan se melkoisen spontaanitonta ja elämänlaatua heikentävää, mutta ei se kyllä mahdotonta ole olla onnellinen sairaanakaan. Se on ihan kukkua, minun näkökulmastani.

        Toki joku kokee elämän mahdottomaksi sairauksien rajoitteiden kanssa. Pitää vaan oppia olemaan onnellinen hyvistä hetkistä ja katsoa milloin on hyvä hetki harpata se ratkaiseva askel elämässä eteenpäin. Se ei ole jatkuvasti, mutta se hetki pitää napata, kun se on. Kärsivällisyyttä kysyy. Mutta elämä opettaa. ☺️

        Terveys on suhteellista. Jos ihminen sanoo olevansa terve, muttei määritä sitä mitenkään, niin emmehän me muut tiedä mitä "terve" hänelle tarkoittaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Terveys on suhteellista. Jos ihminen sanoo olevansa terve, muttei määritä sitä mitenkään, niin emmehän me muut tiedä mitä "terve" hänelle tarkoittaa.

        Sekin on totta. Jollekin kipukaan ei ole mitään vakavasti otettavaa, toiselle se on rasite, jollei kuolemaksi.


      • Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

        Sekin on totta. Jollekin kipukaan ei ole mitään vakavasti otettavaa, toiselle se on rasite, jollei kuolemaksi.

        Tai jos joskus on ollut huonompikin olla, niin nyt voi olla hyvä, vaikka se toiselle olisi paska olo. Tai jos on vaikka joskus sairastanut vakavan taudin ja nyt se on poissa tai remissiossa tmv. Terveyskin on aina suhteessa siihen mitä se yksilö on kokenut. Niinhän se menee.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tai jos joskus on ollut huonompikin olla, niin nyt voi olla hyvä, vaikka se toiselle olisi paska olo. Tai jos on vaikka joskus sairastanut vakavan taudin ja nyt se on poissa tai remissiossa tmv. Terveyskin on aina suhteessa siihen mitä se yksilö on kokenut. Niinhän se menee.

        Kyllä vain. Olet asian ytimessä. 👍


      • G-LoveR kirjoitti:

        Kyllä vain. Olet asian ytimessä. 👍

        Kun nyt aloittajaa kiukuttaa tiivistykset, minä kun niin rakastan ytimekkäistä tiivistyksistä enkää jaarittelusta. Niin sanon, että mun hyvä elämä perustuu siihen etten ole periksiantaja.

        Kun nyt tiedät mitä mulla on ollut elämässäni, niin voit päätellä mitä ne on vaatineet, kun ei ole terve. Periksiantamattomuutta.

        Se joko kelpaa tai on kelpaamatta, mutta on mun hyvän elämän ydin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Terveys on suhteellista. Jos ihminen sanoo olevansa terve, muttei määritä sitä mitenkään, niin emmehän me muut tiedä mitä "terve" hänelle tarkoittaa.

        Kyseinen lukee peruskoulun kirjassa terveystiedossa tarkemmin sinulla voi olla sairaus minkä lääkäri määrittänyt mutta olet koet olevasi terve.


        Jos minulta kysytään minusta ihmiset oikein pyrkii terveyteen muiden kustannuksella kuin iloa ja valoa saatava , ”Kuoleman tanssi.”

        ”Ne tehtiin yleensä mustan surman tunnelmissa muistuttamaan ihmisiä heidän elämänsä hauraudesta ja maallisen kunnian katoavaisuudesta. ”

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kuolemantanssi


        Onko se tapa tällein yhteiskunnan romahtamisen keskellä oikea tapa?
        https://agricolaverkko.fi/review/joukkopsykoosi-ja-kuinka-siihen-langetaan/


        Mikä kuvaa joukkopsykoosia kuin ”Lupaathan tappaa itsesi”


      • Anonyymi

        Toi oli hyvin sanottu. Jotain tuon suuntaista minäkin ajattelen.

        xLiner


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Eli elät perusperttinä, olet ulkoaluehoitajana NN-kunnalla ja harrastukseksesi sarjamurhaat alueen asukkaita ja sarjaraiskaat alueen lapsia. Pidät elämääsi hyvänä, joten se on hyvä elämä?

        Jollekin saattaa olla ei tierä kun ei tunne kaikkia maailman ihmisiä henkilökohtaisesti mu hyvin olet saanu joitakuita ärsytettyä ja näkyy olevan muutama joukossa jotka ottaa melko henkilökohtaisesti sun kommentit keskittymättä sen suuremmin tekstin sisältöön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terveys on suhteellista. Jos ihminen sanoo olevansa terve, muttei määritä sitä mitenkään, niin emmehän me muut tiedä mitä "terve" hänelle tarkoittaa.

        Eipä se tieto taas varsinaisesti kenellekkään kuulu edes ja lääkärilläkään ei ole oikeutta tutkia ennen kuin ihminen itse kokee itsensä sairaaksi ymmärtääkseni ainakaan koska hoidosta on jokin näköinen oikeus kieltäytyä edellyttäen että ei ole vaaraksi muille siinä kohti kun on muille vaaraksi voidaan taas määrätä pakkohoitoon ja itse näkisin nämä ihmiset muille vaarallisina jotka ovat täällä niitä suunnitelmiaan murhata joku kirjoitelleet uhkaukset taas koen itse vaarattomina kun omalla kohdallani ei saatana ole kukaan uhkaustaan edes vielä koettanu toteuttaa oisin voinu vaikka siinä kohti hieman hätävarjelua liioitella kun olisivat edes yrittäneet


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Kyseinen lukee peruskoulun kirjassa terveystiedossa tarkemmin sinulla voi olla sairaus minkä lääkäri määrittänyt mutta olet koet olevasi terve.


        Jos minulta kysytään minusta ihmiset oikein pyrkii terveyteen muiden kustannuksella kuin iloa ja valoa saatava , ”Kuoleman tanssi.”

        ”Ne tehtiin yleensä mustan surman tunnelmissa muistuttamaan ihmisiä heidän elämänsä hauraudesta ja maallisen kunnian katoavaisuudesta. ”

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kuolemantanssi


        Onko se tapa tällein yhteiskunnan romahtamisen keskellä oikea tapa?
        https://agricolaverkko.fi/review/joukkopsykoosi-ja-kuinka-siihen-langetaan/


        Mikä kuvaa joukkopsykoosia kuin ”Lupaathan tappaa itsesi”

        Jos siitä olisi lapsilleni enemmän hyötyä kuin olemassa olostani olisin luultavasti noin jo tehnyt mutta sillä elämän kokemuksella mikä itselläni on pystyn lapsiani tarvittaessa neuvomaan hankalissa paikoissa ni koen että olemassa olostani on lapsilleni enemmän hyötyä ny saikulla ollessa en pysty muutoin auttamaan juurikaan vaikka mieli tekisikin muutoinkin auttaa


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos siitä olisi lapsilleni enemmän hyötyä kuin olemassa olostani olisin luultavasti noin jo tehnyt mutta sillä elämän kokemuksella mikä itselläni on pystyn lapsiani tarvittaessa neuvomaan hankalissa paikoissa ni koen että olemassa olostani on lapsilleni enemmän hyötyä ny saikulla ollessa en pysty muutoin auttamaan juurikaan vaikka mieli tekisikin muutoinkin auttaa

        Kyllä minullakin on ollut samat tunteet kun itsensä on hyödyttömäksi tuntenut nyt vaan koen olevan ainoa joka pystyy suojelevan lapsiani siksi jaksan. Sen vuoksi terveyteni tärkeys korostuu eikä taas ihminen joka on hakattu ottaa myös kaikki sanomat itse syytöksenä sitä taas
        tulla niin kova itseinho että itsensä tuhoaisi, mikä on taas toinen trauma kehittyä lapsuuden traumasta kun pahoinpidellään.

        Sen vuoksi terveyteni on tärkeä itselleni ilman lapsia en olisi täällä sain elämän iloni silloin takaisin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos siitä olisi lapsilleni enemmän hyötyä kuin olemassa olostani olisin luultavasti noin jo tehnyt mutta sillä elämän kokemuksella mikä itselläni on pystyn lapsiani tarvittaessa neuvomaan hankalissa paikoissa ni koen että olemassa olostani on lapsilleni enemmän hyötyä ny saikulla ollessa en pysty muutoin auttamaan juurikaan vaikka mieli tekisikin muutoinkin auttaa

        Sen vuoksi perheeni on suojeleminen kuin muidenkin elämän suojeleminen on tärkeää myös terveen elämän vaaliminen. Se suojautuminen on minulle tärkeää kaikkia heikompia kohtaan FFP2 ilmahygienialla kuin käsihygienialla taas kaikki havittelee menoa kuin kuoleman tanssia kulkutautien levitykseen, millä hinnalla toisen ihmisen hauraiden edes itse eivät pysty suojautuu kun 5.5 miljoonaa ihmistä kuvittelee suojien kulkutaudilta olevan kuin vankila. Montako päivää elää pelossa läheisen menetyksestä kuinka monta päivää peräti totaalliseen terveen kehon menoon kuin Jarinkin tapauksessa mennyt kuin puolisen vuotta.

        https://www.is.fi/terveys/art-2000009251392.html?utm_medium=social&utm_content=ios.is.fi&utm_source=t.co&utm_campaign=tweet-share


      • Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

        Yym, tulee aina mieleen kun ihmiset puhuu miten terveitä ovat saaneet olla ja elämä olisi kamalaa sairaana. No onhan se melkoisen spontaanitonta ja elämänlaatua heikentävää, mutta ei se kyllä mahdotonta ole olla onnellinen sairaanakaan. Se on ihan kukkua, minun näkökulmastani.

        Toki joku kokee elämän mahdottomaksi sairauksien rajoitteiden kanssa. Pitää vaan oppia olemaan onnellinen hyvistä hetkistä ja katsoa milloin on hyvä hetki harpata se ratkaiseva askel elämässä eteenpäin. Se ei ole jatkuvasti, mutta se hetki pitää napata, kun se on. Kärsivällisyyttä kysyy. Mutta elämä opettaa. ☺️

        Mutta sairauden taikka kuoleman edessä ihminen joko katkeroituu taikka nöyrtyy.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta sairauden taikka kuoleman edessä ihminen joko katkeroituu taikka nöyrtyy.

        Olen kokenut paremmaksi nöyrtyä ja oppia mitä sillä saavutan. Katkeruudella en usko saavuttavani mitään. Menettäväni vain.


    • Anonyymi

      Hyvään elämään ei tarvita mitään noista. Hyvä elämä on hyvää,ihan ilman mitään maallisia hyvänelämän elementtejä. Hyvä elämä on sitä kun ymmärrät jotain elämää suurempaa,hokaat olevasi tätä fyysistä elämää enemmän. Henkisyys luo hyvän elämän. Me olemme luotuja henkisiksi,sellainen on sielumme. Jos sen hylkäämme ,meidän on paha olla vaikk mitä omistaisimme. Meidän tehtävä on löytää alkulähteemme jo nyt täällä maanpäällä. Terkuin 💩

      • Hyvä elämä on hyvää. Eli sama kuin hauki on kala. No onhan se hyvää, siinäpä ratkaisu.


      • Anonyymi

        Ihmiset hakee hyvää elämää rahasta,rikkauksista,maineesta,statuksesta,jälkikasvusta,kauneudesta,punttisalilta, nuoruudesta ja mistätahansa maallisesta. Mutta se ei löydy noista mistään. Aina on paha olla.


      • randombypasser
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmiset hakee hyvää elämää rahasta,rikkauksista,maineesta,statuksesta,jälkikasvusta,kauneudesta,punttisalilta, nuoruudesta ja mistätahansa maallisesta. Mutta se ei löydy noista mistään. Aina on paha olla.

        No vittu ohhoh. Teinkin aloituksen vain aikani kuluksi, en saadakseni vinkkejä miten muut kokevat hyvän elämän. Ni olipa kiva, että tulit sen tilanteen suomentamaan. Hanki nyt edes elämä, niin puhutaan lukutaidosta sen jälkeen.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        No vittu ohhoh. Teinkin aloituksen vain aikani kuluksi, en saadakseni vinkkejä miten muut kokevat hyvän elämän. Ni olipa kiva, että tulit sen tilanteen suomentamaan. Hanki nyt edes elämä, niin puhutaan lukutaidosta sen jälkeen.

        🤦 et vissiin ole mikään ruudinkeksijä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmiset hakee hyvää elämää rahasta,rikkauksista,maineesta,statuksesta,jälkikasvusta,kauneudesta,punttisalilta, nuoruudesta ja mistätahansa maallisesta. Mutta se ei löydy noista mistään. Aina on paha olla.

        No siksi ihmisiä tulee uskoon kun mistään ei saa mitään..Hengellisyys ja usko korkeimpaan tuo rauhan...Ihminen etsii sielun rauhaa...Kukaan ihminen ei voi tuoda sitä toiselle..


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Hyvä elämä on hyvää. Eli sama kuin hauki on kala. No onhan se hyvää, siinäpä ratkaisu.

        Ei tuo ny ihan noin yksinkertain kuitee ole tuokaan ratkaisu mu kukin meittist luulee mitä luulee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        🤦 et vissiin ole mikään ruudinkeksijä.

        No etpä taida olla sinäkään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmiset hakee hyvää elämää rahasta,rikkauksista,maineesta,statuksesta,jälkikasvusta,kauneudesta,punttisalilta, nuoruudesta ja mistätahansa maallisesta. Mutta se ei löydy noista mistään. Aina on paha olla.

        Hyvä elämä on sitä että kaikkea on tasapuolisesti.Ei mitää liikaa eikä liian vähän jota ei jaksaisi kantaa.


    • Anonyymi

      Jaa-a, aika vaikeasti määriteltävä asia. Koen kuitenkin oman elämäni olevan hyvää.

      Mitä mulla nyt tähän sitten kuuluu. Terveys (vielä) hyvä ja jaksaminen hyvä ja kaikenkaikkiaan ihan tasapainoinen olo. Läheiset ja rakkaat kaikki ainakin suht hyvässä kunnossa (vaikkakin osa on jo mennyt pois). Harrastuksia, joista pidän. Koti, jossa viihdyn. Työ, josta tykkään. Taloudellinen tilanne sellanen, ettei sitä tarvitse ajatella koko ajan. Sopivasti vapaa-aikaa. Mun hyvän elämäni palikat ovat aikalailla siinä. Koen saaneeni paljon enemmän, kuin uskalsin edes toivoa. Mun ei esimerkiksi pitänyt saada lasta ja nykyinen duunini on sellainen, josta on olis osannut vaikka nyt kymmenen vuotta sitten edes unelmoida.

      Tietysti on asioita, jotka voisivat olla paremmin, mutta koen nykytilanteenkin olevan hyvä.

      • Ok. Nyt rakastuin. Tai ainakin saat alkaa opettamaan mulle hyvän elämän ymmärtämistä ja siihen asennoitumista. Olet ensimmäinen, luullakseni, joka kykeni selkeään esitykseen ja vaikken kaikilta osin ehkä ole ihan täysin tyytyväinen, voin alustvasti hyväksyä olevani niiltä osin typerys.

        Joten sovitaan tapaaminen ja katsotaan sitten edetään.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Ok. Nyt rakastuin. Tai ainakin saat alkaa opettamaan mulle hyvän elämän ymmärtämistä ja siihen asennoitumista. Olet ensimmäinen, luullakseni, joka kykeni selkeään esitykseen ja vaikken kaikilta osin ehkä ole ihan täysin tyytyväinen, voin alustvasti hyväksyä olevani niiltä osin typerys.

        Joten sovitaan tapaaminen ja katsotaan sitten edetään.

        Kerro ihmeessä missä pitäisi selkeyttää tai mihin et ollut tyytyväinen. Voi yrittää parantaa. Vaikkakin varoituksen sana, että yleensä mun selitysyritykset eivät selkeytä asioita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kerro ihmeessä missä pitäisi selkeyttää tai mihin et ollut tyytyväinen. Voi yrittää parantaa. Vaikkakin varoituksen sana, että yleensä mun selitysyritykset eivät selkeytä asioita.

        Ei ole tarvetta selkeyttää, kommenttini on juuri kuin se on kirjoitettukin, olit likimain täydellinen. Ja koska minä on se ns. arvosteleva taho, niin voitaneen todeta, että olit täydellinen. Koska olen typerys. Ja olit ainoa joka jaksoi keskittyä yrittämään, siihen että kertoo miten ja miksi kokee (oman) elämänsä hyvyyden. Muut veteli jotain eckhart tolle leijaa, ei jaksa sellaista.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Ei ole tarvetta selkeyttää, kommenttini on juuri kuin se on kirjoitettukin, olit likimain täydellinen. Ja koska minä on se ns. arvosteleva taho, niin voitaneen todeta, että olit täydellinen. Koska olen typerys. Ja olit ainoa joka jaksoi keskittyä yrittämään, siihen että kertoo miten ja miksi kokee (oman) elämänsä hyvyyden. Muut veteli jotain eckhart tolle leijaa, ei jaksa sellaista.

        OK :)

        Olen mä joskus uinut syvissäkin vesissä. Silloin sisällä oli iso musta ja painava möykky. Nykyään Kun pysähdyn ja tunnustelen miltä musta tuntuu, niin ei tunne mitään ihmeellistä. En tarkota, että mulla olis tyhjä tunne. Sekin olis tunne. Enemmän silleen ei mitään ihmeellistä, olen tässä ja nyt ja mun on hyvä olla. En koe kaipaavani mitään. Tai no pala suklaata voisi olla kiva, joten haen sellaisen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        OK :)

        Olen mä joskus uinut syvissäkin vesissä. Silloin sisällä oli iso musta ja painava möykky. Nykyään Kun pysähdyn ja tunnustelen miltä musta tuntuu, niin ei tunne mitään ihmeellistä. En tarkota, että mulla olis tyhjä tunne. Sekin olis tunne. Enemmän silleen ei mitään ihmeellistä, olen tässä ja nyt ja mun on hyvä olla. En koe kaipaavani mitään. Tai no pala suklaata voisi olla kiva, joten haen sellaisen.

        Ymmärrän. Ja ymmärrän ton fiiliksen mitä kuvailet. Luullakseni, vähän pitää hakea tota loppua.

        Kiitos aitoudesta, olit tosiaan tähän mennessä ainoa, ymmärtääkseni, vaikka toki voin olla väärässäkin, ei olisi kovin poikkeuksellista.

        Kuvailusi asioista on... On. En osaa vielä kuvailla, mutta erityistä jotenkin. Kiitos siitäkin.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Ymmärrän. Ja ymmärrän ton fiiliksen mitä kuvailet. Luullakseni, vähän pitää hakea tota loppua.

        Kiitos aitoudesta, olit tosiaan tähän mennessä ainoa, ymmärtääkseni, vaikka toki voin olla väärässäkin, ei olisi kovin poikkeuksellista.

        Kuvailusi asioista on... On. En osaa vielä kuvailla, mutta erityistä jotenkin. Kiitos siitäkin.

        Asia, jota olen joskus pohtinut ... tiedätkö kun ihmiset joskus sanovat, että heillä on kevyt olo? Jos sillä ei tarkoiteta kirjaimellisesti painoa, jolloin se on tietenkin helppo tajuta, niin miten se sitten pitää ymmärtää. On kevyt olo sisällä sitä, että sitä mustaa painavaa möykkyä ei ole? Vai onko se jotain kirjeimellisesti erityisen kevyttä oloa, jotain henkistä leijumista? Jos se on tuota ensimmäistä, niin mulla on henkisesti kevyt olo. Jos se on tuota jälkimmäistä, niin mä en varmaan edes halua kokea sitä suuremmissa määrin.

        Ja ole hyvä. :)


    • Anonyymi

      Pikkuisen on syvällistä shittii palstalla näin perjantai-illan ratoksi.

      Vanhan hitsarin sanoin:
      Hitsari on rakojen herra.

      Ja tänään hyvä elämä oli hyvä sauma :)

      -keinovaginamies-

      • No täällä syvällinen shitti on tarina Sikalan pokesta jota närästi. Tai no siis voisi olla.

        Mulla on ollut kavereita sekä hitsareina, että ompelijoina, niin ei heti mene ohi sauma tai tikkaus -jutut. Ja ei tässä itekään mitään pastoreita olla verbaliikalta.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        No täällä syvällinen shitti on tarina Sikalan pokesta jota närästi. Tai no siis voisi olla.

        Mulla on ollut kavereita sekä hitsareina, että ompelijoina, niin ei heti mene ohi sauma tai tikkaus -jutut. Ja ei tässä itekään mitään pastoreita olla verbaliikalta.

        Vakavasti puhuen hyvä elämä koostuu niistä pienistä hetkistä.
        Että nauttii siitä mitä tekee ja tekee tarpeeksi usein.

        Ja tämä siis täysin omakohtaisesti koettuna. En minä tässä mitään yhteiskunnallista tai suurempaan hyvään pyrkivää ala määrittelemään.

        -keinovaginamies-


      • Anonyymi

        Saumahan on myös mahdollisuus joko onnistua tai epäonnistua siinä on oikeastaan kai ne elämän vaihtoehdot yksinkertaistettuna joko elämässään onnistuu tai ei onnistu onko muulla niinkään väliä


    • Anonyymi

      Hyvä elämä on Jumalan palvelemista. Ei tarkoita itse iteään Jumalan osaan asettamista. Kun palvelet lähimmäistäsi palvelet Jumalaa .Rakkaus on elämän tarkoitus. Ei tarvii omistaa omia lapsia,lapsia maailmassa riittää,samoin vanhuksia. Kun teet heille hyvää ja näet ilon heidän silmissään näet silloin Jumalallisen kiitoksen. Kaikki hyvä kertautuu,kuin myös paha. Kun teet hyvää ja jaat Rakkautta kaikille ja kaikkialle voitko silloin muutakun elää hyvää elämää.💎 💩?

      • Anonyymi

        Muiden auttamisesta tulee vaan huono fiilis kun ihmisten itsekkyys on ihan rajatonta ja hyväksikäyttävät muita. Nytkin exä haluis 50k multa, ei lainaksi vaan että annan. Ihan sairasta, mulla ei ois ikinä pokkaa pyytää keltään yhtään mitään. Ja jos ois pakko pyytää niin korvaisin sen 100-kertaisena takaisin. Se on oikeasti aivan karmasevaa miten ihmiset ajattelee et heillä oikeus kaikkeen muttei velvollisuutta mihinkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muiden auttamisesta tulee vaan huono fiilis kun ihmisten itsekkyys on ihan rajatonta ja hyväksikäyttävät muita. Nytkin exä haluis 50k multa, ei lainaksi vaan että annan. Ihan sairasta, mulla ei ois ikinä pokkaa pyytää keltään yhtään mitään. Ja jos ois pakko pyytää niin korvaisin sen 100-kertaisena takaisin. Se on oikeasti aivan karmasevaa miten ihmiset ajattelee et heillä oikeus kaikkeen muttei velvollisuutta mihinkään.

        Missähän aineissa sä olet yritäkkö exääsi ny mustamaalata tuo ole kun rahaa mu onko exäsi edes sellainen keneen voisit edes luottaa vaikka lupaisikin maksaa takaisin edes antamasi summan ni voisitko aiempaan historiaan verrattaessa luottaa hänen sanaansa ettäkö saisit edes hänen lainaamaansa summaa takaisin


    • Anonyymi

      "Mutta mitä hittoa on hyvä elämä?"

      Minusta jokainen joka on kyennyt elämään elämänsä muita isommin vaihngoittamatta ja joskus ehkä jotain pientä hyvääkin tehnyt on elänyt ihan hyvän elämän.

      -harmiseikirj-

      • Anonyymi

        Miks et sitten ite pyri hyvään elämään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miks et sitten ite pyri hyvään elämään?

        Ei minun tarvitse kun luonnostaan jo elän niin :)

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minun tarvitse kun luonnostaan jo elän niin :)

        -harmiseikirj-

        Putinistin elämä on surkeaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Putinistin elämä on surkeaa.

        Parempaa se on kuin sinun jonka pitää rutista katkeran kurpan rutinaa :D

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parempaa se on kuin sinun jonka pitää rutista katkeran kurpan rutinaa :D

        -harmiseikirj-

        Tuskinpa oli viestiisi vastannut nainen. Mutta sinä näet näitä katkeria kurppia jostain syystä kaikkialla
        ja joka paikassa. Mahtaa olla elämä ihanaa noin niinkö omissa nahoissasi. Oletko ylpeä itsestäsi kun olet niin hieno MIES💩


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskinpa oli viestiisi vastannut nainen. Mutta sinä näet näitä katkeria kurppia jostain syystä kaikkialla
        ja joka paikassa. Mahtaa olla elämä ihanaa noin niinkö omissa nahoissasi. Oletko ylpeä itsestäsi kun olet niin hieno MIES💩

        En ole ollenkaan ylpeä, ennemminkin aika nöyrä mutta ei minun itseä hävetäkään tarvitse :)

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole ollenkaan ylpeä, ennemminkin aika nöyrä mutta ei minun itseä hävetäkään tarvitse :)

        -harmiseikirj-

        No sehän hyvä. Voit nuo pointtisi sitten itellesi hyväksi lukea💩


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sehän hyvä. Voit nuo pointtisi sitten itellesi hyväksi lukea💩

        Tuompuoleisessa voi kääntyä toisinpäin mutta tuskin sina heilauttaa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuompuoleisessa voi kääntyä toisinpäin mutta tuskin sina heilauttaa..

        Niin, mehän emme tiedä mitä tuonpuoleisessa on, jos se on vain oman mielen luoma harha sittenhän minulla menee ihan hyvin :)

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuompuoleisessa voi kääntyä toisinpäin mutta tuskin sina heilauttaa..

        Harmis uskoo tuonpuoleisen olevan Kremlin muurissa balsamoituna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, mehän emme tiedä mitä tuonpuoleisessa on, jos se on vain oman mielen luoma harha sittenhän minulla menee ihan hyvin :)

        -harmiseikirj-

        Hmm. Niin voit kuvitella . Mutta viimeistä henkäystä sisään vetäessäsi muistat minut ja mitä sanoin💩


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hmm. Niin voit kuvitella . Mutta viimeistä henkäystä sisään vetäessäsi muistat minut ja mitä sanoin💩

        Voidaan kyllä lähteä oletuksesta että en muista, on varmaan muutakin mietittävää (jäiköhän se kahvinkeitin tulille?) :D

        -harmiseikirj


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minun tarvitse kun luonnostaan jo elän niin :)

        -harmiseikirj-

        🤣🤣🤣🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miks et sitten ite pyri hyvään elämään?

        Koska itselleni riittää elämä jossa tulen toimeen itse itseni kanssa kenenkään muun läheisyydessä kun mun ei ole pakko olla 24/7


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Putinistin elämä on surkeaa.

        Putin elää harhoissaan luottaa niihin valehtelijoihin joita on ympärilleen haalinut näi vapaana suomennoksena hänellä on ympärillään perseennuolijoita osin siksi että he pelkäävät henkensä puolesta ja osa varmaan siksi että luulevat jotain hyötyvänsä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sehän hyvä. Voit nuo pointtisi sitten itellesi hyväksi lukea💩

        Oletko sä sitten paskakasa nii kui tykkäät merkiksi kirjoituksiisi laittaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, mehän emme tiedä mitä tuonpuoleisessa on, jos se on vain oman mielen luoma harha sittenhän minulla menee ihan hyvin :)

        -harmiseikirj-

        Luultavasti se vain harhaa on minne sieltä pari metriä syvästä montusta pääsee kun maat päälle dumpataan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hmm. Niin voit kuvitella . Mutta viimeistä henkäystä sisään vetäessäsi muistat minut ja mitä sanoin💩

        Sua tuskin kukaan muistaa korkeintaan huokaisee helpotuksesta päästiimpä siitäkin paskakasasta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voidaan kyllä lähteä oletuksesta että en muista, on varmaan muutakin mietittävää (jäiköhän se kahvinkeitin tulille?) :D

        -harmiseikirj

        Onneks niis on automaatti sammutus tätä nykyjä ellei si ol vanha keitin


    • Anonyymi

      Mutta että arkussa voisi todeta että olipa hyvä elämä niin miten sen sitten itse määritteli ja millä meriiteillä. Maallinen elämä ei ole kovin kehuttavaa elämää.kun henkiolentoja olemme.💩

    • Anonyymi

      Voit olla aivan yhtähyvän elämän luonut vaikka kummimiehenä tms. Ei mikään maallinen määritelmä sinusta huonoa tai hyvää tee. Sinun asenne lähimmäisiisi sen tekee ja kiinnostus alkuperääsi,henkisyyteen.

    • Anonyymi

      Mulle hyvä elämä on hyvää arkea. Hyvä arki on sellaista, että päivät saa viettää itselleen enimmäkseen mieluisalla tavalla, ettei tarttisi koko ajan miettiä ”lomalla sitten” tai että miten elämää/arkea muuttaisi niin ettei vituttaisi koko ajan (on vitutuksen lähde sitten työ, parisuhde, asuinpaikka tai joku muu). Eli että arjessa olisi enimmäkseen suht hyvä olla. Se riittää.

    • Anonyymi

      Hyvä elämä on sitä että elät kaikkien kanssa sovussa ja koet kaikki isiksi äideiksi veljiksi siskoiksi lapsiksi lapsenlapsiksi ,mukaanlukien lemmikit jne. Hubä elämä on kyky rakastaa ja vastaanottaa rakkautta. 💎

      • Anonyymi

        Randomilla oli paha päivä. Paaljon rakkautta Randomille💎.


    • Anonyymi

      Jokaisella on oma käsityksensä siitä millaista on hyvä elämä. Itse yhden kauan kestäneen parisuhteen jälkeen olen viihtynyt yksin ja ajattelen niin että, tietyistä syistä johtuen ei minulla enää ole tarvetta saada ns. perinteistä parisuhdetta. Työntekeminen, harrastukset, lähisukulaiset ja ystävät ovat minulle tärkeitä asioita.

    • Anonyymi

      Mitä se? Tavoitteita ja pyrkimistä niihin. Työtä ja lepoa.
      Millaista se on? Kun vaivalla pääsee tavoitteeseen, siitä saa onnistumisen riemun. Se on ihanaa.
      Mitä sen pitäisi olla? Tavoitteia ja niihin pääsyä, niistä iloitsemista, Vaivaa, puurtamistakin ja lepoa.
      Tai mitä se voisi olla? Edelleen työn tekemistä tavoitteiden eteen ja tuloksista nauttimista.
      Mitä siihen saisi/pitäisi/voisi kuulua? Nisäkkään perusasioita on lisääntyminen. Lasten kasvamista, huolta, vaivaa ja iloa, se antaa merkityksen, että on joku joka tarvitsee sinua. PItää olla myös ihminen jota sinä tarvitset, olkoon se sitten puoliso, muu läheinen tai ystävä. Ja tavallaan sitä lastakin tarvitsee kun siihen syytää huolenpitoa ja hoitoa, josta saa hyvän mielen. Lasten onnistuminen koulussa, urheilussa, vaikka käsitöissä ja köksän tunnilla tuo vilpitöntä iloa.
      Mitä siihen ei ainakaan kuulu(/isi)? Laiskuus ja valmiin odottaminen ja näiden yllämainittujen asioiden vähättely.
      Olen kokenut nuo kaikki ja vakuutan että olen pääosin onnellinen.

      • Anonyymi

        Isä isi on lapselle ehkä jopa liian usein se ihminen johon ei voi yleensä luottaa joillakin on toki käyny niinkin hyvä tsäkä että voi luottaa kumpaankin vanhempaansa ja joillain lapsilla niin vittumainen tuuri ettei voi luottaa kumpaankaan vanhempaansa ja kaikki lapset ei taas välttis voi luottaa äitiinsä erilaisia elämiä


    • Haluaisin 100 miljoonaa € rahaa, haluaisin tietää muuttuuko elämä sen myötä paremmaksi

      • Anonyymi

        Miksi raja on juuri tuo 100 miljoonaa? Miksei saman tien 100 miljardia?

        Sitten piru tulisi kuitenkin ja kysyisi, että vaihdatko rahasi neitsyisiin loppuelämäksi?
        Voisko sitä kokeilla seuraavaksi?

        Entä jos kumpikaan ei tee onnelliseksi?

        -keinovaginamies-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi raja on juuri tuo 100 miljoonaa? Miksei saman tien 100 miljardia?

        Sitten piru tulisi kuitenkin ja kysyisi, että vaihdatko rahasi neitsyisiin loppuelämäksi?
        Voisko sitä kokeilla seuraavaksi?

        Entä jos kumpikaan ei tee onnelliseksi?

        -keinovaginamies-

        Ei nyt ahneeksi kannata alkaa :D


      • Ainakin se avaisi ovia, mitkä köyhemmillä pysyy ikuisesti kiinni.


      • G-LoveR kirjoitti:

        Ainakin se avaisi ovia, mitkä köyhemmillä pysyy ikuisesti kiinni.

        Mutta toisaalta hyvään elämään riittää neliveto traktori ja ihana tapailunainen jolta saa hellyyttä


      • pujotteIija kirjoitti:

        Mutta toisaalta hyvään elämään riittää neliveto traktori ja ihana tapailunainen jolta saa hellyyttä

        Toiseen voi ottaa lainan ja toista voi lainata. Ei välttis huono. 👍


      • Anonyymi
        pujotteIija kirjoitti:

        Mutta toisaalta hyvään elämään riittää neliveto traktori ja ihana tapailunainen jolta saa hellyyttä

        Se on juuri näin. Olet asian ytimessä.
        Jos vielä vähän pysyy työkalut kädessä, että jotain voi itsekin tehdä, niin eipä sitä mies muuta tarvi. (Tietysti muutama unelma kaluston päivityksestä pitää pirteänä.)

        -keinovaginamies-


      • Anonyymi

        No tuosta on helppoa seurata lehtien kohuotsikoita kuinka onnelisia luulette heidän olevan


      • Anonyymi
        pujotteIija kirjoitti:

        Ei nyt ahneeksi kannata alkaa :D

        Se voidaan jo tulkita ahneudeksi jos tienaa enemmän kuin mitä elämiseensä tarvitsee että mikä on ahneutta kenellekin


      • Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

        Ainakin se avaisi ovia, mitkä köyhemmillä pysyy ikuisesti kiinni.

        Ja on olemassa ovia joita ei ole viksua avata vaikka siihen tarjoutuisi mahdollisuuskin


      • Anonyymi
        pujotteIija kirjoitti:

        Mutta toisaalta hyvään elämään riittää neliveto traktori ja ihana tapailunainen jolta saa hellyyttä

        Joillekin joo varmaan mitä elämältään haluaa


      • Anonyymi

        No mä ainakin tiedän, että tuollainen muuttaisi mun elämäni paremmaksi. Pääsis tekemään ikuista unelmaprojektia, johon on pirullisen vaikea saada rahoitusta. Tollanen olla ihan upeeta, kun vois heittäytyä vain tekemään ja talous olis täysin turvattu aikansa.

        Siis summa vilahtais firman tilille huis ja päästäis vain rauhassa tekemään, vailla huolta.


    • Anonyymi

      Setämiehistelyä Suvelassa?

      • Anonyymi

        As a crazy catman 😼


    • Anonyymi

      Rahaa ja seksiä kun on niin elämä on hyvää.

      • Anonyymi

        Monenko alan näyttelijän tiedät joka ei käyttäisi huumeita riittikö raha ja seksi


    • Anonyymi

      Hyvä elämä ja sen kohtaaminen eri ikäkausina on vaikeaakin vaikeanpaa, jos havitteleee arvoja, jotka ovat ristiriidassa sen hetkisessä elämisessä.
      En oikein lähtisi luettelemaan mitään listaa, mitkä tekevät hyvän elämän. Koska jokaisella on omanlainen skaala oman elämän hyvänlaiseen olotilaan.
      Listasit perinteisiä asioita, jotka ovat ja tekevät elämisestä hyvän. Oman elämän jatkuvuus taitaa olla tärkeimpien alkupäässä.

      Hyvä elämä....tarvitseeko sitä loppujen lopuksi jahdata. Se ei tuntuisi realistiselta eikä useinkaan toteutuisi.

      Oma hyvä elämäni olisi (toivottavasti) pintaa syvemmällä rauhallisuutta ja kiitollisuutta....sisältäen.

    • Anonyymi

      Hyi teitä 💩.rahaa ja seksiä! Enkelit taivaassa itkee! Random on hieno mies . Hänellä oli huono päivä. Rakkautta hänelle. Meiltä kaikilta.

    • Anonyymi

      Jos aivopesu, tai siis liukuhihnaohjelmointi alkaa sammuttimen kokoisesta saakka, ja vasta aikuis-iällä herää miettimään "hyvää elämää", niin teorian asteellehan se jääkin? Elää ilman muiden odotuksia, niinkuin itse haluaa? Käytännössä utopiaa? tai sitten materiaaliin perustuvassa elämässämme tarvitaan vain pirusti tuohta, jotta voi elää kuten haluaa. Vuodeksi meditoimaan Himalajalle? Mitä maksaa. Vuodeksi palmujen alle? Kiinteistösivut esiin.

      • Anonyymi

        Mitä häpiset? Ei se hyvä elämä sieltä palmujen altakaan löydy,vaan sinusta itsestäsi,omasta päästäsi
        . Se hyvä elämä voi olla vaikka metsässä riippumatossa mutta tuskinpa pohatan ökyhuvilassa.💩


    • Hyvä elämä on subjektiivinen asia. Toinen on onnellinen ja tyytyväinen sähköttömässä pienessä mökissä erakkona, toinen vasta kun elämä on ylellistä ja kolmas kun on läheisiä ihmisiä ympärillä. Hyvä elämä on myös luonteen piirre, osa tyytyväinen hyvin vähään ja toista ei tyydytä mikään.

      Itselleni hyvä elämä on perustarpeiden täyttymistä:
      - kuulluksi ja nähdyksi tulemista, yhteisöllisyyden tuntemista
      - hyväksynnän ja kunnioituksen saaminen ja antaminen
      - läheisyyttä ja lämpöä
      - seksuaalisten tarpeiden täyttymistä (jos parisuhdetta ei ole, yksinkin onnistuu)
      -riittävästi älyllisiä haasteita
      - turvallista oloa (fyysinen, henkinen, taloudellinen)
      - tarvetta olla hyödyllinen ja tarpeellinen jollekin
      - vapaus elää itse haluamallaan tavalla ja vapaus olla oma itsensä

      Hyvässä elämässä on paljon rakkautta, läheisiä ihmissuhteita ja lämpöä (lapset, läheiset ja rakastettu, jos sellainen on). Hyvässä elämässä on ihmisiä, jotka kokee omakseen ja jonka kanssa kokee yhteenkuuluvuutta ja samaa aaltopituutta.

      Hyvässä elämässä on asioita, jotka tuottavat endorfiinejä, oksitosiinia ja dopamiinia (päihteistä en saa kiksejä).

      Vaikeudet, haasteet tai pieni kompastelu kuuluu elämään, se ei tee omalla kohdalla hyvää elämää huonoksi. Huonojakin hetkiä tarvitaan, jotta osaa arvostaa hyviä hetkiä. Onni tarvitse ollakseen myös perspektiivin. Onnellisuutta helpottaa kun luottaa asioiden järjestyvän ja askeleen tuntemattomaan kantavan.

      P.S. Murhaaja-raiskaajan elämä voi olla hyvää, jos hän on psykopaatti ja saa onnensa toisten tuskasta. En ole psykologi, mutta olen kuvassa ettei psykopatit ole yleensä onnellisimpia ihmisiä ja myös omien valintojen seuraus johtaa helposti elämän rajoittamiseen suljettujen ovien taakse. Vapauden menetys taas todennäköisesti hieman heikentää onnellisuutta.

      • Hyvä elämä EI ole luksusta, rikkauksia, kallista autoja, merenranta-asuntoja, Dubain matkoja, huvipursia, six-packvatsoja tai hauiksen ympärysmittaa. Ei mikään noista onnettomaksi tee (ellei niitä tavoittele terveyden hinnalla), mutta onnellisuus ja hyvä elämä tulee paljon pienemmistä asioista. Onnea voi kokea, vaikka kiipeämällä ison kukkulan juurelle metrin hangessa ja katsomalla meille aukeavaa näkymää höyryävää termoskahvia juodessa. Tai vaikka kevään ensimmäiset krookukset tai syksyn ruska voi antaa paljon iloa.

        On kyse paljon siitä mitä silmät näkee, mitä arvostaa ja elääkö itse niin kuin arvostaa.


    • Anonyymi

      Kunpa tietäisinkinn. Viisas oliin. Kuuluuko hyvään elämään erotiikka ikävuosista riipumatta. Ilman ihon lämpöä on ikävää.

      • Anonyymi

        Ei kuulu se on ulkokultaista kuten raha maine status jne. Eli pelklää paskaa💩


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kuulu se on ulkokultaista kuten raha maine status jne. Eli pelklää paskaa💩

        Sinäkö olet se tyyppi joka keksi sanonnan: "Kaikki muu on paskaa paitsi kusi"?

        -keinovaginamies-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kuulu se on ulkokultaista kuten raha maine status jne. Eli pelklää paskaa💩

        Ps.
        Ilman erotiikkaa ei ole elämää.

        -keinovaginamies-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ps.
        Ilman erotiikkaa ei ole elämää.

        -keinovaginamies-

        Mene helvattiin runkkupässi! Onko liitto noin laimea että täytyy täällä 247 päivystää💩


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mene helvattiin runkkupässi! Onko liitto noin laimea että täytyy täällä 247 päivystää💩

        Uskovaisena ihmisenä sinä tiedät, ettei ole muita vaihtoehtoja kuin taivas tai helvetti.
        Kumpaan sinä päädyt?
        En usko että olet oikeasti kasa lantaa. Niillä on paljon helpompaa. Ne päätyy potun ruuaksi.

        -keinovaginamies-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskovaisena ihmisenä sinä tiedät, ettei ole muita vaihtoehtoja kuin taivas tai helvetti.
        Kumpaan sinä päädyt?
        En usko että olet oikeasti kasa lantaa. Niillä on paljon helpompaa. Ne päätyy potun ruuaksi.

        -keinovaginamies-

        Mitä ajatuksia luuloja,uskomuksia minun päähän kasaat? Uskovainen olen mutten lahkolainen. Ja siinä on iso ero. En ole mikään mustavalkoinen kakka ihan värillinen,siltä väliltä .,jos ymmärrät tai näet,ellet ole värisokea💩


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ps.
        Ilman erotiikkaa ei ole elämää.

        -keinovaginamies-

        No si sulta on kai loppunu elämä jo kauan sitte


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskovaisena ihmisenä sinä tiedät, ettei ole muita vaihtoehtoja kuin taivas tai helvetti.
        Kumpaan sinä päädyt?
        En usko että olet oikeasti kasa lantaa. Niillä on paljon helpompaa. Ne päätyy potun ruuaksi.

        -keinovaginamies-

        En kumpaankaan tuon osalta joudun jäämään limboon helvettiin olen kai liian kiltti ja taivaaseen liian vallaton et noista joutunee si aikanaan yrittää ehtiä sitä kultaista keskitietä mu si ei enään ainakaan ole kiire mihinkään kun on iäisyys aikaa


    • Anonyymi

      Hyvä elämä tarkoittaa niin erilaisia asioita eri ihmisille. Itselleni se tarkoittaa hyvää ja tasapainoista oloa niin henkisesti, fyysisesti kuin psyykkisestikin. Hyvä elämä rakentuu monista eri osa-alueista kuten riittävän hyvästä terveydestä, riittävästä toimeentulosta, läheisistä ihmissuhteista, mahdollisuudesta toteuttaa itseään, mieluisista harrastuksista, vapaudesta, turvallisesta elinympäristöstä.. ja kyvystä olla kiitollinen siitä, mitä on saanut. Itse olen esimerkiksi erityisen kiitollinen siitä, että saan olla äiti. Se ei ollut koskaan itsestäänselvyys. Pidän tärkeänä myös kykyä nauttia elämästä, ihan niistä pienistäkin asioista, joihin ei välttämättä kiinnitä edes huomiota. Pysähdyn usein esimerkiksi iltalenkillä ihailemaan auringonlaskua. Sen kauneus tuntuu melkein kipuna rinnassa. Rakastan höyryävän teen lohduttavaa vaikutusta kylmänä pakkasiltana. On niin rauhoittavaa, kun lämpö leviää kupista sormien kautta koko vartaloon.. Hervoton nauru ystävän kanssa jollekin sellaiselle, mitä ei voi ulkopuoliselle selittää, on ihan parasta. Se hetki, kun silittää lapsen hiuksia ja hetken päästä kuuluu tohinaa peiton alta saa sydämen pakahtumaan.. Lista on loputon!

      Mielestäni olen saanut elämässä paljon enemmän, kuin olen uskaltanut edes toivoa. Paljon olen menettänytkin, mutta mielestäni elän hyvää elämää kaikesta kokemastani kivusta ja menetyksistä huolimatta. En tiedä, mikä voisi olla tämän parempaa elämää. Tai no, ehkä romanttisen rakkauden osalta on vielä täyttymättömiä osasia elämässäni.. 😊

      • Anonyymi

        Tuntematta ja kertomasi perusteella, vaikutat hyvältä ihmiseltä, joka vaikuttaisi ansaitsevan enemmänkin, näin sivumennen todettua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuntematta ja kertomasi perusteella, vaikutat hyvältä ihmiseltä, joka vaikuttaisi ansaitsevan enemmänkin, näin sivumennen todettua.

        Voi kiitos, ihanasti sanottu 😊 Otan kyllä vastaan mitä elämällä on annettavana, eritoten rakkaudelle olisi tilaa yllin kyllin..


      • Tämän luettuani on hyvä mieli mennä nukkumaan. Hyvää yötä ja uutta vuotta! En palaa ihan hetkeen. Vaan annan ihmisvihani hiukan laantua.

        🤗


      • Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

        Tämän luettuani on hyvä mieli mennä nukkumaan. Hyvää yötä ja uutta vuotta! En palaa ihan hetkeen. Vaan annan ihmisvihani hiukan laantua.

        🤗

        Hyvää yötä ja uutta vuotta sinne! 🥰 Älä ole liian pitkään poissa 😊


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvää yötä ja uutta vuotta sinne! 🥰 Älä ole liian pitkään poissa 😊

        Tähän vaan, että täytyy pysyä poissa minkä ottaa aikaa saada sisäinen kuohunta ohi. Huomaan, että sisälläni kuohuu kun törmään ihmisiin, jotka ahdistaa minua olemuksellaan ja jutuillaan ja muistuttaa vaikeista asioista elämässäni, joihin he jotkut kaltaiset pällit oli osallisia. Jotka teki elämästä ikävää käytöksellään ja touhuillaan. Tahallaan. Ei vahingossa.

        Joku prosessi on käynnissä sisälläni. Vihanpurku.

        Parempi nyt ottaa etäisyyttä louskuttajiin ja ärhentelijöihin, etten tosiaan muutu pysyvästi ihmisvihaajaksi ja ala hyökkimään päälle.

        Ollaan nyt kriittisillä rajoilla vitutuksessa. Tiedän, että on aika ottaa etäisyyttä tänne nyt.

        Pidä lippu korkealla ja ole oma ihastuttava itsesi. Sinunlaisia tarvitaan maailmaa sulostuttamaan ja uskoa paremmasta valamaan. 😊👍✨

        Palaan, kun olen saanut höyryni asettumaan, vihani kontrolliin.


      • Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

        Tähän vaan, että täytyy pysyä poissa minkä ottaa aikaa saada sisäinen kuohunta ohi. Huomaan, että sisälläni kuohuu kun törmään ihmisiin, jotka ahdistaa minua olemuksellaan ja jutuillaan ja muistuttaa vaikeista asioista elämässäni, joihin he jotkut kaltaiset pällit oli osallisia. Jotka teki elämästä ikävää käytöksellään ja touhuillaan. Tahallaan. Ei vahingossa.

        Joku prosessi on käynnissä sisälläni. Vihanpurku.

        Parempi nyt ottaa etäisyyttä louskuttajiin ja ärhentelijöihin, etten tosiaan muutu pysyvästi ihmisvihaajaksi ja ala hyökkimään päälle.

        Ollaan nyt kriittisillä rajoilla vitutuksessa. Tiedän, että on aika ottaa etäisyyttä tänne nyt.

        Pidä lippu korkealla ja ole oma ihastuttava itsesi. Sinunlaisia tarvitaan maailmaa sulostuttamaan ja uskoa paremmasta valamaan. 😊👍✨

        Palaan, kun olen saanut höyryni asettumaan, vihani kontrolliin.

        On viisautta tietää, koska täytyy ottaa etäisyyttä, onpa se sitten ihmisiin tai asioihin. Valitettavasti jotkut ihmiset eivät välitä siitä, miten paljon pahaa aiheuttavat muille. Sellaisia ihmisiä ei elämässä tarvitse ja heille voi huoletta viitata kintaalla.

        Omassa elämässäni joudun olemaan tekemisissä tällaisen ihmisen kanssa ja olen tehnyt paljon henkistä työtä, että olen etäännyttänyt itseni niin kauas tästä ihmisestä, etten enää päästä hänen loukkauksiaan osumaan sydämeeni asti. Hänellä on epäterve tarve heijastaa pahaa oloaan muihin eikä hänellä ole kykyä nähdä omien tekojensa ja sanojensa seurauksia. Tuntuu jopa epäreilulta, että joudun kerta toisensa jälkeen käymään läpi sen ajatusprosessiin, että saan rakennettua kilven itseni ja tämän henkilön väliin. Tämä toinen ihminen ei kuitenkaan tule muuttumaan, joten ainoa tapa on minimoida hänen negatiivinen vaikutuksensa omaan elämääni.

        Toivottavasti saat höyrysi asettumaan, ottaa se sitten minkä ajan tahansa ❤️ Hymyillään kun taas tavataan 🥰


    • Anonyymi

      Palsta on hyvä elämä, muuta ei tarvita!!

      • Anonyymi

        Joku uskalsi sanoa totuuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku uskalsi sanoa totuuden.

        Niin uskalsin.


      • Anonyymi

        Palsta ja pari kissaa riittää hyvin.

        Rände öff


      • Anonyymi

        Aamen!

        -Harmiseikirj-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku uskalsi sanoa totuuden.

        Se on hienoa että sinäkin voit jotain kautta elää


    • Anonyymi

      Yököttää toi ajatuksesi että itse et tiedä millaista hyvä elämä mutta lapsia halyat tehdä. Koita nyt ottaa selkia Omasta ainutkertaisesta elämästäsi ja Omista lahjakkuuksistasi ennenkun edes harkitset lastensaantia. Joillain lapset voi olla jotain "tyhjyyden korvaamista", pahimmillaan masennuksen hoitoa mikä on todella epäterve ajatusmalli. Olen onneton, siispä teen lapsen.

    • Anonyymi

      Hyvä elämä on sitä että saa elää "nytku"-elämää eikä "sitku"-elämää.

    • Anonyymi

      Lapsettomilla yleensä tulee siinä viimeisillä bioligisilla hetkillä paniikki. Se on ymmärretyävää mutta aivan yhtä arvokasta on olla ukki tai mummi esim vapaa ehtoistyön kautta tai esim naisen lastenlasten. Se ei ole yhtään vähäisempää, se kun ne lastenlapset sinut ukiksi ottaa,sinä sitä silloin olet. Arvokas olet ilman omia fyysisiä jälkeläisiäkin. Ole sen arvoinen sillä sinua tarvitaan.💎

      • Anonyymi

        Mitä ihmettä selität? Kiitän joka aamu luojaa siitä etten ole saanut lapsia, en vahingossa enkä tahallaan. Olen kuitenkin 19 vuotta ehtinyt nussimaan. Onneksi sitä yhtä virhettä ei ole tapahtunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ihmettä selität? Kiitän joka aamu luojaa siitä etten ole saanut lapsia, en vahingossa enkä tahallaan. Olen kuitenkin 19 vuotta ehtinyt nussimaan. Onneksi sitä yhtä virhettä ei ole tapahtunut.

        Mistäpä tiedät vaikutat sen kaltaiselta että jos nainen on ollu fiksu jätti sulle ilmoittamatta jos kävi vahinko


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Mikäs siinä, jos tykkää tuollaisesta.


    • Anonyymi

      Hyvä elämä on asennekysymys. Oikealla asenteella näkee asioissa hyviäkin puolia. Väärällä vain huonoja.

      Ihmisillä on erilaisia arvoja. Niiden mukaan.

      Jonkinlainen sisäinen rauha, mun mielestäni.

      xLiner

      • Anonyymi

        Sisäinen rauha on unelmani ja että se syntyisi omista lähtökohdista. Eli, siihen ei vaikuttaisi toiset, saatikka heidän tekonsa mitkä näkisin vain syynä sisäisen rauhan synnylle. Pitäisikö tuohon suhtautua uutena harrastuksena? ja aloittaa vaikka joogalla ja siitä pikkuhiljaa elämäntavat remonttiin ja jossain vaiheessa aloittaa jonkinlainen meditointi. Varsinaisena haasteena näen korvienvälin muuttamisen.


      • Anonyymi

        Ahaa, pitäis selittää paremmin? Mä en ehkä osaa, koska en halua liikaa avautua omasta elämästäni palstalla. Mutta koen että mulla on hyvä elämä. Yleisesti ottaen olen onnellinen.

        Tässä makoilen sängyssä, varpaat lämpöisen peiton alla. Kisunen hurisee rinnan päällä. Ihanan hiljaista ja rauhallista. Mukavan rento asento. Ei tosiaan mitään valittamista tässä hetkessä. Tämä on hyvä.

        Kurkkaan tämän hetken ulkopuolelle. Murehdittavaa olis vaikka kuinka. Mutta ei ne asiat murehtimalla muutu. Otan vastaan kun tulee. Enkä halua nyt pilata hyvää hetkeä enempää synkistelemällä.

        Joskus eräs ihminen sanoi minulle, että "kaikki on hyvin". En tiedä mikä siinä vaikutti niin vahvasti, mutta ajatus pysähtyi siihen oivalluksen ja rauhaan, että niinpä onkin.

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sisäinen rauha on unelmani ja että se syntyisi omista lähtökohdista. Eli, siihen ei vaikuttaisi toiset, saatikka heidän tekonsa mitkä näkisin vain syynä sisäisen rauhan synnylle. Pitäisikö tuohon suhtautua uutena harrastuksena? ja aloittaa vaikka joogalla ja siitä pikkuhiljaa elämäntavat remonttiin ja jossain vaiheessa aloittaa jonkinlainen meditointi. Varsinaisena haasteena näen korvienvälin muuttamisen.

        Ei se mitään noin monimutkaista ja työlästä vaadi, kai? Heitä selälles, laita silmät kiinni, hengitä, rentoudu ja kuulostele kroppaasi. Auttaa alkuun. Vain mitä just siinä hetkessä on, ei ole mitään muuta.

        En tiedä, voi tuo olla vaikeaa jollekin. Ehkä siihen auttaisi paremmin terapeutti, jos ei meinaa löytyä?

        xLiner


    • Anonyymi

      Heh heh.

    • Anonyymi

      Mä kun oon jo liian vanha tekeen lapsia. Niin mä oon alakanu kirjottaan kirjaa. Siinä on jo 150 sivua tekstiä ja satoja valokuvia oon ottanu. Siinä aiheena on se kuinka suomi on teollisten työpaikkojen turvin saanu luotua hienon hyvinvointivaltion. Mutta nyt kun teollisuus on ajettu alas, niin ei ole enää varoja hyvinvointivaltioon, eikä ees tieverkon ylläpitoon. Perusasiana tossa on juuri se koulutus. Kun suomessa on ollut hyvä kansakoulu ja ammattikoulutus, joka on tuonut osaavaa työvoimaa. Tähän on lisänä ollut tekut ja insinööriopistot, sekä opettajakoulutus. Ne hyvät ideat kun lähtee usein ruohonjuuri tasolta, eikä välttämättä sieltä tieteellisestä yliopistosta. Nyt kun saatais kaikille töitä ja hyvinvointia, niin vois ratketa tää syntyvyys ongelmakin. Mulla on tässä vielä aika projekti, että saan ton tekstin ees jotenkin luettavaan muotoon. Kirjottaminen on tosi vaikeeta pusertamista, mutta kun hyvan asian eteen tekee niin mielellään tekee.

    • Hyvä elämä tarkoittaa jokaiselle eriasioita. Itse ajattelen, saa elää omannäköistään elämää ja ettei tarvitse kituuttaa nälkärajoilla (no, tosi rikaskaan ei tartte olla) ja pysyy melko terveenä. Hyvään elämään kuuluu lisäksi mielenkiintoisia elokuvia ja hyvää musiikkia sekä hyvää ruokaa ja juomaa (juoman ei tartte olla alkoholia, hyvä juoma voi olla myös vaikka raikas vesi, tee tai kahvi, mutta toki joskus myös lasillinen viiniä tai tölkillinen/pullollinen oluttakin käy).

    • Ja että on katto pään päällä, ettei tartte ulkona asua, tosin jos ulkona teltassa tai asuntoautossa-tai vaunussa asuminen on se oma juttu, niin siitä sitten vaan.

    • Siihen ei ainakaan kuulu ohjetta "älä mieti mitä muut sinusta ajattelevat"

      Minun hyvä elämä lähtee siitä mitä muut minusta ihmisenä ajatelevat eikä siitä mitä minulla on tai olen saavuttanut. En näe siinä juuri arvoa elämälleni jos työkaveri osaa kertoa montako osaa sain valmiiksi työvuoron aikana. Jos hän taas on hyvillä mielin siitä että autoin varastossa materiaalin purussa niin silloin ollaan asian ytimessä. Se että työkavereiden on mukava työskennellä kanssani ja olen luomassa hyvää ilmapiiriä on osa hyvää elämää.

      Sama parisuhteessa, vaikka olisi miten fyysisesti täydellinen edustusvaimo en osaisi ottaa hyvänä elämänä sitä että hän vain laskee euroja ja on velvollisuudesta läsnä. Kyllä kiintymys ja aito rakaus minuun ihmisenä ja miehenä (vähän outo ilmaisu mutta menköön) sekä haluaa ottaa vastaan myös minun rakkauteni on se mikä elämässä kantaa.

      Hyvän elämän mittari saattaisi olla se että pystyisi asettumaan edes jollakin tasolla toisen asemaan ja tarkastelemaan omaa toimintaa siinä tilanteessa. Jos oma toiminta ei vaikuta siitä vinkkelistä vastenmieliseltä saati aiheuta suuttumusta niin on eletty pätkä hyvää elämää.

      En minäkään oikeasti tiedä olenko elänyt hyvän elämän vai vain kuvitellut elämäni sellaiseksi. Todennäköisesti en tule sitä myöskään tietämään koska sen ratkaisee saattoväki. Jos hautajaisten jatkoilla jutellaan minusta ihmisenä eri rooleissa niin silloin olen jotakin tehnyt oikein mutta jos keskustelu pyörii sen ympärillä missä olen ollut mukana ja mitä tehnyt niin elämäni on kyllä ollut turha.

      • Anonyymi

        Tuo on miten sen ottaa. Mä taas en koe muiden ihmisten mielipiteiden liittyvän mitenkään hyvään elämään. Minulle hyvä elämä on omaa hyvää oloa ja kunhan sitä ei ole revitty muiden selkänahasta, niin silloin se ei kuulu muille jaskan vertaa.

        Tosin mä en ole ihminen joka koskaan pohtisi vaikkapa, että mitä jätän jälkeeni tai voiko "arkussa olla tyytyväinen". Mä olen silloin poissa ja pohtikoon jälkeeni jääneet noita. Minua se enää siinä kohtaa kosketa lainkaan. Lisäksi kun en ole uskovainen, niin pohdi edes tuonpuoleista. Se on tässä ja nyt ja minulle hyvä elämä on olla onnellinen ja tyytyväinen tässä ja nyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on miten sen ottaa. Mä taas en koe muiden ihmisten mielipiteiden liittyvän mitenkään hyvään elämään. Minulle hyvä elämä on omaa hyvää oloa ja kunhan sitä ei ole revitty muiden selkänahasta, niin silloin se ei kuulu muille jaskan vertaa.

        Tosin mä en ole ihminen joka koskaan pohtisi vaikkapa, että mitä jätän jälkeeni tai voiko "arkussa olla tyytyväinen". Mä olen silloin poissa ja pohtikoon jälkeeni jääneet noita. Minua se enää siinä kohtaa kosketa lainkaan. Lisäksi kun en ole uskovainen, niin pohdi edes tuonpuoleista. Se on tässä ja nyt ja minulle hyvä elämä on olla onnellinen ja tyytyväinen tässä ja nyt.

        Olen aika lailla samaa mieltä.


      • Anonyymi

        "Minun hyvä elämä lähtee siitä mitä muut minusta ihmisenä ajatelevat eikä siitä mitä minulla on tai olen saavuttanut."

        Hyvä pointti, joka usein unohdetaan. Moni oikein korostaa, ettei ole väliä mitä muut ajattelevat, kuvittelevat ilmeisesti että yksin eläminen vain itseään varten on mahdollista. Yksin omassa kuplassa eläminen on pikemminkin todellisuuden pakoa kuin hyvää elämää. Ilman muita ihmisiä ympärillämme olemme itselle vain "minä" eikä kenellekään "sinä". Näin välttyy kohtaamasta omia todellisia ominaisuuksia vikoineen, minäkuva hämärtyy ja siitä tulee epärealistinen. Joku kerran kirjoitti palstalla jotain siihen suuntaan, että on oikein sosiaalinen, sosiaalisesti taitava, muttei halua olla muiden ihmisten kanssa missään tekemisissä. Sosiaalisuus kun tarkoittaa halua ja kiinnostusta olla muiden ihmisten seurassa, joten sanoma oli vähintäänkin hämärtyneen minäkuvan aikaansaama.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minun hyvä elämä lähtee siitä mitä muut minusta ihmisenä ajatelevat eikä siitä mitä minulla on tai olen saavuttanut."

        Hyvä pointti, joka usein unohdetaan. Moni oikein korostaa, ettei ole väliä mitä muut ajattelevat, kuvittelevat ilmeisesti että yksin eläminen vain itseään varten on mahdollista. Yksin omassa kuplassa eläminen on pikemminkin todellisuuden pakoa kuin hyvää elämää. Ilman muita ihmisiä ympärillämme olemme itselle vain "minä" eikä kenellekään "sinä". Näin välttyy kohtaamasta omia todellisia ominaisuuksia vikoineen, minäkuva hämärtyy ja siitä tulee epärealistinen. Joku kerran kirjoitti palstalla jotain siihen suuntaan, että on oikein sosiaalinen, sosiaalisesti taitava, muttei halua olla muiden ihmisten kanssa missään tekemisissä. Sosiaalisuus kun tarkoittaa halua ja kiinnostusta olla muiden ihmisten seurassa, joten sanoma oli vähintäänkin hämärtyneen minäkuvan aikaansaama.

        Täyttä totta, bingo.


    • Anonyymi

      Year of the Rabbit (2023 Chinese Zodiac), Horoscope and Lucky Things Predictions
      Written by Ruby ZhaoUpdated Dec. 28, 2022

      Years of the Rabbit include 2023, 2011, 1999, 1987, 1975, 1963, 1951, 1939, 1927...

      2023 is a year of the Water Rabbit, starting from January 22nd, 2023 (Chinese New Year), and ending on February 9th, 2024 (Chinese New Year's Eve). The sign of Rabbit is a symbol of longevity, peace, and prosperity in Chinese culture. 2023 is predicted to be a year of hope.

      People born in a year of the Rabbit are called "Rabbits" and are believed to be vigilant, witty, quick-minded, and ingenious.


      The most compatible zodiac signs for Rabbits are Goats, Dogs, and Pigs.

    • Anonyymi

      Itsensä tunteminen, tunteiden tunnistaminen, työ jota tekee mielellään, hyviä ihmissuhteita.

      Hyvään elämään ei ainakaan kuulu toisten ihminen vahingoittaminen ja ilkeily, pahantahtoisuus, nämä varmaan jo tiesitkin.

    • Anonyymi

      Tänä aamuna tuli herättyä jo aikaisin, viiden aikaan keittämään kahveet.
      Lueskelin maailman uutiset siemaillen kahvia, ihmeen pirteä olo. Aamupala ja sitten suihkuun.

      Soitin tyttärelle kysyen mitä se haluaisi tänään tehdä, ai, HopLop ja minä kuulemma saan tarjota kyydin, on niin liukasta ettei äidin kyytiin uskalla lähteä.
      Taksi hommiin siis, aamu hyvin käyntiin lähtee.

      Menin hakemaan, siinä äitiä odotellessa harjoiteltiin tyttären kanssa soittamaan pianolla "My Heart Will Go On", hän säesti ja minä soitin. Kuulosti jo ihan kivalta.

      Heillä oli parkkipaikalla tosi liukkaita kohtia, kävin soraa ja ripottelin pahimpiin paikkoihin missä voisi joku liukastua pyllylleen...

      Auto käyntiin ja tuli uutta tietoa, käydään hakemassa vielä pikkuinen lapsi ja hänen äitinsä samaan kyytiin, ok ja osoite oli...eikä taksa edes raksuta.

      Jospa hyvä elämä on toisten kanssa kokemista, hyvän jakamista. Tuosta saa ainakin hyvän mielen, vieläpä monille niin, niistä samoista teoista?

      AV

    • Hyvä elämä on aivokemiallinen ja aivofysiologinen ilmiö. Ihminen on iloinen, jos limbisen järjestelmän hermoradat ovat oikein kehittyneet ja synapsien välittäjäaineiden määrä korkea. Tällöin ihminen tuntee elämänsä hyväksi.

      Vielä parempi vaihtoehto olisi, jos ei olisi koskaan syntynytkään. Edes pientäkään säröä ei pääse elämään syntymään, koska elämää ei ole, eikä sen puute haittaa, koska ei ole kokevaa subjektia. 🌹👀

      • Anonyymi

        "elämää ei ole"
        eiks tuo jo mene överiksi, eiks olis kivempaa hurahtaa johkin muuhun kuin tylsyyksiin mikä ei elämältä tunnu, ja mikä ei usein ole tottakaan: "elämää ei ole" !
        Onko haavetta vain olla yksinkertainen kirjan pitäjä (kuten minä) niin ei mene aivot kaksin kerroin, nauttii silloin kaksin verroin kokien olevansa suurikin subjekti,
        mallia tähän palstalta löytyy, vai olisitko mielelläsi eri mieltä asiasta sano


      • Anonyymi kirjoitti:

        "elämää ei ole"
        eiks tuo jo mene överiksi, eiks olis kivempaa hurahtaa johkin muuhun kuin tylsyyksiin mikä ei elämältä tunnu, ja mikä ei usein ole tottakaan: "elämää ei ole" !
        Onko haavetta vain olla yksinkertainen kirjan pitäjä (kuten minä) niin ei mene aivot kaksin kerroin, nauttii silloin kaksin verroin kokien olevansa suurikin subjekti,
        mallia tähän palstalta löytyy, vai olisitko mielelläsi eri mieltä asiasta sano

        Elämä on kemiaa, ei mitään muuta. Elämässä vaikuttavat vain ja ainoastaan samat voimat kuin jo kvanttifysiikassa. Se on vain mutkikkaampaa.

        Asian tekee problemaattiseksi se, että monimutkainen kemia voi tuottaa kielteisiä tuntemuksia, kuten kipua ja ahdistuneisuutta. Emme tiedä, miten se tapahtuu, mutta tiedämme, että tapahtuu.

        Haaveilemalla asiaa ei voi muuttaa, olemme täysin geeniemme ja ympäristön vankeja. Tahtokin on vain geenien ja ympäristön ml. kasvatuksen tuote. 'Omaa tahtoa' ei ole. Ei ole olemassa yliminää, ns. vapaata tahtoa, jonka ohjaamana voisin määrätä, mitä ajattelen. 🌹👀


      • Anonyymi

        Jaahas. Kynis on siirtynyt tuohon leiriin. Elämää ei ole, on vain ohjelmisto, johon meidät kaikki on kytketty. xD


    • Anonyymi

      Hyvä elämä sisältää mahdollisimman vähän katkeruutta, kateutta, pahantahtoisuutta, raukkamaisuutta, koston halua, aggressioita, väkivaltaa, epäterveyttä, ikäviä kokemuksia, pettymyksiä ja vastoinkäymisiä, joita kuitenkin hyvä vähän olla, ettei todellisuus katoa. Pitkän elämän salaisuus on hyvä elämä ja tolkullinen mieli.

    • Anonyymi

      Hyvä elämä on rakkaudellista elämää, niin itseä kuin kanssakulkijoita kohtaan. Ensin on löydettävä oman elämän merkityksellisyys.

      Tuo sanomasi lapsesta oman elämän jatkeena, oman elämän jälkeenkin jatkuvaksi on vähän niin ja näin. Ihmiset voivat elää oikein hyvää elämää ilman lapsia. Vaikka olisi lapsia, he ovat omia itsenäisiä itsejään, eivät vanhempiensa jatkeita. Tästä tuleekin mieleen Kahlil Gibranin runo:

      "Teidän lapsenne eivät ole teidän lapsianne.
      He ovat Elämän kaipuun tyttäriä ja poikia.
      He tulevat kauttanne mutta eivät teistä itsestänne.
      Ja vaikka he asuvat luonanne, eivät he sittenkään kuulu teille."

      Valitettavan usein lapset kuolevat ennen vanhempiaan. Tällaisesta tragediasta huolimatta vanhemmat voivat elää hyvää elämää. Surut, murheet ja kriisit kuuluvat kaikkien elämään.

      - Sheena

      • Anonyymi

        Sulle on tapahtunut jotain hyvää loppuvuodesta. Olet saanut kirjoituksiisi inhimillisyyttä, josta olen alkanut pitää.


      • Anonyymi

        "Teidän lapsenne eivät ole teidän lapsianne.
        He ovat Elämän kaipuun tyttäriä ja poikia.
        He tulevat kauttanne mutta eivät teistä itsestänne.
        Ja vaikka he asuvat luonanne, eivät he sittenkään kuulu teille."

        No, tänään tuli jo vähän huolestunut olo kun tyttäreni äiti alkoi pitämään liian hyvää huolta nuoren äidin lapsesta. Vietti enemmän aikaa pikkuisen kanssa mitä oma äiti itse. Mietin jo hetken et meinaako se kohta jo "adoptoida", taisi vain haluta antaa toiselle äidille omaa rauhaisaa aikaa, mutta silti tuo "eivät ole kenenkään lapsia" käy hyvin päivän tapahtumiin. Pitäisikö kirjoittaa, ovat kaikkien lapsia, niiden jotka kokevat lapset tärkeiksi, kokevat tärkeiksi myös lasten vanhemmat?

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulle on tapahtunut jotain hyvää loppuvuodesta. Olet saanut kirjoituksiisi inhimillisyyttä, josta olen alkanut pitää.

        Ei ole tapahtunut mitään erikoista hyvää 🤔

        Kun oikein muistelen viime vuotta, siihen kuului turhan vähän kohokohtia, ehkä vähemmän kuin koskaan. Olen kyllä ollut paljon vieraassa seurassa ja toiminut uusissa ryhmissä, ehdottomasti enemmän kuin koskaan, suosittelen.

        Hyvä jos kirjoituksistani on huokunut inhimillisyys.. Oikeasti olen empaattinen ja erityisherkkä, ja etenkin empaattisuudessa menen helposti liiallisuuksiin, ja kärsin siitä, siis muiden ihmisten murheista, otan itselleni taakkoja. Siksi en päästä herkästi päästä lähelleni, edes kirjoittaessani. Ilmeisesti näkyy tietynlaisena kovuutena, vaikkei niin ole tarkoitettu.

        Jatkankin tähän, että hyvä elämä pitää sisällään paitsi hyviä ihmissuhteita, niin mielekästä tekemistä erilaisten uusien ihmisten kanssa. Juuri vuoden alussa huomasin ollessani pitkästä aikaa uusien ihmisten kanssa, että se on valtava energia, jos ryhmän kemiat toimii. Ja toimiihan ne.

        - Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Teidän lapsenne eivät ole teidän lapsianne.
        He ovat Elämän kaipuun tyttäriä ja poikia.
        He tulevat kauttanne mutta eivät teistä itsestänne.
        Ja vaikka he asuvat luonanne, eivät he sittenkään kuulu teille."

        No, tänään tuli jo vähän huolestunut olo kun tyttäreni äiti alkoi pitämään liian hyvää huolta nuoren äidin lapsesta. Vietti enemmän aikaa pikkuisen kanssa mitä oma äiti itse. Mietin jo hetken et meinaako se kohta jo "adoptoida", taisi vain haluta antaa toiselle äidille omaa rauhaisaa aikaa, mutta silti tuo "eivät ole kenenkään lapsia" käy hyvin päivän tapahtumiin. Pitäisikö kirjoittaa, ovat kaikkien lapsia, niiden jotka kokevat lapset tärkeiksi, kokevat tärkeiksi myös lasten vanhemmat?

        AV

        Ei ollenkaan huono idea huolehtia oman lapsen lisäksi myös muista lapsista. Etenkin jos tytäresi on äitinsä ainokainen. Tuommoista "Koko kylä kasvattaa" toimintaa pitäisi olla enemmän, aivan liikaa jokainen on omissa koloissaan.

        Itselläni oli iso toimintaympäristö lapsena ja nuorena. Oli naapureita, sukulaisia, ystäviä/kavereita ja heidän perheitään vanhempien lisäksi. Omilla lapsilla oli myös ystäviä/kavereita pihapiirissä. Heistä jotkut tulivat aivan väkisin mukaan retkillemme, vaikka yritin hätistellä pois 🙄. Kun ajattelin näiden lasten perheitä, en yhtään ihmetellyt heidän tarvettaan olla mukana, hakea turvaa ja seuraa (olin pienen taloyhtiön ainoa kotiäiti). Omalta kannaltani olin vain ylirasittunut hoitaessani "vapaaehtoisesti" joskus 7-8 lasta kerrallaan. Joskus olen jo maininnut tuntevani olevani vastuussa kaikesta ja tuollainen vastuu tosiaan yhtään vastuuntunnetta helpottanut.

        - Sheena


    • Anonyymi

      Hyvä elämä on sitä että pääsee kokemaan nuoruuden nussinnat, teinirakkauden ja biletyksen..

      ARVAA PÄÄSINKÖ? No en....

      Hyvä elämä..... VITTU

      • Anonyymi

        Biletyksessä et menettänyt muuta kuin sen, ettet päädy viinamieheksi. Nussia ja rakastua ehtii myöhemminkin. Se onnistuu helpoiten kun kehittää sosiaalisia taitojaan tietoisesti.


      • Olen bilettänyt vähintään oman osani, ihan yliarvostettua. Teinirakkaudet on tuttuja, onhan ne sulosia, mutta ihan yliarvostettuja. Nussinut olen ja aion jatkaa samalla tiellä, jopa vauhtia kiihdyttäen sitä mukaa kun ikää tulee lisää, kunnes tatti tekee tenän.


    • No jokos ratkaisit omakohtaisesti mikä on hyvä elämä? Voisin lisätä tällä hetkellä, koska vaikka 20v hyvä elämä on taatusti erinäköinen kuin saman ihmisen 50v tai 65v.

      Koetko, että elämä on riittävän hyvää? Ja miksi on tai miksi ei ole? Nämä vikat ovat aika henkilökohtaisia kysymyksiä ja ehkä enemmän kysymyksenä omaan pohditaan kuin välttämättä palstalle. Kun tajuaa, että tässä on kaikki mitä itse tarvitsen, onnellisuus luultavasti kasvaa. Ja silti elämässä voi olla samana aikaan tavoitteita ja haaveita, niitä ei vain tarvitse tavoitella millä hinnalla vaan tai kurttu otsassa,

      Jos taas vastaus on, ettei elämä ole riittävän hyvää ja tietää itse miksi, herää kysymys voiko siihen vaikuttaa itse? Jos voi on tulevaisuuden suunta ja haaveiden priorisointi suhteellisen helppoa, jos hyvään elämään haluaa pyrkiä. Veikkaan, että jos elämä ei ole hyvää, keksimäärin ihminen keskittyy asioihin, jotka ei millään tavalla lisää onnellisuutta ja tee elämää paremmaksi. Siis ihan yleisesti ottamatta kantaa sinuun (en tiedä edes koetko elämän hyväksi).

      Hyvä elämä on filosofinen kysymys, joka ei ole ihan helppo vastata edes omakohtaisesti.

      • Ehen suinkaan, oikeastaan omakohtaisesti mulla ei ole harmainta aavistustakaan, siksipä tällaista vertaisnäkemystä kyselinkin.

        Vastauksia edellisiin.
        En. Syy ei voi olla kuin minä itse, mutta tarkennus miksi ei ole?vaatii kunnon pohdintaa, vaikka toisaalta tietänen vastauksen jo, mahdollisesti, mutta se avaa vielä enemmän vaikeita kysymyksiä. Sellaisia jotka ovat olleet mukanani jokseenkin aina.
        Toisaalta tietyiltä osin elämäni on hyvää, suunnilleen sellaista kuin haluankin sen olevani, mutta sitten on jooitain asioita laitettavana remppaan.


      • randombypasser kirjoitti:

        Ehen suinkaan, oikeastaan omakohtaisesti mulla ei ole harmainta aavistustakaan, siksipä tällaista vertaisnäkemystä kyselinkin.

        Vastauksia edellisiin.
        En. Syy ei voi olla kuin minä itse, mutta tarkennus miksi ei ole?vaatii kunnon pohdintaa, vaikka toisaalta tietänen vastauksen jo, mahdollisesti, mutta se avaa vielä enemmän vaikeita kysymyksiä. Sellaisia jotka ovat olleet mukanani jokseenkin aina.
        Toisaalta tietyiltä osin elämäni on hyvää, suunnilleen sellaista kuin haluankin sen olevani, mutta sitten on jooitain asioita laitettavana remppaan.

        Kun ja jos tietää mitä hyvästä puuttuu, ollaan jo matkalla. Ja usein matka on tärkeämpi kuin perille pääsy. Pelkkä matka voi tehdä elämän paremmaksi.

        Vaikka itse vastasin perusasioilla, jotka tekee elämän konkreettisesti hyväksi silti koen, että seuraavassa kerroksessa on paljon asioita myös:
        -se että riittää itse itselleen
        -armollisuus läheisiä ja erityisesti itseään kohtaan
        - haaveet ja tavoitteet saa intuitiivisen ihmisen silmät loistamaan oli ne sitten pieniä tai isoja
        - omien arvojen tiedostaminen ja arvojen mukaan eläminen

        Tiedostan, että oma hyvä elämäni on hyvä pitkälti, koska minulla on lapset ja kotieläin. Saan paljon halauksia ja joku lapsista haluaa välillä kainaloon. Henkisesti läheisiä ihmisiä löytyy. Nuo samat asiat voisi olla tarjolla yhtä hyvin parisuhteestakin muiden läheisten lisäksi. Vaikka oma hyvä elämä rakentuu noista asioista ja perustarpeiden täyttymisestä, silti jonkun toisen hyvä elämä on täysin erilainen ja rakentuu ihan eri arvoista ja asioista.


      • Anonyymi
        Citrinella kirjoitti:

        Kun ja jos tietää mitä hyvästä puuttuu, ollaan jo matkalla. Ja usein matka on tärkeämpi kuin perille pääsy. Pelkkä matka voi tehdä elämän paremmaksi.

        Vaikka itse vastasin perusasioilla, jotka tekee elämän konkreettisesti hyväksi silti koen, että seuraavassa kerroksessa on paljon asioita myös:
        -se että riittää itse itselleen
        -armollisuus läheisiä ja erityisesti itseään kohtaan
        - haaveet ja tavoitteet saa intuitiivisen ihmisen silmät loistamaan oli ne sitten pieniä tai isoja
        - omien arvojen tiedostaminen ja arvojen mukaan eläminen

        Tiedostan, että oma hyvä elämäni on hyvä pitkälti, koska minulla on lapset ja kotieläin. Saan paljon halauksia ja joku lapsista haluaa välillä kainaloon. Henkisesti läheisiä ihmisiä löytyy. Nuo samat asiat voisi olla tarjolla yhtä hyvin parisuhteestakin muiden läheisten lisäksi. Vaikka oma hyvä elämä rakentuu noista asioista ja perustarpeiden täyttymisestä, silti jonkun toisen hyvä elämä on täysin erilainen ja rakentuu ihan eri arvoista ja asioista.

        "Tiedostan, että oma hyvä elämäni on hyvä pitkälti, koska minulla on lapset ja kotieläin".

        Hyvä kommentti, itselläni on sama tilanne paitsi ettei ole kotieläintä.
        Se että voi vaikuttaa ja olla mukana uuden pienen ihmisen alkutaipaleella, se on kunniatehtävä.
        Uuden elämän alku ei ole itsestäänselvyys, ei ole itsestään selvää se että lapsi syntyisi terveenä, ei ole itsestään selvää miten terveestä lapsesta voisi kasvaa vahva omien jalkojen kannattama aikuinen. Se onko lopputulos sellainen kun toivoo, siihen voi vähän vaikuttaa, mutta varma lopputuloksesta ei voi olla.

        Tuo kasvattaminen, hyvinvoinnin varmistaminen on mennyt kaiken muun edelle. Ei edes uskalla ajatella mitä kaikkea itse kaipaisi, se kun rikkoisi jotain hyvin toimivaa ja sanatonta pyhää joka nyt on olemassa.

        Onneksi ihmisolento on yksinkertainen ja voi saavuttaa tyytyväisyyttä pienistä asioista, niistä jotka tuntuvat oikeilta tehdä ja toteuttaa.

        Kai haaveena on se että voisi tehdä edes yhden ihmisen onnelliseksi, ja se ihminen en ole minä itse (vaikka ihan tyytyväisenä sitä omaa elämää haparoiden välillä eläisikin).

        AV


    • Mielenkiintoinen kysymys, määrittele hyvä elämä.

      Toki jokaisella on omat mieltymyksensä, jotka tekevät jostakin taikka mistä tahansa hyvää taikka huonoa. Tarkoituksena on nyt pohdiskella hyvän elämän edellytyksiä mahdollisimman yleisellä tasolla.

      Voimme aloittaa siitä, että mikä ihmistä kuolinvuoteella yleensä kaduttaa. Se ei ole niinkään tehdyt asiat, vaan tekemättömät. Tarkemmin sanottuna käyttämättömät mahdollisuudet jäävät mietityttämään ja nousevat esiin mitä-jos-sittenkin-olisin ajatuksina.Toisaalta jokaiseen houkutukseen tarttuminen voi tarkoittaa hyvinkin lyhyttää elämää. Onnellinen lienee se, joka on tavoitteidensa mukaisesti tarttunut tilaisuuteen, eikä ole tullut järkyttävällä tavalla petetyksi. Toisaalta petetyksi tuleminenkin on voinut opettaa jotakin, jonka ohjaamasta suunnasta on myöhemmin kiitollinen.

      Jokaiseen vastoinkäymiseen voi reagoida usealla tavalla, mutta pelkistetysti kokemus voi joko katkeroittaa taikka opettaa, olipa kokemus miten traaginen ja traumaattinen tahansa.

      Onnellisen elämän lähtökohtana lienee tyytyväisyys ja tyytyminen omaan osaansa. Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö voisi tavoitella enempää taikka parempaa mitä kulloin on saamassa. Tavoittelusta vain ei pidä itsetarkoitusta, joka riitauttaa rakkaiden väliset suhteet ja syö elämästä kaiken muun.

      Mitä rahaan ja onneen tulee, onnellisuutta ei todellakaan osteta, eikä äärimmäisessä puutteessa ja köyhyydessä ole mitään onnellista. Perustarpeiden tyydyttäminen lämpö, yösija, ravinto, vesi ja vaatteet auttavat paljon. Lapsi on onnellinen saadessaan vanhemmiltaan rakkautta ja huomiota, ei pelkkiä joululahjoja. Samoin perustein ovat puolisot onnellisia. Taloudellinen onni on yleisesti sitä, etteivät muut ole rikkaampia kuin itse. Toisin sanoen, jos muutkin elävät puutteessa, ei omassa puutteessa ole mitään epäonnellista, hävettävää. Älä ole kateellinen.

      Ihmisellä tulee myös olla tehtävä, tarkoitus, joka monelle tulee työsuhteen myötä, mutta yksilön tarkoitus on mielekkäintä ymmärtää osana suurempaa joukkoa. Olla osana jotain antaa tarkoituksen yhteisön jatkumossa. Ihminen ilman tarkoitusta ei ole onnellinen.

      Voidaan ajatella, että terve ja hyväkuntoinen on myös onnellinen, mutta sairaus taikka vamma ei tee onnettomaksi sellaisenaan, osaansa tyytymättömyys tekee. Toki jatkuvan kivun kanssa eläminen on kärsimystä, jolloin onni pitää löytää jostakin muualta.

      Pitkälti onnellisuus on näkökulma-asia. Jollekulle lasi on puolityhjä, toiselle se on puoliksi täysi.

    • Anonyymi

      Turhaa pohdintaa minusta. Ei me juurikaan voida vaikuttaa siihen millainen elämämme on. Asiat menee niinkuin ne menee. Elämme kuin jonkinlaisessa limbossa, päivät toistaa itseään. Välillä haaveillen jostain paremmasta mutta sitten taas paluu maan pinnalle.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      250
      2359
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      71
      1772
    3. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      162
      1487
    4. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      328
      1483
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1035
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      79
      879
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      785
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      172
      755
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      203
      702
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      700
    Aihe