Tuleeko yhtään sähköautoa joka on 20 vuotta ja 400 000km

Anonyymi-ap

Tuleeko yhtään sähköautoa kestämään käytössä joka tehty niin hyvin kuin uutena
21 000 eur maksanut Saksassa tehty etuvetoinen 1.6 bensa manuaali.

Jossa on nyt 20 vuotta päivittäistä ajoa ja 400 000km.

1500eur kaikkiin huoltoihin ja korjauksiin yhteensä.

Viaton virheetön, ilmastointikin alkuperäinen ja toimii kuin uutena. Ei ruostetta, ei syö öljyä, alusta kuin uudessa,ei väljää. 2022 heinäkuussa katsastaja sanoi että kuin uusi.

61

368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ole eikä tule, sähköauto on kertakäyttölaite kuten kännykätkin. Kun akku loppuu niin sähköromuihin vaan ja kaupasta uutta tilalle.

      • Ei kumpikaan noista ole kertakäyttölaite mikäli osaat käyttää laitettasi ja et osta ihan kaikkein halvimpaa mitä voi saada joka on jo valmistuessaan vanhentunut.


      • Anonyymi
        Oudoksuva kirjoitti:

        Ei kumpikaan noista ole kertakäyttölaite mikäli osaat käyttää laitettasi ja et osta ihan kaikkein halvimpaa mitä voi saada joka on jo valmistuessaan vanhentunut.

        Älä ole huolissasi, kyllä sinä saat ostaa jatkossakin ne halvat ja vanhentuneet mallit sillä minä ostan aina vain parasta.


        🤣🤣😅😂😅


      • Anonyymi
        Oudoksuva kirjoitti:

        Ei kumpikaan noista ole kertakäyttölaite mikäli osaat käyttää laitettasi ja et osta ihan kaikkein halvimpaa mitä voi saada joka on jo valmistuessaan vanhentunut.

        Nyt puhutaan hintaluokasta 20000€. Tuohon hintaan et mainitsemasi "ehdot" täyttävää patteriautoa saa. Lisäksi kun otetaan huomioon autojen valmistuksen päästöt, bensavehkeellä saa ajaa useita 10 000km, ennenkuin ollaa samassa. Pikku diesel bio-polttoaineella on sitten oma juttunsa, ajomatka sillä olisi useita 100 000km... mutta näistä ei voi keskustella, kun ainoana EU maana suomi on hyväksynyt "kunnianhimoisen ilmastotavoitteen", ja jossa ei valmistuksen päästöjä huomioida.


      • Anonyymi
        Oudoksuva kirjoitti:

        Ei kumpikaan noista ole kertakäyttölaite mikäli osaat käyttää laitettasi ja et osta ihan kaikkein halvimpaa mitä voi saada joka on jo valmistuessaan vanhentunut.

        Hyvin suuri osa suomalaisista on taloudellisen tilanteensa vuoksi pakotettuja ostamaan sen halvimman millä toimeen tulee. Vielä toistsiseksi se on liikkumisvälineiden osalta polttomoottoriauto, koska käytetytkin sähköautot ovat törkeän kalliita ja huokeimmat niistä ovat järjestään jo aika huonossa kunnossa, akkukapasiteetista jäljellä ehkä reilu puolet. Silti hintaa on tuplaten se mitä vastaavan ikäisessä ja kokoisessa polttiksessa. Ei tavisduunarilla sellaisiin varaa ole, ja elämäkin muuttuisi hankalammaksi kun aina pitäisi miettiä joka ajorupeama sen mukaan missä saa ladattua ja kuinka kauan se vie. Jotain duunarin ulottuvilla olevaa iMieviä tai Leafia ei kai ladata juuri muusta kuin tavis pistorasiasta h i t a a s t i, eihän niitä Chademoja enää taida juuri missään olla. Nuo kaksi sähköautomallia on ainoat joita on alle kymppitonniin myytävänä. No tietysti on niitä Renault Twizy- koppimopoja mutta eihän sellaisesta perheelliselle autoksi ole. Ehkä jos se Dacia Spring olisi tullut virallisesti maahan niinkuin ensin luvattiin, hinta olisi ollut hankintatukien jälkeen jotain 15 000 €, niin siihen olisi voinut vaikka velkaakin tehdä, ja olisi kerrankin saanut uuden auton. Mutta jotenkin sekin torpattiin, ei saanut tuoda Suomeen sähköautoa johon köyhälläkin voisi olla varaa. Monessa muussa Euroopan maassa on paljon paremmat hankintatuet. Jos Suomi haluaa olla joku esimerkki kunnianhimoisine päästövähennystavoitteineen, niin eikö sen pitäisi silloin reilulla kädellä tukea sähköautojen hankintaa? Romaniassa saattoi saada jopa puolet sähköauton hinnasta tukena, Saksassa 9000 euroa. Kiinassa myös oli useita tuhansia, uuden Renault K-ZE sähköauton (sama kuin Dacia Spring) sai siellä tukien jälkeen 8000 € hintaan. Vaan miten täällä köyhässä Suomessa, kusiset 2000 € eikä enää varmaan ole mahdollista saada sitäkään. Joten entistäkin vähemmän syytä vaihtaa sähköautoon.
        Toisaalta, uusiin autoihin ne tuet vain tulisivat, ja koska minulla ei kuitenkaan ikinä ole uuteen auuoon varaa, niin parempi vaan että tuet loppuvat. Sehän oli suoraa varansiirtoa rikkaille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin suuri osa suomalaisista on taloudellisen tilanteensa vuoksi pakotettuja ostamaan sen halvimman millä toimeen tulee. Vielä toistsiseksi se on liikkumisvälineiden osalta polttomoottoriauto, koska käytetytkin sähköautot ovat törkeän kalliita ja huokeimmat niistä ovat järjestään jo aika huonossa kunnossa, akkukapasiteetista jäljellä ehkä reilu puolet. Silti hintaa on tuplaten se mitä vastaavan ikäisessä ja kokoisessa polttiksessa. Ei tavisduunarilla sellaisiin varaa ole, ja elämäkin muuttuisi hankalammaksi kun aina pitäisi miettiä joka ajorupeama sen mukaan missä saa ladattua ja kuinka kauan se vie. Jotain duunarin ulottuvilla olevaa iMieviä tai Leafia ei kai ladata juuri muusta kuin tavis pistorasiasta h i t a a s t i, eihän niitä Chademoja enää taida juuri missään olla. Nuo kaksi sähköautomallia on ainoat joita on alle kymppitonniin myytävänä. No tietysti on niitä Renault Twizy- koppimopoja mutta eihän sellaisesta perheelliselle autoksi ole. Ehkä jos se Dacia Spring olisi tullut virallisesti maahan niinkuin ensin luvattiin, hinta olisi ollut hankintatukien jälkeen jotain 15 000 €, niin siihen olisi voinut vaikka velkaakin tehdä, ja olisi kerrankin saanut uuden auton. Mutta jotenkin sekin torpattiin, ei saanut tuoda Suomeen sähköautoa johon köyhälläkin voisi olla varaa. Monessa muussa Euroopan maassa on paljon paremmat hankintatuet. Jos Suomi haluaa olla joku esimerkki kunnianhimoisine päästövähennystavoitteineen, niin eikö sen pitäisi silloin reilulla kädellä tukea sähköautojen hankintaa? Romaniassa saattoi saada jopa puolet sähköauton hinnasta tukena, Saksassa 9000 euroa. Kiinassa myös oli useita tuhansia, uuden Renault K-ZE sähköauton (sama kuin Dacia Spring) sai siellä tukien jälkeen 8000 € hintaan. Vaan miten täällä köyhässä Suomessa, kusiset 2000 € eikä enää varmaan ole mahdollista saada sitäkään. Joten entistäkin vähemmän syytä vaihtaa sähköautoon.
        Toisaalta, uusiin autoihin ne tuet vain tulisivat, ja koska minulla ei kuitenkaan ikinä ole uuteen auuoon varaa, niin parempi vaan että tuet loppuvat. Sehän oli suoraa varansiirtoa rikkaille.

        " Vielä toistsiseksi se on liikkumisvälineiden osalta polttomoottoriauto, koska käytetytkin sähköautot ovat törkeän kalliita"

        Onneksi ajan myötä, hyvistäkin sähköautoista tulee järkevän hintaisia käytettyinä. Tässä suurena syynä on että sähköautot on toistaiseksi ollut melko pienen skaalan käytössä.

        "huokeimmat niistä ovat järjestään jo aika huonossa kunnossa, akkukapasiteetista jäljellä ehkä reilu puolet."

        Akkukapasiteettia voit odottaa n. 20 vuotta vanhassa sähköautossa olevan vielä vähintään 80% alkuperäisestä. :)
        Se mistä tosin huokeampien hinnat tulee niin huokeiksi on että yleensä muuten huonokuntoisemmista autoista pyydetään tietenkin vähemmän.

        "Ei tavisduunarilla sellaisiin varaa ole, ja elämäkin muuttuisi hankalammaksi kun aina pitäisi miettiä joka ajorupeama sen mukaan missä saa ladattua ja kuinka kauan se vie."

        Tähän auttaa lähinnä sähköautojen yleistyminen, ei bensa-asemiakaan ollut joka paikassa silloin kun autoilu lähti yleistymään.

        Toisaalta ainakin jonkinlainen sähköverkko kattaa jo oikeastaan koko Suomen joten vaatii vähemmän töitä rakentaa se ylimääräinen infrastruktuuri ettei tarvitse enää paljon miettiä kun kaikkialla voi ladata :)

        "Jos Suomi haluaa olla joku esimerkki kunnianhimoisine päästövähennystavoitteineen, niin eikö sen pitäisi silloin reilulla kädellä tukea sähköautojen hankintaa?"

        Samaa mieltä :)

        "Toisaalta, uusiin autoihin ne tuet vain tulisivat, ja koska minulla ei kuitenkaan ikinä ole uuteen auuoon varaa, niin parempi vaan että tuet loppuvat. Sehän oli suoraa varansiirtoa rikkaille."

        Ei olisi kyse vain "varainsiirrosta" (yleensä rikkaammilla ei ole niin paljon väliä hinnasta ostaako sähkö- vai normaaliauton) , vaan se tarkoittaa enemmän sähköautoja sekä ensiomistajille että käytettyinäkin :)


      • Anonyymi

        😍😋😍😋😍😋😍😋😍

        ❤️ ­­­N­y­­m­­f­­­o­­­m­a­a­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#17695345j

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi

      Toi 1500 euroa noilla kilsoilla on täysin tuulesta temmattu. Vaikka teen itse huollot niin mulla menee huoltotarvikkkeisiin ja varaosiin 100 - 400 euroa vuodessa. Kalliimmat vuodet ovat esim. uusien renkaiden hankinta, Nekin on itse laitettu vanteille ja tasapainotettu. Kerhon rengaskoneet on käytössä.

      • Anonyymi

        Minulla on miljoona kilometriä ajettu saksalainen, ja huoltoihin on mennyt ainoastaan 200 euroa koko ajalta.

        Saksalainen paras kaikessa.


      • Anonyymi

        Kulut tiedossa ja huollot, viat. Koska tehnyt ne ja hankkinut tarvittavat osat kun aika tullut

        ( Ei hyviä jarrulevyjä, paloja, toimivaa starttia, iskunvaimentimia, välyksettömiä alapalloniveleita uusita turhaan jne, jakohinnaakaan ei vaihdeta usein, starttikin uusitaan vasta kun se ei toimi)

        Normaali ja yleisin tehty huolto on 4L kanisteri öljyä ja pari suodatinta. 20 vuoden ja 400tkm aikana.

        Vasta 260 - 300 000km kohdin tuli muutakin vaihdettavaa, joiden vaihtotarve ei yllätys koska maalaisjärjellä tietää sellaisen km ja vuodet on täynnä. Ja auto on todennäköisesti tässä iässä ja km parempi kuin suurin osa 5-10v joissa puolet vähemmän km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on miljoona kilometriä ajettu saksalainen, ja huoltoihin on mennyt ainoastaan 200 euroa koko ajalta.

        Saksalainen paras kaikessa.

        Saksalainen ei saa edes panssarivaunuja pysymään kunnossa ja niille on nyt tarve ukrainassa rikollisen venäjän hyökätessä vieraaseen maahan jonka jo venäjän tuon roskavaltion oma lakikin kieltää.


    • Anonyymi

      Voi voi, ei autoa kukaan osta tuolla ajatuksella.
      Kyllä sähköauto kestää kilometrejä kovasti ja tuollaiset. 20v ajatukset ei ole tästä ajasta tai maailmasta.

      • Anonyymi

        20 vuotta käytössä oleva auto kertoo miten hyvä se on. Ja että sitä autoa ostetaan käytettynä yli 15 vuoden ikäisenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        20 vuotta käytössä oleva auto kertoo miten hyvä se on. Ja että sitä autoa ostetaan käytettynä yli 15 vuoden ikäisenä.

        Kyllä kunnon saksalainen kestää ainakin 50 vuotta, ja viisi miloonaa kilometriä.

        Salsalainen paras kaikessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kunnon saksalainen kestää ainakin 50 vuotta, ja viisi miloonaa kilometriä.

        Salsalainen paras kaikessa.

        Et ole kai koskaan edes nähnyt saksalaista autotehdasta. Ei edes turkkilaisessa kutomossa ole prosentuaalisesti niin montaa ählämiä .Korkea laatutaso on siitä peräisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        20 vuotta käytössä oleva auto kertoo miten hyvä se on. Ja että sitä autoa ostetaan käytettynä yli 15 vuoden ikäisenä.

        Oi niitä aikoja.... kyllä meilläkin autojen ikä alkaa nuorentua tulevaisuudessa kun mennään muutama vuosi eteenpäin ja polttiksilla ajaminen alkaa olla harvinaista.


      • Anonyymi

        Ei ehkä ole sinun maailmastasi, mutta minun on, koska olen tavallinen pienipalkkainen perusduunari eikä minulla ole laittaa autoon kuin korkeintaan pari tonnia kiinni. Nytkin minulla on oikein hyvin toimiva vuoden 1999 VW Golf, mittarissa 315 tkm, ei ole moneen vuoteen tarvinnut muuta kuin normaalit huollot. Työmatkaa tulee reilu 10 000 km vuodessa, paljon muita ajoja minulla ei olekaan.
        Se, että sähköauto kestäisi kilometrejä kovasti, tuntuu sikäli arveluttavalta väitteeltä, että esim. Nettiautossa on tämän tästä ollut 10 vuotta vanhoja sähköautoja joilla on ajettu vain 150 tkm ja akun kapasiteetista jo lähes puolet tippunut.
        Sähköauto siis menettää käytettävyyttään vääjäämättä vuosi vuodelta, kunnes sen toimintasäde on niin lyhyt ettei siitä enää käytännössä ole henkilöauton virkaan. Tonnin-parin autoja kulkineekseen ostava persaukinen duunari ei noin vain ostele uusia akkupaketteja vanhaan autoon, eikä siinä tietysti järkeä olisikaan.
        Polttomoottoriauto kulkee vanhanakin tankillisella suunnilleen sen mitä uutena, eli se ei samalla tavalla vanhentuessaan menetä käyttöominaisuuksiaan.
        Kyllä minä käytetynkin auton ostan sillä ajatuksella, että aion pitää sitä mahdollisimman pitkään. Tottakai voi olla huonoa tuuria ja moottori tai vaihteisto voi laueta niin ettei kannata korjata, sitten vain paaliin ja toinen vastaava auto tilalle. Mutta sähköautosta voi olla varma, että kymmenvuotiaana sillä ei voi enää olla paljon kestoikää jäljellä ja ainakin toimintamatka on jo hankalan lyhyt. Lisäksi polttomoottoriautoista pystyy monia vikoja korjaamaan itse, sähköautoista harvemmin.
        Eipä taida löytyä Haynesin korjauskäsikirjaa Leafiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oi niitä aikoja.... kyllä meilläkin autojen ikä alkaa nuorentua tulevaisuudessa kun mennään muutama vuosi eteenpäin ja polttiksilla ajaminen alkaa olla harvinaista.

        ”kyllä meilläkin autojen ikä alkaa nuorentua tulevaisuudessa kun mennään muutama vuosi eteenpäin ja polttiksilla ajaminen alkaa olla harvinaista.”

        Ettei vain kävisi niin, että ylipäätään autolla ajaminen alkaa tuolloin olla harvinaista. Ei minun varmaan kannata enää ajokorttia uusia, tuskin minä sillä tulevaisuudessa mitään teen kun sähköautoon ei tule koskaan olemaan varaa ja polttomoottoriautot loppuvat. Ei auta muu kuin lopettaa työt ja ruveta kotitarveviljelijäksi.

        Autokanta tosiaan varmaan nuorenee, kun sähköautot eivät enää kestä yhtä pitkään kuin polttomoottoriautot. Mutta niinpä niistä ei sitten myöskään koskaan tule niitä halpoja käytettyjä, joilla köyhempi kansanosa on perinteisesti liikkunut. Eli siis vähävaraisempien ihmisten liikkuminen loppuu. Samalla työttömyys lähtee huimaan nousuun, kun pienipalkkaisemmat eivät enää pysty käymään töissä. Köyhyys lisääntyy. Yhteiskunta tulee muuttumaan hyvin radikaalisti ja huolestuttavasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ehkä ole sinun maailmastasi, mutta minun on, koska olen tavallinen pienipalkkainen perusduunari eikä minulla ole laittaa autoon kuin korkeintaan pari tonnia kiinni. Nytkin minulla on oikein hyvin toimiva vuoden 1999 VW Golf, mittarissa 315 tkm, ei ole moneen vuoteen tarvinnut muuta kuin normaalit huollot. Työmatkaa tulee reilu 10 000 km vuodessa, paljon muita ajoja minulla ei olekaan.
        Se, että sähköauto kestäisi kilometrejä kovasti, tuntuu sikäli arveluttavalta väitteeltä, että esim. Nettiautossa on tämän tästä ollut 10 vuotta vanhoja sähköautoja joilla on ajettu vain 150 tkm ja akun kapasiteetista jo lähes puolet tippunut.
        Sähköauto siis menettää käytettävyyttään vääjäämättä vuosi vuodelta, kunnes sen toimintasäde on niin lyhyt ettei siitä enää käytännössä ole henkilöauton virkaan. Tonnin-parin autoja kulkineekseen ostava persaukinen duunari ei noin vain ostele uusia akkupaketteja vanhaan autoon, eikä siinä tietysti järkeä olisikaan.
        Polttomoottoriauto kulkee vanhanakin tankillisella suunnilleen sen mitä uutena, eli se ei samalla tavalla vanhentuessaan menetä käyttöominaisuuksiaan.
        Kyllä minä käytetynkin auton ostan sillä ajatuksella, että aion pitää sitä mahdollisimman pitkään. Tottakai voi olla huonoa tuuria ja moottori tai vaihteisto voi laueta niin ettei kannata korjata, sitten vain paaliin ja toinen vastaava auto tilalle. Mutta sähköautosta voi olla varma, että kymmenvuotiaana sillä ei voi enää olla paljon kestoikää jäljellä ja ainakin toimintamatka on jo hankalan lyhyt. Lisäksi polttomoottoriautoista pystyy monia vikoja korjaamaan itse, sähköautoista harvemmin.
        Eipä taida löytyä Haynesin korjauskäsikirjaa Leafiin?

        Minusta tuo vertailusi ei välttämättä ole oikein osuva kun käytetyissä autoissa on aina kuitenkin yksilöeroja. Tuo Golffisi on varmasti hyvä ja hyvin pidetty yksilö, mutta yleisemmällä tasolla moni samanikäinen Golf on viety paaliin jo vuosia sitten. Sähköautoista taas olet sitten poiminut vain ne yksilöt joissa akun kapasiteetti on syystä tai toisesta laskenut. Tai sen kuvan ainakin tuosta saa.

        Siinä mielessä olet toki jäljillä että vain aika näyttää sen missä kunnossa 15-20 vuotiaan sähköauton akku noin keskimäärin tulee olemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta tuo vertailusi ei välttämättä ole oikein osuva kun käytetyissä autoissa on aina kuitenkin yksilöeroja. Tuo Golffisi on varmasti hyvä ja hyvin pidetty yksilö, mutta yleisemmällä tasolla moni samanikäinen Golf on viety paaliin jo vuosia sitten. Sähköautoista taas olet sitten poiminut vain ne yksilöt joissa akun kapasiteetti on syystä tai toisesta laskenut. Tai sen kuvan ainakin tuosta saa.

        Siinä mielessä olet toki jäljillä että vain aika näyttää sen missä kunnossa 15-20 vuotiaan sähköauton akku noin keskimäärin tulee olemaan.

        Olisi nytkin Nettiautossa järkevän hintainen sähköauto, 7500 € pyynti, mutta akun kapasiteetti 7 palkkia 12:sta eli 58%. Ja autolla ajettu kuitenkin vasta 131 000 km! Hyvin kestää sähköautot ajoa juu…


      • Anonyymi

        Ehkä sinun ja minunkaan ajatukset eivät ole tästä ajasta ja maailmasta, mutta valtaosan ovat.
        Minulla vain 11 v vanha 225.000 ajettu Superb, jonka ainoat kojauskulut ovat olleet määräaikaishuollot.
        Toimii edellenkuin uutena, eikä mikään kerro perstuntumalla vuosista tai kilometreistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi nytkin Nettiautossa järkevän hintainen sähköauto, 7500 € pyynti, mutta akun kapasiteetti 7 palkkia 12:sta eli 58%. Ja autolla ajettu kuitenkin vasta 131 000 km! Hyvin kestää sähköautot ajoa juu…

        On aika tarkoitushakuista sun Nettiauton poiminta kun käyttää yleistävänä esimerkkinä halvinta myytävänä olevaa Leaffia...

        Sieltä löytyy esim. samanikäinen, hieman kalliimpi mutta vähemmän ajettu Leaf 10/12 akun kunnolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On aika tarkoitushakuista sun Nettiauton poiminta kun käyttää yleistävänä esimerkkinä halvinta myytävänä olevaa Leaffia...

        Sieltä löytyy esim. samanikäinen, hieman kalliimpi mutta vähemmän ajettu Leaf 10/12 akun kunnolla.

        Niin tarkoittanet tuota 8700 € hintaista? Kuvan perusteella näyttää tosiaan olevan akun kunto 10/12 palkkia, mutta lienee vanha kuva kun auton lisätiedoissa sanotaan, että SOH on enää 62%. Tai sitten Leafissa ei palkkien näyttämä ja todellinen SOH välttämättä aina täsmää. Taajamaköröttelyssä tuolla pääsee kesällä kuulemma 100km, muussa ajossa varmaankin sitten puolet siitä. Enkä piru vie asu edes kaupungissa, lähes kaikki ajo olisi maantietä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta tuo vertailusi ei välttämättä ole oikein osuva kun käytetyissä autoissa on aina kuitenkin yksilöeroja. Tuo Golffisi on varmasti hyvä ja hyvin pidetty yksilö, mutta yleisemmällä tasolla moni samanikäinen Golf on viety paaliin jo vuosia sitten. Sähköautoista taas olet sitten poiminut vain ne yksilöt joissa akun kapasiteetti on syystä tai toisesta laskenut. Tai sen kuvan ainakin tuosta saa.

        Siinä mielessä olet toki jäljillä että vain aika näyttää sen missä kunnossa 15-20 vuotiaan sähköauton akku noin keskimäärin tulee olemaan.

        Yksilöeroja varmasti on, myönnetään, mutta missäs ne hyvät yksilöt esim. 2012-2013 vuosimallin Leafeista on? Myynnissä olevista on järjestään kolme tai neljä palkkia kapasiteetista kadonnut, eli ovat noin 60-prosenttisesti kunnossa, mistä se alamäki vain eksponentiaalisesti kiihtyy kun akuston ns. puskurit on jo käytetty.
        Sellaisen Leafin ostaminen on käytännössä sama asia kuin ostaisi polttiksen, jossa on vain viiden litran tankki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksilöeroja varmasti on, myönnetään, mutta missäs ne hyvät yksilöt esim. 2012-2013 vuosimallin Leafeista on? Myynnissä olevista on järjestään kolme tai neljä palkkia kapasiteetista kadonnut, eli ovat noin 60-prosenttisesti kunnossa, mistä se alamäki vain eksponentiaalisesti kiihtyy kun akuston ns. puskurit on jo käytetty.
        Sellaisen Leafin ostaminen on käytännössä sama asia kuin ostaisi polttiksen, jossa on vain viiden litran tankki.

        60 % kunnossa = lähes loppu ja totaalinen loppu odottaa nurkan takana. Tuollainen Leaf pitäisi saada ilmaiseksi, jotta korjaus kannattaisi - vai kannattaisiko sittenkään..?


      • Anonyymi

        Sähköauto kestää kilometrejä kovasti, niin varmaan. Nettiautossa myynnissä 131tkm ajettu. Akun kuntoisuus 58%. Siellä on myös 99050 km ajettu, akun kuntoisuus 62%.


    • Anonyymi

      Onko koskaan tehty sellaista normi tuotannossa olevaa polttomoottorista automerkkiä josta saa 30 000€ tilin heti kun sellaisen ajaa autoliikkeestä ulos ja myy?
      Minä tein juuri tuollaisen voiton sähköautolla joka on Tesla model S Blaid.
      Olishan tuo ollut makee itsellekin, mutta kun käsistä vietiin.

      • Anonyymi

        Joku siis osti sinulta 175 000 eurolla auton, josta itse maksoit 145 000? Hyvät kaupat.

        (Se muuten kirjoitetaan oikeasti 'Plaid' 😉)


    • Anonyymi

      Sähköautot ovat ikuisia, vahvaa alumiinia runko ja akkuja pystyy vaihtamaan käden käänteessä, museossa jälkipolvet saavat ihastella polttomoottoria!!

      • Anonyymi

        Kyllähän 500 kg akun vaihto sujuu vaikka lounastauolla eikä maksaa mitään. Sähkömoottorin vaihto käy renkaanvaihdon yhteydessä 5 minuutissa, kun sen osaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän 500 kg akun vaihto sujuu vaikka lounastauolla eikä maksaa mitään. Sähkömoottorin vaihto käy renkaanvaihdon yhteydessä 5 minuutissa, kun sen osaa!

        Mutta sinulta kuitenkaan ei käy sujuvasti muu, kuin netissä valehteleminen! 😆


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta sinulta kuitenkaan ei käy sujuvasti muu, kuin netissä valehteleminen! 😆

        Hienosti vastasit omaan olkiukkoosi...


    • Anonyymi

      Taksi-Teslalla suomessa ajettu jo pari vuotta sitten 810 000km Alkuperäisellä akulla 600km. Auto on 2013 vuosimallia joten akkutekniikka parantunut aikamoisia harppauksia tuosta akkumallista.

      • Anonyymi

        Taksikäytössä olevia autoja ei kannata verrata normaalissa yksityiskäytössä oleviin. Ei takuulla ikinä saavuta tuollaisia lukemia Teslakaan, jos sillä ajettaisiin vuodessa sen verran mitä suomalainen keskimäärin vuodessa ajaa. Mahtaako kestää edes 500 000 km. Tuo kilometrimäärä tulisi keskimääräisellä 15tkm ajosuoritteella 33 vuodessa.
        Sen näkee sitten, kun ensimmäiset Teslat tulevat tuohon ikään. Sen tiedän, että moni vasta 10 vuotta vanha Nissan Leaf on jo akkujensa puolesta matkansa päässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taksikäytössä olevia autoja ei kannata verrata normaalissa yksityiskäytössä oleviin. Ei takuulla ikinä saavuta tuollaisia lukemia Teslakaan, jos sillä ajettaisiin vuodessa sen verran mitä suomalainen keskimäärin vuodessa ajaa. Mahtaako kestää edes 500 000 km. Tuo kilometrimäärä tulisi keskimääräisellä 15tkm ajosuoritteella 33 vuodessa.
        Sen näkee sitten, kun ensimmäiset Teslat tulevat tuohon ikään. Sen tiedän, että moni vasta 10 vuotta vanha Nissan Leaf on jo akkujensa puolesta matkansa päässä.

        Mutta mieti... kymmenen vuotta sitten tuli ensimmäisiä vakavasti otettavia sähköautoja markkinoille kuten tuo leaf kaupunkiautona.. Akkutekniikka on ottanut tuossa ajassa suuria harppauksia joten vertaaminen tämän päivän akkuihin on turhaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta mieti... kymmenen vuotta sitten tuli ensimmäisiä vakavasti otettavia sähköautoja markkinoille kuten tuo leaf kaupunkiautona.. Akkutekniikka on ottanut tuossa ajassa suuria harppauksia joten vertaaminen tämän päivän akkuihin on turhaa.

        Mitä harppauksia? Eikös niissä litium-ioni akut ole edelleenkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä harppauksia? Eikös niissä litium-ioni akut ole edelleenkin?

        "Mitä harppauksia?"
        Esim. lämmönhallinta, akkukemia, kokoonpano, ulkokuoret ym.ym.
        Alkupään S85 Teslojen akkuvaihdot melkein kaikki vesivaurioita, eli kotelo falskannut josta johtuva liitosten hapettuminen/syöpyminen. Nuo akut on pystytty tehdaskorjaamaan ja laitettu uudelleen käyttöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta mieti... kymmenen vuotta sitten tuli ensimmäisiä vakavasti otettavia sähköautoja markkinoille kuten tuo leaf kaupunkiautona.. Akkutekniikka on ottanut tuossa ajassa suuria harppauksia joten vertaaminen tämän päivän akkuihin on turhaa.

        Samoja li-ion akkuja silloin ja nyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samoja li-ion akkuja silloin ja nyt.

        Et ole tietoinen, että eri li-ion kemioita on kymmeniä erilaisia? Kehitystäkin on tapahtunut todella paljon.


    • Anonyymi

      Aivan varmasti tulee joku auto kestämään. Aina löytyy joku tekniikan muinaisjäänne joka yliittää oletetun eliniän reilusti.
      Äidilläni on käytössä sähkövatkain jonka sai häälahjaksi 1966 ja edelleen toimii.

      Eri juttu sitten että onko mitään järkeä yrittää säilöä käyttöesineitä (kuten autokin) vuosikymmeniä, kun uudempiakin on saatavilla. Onhan se hauskaa sitten jos tuollainen sattuu käsiin jäämään, mutta ei se kyllä mikään tavoitetila ole.

    • Anonyymi

      Mitä vaihtoehtoja tänä päivänä on Saksassa tehdyissä etuvedoissa 21ke hintaluokassa? Onko yhtään...

    • Anonyymi

      Sen näkee noin 20 vuoden kuluttua. 400tkm on ajettu jo ties kuinka monella sähköautolla, eli ei kilsat tapa akkuja.

      • Anonyymi

        Ja toisaalta on sähköautoja joilla ei ole ajettu kuin 100tkm ja ovat enää puolikuntoisia. Tampereella nytkin myytävänä 99 050 mittarilukemalla Leaf jonka akkukapasiteetista jäljellä 62%.
        Eikös se silloin autokäytössä akun katsota olevan loppu, kun kapasiteetti laskee alle 70%? Leafin tapauksessa ainakin, kun eihän sillä uutenakaan päässyt kuin noin 100km todellista ajoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja toisaalta on sähköautoja joilla ei ole ajettu kuin 100tkm ja ovat enää puolikuntoisia. Tampereella nytkin myytävänä 99 050 mittarilukemalla Leaf jonka akkukapasiteetista jäljellä 62%.
        Eikös se silloin autokäytössä akun katsota olevan loppu, kun kapasiteetti laskee alle 70%? Leafin tapauksessa ainakin, kun eihän sillä uutenakaan päässyt kuin noin 100km todellista ajoa.

        Ota nyt huomioon että kyse on yli kymmenen vuotta vanhasta alkutuotannon LG.n akusta.
        Tuosta ajasta akkutekniikka kehittynyt huimasti.
        Esim. vanhoista S 85 Tesloista vaihdetut akut ovat lähes kaikki vesivaurioisia. Eli akun ulkokuori on päästänyt veden läpi. Tuo ongelma on korjattu jo aikapäiviä sitten uusien akkujen tuotannossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ota nyt huomioon että kyse on yli kymmenen vuotta vanhasta alkutuotannon LG.n akusta.
        Tuosta ajasta akkutekniikka kehittynyt huimasti.
        Esim. vanhoista S 85 Tesloista vaihdetut akut ovat lähes kaikki vesivaurioisia. Eli akun ulkokuori on päästänyt veden läpi. Tuo ongelma on korjattu jo aikapäiviä sitten uusien akkujen tuotannossa.

        Eli tuollainen vanha Leaf voisi olla ihan toimiva työmatkakulkine, jos siihen saisi jossain vaiheessa edullisesti vaihdettua modernimman akun. Kalliimmaksi silti tulee kuin samanikäinen polttis, jonka saa parilla kolmella tonnilla. Kun olen tottunut niitä tonnin autojakin pitämään yleensä 3-5 vuotta, niin kyllä kahdeksan tonnin auton pitää ainakin 10 vuotta kestää! Harmi kyllä tuollainen 10-20 vuotias sähköauto vaatii sen akunvaihdon kuitenkin, kilometrejä ne joissain tapauksissa kyllä kestävät, mutta eivät valitettavasti kestä aikaa.
        Jos niitä akkuja pystyisi vaihtamaan moduli kerrallaan ja jopa itse, niin sitten se ei kävisi niin hirveästi kukkaron päälle. Mutta sellaista ei ilmeisesti ole näköpiirissä. Taitaa käydä niin, että edulliset autot joita pystyy itse huokein kustannuksin ylläpitämään, tulevat olemaan katoavaa kansanperinnettä, ja itsenäinen liikkuminen on tulevaisuudessa vain varakkaampien oikeus.
        Kyllähän moni sanoo että voi sähköautoihinkin tee-se-itse -mies tehdä kaikkia muita korjauksia paitsi voimalinjaan ja akustoon liittyviä.
        Lohduttaapa helvetisti, sillä havaintojeni mukaan juuri se osa joka käytetyssä sähköautossa on yleensä eniten heikentynyt, on nimenomaan akusto!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli tuollainen vanha Leaf voisi olla ihan toimiva työmatkakulkine, jos siihen saisi jossain vaiheessa edullisesti vaihdettua modernimman akun. Kalliimmaksi silti tulee kuin samanikäinen polttis, jonka saa parilla kolmella tonnilla. Kun olen tottunut niitä tonnin autojakin pitämään yleensä 3-5 vuotta, niin kyllä kahdeksan tonnin auton pitää ainakin 10 vuotta kestää! Harmi kyllä tuollainen 10-20 vuotias sähköauto vaatii sen akunvaihdon kuitenkin, kilometrejä ne joissain tapauksissa kyllä kestävät, mutta eivät valitettavasti kestä aikaa.
        Jos niitä akkuja pystyisi vaihtamaan moduli kerrallaan ja jopa itse, niin sitten se ei kävisi niin hirveästi kukkaron päälle. Mutta sellaista ei ilmeisesti ole näköpiirissä. Taitaa käydä niin, että edulliset autot joita pystyy itse huokein kustannuksin ylläpitämään, tulevat olemaan katoavaa kansanperinnettä, ja itsenäinen liikkuminen on tulevaisuudessa vain varakkaampien oikeus.
        Kyllähän moni sanoo että voi sähköautoihinkin tee-se-itse -mies tehdä kaikkia muita korjauksia paitsi voimalinjaan ja akustoon liittyviä.
        Lohduttaapa helvetisti, sillä havaintojeni mukaan juuri se osa joka käytetyssä sähköautossa on yleensä eniten heikentynyt, on nimenomaan akusto!

        Tähän voin kommetoida vain sanoin: "ajattelen juuri samoin"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli tuollainen vanha Leaf voisi olla ihan toimiva työmatkakulkine, jos siihen saisi jossain vaiheessa edullisesti vaihdettua modernimman akun. Kalliimmaksi silti tulee kuin samanikäinen polttis, jonka saa parilla kolmella tonnilla. Kun olen tottunut niitä tonnin autojakin pitämään yleensä 3-5 vuotta, niin kyllä kahdeksan tonnin auton pitää ainakin 10 vuotta kestää! Harmi kyllä tuollainen 10-20 vuotias sähköauto vaatii sen akunvaihdon kuitenkin, kilometrejä ne joissain tapauksissa kyllä kestävät, mutta eivät valitettavasti kestä aikaa.
        Jos niitä akkuja pystyisi vaihtamaan moduli kerrallaan ja jopa itse, niin sitten se ei kävisi niin hirveästi kukkaron päälle. Mutta sellaista ei ilmeisesti ole näköpiirissä. Taitaa käydä niin, että edulliset autot joita pystyy itse huokein kustannuksin ylläpitämään, tulevat olemaan katoavaa kansanperinnettä, ja itsenäinen liikkuminen on tulevaisuudessa vain varakkaampien oikeus.
        Kyllähän moni sanoo että voi sähköautoihinkin tee-se-itse -mies tehdä kaikkia muita korjauksia paitsi voimalinjaan ja akustoon liittyviä.
        Lohduttaapa helvetisti, sillä havaintojeni mukaan juuri se osa joka käytetyssä sähköautossa on yleensä eniten heikentynyt, on nimenomaan akusto!

        Se on kumma kun tonnin, parin polttikset tuntuu nykyään olevan täysin idioottivarmoja ilman mitään vikoja, ja niillä vielä ajellaan jopa kymmenen vuotta.
        Olen omistanut 24 polttomoottoriautoa ennen sähköautoa, myös ns. premium merkkejä. Kaikki olen ostanut uutena tai alle 50tkm ajettuna. Kaikissa on ollut vikoja, joissain jopa tosi kalliita vikoja.
        Parantuuko nuo autot kun niillä ajetaan satojatuhansia kilometrejä?
        Toisaalta miksi polttomoottoriset autot romutetaan keskimäärin 300 000km ajettuna.
        Joku mättää pahasti näissä jutuissa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on kumma kun tonnin, parin polttikset tuntuu nykyään olevan täysin idioottivarmoja ilman mitään vikoja, ja niillä vielä ajellaan jopa kymmenen vuotta.
        Olen omistanut 24 polttomoottoriautoa ennen sähköautoa, myös ns. premium merkkejä. Kaikki olen ostanut uutena tai alle 50tkm ajettuna. Kaikissa on ollut vikoja, joissain jopa tosi kalliita vikoja.
        Parantuuko nuo autot kun niillä ajetaan satojatuhansia kilometrejä?
        Toisaalta miksi polttomoottoriset autot romutetaan keskimäärin 300 000km ajettuna.
        Joku mättää pahasti näissä jutuissa...

        Sähköautot tullaan romuttamaan + - 10 v ikäisinä kilometreistä riippumatta. Se akku, se halvatun kallis akku...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on kumma kun tonnin, parin polttikset tuntuu nykyään olevan täysin idioottivarmoja ilman mitään vikoja, ja niillä vielä ajellaan jopa kymmenen vuotta.
        Olen omistanut 24 polttomoottoriautoa ennen sähköautoa, myös ns. premium merkkejä. Kaikki olen ostanut uutena tai alle 50tkm ajettuna. Kaikissa on ollut vikoja, joissain jopa tosi kalliita vikoja.
        Parantuuko nuo autot kun niillä ajetaan satojatuhansia kilometrejä?
        Toisaalta miksi polttomoottoriset autot romutetaan keskimäärin 300 000km ajettuna.
        Joku mättää pahasti näissä jutuissa...

        Ei täsdä jutussa mikään mätä. Polttomoottoriautot romutetaan tosiaankin keskimäärin 300 000 km ajettuina ja keskimäärin 22 vuoden iässä. Muutama harva jatkaa maallista vaellustaan vielä hiukan pidempään.
        Myynnissä on nyt vanhimmillaan 11 vuotta vanhoja sähköautoja, joilla ei ole ajettu edes kahtasataa tuhatta, ja akku on jo puoliksi loppu. Oma polttikseni on 23 vuotta vanha, sillä on ajettu 315 000 km ja se edelleen kulkee jokseenkin saman matkan tankillisella kuin uutena.
        On palvellut minua nyt 6 vuotta ilman mitään yllätyksiä, vain normaalit huollot tehty. Sitä ennen palveli sukulaismiestäni, joka osti auton uutena vuonna 1999. Ainoat huoltojen ulkopuoliset korjaukset olivat takaiskunvaimentimet, takapyörän laakerit, ohjaustehostimen pumppu ja ulommat raidetangon päät. Nämä olisi todennäköisesti samanikäiseen sähkikseenkin jo jouduttu samalla ajolla vaihtamaan.
        Vaikea sanoa, kun samanikäistä ja yhtä paljon ajettua sähköistä vertailukohtaa ei ole. Eikä varmaan edes tule.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautot tullaan romuttamaan - 10 v ikäisinä kilometreistä riippumatta. Se akku, se halvatun kallis akku...

        Hyvin sanottu. Polttomoottoriauton tappaa kilometrit, mutta sähköauton tappaa aika. Sellaisen ihmisen, joka ei aja paljon lyhyessä ajassa, ei kannata ostaa sähköautoa. Sähköauto sopii niille, jotka ajavat päivittäin todella paljon, ja sellaisella alueella jossa on paljon latausasemia. Tavallisen maaseudulla asuvan duunarin, jolla on ehkä se 50km työmatkaa eikä latausmahdollisuutta työpaikalla, ei ainakaan kannata vajaan kymppitonnin Leafia ostaa, puolella siitä rahasta saa jo samanikäisen ja paljon mukavamman laatumerkkisen polttiksen.


    • Anonyymi

      Motskarit sais kans sähköistyä, vaihdettava akku olisi ratkaisu ongelmaan, jos hei haluu latailla?👧

      • Anonyymi

        Minun piti ostaa kesäkulkineeksi Yadea-merkkinen sähköinen moposkootteri, mutta jahkailin liian kauan ja nyt niitä ei enää ole saatavilla. Harmittaa hiukkasen. Sillä olisi 20km työmatka hoitunut hienosti ja irrotettavan akun olisi saanut työmaalla kätevästi ladattua.


      • Anonyymi

        Motskarit ovat järkeviä sähköistettäviä. Ei tartte ilmastointia eikä lämmitystä, lähes koko akkukapasiteetti voidaan hyödyntää liikkumiseen. Toki kahvalämppärit alkavat olla vakiotavaraa, muuta niiden tehot ovat luokkaa vain 2 x 20W.
        Kaksipyöräisten käyttö on talvella marginaalista, joten akunkin lämmitystäkään ei tarvita.

        Vaihdettava akku olisi hieno systeemi, mutta tuskinpa koskaan toteutuu...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun piti ostaa kesäkulkineeksi Yadea-merkkinen sähköinen moposkootteri, mutta jahkailin liian kauan ja nyt niitä ei enää ole saatavilla. Harmittaa hiukkasen. Sillä olisi 20km työmatka hoitunut hienosti ja irrotettavan akun olisi saanut työmaalla kätevästi ladattua.

        Tuo skootterihöpinä menee vähän ohi aiheen, mutta on niitä eri merkkisiä vastaavia nytkin saatavilla ja parempia kuin tuo Yadea, ei ihan samaan hintaan toki.
        Mitä autoihin tulee, niin sähköautojen ikääntyminen vain on erilaista kuin polttisten ja siihen täytyy sopeutua. Sähköautossa kuluvin osa on akku, ja se tosiaan vertautuu siihen että polttomoottoriautossa ajan myötä tankki pienenisi. Mutta kun ajatellaan että polttiksissakin uusimmilla autoilla ajetaan eniten ja vanhimmilla käytetyillä vähiten, niin sillä tavalla ajatellen onko se akun heikkeneminen niin hirveä asia? Ei se autosta täysin käyttökelvotonta tee, akkukapasiteetin lasku vaikuttaa vain ajomatkan pituuteen, ei muihin auton ominaisuuksiin. Ladata siis täytyy useammin, mutta ei sitä virtaa silti sen enempää kulu. Jos range kuitenkin päivittäisiin ajoihin riittää, niin mitä väliä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo skootterihöpinä menee vähän ohi aiheen, mutta on niitä eri merkkisiä vastaavia nytkin saatavilla ja parempia kuin tuo Yadea, ei ihan samaan hintaan toki.
        Mitä autoihin tulee, niin sähköautojen ikääntyminen vain on erilaista kuin polttisten ja siihen täytyy sopeutua. Sähköautossa kuluvin osa on akku, ja se tosiaan vertautuu siihen että polttomoottoriautossa ajan myötä tankki pienenisi. Mutta kun ajatellaan että polttiksissakin uusimmilla autoilla ajetaan eniten ja vanhimmilla käytetyillä vähiten, niin sillä tavalla ajatellen onko se akun heikkeneminen niin hirveä asia? Ei se autosta täysin käyttökelvotonta tee, akkukapasiteetin lasku vaikuttaa vain ajomatkan pituuteen, ei muihin auton ominaisuuksiin. Ladata siis täytyy useammin, mutta ei sitä virtaa silti sen enempää kulu. Jos range kuitenkin päivittäisiin ajoihin riittää, niin mitä väliä?

        Lisään vielä, että ihmettelen mistä tuollainen maaginen raja 70% on peräisin, että sen jälkeen muka akku olisi vaihtokunnossa? Esim. Nissan Leaf 24kWh akku, jos siitä on 70% käytettävissä niin se on käytännössä 16,8kWh akku, ja esim. Mitsubishi iMiev sähköautossa oli alkujaankin 16kWh akku ja ihmeesti niilläkin päivittäisiä ajoja ajellaan ja niitä on paljon yhäkin käytössä. Toki Mitsun kulutus huomattavasti Leafia pienempänä autona on varmasti pienempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo skootterihöpinä menee vähän ohi aiheen, mutta on niitä eri merkkisiä vastaavia nytkin saatavilla ja parempia kuin tuo Yadea, ei ihan samaan hintaan toki.
        Mitä autoihin tulee, niin sähköautojen ikääntyminen vain on erilaista kuin polttisten ja siihen täytyy sopeutua. Sähköautossa kuluvin osa on akku, ja se tosiaan vertautuu siihen että polttomoottoriautossa ajan myötä tankki pienenisi. Mutta kun ajatellaan että polttiksissakin uusimmilla autoilla ajetaan eniten ja vanhimmilla käytetyillä vähiten, niin sillä tavalla ajatellen onko se akun heikkeneminen niin hirveä asia? Ei se autosta täysin käyttökelvotonta tee, akkukapasiteetin lasku vaikuttaa vain ajomatkan pituuteen, ei muihin auton ominaisuuksiin. Ladata siis täytyy useammin, mutta ei sitä virtaa silti sen enempää kulu. Jos range kuitenkin päivittäisiin ajoihin riittää, niin mitä väliä?

        Minun edellinen 40 te maksanut polttis oli 11 v vanha, mittarissa 223 tkm. Olin ajanut sillä siis keskimäärin ~20 tkm vuodessa. Kaikki toimi kuin uutena ja korjattavaa oli niin vähän, etten viitsi edes mainita. Käytännössä määräaikaishuollot + pari akun vaihtoa riittivät.
        Myin se vastattain 9000 eurolla. Tunnen uuden omistajan, hän on ajanut sillä vajaassa vuodessa lähes 10 tkm.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään vielä, että ihmettelen mistä tuollainen maaginen raja 70% on peräisin, että sen jälkeen muka akku olisi vaihtokunnossa? Esim. Nissan Leaf 24kWh akku, jos siitä on 70% käytettävissä niin se on käytännössä 16,8kWh akku, ja esim. Mitsubishi iMiev sähköautossa oli alkujaankin 16kWh akku ja ihmeesti niilläkin päivittäisiä ajoja ajellaan ja niitä on paljon yhäkin käytössä. Toki Mitsun kulutus huomattavasti Leafia pienempänä autona on varmasti pienempi.

        Maaginen raja = akku on kaputt..


    • Anonyymi

      Toyota tekee.

    • Anonyymi

      Aloittaja

      n, 5:30 lähden n 205km päähän hakemaan perämoottorin ja ajelen takaisin. En pysähtele matkalla.

      Kyllä on miellyttävä ajaa pidempiä matkoja.

    • Anonyymi

      Aloittaja käyttänyt värikynää enemmän kuin kohtuullista olisi ollut. 20 vuotta ja 400 tkm ajetun auton yhteydessä uutta vastaavaa ei ole muulla kuin autoon asennetuissa varaosissa.

    • Anonyymi

      Toyotaa veikkaan ja subarua en oikein muita ilman mittavia korjauksia. Akku läpimurtoa odotan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1488
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      254
      954
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      193
      934
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      15
      823
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe