Belarussia

Anonyymi-ap

14

200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      TaTu:llahan oli sellainen biisi kuin beljey plaastchick eli "white robe", joten belja = valkoinen.

      • Anonyymi

        Voi ollakin, tuskin kuitenkaan bella sanasta vaikka tuolla naisetkin paljon kauniimpia ja vaaleampia kuin venäjällä. Hankala vääntää belasta oikein mitään englanniksi kääntyvää, belaland ei ainakaan kuulosta hyvältä, ei myöskään valkomaa.


      • Anonyymi

        Beliy plastichik taitaa tässä tapauksessa vielä viitata abortiin. Laittomaan sellaiseen?


      • Anonyymi

        🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒

        💋 ­­N­­­y­m­­f­o­­­m­a­a­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17696944o

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Valkoryssä sopii minulle valkovenäläisen synonyymiksi, jos he itse niin toivovat.

      • Anonyymi

        Belarusissa ei ole ryssämielisiä juuri muita kuin lukasenka, toivottavasti ei sitäkään kauaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Belarusissa ei ole ryssämielisiä juuri muita kuin lukasenka, toivottavasti ei sitäkään kauaa.

        Valkoryssä siis valtion nimenä sopii minulle, jos he itse niin toivovat. Se on suomalaisen suulle myötäinen sana.


    • Anonyymi

      Yrittävät saada nimeksi Paljon ryssitty erään "resepti teippi irtokani" -tyypin aikaansaannosten vuoksi.

    • Anonyymi

      Mistähän se Valko tulee, ihonväristä vai? Ei ainakaan kovin luminen maa.

      • Anonyymi

        "Haluavat Valko-venäjä nimestä eroon, mutta miksi Belarus kun sen rus tulee myös russia sanasta."
        Ei tule, vaan aikojen alussa oli Rus.


      • Anonyymi

        Se on se valkoinen raita venäjän lipusta. Punainen (krasnijeee) on aito punaryssä mutta keitä ne siniset sitten on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Haluavat Valko-venäjä nimestä eroon, mutta miksi Belarus kun sen rus tulee myös russia sanasta."
        Ei tule, vaan aikojen alussa oli Rus.

        Rus tarkoittaa russiaa ja siitä haluavat eroon, ei se lyhyempi muoto sen parempi ole.


    • Anonyymi

      Wikipeadista löytyy mielenkiintoinen artikkeli aiheesta.

      Maan nimi tulee alunperin valkoinen / balttilainen Ruthenia.
      (joskus aikoinaan on ollut olemassa myös musta ja punainen Rutheniakin).

      Nopeasti kun artikkelin luin niin Belarus nimenä on kehitetty 1800-luvun kansallisromantiikan eli siinä ilmeisesti samalla tavalla kun samoihin aikoihin Suomessa alkoi kansallinen herääminen sama ilmiö tapahtui myös muissa Venäjän siirtomaavallan alaisissa maissa?

      https://en.wikipedia.org/wiki/Etymology_of_Belarus

      • Anonyymi

        Eli sattumanvaraisesti valittu väri?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe