ja hänen hyvinvoinnistaan.
Mutta en halua tungetella. Aiheuttaa lisää paineita tai harmitusta.
Oikeastaan haluan osoittaa että välitän vaikka hänellä menisikin vähän huonommin.
Mitään en hänen vuokseen voi tehdä, muuta kuin laittaa viestiä. Ja sekin on riskaabelia ihan siksi, kun voipi siitä ottaa nokkiinsa.
Olen jo jonkin aikaa huomannut hänessä tapahtuneen muutoksen. Epätasapainon. Ja se huolettaa minua.
Oikeasti en ole mikään, enkä kukaan sanomaan hänelle miten on, mutta tämä asia painaa mieltäni. Vaikea asia kaikkinensa.
Yleensä en sotkeudu ollenkaan ihmisten elämiin.. ei varmaan pitäisi nytkään. Minulla on vain paha aavistus tästä...
Jotakin haluaisin kuitenkin tehdä.
Olen huolissani ystävästä,
258
4331
Vastaukset
- Anonyymi
Kannattaa rohkaista itseänsä ja mennä kysymään kuinka voit.
Sehän on ystävien tehtävä.
AV - Anonyymi
Onko ex miehesi löytänyt uuden rakkauden ja naisen ja he on nyt perhe
- Anonyymi
Välis -ääliö hiljaa 🤬
Anonyymi kirjoitti:
Välis -ääliö hiljaa 🤬
Välis on välis.. ei palstan ihan kirkkain tähti, mutta ei nyt aleta kiusaamaan tai haukkumaan.. jookos?
En puolusta välistä, mutta en pidä siitä että toista kutsutaan ääliöksi. Se ei ole kivaa.- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Välis on välis.. ei palstan ihan kirkkain tähti, mutta ei nyt aleta kiusaamaan tai haukkumaan.. jookos?
En puolusta välistä, mutta en pidä siitä että toista kutsutaan ääliöksi. Se ei ole kivaa.Välis on ääliö, ei se kaunistelemalla siitä muuksi muutu.
Anonyymi kirjoitti:
Välis on ääliö, ei se kaunistelemalla siitä muuksi muutu.
Noh.. jos jätän kaunistelematta, niin noinhan se on. Mutta välis on selvästi vähälahjainen, joten hänen haukkumisensa ei ole asiallista tai suotavaa.
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
En puolusta välistä, mutta en pidä siitä että toista kutsutaan ääliöksi. Se ei ole kivaa.Olet ihan oikeassa. Itse olen siitä onnellisessa asemassa, että vaikka sanottaisiin aivovammaiseksi, niin mitä sitten?
Johan se aikoinaan mönkkäriturman jälkeen todettiin.
>simiti< Anonyymi kirjoitti:
Olet ihan oikeassa. Itse olen siitä onnellisessa asemassa, että vaikka sanottaisiin aivovammaiseksi, niin mitä sitten?
Johan se aikoinaan mönkkäriturman jälkeen todettiin.
>simiti<No minä olen myös aivovammainen.. mulla se vain on etenevää vammaisuutta. Tulen menettämään kapasiteettiäni jokaisen tulehduksen myötä lisää.
Sulla sentään pysyy aika stabiilina.
Vai että vielä kaksi vuotta armonaikaa? Mitäs aiot tehdä tuona aikana?Pikku-pirpana kirjoitti:
Noh.. jos jätän kaunistelematta, niin noinhan se on. Mutta välis on selvästi vähälahjainen, joten hänen haukkumisensa ei ole asiallista tai suotavaa.
Välis ei ymmärrä, että ex on ex ja hyvin harva haluaa pitääkin ex:n nimenomaan ja tukevasti ex:nä. Nainen taitaa olla useammin se lähtijä, ja se on hyvin usein iso helpotus kun se ex ei enää itke takaisin ja alkaa saada oman elämänsä kuntoon.
- Anonyymi
Citrinella kirjoitti:
Välis ei ymmärrä, että ex on ex ja hyvin harva haluaa pitääkin ex:n nimenomaan ja tukevasti ex:nä. Nainen taitaa olla useammin se lähtijä, ja se on hyvin usein iso helpotus kun se ex ei enää itke takaisin ja alkaa saada oman elämänsä kuntoon.
Rikon lupauksen ja vastaan tämän kerran sinulle vain tämän yhden kerran kysys pikku pirpanalta miten asia on ja ovatko ex kanssa tekemisissä ja ovatko perhe ja onko rivoja touhuja joita naapurit joutuu katselemaan ja missä he asuvat 10 vai 100km päässäkö toisistaan ja kuinka monta tuntia ovat yhdessä tekemisissä vuorokaudessa niin voit yllättyä vastauksesta ellei pirpana valehtele
- Anonyymi
Citrinella kirjoitti:
Nimenomaan ex on naisille tukevasti ex. Valitettavan usein mies-ex ei saa elämäänsä kuntoon eron jälkeen.
Anonyymi kirjoitti:
Rikon lupauksen ja vastaan tämän kerran sinulle vain tämän yhden kerran kysys pikku pirpanalta miten asia on ja ovatko ex kanssa tekemisissä ja ovatko perhe ja onko rivoja touhuja joita naapurit joutuu katselemaan ja missä he asuvat 10 vai 100km päässäkö toisistaan ja kuinka monta tuntia ovat yhdessä tekemisissä vuorokaudessa niin voit yllättyä vastauksesta ellei pirpana valehtele
Jokainen on ex kanssa tekemisessä sen verran kun itse haluaa ja mitä vaikka yhteiset lapset vaatii. Ei se muuta sitä, että ex on ex. Jos ex ei olisi ex, hän olisi nyx.
Citrinella kirjoitti:
Jokainen on ex kanssa tekemisessä sen verran kun itse haluaa ja mitä vaikka yhteiset lapset vaatii. Ei se muuta sitä, että ex on ex. Jos ex ei olisi ex, hän olisi nyx.
Ex on ex yleensä syystä. Välis ei ymmärrä, että vaikka olemme exiä, olemme myös ystäviä exän kanssa, naapureita ja perhe.
Mutta väliksen ymmärryskyky on tunnetusti alentunut, joten hänelle ei liiemmin kannata selittää.- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
No minä olen myös aivovammainen.. mulla se vain on etenevää vammaisuutta. Tulen menettämään kapasiteettiäni jokaisen tulehduksen myötä lisää.
Vai että vielä kaksi vuotta armonaikaa? Mitäs aiot tehdä tuona aikana?Juon kiljua täysillä ja syön silakkaa. Niin ja ranskiksia. Jos ei jaksa muuta, niin sitten makaronilaatikkoa kermajuustokuorrutteella.
>simiti< - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Välis on ääliö, ei se kaunistelemalla siitä muuksi muutu.
Mites: TAMPIO ?
Kuvaako ? - Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
No minä olen myös aivovammainen.. mulla se vain on etenevää vammaisuutta. Tulen menettämään kapasiteettiäni jokaisen tulehduksen myötä lisää.
Vai että vielä kaksi vuotta armonaikaa? Mitäs aiot tehdä tuona aikana?Itsekin olen päänupin takia työkyvyttömyyseläkkeellä ja silti menee ihan hyvin kun on oikeat lääkkeet.
Anonyymi kirjoitti:
Itsekin olen päänupin takia työkyvyttömyyseläkkeellä ja silti menee ihan hyvin kun on oikeat lääkkeet.
Minulla on ms, joten saan vain fyysisiä vaivoja. Lääkitys hidastaa etenemistä, mutta ei pysäytä.
Tosin sairauteni ollut remissiossa muutaman vuoden. Tulevaisuudesta en tiedä.
Edelleen olen töissä ihan normaalisti, ainakin niin kauan kuin remissiovaihetta kestää.
- Anonyymi
Kutsu palstalle voimaan hyvin!
Hän on kuin onkin palstalainen..
Palsta on vahvojen paikka.. yksikin heikkouden merkki ja sinut revitään riekaleiksi.- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Palsta on vahvojen paikka.. yksikin heikkouden merkki ja sinut revitään riekaleiksi.Ai disse. Ei olekaan näkynyt vähään aikaan. Toivottavasti kaikki on hyvin.
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Palsta on vahvojen paikka.. yksikin heikkouden merkki ja sinut revitään riekaleiksi.Antaa teidän vartijafanien yrittää. Kun teistä viimeinenkin on kuollut, olen edelleen hengissä.
Jännää, vaikka minulle annettiin aikoinaan alle 10 vuoden elinajanodote.
Tosin siitä on vasta 8 vuotta aikaa, joten kerkeänhän vielä laittaa ketarat ojoon.
>simiti< Anonyymi kirjoitti:
Ai disse. Ei olekaan näkynyt vähään aikaan. Toivottavasti kaikki on hyvin.
No tuohon en kommentoi mitään, ketä palstalaista tarkoitan.
Mutta toivon että hän voi hyvin. Siis Disukkakin. Siinä missä muutkin.
- Anonyymi
Katso ja tuijota animated rasPutin: https://www.youtube.com/watch?v=v-eVTTnYeNE
tuollaisista tulee mieleen jo autodeskin ohjelmat kuten niin autocad ja joku 3d MAX
hirveän kalliita ohjelmia.- Anonyymi
Olet valmis menettämään asemasi
Aineet vetävät pidemmän korren
Kymmenien vuosien aherrus turhaan
Kestäisikö psyykeesi sen
Ei ystävät ota nokkiinsa, jos olet huolissaan. Jos joku ottaa nokkiinsa siitä, että toinen on huolissaan puuttuu joko empatiakyky tai ihminen ei ole ystäväkään. Mun mielipide.
Eri asia on kanamainen hössöttäminen ja ohjaileminen, minä tiiän ja sinä teet mitä sanon, niin semmonen voikin kyllä ärsyttää. Minua ainakin ärsyttäisi liika puuttuminen asioihin joissa minä valitsen ja päätän omista asioistani.
Mutta ei se huolen ilmaisu pitäisi ketään loukata. Päinvastoin. Enkä usko, että olet tyyppi joka änkee neuvoineen pätemään, vaan kuulostelee ja keskustelee. Juuri se onkin hyvä tapa olla tukena.Joo .. olen aika kaukana besserwisseröinnistä.
Aidosti minulla on sydän syrjällään hänen puolestaan.Pikku-pirpana kirjoitti:
Joo .. olen aika kaukana besserwisseröinnistä.
Aidosti minulla on sydän syrjällään hänen puolestaan.Näin olen käsittänyt. Et vaikuta kotkottajalle muutenkaan.
- Anonyymi
Oletko huolissasi nossemurun hiusten sipilälöitymisestä?
Anonyymi kirjoitti:
En ole. Hän kelpaa mulle hiuksilla ja ilman. Olen nähnyt hänet pitkähiuksisena tukkajumalanakin ja oli aivan upeat hiukset. Paksut ja kiiltävät, kihartuvat laineikkaat.
🥰
Mutta nahkatukkakin on jees. 😁👍G-LoveR kirjoitti:
Näin olen käsittänyt. Et vaikuta kotkottajalle muutenkaan.
Kyllä mä olen semmoinen kanaemo että huh ja huh. Tai olin ennenvanhaan. Joskus saan kuulla ihan vieläkin siitä poitsultani.
Kun otan jonkun sydämeeni, olen hyvin herkässä hänen kanssaan. Luulen vaistoavani hänet ja hänen ahdinkonsa. Tosin saatan olla väärässäkin. Olen vain ihminen. Erehtyväinen.
Harva, todella harva pääsee lähelleni. Ja juuri kukaan ei pääse sydämeeni. Ja nekin jotka pääsevät, eivät pysy siellä ikuisesti.
Oikeastaan olen aika sulkeutunut ja kylmä ihminen.
En pidä ihmisiä lähelläni, mutta läheiset ovat minulle tärkeitä ja heidän hätä satuttaa minua.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
:”D :”D
Pikku-pirpana kirjoitti:
Kyllä mä olen semmoinen kanaemo että huh ja huh. Tai olin ennenvanhaan. Joskus saan kuulla ihan vieläkin siitä poitsultani.
Kun otan jonkun sydämeeni, olen hyvin herkässä hänen kanssaan. Luulen vaistoavani hänet ja hänen ahdinkonsa. Tosin saatan olla väärässäkin. Olen vain ihminen. Erehtyväinen.
Harva, todella harva pääsee lähelleni. Ja juuri kukaan ei pääse sydämeeni. Ja nekin jotka pääsevät, eivät pysy siellä ikuisesti.
Oikeastaan olen aika sulkeutunut ja kylmä ihminen.
En pidä ihmisiä lähelläni, mutta läheiset ovat minulle tärkeitä ja heidän hätä satuttaa minua.No tuo, että on huolehtivainen ja pitää huolta rakkaistaan, jopa hetkittäin "liikaakin" ei ole sellaista kotkottamista ihan mitä tarkoitin.
Tarkoitin sellaista ärsyttävää minä egoilu johtoista kotkottamista, missä ei tunne ole se mikä vaikuttaa, vaan pätemisen tarve. Se on niin vitun ärsyttävää, etten tiiä pahempaa.
Tuollasta kanaemon vikaa taas on minussakin, kuten on ollut äidissänikin. Mutta ymmärrän sen rakkaudeksi, eikä sillä tarkoiteta pahaa tai koiteta päteä, sillä yritetään nähdä toisen tarpeet ja huolet, suojella pahalta. Positiivistahan se on. Vaikka laoset sitä ei yleensä älyä arvistaa, vasta kun aikuisina huomaa ettei maailmassa juuri sitä välittämistä enää kohtaa...G-LoveR kirjoitti:
No tuo, että on huolehtivainen ja pitää huolta rakkaistaan, jopa hetkittäin "liikaakin" ei ole sellaista kotkottamista ihan mitä tarkoitin.
Tarkoitin sellaista ärsyttävää minä egoilu johtoista kotkottamista, missä ei tunne ole se mikä vaikuttaa, vaan pätemisen tarve. Se on niin vitun ärsyttävää, etten tiiä pahempaa.
Tuollasta kanaemon vikaa taas on minussakin, kuten on ollut äidissänikin. Mutta ymmärrän sen rakkaudeksi, eikä sillä tarkoiteta pahaa tai koiteta päteä, sillä yritetään nähdä toisen tarpeet ja huolet, suojella pahalta. Positiivistahan se on. Vaikka laoset sitä ei yleensä älyä arvistaa, vasta kun aikuisina huomaa ettei maailmassa juuri sitä välittämistä enää kohtaa...Aito välittäminen ei jyrää ketään alle, siitä sen aitouden juuri erottaakin. ❣️
G-LoveR kirjoitti:
No tuo, että on huolehtivainen ja pitää huolta rakkaistaan, jopa hetkittäin "liikaakin" ei ole sellaista kotkottamista ihan mitä tarkoitin.
Tuollasta kanaemon vikaa taas on minussakin, kuten on ollut äidissänikin. Mutta ymmärrän sen rakkaudeksi, eikä sillä tarkoiteta pahaa tai koiteta päteä, sillä yritetään nähdä toisen tarpeet ja huolet, suojella pahalta. Positiivistahan se on. Vaikka laoset sitä ei yleensä älyä arvistaa, vasta kun aikuisina huomaa ettei maailmassa juuri sitä välittämistä enää kohtaa...Vaikka olenkin kylmä ihminen, minulla on suuri sydän piilossa puseron alla.
Saattaa minussa olla tuota jyräävää voimaakin.. en niin tiedä. Kun mun veturi käynnistyy jonkin asian puolesta, koko maailma unohtuu ja pusken läpi vaikka harmaan kiven. Sitkeydelläni ei ole rajaa ja pystyn omistautumaan toisen tarpeille itseni unohtaen.
Mutta joo.. en tiedä.- Anonyymi
G-LoveR kirjoitti:
En ole. Hän kelpaa mulle hiuksilla ja ilman. Olen nähnyt hänet pitkähiuksisena tukkajumalanakin ja oli aivan upeat hiukset. Paksut ja kiiltävät, kihartuvat laineikkaat.
🥰
Mutta nahkatukkakin on jees. 😁👍Minulla pysyy tukka päässä <3
T. Topi Pikku-pirpana kirjoitti:
Vaikka olenkin kylmä ihminen, minulla on suuri sydän piilossa puseron alla.
Saattaa minussa olla tuota jyräävää voimaakin.. en niin tiedä. Kun mun veturi käynnistyy jonkin asian puolesta, koko maailma unohtuu ja pusken läpi vaikka harmaan kiven. Sitkeydelläni ei ole rajaa ja pystyn omistautumaan toisen tarpeille itseni unohtaen.
Mutta joo.. en tiedä.Oikeiden asioiden vuoksi saa taistellakin ja pitää puoliaan ja läheistensä puolia. Ylipäänsä kenen vaan puolia. Vääryyttä vastaan saa käydä ja vastustaa. Voimia, jotka talloo muita alleen saa vastustaa.
Ja sitkeys taasen, mikä ihana ominaisuus ihmisessäkin joka pitää itsensä tai omiensa puolia. Fighter luonne on luonne, jota tarvitaan tässä maailmassa yhä vaan enemmän.
Maahan makaamaan jäävät voivat säilyä elossa, kun kukaan ei huomaa heitä. Mutta voivat jäädä jalkoihinkin, siksi on hyvä osata pitää puoliaan. Näyttää ettei ylitseni kävellä.- Anonyymi
G-LoveR kirjoitti:
Heh, et sitten ole se Olan Topi. 😏🥕
Kävin Turkissa hiustensiirrossa <3
T. Olan Topi Anonyymi kirjoitti:
Kävin Turkissa hiustensiirrossa <3
T. Olan TopiJust juu ja niinpä niin Topsukka. 😄👍
- Anonyymi
Olen tavannut ties mitä hulluja elämäni aikana, vaikken mielisairaaloissa liikukaan. Leimallista on ainakin nokturnaalinen vuorokausirytmi eli nukutaan päivät ja valvotaan yöt. Sen lisäksi yleinen mieliala on apaattinen. Omituiset, selittämättömät reissailut kuuluvat siihen myös. Voi liittyä huumeisiin ja/tai psykoosiin (usein molempiin). Elämässä voi todellakin tulla erilaisia kausia mentaalisesti katsottuna. Viime syksy kului osaltani päin prinkkalaa mielenterveydellisesti mutta nyt viimeinen kuukausi on ollut selkeämpi mieleni ja elämänhaluni osalta. Mitään diagnooseja minulla ei virallisesti ole mutta mt-ongelmia on ollut kontollani välillä enemmän ja välillä vähemmän. Mt-ongelma määritellään sellaisessa viitekehyksessä että miltä juuri sinusta tuntuu ;).
Mt-ongelmia on monenlaisia, hoitoa vaativia ja sellaisia jotka menevät ohi itsellään. Ymmärtääkseni.
Muistelisin lukeneeni joskus, että kolmasosalla suomalaisista on jonkin tasoisia mt-ongelmia jossakin elämänsä vaiheessa. En nyt varmaksi sano.
Sun ongelmista ei ole mulla tietty mitään tietoa, mutta osaakko neuvoa siinä, miten olisit halunnut, että sinua lähestytään kun sinulla oli vaikeaa? Vai haistatitko kaikki hevon vittuun?- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Mt-ongelmia on monenlaisia, hoitoa vaativia ja sellaisia jotka menevät ohi itsellään. Ymmärtääkseni.
Muistelisin lukeneeni joskus, että kolmasosalla suomalaisista on jonkin tasoisia mt-ongelmia jossakin elämänsä vaiheessa. En nyt varmaksi sano.
Sun ongelmista ei ole mulla tietty mitään tietoa, mutta osaakko neuvoa siinä, miten olisit halunnut, että sinua lähestytään kun sinulla oli vaikeaa? Vai haistatitko kaikki hevon vittuun?Kiitos kysymästä. Olin tylyllä ja välinpitämättömällä päällä läheistäni kohtaan kun viestittelin hänen kanssaan. Kai minä sitten vähän peittelen niitä ongelmiani tai sitten niitä ei niin vain näe ulkopuolisen silmin niin helposti. Parhaiten sen näkee ihmisestä jolla on väsynyt ilme ja silmät ja aina sellainen totinen tai onneton naama. Joskus mainitsin itsetuhoisista ajatuksistani ja reaktio siihen oli lähinnä syyllistävä, että "se on todella itsekäs teko". On vaikea sanoa mikä olisi ollut ulkopuolisen toimesta oikea lähestymistapa, varmaan voinnin kysely. Siinäkin pitää olla oikea sanavalinta ja lähestymistapa mikä on jo valmiiksi mietitty. Sosiaaliset tilanteet auttavat siihen tilanteeseen mutta ongelmainen ei näe sitä mahdollisuutta silloin kun oma pää sakkaa. Joskus vietin aikaa yhden puolitutun seurassa joka tykkäsi halata aina kun nähdään. Tuo voisi toimia jos ottaisi tuollaisen lähestymistavan että se olisi ikään kuin keino tervehtiä toista ihmistä. Se on varmaan psykologisesti tärkeämpi metodi kuin voisi luullakaan sellaiselle mt-ongelmaiselle. Kevennys tähän loppuun - Burgerit purevat jos heihin koskee, joten varokaa heitä ;D.
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos kysymästä. Olin tylyllä ja välinpitämättömällä päällä läheistäni kohtaan kun viestittelin hänen kanssaan. Kai minä sitten vähän peittelen niitä ongelmiani tai sitten niitä ei niin vain näe ulkopuolisen silmin niin helposti. Parhaiten sen näkee ihmisestä jolla on väsynyt ilme ja silmät ja aina sellainen totinen tai onneton naama. Joskus mainitsin itsetuhoisista ajatuksistani ja reaktio siihen oli lähinnä syyllistävä, että "se on todella itsekäs teko". On vaikea sanoa mikä olisi ollut ulkopuolisen toimesta oikea lähestymistapa, varmaan voinnin kysely. Siinäkin pitää olla oikea sanavalinta ja lähestymistapa mikä on jo valmiiksi mietitty. Sosiaaliset tilanteet auttavat siihen tilanteeseen mutta ongelmainen ei näe sitä mahdollisuutta silloin kun oma pää sakkaa. Joskus vietin aikaa yhden puolitutun seurassa joka tykkäsi halata aina kun nähdään. Tuo voisi toimia jos ottaisi tuollaisen lähestymistavan että se olisi ikään kuin keino tervehtiä toista ihmistä. Se on varmaan psykologisesti tärkeämpi metodi kuin voisi luullakaan sellaiselle mt-ongelmaiselle. Kevennys tähän loppuun - Burgerit purevat jos heihin koskee, joten varokaa heitä ;D.
En pääse kyseisen ihmisen luokse halaamaan. Halaisin kyllä jos voisin. Ottaisin sylini ja silittelisin pahan mielen pois. Kuin äiti konsanaan.
Mutta se ymmärrettäisiin väärin kumminkin.
No kerroin, että tykkään hänestä ja kyselin kuulumisia. Ehkä se riittää pelin avaukseksi.
Minulla ei ole valtaa hänen elämäänsä.- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Sun ongelmista ei ole mulla tietty mitään tietoa, mutta osaakko neuvoa siinä, miten olisit halunnut, että sinua lähestytään kun sinulla oli vaikeaa? Vai haistatitko kaikki hevon vittuun?Musta tuntuu, että alle kolmasosalla ei ole jotain lääkitystä tai diagnoosia. Mitä väliä diaknooseilla tai lääkkeillä on? Eikös kemiat ja ymmärrys on ole ystävyydessä merkityksellisempiä. Ei voi ystäväksi eikä edes kaveriksi sinua sanoa
- Anonyymi
Noo, disse rännää pari viikkoa ja tulee sitten omana ärsyttänä itsenään takaisin. On niin kuin vanha takki, vähän nuhruisempana, vähän krapulassa mutta niin tuttuna ja turvallisena tulee tänne esittämään disteoreettisia näkemyksiään psykologian alalta :)
-harmiseikirj-Nyt ei ole kysymys pelkästään rännäämisestä. Tai edes Dissestä.
Ihan kuin jokin kosminen laki olisi laskeutunut ja aiheuttanut järkkymistä. Yhdellä jos sun toisella.
En oikeastaan usko tuohon, mutta kolmella ihmisellä on nyt vaikeaa. Tuntemallani ihmisellä.
Disukan tilannetta en tiedä, emme ole niin läheisiä.
Minä vaistoan, ettei noilla ihmisillä nyt mene hyvin. Siksi olen huolissani.- Anonyymi
Eipä ole sulla varaa irvailla kenestäkään, niin persiillään ovat näkemyksesi maailman menosta.
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Nyt ei ole kysymys pelkästään rännäämisestä. Tai edes Dissestä.
Ihan kuin jokin kosminen laki olisi laskeutunut ja aiheuttanut järkkymistä. Yhdellä jos sun toisella.
En oikeastaan usko tuohon, mutta kolmella ihmisellä on nyt vaikeaa. Tuntemallani ihmisellä.
Disukan tilannetta en tiedä, emme ole niin läheisiä.
Minä vaistoan, ettei noilla ihmisillä nyt mene hyvin. Siksi olen huolissani.Juhlista seuraa aina krapula. Ihmiset alkaa hajoilemaan kun natohuumassa on nyt juhlineet ja kuvitelleet että urhea ukraina laittaa venäjän karhun polvilleen, nyt ne on alkaneet tajuamaan ettei niin käykään vaan karhu laittaa euroopan polvilleen ja sotauhossaan pakotteita ja natoa vaatineet joutuu omassa taloudessaan kokemaan jatkuvasti kasvavia kustannuksia samaan aikaan kun joutuvat elämään suuren sodanuhan alla tulevat vuodet.
-harmiseikirj- Anonyymi kirjoitti:
Juhlista seuraa aina krapula. Ihmiset alkaa hajoilemaan kun natohuumassa on nyt juhlineet ja kuvitelleet että urhea ukraina laittaa venäjän karhun polvilleen, nyt ne on alkaneet tajuamaan ettei niin käykään vaan karhu laittaa euroopan polvilleen ja sotauhossaan pakotteita ja natoa vaatineet joutuu omassa taloudessaan kokemaan jatkuvasti kasvavia kustannuksia samaan aikaan kun joutuvat elämään suuren sodanuhan alla tulevat vuodet.
-harmiseikirj-Hei .. sä saat olla mitä mieltä olet natosta, euroopasta, sodasta, venäjästä ja muusta.
Mutta tässä oli kyse inhimillisestä huolesta toista inihimillistä olentoa kohtaan.- Anonyymi
Olen samaa mieltä. Hyvin kuvattu. Ja sehän on vain hyvä, että on oikeassa elämässä oikeiden ihmisten luona. Noin se menee.
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Hei .. sä saat olla mitä mieltä olet natosta, euroopasta, sodasta, venäjästä ja muusta.
Mutta tässä oli kyse inhimillisestä huolesta toista inihimillistä olentoa kohtaan.Ihmisiä stressaa tekemänsä valinnat ja teidostusvälineiden pelottelu niihin vaikuttaa henkisesti, ei sitä voi poissulkea.
-harmiseikirj- - Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Hei .. sä saat olla mitä mieltä olet natosta, euroopasta, sodasta, venäjästä ja muusta.
Mutta tässä oli kyse inhimillisestä huolesta toista inihimillistä olentoa kohtaan.Paljonko huolit yleensä normaali viikon aikana? Ahdistaako se huoli muista sua millä skaalalla 1-10?
Anonyymi kirjoitti:
Ihmisiä stressaa tekemänsä valinnat ja teidostusvälineiden pelottelu niihin vaikuttaa henkisesti, ei sitä voi poissulkea.
-harmiseikirj-Ei vaikuta minuun. Sit ollenkaan. Mutta ymmärrän pointtisi.
Anonyymi kirjoitti:
Paljonko huolit yleensä normaali viikon aikana? Ahdistaako se huoli muista sua millä skaalalla 1-10?
Noin -10. En huolehdi tai stressaa. En kärsi ahdistuneisuudesta, masennuksesta tai unenpuutteesta. Psyykkeeni on vahva ja itsetuntoni normaali.
Olen elämäniloinen luonnonlapsi joka nauttii elämästään. Kuis sinulla?- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Noin -10. En huolehdi tai stressaa. En kärsi ahdistuneisuudesta, masennuksesta tai unenpuutteesta. Psyykkeeni on vahva ja itsetuntoni normaali.
Olen elämäniloinen luonnonlapsi joka nauttii elämästään. Kuis sinulla?Mutta täällä kirjoittelusi kertoo toista. Silloin on syytä kysyä myös aiheen kirjoittajalta, kuinka voit. Noinhan moni sitten yllättävässä tilanteessa vakuutteleekin. Vaikka tarve on kummunnut itsestä, se huolitarve.
- Anonyymi
Voithan tehdä huoli ilmoituksen ystävästäsi, mutta sekin on vähän sellainen, että sen tekemisen seurauksista ei voi olla varma.
Ystäväsi voi alkaa miettimään, että kuka on tehnyt huoli ilmoituksen ja voi epäillä sinua ja voi olla ystävyys suhteelle huono asia, koska huoli ilmoitus on aika voimakas, koska varmaan sen jälkeen viranomaiset ottaa yhteyttä huoli ilmoituksen kohteeseen ja voivat tehdä kotikäynnin tarkastaakseen tilanteen.En ole kuullutkaan tuommoisesta kuin huoli- llmoitus. Ja olisi aika radikaalia ottaa viranomaiset enimmäisenä keinona käyttöön.
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
En ole kuullutkaan tuommoisesta kuin huoli- llmoitus. Ja olisi aika radikaalia ottaa viranomaiset enimmäisenä keinona käyttöön.
Näkyy olevan mahdollista kun pistät googleen haun "huoli-ilmoitus". Mutta tosiaan eikö nyt aluksi vaikka riittäisi että pistät viestiä että "hei, en ole sinusta hetkeen kuullut, miten sulla menee?" niin ehkä vastaa ja kertoo itse jos kokee että on ongelmia, jos ei niin varmaan ihan kiva rupattelu seuraa ja sinun huoli osoittautuu turhaksi.
-harmiseikirj-. Ei viranomaiset toimi, ellei pakkohoidon kriteerit täyty. Se vaatisi, että henkilö yrittäisi tappaa itseään tai on itelleen vaarallinen tai psykoosissa.
Anonyymi kirjoitti:
Näkyy olevan mahdollista kun pistät googleen haun "huoli-ilmoitus". Mutta tosiaan eikö nyt aluksi vaikka riittäisi että pistät viestiä että "hei, en ole sinusta hetkeen kuullut, miten sulla menee?" niin ehkä vastaa ja kertoo itse jos kokee että on ongelmia, jos ei niin varmaan ihan kiva rupattelu seuraa ja sinun huoli osoittautuu turhaksi.
-harmiseikirj-.Niin.. voi olla, että olen ihan väärässä ja huolehdin suotta.
Minun tulisi tietää paikkani tässä maailmassa. Mutta kun olen hyvin voimakkaasti tunneihminen ja nyt tuntuu siltä, että hän ei voi hyvin.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
-harmiseikirj-.Niin äkkiä ne tosiaan vievät itse tuon Pirpanan hoitoon jos ystäväpuhelua ei noin alkuun vaikka tee.
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Niin.. voi olla, että olen ihan väärässä ja huolehdin suotta.
Minun tulisi tietää paikkani tässä maailmassa. Mutta kun olen hyvin voimakkaasti tunneihminen ja nyt tuntuu siltä, että hän ei voi hyvin.Olet voimakkaasti tunneihminen - selvä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
-harmiseikirj-.Voikohan huoli ilmoituksen tehdä itsestään.
Nykyään ei monikaan saa apua huoliinsa normaalia kautta terveyden hoidon puolelta.
Jos tuollainen huoli ilmoitus itsestä saisi viranomaiset toimimaan.
Kai ne puuttuisi, jos ilmoittaisi, ettei enää jaksa elää tai muuta vastaavaa vakavaa tapahtuis itselle, jos ei apua kuulu. - Anonyymi
Citrinella kirjoitti:
Ei viranomaiset toimi, ellei pakkohoidon kriteerit täyty. Se vaatisi, että henkilö yrittäisi tappaa itseään tai on itelleen vaarallinen tai psykoosissa.
Huoli-ilmoituksen voi kyllä tehdä ihan ilman mitään pakkohoidon kriteereitä. Sos viranomaiset puuttuvat vähintään soittamalla ao henkilölle. Eikä kyse ole aina pakkohoidosta, vaan juurikin puuttumisesta, jos jollakulla on elämä täysin hukassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voikohan huoli ilmoituksen tehdä itsestään.
Nykyään ei monikaan saa apua huoliinsa normaalia kautta terveyden hoidon puolelta.
Kai ne puuttuisi, jos ilmoittaisi, ettei enää jaksa elää tai muuta vastaavaa vakavaa tapahtuis itselle, jos ei apua kuulu.Voihan sen tehdä. Mutta mikset soittaisi johonkin auttavaan puhelimeen? Sieltä saisi nopeammin apua.
Anonyymi kirjoitti:
Huoli-ilmoituksen voi kyllä tehdä ihan ilman mitään pakkohoidon kriteereitä. Sos viranomaiset puuttuvat vähintään soittamalla ao henkilölle. Eikä kyse ole aina pakkohoidosta, vaan juurikin puuttumisesta, jos jollakulla on elämä täysin hukassa.
En puhunut huoli-ilmoituksentekemisestä vaan siitä ettei se johda mihinkään (paitsi jos ihminen itse haluaa apua).
- Anonyymi
Citrinella kirjoitti:
Ei viranomaiset toimi, ellei pakkohoidon kriteerit täyty. Se vaatisi, että henkilö yrittäisi tappaa itseään tai on itelleen vaarallinen tai psykoosissa.
Tai muille vaarallinen
- Anonyymi
Citrinella kirjoitti:
En puhunut huoli-ilmoituksentekemisestä vaan siitä ettei se johda mihinkään (paitsi jos ihminen itse haluaa apua).
Psykiatriseen hoitoon tuodaan jatkuvasti ihmisiä huoli-ilmoitusten kautta, joko omasta tahdosta tai viranomaisen
- Anonyymi
Citrinella kirjoitti:
Tai kykenemätön huolehtimaan itsestään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voikohan huoli ilmoituksen tehdä itsestään.
Kai ne puuttuisi, jos ilmoittaisi, ettei enää jaksa elää tai muuta vastaavaa vakavaa tapahtuis itselle, jos ei apua kuulu.Aiheettomat ilmoitukset on laittomia. Hanki oma elämä huolineen ja iloineen. Älä puutu toisten elämään ellei ole oikeasti esim. sydäri tai muu vastaava sairaskohtaus. Minä heräsin ainakin oikeuteen, jos minusta ilmoiteltaisiin. Varo vaan ettet joudu vastuuseen ja huonoon valoon jos menet ilmoittele maan. Jokainen saa elää niin kuin parhaanaan pitää. Mitä sulle toisen nukkumiset kuuluu. On ainakin hiljaista
- Anonyymi
Kammottava ajatelma että: mitähän tuokin älylamppu itsestä ajattelee
- Anonyymi
Näissähän on sellainen juttu, että edes ystävän asiohin ei pidä puuttua. Annat ihmisten olla ja keskityt oman elämäsi juttuihin, ehkä jopa kuulostellen omaa vointiasi kuulutko siihen ryhmään joka on alati ja kaikkialla huolissaan kaikista? Krooniseksi muuttuneella huolimisella voi olla pahat seuraukset kun huolehtija ei pääsekään huoliajatuksistaan irti? Oletko käynyt itse puhumassa tästä ammattilaisella? Epäilen, että sulla voi olla takertumisongelmaakin hieman tuossa?
No hyvä psykologiaa.. tai siis kyökkistä sentään.
Takertumisongelmaa..?
Naurettavaa. Minä joka kaihdan ihmissuhteita, olen sitoutumiskammoinen ja kykenen vain tapailusuhteisiin..
25-vuotinen parisuhteeni oli avoin ja en koskaan ole yhteydessä sukulaisiini..
Toisaalta sinun näkemysesi kertoo sinusta .. oletko sinä hakenut apua narsismiisi?- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Takertumisongelmaa..?
Naurettavaa. Minä joka kaihdan ihmissuhteita, olen sitoutumiskammoinen ja kykenen vain tapailusuhteisiin..
Toisaalta sinun näkemysesi kertoo sinusta .. oletko sinä hakenut apua narsismiisi?Kyllä sulla joku ongelma on kun esität tuntemattomalle keskusteluun osallistujalle narsismia. Miksi keskustelet jos et halua oikeita vastauksia?
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Takertumisongelmaa..?
Toisaalta sinun näkemysesi kertoo sinusta .. oletko sinä hakenut apua narsismiisi?Katsos ap, vieraalta ihmiseltä tuleva vastaus voi joskus kirpaista noin ja saada tavallasi liekkiin jos se osuukin oikeaan. Ja mikä tuossa on? Noita kroonisia huolijoita on todella paljon.
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Takertumisongelmaa..?
Toisaalta sinun näkemysesi kertoo sinusta .. oletko sinä hakenut apua narsismiisi?Aika herkkä olet ottamaan sytyt, joten muukin takertuminen esim. ystävään on mahdollista.
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sulla joku ongelma on kun esität tuntemattomalle keskusteluun osallistujalle narsismia. Miksi keskustelet jos et halua oikeita vastauksia?
Höh.. olet liian täynnä itseäsi.. sulle riittää kun keskustelet monologia..
Anonyymi kirjoitti:
Katsos ap, vieraalta ihmiseltä tuleva vastaus voi joskus kirpaista noin ja saada tavallasi liekkiin jos se osuukin oikeaan. Ja mikä tuossa on? Noita kroonisia huolijoita on todella paljon.
Mä en tunne ketään kroonista huolehtijaa, mutta en kiellä niiden olemassaoloa. Sitä vastoin itseään täynnä olevia kaikkitietäviä on kolmetoista tusinassa.
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Mä en tunne ketään kroonista huolehtijaa, mutta en kiellä niiden olemassaoloa. Sitä vastoin itseään täynnä olevia kaikkitietäviä on kolmetoista tusinassa.
Olet tosi herkkä arvioimaan ihmisiä. Koetko sitä ongelmaksi arjessa?
Anonyymi kirjoitti:
Olet tosi herkkä arvioimaan ihmisiä. Koetko sitä ongelmaksi arjessa?
En koe olevani herkkä. Ennemminkin aika kova luu. Oletko sinä herkkis?
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
En koe olevani herkkä. Ennemminkin aika kova luu. Oletko sinä herkkis?
Jos ei ole herkkä, ei reagoi näihin. En usko väitettäsi, sillä olethan luonut tämän keskustelun. Annat hyvin ristiriitaisen kuvan.
Anonyymi kirjoitti:
Jos ei ole herkkä, ei reagoi näihin. En usko väitettäsi, sillä olethan luonut tämän keskustelun. Annat hyvin ristiriitaisen kuvan.
Minä olen hyvin ristiriitainen luonne.
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Takertumisongelmaa..?
Toisaalta sinun näkemysesi kertoo sinusta .. oletko sinä hakenut apua narsismiisi?Onko sulla on joku lapsena hylätty- kompleksi, sisäinen turvallisuus kokenut kolauksen?Sellaisesta saattaa seurata luottamuspula ja sitoutumisen tai petetyksi tulemisen pelkoa. Voisvat liittyä avoimeen suhteeseen ja kuolleisiin sukulaissuhteisiin.
Jos oikeasti olet huolissasi ystävästäsi, ota häneen yhteyttä. Älä tungettele, hänellä voi olla joku läheisempi. Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin puolitutun tiedonhalu, jota jotkut kutsuu huolissaan oloksi.
Mieti toisinpäin, vaihtaisitte osia, kertoisitko hänelle sun syvimmistä huolistasi? Anonyymi kirjoitti:
Onko sulla on joku lapsena hylätty- kompleksi, sisäinen turvallisuus kokenut kolauksen?Sellaisesta saattaa seurata luottamuspula ja sitoutumisen tai petetyksi tulemisen pelkoa. Voisvat liittyä avoimeen suhteeseen ja kuolleisiin sukulaissuhteisiin.
Jos oikeasti olet huolissasi ystävästäsi, ota häneen yhteyttä. Älä tungettele, hänellä voi olla joku läheisempi. Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin puolitutun tiedonhalu, jota jotkut kutsuu huolissaan oloksi.
Mieti toisinpäin, vaihtaisitte osia, kertoisitko hänelle sun syvimmistä huolistasi?No jos nyt noin, niin minulla ei ole hylätyksi tulemisen pelkoa, sillä saralla .. kas kun jos olisi niitä pelkoja, olisivat ne käyneet toteen pahimmalla mahdollisella tavalla jo varhaislapsuudessa. Äitinsä hylkäämä.
Sitoutumiskammoinen olen järkisyistä.
Olen hyvin omavaraisesti turvaistunut ja siksi en kärsi läheisriippuvaisuudesta.
Tosiaan tulin siihen lopputulemaan tämän ketjun myötä, ettei minulla ole mitään annettavaa tuolle ystävälleni. En pysty pysäyttämään, auttamaan tai korjaamaan tilannetta. Hänen täytyy kulkea omaa elämänsä polkua kaikkine vastoinkäymisineen.
- Anonyymi
Ei ole kovin vaikea arvata kenestä on puhe nyt. Mutta en tiedä, onko oikein tuoda asia tällä tavalla esiin. Parempi on keskustella yksityisesti, jos ja kun teillä sellainenkin kanava on käytössä 🤔
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Niin.. hyvä neuvo. Kiitos. Mutta epäröin.
Joo joo, pujis viimein älysi olleensa toisen reviirillä..
Anonyymi kirjoitti:
Joo joo, pujis viimein älysi olleensa toisen reviirillä..
Pujis on tervetullut minun reviirilleni.
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Pujis on tervetullut minun reviirilleni.
Kyse onkin, mahtuuko pujiksen reviirille muita uroksia?
Anonyymi kirjoitti:
Kyse onkin, mahtuuko pujiksen reviirille muita uroksia?
Uskoisin, ettei pujis ole kiinnostunut uroksista, hetero kun on. Mutta voithan sä kysyä siltä?
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Uskoisin, ettei pujis ole kiinnostunut uroksista, hetero kun on. Mutta voithan sä kysyä siltä?
Sä et taida tietää mitä reviiri tarkoittaa.
Anonyymi kirjoitti:
Sä et taida tietää mitä reviiri tarkoittaa.
Kiitos kysymästä.. oikein hyvin..
Niin .. mä en tiedä missä pujottelijan reviiri menee. Jossakin kotipuolessaan. Sillä kun on sitä maata ja mettää.- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Kiitos kysymästä.. oikein hyvin..
Niin .. mä en tiedä missä pujottelijan reviiri menee. Jossakin kotipuolessaan. Sillä kun on sitä maata ja mettää.pujiksella on uusi koppelo kiikarissa. Älä sekaannu asiaan.
Anonyymi kirjoitti:
pujiksella on uusi koppelo kiikarissa. Älä sekaannu asiaan.
Voi.. ottakoon koppelonsa jos niin haluaa. Hän on vapaa mies tekemään kuten parhaaksi itselleen näkee.
- Anonyymi
Kokeippa puhu itsestäsi ja keskustella vaan omista asioistaan eikä toisten asioista. Kysy vaikka terapeuttilta apua, jos et itse osaa. Ala kirjoitella vaan omista asioista, niin sillä pääset alkuun. Pitäisikö susta laittaa huoli- ilmoitus, rikosilmoitus vai mikä ilmoitus. Ilmeisesti kaikki
Anonyymi kirjoitti:
Kokeippa puhu itsestäsi ja keskustella vaan omista asioistaan eikä toisten asioista. Kysy vaikka terapeuttilta apua, jos et itse osaa. Ala kirjoitella vaan omista asioista, niin sillä pääset alkuun. Pitäisikö susta laittaa huoli- ilmoitus, rikosilmoitus vai mikä ilmoitus. Ilmeisesti kaikki
No voi pyhä yksinkertaisuus sinun kanssasi.
- Anonyymi
Onko miehiä vai naisia?
Kaksi miestä ja yksi nainen. Eritoten olen huolissani yhdestä.
Hän ei ole ollut kovin vakaa jos näin asian voisi ilmaista. Mutta kuuluuko asia minulle, sitä pohdin...
- Anonyymi
Tämä tässä yhteiskunnassa on vikana ettei niistä kanssaihmisistä juuri välitetä, jos huoli ystävästä herää niin tottakai silloin otetaan kontaktia ja kysellään vointia
- Anonyymi
Nämä huolestuneet ihmiset pahentavat tilannetta. Pidä yhteyttä sitten kun pidät huolta omista asioistasi.
- Anonyymi
No tätä mäkin veikkasin, että tyyppi saattaa olla tällainen ns. sarjahuolehtija. He panikoituvat usein itse ja tarvitsevat itse asiassa tämän ystävänsä rauhoittelemaan tilannetta. Voisko olla?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No tätä mäkin veikkasin, että tyyppi saattaa olla tällainen ns. sarjahuolehtija. He panikoituvat usein itse ja tarvitsevat itse asiassa tämän ystävänsä rauhoittelemaan tilannetta. Voisko olla?
Siis kehittävät itselleen paniikkikohtauksen. Taitaa aika usein huolehtivat olla hoitoon vailla tai niiden hoito on riittämätön
Anonyymi kirjoitti:
Siis kehittävät itselleen paniikkikohtauksen. Taitaa aika usein huolehtivat olla hoitoon vailla tai niiden hoito on riittämätön
Oletko välis opetellut kirjoittamaan?
- Anonyymi
Voihan sitä aina kysyä mitä kuuluu? Katsoa mitä toinen kertoo vai jättääkö kertomatta.
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Niin. Tein sen jo. Saa nähdä vastaako.
Vastasiko?
- Anonyymi
NAL:n tilanne huolestuttaa?
- Anonyymi
minä olin huolisIani naisten urheilussa noizta grand slalom tytöissät että pärjääkö he3ngissä kun kovaa vauhtia törmää
- Anonyymi
Kyllä tämä nykyajan meno on sellaista, että ei ole ihme, kun uutisista saa lukea, että ihmisiä on löydetty kuolleena kotoa jopa viikon wc:ssä on ollut ihminen kuolleena,
Siinähän selvisi, ettei siellä wc tiloja siivota viikkoon.
Nykyään kun trendi on se, että kyläilystäkin on tehty asia, että pitäisi lähes pyytää anteeksi jos tulen käymään ja vien aikaanne.
Ei voi esim, mennä soittamatta käymään extempore ja tulee tunne, että vien kallista aikaanne kyläilemisellä.
Nuoruudessa 1980 luvulla oli normaalia, että käytiin kyläilemässä, eikä silloin soitettu, että voiko tulla kyläilemään, silloin mentiin vaan.
Eikä mennyt viikkoa, ettei joku käynyt kylässä ja vastavuoroisesti kävimme kylässä.
Nykyään on normaalia, ettei kukaan käy moneen kuukauteen.
Useammin on käynyt serkku, joka asuu 300km päässä, kuin toinen serkku, joka asuu vajaan 3km päässä.
Loput 5 serkkua ei ole käyneet yli 20 vuoteen ja 4 ei ole käynyt meillä koskaan.
Yksi serkku katkaisi kaikki välit, muutti sukunimensä ja laittoi numeronsa salaiseksi, vaikkei ole tämän serkun kanssa oltu tekemisissä yli 20 vuoteen.Välinpitämättömyys on valloillaan ja itsekkyys.
Mutta joskus, aina joskus saa kuulla hyviäkin uutisia sillä rintamalla. Harvemmin tosin.
Tässäkin ketjussa on ääripäitä.. jätä, ei kuulu sinulle ja toisena, että ota yhteyttä, se on ystävän teko.
En tiiä..
- Anonyymi
hassua vähänsä kun katsoin tyttöjen alppihiihdon grand slalomia pelkäsin vähän että josx jollekin rakksille tyytöille sattuu pshsstyi
- Anonyymi
Jos on ystävä? Miksi et menen kahvipaketti ja pullapussi mukana sopimatta tervehtii häntä? Tai miksi et soita ja pyydä häntä kylään kotisi tai kahvila?Ihmiset helposti kuvittelvat luulevat tekevät väriä johtopäätöksiä muista.Jokaisella on ollut todella karmeat vuodet sitä kuin korona suomi alkoi .Eikö jo siitä 3vuotta aikaa.Vaikutti jokaisen ihmiseen ikään katsomatta. Moni menetti myös ystäviä sukua kuolemalle sytä tai toisesta ikä lisänäkin..Kaikki eivät ole niin avonaisia että surut murheet laulaa koko kylä. Älkää olettako luulko, kuvitelko,älkää tehkö diaknooseja ihmisistä.Kysyvä ei koskaan eksy.Hyvää aikaa Helsingin lähiöstä toivottaen kaikialle 15.1.23. äiti,mummo, ihminen,
En pääse hänen luokseen monestakaan syystä.
Mutta laitoin viestiä, lähestyin. Mutta se siitä.
Tuo on kyllä mielestäni oikea lähestymistapa.. pullapussi ja paketti kahvia. Saattaisi käydä vaan niin, että tulisi ovi nenukalle...
Ystävä on ihminen, joka saa ja jonka pitää puuttua. Kynnys on toki suuri, mutta itse kysyisin miten menee vaikka sulla menee aika matalallakin kynnyksellä. Myös muista läheisistä ihmistä saa ja pitää välittää. Jos kaikki välittäisivät, maailma olisi PALJON parempi paikka elää.
Olen kuluneen vuoden aikana mennyt kysymään nuoremmalta kollegalta miten menee. Hän hoiti työnsä upeasti, mutta eleistä ja ilmeistä alkoi näkyä sisäisen tuskan nousua. Nainen alkoi itkeä ensin vähän ja sitten rajummin. Juttelimme yli puoli tuntia lopulta. Kävimme keinoja läpi miten hän voi tuoda esimiehilleen tilannetta ilmi (hänellä oli liikaa ja liian monta tehtävää, kohtuuton kuorma). Marssin suoraan henkilön luo, jonka kanssa pystyimme muokkaamaan aikatauluja (se osuus, joka oli omassa käsissä) ja mietittiin miten asia viedään johdolle ilman, että tajuavat että tulee parin päivän viive. Pelkkä pari päivää kevyempää jaksoa viikonlopun kanssa auttoi ja ihminen palautui silmin nähden. Toisen kerran laitoin kirjeen silloiselle työparille, kun hänessä alkoi näkyä samaa. Mies myönsi, että olen oikeassa ja alkoi lähteä töistä kotiin ajoissa useammin. Tässäkin kohtaa pieni höllennys luultavasti esti pahemman uupumisen. Työelämässä on pakko vaan itse rajoittaa tekemistä ja opetella sanomaan myös ei. Kun työ alkaa kuormittamaan likaa, vene keikkuu pienestäkin ylimääräisestä vapaa-aikana. Ihminen ei vaan kestä määränsä enempää.
Tasapainon heiluminen kuuluu elämään, valitettavasti, Kyse on siitä horjuuko ja tajuaa ihminen tehdä korjaavat toimenpiteet, ja tasapaino löytyy kompastelun jälkeen uudestaan vai meneekö juna kokonaan raiteiltaan. Ensimmäinen ei ole vaarallista, toinen taas on. Ystävä tai läheinen voi olla se kuka osaa herättää ihmisen tajuamaan, että nyt on parempi tehdä muutoksia ASAP.
Sinkkuuden kirous on tarvitsevuus ja osalla yksinäisyys ja ahdistus päälle. Sitä ei halua myöntää ääneen ja silti tarvitsisi eniten halausta, ihan rauhassa iholla oloa, kuuntelijaa, läsnäoloa, henkistä ja fyysistä läheisyyttä, tunneyhteyttä. Ainakin oma tarvitsevuuteni huutaa vajettaan ja silti pitäisi pitää maltti päällä tapailuasioissa ja erityisesti yhdenillan jutuissa, koska tarve tekee haavoittuvaksi. Jos omaan tarvitsevuuteen yhdistää vaikka kohtuuttoman työtilanteen aiheuttamaan kuormaan, on ihminen kovilla. Joku reagoi hakemalla seuraa lähes maanisesti täyttääkseen vajeensa edes tilapäisesti, toinen vetäytyy koloonsa suojellakseen itseään, joku alkaa liikkua ylenmäärin (auttaa) ja joku alkaa vetää viinaa ahdistukseensa. Reagoimme erilailla. Tässä kohtaa ystävän sanat voi pysäyttää ja ihminen ehkä tajuaa paremman tavan selvitä. Yhdelle ystävälle, joka vastaavassa tilanteessa sortui aivan järkyttävään ja vahingoittavaan suhteeseen, sanoin suoraan mutta anteeksipyydellen, että onko tuossa mitään mieltä. Ystävä itki läheisyyden kaipuuta, mutta tunnisti myös että suhde on vahingollinen. Sanoin, että kun tulet meillä, saat aina haleja niin paljon kuin tarvitset eikä läheisyyden tarpeen takia tarvitse tuollaista miestä pitää. Meille sinkulle, jolla ei ole vakiparia pitäisi olla FWH-kavereita. ❤️ (H niin kuin Hug).
Eroista selviäminen on kova rasti, varsinkin jos ei ole itse se lähtijä. Uuden alku voi tuoda kaiken vanhan pintaan ja tunnemyrsky voi olla vaikea. Pää voi mennä ”sekaisin” myös rakastumisesta. Alussa tutustumisvaiheessa, epävarmuus on suuri ja elämä voi olla tunnetsunamien mukana virumista, aina Aallolla surffaus ei onnistu ilman monta kaatumista ja uudelleen yrittämistä. Itsellä auttaa sisäinen luottamus, että kaikki järjestyy aikanaan, asioille pitää vain antaa aikaa.
Arvostan, että välität ystävästäsi ja taidan arvata miksi.Minä ymmärrän .. sinulla on kaunis sielu ja lämmin sydän.
Välittäminen ei ole koskaan väärin. Jos nyt puutun saatan menettää hänen ystävyytensä ikiajoiksi. Joten varon puuttumasta. Riittää, että hän tietää sen, että olen olemassa hänelle.Pikku-pirpana kirjoitti:
Minä ymmärrän .. sinulla on kaunis sielu ja lämmin sydän.
Välittäminen ei ole koskaan väärin. Jos nyt puutun saatan menettää hänen ystävyytensä ikiajoiksi. Joten varon puuttumasta. Riittää, että hän tietää sen, että olen olemassa hänelle.Ei ystävä lähde siitä, että puuttuu. Toki toisen on saatava tehdä oman virheensä ja omat päätöksensä. Ei puuttumisen tarvitse olla neuvomista siitä mikä on oikein, se voi olla sen kysymistä onko kaikki kunnossa ja sen sanomista, että minusta sinulla nyt menee liian lujaa tai vaikuttat masentuneelta tms.
Citrinella kirjoitti:
Ei ystävä lähde siitä, että puuttuu. Toki toisen on saatava tehdä oman virheensä ja omat päätöksensä. Ei puuttumisen tarvitse olla neuvomista siitä mikä on oikein, se voi olla sen kysymistä onko kaikki kunnossa ja sen sanomista, että minusta sinulla nyt menee liian lujaa tai vaikuttat masentuneelta tms.
Niin.. katsotaan. Saap nähdä miten käy.
Epäselvää tässä on se, puutunko vaiko en. Ehkä siirrän pallon vastapuolelle.. ilmoitan että olen olemassa ja että välitän. Ja hän tehköön sitten itse valintansa siitä eteenpäin.
Ehkä asiallisin tapa kuitenkin. En halua missään nimessä hönkiä hänen niskaansa. Ei ole minun asiani.Citrinella kirjoitti:
Ei ystävä lähde siitä, että puuttuu. Toki toisen on saatava tehdä oman virheensä ja omat päätöksensä. Ei puuttumisen tarvitse olla neuvomista siitä mikä on oikein, se voi olla sen kysymistä onko kaikki kunnossa ja sen sanomista, että minusta sinulla nyt menee liian lujaa tai vaikuttat masentuneelta tms.
Näinpä näkisin myös. 👍
- Anonyymi
On todella hienoa, kun teillä johdossa ymmärretään työntekijöiden liiallinen kuormitus. Meillä se ei ole mennyt niin. Vanhoja työntekijöitä pompotetaan ja kuormitetaan sairaslomalle ja eläkkeelle, nuoremmat ajetaan puhki, kahdessa vuodessa se tapahtuu, joku kestää kolmekin. Tämän jälkeen viimeistään etsivät uuden työpaikan. Tulee uusia, aina vain uusia työntekijöitä, joita vanhat perehdyttävät. Siinä sivussa haukutaan vanhempia työntekijöitä, kun eivät saa täydellista 100%:n työtulosta aikaiseksi perehdyttämisen ohessa. Kaikki ovat pinna kireällä ja uuvuksissa. Nuoret aluksi ihmettelee mikä kaikkia vaivaa, mutta n. puolen vuoden jälkeen ymmärtävät meiningin.
Nyt on uusi johto, ja uudet kujeet, strategiat sun muut. Saa nähdä onko mitään hyötyä.
- Sheena Anonyymi kirjoitti:
On todella hienoa, kun teillä johdossa ymmärretään työntekijöiden liiallinen kuormitus. Meillä se ei ole mennyt niin. Vanhoja työntekijöitä pompotetaan ja kuormitetaan sairaslomalle ja eläkkeelle, nuoremmat ajetaan puhki, kahdessa vuodessa se tapahtuu, joku kestää kolmekin. Tämän jälkeen viimeistään etsivät uuden työpaikan. Tulee uusia, aina vain uusia työntekijöitä, joita vanhat perehdyttävät. Siinä sivussa haukutaan vanhempia työntekijöitä, kun eivät saa täydellista 100%:n työtulosta aikaiseksi perehdyttämisen ohessa. Kaikki ovat pinna kireällä ja uuvuksissa. Nuoret aluksi ihmettelee mikä kaikkia vaivaa, mutta n. puolen vuoden jälkeen ymmärtävät meiningin.
Nyt on uusi johto, ja uudet kujeet, strategiat sun muut. Saa nähdä onko mitään hyötyä.
- SheenaTuossa tapauksessa, jos olen rehellinen, minä ja toinen ihminen teimme päätöksen ihan itse (kysymättä johdolta.. jos olisimme kysyneet, vastauksen olisi saanut kun on myöhäistä). Kun olimme sopineet asian, käsittelin projektipäällikön (erittäin fiksu ja ymmärsi heti, että 3pv viive on parempi kuin pidempi sairasloma parin vko päästä). Kummallakaan meistä ei ollut suoraa esimiesvastuuta, vaan tehtävänä oli substanssiasian organisointi/veto, Johdolle (jolle oli paineet vielä ylempää niin isoilta herroilta, jota Suomessa ei ole liike-elämässä yhtään) selitettiin pieni viive ihan pokkana jollakin teknisellä viivästyksellä. Jos olisimme jatkaneet samaa höyryjunaa päin seinää, olisi luultavasti ollut pitkä salkku edessä ja aikataulu olisi kaatunut oikeasti.
Usein jo se, että tulee kuulluksi auttaa ja se, että jos homma menee yli saa ja pitää tulla sanomaan, että nyt ei jaksa. Sitten esimiesten tehtävä on yksinkertaisesti etsiä sijainen tai muuttaa aikatauluja!
Työpaikkoja on hyviä ja huonoja! Kannattaa hakeutua sellaiseen, jossa viihtyy, saa arvostusta sekä työ ja vapaa-ajan tasapaino säilyy. Vaihtaminen on pitkä prosessi, mutta joskus ihan tarpeellinen.
- Anonyymi
Millä tavoin tuo epätasapaino ilmenee?
- Anonyymi
Kumma kun tähän kiinnostavaan kysymykseen ei aloittajalta ilmaannu vastausta.
Anonyymi kirjoitti:
Ei ilmaannu ei. Turha odottaa. Se ei ole aiheena.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samaa odottelin ja ihmettelin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samaa odottelin ja ihmettelin.
Ympäripyöreää kalastelua koko ketju.
Anonyymi kirjoitti:
Juu, varmaan tässä asiassa pitäisi laittaa "syylliset" riviin, niin voit toimia teloituskomppanjana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri sitä. Sulta ainoa järkevä kommentti tähän touhuun.
- Anonyymi
hyvä juttu sitten ehtii ilmoittaa jotain tulee tuörmäys alppihiihdossa mutta hyvät tukiaijat jotta ei kuole
- Anonyymi
Tästäkin voisi joku olla huolissaan vai onko kukaan
Anonyymi kirjoitti:
Tästäkin voisi joku olla huolissaan vai onko kukaan
Ei nyt ole ehkä henkilökohtaisesti se kiinnostavin huolen aihe. Alppilaskijat tekevät sitä työkseen...
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Ei nyt ole ehkä henkilökohtaisesti se kiinnostavin huolen aihe. Alppilaskijat tekevät sitä työkseen...
mikset sä ole sitten tuosta kirjoittajasta huolissasi?
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
huolissaan olo ei saisi olla valikoivaa.
Anonyymi kirjoitti:
mikset sä ole sitten tuosta kirjoittajasta huolissasi?
Miksi olisin? Onko jotakin syytä?
Anonyymi kirjoitti:
huolissaan olo ei saisi olla valikoivaa.
Juu.. vaikka niin, mutta en ole mikään sarjahuolestuja tai jotakin. Minun väitettiin olevan joku sellainen. Elämäntapahuolestuja.
En yleensä murehdi liikoja.- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Miksi olisin? Onko jotakin syytä?
Etkö huomaa jos ihminen toistaa asiaan kuulumatonta aihetta joissain ketjuissa? Onko sillä silloin kaikki hyvin?
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Juu.. vaikka niin, mutta en ole mikään sarjahuolestuja tai jotakin. Minun väitettiin olevan joku sellainen. Elämäntapahuolestuja.
En yleensä murehdi liikoja.Oletko mustasukkainen?
Anonyymi kirjoitti:
Etkö huomaa jos ihminen toistaa asiaan kuulumatonta aihetta joissain ketjuissa? Onko sillä silloin kaikki hyvin?
Olen kyllä tuon huomannut, mutta miksi huolestuisin? En voi tietää jonkun tuikituntemattoman höpinöistä mitään.
- Anonyymi
Hyväksy vaan että kaikki eivät selviydy ja jatka omaa hyvää elämääsi.
Niin .. se on elämän perustotuuksia että kaikki ei selviydy ja että kuolema korjaa jokaisen. Noinhan se on.
Mutta tarviiko meidän silti olla välinpitämättömiä?- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Niin .. se on elämän perustotuuksia että kaikki ei selviydy ja että kuolema korjaa jokaisen. Noinhan se on.
Mutta tarviiko meidän silti olla välinpitämättömiä?Oman etumme kannalta se on itseasiassa yllättävän toimiva valinta.
Anonyymi kirjoitti:
Oman etumme kannalta se on itseasiassa yllättävän toimiva valinta.
Voit hyvinkin olla oikeassa. Viisauden siemen..
Toista ei voi nostaa, ei estää putoamasta tai kaatumasta. Voi vaan ojentaa käden ja toinen tarttuu siihen, jos on tarttuakseen.- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Voit hyvinkin olla oikeassa. Viisauden siemen..
Toista ei voi nostaa, ei estää putoamasta tai kaatumasta. Voi vaan ojentaa käden ja toinen tarttuu siihen, jos on tarttuakseen.Jos olet vailla puuhastelua niin oikea ystävyys sellaiseen ihmiseen jolla ei mene hyvin voi käydä kokopäivätyöstä. Tuollainen tosiystävyys on siksi oikeasti hyvin harvinaista.
Anonyymi kirjoitti:
Jos olet vailla puuhastelua niin oikea ystävyys sellaiseen ihmiseen jolla ei mene hyvin voi käydä kokopäivätyöstä. Tuollainen tosiystävyys on siksi oikeasti hyvin harvinaista.
Niin.. niin voi. Ja se voi olla hyvinkin kuluttavaa itselleen. Ei minusta oikeasti ole kantamaan ketään tai nostamaan jaloilleen. Juuri ja juuri omat jalkani kun saan kantamaan.
Siksipä minulla ei ole vastuita ollenkaan. Vastaan vain itsestäni.
Jos jotakin voin tehdä, sen teen. Mutta oma fyysinen terveyteni ei suo minulle mahdollisuutta olla tukipilarina kenellekään.
Silti sydämeni itkee jos läheiseni voi huonosti. Ja haluan auttaa. Jos ei muuten niin kuuntelemalla. Yrittämällä ymmärtää. Jotakin edes.
Mutta olen neuvoton tässä tilanteessa.
- Anonyymi
Harmi kun jotkut ihmiset on niin epätasapainosia kai se rakastaa niin paljon että sekasin menee onneksi itsellä järkipelaa että rakastan mut tajuan että on välimatkaa ja hyvää kannattas odotaa nut jotkut ei näköjään osaa odottaa tippaakaan
- Anonyymi
Jos on oikeasti syytä olla huolissaan, siis selviä merkkejä ystäväsi epätasapainosta, kannattaa tosiaan ottaa puheeksi. Tietysti hyvässä hengessä, toista kunnioittaen.
Ehkäpä ystävä ei loukkaannu, jos puhut minä muodossa, eli olen huolestunut sinusta, koska.. ja jos loukkaantuukin, olet ainakin yrittänyt.
Riippuen mikä ystävässä huolestuttaa, jos huoli on erittäin vakava (esim. ystävä itsetuhoinen ml päihdeongelma) aina voi tehdä huoli-ilmoituksen.
- SheenaEn usko, että kyse on mistään kovin vakavasta, ainakaan vielä. Tasapaino heittelehtii lähes kaikilla ja se ei nyt ole minkään huoli-ilmoituksen paikka.
Ystävänä vaan koen, että hän ei ole kunnossa. Ja se mitä se tarkoittaa ei ole palstalla puitava asia.
Sitä voidaan puida, miten ystävää voi auttaa jos huomaa, ettei kaikki ole ok. Tai sitä, kannattaako asiaan edes puuttua.
No olen ilmaissut huoleni, suoraan ja palstalla. Se nyt olkoon tämä ensimmäinen askel.
Jos olet ottanut yhteyttä ja kysynyt vointia sekä vielä ehkä tarjoutunut olemaan mahdollisuuksien mukaan apuna tai tukena niin kyllä se minusta riittää.
Jäihin uponneelle kun heittää pelasturenkaan niin saa itse päättää tarttuuko siihen. Ei sinne avannon reunalle kannata itse mennä. Helposti siinä on seuraavalla kaksi pelastettavaa.
Saattaa olla että jää vasta ritisee alla ja huomiointi pistää valitsemaan uuden reitin tai paluun vanhoja jälkijä.
Siitäkin huolimatta että huoli on aiheeton ja jää hyvin kantaa niin ei huomioiminen ole hukkaan mennyt asia.Totta.. painava sanoma sinulla. Toi pitää kai hyvinkin paikkaansa, että pian niitä pelastettavia on kaksi.
Hukkuva saattaa hukuttaa sen joka yrittää pelastaa jos sinne avantoon hyppää pelastusyritystä tekemään.- Anonyymi
Jäihin putoamisesimerkki on vähän niin ja näin. Ystävä tarvitsee nähdäkseni puuttumista ennen katastrofia. Mitä enemmin sitä parempi. Sitten kun ystävä on jo uponnut jäihin, hän ei aina ole enää pelastettavissa, se on menoa. Tuohon "pelastamiseen" liittyy sekin, että turhan moni ajattelee kykenevänsä pelastamaan toisen mistä vain ja milloin vain, mutta se on yltiöpositiivista ajattelua.
Anonyymi kirjoitti:
Jäihin putoamisesimerkki on vähän niin ja näin. Ystävä tarvitsee nähdäkseni puuttumista ennen katastrofia. Mitä enemmin sitä parempi. Sitten kun ystävä on jo uponnut jäihin, hän ei aina ole enää pelastettavissa, se on menoa. Tuohon "pelastamiseen" liittyy sekin, että turhan moni ajattelee kykenevänsä pelastamaan toisen mistä vain ja milloin vain, mutta se on yltiöpositiivista ajattelua.
Niin. En ole kykenevä pelastamaan ketään. Se ei ole tarkoituksenikaan. Vaan se, että voin ilmaista olevani olkapäänä jos sitä kokee tarvitsevansa.
En nyt usko, että tässä tilanteessa kukaan on vielä jäihin pudonneena. Nähdäkseni vain elämän matalapainetta. Ei sen kummempaa.
- Anonyymi
Masentunutta ihmistä ei pitäisi jättää yksin. Jo yksi vierailu/puhelu saattaa auttaa pääsemään pahimman yli. Ei ole pakko tonkia syitä toisen huonoon oloon, voi olla vain ystävä vierellä, silloin kun toinen tarvitsee. Jutella niitä näitä vaikkapa omista tai yhteisistä asioista.
Kiitos,noin minäkin ajattelen,että jokin ihan pieni asia kuin lähimmäisen välittäminen voi olla pieni positiivinen kipuna muuten niin synkässä päivässä.
Tak sitten se kipuna sytyttää sen ruutitynnyrin...
- Anonyymi
Hyvää keskustelu mutta kannattaa ottaa myös se huomioon että ihmistä auttaa pääasiassa vain ihminen itse.
Miksi ajattelen noin?
Autoin miespuolista läheistä vuosia. Ja tuo on totta, miehillä voi mennä pää sekaisin eron yhteydessä ja mielestäni se johtuu vain menneestä itsekkyydestä. On tehnyt jotain mitä ei edes itse voi hyväksyä.
Tuollaisesta menneisyydestä jossa on hyväksikäyttänyt ihmisiä ja saanut omaa hyvää tulee tunnontuskia. Tulee aika jolloin ei voi selittää edes itselleen olevansa oikeassa ja hyvä.
Mutta, jos on läheinen tuntee velvollisuudekseen auttaa vaikka tietää ettei se välttämättä auta. Antaa vain lisäaikaa auttamisen kohteelle.
Joskus tuollainen juttelu, rahallinen ja jopa ruoka-apu eivät tuota sitä hyvää lopputulosta.
Suomessahan on laki joka antaa vaikeuksissa (henkisissä) olevalle täyden itsemääräämisoikeuden, vaikka läheisien mielestä tilanteessa jollain olisi ollut enää pitkään aikaan. Aika kuluu eikä mikään muutu kuin huonompaan suuntaan.
Ai, harmittaako se että olisi auttanut? No ei harmita, voi viedä sen hautakynttilän suorin selin ja antaa haudallakin pari nasevaa jälkiviisasta ohjeistusta...ME ihmiset olemme heikkoja.
AVNiin. Kaipa tässä on kyse siitä sitten, että useimmiten tuntee velvollisuudekseen auttaa.
Itse en koe sitä velvollisuudeksi, sillä tämän ketjun myötä olen oppinut, etten pysty auttamaan. Oikeastaan ketään missään.
Ollakseni rehellinen itselleni, minulla ei ole rahkeita alkaa kannattelemaan ketän tai mitään. Ei pysty, ei kykene. Todennäköisesti menettäisin terveyteni siinä rytäkässä.
Ja se halu auttaa on aito, mutta keinot ovat olemattomat. Ja se turhauttaa. Ehkä vain asiasta keskusteleminen auttaa asiaan. Loppujen lopuksi aika moista hakuammuntaa.
Voihan se olla niinkin, että sitä vaan parantelee omaa pahaa oloaan toisen puolesta. Ei näe asiaa realistisesti vaan kompensoi sillä auttamisen halulla sitä omaa tuskaansa. No mene ja tiedä.
Minun on parempi itseni olla, kun sain keskustella aiheesta teidän kaikkien kanssa. Sain purkaa sydäntäni.
Ja opin itsestäni taas paljon uutta.. kiitos niin moninaisten kommenttien.
- Anonyymi
Voihan sitä ihan vaan kysellä kuulumisia? Ehdottaa jotain yhteistä tekemistä? Sellaista normaalia ystävyyden ylläpitoa ja läsnä olemista toisen elämässä. Tuskin kukaan sellaisesta pahastuu.
- Anonyymi
Mietin jotain noita valonäppäistöjä mitä on Microsoftilla, ohjelmoijille soveltuvia.
Koska hän on ystävä, miksi hän ottaisi nokkiinsa? Minä en usko, että mitään päättyy siihen, että joku kysyy, kuinka sinä voit, vaan siihen, ettei kukaan kysy.
Huolensakin voi esittää ystävyydellä ja rakentavasti, ei töksäyttämällä.Minä olen kovin töksähtävää tyyppiä.. valitettavasti. Olen joutunut siitä vaikeuksiin niin monasti ennenkin.
Juu, katsellaan. Katsotaan mitä tulevaisuus tuo.Pikku-pirpana kirjoitti:
Minä olen kovin töksähtävää tyyppiä.. valitettavasti. Olen joutunut siitä vaikeuksiin niin monasti ennenkin.
Juu, katsellaan. Katsotaan mitä tulevaisuus tuo.No silti, jos se töksäyttely kerran on sinun tyyliäsi, niin ystävä varmasti tuntee ja ymmärtää senkin. En mitenkään usko, että ystävä voisi pahastua, jos kerrot hänelle olevasi huolissasi.
Millainen huoli sinulla hänestä on? Liittyykö se päihteisiin, mielenterveyteen, muuhun kaveripiiriin?
Minun mielestäni puhuminen kannattaa aina.Xena-183 kirjoitti:
No silti, jos se töksäyttely kerran on sinun tyyliäsi, niin ystävä varmasti tuntee ja ymmärtää senkin. En mitenkään usko, että ystävä voisi pahastua, jos kerrot hänelle olevasi huolissasi.
Millainen huoli sinulla hänestä on? Liittyykö se päihteisiin, mielenterveyteen, muuhun kaveripiiriin?
Minun mielestäni puhuminen kannattaa aina.En mene tässä toisen asioita selittelemään.. huoleni on omani ja ei kuulu julkisesti riepoteltavaksi.
Olen saanut tästä ketjusta todella paljon voimaa ja ajattelemisen aihetta. Ja oppinutkin asian tiimoilta paljon. Nimenomaan itsestäni.Pikku-pirpana kirjoitti:
En mene tässä toisen asioita selittelemään.. huoleni on omani ja ei kuulu julkisesti riepoteltavaksi.
Olen saanut tästä ketjusta todella paljon voimaa ja ajattelemisen aihetta. Ja oppinutkin asian tiimoilta paljon. Nimenomaan itsestäni.Anteeksi Pikku-pirpana. Olin ajattelematon ja tungetteleva kysymykseni kanssa.
Voimia sinulle ja ystävällesi. Asioilla on taipumus järjestyä.Xena-183 kirjoitti:
Anteeksi Pikku-pirpana. Olin ajattelematon ja tungetteleva kysymykseni kanssa.
Voimia sinulle ja ystävällesi. Asioilla on taipumus järjestyä.Kiitos. Et ollut tungetteleva ollenkaan, mutta jotkin asiat vaan ei kuulu julkisiksi. Töksäytin taas tapani mukaan.
Voin palstalla puhua itsestäni, mutta en rääpiä toisten asioita. Se ei ole soveliasta.
Olin vain niin neuvoton asian edessä, ja sainkin vastaukseni mitä hain.Pikku-pirpana kirjoitti:
Kiitos. Et ollut tungetteleva ollenkaan, mutta jotkin asiat vaan ei kuulu julkisiksi. Töksäytin taas tapani mukaan.
Voin palstalla puhua itsestäni, mutta en rääpiä toisten asioita. Se ei ole soveliasta.
Olin vain niin neuvoton asian edessä, ja sainkin vastaukseni mitä hain.Se on hyvä 🙂
Pikku-pirpana kirjoitti:
Kiitos. Et ollut tungetteleva ollenkaan, mutta jotkin asiat vaan ei kuulu julkisiksi. Töksäytin taas tapani mukaan.
Olin vain niin neuvoton asian edessä, ja sainkin vastaukseni mitä hain.Siskoseni, saitko henkilöltä mitään vastausta?
- Anonyymi
Miksi et Pirpana soita ystäväsi lähiomaisille ja kerro huolestasi. Jos ystäväsi on nuori, hänen vanhemmilleen tai jos hän on vanha, hänen lapsilleen. Somesta löytynee tietoja, jos et muuten tunne. He kyllä huolehtivat, että ystäväsi pääsee vaikean ajan yli, haluavat auttaa. Arvostaisivat varmasti yhteydenottoasi. Tuo on vähintä, mitä voi tehdä.
Tuo on myös samalla pahinta mitä voi tehdä. Kaunis ajatus hälyttää omaiset pelastamaan, mutta vaatii jo kriisiytyneen tilanteen. Siinä ymmärtääkseni ei vielä olla.
Lähelläkään.
- Anonyymi
Köysi pussi päähän ei muuta tuoli alta
- Anonyymi
Ole huolissa itsestäsi.....
- Anonyymi
Et oo. Tänne pitää tuokin kertoa mutta ei voi suoraan hälle ilmaista asiaa. Ihme pelleilyy.
- Anonyymi
Eiköhän kyse ole pujottelijasta ja hän arvelee, että pujis lukee sen täältä ja ymmärtää että Pirpana on huolissaan.
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän kyse ole pujottelijasta ja hän arvelee, että pujis lukee sen täältä ja ymmärtää että Pirpana on huolissaan.
Pyh.
- Anonyymi
olisi hyvä kysyä afrikkalaiselta humanistilta neuvoa
että kuinka hyviä mutta vaarassa olevia ystäviä lähestytään
humanismin näkökulmasta
koska isoin humanisti voisi kuvitella elävän afrikassa
kuinka afrikkalainen olisi käyttäytynyt samassa tilanteessa?
menisikö hän ystävänsä luokse suoraan ja ei antaisi olla niin kauan kuinka pitäisi
että ystävä olisi turvassa tai jotakin?
pohjoismaalainen yksi puhelu ei riitä tai yksi oven koputus ei riitä...
tai muu olettamus- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Afrikkalainen humanisti suosittaisi hälle itsensä lopettamista..
..aitoko humanisti? ei amerikan kautta pilattuko?
Anonyymi kirjoitti:
..aitoko humanisti? ei amerikan kautta pilattuko?
Eräällä ulkomaan matkallani afrikkaan tutustuin yhteen mieheen.. hän oli oppaanani ja turvamiehenä yksin liikkuessani kaupungilla.
Hän kertoi veljestään joka joutui pyörätuoliin.. ja siitä miten iloiseksi hän tuli kun veli kuoli pois. Kuin se olisi ollut siunaus koko perheelle.
Afrikkalaista humanismia.
- Anonyymi
Sanoin tuttavalle että kuolee alkoholiin jossei laita korkkia kiinni vähän kuitenki vähentänyt sitten
- Anonyymi
kun kyse tulee päihteisiin tai seksiin, niin kyllä afrikkalainen olisi aika onneton auttaja tässä asiassa, koska afrikkalaiset ovat molempien myötämielisiä, eivätkä tulee ymmärtämään kenties
siksi tässä asiassa ehkä kannattaa kääntyä aasian mongoloidin puoleen?
en tiedä
he osaavat komentaa ja alistaa epäsovinnainen yksilö auktoriteettiin
toisaalta suomen naisilla on euroopan pitkät raittiusseurat - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kun kyse tulee päihteisiin tai seksiin, niin kyllä afrikkalainen olisi aika onneton auttaja tässä asiassa, koska afrikkalaiset ovat molempien myötämielisiä, eivätkä tulee ymmärtämään kenties
siksi tässä asiassa ehkä kannattaa kääntyä aasian mongoloidin puoleen?
en tiedä
he osaavat komentaa ja alistaa epäsovinnainen yksilö auktoriteettiin
toisaalta suomen naisilla on euroopan pitkät raittiusseuratse on ihme, että vaikka alkoholismi verrataan sairauteen kuten itsemurhaan
niin siihen ei ole pakkohoidollista lähetettä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
se on ihme, että vaikka alkoholismi verrataan sairauteen kuten itsemurhaan
niin siihen ei ole pakkohoidollista lähetettägooglata netissä kuinka alkoholisairaita hoidetaan maailmalla
varsinkin uudemmat tieteen ja lääketieteen keksinnöt!
itseänikin kiinnostaa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
googlata netissä kuinka alkoholisairaita hoidetaan maailmalla
varsinkin uudemmat tieteen ja lääketieteen keksinnöt!
itseänikin kiinnostaaalkoholismi on arpapeliä - monen kohtalon summaa
että kuinka käy
kauppojen hurjaa määrä alkoa kuitenkin ihmetyttää
sen rinnalla kuinka paljon vahinkoa alkoholi tuo - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
alkoholismi on arpapeliä - monen kohtalon summaa
että kuinka käy
kauppojen hurjaa määrä alkoa kuitenkin ihmetyttää
sen rinnalla kuinka paljon vahinkoa alkoholi tuosäännöstelykortit
alkoholia ostaisi alkopapereilla,
jossa olisi henkilön alkon kulutus seuranta ja terveystodistus
että alko olisi myymättä tosi sairaille alkoholia
niin kuin tupakassakin, että kulutus laskee kun tiukentaa mahdottomasti lakeja
Yleensäkin ihmiset ymmärtää toisiaan vähän väärin. Varsinkin jos viestein pitää yhteyksiä. Siinä jokin toisen sanomisissa äkkiä saa vääränlaiset mittasuhteet.
Ihmiset pääosin projisoi tilannekuvaa omien kokemuksien kautta ja saa äkkiä sen vuoksi huokestuttavan kuvan.
Helpoimta on vaan kysyä, että onko kaikki ok. Aikuiset ihmiset ei siitä loukkaannu ja osaavat kyllä sanoa, onko kaikki ok vai ei ja sitä pitäis vaan uskoa ja piste. 😊- Anonyymi
Olitko säälipillun tarpeessa ja kommunikoit väärin:)
Vastuun siitä kantaa aina kuulija. Anonyymi kirjoitti:
Olitko säälipillun tarpeessa ja kommunikoit väärin:)
Vastuun siitä kantaa aina kuulija.No eipä ole p.llu pyörähtänyt mielessä pitkään toviin missään muodossa. Oon touhunnut paljon kaikkea muuta, että sen miettimiseen ei ole jäänyt aikaa.
Voihan se olla, että tänne kevääseenpäin senkin miettiminen luiskahtaa esille. 😁
Jotenkin mä oon keväisin sen suhteen aktiivinen. 🙃Juu, väärinymmärrys voi sattua kelle tahansa. Aina mäkään en osaa esittää asioita kuten tarkoitan.
Ja mä olen auttamaton töksäytelijä.Pikku-pirpana kirjoitti:
Juu, väärinymmärrys voi sattua kelle tahansa. Aina mäkään en osaa esittää asioita kuten tarkoitan.
Ja mä olen auttamaton töksäytelijä.No luultavammin käyttäydyt aina samoin. Joten töksäyttely ei ole uutta. Huoli pois. 😁
Joka on sun frendi, tietää sen ja siksi on sun frendi. Koska olet suora ja kajautat tiskiin sen mitä mieli sanoo. Turhaan siitä itsees ruoskit. 😁Disseisback kirjoitti:
No luultavammin käyttäydyt aina samoin. Joten töksäyttely ei ole uutta. Huoli pois. 😁
Joka on sun frendi, tietää sen ja siksi on sun frendi. Koska olet suora ja kajautat tiskiin sen mitä mieli sanoo. Turhaan siitä itsees ruoskit. 😁Niih.. kaikki jotka mua vähääkään tuntee, tietää että olen välillä tahditon ja ajattelematon. Mutta myös suora ja rehellinen.
En ruoski, mutta kyllä mokaamiseni välillä hieman harmittaa. Mutta se ny on vaan aitoa minua. Siihen joko ihastuu tai vihastuu.Pikku-pirpana kirjoitti:
Niih.. kaikki jotka mua vähääkään tuntee, tietää että olen välillä tahditon ja ajattelematon. Mutta myös suora ja rehellinen.
En ruoski, mutta kyllä mokaamiseni välillä hieman harmittaa. Mutta se ny on vaan aitoa minua. Siihen joko ihastuu tai vihastuu.No mä kanssa taannoin sain kaverini liki raivon partaalle olemalla minä. Sanoi suoraan, että voisi oikeastaan vaikka vetää käkättimeen, niin paljon pa.kalle tuntuu minun käytös.
Kyllähän reaktio syyllisti ja tuntui itsekin p.skalle. mutta sen verta jo itseäni tunnen, että tekisin niin joskus toistekin. Sanoin olevani todella pahoillani, että sain hälle niin pahan olon olemalla minä, mutta sitten sanoin, että tälläinen mä oon.
No nyt olin sen polttareissa ja ens viikonloppuna meen hänen häihin...että ei kai hän minua vihaa, vaikka ei saa pelkkää hyvää tunnetta minun kanssa. 😁Disseisback kirjoitti:
No mä kanssa taannoin sain kaverini liki raivon partaalle olemalla minä. Sanoi suoraan, että voisi oikeastaan vaikka vetää käkättimeen, niin paljon pa.kalle tuntuu minun käytös.
Kyllähän reaktio syyllisti ja tuntui itsekin p.skalle. mutta sen verta jo itseäni tunnen, että tekisin niin joskus toistekin. Sanoin olevani todella pahoillani, että sain hälle niin pahan olon olemalla minä, mutta sitten sanoin, että tälläinen mä oon.
No nyt olin sen polttareissa ja ens viikonloppuna meen hänen häihin...että ei kai hän minua vihaa, vaikka ei saa pelkkää hyvää tunnetta minun kanssa. 😁Exän paras haukku, " Sinä olet niin vitun sä"
Juu kaikkia ei voi miellyttää. Sä olet sä ja kaikki ei tykkää.
Mä ite tykkään lähipiirissäni ihmisistä jotka osaa suoraan sanoa mulle miten on. Se on arvostusta.
Tuo kaverisi arvosti sinua sanomalla rehellisesti että ny sä vitutat mua.- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
No mä kanssa taannoin sain kaverini liki raivon partaalle olemalla minä. Sanoi suoraan, että voisi oikeastaan vaikka vetää käkättimeen, niin paljon pa.kalle tuntuu minun käytös.
No nyt olin sen polttareissa ja ens viikonloppuna meen hänen häihin...että ei kai hän minua vihaa, vaikka ei saa pelkkää hyvää tunnetta minun kanssa. 😁Oliko käytöksesi kaveria kohtaan sitten pelkkää pa**aa, siis omasta mielestäsi?
- Sheena - Anonyymi
Tosiaankin viestit ovat helposti ymmärrettävissä väärin, etenkin tietyntyyppisten ihmisten. Täytyy osata lukea myös rivien välistä sekä ihmistyyppiä. Yksi ystävä kysyy usein "käännöksiä" ja tulkintoja omiin viesteihinsä. On ollut välillä todella hauskan mielenkiintoista miten yhden lyhyen viestin voi tulkita viidelläkin eri tavalla.
- Sheena Pikku-pirpana kirjoitti:
Exän paras haukku, " Sinä olet niin vitun sä"
Juu kaikkia ei voi miellyttää. Sä olet sä ja kaikki ei tykkää.
Mä ite tykkään lähipiirissäni ihmisistä jotka osaa suoraan sanoa mulle miten on. Se on arvostusta.
Tuo kaverisi arvosti sinua sanomalla rehellisesti että ny sä vitutat mua.Mä tuuminkin kaverille, että hyvä kun sanoit suoraan, vaikka ei se mua mikskään muuta. Hänen tunteensa tuli silti huomioitua ja olin siinä läsnä... en vähätellyt niitä, joskaan en niille mitään voinutkaan.
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Niih.. kaikki jotka mua vähääkään tuntee, tietää että olen välillä tahditon ja ajattelematon. Mutta myös suora ja rehellinen.
En ruoski, mutta kyllä mokaamiseni välillä hieman harmittaa. Mutta se ny on vaan aitoa minua. Siihen joko ihastuu tai vihastuu.ettei vain välttelevä...
Anonyymi kirjoitti:
Oliko käytöksesi kaveria kohtaan sitten pelkkää pa**aa, siis omasta mielestäsi?
- SheenaNo ei. Mulle tuli joku ulkomaalainen selittämään englanniksi vaikka sun mitä baarissa ja kaverini jäi ulkopuoliseksi. Hän ujona ja vissiin huonolla englannilla jättäytyi sivuun ja tää ulkomaalainen vei hetkeks mun huomion.
Hän koki, että en välitä hänestä ja ennemmin vietän aikaa vaikka ulkomaalaisen kanssa. Kuitenkin aika vähän aikaa olin sen kanssa...meni vain hetki selvittää tyypille, että olen kaverin kanssa ja haluan viettää sen kanssa aikaani. Jouduin vähän puun ja kuoren väliin. Ulkomaalainen kai veti huomion kun tarvitsi sitä niin paljon ja kamu taas oli ujompi...
Tosin kaverillskin taisi olla paljon muutakin kiukkua jemmassa, mikä ei liittynyt minuun ja se purkautui noin. Sitten kyllä turistiin kohta niistäkin. 😊Anonyymi kirjoitti:
Tosiaankin viestit ovat helposti ymmärrettävissä väärin, etenkin tietyntyyppisten ihmisten. Täytyy osata lukea myös rivien välistä sekä ihmistyyppiä. Yksi ystävä kysyy usein "käännöksiä" ja tulkintoja omiin viesteihinsä. On ollut välillä todella hauskan mielenkiintoista miten yhden lyhyen viestin voi tulkita viidelläkin eri tavalla.
- SheenaUsein ihmiset "ylitulkitsee" tekstiä... menevät ajatuksessa jo sellaiselle alueelle, mikä "voisi" olla tulevaisuus... mutta se tulevaisuus rakentuu usein oman henkilökohtaisen intuiition perusteella... mikä voi olla ihan mitä vaan.
Tosin kyllä sen voi rakentaa ihan puhutusta ja kuullusta, sekä havaitusta.Disseisback kirjoitti:
Mä tuuminkin kaverille, että hyvä kun sanoit suoraan, vaikka ei se mua mikskään muuta. Hänen tunteensa tuli silti huomioitua ja olin siinä läsnä... en vähätellyt niitä, joskaan en niille mitään voinutkaan.
Eikä tartte voidakaan. Minuakin on kuvattu niin vittumaiseksi kuin raivostuttavaksikin.. en ota itseeni. Jos joku kokee niin minusta, se on hänen oikeutensa.
Ihan vapaasti.Pikku-pirpana kirjoitti:
Eikä tartte voidakaan. Minuakin on kuvattu niin vittumaiseksi kuin raivostuttavaksikin.. en ota itseeni. Jos joku kokee niin minusta, se on hänen oikeutensa.
Ihan vapaasti.No mä olen joskus kavahtanut noita voimakkaita reaktioita ja peruutellut ja ties mitä...
Nytten en hermostunut, en puolustellut itseäni vaan otin vastaan kamun fiilikset.
Sillä oli luultavasti hänelle eniten merkitystä, etten mitätöinyt hänen tunteita. Ei reaktio tuntunut kivslta, mutta selkeästi ei hänkään ollut tuntenut nukavia.
Tuolleen jos osaisi aina toimia ihmisten kanssa. Tuosta omasta käytöksestä oon kyllä ylpeä. Ja kaverikin kehui sitä. Tosin myöhemmin...😁
- Anonyymi
Ei siinä... Herran siunausta vain, sano — ja lycka till.
- Anonyymi
No, miten tarina jatkuu? Kuinka ystävä nyt voi?
Tarkina ei jatku. Realiteetti iski ja totesin, etten voi mitenkään auttaa kyseistä ihmistä.
Jokaisella meistä on tiemme kuljettavanaan. Ja minun puuttumiseni hänen polkuunsa ei auta asiassa oikeasti mitään.- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Tarkina ei jatku. Realiteetti iski ja totesin, etten voi mitenkään auttaa kyseistä ihmistä.
Jokaisella meistä on tiemme kuljettavanaan. Ja minun puuttumiseni hänen polkuunsa ei auta asiassa oikeasti mitään.Polkunne erkani, mutta jatkuuko teidän ystävyys?
- Anonyymi
Tuen ja stalkkauksen välinen raja on tosiaan hiuksenhieno, ja ystävänsä tunnettava tarpeeksi hyvin tietääkseen onko tälle mitään apua siitä tavasta jolla voit auttaa, joskus asioiden selvittäminen puhumalla tulee vain paljastaneeksi niiden surkeuden kahta kauheammin.
Juu, ymmärsin tuon pointin eilissäpäivin. Minulla ei ole mitään mitä voisin tehdä hänen eteensä.
Haluni auttaa on pyyteetön, mutta kai siksi kun näen ettei hän voi hyvin. Todellisuudessa pahentaisin vain tilannetta. Joten en puutu.
- Anonyymi
Ihmisen on pystyttävä sieltä syövereistään löytämään omin voimin siihen reunalle mistä tukea voi ottaa vastaan, muuten se kaikuu kuuroille korville.
- Anonyymi
Voi rakas kiltti Pikku-pirpana,
Sinulla ei liene huolta Hänestä, kun kuvasit olevan epätasapainoton ts. Hän on tasapainossa.
(Kaksi negaa suomen kielen ilmaisussa kumoavat, nääs jne.) Kyllä Sinä periaatteessa tämän tiedät. Olet fiksu ja tarkka. Joskus epähuomiossa, kiireessä tms. saattaa ihminen tehdä vahingossa virheen.
Siis, nyt, ole huoleti.Ei minun ole valtaa päättää toisen hyvinvoinnista. Se että olen huolissani, kertoo että välitän, mutta muuhun en pysty.
Minulla ei ole voimaa tai edes mahdollisuutta häntä pelastaa, sillä se ei ole minun tehtäväni. Olen saanut hyvin viisaita neuvoja tässä ketjussa ja niistä olen kiitollinen.
Tämän ketjun kautta koin ymmärryksen.
Niin käy kuin on tarkoitettu.
- Anonyymi
Missä Pirpana? Vastaavan nyt, miten ystäväsi nyt voi!!
- Anonyymi
Korjaus: vastaahan..
- Anonyymi
Itsekin olen ystävästäni huolissani, mutta en voi käydä hänellä kylässä ku asumme eri kaupungissa.
Ehkä sitte ku mulla on lomaa pääsen tarkistaa tilanteen..
Huolissani ystävästä ku hän ei halua kotoa liikkua mihinkään ja päivällä nukkuu päiväunia todella myöhään.
Hän on ollu aikoinaan osastolla ja syö nykyään mielenterveys lääkkeitä..
Hän on todella ihana ystävä, mutta yöt on nukkumista varten ja enkä jaksanu ilta myöhään hänen kanssaan viestitellä..
Huoli on. Mutta onneksi hänellä asuu vanhemmat lähellä, joten eiköhän he välillä pyydä hänet käymään kahvilla.?- Anonyymi
Miksi kirjoittelet toisten yksityishenkilön asioita papastalle. Jos joku tarvitsisi mainostusta toiminnalleen ymmärtäisin, mutta toisen elämän pohtiminen julkisesti on kyseen alaista. Mitä sulle kenenkään asiat kuuluu ja mitä kirjoittelet palstoille. Et todellakaan ole fiksu
Anonyymi kirjoitti:
Miksi kirjoittelet toisten yksityishenkilön asioita papastalle. Jos joku tarvitsisi mainostusta toiminnalleen ymmärtäisin, mutta toisen elämän pohtiminen julkisesti on kyseen alaista. Mitä sulle kenenkään asiat kuuluu ja mitä kirjoittelet palstoille. Et todellakaan ole fiksu
En ole maininnut ystävästäni mitään muuta kuin että hänellä on vaikeaa. Lue ja ymmärrä ketju, ennenkuin tuomitset.
- Anonyymi
Ehkei pitäisikään, jos ei itse haluaisi kertoa asioistaan..
Niin .. totta tuo on.
Joku sanoi tässä ketjussa jotakin merkittävää. Apua ei voi saada, jos ei ymmärrä olevansa avun tarpeessa.- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Niin .. totta tuo on.
Joku sanoi tässä ketjussa jotakin merkittävää. Apua ei voi saada, jos ei ymmärrä olevansa avun tarpeessa.Se on toinen, viheliäisempi prosessi, että saisi jonkun ymmärtämään olevan (suuressa) avun tarpeessa. Sinun ystäväsi tapauksessa ei varmaan siihen tarvitse lähteä.
- Sheena Anonyymi kirjoitti:
Se on toinen, viheliäisempi prosessi, että saisi jonkun ymmärtämään olevan (suuressa) avun tarpeessa. Sinun ystäväsi tapauksessa ei varmaan siihen tarvitse lähteä.
- SheenaKasvoin ihmisenä tämän ketjun myötä.
Pystyin realistisemmin näkemään tilanteen ja useammalta kantilta. Eli en kadu ollenkaan, että tein tämän aloituksen.
Näen, että vaikutusmahdollisuuteni ovat hyvin hatarat ja se, että välitän ei riitä syyksi tai perusteeksi puuttua toisen elämään.
Voin vain todeta, että olin oma typerä ja lapsellinen itseni, kun kuvittelin jotakin muuta.
Se, että tajusin sen, oli palstalaisten ansiota.
Huoleni on aito ja perusteltu, mutta oli typerää ajatella, että voisin jotenkin auttaa asiassa.
Pääosin siksi, ettei minulla ole tarvittavia resuja siihen.
Olen päättänyt pysyä sivussa ihan siksi, ettei ystäväni ole oma itsensä tällä hetkellä.- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Kasvoin ihmisenä tämän ketjun myötä.
Pystyin realistisemmin näkemään tilanteen ja useammalta kantilta. Eli en kadu ollenkaan, että tein tämän aloituksen.
Näen, että vaikutusmahdollisuuteni ovat hyvin hatarat ja se, että välitän ei riitä syyksi tai perusteeksi puuttua toisen elämään.
Voin vain todeta, että olin oma typerä ja lapsellinen itseni, kun kuvittelin jotakin muuta.
Huoleni on aito ja perusteltu, mutta oli typerää ajatella, että voisin jotenkin auttaa asiassa.
Olen päättänyt pysyä sivussa ihan siksi, ettei ystäväni ole oma itsensä tällä hetkellä.Pakko sanoa näin täysin ulkopuolisena keskustelijana, että olet mielestäni tehnyt oikean valinnan ja se kuulostaa kypsältä sellaiselta. Sinun tehtäväsi ei ole kannatella ketään muuta, eikä ottaa heidän huolia niskaasi. Ystävänä voit ainoastaan kuunnella, mutta tekoja sinulta ei ole oikeutettua vaatia. Aina voi kysyä miten menee, mutta siihen aikalailla keinot jäävät.
Anonyymi kirjoitti:
Pakko sanoa näin täysin ulkopuolisena keskustelijana, että olet mielestäni tehnyt oikean valinnan ja se kuulostaa kypsältä sellaiselta. Sinun tehtäväsi ei ole kannatella ketään muuta, eikä ottaa heidän huolia niskaasi. Ystävänä voit ainoastaan kuunnella, mutta tekoja sinulta ei ole oikeutettua vaatia. Aina voi kysyä miten menee, mutta siihen aikalailla keinot jäävät.
Kiitos. Päätökseni tuntuu oikealta.
Päätös on kuin onkin minun omani, vaikka sen myötäsyntyisyyteen vaikuttikin moni tämän ketjun kommentti. Kiitos kaikille osallustujille keskustelijoille siitä että sain näkökantoja tähän aiheeseen.- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Kasvoin ihmisenä tämän ketjun myötä.
Olen päättänyt pysyä sivussa ihan siksi, ettei ystäväni ole oma itsensä tällä hetkellä."Olen päättänyt pysyä sivussa ihan siksi, ettei ystäväni ole oma itsensä tällä hetkellä."
Tähän vielä kyökkistelen että varmaan ihan oikea päätös jos olet itse millään tavalla aeimmin saattanut vaikuttaa jollain tapaa siihen että ystäväsi käyttäytyy niin kuin käyttäytyy, eli olisit miten sen sanoisi yksi tai osa ongelman syistä, silloin on viisainta vaan antaa olla ja rauhoittua ihan rauhassa niin kuin olet päättänyt jo tehdäkin.
"Olen päättänyt pysyä sivussa ihan siksi, ettei ystäväni ole oma itsensä tällä hetkellä."
Tähän vielä kyökkistelen että varmaan ihan oikea päätös jos olet itse millään tavalla aeimmin saattanut vaikuttaa jollain tapaa siihen että ystäväsi käyttäytyy niin kuin käyttäytyy, eli olisit miten sen sanoisi yksi tai osa ongelman syistä, silloin on viisainta vaan antaa olla ja rauhoittua ihan rauhassa niin kuin olet päättänyt jo tehdäkin.
-harmiseikirj-No.. en tietääkseni ole ollut osasyynä tai vaikuttimena, mutta auttamattomasti olen riittämätön muuttamaan hänen kurssiaan.
Se, että välitän.. ei riitä.- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
No.. en tietääkseni ole ollut osasyynä tai vaikuttimena, mutta auttamattomasti olen riittämätön muuttamaan hänen kurssiaan.
Se, että välitän.. ei riitä."Se, että välitän.. ei riitä."
Joo ei se varmaan riitä, ja jos joku käyttäytyy tasapainottomasti ja huonosti muita kohtaan, se että sitten hirveästi koettaa myötäelää ja auttaa saattaa vain ruokkia sitä huono käytöstä kun sillä saa myötätuntoa osakseen, niin parempi antaa vaan, olla kihistä itsekseen ja korjata käytöksensä kuntoon.
"Se, että välitän.. ei riitä."
Joo ei se varmaan riitä, ja jos joku käyttäytyy tasapainottomasti ja huonosti muita kohtaan, se että sitten hirveästi koettaa myötäelää ja auttaa saattaa vain ruokkia sitä huono käytöstä kun sillä saa myötätuntoa osakseen, niin parempi antaa vaan, olla kihistä itsekseen ja korjata käytöksensä kuntoon.
-harmiseikirj-No mä pääsin tasapainoon asian kanssa. Ja itseni, kun tajusin riittämättömyyteni jo ennenkuin tein mitään radikaalia. Olen häntä varten jos hän haluaa tukeani, mutta itse hänen on se läpi käytävä. Hänen elämänsä.
- Anonyymi
Näytät sotkeutuvan toisten elämään ja et mitenkään positiivisella tavalla. Pidä tiedot vaan omana tai juttele hankalasta tilanteesta ystäväsi tai terapeuttisia kanssa. Sulla taitaa olla isompi ongelma kuin ystävälläsi. Käy lääkärillä, jos se jotain helpottavaa sulle kirjoittaa. Yritä keksiä jotain tekemistä, joka vie ajatukset pois toisten elämästä, mikä ei sinulle kuulu. Tosi ystävät soittaa ja auttaa eikä arvostele ja alista. Miten luulet kirjottelusi auttavan ystävääsi, jos sitä ollenkaan onkaan.
Kuule.. jos nyt ensin lukisit tämän ketjun ja sit vasta tulisit inkvisiittorina polttamaan minut roviolla.
Tämä oli minun henkilökohtainen avunpyyntöni palstalaisille. Tarvitsin erilaisia näkökantoja ja sain niitä. Sen myötä pääsin asiassa eteenpäin.
Olen toki hyvin itsellinen ja omapäinen, mutta joskus on parempi kysyä neuvoa itseään kokeneemmilta, kuten tein tässä ketjussa.
Päätökseni lopputulemasta oli kuitenkin omani ja siihen olen tyytyväinen. Olen asian kanssa nyt taas tasapainossa.- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Kuule.. jos nyt ensin lukisit tämän ketjun ja sit vasta tulisit inkvisiittorina polttamaan minut roviolla.
Tämä oli minun henkilökohtainen avunpyyntöni palstalaisille. Tarvitsin erilaisia näkökantoja ja sain niitä. Sen myötä pääsin asiassa eteenpäin.
Olen toki hyvin itsellinen ja omapäinen, mutta joskus on parempi kysyä neuvoa itseään kokeneemmilta, kuten tein tässä ketjussa.
Päätökseni lopputulemasta oli kuitenkin omani ja siihen olen tyytyväinen. Olen asian kanssa nyt taas tasapainossa.Kyllä disse pärjää.
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä disse pärjää.
Kyse ei ole Disukasta. Sorppa vaan jos olet ymmärtänyt niin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä disse pärjää.
Mutta Randella on joku maniavaihe menossa.
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Kyse ei ole Disukasta. Sorppa vaan jos olet ymmärtänyt niin.
Kenestä sitten?
Anonyymi kirjoitti:
Kenestä sitten?
Ystävästäni. Sen enempää ei kenenkään tarvitse tietää.
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Ystävästäni. Sen enempää ei kenenkään tarvitse tietää.
palstalaisilla on oikeus tietää.
- Anonyymi
Miksei nikkisi ole Iso-Pirpana?
- Anonyymi
Köyhä?
- Anonyymi
Olen huolissani ystävästä kun kävelen sille rikospuhelintani. Paska haju s market
Mies uikko lähtee kauraryynin paketin ostoon puutelista, Helluntaiseurakunta Koskela kirjasto sohvat Nivala
Epätavallinen ehyoolis roskis muovi kielletään. Kasvo paskat poliisi Voi sinua Pirppis :)
Olet uskomattoman lämmin ja hyväsydäminen ihminen. Minusta kuulostaa järjettömän hyvälle, että olet aidosti huolissasi ystävästäsi ja välität tästä.
Minusta siinä ei ole mitään pahaa. Miten vähän enää ihmiset tuntuvat välittävän muiden hyvinvoinnista? Pitää kontaktia? Kysellä kuulumisia?
Kyllä mielestäni voit aivan hyvin kysyä hänen kuulumisiaan ja osittaa että välität. Sinähän olet sinä. Sulla on oikeus reagoida niin kuin teet ja olet. Pallo tietysti jää toiselle osapuolelle....
Mullakin on ihmisiä jotka välillä nostavat suosta kun olen sinne uppoamassa. Mulla on aika selkee merkki kun voin huonosti. Se on radiohiljaisuus, joka syvenee ja laajenee. Kun ja jos tilanne sellainen, ettei mitään hyvää kerrottavaa ole, ei halua puhua niistä huonoistakaan. Ja siksi olen myös vaikea tapaus vastatakseni kysymyksiin kuulumisista. Ei vain riitä voimavarat siihen. Mutta ne jotka tuntevat hyvin, tietävät eivätkä anna periksi. Onnekseni :)- Anonyymi
Never give up
Välillä voi olla huonompaa
Mut yhtenä päivänä aurinko paistaa kirkkaimmin
Siks se huomataan
Kun välillä pimeempää
Ja toisen muistaminen tuo hymyn kareen Laitoin viestiä hänelle, mutta tajusin tämän ketjun myötä ihan oman riittämättömyyteni hänen tilantteseensa nähden.
En pysty kannattelemaan tai nostamaan häntä suosta. Hänen täytyy itse tajuta tilanteensa ja rämpiä tai upota. Minulla ei ole valtaa tai mahdollisuutta. Vasta kun hän on itse valmis ottamaan apua vastaan, on minullakin mahdollisuus häntä avittaa.
Mutta tässä tilanteessa, kun hän valehtelee asioistaan, en yksinkertaisesti tiedä, haluanko häntä elämääni enää. Minulla on kyllä suuripiirtenen ja avara mieli, mutta minun on hyvin vaikeaa sulattaa valehtelua.
Olen vakaasti sitä mieltä, ettei ystävyyttä ole, jos ei ole rehellisyyttä. Jos joku kokee tarpeelliseksi olla minulle valheellinen, en voi lukea häntä ystäväkseni. Ja tilanne on nyt tämä.
Valheet ovat saastaa, jotka pilaavat ihmissuhteet.
En pelkää totuutta, vaikka se olisi ruma. Päinvastoin jos minulle antaa totuuden, minusta saa mitä uskollisimman ystävän. Minä olen kuin olenkkn totuuden arvoinen.
Kiva muuten nähdä sinua täälläkin. Läsnäolosi palstalla on kovin suotavaa ja mieleistä.- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Laitoin viestiä hänelle, mutta tajusin tämän ketjun myötä ihan oman riittämättömyyteni hänen tilantteseensa nähden.
En pysty kannattelemaan tai nostamaan häntä suosta. Hänen täytyy itse tajuta tilanteensa ja rämpiä tai upota. Minulla ei ole valtaa tai mahdollisuutta. Vasta kun hän on itse valmis ottamaan apua vastaan, on minullakin mahdollisuus häntä avittaa.
Mutta tässä tilanteessa, kun hän valehtelee asioistaan, en yksinkertaisesti tiedä, haluanko häntä elämääni enää. Minulla on kyllä suuripiirtenen ja avara mieli, mutta minun on hyvin vaikeaa sulattaa valehtelua.
Olen vakaasti sitä mieltä, ettei ystävyyttä ole, jos ei ole rehellisyyttä. Jos joku kokee tarpeelliseksi olla minulle valheellinen, en voi lukea häntä ystäväkseni. Ja tilanne on nyt tämä.
En pelkää totuutta, vaikka se olisi ruma. Päinvastoin jos minulle antaa totuuden, minusta saa mitä uskollisimman ystävän. Minä olen kuin olenkkn totuuden arvoinen.
Kiva muuten nähdä sinua täälläkin. Läsnäolosi palstalla on kovin suotavaa ja mieleistä.Tuskin Disse apua tarvitsee, määritellyt jo kännipäivät ihan itse.
- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Laitoin viestiä hänelle, mutta tajusin tämän ketjun myötä ihan oman riittämättömyyteni hänen tilantteseensa nähden.
Kiva muuten nähdä sinua täälläkin. Läsnäolosi palstalla on kovin suotavaa ja mieleistä.Ei kai tässä nyt vaan ole jotain ihmissuhdedraamaa taustalla? että se sinun kannattama vapaa suhteilu ei olekaan ihan niin ongelmatonta kuin olet kuvitellut?
Tuskin Disse apua tarvitsee, määritellyt jo kännipäivät ihan itse.
Tässä on kyse minun henkilökohtaisesta ystävästä irl. Ei Dissestä.
Anonyymi kirjoitti:
Ei kai tässä nyt vaan ole jotain ihmissuhdedraamaa taustalla? että se sinun kannattama vapaa suhteilu ei olekaan ihan niin ongelmatonta kuin olet kuvitellut?
-harmiseikirj-Eihän mikään suhteilu ole ongelmatonta.
Siltä osin ei pelkoa. En vapaasuhteile muuta kuin pujiksen kanssa. Sulla taitaa olla hieman vääristynyt käsitys minusta.- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Tässä on kyse minun henkilökohtaisesta ystävästä irl. Ei Dissestä.
Aiemmin kerroit, että on kyse palstalaisesta. Ei jää kovin monta vaihtoehtoa siis.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kai tässä nyt vaan ole jotain ihmissuhdedraamaa taustalla? että se sinun kannattama vapaa suhteilu ei olekaan ihan niin ongelmatonta kuin olet kuvitellut?
-harmiseikirj-Niinpä. Vapaa suhteilu tekosyyllä pirpana jakaa keksiä exälle ja pujottelijalle. Yksi heistä loukkaantui syvästi, kaksi muuta ei tajunneet loukanneen loukkaantunutta. Yksi sai sulan hattuun.
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä. Vapaa suhteilu tekosyyllä pirpana jakaa keksiä exälle ja pujottelijalle. Yksi heistä loukkaantui syvästi, kaksi muuta ei tajunneet loukanneen loukkaantunutta. Yksi sai sulan hattuun.
Joopa joo.. olet taas tarinasetä.
- Anonyymi
Kaikki on. Siis siitä huolissaan. Ennenkaikkea omastaan.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 803659
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t302434Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä852060Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian201597- 281441
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261429Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71384Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu671347Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101237Kerro nainen
Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.531095