Mitä kaikkia teillä näitä on? Sinkkuhan voi olla hyvinkin harmiton eläin, kun niikseen sattuu. Ilman jälkikasvua ja vaativaa kumppania jalanjälki voi jäädä hyvinkin pieneksi.
Muori jätti minut, ja aloin heti palauttaa käyttöön nuoruusvuosien ja poikamiesaikojen kikkoja. Aamupuuron keitossakin voi säästää tiskiä. Samaa lusikkaa voi käyttää sekä kauhana että lusikkana. Ja kun syöjiä on vain yksi, voi vetää suoraan kattilasta. Ei sotkeennu lautanen. Ja totta kai puuro keitettiin puuhellalla.
Upeaa kun nykyään säästäväinen ihminen on taas muodissa!
-keinovaginamies-
Sinkkujen ekologisia tapoja
47
64
Vastaukset
Olisikin puuhella. Tai edes jokin tulisija..
Keitän aamupuuroni mikrossa. 2 minuuttia.
Yksi lautanen, yksi lusikka.
Säästän sähköä monella tavalla ja lajittelen jätteet.- Anonyymi
Mikro ja vedenkeitin on hyviä tapoja säästää sähköä verrattuna sähköhellaan. Ehkä nykyaikainen induktioliesi voi olla siedettävä, mutta ne perinteiset levyhellat ja keraamiset liedet on kauheita sähkösyöppöjä. Tokihan ne lämmittää sitten hukkalämmöllä taloa, jos sähköllä muutenkin lämmittää, mutta muuten niitä ei kannattaisi käyttää.
-keinovaginamies-
- Anonyymi
Nyt täytyy kyllä todeta, että en taida hyvällä tahdollakaan voida kutsua itseäni erityisen ekologiseksi. Mullahan on lapsi ja pari koiraa ja akvaariokin, talo on ehkä vähän turhan suuri kahdelle, löytyy auto ja pesen tiskitkin koneella ja työskentelen media-alalla, jonka tuotoksia kulutetaan sähköä käyttävillä laitteilla ja matkustankin, jos mieli tekee. Tuosaalta tuskin olen sieltä pahimmastakaan päästä, kun en itse mitenkään erityisemmin kuluta. En osta mitään kuin todelliseen tarpeeseen (jos mukaan ei lasketa kasveja) ja kun ostan niin ostan kestävää laatua. Pyrin syömään ekologisesti ja talo lämpiää nyt neljättä talvea varaavalla takalla ja ilmalämpöpumpulla sähköisen lattialämmityksen sijaan. No mutta näillä mennään ja tällaisesta elämästä pidän.
- Anonyymi
Muista laittaa edes tiskikone vasta yöksi päälle!
-keinovaginamies- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
-keinovaginamies-En todellakaan laita mitään konetta päälle niin, että en ole hereillä. Sori nyt vaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En todellakaan laita mitään konetta päälle niin, että en ole hereillä. Sori nyt vaan.
Kait nyt pörssisähkön hintaa seuraat ainakin!?!
Anonyymi kirjoitti:
Kait nyt pörssisähkön hintaa seuraat ainakin!?!
-keinovaginamies-Ei se minua kosket, kun en sellaista käytä. Halpaa sopimusta on vielä yli vuosi jäljellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
-keinovaginamies-Lisäksi olen tässä pohdiskellut, koska keittiöremontti alkaa olla ajankohtainen, että taidanpa hankkia tuohon toisenkin tiskikoneen. Toisessa ovat puhtaat ja toisessa likaiset astiat. Säästyy yksi täysin turha työvaihe pois.
Astioden minimaalinen käyttö on yksi. Samoin teen kolme annosta kerralla. Yksi heti syöntiin, yksi seuraavaan päivään ja yksi rasia pakkaseen josta sitten otan evääksi töihin jonkun rasian. Välillä olen tehnyt ihan kasvisruokia; toki en ekologisista syistä vaan saadakseni vaihtelua kattauksiin.
Pesukone pesee vain täysiä koneellisia ja kuivausrummun olen vaihtanut naruilla kuivatukseen. Lämpötila kämpässä noin 19-20 ja makuuhuoneessa alempi eli Suomalainen sortsikeli.
Pihassa on astiat sekajätteelle, poltettavalle materiaalille sekä lehtiroskis. Ensi kesäksi tulee kompostori pihalle. Sinne ei varmaan muuta tule kuin kahvinpurut ja muutamien ruoka-aineiden kuoret eli puutarhajätteetkin menee mukaan.
Autoa minulla ei ole eli kaikki matkat kuljen pyörällä. En myöskään matkustele lentämällä vaan mahdolliset reissut tulee tehtyä junalla jos vain on mahdollista.
Töissä ihan kaikkien osien loppusijoitusta en tiedä mutta osa ainakin menee laitteisiin jotka tukevat vihreää siirtymää.- Anonyymi
Tuo autottomuus kyllä nostattaa hattua.
Mutta täällä maalla se on melko mahdottomuus, ellei sitten irtaudu yhteiskunnasta lopullisesti. Enimmät kiireet olen kyllä jo nyt karsinut pois, mutta tavaraa täytyy välillä kuskata.
-keinovaginamies- Anonyymi kirjoitti:
Tuo autottomuus kyllä nostattaa hattua.
Mutta täällä maalla se on melko mahdottomuus, ellei sitten irtaudu yhteiskunnasta lopullisesti. Enimmät kiireet olen kyllä jo nyt karsinut pois, mutta tavaraa täytyy välillä kuskata.
-keinovaginamies-Itsekkin asun alueella jossa julkinen liikenne loistaa poissaolollaan. Mulla on työmatka vajaa 10km, salille ja kauppaan pari kilsaa joten pärjään kyllä ilman.
Lisäksi muutama tuttu välillä soittelee jos on menossa isompaan marketiin. Tulee sillä reissulla ostettua kerralla sitten enemmän.
Vähän miettinyt sellaisen peräkärryn laittoa niin siinä voisi tuoda kerralla enemmän.
Noh.. mä laitan ruokaa kaksi- kolme kertaa viikossa.. laitan suht isoja annoksia. Naapurit tulevat syömään ja siten ruoka riittää minulle pariksi päiväksi. Ja kun naapurit laittavat ruokaa, käyn syömässä siellä.
Jos leipä alkaa mennä vanhaksi, en heitä sitä roskiin,vaan syötän pihan eläimille. Oma kulutukseni leivän suhteen on aika minimaalista.
Kierrätän jätteeni. Lajittelen lasit, metallit, bion, pahvit, paperit, kartongin ja muovit. Loput menee kuivajakeeseen.
Pesen vain täysiä koneellisia. Huonot paidat säästän työvaatteiksi. Harvoin ostan uusia vaatteita ja kun niin teen, en osta merkkivaatteita, sen sijaan mukavia ja käytännöllisiä. Juhla-asusteita käytän useampaan kertaan.
Kenkiin sijoitan. Kengät pitää olla laadukkaat. Ja käytännölliset. Turha ostaa epäkäytännöllisiä kenkiä, joita ei voi käyttää tai ne jäävät seisomaan. Mieluiten ostaisin kotimaisia kenkiä.
Kuljen bussilla, kävellen tai pyörällä.
Tuossa ny muutamia.- Anonyymi
Niin sulla oli naapurina se ex ja lapset?
Ei taida kaikilla onnistua tuo naapurissa syönti ;)
Niin sulla oli naapurina se ex ja lapset?
Ei taida kaikilla onnistua tuo naapurissa syönti ;)
-keinovaginamies-Niin. Meillä on yya-sopimus exän kanssa. Helpotamme toistemme elämiä. Ja se on taloudellisesti kannattavaakin. Eikä tule hävikkiruokaa.
Lähtikös muorisi työ- vai huvimatkalle?
Meinaakko pärjätä?- Anonyymi
Pikku-pirpana kirjoitti:
Niin. Meillä on yya-sopimus exän kanssa. Helpotamme toistemme elämiä. Ja se on taloudellisesti kannattavaakin. Eikä tule hävikkiruokaa.
Lähtikös muorisi työ- vai huvimatkalle?
Meinaakko pärjätä?Älä sinä tule siihen spoilaamaan näitä kaikkia hupatuksia.
Muori otti ja lähti, varmaan seksilomalle Turkkiin :)
Älä sinä tule siihen spoilaamaan näitä kaikkia hupatuksia.
Muori otti ja lähti, varmaan seksilomalle Turkkiin :)
-keinovaginamies-Jaa taasko mä olen spoilaamassa.
No mitä syvimmät anteeksipyyntöni. XD.
- Anonyymi
No en ole sinkku, mutta vastaan kumminkin. Ruokana pääasiassa itse pyydettyä riistaa. Etupäässä hirvieläimiä. Kalastamme myös paljon ja kaikki kala mitä teemme on siis itsepyydettyä järvikalaa. Pihamaalla kasvaa niin perunat kuin porkkanat ja salaatitkin yms. Omenapuita joista mehut ja hillot. Sieniä ja marjoja pakastin täyteen talveksi lähi metsästä jne. Aina olemme itse kompostoineet biojätteet. Siitä saatu multa pihapiirin viljelyyn. Lämmitys polttopuut kaikki tulee omasta metsästä jolla tuetaan jo muutenkin pienellä kulutuksella pyörivää ilmalämpöpumppua.
- Anonyymi
Siellä hieno meininki.
Ei muuten poikkea tämänkään talon elämä paljoa tuosta. Paitsi että metsästyshommat on nykyään nounou.
Voin kertoa että aika isoa omakotitaloa tässä eletään, ja sähköenergialasku viime marras-/joulukuulta alle 30 euroa. Että omasta metsästä se lämpöenergia käytännössä tulee.
-keinovaginamies-
- Anonyymi
Jep, jalanjälki jäisi tosi pieneksi jos suorittaisi heti Seppukun?
Se varmaan kannattaa tehdä, jos ajattelee vain hiilijalanjälkeä?
Mitä hyötyä sinusta on nyt, suhteessa maapallo ja seuraavat sukupolvet ja 1000 vuotta?
Aloittaja voisi tähän vastata.
AV- Anonyymi
...Meinaan vain että tieteellisesti ajateltuna sinun tulisi tehdä itsemurha heti?
AV - Anonyymi
Hyötyni 1000 vuoden päähän on aivan yhtä mitätön kuin sinusta.
-keinovaginamies-
- Anonyymi
Vois olla ekologinen. Mutta kun nyt oon jo siinä vaiheessa, ettei lapsia enää voi tulla. Niin pitää tuhlata lasten opiskelurahat. Ja viimeaikoina oon ostellu kännyköitä ja tietokoneita ja tennareita. Ja sitten ostin auton kaks litrasella koneella. Että tässä on ollu jo useemman vuoden aikamoista kulutusjuhlaa. Asunnossakin ois ylimääräisiä huoneita ja alivuokralaista oon aatellu, mutta toisaalta kun ei oo tarvetta lisätulolle. Että sen takia mä oon sitä mieltä, että sinkkuvero ois hyvä ja se hillitsis paljon kulutusta. On se aikalailla väärin kun samaan aikaan lapsiperheet sinnittelee köyhyysrajalla.
- Anonyymi
Voithan keitellä vaikka nokipannukahvit satasen seteleillä.
-keinovaginamies-
- Anonyymi
En voi sanoa eläväni kovinkaan ekologisesti, vaikka pyrin siihen kyllä. Minulla kuitenkin on esim auto, joka jo yksistään on aikamoinen jalanjäljen kasvattaja. Yritän kuitenkin valita sen vähemmän huonon vaihtoehdon.
Pyrin suosimaan kotimaista ja lähellä tuotettua kaikessa kulutuksessa. Tarkistan tuotteista ekomerkit yms. Meillä kuluu lihaa kohtuullisen vähän, mutta ruokaa muutoin kuluu järjettömät määrät talouden kokoon suhteutettuna, kun talossa on urheileva nuori, joka syö nelihenkisen perheen edestä. Ostan uusia vaatteita tai muuta tavaraa ainoastaan tarpeeseen. Lämpötila on n 20-21 astetta. Kierrätän jätteen, mikä on helppoa sillä taloyhtiön pihasta löytyy astiat pahville, paperille, muoville, metallille, lasille, biojätteelle ja sekajätteelle.
Olen silti taakka ympäristölle. Auto on aktiivisessa käytössä, meillä käytetään paljon urheiluvaatteita, joissa on mikromuovia, pyykkikone pyörii melkein pöivittäin yms.- Anonyymi
Tuo urheilu on vähän hullua hommaa. Käytetään energiaa huvikseen, ja sitten sitä joudutaan kahmalokaupalla vetämään toisesta päästä sisään.
Kohtuus kaikessa. Innostat sen pojan pilkille. Kairaukseen kuluvan energian voi korvata syömällä saaliin :)
Anonyymi kirjoitti:
Tuo urheilu on vähän hullua hommaa. Käytetään energiaa huvikseen, ja sitten sitä joudutaan kahmalokaupalla vetämään toisesta päästä sisään.
Kohtuus kaikessa. Innostat sen pojan pilkille. Kairaukseen kuluvan energian voi korvata syömällä saaliin :)
-keinovaginamies-Sanopa tuo ammattiurheilijan urasta haaveilevalle nuorelle, että lähtisit mieluummin pilkille 😄 Olen jo tyytynyt osaani; kuskaan, kustannan ja kannustan ja kannan kotiin ruokaa olkapäät kipeinä. Onneksi nykyään saa teinin itsensä mukaan kantojuhdaksi 😊
- Anonyymi
Olen alkanut harrastamaan lahjoitustavaroiden bongaamista. Eroni jälkeen olen kalustanut ja haalinut kodintarvikkeita ja viihde-elektroniikkaa sekä käyttökapineita ja koriste-esineitä oikeastaan yksinomaan lahjoituksista/annetaan-kategoriasta.
Tämähän on äärimmäisen ekologista. Ei mene pätevät tavarat jätteeseen, vähän rikkinäiset korjataan ja huolletaan, Bonusta siitä että kaiken hinta on "matkakustannukset" ja siitä että noiden kamojen bongaaminen on sekin vähän niinkuin kilpailu muiden bongaajien kanssa.
Tarvisi vaan jossain kohtaa ehkä rajoittaa.- Anonyymi
Hyvä. Minäkin aina korjaan vanhat romut, mutta tavaran keräämisessä ei kannata kilpailla.
Mitään täältä ei matkaansa saa kun heitetään 2 metriä multaa suun päälle.
Hyvä. Minäkin aina korjaan vanhat romut, mutta tavaran keräämisessä ei kannata kilpailla.
Mitään täältä ei matkaansa saa kun heitetään 2 metriä multaa suun päälle.
-keinovaginamies-Tuohan on vaan nykyajan tapa että mitään ei anneta mukaan. Hyvin kauan ihmisiä on haudattu niin että mukaan pannaan tuiki tarpeellista tavaraa, jolle on varmasti käyttöä myös tuonpuoleisessa.
Toisaalta nykyään kaikkea saatanan romua on niin paljon, että ei siihen mikään parin metrin kaivanto riitä, jos ihan kaiken ottaa mukaan. Suksiboksin verran tarvitsee jo tilaa, jos ottaa vaan ihan perustalviurheiluvälineet, kuten lumilaudan, laskettelusukset, murtomaasukset (2 paria erilaisille hiihtotyyleille) ja sauvat, hokkarit, taitoluistimet, retkiluistimet, pulkan, potkukelkan ja pilkkikairan.
Tai voihan se olla, että taivaassa, tuonelassa tai missä helvetissä kuitenkin eletään enemmän alkeellisemmin, että pitäisi panostaa ihan perusteisiin. Jos nyt vähintään pyyheliinan ja linkkuveitsen ja googlen saisi mukaan.- Anonyymi
scrg kirjoitti:
Tuohan on vaan nykyajan tapa että mitään ei anneta mukaan. Hyvin kauan ihmisiä on haudattu niin että mukaan pannaan tuiki tarpeellista tavaraa, jolle on varmasti käyttöä myös tuonpuoleisessa.
Toisaalta nykyään kaikkea saatanan romua on niin paljon, että ei siihen mikään parin metrin kaivanto riitä, jos ihan kaiken ottaa mukaan. Suksiboksin verran tarvitsee jo tilaa, jos ottaa vaan ihan perustalviurheiluvälineet, kuten lumilaudan, laskettelusukset, murtomaasukset (2 paria erilaisille hiihtotyyleille) ja sauvat, hokkarit, taitoluistimet, retkiluistimet, pulkan, potkukelkan ja pilkkikairan.
Tai voihan se olla, että taivaassa, tuonelassa tai missä helvetissä kuitenkin eletään enemmän alkeellisemmin, että pitäisi panostaa ihan perusteisiin. Jos nyt vähintään pyyheliinan ja linkkuveitsen ja googlen saisi mukaan.Hautausurakointikin on nykyään niin kilpailtu ala, ja diesel kallista, ettei kenenkään urakoitsijan kuokalla kaiveta enää kuin se minimit täyttävä monttu.
Jos tuo yksikin kaveri jättäisi ne setelinsä polttamatta ja hautauttaisi itsensä satojen savihevosten ja -sotilaiden kanssa. Olis urakoijillekin edes joskus joku kunnon homma. Toisaalta kuka valvoo laatua ja urakkasopimusten noudattamista kun sinkku haudataan? Vievät vaan rahat ja heittävät ilman arkkuakin kunnan viemäriojaan!
Joo. Kyllä pitäisi se pilkkiavantokin opetella tekemään nyrkillä. Istun kuitenkin ikuisuuden avannolla ilman kairaa :)
Anonyymi kirjoitti:
Hautausurakointikin on nykyään niin kilpailtu ala, ja diesel kallista, ettei kenenkään urakoitsijan kuokalla kaiveta enää kuin se minimit täyttävä monttu.
Jos tuo yksikin kaveri jättäisi ne setelinsä polttamatta ja hautauttaisi itsensä satojen savihevosten ja -sotilaiden kanssa. Olis urakoijillekin edes joskus joku kunnon homma. Toisaalta kuka valvoo laatua ja urakkasopimusten noudattamista kun sinkku haudataan? Vievät vaan rahat ja heittävät ilman arkkuakin kunnan viemäriojaan!
Joo. Kyllä pitäisi se pilkkiavantokin opetella tekemään nyrkillä. Istun kuitenkin ikuisuuden avannolla ilman kairaa :)
-keinovaginamies-Meillä päin ainoo ala mikä kannattaa on hautaustoimistot. Ja kun asiaa käsittelin mun youtube kanavalla, niin alapeukkua tuli ja paljon. Ja ennen mä olin seurakunnalla töissä. Ja vainajat poltettiin uunissa, jossa oli omakotitalon öljypoltin. Niin arvatkaas tuliko käry, kun tollasella pikkuliekillä poltettiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä päin ainoo ala mikä kannattaa on hautaustoimistot. Ja kun asiaa käsittelin mun youtube kanavalla, niin alapeukkua tuli ja paljon. Ja ennen mä olin seurakunnalla töissä. Ja vainajat poltettiin uunissa, jossa oli omakotitalon öljypoltin. Niin arvatkaas tuliko käry, kun tollasella pikkuliekillä poltettiin.
Missä Intiassa sinä olet ollut hommissa, jossain Laihialla?
Kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta käytännön tekijälle ei sitä varmaan ole pitkässä juoksussa.
-keinovaginamies-
- Anonyymi
Onneksi sulla on keinov!
On muuten kovasti kulutuskeskeisiä nämä ekologiset tavat. Se on vähän verrattavissa siihen että humaani natsi polttaisi vain joka toisen juutalaisen. Ei ole kenellekään tullut sellaista tapaa että menisi vaikka aamulla töihin ja muuttaisi maailman vähän ekologisemmaksi. Illalla vapaalle ja seuraavana päivänä lisää. Tätä en oikeastaan lakkaa ihmettelemästä. Ihmiset, jotka mielipiteiden ja asenteiden tasolla ovat hyvinkin ekologisia ja pitävät sitä tärkeänä eivät sitten kuitenkaan käytännössä tee mitään muuta kuin hyvin pieniä tekoja.
- Anonyymi
Kyllähän sinäkin olet viisaana miehenä jo aikapäiviä sitten ymmärtänyt, että se mitä meille nyt myydään uutena aatteena ja uusina tuotteina, on vain uusiin hämykääreisiin käärittyä ikuisen kasvun markkinataloutta. Loppumme on sinetöity jo aikapäiviä sitten.
-keinovaginamies-
- Anonyymi
Olipa egoloogista. Itse haluan minut poltetaan ja tuhkani levitetään meri hautaa Harmajan majakan läheisyyteen.Olen vienyt tarpelista hyvää tavaraa ja materialia kierrätyskeskus. Koska ei omaa autoa,kävelen.. Kannan ne noin 5km. päähän. Hieman kestää matka,mutta aijattelen käveleminen on hyötyliikuntaa.Hidastahan homma on,kun tarkoitus peräni on minimaalisuus.Kun asun vuokralla,valmista aterioita syön.Mikrossa lämitän ja sitä astiasta suoraan.Vain lusikka jolla lapaan ruokani suuhun.Juon vettä ja tietysti vesilasi. Joten vettäkän en tuhlaa paljoa tiskaamiseen. Joskin pyykin pesuun.Kun on salilikunta vaateet ja perusvaateet. Eriksen pesen tietysti lakanat,pyyhkeet.Niitä ei samalla konelisella pestä,Valmiustilassa ei mikään laite kotini. Joten pyrin säästän sähköenerkiaa. Kauko lämpöhän tänne tulee, johon en voi vaikuttaa.Lajittelen jöteeni. Huoman ihmiset ei varsinkaan kun asuvat yksin. 1 iso roska pussi kädessä ja heitävät sekajäteisin tai suoraan seka jäteensä esim. Paperin kerräys laatikko. En juo alkoholia,en tupakoi niin en rasita myöskään niiden aihettamien sairauksien takia sairaaloita, mielenterveyspoliklinikoita.
- Anonyymi
Annan puiden kasvaa ja kuolla jos ovat kuollakseen, nostelen koivupökkelöitä pystyyn hömö- ja töyhtytiaisia varten. Annan voikukkien kukkia ja leikkaan "nurmikon" vasta kun on ihan pakko. Istun hiljaa pihakeinussa viskipullon kanssa etten vaan häiritsisi minua hienompia elämänmuotoja.
- Anonyymi
Saatiin lopultakin lajittelun mahdollistavat jätesäilöt roskakatokseen. Nyt mulla on allastasolla sikinsokin kaikkia lajiteltavia jätöksiä, kuivumassa ja kuivina. Aikamoinen homma. Pitää kehitellä joku siisti astiasysteemi noille kun viitsin ja jaksan.
Joku kerrostalokyttääjä oli jätekatokseen jo kirjoitellut omia sääntöjään, jotka eivät vastaa alueen kierrätysohjeita. Taitaa kuulua muovijätteisiin, kun oli päällystänyt räpätyksensä kontaktimuovilla.
Sähkön kulutukseni on laskenut 1/4 aikaisemmasta tai ainakin yli puoleen viime kuukausina. Kylppärissä mukavuuslattialämmitys on pois päältä, samoin yksi pakastin keittiössä. Kuivausrumpu odottelee halvempaa sähköä ja uunilla teen useammat ruuat kerralla. Astianpesukoneen korvasin käsinpesulla, lämmin hanavesi on kiinteähintaista. Valoja sammuttelen.
Vaatteita mulla on moneksi vuodeksi, ei tarvitse ostaa nyt uusia. En lentomatkustele. En osta luomuruokaa, mutta kotimaista, kaupassa käyn työmatkalla tai kävellen lähikaupassa.
Muuten en pääse ekologisuudella loistamaan. Töissä tarvitsen autoa, joka käy dieselillä.
xLiner- Anonyymi
Siellähän on jo jonkinnäköistä asiantuntemusta.
Mitä luulet, mitä yhtiövastikkeillenne käy, kun kaikki muutkin tajuavat nämä kiinteähintaiset lotraamiset kerrostalossa, ja jostain syystä yhtiönnekin sähkön ostaa.
Anonyymi kirjoitti:
Mitä luulet, mitä yhtiövastikkeillenne käy, kun kaikki muutkin tajuavat nämä kiinteähintaiset lotraamiset kerrostalossa, ja jostain syystä yhtiönnekin sähkön ostaa.
-keinovaginamies-👍 hyvä huomio. Mutta meillä on taloyhtiössä pitkä ja halpa sähkösöpimus. Toistaiseksi ei vaikuta mihinkään.
Astioita ei pestä juoksevan veden alla, vaan vanhanaikaisesti: kuuma huuhteluvesi on toisessa altaassa tai vadissa.
Olen myös vähentänyt suihkussa käynnin aikaa, säästyy se vesi käytettäväksi sieltä moninkertaisesti tiskivedeksi. Tietysti voisi peseytyä myös ämpärillisellä vettä, mutta toistaiseksi en ole siihen kotioloissa ryhtynyt. Lutraan vieläkin aika rennosti suihkussa, mutta enpä kehunut kovin ekologinen olevanikaan.
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
-keinovaginamies-Olen muuten ehdottanut useasti, että vesimaksua nostettaisiin - ei käy. Maksu ei todellakaan vastaa kulutusta, mutta jostain syystä se halutaan silti pitää alhaisena. Kaipa nuo jotka kirjanpitoa tekevät tietävät paremmin.
xLiner
- Anonyymi
Muori jätti kokonaan? Mikä tuli?
Jälkikasvussa on tulevaisuus ja ilmasto. Kuka maksaisi meidän velat, ellei nuoret?
Nuoruusvuosien tavat kannattaisi jättää sinne. Itse teen puuron mikrossa, kulhoon aineet, 1.20 minuuttia, puuro on valmis. Saa kaikenlisäksi syödä kauniista kulhosta. Se on myös ekologisempi tiskata. Ekologinen on muutenkin, se on monta kertaa testattukin.- Anonyymi
Tuohan on vähän jo filosofinen kysymys tuo velkojen maksu.
Tätä pohdiskelin joskus palstallakin. Lapsettoman ihmisen suhdetta valtion velkaan.
Jos et ole itse kuulemassa sitä velan perintää, niin paljonko se sinua kiinnostaa?
Naisväen kauneusihanteiden takia tässäkin talossa on porsliinikippoa ja -kuppia aivan hemmetisti, samoin erilaisia metallisia ja lasisia kilkkeitä jotka liittyvät jotenkin syömiseen ( kauniista astioista tietysti ). Paljonko noiden tekeminen on vaatinut energiaa ja muita luonnonvaroja? Poikamiesaikoina minulla oli suurin piirtein kaksi syvää lautasta ja kaksi matalaa. Nykyään en edes tiedä montako erilaista sarjaa täältä talosta löytyy plus tietenkin ne kauniit yksittäiset kirpparilöydöt! Ei mitään järkeä!
Nyt lähden järvelle hankkimaan syötävää, totta kai potkurilla.
Anonyymi kirjoitti:
Tuohan on vähän jo filosofinen kysymys tuo velkojen maksu.
Tätä pohdiskelin joskus palstallakin. Lapsettoman ihmisen suhdetta valtion velkaan.
Jos et ole itse kuulemassa sitä velan perintää, niin paljonko se sinua kiinnostaa?
Naisväen kauneusihanteiden takia tässäkin talossa on porsliinikippoa ja -kuppia aivan hemmetisti, samoin erilaisia metallisia ja lasisia kilkkeitä jotka liittyvät jotenkin syömiseen ( kauniista astioista tietysti ). Paljonko noiden tekeminen on vaatinut energiaa ja muita luonnonvaroja? Poikamiesaikoina minulla oli suurin piirtein kaksi syvää lautasta ja kaksi matalaa. Nykyään en edes tiedä montako erilaista sarjaa täältä talosta löytyy plus tietenkin ne kauniit yksittäiset kirpparilöydöt! Ei mitään järkeä!
Nyt lähden järvelle hankkimaan syötävää, totta kai potkurilla.
-keinovaginamies-Sinun kippojen ja kuppien tuotanto ei ole vienyt paljonkaan energiaa ja luonnonvaroja. Niiden energia on siinä ja siinä pysyy. Mutta jos asut yksin isossa talossa, sillä on kokoajan vaikutusta päästöihin, hiilijalanjälkeesi.
- Sheena
- Anonyymi
Olen ollut suunnilleen aina ekologinen, samoin aikuiset lapseni. Ekologisuus on perintöä vanhemmiltani, jotka elivät Suomen sota-ajan.
- Sheena
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 823772
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t322599Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä942136Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian201647Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261468- 281451
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71424Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu681378Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?241342Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik111264