Bitin massa

Anonyymi-ap

Kaikellahan on massa, joten paljonko painaa yksi bitti?

13

483

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Abstrakteilla käsitteillä ei ole massaa.

      Bitin massa vaihtelee. Voit punnita vaikka muistikamman keittiövaa'alla ja jaksaa tuloksen kamman sisältävien bittien määrällä, jolloin saat yksittäisen bitin tarvitseman massan.

    • Anonyymi

      Katso googlella Landauer's principle. Tämä linkki menee rikki ja pitää kopioida kokonaisuudessaan:

      https://en.m.wikipedia.org/wiki/Landauer's_principle

      Huoneenlämmössä Landauerin raja eli yhteen bittiin liittyvä energia on 0.0175eV.

      Yhden elektronin massaa vastaava energia on noin 511keV joten sillä tuottaisi luokkaa 30 miljoonaa bittiä.

      • Anonyymi

        Jos elektronin spinin saisi jollain konstilla käännetyksi niin 30 miljoonan kiepautuksen jälkeen elektronin massa olisi kaksinkertaistunut. Siinä olisi informaatiota kerrakseen.


      • Anonyymi

        Tuo oli mielenkiintoinen tieto. Elektronin massaenergia on kyllä tuttu, mutta Landauerin rajasta en ollut ikinä kuullutkaan.

        Ei sen puoleen. Taitaa fysiikassa olla melko paljon sellaista, mistä en ole ikinä kuullutkaan.


    • Anonyymi

      Kyllähän 1 bitti tarvitsee ainakin yhden transistorin prosessorissa, muistissa tai massamuistissa. Ymmärtääkseni.

      • Anonyymi

        Eikös tuohon riitä yksi vuokapasitori.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös tuohon riitä yksi vuokapasitori.

        Onko se vuokapastori joku keittiösaarnaaja?


      • Anonyymi

        Ei perunaämpärin painokaan ole sama kuin perunoiden paino. Bittiämpärin peruskomponentti on eri asia kuin bitti.


    • Anonyymi

      Mikrobitti painaa sitten miljoonasosan bitistä?

    • Anonyymi

      Paljonko painaa se bittimäärä jota (jollain älykkäällä "arvauksella") tarvitaan maailmankaikkeuden simuloimiseen?

    • SDHC-kortti painaa 2g mun keittiövaakan mukaan, ja suurin SDXC-kortin koko on 2TB. 2TB on 8796093022208 bittiä, joten 2g / 8796093022208 = 2.27373675443e-13.

      Se painaa siis:
      0,0000000000000227373675443 grammaa tai 0,2273737 pikogrammaa.

      MicroSD-kortti olisi ollut parempi vertaus käyttää bitin painoon, koska ne on vielä aika paljon kevyempiä kuin SD-kortti, mutta ihmiskunta ei vielä tiedä kuinka paljon MicroSD-kortti painaa, koska niitä ei voi punnita keittiövaakalla koska ne painaa niin vähän. Googlessa ei myöskään ollut vastausta siihen, ja jos jotain ei löydy googlesta, sitä ei ole olemassa.

      • Anonyymi

        Olisi kuitenkin pitänyt punnita yksittäinen vapaa bitti.
        Saattaa painaa enemmän kuin kimpassa, jossa on synergiaetuja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      125
      1278
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      283
      939
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      845
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      631
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      144
      610
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      587
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      518
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      501
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      106
      477
    Aihe