Takavaihteen säätö?

Anonyymi-ap

Vaihdoin seitsemän rissan pakalle takavaihtajan, Shimano Altus vaihtui Shimano Alivioon (ostettu joskus, nyt vasta asentelin paikalleen).
Kuten arvata saattoi, ei mennyt heittämällä, pienimmät vaihteet ei mene päälle, kettinki ei nouse rattaille nelosesta alaspäin, 1, 2 ja 3, eli suurimmat rattaat.
Tuossa on Revoshift SL-RS45 vaihtajat, eli vaihdekahvoissa on ne pykälät ja takavaihtaja liukuu sivusuunnassa. Vaihtajassa on ne kaksi ruuvia vierekkäin kannat taaksepäin, saanko sivuttaisiikkeen rengasta kohti säädettyä niillä ja miten päin ja kumpaa pyörittelen, että pikkuvaihteetkin menisi päälle? Suurin vaihde, eli pienin ratas menee päälle eikä vaihtaja pyri siinä suunnassa kuitenkaan liian pitkälle siihen suuntaan.
Onko olemassa sekin mahdollisuus, ettei säätövara edes riitä, kun kolme vaihdetta jää menemättä päälle?
Entä miten tuo vaijerin kiinnityskohta pitäisi vaihtajaan laittaa, että tulee oikealle kohdalle? Olisiko jolain oikein rautalangasta väännettyä ohjetta, vai meneekö siihen, että kiikutan koko vehkeen pyörähuoltoon ja otan varmuudeksi vielä vanhankin vaihtajan mukaan, jos Alivio RDM-410 ei sovellu?

12

2143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        En tajua! Mikä tuon yksittäisen ruuvin tarkoitus on? B-ruuvi, body-ruuvi?
        Siis ei L- eikä H-ruuvi, vaan se, josta Velogi sanoo, ettei siihen yleensä tarvitse koskea? Pitääkö sen vastata johonkin, ei ainakaan tuossa minun systeemissä näyttäisi vastaavan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tajua! Mikä tuon yksittäisen ruuvin tarkoitus on? B-ruuvi, body-ruuvi?
        Siis ei L- eikä H-ruuvi, vaan se, josta Velogi sanoo, ettei siihen yleensä tarvitse koskea? Pitääkö sen vastata johonkin, ei ainakaan tuossa minun systeemissä näyttäisi vastaavan?

        Vie suosiolla pyörähuoltoon kun täällä aika vaikea selittää. Muutaman kympin se vain maksaa. Shimanon sivuilta löytyy kyllä huolto-ohjeet jos haluat itse yrittää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En tajua! Mikä tuon yksittäisen ruuvin tarkoitus on? B-ruuvi, body-ruuvi?
        Siis ei L- eikä H-ruuvi, vaan se, josta Velogi sanoo, ettei siihen yleensä tarvitse koskea? Pitääkö sen vastata johonkin, ei ainakaan tuossa minun systeemissä näyttäisi vastaavan?

        B-ruuvilla asemoidaan tuo takavaihtaja korkeussuunnassa oikealle kohdalla mikäli sille on tarvetta.
        Yleensä vaihtajakohtaisesti takavaihtajan etäisyys määritellään suhteessa pakan (fyysisesti) isoimpaan rattaaseen nähden tietylle etäisyydelle.
        Jos etäisyys on liian iso, niin vaihteiden toiminta heikkenee ja liian lähellä ollessa saattaa vaihtajan ylämpi ratas alkaa osumaan rataspakkaan.
        B-Ruuvia joudutaan yleensä säätämään vain tapauksessa jossa vanhan takarattaan tilalle vaihdetaan toisenkoloisilla rattailla varustettu rataspakka.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        B-ruuvilla asemoidaan tuo takavaihtaja korkeussuunnassa oikealle kohdalla mikäli sille on tarvetta.
        Yleensä vaihtajakohtaisesti takavaihtajan etäisyys määritellään suhteessa pakan (fyysisesti) isoimpaan rattaaseen nähden tietylle etäisyydelle.
        Jos etäisyys on liian iso, niin vaihteiden toiminta heikkenee ja liian lähellä ollessa saattaa vaihtajan ylämpi ratas alkaa osumaan rataspakkaan.
        B-Ruuvia joudutaan yleensä säätämään vain tapauksessa jossa vanhan takarattaan tilalle vaihdetaan toisenkoloisilla rattailla varustettu rataspakka.

        Vaikeaapa on. Sain vaihteet jo toimimaan aika hyvin, mutta sitten karkasi johtoajatus tyystin ja sain sotketuksi säädöt uudestaan totaalisesti. Taidan viedä pyörähuoltoon ja vaihdattaa samalla uudet vaijerit ja vaihdekahvatkin, kun sellaisetkin on käsillä. Miten voikin olla noin vaikeaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikeaapa on. Sain vaihteet jo toimimaan aika hyvin, mutta sitten karkasi johtoajatus tyystin ja sain sotketuksi säädöt uudestaan totaalisesti. Taidan viedä pyörähuoltoon ja vaihdattaa samalla uudet vaijerit ja vaihdekahvatkin, kun sellaisetkin on käsillä. Miten voikin olla noin vaikeaa?

        Ei se oikeastaan ole vaikeaa. Ota ketju pois ja aseta suurin vaihde, pienin ratas. Sitten vääntelet säätöruuvia niin että rissapyörä on juuri rattaan alla. Sitten sama pienimmällä vaihteella ja nyt rissapyörä suurimman rattaan alle. Väöntelemällä niitä kahta rajotinruuvia pääset pian selville kumpi säätää kutakin päätä.


    • Anonyymi

      Liikkuuko se takavaihtaja vaijeri irroitettuna sinne isoimmalle rattaalle? Eli pyörittelet kampia (oletan, että ketju on paikallaan) takapyörä ilmassa ja painat takavaihtajaa sisäänpäin (ei siitä pitkästä häkistä, vaan sen alivio-tekstin päältä tukevammasta kohdasta). Jos toimii, ongelma on vaijerin säädöissä.

      Älä luovuta, on tuon muutkin oppineet.

      • Anonyymi

        Liikkui kaikille rattaille, kunnes sähläsin uudestaan vaihteet sekaisin. Taisi mennä siinä, kun irrotin vaijerin kokonaan vaihtajasta enkä ehkä saanut sitä sitten sopivaan kireyteen ja sillä vaijerin kuoren päässä olevalla pyöritettävällä nippelilläkään ei suostunut ketju siirtymään isoimmalle hammasrattaalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikkui kaikille rattaille, kunnes sähläsin uudestaan vaihteet sekaisin. Taisi mennä siinä, kun irrotin vaijerin kokonaan vaihtajasta enkä ehkä saanut sitä sitten sopivaan kireyteen ja sillä vaijerin kuoren päässä olevalla pyöritettävällä nippelilläkään ei suostunut ketju siirtymään isoimmalle hammasrattaalle.

        Olisko käynyt niin että vaihdevivussa on ollut väärä pykälä päällä kun olet kiinnittänyt vaijerin takaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikkui kaikille rattaille, kunnes sähläsin uudestaan vaihteet sekaisin. Taisi mennä siinä, kun irrotin vaijerin kokonaan vaihtajasta enkä ehkä saanut sitä sitten sopivaan kireyteen ja sillä vaijerin kuoren päässä olevalla pyöritettävällä nippelilläkään ei suostunut ketju siirtymään isoimmalle hammasrattaalle.

        Vaijeri pitää vetää kiinnityksessä melko kireälle (kohtuudella kuitenkin), olen käyttänyt pihtejä otteen saamiseksi. Jos hienosäätö ei riitä, syy voi olla tuo.

        Hyvä huomio tuo väärä pykälä vaihdevivussa. Se pitää naksutella pienintä ratasta vastaavaan kohtaan ennen vaijerin kiinnitystä.


    • Anonyymi

      Taitaa eräällä olla vaihdevuodet menossa, on niin sekopäisiä aloituksia jatkoineen useampi peräkkäin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2942
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      65
      2793
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1822
    4. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1669
    5. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1657
    6. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1600
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      23
      1553
    8. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1297
    9. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1273
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1259
    Aihe