Takavaihteen säätö?

Anonyymi-ap

Vaihdoin seitsemän rissan pakalle takavaihtajan, Shimano Altus vaihtui Shimano Alivioon (ostettu joskus, nyt vasta asentelin paikalleen).
Kuten arvata saattoi, ei mennyt heittämällä, pienimmät vaihteet ei mene päälle, kettinki ei nouse rattaille nelosesta alaspäin, 1, 2 ja 3, eli suurimmat rattaat.
Tuossa on Revoshift SL-RS45 vaihtajat, eli vaihdekahvoissa on ne pykälät ja takavaihtaja liukuu sivusuunnassa. Vaihtajassa on ne kaksi ruuvia vierekkäin kannat taaksepäin, saanko sivuttaisiikkeen rengasta kohti säädettyä niillä ja miten päin ja kumpaa pyörittelen, että pikkuvaihteetkin menisi päälle? Suurin vaihde, eli pienin ratas menee päälle eikä vaihtaja pyri siinä suunnassa kuitenkaan liian pitkälle siihen suuntaan.
Onko olemassa sekin mahdollisuus, ettei säätövara edes riitä, kun kolme vaihdetta jää menemättä päälle?
Entä miten tuo vaijerin kiinnityskohta pitäisi vaihtajaan laittaa, että tulee oikealle kohdalle? Olisiko jolain oikein rautalangasta väännettyä ohjetta, vai meneekö siihen, että kiikutan koko vehkeen pyörähuoltoon ja otan varmuudeksi vielä vanhankin vaihtajan mukaan, jos Alivio RDM-410 ei sovellu?

12

2284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        En tajua! Mikä tuon yksittäisen ruuvin tarkoitus on? B-ruuvi, body-ruuvi?
        Siis ei L- eikä H-ruuvi, vaan se, josta Velogi sanoo, ettei siihen yleensä tarvitse koskea? Pitääkö sen vastata johonkin, ei ainakaan tuossa minun systeemissä näyttäisi vastaavan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tajua! Mikä tuon yksittäisen ruuvin tarkoitus on? B-ruuvi, body-ruuvi?
        Siis ei L- eikä H-ruuvi, vaan se, josta Velogi sanoo, ettei siihen yleensä tarvitse koskea? Pitääkö sen vastata johonkin, ei ainakaan tuossa minun systeemissä näyttäisi vastaavan?

        Vie suosiolla pyörähuoltoon kun täällä aika vaikea selittää. Muutaman kympin se vain maksaa. Shimanon sivuilta löytyy kyllä huolto-ohjeet jos haluat itse yrittää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En tajua! Mikä tuon yksittäisen ruuvin tarkoitus on? B-ruuvi, body-ruuvi?
        Siis ei L- eikä H-ruuvi, vaan se, josta Velogi sanoo, ettei siihen yleensä tarvitse koskea? Pitääkö sen vastata johonkin, ei ainakaan tuossa minun systeemissä näyttäisi vastaavan?

        B-ruuvilla asemoidaan tuo takavaihtaja korkeussuunnassa oikealle kohdalla mikäli sille on tarvetta.
        Yleensä vaihtajakohtaisesti takavaihtajan etäisyys määritellään suhteessa pakan (fyysisesti) isoimpaan rattaaseen nähden tietylle etäisyydelle.
        Jos etäisyys on liian iso, niin vaihteiden toiminta heikkenee ja liian lähellä ollessa saattaa vaihtajan ylämpi ratas alkaa osumaan rataspakkaan.
        B-Ruuvia joudutaan yleensä säätämään vain tapauksessa jossa vanhan takarattaan tilalle vaihdetaan toisenkoloisilla rattailla varustettu rataspakka.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        B-ruuvilla asemoidaan tuo takavaihtaja korkeussuunnassa oikealle kohdalla mikäli sille on tarvetta.
        Yleensä vaihtajakohtaisesti takavaihtajan etäisyys määritellään suhteessa pakan (fyysisesti) isoimpaan rattaaseen nähden tietylle etäisyydelle.
        Jos etäisyys on liian iso, niin vaihteiden toiminta heikkenee ja liian lähellä ollessa saattaa vaihtajan ylämpi ratas alkaa osumaan rataspakkaan.
        B-Ruuvia joudutaan yleensä säätämään vain tapauksessa jossa vanhan takarattaan tilalle vaihdetaan toisenkoloisilla rattailla varustettu rataspakka.

        Vaikeaapa on. Sain vaihteet jo toimimaan aika hyvin, mutta sitten karkasi johtoajatus tyystin ja sain sotketuksi säädöt uudestaan totaalisesti. Taidan viedä pyörähuoltoon ja vaihdattaa samalla uudet vaijerit ja vaihdekahvatkin, kun sellaisetkin on käsillä. Miten voikin olla noin vaikeaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikeaapa on. Sain vaihteet jo toimimaan aika hyvin, mutta sitten karkasi johtoajatus tyystin ja sain sotketuksi säädöt uudestaan totaalisesti. Taidan viedä pyörähuoltoon ja vaihdattaa samalla uudet vaijerit ja vaihdekahvatkin, kun sellaisetkin on käsillä. Miten voikin olla noin vaikeaa?

        Ei se oikeastaan ole vaikeaa. Ota ketju pois ja aseta suurin vaihde, pienin ratas. Sitten vääntelet säätöruuvia niin että rissapyörä on juuri rattaan alla. Sitten sama pienimmällä vaihteella ja nyt rissapyörä suurimman rattaan alle. Väöntelemällä niitä kahta rajotinruuvia pääset pian selville kumpi säätää kutakin päätä.


    • Anonyymi

      Liikkuuko se takavaihtaja vaijeri irroitettuna sinne isoimmalle rattaalle? Eli pyörittelet kampia (oletan, että ketju on paikallaan) takapyörä ilmassa ja painat takavaihtajaa sisäänpäin (ei siitä pitkästä häkistä, vaan sen alivio-tekstin päältä tukevammasta kohdasta). Jos toimii, ongelma on vaijerin säädöissä.

      Älä luovuta, on tuon muutkin oppineet.

      • Anonyymi

        Liikkui kaikille rattaille, kunnes sähläsin uudestaan vaihteet sekaisin. Taisi mennä siinä, kun irrotin vaijerin kokonaan vaihtajasta enkä ehkä saanut sitä sitten sopivaan kireyteen ja sillä vaijerin kuoren päässä olevalla pyöritettävällä nippelilläkään ei suostunut ketju siirtymään isoimmalle hammasrattaalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikkui kaikille rattaille, kunnes sähläsin uudestaan vaihteet sekaisin. Taisi mennä siinä, kun irrotin vaijerin kokonaan vaihtajasta enkä ehkä saanut sitä sitten sopivaan kireyteen ja sillä vaijerin kuoren päässä olevalla pyöritettävällä nippelilläkään ei suostunut ketju siirtymään isoimmalle hammasrattaalle.

        Olisko käynyt niin että vaihdevivussa on ollut väärä pykälä päällä kun olet kiinnittänyt vaijerin takaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikkui kaikille rattaille, kunnes sähläsin uudestaan vaihteet sekaisin. Taisi mennä siinä, kun irrotin vaijerin kokonaan vaihtajasta enkä ehkä saanut sitä sitten sopivaan kireyteen ja sillä vaijerin kuoren päässä olevalla pyöritettävällä nippelilläkään ei suostunut ketju siirtymään isoimmalle hammasrattaalle.

        Vaijeri pitää vetää kiinnityksessä melko kireälle (kohtuudella kuitenkin), olen käyttänyt pihtejä otteen saamiseksi. Jos hienosäätö ei riitä, syy voi olla tuo.

        Hyvä huomio tuo väärä pykälä vaihdevivussa. Se pitää naksutella pienintä ratasta vastaavaan kohtaan ennen vaijerin kiinnitystä.


    • Anonyymi

      Taitaa eräällä olla vaihdevuodet menossa, on niin sekopäisiä aloituksia jatkoineen useampi peräkkäin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      264
      4760
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      80
      3207
    3. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      36
      2603
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2513
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1797
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      97
      1580
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      94
      1368
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

      https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      144
      1005
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

      Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      978
    10. Laita vielä yksi viesti

      Saisin rohkeutta☺️ Naiselta
      Ikävä
      99
      938
    Aihe