Mikä kurppa olet? Jos siis olet, jos sinut on kurpiteltu palstalla tai jopa irl? Koetko olevasi kurppa ja jos, niin mikä kurppa? Kurppa mikä kurppa, mutta tarkka laji pitää tietää, jotta osaa olla soitimella oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa.
Gallinago-suvun kurpat
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kurpat_(suku)
Scolopax-suvun lehtokurpat
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lehtokurpat
Lisäksi tiettävästi vain Suomessa esiintyy myös kukkahattukurppa ja puunhalaajakurppa, joiden suku on vielä määrittelemättä. Mutta koitan saada pari em. lajien edustajaa kiinni tämän vuoden pesintäkaudella ja ottaa näytteet sukujen määrittelemiseksi. Seksi. Siksi. Seksi. Lääkkeet!!!!
Kurpat ja lajinmääritys
200
970
Vastaukset
Olin kuulevinani nimeni mainittavan... 😂
Siis kukkahattukurppahan on vasta hiljattain palstalta löytynyt paluumuuttaja. Sen tavat ja levinnäisyys ovat vielä hieman arvoitukselliset, mutta lajitietous yleistyy joka päivä ja siihen liittyvät määritelmät leviävät joka hetki laajemmalle.
..Myös kukkahattukurpan omaksi iloksi ja suureksi hämmästykseksi 😉
Seuraan kiinnostuneena kuka ilmoittaa ensimmäisestä bongauksesta 🧐Sikäli kuin tiedän, on kukkahattukurppa kuten puunhalaajakurppakin nimenomaan paalumuuttaja, siis laji joka etsii itselleen sopivaa paalua mihin asettua... Ainakin näitä molempia on tavattu eteläisessä Suomessa, rannikolla, mutta myös Pirkanmaalle on muodostunut oma pesivä kantansa. Tällä hetkellä kiinnostusta herättää myös epäilty Kanta-Hämeen populaatio, mutta sitäkin selvitetään tarkemmin pesimäkaudella.
Varsinkin keskikesällä Helsinkiläinen Mummotunneli toisinaan täyttyy paalua vaille jääneistä kurpista ja meno usein äityy sellaiseksi, että höyhenet vain pöllyävät. Onneksi paikalla on usein nuoria kurppauroksia ottamassa tilaisuudestaan vaarin, joskus myös pelkästään ottamassa vaarin.randombypasser kirjoitti:
Sikäli kuin tiedän, on kukkahattukurppa kuten puunhalaajakurppakin nimenomaan paalumuuttaja, siis laji joka etsii itselleen sopivaa paalua mihin asettua... Ainakin näitä molempia on tavattu eteläisessä Suomessa, rannikolla, mutta myös Pirkanmaalle on muodostunut oma pesivä kantansa. Tällä hetkellä kiinnostusta herättää myös epäilty Kanta-Hämeen populaatio, mutta sitäkin selvitetään tarkemmin pesimäkaudella.
Varsinkin keskikesällä Helsinkiläinen Mummotunneli toisinaan täyttyy paalua vaille jääneistä kurpista ja meno usein äityy sellaiseksi, että höyhenet vain pöllyävät. Onneksi paikalla on usein nuoria kurppauroksia ottamassa tilaisuudestaan vaarin, joskus myös pelkästään ottamassa vaarin.Sus siunakkoon ja anna mun kaikki kestää.. 😂
Xena-183 kirjoitti:
Sus siunakkoon ja anna mun kaikki kestää.. 😂
Ja kaiken kestää saatkin, kun minä olen asialla 😂
Pitäisköhän mun mennä nukkumaan, hieman on taas satusedällä runosieni liekeissä... 😁randombypasser kirjoitti:
Pitäisköhän mun mennä nukkumaan, hieman on taas satusedällä runosieni liekeissä... 😁No anna palaa vaan, kun vauhtiin pääsit 👍
Tämä täti vetää helmat korviin ja lierit silmille, jos alkaa meno liiaksi hirvittää 😄Xena-183 kirjoitti:
No anna palaa vaan, kun vauhtiin pääsit 👍
Tämä täti vetää helmat korviin ja lierit silmille, jos alkaa meno liiaksi hirvittää 😄Jaffat tulloo ja helemat paukkuu? Näin se mennee 😂
randombypasser kirjoitti:
Pitäisköhän mun mennä nukkumaan, hieman on taas satusedällä runosieni liekeissä... 😁Ja aikaleima oli 21.29…. 😂 🤣😉 Yleensähän juttujen huumori villiintyy vasta puolen yön jälkeen…
Voin nyt jo sanoa, ennen kuin luen ketjun loppuun ja juon rauhoittavan iltateeni, ja kommentoin, että kurppakumeeseen auttaa siivous. Hiki on päässä ja nurkat kiiltää, huonekalut on siirtäneet paikkansa, pari kassia roinaa on menossa roskiin ja kierrätykseen. Iltavillin saa laantumaan näinkin. 😂 Voi olla, että pitää vielä siivota olohuone loppuun samalla energialla tai sitten lähteä 10km lenkille. 😁Citrinella kirjoitti:
Ja aikaleima oli 21.29…. 😂 🤣😉 Yleensähän juttujen huumori villiintyy vasta puolen yön jälkeen…
Voin nyt jo sanoa, ennen kuin luen ketjun loppuun ja juon rauhoittavan iltateeni, ja kommentoin, että kurppakumeeseen auttaa siivous. Hiki on päässä ja nurkat kiiltää, huonekalut on siirtäneet paikkansa, pari kassia roinaa on menossa roskiin ja kierrätykseen. Iltavillin saa laantumaan näinkin. 😂 Voi olla, että pitää vielä siivota olohuone loppuun samalla energialla tai sitten lähteä 10km lenkille. 😁10K lenkki voisi toimia parhaiten 🤣
Huomasin jo päivällä, että olen väsynyt, niin sillä. Vaan en näemmä sitten ollut riittävän väsynyt... Shit happens. Mutta menee se näinkin, elämä on ja niin edelleen 😂randombypasser kirjoitti:
10K lenkki voisi toimia parhaiten 🤣
Huomasin jo päivällä, että olen väsynyt, niin sillä. Vaan en näemmä sitten ollut riittävän väsynyt... Shit happens. Mutta menee se näinkin, elämä on ja niin edelleen 😂Joo, mitä kovempi lenkki, sitä paremmin tehoaa. Siis juoksulenkki!
Citrinella kirjoitti:
Joo, mitä kovempi lenkki, sitä paremmin tehoaa. Siis juoksulenkki!
Mitä kovempi kurppa, sitä pidempi lenkki! Vai miten se olikaan? 😜
Mitä kovempi kurppa, sitä pidempi lenkki! Vai miten se olikaan? 😜
Ei kunto kestä 10km juosten, vielä… Siinä olis hyvä tavoite muuten! Pitäsköhän vielä alkaa siivota, se käy aika hyvin sijaistoiminnoksi kovalle lenkille. 😉 Tai sitten alan nostaa kahvakuulaa, pitää vissiin vaan ottaa isompi esille, toi pienempi nyt tähän iltavilliin taida tehota!
Citrinella kirjoitti:
Ei kunto kestä 10km juosten, vielä… Siinä olis hyvä tavoite muuten! Pitäsköhän vielä alkaa siivota, se käy aika hyvin sijaistoiminnoksi kovalle lenkille. 😉 Tai sitten alan nostaa kahvakuulaa, pitää vissiin vaan ottaa isompi esille, toi pienempi nyt tähän iltavilliin taida tehota!
Ainahan naiset isompaa kaipaavat, niin tottakai, ota vain isompi esiin!
No enpä kyllä minäkään kympin lenkkiä kestäisi tässä talvikarvassa, kaatuisin kuolleena maahan viimeistään kilometrin kohdalla. Mutta hiljalleen, kevättä kulkiessa, sama tahtia tippuvien räystäiden kanssa.randombypasser kirjoitti:
Ainahan naiset isompaa kaipaavat, niin tottakai, ota vain isompi esiin!
No enpä kyllä minäkään kympin lenkkiä kestäisi tässä talvikarvassa, kaatuisin kuolleena maahan viimeistään kilometrin kohdalla. Mutta hiljalleen, kevättä kulkiessa, sama tahtia tippuvien räystäiden kanssa.Kävellen kymppi menee helposti, mutta juosten ehkä sen kilsan. 😬 Mutta, jos aloittaa vaikka 1:2 suhteella, aika äkkiä jaksaa juosta jo puolet matkasta. Vain se aloitus puuttuu! 🙄 Viimeksi kun aloitin samasta rapakunnosta, 3kk jälleen meni jo kymppi reilussa tunnissa.
Mistäs isoista sä nyt puhut? 🤣 Naiset keskimäärin tykkää kohtuullisen kokoisista painoista. Aika harva jumppaa 16kg kuulalla. Mullakin taitaa olla isoin vain 8kg. Kun ei ole vielä kovin paljon jumppaillut, tuon 8kg:lla saisi itsensä niin kipeäksi ettei tarttis paljon lähipäivinä liikkua. 😁 Taidan valita kohtuuden. 🙃Citrinella kirjoitti:
Kävellen kymppi menee helposti, mutta juosten ehkä sen kilsan. 😬 Mutta, jos aloittaa vaikka 1:2 suhteella, aika äkkiä jaksaa juosta jo puolet matkasta. Vain se aloitus puuttuu! 🙄 Viimeksi kun aloitin samasta rapakunnosta, 3kk jälleen meni jo kymppi reilussa tunnissa.
Mistäs isoista sä nyt puhut? 🤣 Naiset keskimäärin tykkää kohtuullisen kokoisista painoista. Aika harva jumppaa 16kg kuulalla. Mullakin taitaa olla isoin vain 8kg. Kun ei ole vielä kovin paljon jumppaillut, tuon 8kg:lla saisi itsensä niin kipeäksi ettei tarttis paljon lähipäivinä liikkua. 😁 Taidan valita kohtuuden. 🙃Sopivan kokoinen on aina se hyvä ratkaisu. Siis kahvakuulaksi 😜
Mieshän juoksee vaikka itselleen todistaakseen maratonin, mutta henkihän siinä menee. Hidas startti on hyvä, mutta kuten itsekin sanoit, se startti on jossain, liekö jäänyt naapurin autotalliin, hitto vie... Se kai se on se isoin kuljettava mäki, arvaisin...randombypasser kirjoitti:
Sopivan kokoinen on aina se hyvä ratkaisu. Siis kahvakuulaksi 😜
Mieshän juoksee vaikka itselleen todistaakseen maratonin, mutta henkihän siinä menee. Hidas startti on hyvä, mutta kuten itsekin sanoit, se startti on jossain, liekö jäänyt naapurin autotalliin, hitto vie... Se kai se on se isoin kuljettava mäki, arvaisin...Joo aloitus on aina vaikein! En oikein osaa urheilla niin kuin ”normaalit ihmiset”, ja saattaa hujahtaa ääripäästä toiseen, jos ei ole tarkkana.
Ja ehkä minusta löytyy pieni sisäinen mies, kun nimenomaan alan helposti todistaa itselleni, että pystyn s-tana. Toisaalta, jos en muuten saa aloitettua, pitänee lyödä vetoa itsensä kanssa vaikka puolimaratoonista.Citrinella kirjoitti:
Joo aloitus on aina vaikein! En oikein osaa urheilla niin kuin ”normaalit ihmiset”, ja saattaa hujahtaa ääripäästä toiseen, jos ei ole tarkkana.
Ja ehkä minusta löytyy pieni sisäinen mies, kun nimenomaan alan helposti todistaa itselleni, että pystyn s-tana. Toisaalta, jos en muuten saa aloitettua, pitänee lyödä vetoa itsensä kanssa vaikka puolimaratoonista.Aloitus on kynnys, yksi pieni askel vain. Kaikille, kaikkialla, aina.
No on sussa sellaista äijäaggressiota, että en ihmettele, mutta toivottavasti nyt osaat ottaa rauhallisemman startin ja saat kestävämmän harrastuksen, toisenlaisen oppikokemuksen.randombypasser kirjoitti:
Aloitus on kynnys, yksi pieni askel vain. Kaikille, kaikkialla, aina.
No on sussa sellaista äijäaggressiota, että en ihmettele, mutta toivottavasti nyt osaat ottaa rauhallisemman startin ja saat kestävämmän harrastuksen, toisenlaisen oppikokemuksen.Ei se edellinenkään juoksukunto olisi mihinkään hävinnyt ellen olisi alkanut lisääntymään. Sitten on pahimmassa tapauksessa aika monta vuotta estynyt harrastamaan…. oikeastaan mitään. Sinänsä ihana lapsi, enkä tietenkään pois vaihtaisi tässä kohtaa (varsinkaan juoksukuntoon).
Citrinella kirjoitti:
Ei se edellinenkään juoksukunto olisi mihinkään hävinnyt ellen olisi alkanut lisääntymään. Sitten on pahimmassa tapauksessa aika monta vuotta estynyt harrastamaan…. oikeastaan mitään. Sinänsä ihana lapsi, enkä tietenkään pois vaihtaisi tässä kohtaa (varsinkaan juoksukuntoon).
Tule mukaan kurppatiimiimme! Siellä saat liikuntaa läpi kesän 😂
Tule mukaan kurppatiimiimme! Siellä saat liikuntaa läpi kesän 😂
Kurppatiimi? 🙄 Kesähaaremiako sinä suunnittelet? 😂 Taidan mielummin haaveilla sopivan personaltrainerin löytämisestä kuin kurppien ryhmäliikunnasta. 🙃
Citrinella kirjoitti:
Kurppatiimi? 🙄 Kesähaaremiako sinä suunnittelet? 😂 Taidan mielummin haaveilla sopivan personaltrainerin löytämisestä kuin kurppien ryhmäliikunnasta. 🙃
No on meillä puumatiimikin, se liikkuu villinä ilman kontrollia ennen kuin syksyllä. Niin kumpaan haluat? 😁
No on meillä puumatiimikin, se liikkuu villinä ilman kontrollia ennen kuin syksyllä. Niin kumpaan haluat? 😁
Niin, että siis kaksi kesähaaremia sinulla!?! Tosin luulis, että puumat pitää olla >60v alkaen, kun olet itse 5-kymppinen. Nyt täytyy todeta ettei ikä riitä, ei tule 5-kymppiäkään täyteen vielä tänä vuonna. P.s. Märskylle täyskielto!
Citrinella kirjoitti:
Niin, että siis kaksi kesähaaremia sinulla!?! Tosin luulis, että puumat pitää olla >60v alkaen, kun olet itse 5-kymppinen. Nyt täytyy todeta ettei ikä riitä, ei tule 5-kymppiäkään täyteen vielä tänä vuonna. P.s. Märskylle täyskielto!
Juu, onhan niillä kilometrejä takana, mutta ei kone ajamalla kulu vaan paskoilla öljyillä. No se siitä, tulee vaan taas aika rankka kesä, mutta tutkijoilla se on joskus tällaista...
Juu, onhan niillä kilometrejä takana, mutta ei kone ajamalla kulu vaan paskoilla öljyillä. No se siitä, tulee vaan taas aika rankka kesä, mutta tutkijoilla se on joskus tällaista...
Sitä pitää miettiä minkälaisilla öljyillä sitä lähtee konetta käyttämään. Ei se sen kummallisempaa ole. 🙃
Citrinella kirjoitti:
Sitä pitää miettiä minkälaisilla öljyillä sitä lähtee konetta käyttämään. Ei se sen kummallisempaa ole. 🙃
Se on totta. Siksipä meillä yleensä aloitetaan varovasti GT-linjalla, sisäänajetaan niin sanotusti. Kun alkaa venttiilit haukkomaan eli röpöttään, niin aletaan pukkaan suoraan Tequilaan kaasarin huulille, pitää vaan kattoa ettei se sitä sitruunaa imase, menee vielä paskaks koko mankeli tai ainakin syntyy helvetillinen meteli. Joskus on sitruuna karannu... Saatana, ihme että olen vielä hengissä, kuulo meni toisesta korvasta, mutta olihan sekin kokemus, huhhuh, harvemmin on öljyt pitkin hallia, mut sillon oli, oli jopa ulkopuolelta katto märkänä...
- Anonyymi
😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍
❤️ Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#17736485d
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞
Olen kesäkurppa. Ei löydy sun lintukirjasta. Mutta riippumatolta löytyy ja puutarhasta, jahka kesä suvaisee saapua tänne karuun kalseaan pohjolaan. Joudutetaan vähän sövelin.. 🎶🎵
https://youtu.be/m_SSr-tbY_MAaaah, riippumattokurppa, voi että! Toistaiseksi varmistamaton uusi kurppalaji, mutta satunnaishavaintoja on ympäri pohjoisen Euroopan, aivan upeaa! Saanko tulla kiikaroimaan ja kuvaamaan kesällä, pesintäkaudella? Saataisiin havainnot ehkä vahvistettua, lajimäärityskin etenisi.
Aaaah, riippumattokurppa, voi että! Toistaiseksi varmistamaton uusi kurppalaji, mutta satunnaishavaintoja on ympäri pohjoisen Euroopan, aivan upeaa! Saanko tulla kiikaroimaan ja kuvaamaan kesällä, pesintäkaudella? Saataisiin havainnot ehkä vahvistettua, lajimäärityskin etenisi.
Heh, kiikaroi pois jos sille tuntuu, kuvauslupaa ei kuitenkaan heru. Veikkaan että yksi kerta riittää nähdä. 😜
G-LoveR kirjoitti:
Heh, kiikaroi pois jos sille tuntuu, kuvauslupaa ei kuitenkaan heru. Veikkaan että yksi kerta riittää nähdä. 😜
No täytyy siis tyytyä kiikarointiin. Sopiiko nypätä pari höyhentä? Saadaan geneettinen puoli selvitettyä niistä, kaikki höyhenet käyvät, vaikka siivestä tai päälaelta? Samalla kun nyt olen paikalla kiikaroimassa...
No täytyy siis tyytyä kiikarointiin. Sopiiko nypätä pari höyhentä? Saadaan geneettinen puoli selvitettyä niistä, kaikki höyhenet käyvät, vaikka siivestä tai päälaelta? Samalla kun nyt olen paikalla kiikaroimassa...
Hmmmmm, öööm. Koska olen kipuherkkä, niin sulkia ei saa nyppiä. Jää jomottelemaan pitkäksi aikaa. Sitten on pesintä pilalla. 😩😊
G-LoveR kirjoitti:
Hmmmmm, öööm. Koska olen kipuherkkä, niin sulkia ei saa nyppiä. Jää jomottelemaan pitkäksi aikaa. Sitten on pesintä pilalla. 😩😊
Sopiiko, että nyppimisen sijaan leikkaan joitain höyheniä mukaani? Se ei satu ja jäljelle jäänyt tökö kyllä irtoaa omia aikojaan. Saadaan vain DNA-näytteet otettua ja lajinmääritys tehtyä.
Sopiiko, että nyppimisen sijaan leikkaan joitain höyheniä mukaani? Se ei satu ja jäljelle jäänyt tökö kyllä irtoaa omia aikojaan. Saadaan vain DNA-näytteet otettua ja lajinmääritys tehtyä.
No tuota. Tätä pitää miettiä. 😅
G-LoveR kirjoitti:
No tuota. Tätä pitää miettiä. 😅
No sitä sopii miettiä. Toki voi olla, että pesintäkaudella et edes huomaa kun tutkijamme leikkaa sinulta parit näytteet kun makoilet pesässäsi. Se voisi olla jopa paras tilanne. Emmekä ole rengastamassa yhtään kurppaa, se on aina melkoinen paini ja ääntä syntyy kuin lentokentällä...
No sitä sopii miettiä. Toki voi olla, että pesintäkaudella et edes huomaa kun tutkijamme leikkaa sinulta parit näytteet kun makoilet pesässäsi. Se voisi olla jopa paras tilanne. Emmekä ole rengastamassa yhtään kurppaa, se on aina melkoinen paini ja ääntä syntyy kuin lentokentällä...
Kannattaa sitten tehdä tuo toimenpide, kun olen sikeässä unessa, muuten huomaan ja nousee mekkala. 😄
G-LoveR kirjoitti:
Kannattaa sitten tehdä tuo toimenpide, kun olen sikeässä unessa, muuten huomaan ja nousee mekkala. 😄
No mutta, miksi? Pari höyhentä vain, ei rengastusta. 🤣
No mutta, miksi? Pari höyhentä vain, ei rengastusta. 🤣
Niitä höyheniä on varmasti vähän muutenkin, kun kesä koittaa. Näin talvella täytyy pitää tasaisemmin hiusta oops sulkaa päässä, ettei herneet jäädy. 😅
Mutta kesällä on hyvä olla vain töyhtön verran. Että tuulettuu hernekset.G-LoveR kirjoitti:
Niitä höyheniä on varmasti vähän muutenkin, kun kesä koittaa. Näin talvella täytyy pitää tasaisemmin hiusta oops sulkaa päässä, ettei herneet jäädy. 😅
Mutta kesällä on hyvä olla vain töyhtön verran. Että tuulettuu hernekset.Aina sitä jossain kohden kurppaa on höyheniä... Tuota nypittäväksi... Tai leikattavaksi... Tuota... Niin. On. Ei siitä sen enempää, tutkijoilla on keinonsa.
Aina sitä jossain kohden kurppaa on höyheniä... Tuota nypittäväksi... Tai leikattavaksi... Tuota... Niin. On. Ei siitä sen enempää, tutkijoilla on keinonsa.
No, jos pakko on nyppiä, niin jalkakarvoista siis sulista sitten. Niitä riittää kesät talvet. 😂
G-LoveR kirjoitti:
No, jos pakko on nyppiä, niin jalkakarvoista siis sulista sitten. Niitä riittää kesät talvet. 😂
Yleensä kurpilla on sileät sääret, mutta minulla ne on karvaiset. 😄
G-LoveR kirjoitti:
No hyvä, sieltä siis saamme leikattua DNA-näytteet. Emme nypi, kun kurppa on pyytänyt leikkaamista, niin säilyy sopu, se kuitenkin vihlaisee hieman jos edes raajoista nyppäsee, voi arvaamattomasti tulla siivestä poskelle...
No hyvä, sieltä siis saamme leikattua DNA-näytteet. Emme nypi, kun kurppa on pyytänyt leikkaamista, niin säilyy sopu, se kuitenkin vihlaisee hieman jos edes raajoista nyppäsee, voi arvaamattomasti tulla siivestä poskelle...
Tuosta polven alta sattuu vähiten, noin 5 cm alapuolelta. Siitä on tunto mennyt vähän. Siitä sitten. 👍
https://aijaa.com/X1ByWFG-LoveR kirjoitti:
Tuosta polven alta sattuu vähiten, noin 5 cm alapuolelta. Siitä on tunto mennyt vähän. Siitä sitten. 👍
https://aijaa.com/X1ByWFVoisitko kuitenkin laittaa kuvan omasta jalastasi, et hamsun jalasta? 🤣
Siis tyypillisesti otamme näytteen nivustaipeesta... Nyppäämällä... Mutta kuten on toivottu emme nyppää vaan leikkaamme näytteet, ettei kurpan pesintä häiriinny.randombypasser kirjoitti:
Voisitko kuitenkin laittaa kuvan omasta jalastasi, et hamsun jalasta? 🤣
Siis tyypillisesti otamme näytteen nivustaipeesta... Nyppäämällä... Mutta kuten on toivottu emme nyppää vaan leikkaamme näytteet, ettei kurpan pesintä häiriinny.Hahhhaa, hamsu on eri värinen. 🤣
Eeeiii perhana, sitten ei näytteitä tuu. Siitä ei nypitä mitään.G-LoveR kirjoitti:
Hahhhaa, hamsu on eri värinen. 🤣
Eeeiii perhana, sitten ei näytteitä tuu. Siitä ei nypitä mitään.Pahus, sitä tutkijatiimi vähän pelkäsikin, ei näytteitä... Harmillista 😜
Pahus, sitä tutkijatiimi vähän pelkäsikin, ei näytteitä... Harmillista 😜
Noin siinä voi käydä, kun havittelee näytteitä no mans land alueelta. 😂
G-LoveR kirjoitti:
Noin siinä voi käydä, kun havittelee näytteitä no mans land alueelta. 😂
Final frontier? Where no an has... 😂
Final frontier? Where no an has... 😂
No man's sky oli se. Ac/Dc, no man's land. Ja Ardis.
G-LoveR kirjoitti:
No man's sky oli se. Ac/Dc, no man's land. Ja Ardis.
Vai tarkoititko Shatnerin Williamia ja Star Trekkiä? 😅
G-LoveR kirjoitti:
Vai tarkoititko Shatnerin Williamia ja Star Trekkiä? 😅
Sitä, land where no man has... 😂
G-LoveR kirjoitti:
Where no man has gone before... 😄👍
Ihanaa, tiesin että ymmärrät tämän ❤️
- Anonyymi
Anuskirjoviuhka ruokavalioon kun ihmiset syö muutenkin ihku elävää ravintoa
https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009377781.html
vaikka illalla makkariin 🙄Ei nyt mennä matoihin, minulla on riitaa jopa omani kanssa, niin pysytään vain noissa siivekkäissä. Vaikka melkeinpä tuo matokin voitaisiin lukea siivekkäisiin...
- Anonyymi
Palstalla on vaan vaihdevuosikurppia.
Vaihdevuodet ovat ihan normaalia kurppien elämänkaaressa, ne eivät määritä lajia, vaan kaikilla kurppalajeilla on vaihdevuodet.
- Anonyymi
Ehdottomasti olen kinkykurppa. En perustele vastaustani 😁
Kinkykurppa?!?!?! Ooooooh, aivan uusi laji!!! Floridassa on nähty yhtä vierasta lajia, jolle on annettu työnimeksi spankykurppa, mutta kinkykurppa on ihan uusi... Saanko tulla pesimäkaudella kuvaamaan?
- Anonyymi
Kinkykurppa?!?!?! Ooooooh, aivan uusi laji!!! Floridassa on nähty yhtä vierasta lajia, jolle on annettu työnimeksi spankykurppa, mutta kinkykurppa on ihan uusi... Saanko tulla pesimäkaudella kuvaamaan?
Kuvaaminen tiukasti kielletty! Luottamuksellisuus jne nääs, ettei karkaa materiaali vääriin käsiin 😑
Olen kyllä asustellut hetken Floridassa, että joskus sieltä on jotain vaikutteita saanut 😂 Anonyymi kirjoitti:
Kuvaaminen tiukasti kielletty! Luottamuksellisuus jne nääs, ettei karkaa materiaali vääriin käsiin 😑
Olen kyllä asustellut hetken Floridassa, että joskus sieltä on jotain vaikutteita saanut 😂Hmmm, ovatko spankykurppa ja kinkykurppa siis muita kurppia läheisempää sukua... Saanko nyppäistä pari höyhenet? Saisimme geneettisen määrityksen kerralla kohdilleen. Tottakai, yhtään kurppaa ei kuvata luvatta, ei edes kiikaroida ilman lupaa, olemme ammattilaisia.
- Anonyymi
Hmmm, ovatko spankykurppa ja kinkykurppa siis muita kurppia läheisempää sukua... Saanko nyppäistä pari höyhenet? Saisimme geneettisen määrityksen kerralla kohdilleen. Tottakai, yhtään kurppaa ei kuvata luvatta, ei edes kiikaroida ilman lupaa, olemme ammattilaisia.
No nyppäise nyt, mutta silleen hellän napakasti ja vain yksi. Ei näitä höyheniä minne tahansa jaella 😑 Me kinkyt ollaan tarkkoja höyhenistämme 😁
Spanky ja kinky ovat kyllä läheistä sukua, eroavat lähinnä väritykseltään 😆 Anonyymi kirjoitti:
No nyppäise nyt, mutta silleen hellän napakasti ja vain yksi. Ei näitä höyheniä minne tahansa jaella 😑 Me kinkyt ollaan tarkkoja höyhenistämme 😁
Spanky ja kinky ovat kyllä läheistä sukua, eroavat lähinnä väritykseltään 😆Hmmm, upea mahdollisuus tieteelle, aivan uskomatonta, suostuvainen kinkykurppa! Huh, kyllä tulee vauhdikas pesintäkausi meille tutkijoille...
- Anonyymi
Hmmm, upea mahdollisuus tieteelle, aivan uskomatonta, suostuvainen kinkykurppa! Huh, kyllä tulee vauhdikas pesintäkausi meille tutkijoille...
Älä innostu liikaa, kinkykurpat ovat suostuvaisia vain oikusta ja silloin kun on masu täynnä 😏
Mutta vauhtia ei kyllä pesintäkaudesta tule puuttumaan, se on selvä. Kinkyt ovat siitä kiitollisia tutkittavia, että harvoin tulee mitään suvantovaiheita, helposti kertyy tutkimusmateriaalia 😁 Anonyymi kirjoitti:
Älä innostu liikaa, kinkykurpat ovat suostuvaisia vain oikusta ja silloin kun on masu täynnä 😏
Mutta vauhtia ei kyllä pesintäkaudesta tule puuttumaan, se on selvä. Kinkyt ovat siitä kiitollisia tutkittavia, että harvoin tulee mitään suvantovaiheita, helposti kertyy tutkimusmateriaalia 😁Tutkijan kannalta on käytännöllistä se, että kurpat ovat osittain kuin kotikissatkin. Toki kurpat ovat villieläimiä ja sinällään arvaamattomia, mutta harvemmin kuitenkaan alkavat kynsimään, vaan yleensä tyytyvät pakenemaan paikalta. Mutta se samankaltaisuus, kummatkin siis pitävät rapsutuksesta. Sillä saa mirriin asettumaan ja niin myös kurpan. Mirriä voi lähestyä hieman vauhdikkaamminkin, mutta kurppaa pitää lähestyä rauhalisesti, jotta sitä pääsee rapsuttamaan. Jos pääsee, se kehrää kuin mirrikin, jopa kovemmalla äänellä, saattaa jopa kiekaista toisinaan.
- Anonyymi
Tutkijan kannalta on käytännöllistä se, että kurpat ovat osittain kuin kotikissatkin. Toki kurpat ovat villieläimiä ja sinällään arvaamattomia, mutta harvemmin kuitenkaan alkavat kynsimään, vaan yleensä tyytyvät pakenemaan paikalta. Mutta se samankaltaisuus, kummatkin siis pitävät rapsutuksesta. Sillä saa mirriin asettumaan ja niin myös kurpan. Mirriä voi lähestyä hieman vauhdikkaamminkin, mutta kurppaa pitää lähestyä rauhalisesti, jotta sitä pääsee rapsuttamaan. Jos pääsee, se kehrää kuin mirrikin, jopa kovemmalla äänellä, saattaa jopa kiekaista toisinaan.
Ehdottomasti juuri noin. Kurppaa pitää lähestyä kunnioittavasti ja antaa kurpan tehdä perusteellinen tilannearvio siitä, kannattaako rapsutuksia ottaa vastaan. Kurppa tietää arvonsa ja osaa vaatia sen mukaista kohtelua. Jos kurppa jää, niin rapsuttelulla kurppa pysyy ja kehrää oikein tyytyväisenä pesäkolossaan 😊
Anonyymi kirjoitti:
Ehdottomasti juuri noin. Kurppaa pitää lähestyä kunnioittavasti ja antaa kurpan tehdä perusteellinen tilannearvio siitä, kannattaako rapsutuksia ottaa vastaan. Kurppa tietää arvonsa ja osaa vaatia sen mukaista kohtelua. Jos kurppa jää, niin rapsuttelulla kurppa pysyy ja kehrää oikein tyytyväisenä pesäkolossaan 😊
Tutkijan kannalta, onneksi, rantakivellä lötkättelevä kurppa on yleensä kohtalaisen perso myös rapsutuksille, joten lähestyminen on helpohkoa. Tietenkin se edelleen edellyttää hienovaraisuutta ja kärsivällisyyttä, aivan kuten pariutumisyrityksissäkin, mutta juuri auringossa pehmitetty kurppa on otollisimmillaan. Ja siksi meillä tutkijoilla on kesällä kova kiire, pesintäkausi on lyhyt ja kiivas, melkoista ryskettä ja rytinää, kiljahtelut vain puskista raikaavat...
- Anonyymi
Tutkijan kannalta, onneksi, rantakivellä lötkättelevä kurppa on yleensä kohtalaisen perso myös rapsutuksille, joten lähestyminen on helpohkoa. Tietenkin se edelleen edellyttää hienovaraisuutta ja kärsivällisyyttä, aivan kuten pariutumisyrityksissäkin, mutta juuri auringossa pehmitetty kurppa on otollisimmillaan. Ja siksi meillä tutkijoilla on kesällä kova kiire, pesintäkausi on lyhyt ja kiivas, melkoista ryskettä ja rytinää, kiljahtelut vain puskista raikaavat...
Kesäkausi on ehdottomasti oivallista aikaa bongata rapsutusta kaipaavia kurppia. Aurinko ja lämpö saa kurpat hövelille tuulelle, jolloin rapsuttleuyrityksiä on tarjolla talvikautta runsaammin ja lähestyminen on helpompaa. Kannattaa siis kerätä nyt kunnolla energiaa, jotta jaksat tutkijana kiitää puskasta puskaan, ettei mene rapsuttelutilaisuuksia ohi suun 😁
Anonyymi kirjoitti:
Kesäkausi on ehdottomasti oivallista aikaa bongata rapsutusta kaipaavia kurppia. Aurinko ja lämpö saa kurpat hövelille tuulelle, jolloin rapsuttleuyrityksiä on tarjolla talvikautta runsaammin ja lähestyminen on helpompaa. Kannattaa siis kerätä nyt kunnolla energiaa, jotta jaksat tutkijana kiitää puskasta puskaan, ettei mene rapsuttelutilaisuuksia ohi suun 😁
Tässä on painettu treeniä aika kiivaasti, pitkiä lenkkejä, intervallitreeniä, tiukkoja pyrähdyksiä ja sitten rapsutusliikkeitä, hitaasti kymmenen askelta taakse ja taas juoksuun. Huomaan, että hartiaseudun lihakset todella ovat kaivanneet treeniä, alkaa jo puolivälissä 20km intervallitreeniä hartiat väsähtämään. Mutta onhan tässä vielä muutama kuukausi aikaa 😂
- Anonyymi
Tässä on painettu treeniä aika kiivaasti, pitkiä lenkkejä, intervallitreeniä, tiukkoja pyrähdyksiä ja sitten rapsutusliikkeitä, hitaasti kymmenen askelta taakse ja taas juoksuun. Huomaan, että hartiaseudun lihakset todella ovat kaivanneet treeniä, alkaa jo puolivälissä 20km intervallitreeniä hartiat väsähtämään. Mutta onhan tässä vielä muutama kuukausi aikaa 😂
Joo muutama armollinen kuukausi on aikaa kurpillakin treenata itsensä rapsuttelukuntoon 😂 Ja onneksi rapsuttelu onnistuu, vaikkei ihan maratonikunnossa olisikaan. Kinkykurpat ovat tässä suhteessa hyvin avarakatseisia, kunhan rapsuttelijan asenne on kunnossa 😊
Anonyymi kirjoitti:
Joo muutama armollinen kuukausi on aikaa kurpillakin treenata itsensä rapsuttelukuntoon 😂 Ja onneksi rapsuttelu onnistuu, vaikkei ihan maratonikunnossa olisikaan. Kinkykurpat ovat tässä suhteessa hyvin avarakatseisia, kunhan rapsuttelijan asenne on kunnossa 😊
Siksipä tässä treenataan, että olisi asenne, lähestyminen ja myös vetäytyminen kehräävän kurpan läheltä kohdillaan. Se vaatii suurta herkkyyttä ja tilannetajua, niin on hyvä että edes lihakset ovat kunnossa kevään kynnyksellä ja peliliikkeet on nakutettu lihasmuistiin 😂
- Anonyymi
Siksipä tässä treenataan, että olisi asenne, lähestyminen ja myös vetäytyminen kehräävän kurpan läheltä kohdillaan. Se vaatii suurta herkkyyttä ja tilannetajua, niin on hyvä että edes lihakset ovat kunnossa kevään kynnyksellä ja peliliikkeet on nakutettu lihasmuistiin 😂
Kyllä tuolla asenteella ja vaivannäöllä löytyy takuulla kurppia rapsuteltavaksi 😁 Kehotan kuitenkin välttämään monen kurpan rapsuttelus samanaikaisesti. Ovat kovin reviiritietoisia niin saattaa tulla kurppakahakka 😱
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tuolla asenteella ja vaivannäöllä löytyy takuulla kurppia rapsuteltavaksi 😁 Kehotan kuitenkin välttämään monen kurpan rapsuttelus samanaikaisesti. Ovat kovin reviiritietoisia niin saattaa tulla kurppakahakka 😱
Tutkijahan minä vain olen, työtä tämä on, vaikka huviltavoi kuulostaakin. Kyllä tässä ihan määrätietoisesti pyrkimys on rapsuttaa eri lajien kurppia läpi kesän, niin saadaan tolkkua lajeihin, ainakin luultavasti. Se vaan on hankalaa, kun Suomen hiekkarannoille tulee kurppia pilvin pimein kesäksi, mutta kaikki eivät pesikään, vaan vain piipahtavat köllöttelemässä hetken.
Jep, se on jo opittu, että kun rapsutellaan, rapsutellaan vain yhtä kurppaa kerrallaan. Se on se pitkä nokka aika pirullisen terävä, jos virheitä tekee..😂
- Anonyymi
Olen varmaakin sitten wannabekurppa. En ole koskaan kuullut tuota kurppa määritelmää IRL ja toisaalta olen haaveillut tuosta vaihdevuosikurpan statuksesta jo alle parikymppisenä.
Semmoista lajia ei ole, arvaisin että saatat olla lajiltasi rantakurppa. Toki vasta kesällä sen voi todentaa, kurpat ovat hieman haastavia määriteltäviä, etenkin pesintäkauden ulkopuolella.
- Anonyymi
Semmoista lajia ei ole, arvaisin että saatat olla lajiltasi rantakurppa. Toki vasta kesällä sen voi todentaa, kurpat ovat hieman haastavia määriteltäviä, etenkin pesintäkauden ulkopuolella.
No hyi hitto. Rannat eivät kuulu elinpiiriini. Uida voin, mutta muuten en rannoila aikaani vietä. Oikeastaan ranta on se vihonviimeinen paikka, josta mut löytäisi.
Anonyymi kirjoitti:
No hyi hitto. Rannat eivät kuulu elinpiiriini. Uida voin, mutta muuten en rannoila aikaani vietä. Oikeastaan ranta on se vihonviimeinen paikka, josta mut löytäisi.
Terdekurppa? Voisiko olla... Suomessa?
- Anonyymi
Terdekurppa? Voisiko olla... Suomessa?
Jaa-a. Pahasti elinpiiristään eksinyt sellainen sitten. Käynyt terdellä viimeksi vähintään 10 vuotta sitten. Jos ei omaa terdeä lasketa, josta tulee käveltyä läpi joka aamu ja ilta. Aikaa siinäkään ei tule vietettyä. Pitäis rempata parempi oleskelutila.
Anonyymi kirjoitti:
Jaa-a. Pahasti elinpiiristään eksinyt sellainen sitten. Käynyt terdellä viimeksi vähintään 10 vuotta sitten. Jos ei omaa terdeä lasketa, josta tulee käveltyä läpi joka aamu ja ilta. Aikaa siinäkään ei tule vietettyä. Pitäis rempata parempi oleskelutila.
Hmmm, ennalta määrittelemätön kurppalaji. Ei todennettasti ole rantakurppa, ei myöskään terdekuppa. Havainto tehty pesintäkauden ulkopuolella, seurantaa koitetaan jatkaa pesintäkaudelle saakka, jolloin tuore höyhenpuku vahvistanee lajinmäärityksen. Mikäli mahdollista, koitetaan saada höyhennäyte ja mahdollisesti soidinkutsusta ääninauhoite.
- Anonyymi
Hmmm, ennalta määrittelemätön kurppalaji. Ei todennettasti ole rantakurppa, ei myöskään terdekuppa. Havainto tehty pesintäkauden ulkopuolella, seurantaa koitetaan jatkaa pesintäkaudelle saakka, jolloin tuore höyhenpuku vahvistanee lajinmäärityksen. Mikäli mahdollista, koitetaan saada höyhennäyte ja mahdollisesti soidinkutsusta ääninauhoite.
Varmaan jonkilainen hybridi, jolla on useiden lajien piirteitä.
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan jonkilainen hybridi, jolla on useiden lajien piirteitä.
Njet, tiede on tarkkaa, ei mitään arpomista. Siksikin otammekin höyhennäytteen, jos mahdollista. Sillä asiat selviävät, vaikka kurppa saattaakin vähän riehaantua kun sen nappaa kainaloon ja koittaa nyppästä parit höyhenet irti. Ei tässä kuitenkaan yhtään kurppaa olla rengastamassa, siitähän se meteli vasta syntyykin...
- Anonyymi
Njet, tiede on tarkkaa, ei mitään arpomista. Siksikin otammekin höyhennäytteen, jos mahdollista. Sillä asiat selviävät, vaikka kurppa saattaakin vähän riehaantua kun sen nappaa kainaloon ja koittaa nyppästä parit höyhenet irti. Ei tässä kuitenkaan yhtään kurppaa olla rengastamassa, siitähän se meteli vasta syntyykin...
Ei ole. Eri lintulajit risteytyvät usein keskenään ja alkuperäisten lajien määrittäminen on usein hankalaa pelkän ulkoasun ja käytöksen perusteella.
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole. Eri lintulajit risteytyvät usein keskenään ja alkuperäisten lajien määrittäminen on usein hankalaa pelkän ulkoasun ja käytöksen perusteella.
Siksi haluammekin ne höyhennäytteet. Käytös voi olla muilta paikallisilta kurpilta opittua, kuten jopa ulkoasukin, niin vain näytteet ottamalla saamme varmuuden kurpan lajista. Suomessa ei kuitenkaan tyypillisesti pesi kovinkaan monia kurppalajeja, mutta ilmaston lämepenemisen johdosta hidasta leviämistä on alkanut tapahtumaan. Tutkimus on tärkeää etenkin ilmastonmuutoksen seuraamiseksi, mutta myös paikallisen kurppapopulaation suojelemiseksi. Kun uhkat tunnistaa ajoissa, on paremmat mahdollisuudet torjua niitä.
- Anonyymi
Olen valokuvakurppa - eli siis kurppa, joka harrastaa itse valokuvausta. Saatanpa bongata jonkun lintubongarin, ja ottaa heistä kuvan.
Kirjautumaton palstalutkaAasialainen nikonkurppa, harvinaisuus Pohjolassa, OMG!!! Miten sellainen voi olla täällä talvella? Viimeksi sellainen on havaittu pesintäkaudella Hangossa 1987...
- Anonyymi
Aasialainen nikonkurppa, harvinaisuus Pohjolassa, OMG!!! Miten sellainen voi olla täällä talvella? Viimeksi sellainen on havaittu pesintäkaudella Hangossa 1987...
Hangon tapaukset olivat varmaan vanhempani, koska kuoriuduin heti seuraavana vuonna eli -88. :)
Kirjautumaton palstalutka Anonyymi kirjoitti:
Hangon tapaukset olivat varmaan vanhempani, koska kuoriuduin heti seuraavana vuonna eli -88. :)
Kirjautumaton palstalutkaOooo, mikä ihana sattuma, on saatu havainto nikonkurpasta ja ilmeisesti jopa pesintä oli onnistunut Suomessa. Hämmästyttävää, olen aivan liekeissä, tästä pitää tehdä artikkeli Birdlifelle viipymättä! 😁
- Anonyymi
🦃+🐄 = ?
- Anonyymi
Lehtokurppa olisin, sellaisen bongasimme, kun kesällä juhannuksena ajelimme kauniissa maaseutumaisemassa ja pienen pellon laidan metsikössä lensi lehtokurppa eli lehdossa lenteli ja asusteli kurrpa lepän oksalla nokka ojossa alkoi päästelemään juhannus yön huilumusiikkia.
Se on kaunista konserttia, mitä kurpalta kesäyössä tulee. Mökkini vastaisella peltoaukealla tavallisesti asaustelee ainakin yksi kurppa, siellä pellon takana, kosteikon reunassa...
Olen aitopalstakurppa. Laji, joka ei esiinny sinkkupalstan ulkopuolella siis IRL. Tämän lajin olemassaolosta tosin kiistellään, koska lajille ei ole ominaista pesiytyminen johtuen virtuaalisen ympäristön aiheuttamista haasteista lisääntymisessä. Tästä syystä laji ei ole elinvoimainen oman elinympäristönsä (S24 sinkut) ulkopuolella ja lajin määritystä onkin pidetty varsin kyseenalaisena. Yksi mahdollinen hypoteesi on, että kyseessä olisi epigeneettinen muunnos toisesta kurppalajista haastavien ympäristövaikutusten seurauksena.
Koska lajinmääritys on palstan ulkopuolella varsin epävarma, lajintunnistus on varsin spekulatiivinen. Jopa hypoteesejä erinäisten varpuslajien mahdollisuudesta palstakurpan taustalla on esitetty tiedeyhteisössä. Eri kurppalajeista on löydettävissä kuitenkin erinäisiä piirteitä. Lajit on pääasiassa vielä varsin huonosti tunnettuja ja lajinmääritys on jokseenkin epäselvää. Mahdollisista lajeista on kuitenkin ehdotettu seuraavien risteymiä: mammakurppa, tiedekurppa, halikurppa, ujokurppa ja villikurppa.Hmmm, hitto että tulee olemaan paljon töitä ensikesän kurppaprojektissa... Saakutti, alkaa melkein syljettämään... Mammakurppahan on useimpien risteymien taustalla jossain roolissa, niin siitä kai on lähdettävä. Saakeli että tuli tähänkin projektiin lupauduttua...
Hmmm, hitto että tulee olemaan paljon töitä ensikesän kurppaprojektissa... Saakutti, alkaa melkein syljettämään... Mammakurppahan on useimpien risteymien taustalla jossain roolissa, niin siitä kai on lähdettävä. Saakeli että tuli tähänkin projektiin lupauduttua...
Ei tutkimusta tehdä sylkien, vaan intohimosta ja innostuksesta. Tutkijana voin vakuuttaa, että tulos jää kehnoksi jos sisäistä paloa ja luovuutta ei löydy hommaan. Silloin kannattaa mielummin mennä töihin, vaikka rutiinihommiin teollisuuteen. ☝️
Citrinella kirjoitti:
Ei tutkimusta tehdä sylkien, vaan intohimosta ja innostuksesta. Tutkijana voin vakuuttaa, että tulos jää kehnoksi jos sisäistä paloa ja luovuutta ei löydy hommaan. Silloin kannattaa mielummin mennä töihin, vaikka rutiinihommiin teollisuuteen. ☝️
No ei, tähän lähdin, niin tottakai tämä tehdään sydämellä ja sykkeellä, kovalla sykkeellä tehdäänkin, on kesä aika eikä sitä ole paljon jäljellä. Vielä on kesää jäljellä... Pthyi, ei ole!
Todellakin painamme, pitkää päivää koko porukan voimin, riuhdotaan kurppaa toisensa jälkeen tutkimuspöydällä. Saakeli.
Ja vapaaviikonloppuinakin menemme vain Mummotunneliin tarkkailemaan käytöstä, vaikka ainahan sielläkin tulee lopulta tutkittua ja ronkittua, eipä sitä tutkija karvoistaan pääse. Joskus jopa saamme jonkun harvinaisemman kurpan taltutettua mukaamme tutkimusasemalla, niin saadaan otettua kunnon näytteetkin, vaikka on sekin hitonmoinen paini, ei sitä tässä iässä enää jaksa, vaan nuo assarit kyllä jaksaa, onneksi, parikymppiset, eivät vielä tiedä kurpista paljon mitään...randombypasser kirjoitti:
No ei, tähän lähdin, niin tottakai tämä tehdään sydämellä ja sykkeellä, kovalla sykkeellä tehdäänkin, on kesä aika eikä sitä ole paljon jäljellä. Vielä on kesää jäljellä... Pthyi, ei ole!
Todellakin painamme, pitkää päivää koko porukan voimin, riuhdotaan kurppaa toisensa jälkeen tutkimuspöydällä. Saakeli.
Ja vapaaviikonloppuinakin menemme vain Mummotunneliin tarkkailemaan käytöstä, vaikka ainahan sielläkin tulee lopulta tutkittua ja ronkittua, eipä sitä tutkija karvoistaan pääse. Joskus jopa saamme jonkun harvinaisemman kurpan taltutettua mukaamme tutkimusasemalla, niin saadaan otettua kunnon näytteetkin, vaikka on sekin hitonmoinen paini, ei sitä tässä iässä enää jaksa, vaan nuo assarit kyllä jaksaa, onneksi, parikymppiset, eivät vielä tiedä kurpista paljon mitään...Ne abiristeilyn pojatko sulla on assareina? Pelottavaa!!!
Taidan karttaa koko mummotunnelin korttelia tai pari kilsaa kauempaa, ettei joudu vahingossa saaliiksi. 😳
Joskus nuorenpana olin mummotunnelissa, tai oikeammin gasellissa. Katsoin, että onpa pitkä (ainakin 195cm) nuorimies, joka näyttää jotenkin tutulle. Mietin ja mietin kuka hitto tuo on ja keksin. Se oli vanhojen valmennettavien kaveri naapuriseurasta. Pojat 17v iski ihan sujuvasti päälle 35v tätiä. 😳 Miten lie päässyt sinne sisään… Poika huomasi minut sivusilmällä ja 26v auktoriteetillä näytin pahaa silmää. Tajusi mennä vähän kauemmaksi puuhailemaan. Ei kyllä viime kesänä kun mummotunnelissa kerran olin porukka mitään parikymppistä ollut vaan 30-50v. Toisin olin sen verran vauhdissa oman porukan kanssa, etten kovin paljon muita kerennyt katselemaan.Citrinella kirjoitti:
Ne abiristeilyn pojatko sulla on assareina? Pelottavaa!!!
Taidan karttaa koko mummotunnelin korttelia tai pari kilsaa kauempaa, ettei joudu vahingossa saaliiksi. 😳
Joskus nuorenpana olin mummotunnelissa, tai oikeammin gasellissa. Katsoin, että onpa pitkä (ainakin 195cm) nuorimies, joka näyttää jotenkin tutulle. Mietin ja mietin kuka hitto tuo on ja keksin. Se oli vanhojen valmennettavien kaveri naapuriseurasta. Pojat 17v iski ihan sujuvasti päälle 35v tätiä. 😳 Miten lie päässyt sinne sisään… Poika huomasi minut sivusilmällä ja 26v auktoriteetillä näytin pahaa silmää. Tajusi mennä vähän kauemmaksi puuhailemaan. Ei kyllä viime kesänä kun mummotunnelissa kerran olin porukka mitään parikymppistä ollut vaan 30-50v. Toisin olin sen verran vauhdissa oman porukan kanssa, etten kovin paljon muita kerennyt katselemaan.Ei ne pojat, ne meni takas kouluun. Mulla on Mäksän uimaporukka, kolmannen vuoden jäbät, niillä kunto kestää kurppajahtia yhden kesän verran. Tai no, katotaan nyt, onhan ne kovia uimaan, mutta on toi kurppien käsittely hiukan rankempaa, pitää olla tarkkana ettei junnut lakoa, vaikka kaikki täysikäisiä ovatkin.
Olen kyllä luottavainen, on ne niin motivoituneita ja kovakuntoisia, mutta tää on kuin sotaa, ikinä ei tiedä kellä alkaa rattaat klappaamaan kun tulee suoraa tulta. Se vaan on niin rankkaa ja rasvaista menoa, että ei sitä joka jätkä kestä, kurppien keskitys panee kovemmankin pojan hiljaikseksi... Vetää ittenikin hiljaiseksi aina vaan, vaikka olen niitä jo useamman kokenut, kyllä se on tosipaikka, siinä pallit punnitaan...randombypasser kirjoitti:
Ei ne pojat, ne meni takas kouluun. Mulla on Mäksän uimaporukka, kolmannen vuoden jäbät, niillä kunto kestää kurppajahtia yhden kesän verran. Tai no, katotaan nyt, onhan ne kovia uimaan, mutta on toi kurppien käsittely hiukan rankempaa, pitää olla tarkkana ettei junnut lakoa, vaikka kaikki täysikäisiä ovatkin.
Olen kyllä luottavainen, on ne niin motivoituneita ja kovakuntoisia, mutta tää on kuin sotaa, ikinä ei tiedä kellä alkaa rattaat klappaamaan kun tulee suoraa tulta. Se vaan on niin rankkaa ja rasvaista menoa, että ei sitä joka jätkä kestä, kurppien keskitys panee kovemmankin pojan hiljaikseksi... Vetää ittenikin hiljaiseksi aina vaan, vaikka olen niitä jo useamman kokenut, kyllä se on tosipaikka, siinä pallit punnitaan...Apua….
Citrinella kirjoitti:
Apua….
Saat tietty kaiken avun, mitä antaa voidaan, minä ja Mäksän junnut 😂
Saat tietty kaiken avun, mitä antaa voidaan, minä ja Mäksän junnut 😂
Joo, en harrasta Märskyläisiä riippumatta onko laji uinti vai keihänheitto vai tasajalkahyppely! Tämän kurpan sakkoliha menee selkeästi kahdeksankymmentäluvun puolella. Korostan sanaa SELKEÄSTI. Tässä asiassa ei löydy joustoa!
Valitettavasti, tai onneksi, noita vähäpukeisia urheilijamiehiä on tullut tarpeeksi nähtyä nuorena. Ei iske, sorry. Yhtään en muuten ole kokeillut, en edes nuorena. Keskimäärin on kyllä sellaista suharia, että välillä sama sp-tauti oli puolella maajoukuetta SM-bileiden jälkeen kuulemma. Itse en ollut joukuessa enkä bileissä. 😂 Kiltti tyttö ja p*ska urheilija.. Vain yksi ammattivalmentaja on kelvannut ja sekin ei Märskystä vaan aika paljon kauempaa ja hänkin itse 4v vanhempi.Citrinella kirjoitti:
Joo, en harrasta Märskyläisiä riippumatta onko laji uinti vai keihänheitto vai tasajalkahyppely! Tämän kurpan sakkoliha menee selkeästi kahdeksankymmentäluvun puolella. Korostan sanaa SELKEÄSTI. Tässä asiassa ei löydy joustoa!
Valitettavasti, tai onneksi, noita vähäpukeisia urheilijamiehiä on tullut tarpeeksi nähtyä nuorena. Ei iske, sorry. Yhtään en muuten ole kokeillut, en edes nuorena. Keskimäärin on kyllä sellaista suharia, että välillä sama sp-tauti oli puolella maajoukuetta SM-bileiden jälkeen kuulemma. Itse en ollut joukuessa enkä bileissä. 😂 Kiltti tyttö ja p*ska urheilija.. Vain yksi ammattivalmentaja on kelvannut ja sekin ei Märskystä vaan aika paljon kauempaa ja hänkin itse 4v vanhempi.No vähän piti härnätä, pahoitteluni, tiesin kyllä vastauksen ennalta 😂
No vähän piti härnätä, pahoitteluni, tiesin kyllä vastauksen ennalta 😂
Joo huomasin…
Citrinella kirjoitti:
Joo huomasin…
Tietenkin huomasit, en muuten olisi kiusannutkaan. Kiitos että leikit mukana, muuten olisi tullut tylsää 😉
Tietenkin huomasit, en muuten olisi kiusannutkaan. Kiitos että leikit mukana, muuten olisi tullut tylsää 😉
Joo leikinhän minä, mutta ikärajoissa olen ehdoton! Vain keski-ikäisistä ylöspäin sopii eikä kiitos eläkeläisiä myöskään, eikä urheilujoukkueita kiitos myöskään!
Citrinella kirjoitti:
Joo leikinhän minä, mutta ikärajoissa olen ehdoton! Vain keski-ikäisistä ylöspäin sopii eikä kiitos eläkeläisiä myöskään, eikä urheilujoukkueita kiitos myöskään!
Pöh. Ikärajat kyllä, mutta muuten pitää olla joustoa tajunnanvirrassa, kaikkea ei tarvitse nauttia kuin öylättiä kirkossa. Tai no hitto, mikäs minä olen sitä sanomaan, kukin nauttii öylättinsä miten tykkää eli vedänpä sanani takaisin.
- Anonyymi
Pöh. Ikärajat kyllä, mutta muuten pitää olla joustoa tajunnanvirrassa, kaikkea ei tarvitse nauttia kuin öylättiä kirkossa. Tai no hitto, mikäs minä olen sitä sanomaan, kukin nauttii öylättinsä miten tykkää eli vedänpä sanani takaisin.
Miten te jaksatte kälkättää näitä aivottomia juttuja tunnista ja illasta toiseen ?
Anonyymi kirjoitti:
Miten te jaksatte kälkättää näitä aivottomia juttuja tunnista ja illasta toiseen ?
Noo... Niin, en tiiä. Lataa joku parempi juttu tiskiin? Irtooko? Tullaan sit käkättään sitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turinatiimihän ei oo tunnettu laadusta vaan määrästä.
Kaikkeen ei taivu, sorry. Ei edes huumorissa.
Nyt pitää mennä nukkumaan, että jaksaa huomenna. Pitää ruveta laittaa klo 22 nukkumaanmeno herätys, että saa mentyä aikaisemmin unille.Citrinella kirjoitti:
Kaikkeen ei taivu, sorry. Ei edes huumorissa.
Nyt pitää mennä nukkumaan, että jaksaa huomenna. Pitää ruveta laittaa klo 22 nukkumaanmeno herätys, että saa mentyä aikaisemmin unille.Hyvät yöt!
Ja sama souvi se on täällä edessä tai menee ihan apinatarhaksi koko homma.- Anonyymi
Hyvät yöt!
Ja sama souvi se on täällä edessä tai menee ihan apinatarhaksi koko homma.Öitä Mr. Turina:)))
No mähän olen lehtoihin kusija-kurppa.
Nimitys vissiin tulee alaviistosta takaapäin kuvausta hakiessa 🤔
Pieksin kuvaajan pahoin, muuten mua nimitettäisiin lehtoihin kusijalerpaks...
Eli olen vahvatahtoinen kurppalaji.. 😁randombypasser kirjoitti:
No eihän se ole pahakaan, kaffemukiinkusijakurppahan se vasta vihattu on 😂
No huhhuh....kahvimukieikuseenriittäisikään. 😁
Disseisback kirjoitti:
No huhhuh....kahvimukieikuseenriittäisikään. 😁
Tarttee olla vähän isompi aamukahvikaukalo 😂
Saattaisi just riittää... Tarttee kokeilla 😯😁
Soikkoon vois koittaa tehdä vähän "kasia" pikkuroiskeilla. 😄
- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Disseisback Bässeis dick :):)
Disseisback kirjoitti:
Sehän se olis kivaa, tehdän soikkoon aamukahvin vaahtoon kahdeksikkoa. Vaan kukahan sen sumpin sitten joisi, saattaisi jäädä itteltä tekemättä 🤣
- Anonyymi
Kurppa on mielestäni hoikka yksilö naisen ja mummelin välimaastossa, siis vaihdevuosiensa kurimuksessa. Rumapainoinen ei voi olla kurppa, sellainen on esim. möhköfantti tai sotanorsu. En ole edellä mainittuihin koskaan paneutunut sen syvemmin. Minä tarkastelen ilolla asfalttikukkia, heitä on jo alkanut putkahtelemaan taas:
https://www.youtube.com/watch?v=0LXW__fBVNw
'Asfalttikukka, Ture Ara ja Suomi Jazz-orkesteri v.1929'- Anonyymi
'hoikka' piti olla 'hoikka ja ryppyinen'.
- Anonyymi
No mikä lienee ... puutarhakurppa, kotikurppa, tietokonekurppa, taidekurppa, urbaanikurppa, rentokurppa, huonohuumorikurppa, ikuinenkakarakurppa ... enpä osaa sanoa
Nuo muut eivät ole tunnettuja kurppalajeja, mutta puutarhakurppa on. Se tosiaan viihtyy pihapiirissä ja eksyy usein myös sisätiloihin lötköttelemään.
- Anonyymi
Nuo muut eivät ole tunnettuja kurppalajeja, mutta puutarhakurppa on. Se tosiaan viihtyy pihapiirissä ja eksyy usein myös sisätiloihin lötköttelemään.
No sitten laji on määritetty väärin tuossakin kohtaa. Ei sovi kuvaukseen.
Anonyymi kirjoitti:
No sitten laji on määritetty väärin tuossakin kohtaa. Ei sovi kuvaukseen.
Siksipä tätä tutkimusta tehdään, kun lähellekään kaikkia kurppalajeja ei vielä tunneta. Ulkoasunsa ovat niin yhteneviä, loppujen lopuksi, että silmämääräisesti ei pysty varmuudella eri lajeja erottamaan kuin kokeneimmat kurpanbongaajat. Ja välillä hekin erehtyvät.
- Anonyymi
Empiiristen todisteiden mukaan myös näyttääliiannuoreltakurpaksikurppa sopisi lajimääritelmäksi. Tosin tuon kurppalajin lajinmäärintys on hyvin kyseenalainen. Kyseisen kurppalajin kurpat kun saattavat elää oikeastaan missä tahansa elinympäristössä ja niiden elintavatkin ovat hyvin vaihtelevat. Kyseessä saattaakin olla jonkinlainen geneettinen mutaatio tuikitavallisten kurppalajien sisällä.
Anonyymi kirjoitti:
Empiiristen todisteiden mukaan myös näyttääliiannuoreltakurpaksikurppa sopisi lajimääritelmäksi. Tosin tuon kurppalajin lajinmäärintys on hyvin kyseenalainen. Kyseisen kurppalajin kurpat kun saattavat elää oikeastaan missä tahansa elinympäristössä ja niiden elintavatkin ovat hyvin vaihtelevat. Kyseessä saattaakin olla jonkinlainen geneettinen mutaatio tuikitavallisten kurppalajien sisällä.
Kräääh, taas uusi laji, näyttääliiannuoreltakurpaksikurppa. Ei taida tämä yksi kesä riittää tutkimukselle, nyt on pakko laittaa anomus määrärahojen lisäämisestä, herttileijaa. Tästä taitaa tulla elämäntyöni, kurppalajien kirjaaminen ja tutkimus. Varmaan on parasta ottaa heti alusta alkaen mukaan kurppalajien elinympäristöjen suojeleminen, sellainen kun on nyt muotia, varmasti määrärahoja tulee kuin lottovoittajalle.
- Anonyymi
Kräääh, taas uusi laji, näyttääliiannuoreltakurpaksikurppa. Ei taida tämä yksi kesä riittää tutkimukselle, nyt on pakko laittaa anomus määrärahojen lisäämisestä, herttileijaa. Tästä taitaa tulla elämäntyöni, kurppalajien kirjaaminen ja tutkimus. Varmaan on parasta ottaa heti alusta alkaen mukaan kurppalajien elinympäristöjen suojeleminen, sellainen kun on nyt muotia, varmasti määrärahoja tulee kuin lottovoittajalle.
Joo, tuon lajin määrittämistä vaikeuttaa entisestään se, että useat kurppayksilöt näyttävät niin kovin erilaisilta aina ajankohdasta riippuen.
Anonyymi kirjoitti:
Joo, tuon lajin määrittämistä vaikeuttaa entisestään se, että useat kurppayksilöt näyttävät niin kovin erilaisilta aina ajankohdasta riippuen.
Heh heh! 😂Mitä meinaatko, että baarikurppa, joka tunnetaan myös bilekurppana, poikkeaa heräsinjustkurpasta tai mamma-arkikurpasta?
- Anonyymi
Citrinella kirjoitti:
Heh heh! 😂Mitä meinaatko, että baarikurppa, joka tunnetaan myös bilekurppana, poikkeaa heräsinjustkurpasta tai mamma-arkikurpasta?
Tuo on yksi mahdollisuus. Myös moni muu asia vaikuttaa kummasti tuohon ilmiasuun. Ihan vaikka vaan hyvä tai huono päivä voi tehdä yllättävän suuren vaikutuksen.
- Anonyymi
Citrinella kirjoitti:
On nimittäin todettu myös päinvastainen ilmiö, eli näyttääkurpaltamuttaeiolekaankurppavaantipunen.
Citrinella kirjoitti:
Baarikurppa 🤣
Tää alkaa elämään jo ihan omaa elämäänsä tämä ketju 😁randombypasser kirjoitti:
Baarikurppa 🤣
Tää alkaa elämään jo ihan omaa elämäänsä tämä ketju 😁Ajattelin ensi viikonloppuna kokeilla miltä tuntuu ilmentää baarikurpan ulkoasua, tosin vain sellaista maltillista juhliihyvästäsyystä-vähänvilli-baarikurppaa. Asuun kuuluu kasvomaalaus, luultavasti hame, saappaat ja mahdollisesti v-aukkoinen paita. Siis ihan epigeneettinen ja ohimenevä muutos on kyseessä. 😂🤣😉
Se varsinainen baarikurppa, sen pysyvämpi ilmenemismuoto, jonka alalaji on pubiruusu-baarikurppa ei ole suunnitelmissa. 🙃Citrinella kirjoitti:
Ajattelin ensi viikonloppuna kokeilla miltä tuntuu ilmentää baarikurpan ulkoasua, tosin vain sellaista maltillista juhliihyvästäsyystä-vähänvilli-baarikurppaa. Asuun kuuluu kasvomaalaus, luultavasti hame, saappaat ja mahdollisesti v-aukkoinen paita. Siis ihan epigeneettinen ja ohimenevä muutos on kyseessä. 😂🤣😉
Se varsinainen baarikurppa, sen pysyvämpi ilmenemismuoto, jonka alalaji on pubiruusu-baarikurppa ei ole suunnitelmissa. 🙃Aaaaa, eli siis bilekurppailet kevyesti 😁
Luultavasti hame... Tarkoittaako tuo, että mahdollisesti on hame, mutta voi olla olemattakin? 😂
Pubiruusukurppaa esiintyy jatkuvasti tuossa naapuribaarissa, kesät talvet, niin en ole vaivautunut erityisesti niitä tutkimaan, kanta vaikuttaa asettuneen Suomeen pysyvästi joten ei ole kiireellinen tutkittava, ehkä sitten eläkkeellä 😂Anonyymi kirjoitti:
On nimittäin todettu myös päinvastainen ilmiö, eli näyttääkurpaltamuttaeiolekaankurppavaantipunen.
Mitämitämitä... Mikäs kurppalaji tuo on? Jumankeuda, pakko päästä tutkimaan tuokin, muuttaako se myös kesäksi Suomeen? Varmuudella? Hiivattinen sentään...
Aaaaa, eli siis bilekurppailet kevyesti 😁
Luultavasti hame... Tarkoittaako tuo, että mahdollisesti on hame, mutta voi olla olemattakin? 😂
Pubiruusukurppaa esiintyy jatkuvasti tuossa naapuribaarissa, kesät talvet, niin en ole vaivautunut erityisesti niitä tutkimaan, kanta vaikuttaa asettuneen Suomeen pysyvästi joten ei ole kiireellinen tutkittava, ehkä sitten eläkkeellä 😂Tuon pubikurppaan tutustuu vain jos on valmis luopumaan omista elämäntavoistaan siirtymällä sen elinalueelle asumaan. Yleeensä pubikurpan kanssa esiintyy samaan aika pubilerppa sanan varsinaisessa merkityksessä. Kummankin lajin lisääntyminen (siis lähinnä yritys) muistuttaa pandaa. Lisääntyminen (yritys) tyypillisesti kerran vuodessa, ja silloinkin saattaa päiväunet olla houkuttelevampi toiminto. Lajien elinikä on tyypillisesti 20-30v muita kurppa- ja lerppalajeja lyhyempi.
Ai ajattelitko, että lähden kaupungille ilman hametta ja ilmeisesti myös siis housuitta? Voisi jäädä ilta lyhyeksi ja päätyisin mahdollisesti sen sijaan keskustelemaan virkavallan kanssa bileasusta? Taidan kuitenkin valita jomman kummat, niin tulee vähän pidempi ilta…. 😁Citrinella kirjoitti:
Tuon pubikurppaan tutustuu vain jos on valmis luopumaan omista elämäntavoistaan siirtymällä sen elinalueelle asumaan. Yleeensä pubikurpan kanssa esiintyy samaan aika pubilerppa sanan varsinaisessa merkityksessä. Kummankin lajin lisääntyminen (siis lähinnä yritys) muistuttaa pandaa. Lisääntyminen (yritys) tyypillisesti kerran vuodessa, ja silloinkin saattaa päiväunet olla houkuttelevampi toiminto. Lajien elinikä on tyypillisesti 20-30v muita kurppa- ja lerppalajeja lyhyempi.
Ai ajattelitko, että lähden kaupungille ilman hametta ja ilmeisesti myös siis housuitta? Voisi jäädä ilta lyhyeksi ja päätyisin mahdollisesti sen sijaan keskustelemaan virkavallan kanssa bileasusta? Taidan kuitenkin valita jomman kummat, niin tulee vähän pidempi ilta…. 😁No kyllä tuossa naapurissa sijaitsevalla soidinalueella voi ihan vain vieraillakin tarkkailemassa tilannetta. Toki kannattaa mennä paikalle vasta myöhemmin illasta, jolloin kurpat ja lerpat ovat rauhoittuneet jo hieman, aikaisemmin voi olla toisinaan kiihkeämpääkin menoa ja siinä voi sivullinen saada äkkiä osansa, jos ei osaa olla tarkkana.
Aivan eli viikonloppuna Mummotunnelissa käynnistyy kausi... No johan se kevättä näyttää pukkaavan, korkea aikakin siis. Vaan pitääpä muistaa pysyä kaukana sieltä, tulla paikalle tutkimusta tekemään vasta myöhemmin sesongilla, kun enimmät hormonit on jo huhotettu ulos, siinä kiihkossa höyhenet vain pöllyävät kauden alussa...
Eipä sitä tiedä ennalta, jääkö ilta lyhyeksi virkavallankaan kanssa, saattahan senkin edustajat olla menojaloilla liikenteessä... 😁randombypasser kirjoitti:
No kyllä tuossa naapurissa sijaitsevalla soidinalueella voi ihan vain vieraillakin tarkkailemassa tilannetta. Toki kannattaa mennä paikalle vasta myöhemmin illasta, jolloin kurpat ja lerpat ovat rauhoittuneet jo hieman, aikaisemmin voi olla toisinaan kiihkeämpääkin menoa ja siinä voi sivullinen saada äkkiä osansa, jos ei osaa olla tarkkana.
Aivan eli viikonloppuna Mummotunnelissa käynnistyy kausi... No johan se kevättä näyttää pukkaavan, korkea aikakin siis. Vaan pitääpä muistaa pysyä kaukana sieltä, tulla paikalle tutkimusta tekemään vasta myöhemmin sesongilla, kun enimmät hormonit on jo huhotettu ulos, siinä kiihkossa höyhenet vain pöllyävät kauden alussa...
Eipä sitä tiedä ennalta, jääkö ilta lyhyeksi virkavallankaan kanssa, saattahan senkin edustajat olla menojaloilla liikenteessä... 😁Ilta alkaa hyvin erityyppisestä paikasta ja päätyy luultavasti vielä erilaisenpaan paikkaan kuin mummotunneli, jos yhtään ennusmerkit pitää paikkansa. Sinne on parempi mennä, mihin ohjataan kulkemaan. Sitäpaitsi Mummotunnelissa saattaisi olla tähän aikaan vuodesta aika viileä tunnelma. 🤣 Tietysti voihan olla, että epätoivoisimmat nuoremmat lerpat jo istuu pakkasessa odottamassa kevään ja kesän tuloa? 😂
Ai olet pubikurppakeitaan asiakas? Sen verran vahvasti kanta-asiakkaan oloista porukkaa ainakin tässä lähiössä keitaan terassilla kesällä istuu, että olen pitänyt parempana olla tutustumatta toimintaan.
Luulen kyllä, että jos vaatteet unohtaa vahingossa kotiin, virkavalta saattaa olla menojalan sijasta keskittyä tuhman kurpan nuhteluun. Ja kun oli kyse ihan bilekurpasta eikä eksibionostikutpasta, joko hame tai housut tai mielummin jopa molemmat kuuluu perusvarustukseen. Ja mitä höyheniin tulee, ne pöllyää lähinnä tappelussa ja en harrasta myöskään kurppatappeluita (irl).Citrinella kirjoitti:
Ilta alkaa hyvin erityyppisestä paikasta ja päätyy luultavasti vielä erilaisenpaan paikkaan kuin mummotunneli, jos yhtään ennusmerkit pitää paikkansa. Sinne on parempi mennä, mihin ohjataan kulkemaan. Sitäpaitsi Mummotunnelissa saattaisi olla tähän aikaan vuodesta aika viileä tunnelma. 🤣 Tietysti voihan olla, että epätoivoisimmat nuoremmat lerpat jo istuu pakkasessa odottamassa kevään ja kesän tuloa? 😂
Ai olet pubikurppakeitaan asiakas? Sen verran vahvasti kanta-asiakkaan oloista porukkaa ainakin tässä lähiössä keitaan terassilla kesällä istuu, että olen pitänyt parempana olla tutustumatta toimintaan.
Luulen kyllä, että jos vaatteet unohtaa vahingossa kotiin, virkavalta saattaa olla menojalan sijasta keskittyä tuhman kurpan nuhteluun. Ja kun oli kyse ihan bilekurpasta eikä eksibionostikutpasta, joko hame tai housut tai mielummin jopa molemmat kuuluu perusvarustukseen. Ja mitä höyheniin tulee, ne pöllyää lähinnä tappelussa ja en harrasta myöskään kurppatappeluita (irl).Voi kyllä Mummiksessa on jo menoa ja kuuma tunnelma, sen tietää siitä että varikset alkoivat pesää pakertaa löhimännyn latvaan. Kevätkausi on täällä!
Olen käynyt tutkimusta tekemässä tuossa naapurissa lyhyesti, vaan siellä meno äityy niin rouheaksi etten minä sellaisessa pärjää, olen vetäytynyt muistiinpanojani tekemään ajoissa. Selvästi silti samat kurpatja lerpat siellä näyttävät liihottavan vuodesta toiseen, pakko se on uskoa että kanta on pesiytynyt Suomeen.
Hoyhenet pöllyävät aina kun kurppia on enemmänkin paikalla, sitä röyhistelyä ja pörhistelyähän se sitten on koko illan ja yön. En nyt äkkiseltään muista yhtään kurppataistelua, lerpat sen sijaan tuntuvat herkemmin painivan pesän löytämisen yhteydessä...randombypasser kirjoitti:
Voi kyllä Mummiksessa on jo menoa ja kuuma tunnelma, sen tietää siitä että varikset alkoivat pesää pakertaa löhimännyn latvaan. Kevätkausi on täällä!
Olen käynyt tutkimusta tekemässä tuossa naapurissa lyhyesti, vaan siellä meno äityy niin rouheaksi etten minä sellaisessa pärjää, olen vetäytynyt muistiinpanojani tekemään ajoissa. Selvästi silti samat kurpatja lerpat siellä näyttävät liihottavan vuodesta toiseen, pakko se on uskoa että kanta on pesiytynyt Suomeen.
Hoyhenet pöllyävät aina kun kurppia on enemmänkin paikalla, sitä röyhistelyä ja pörhistelyähän se sitten on koko illan ja yön. En nyt äkkiseltään muista yhtään kurppataistelua, lerpat sen sijaan tuntuvat herkemmin painivan pesän löytämisen yhteydessä...Sikäli kun illan osallistujalistaa silmäilin taitaa olla aika puoliksi kurppaa ja lerppaa. Varsin iso porukka. Varsinainen ”tyttöjen” ilta on vasta suunnitteluvaiheessa. 😂
Nyt unohdat, että kun kyseessä on lähinnä bilemoodissa väliaikaisesti olevaa tiedekurppaa ja ehkä jokunen histerikurppakin, ei kukaan oikein jaksa pöyhistellä tai röyhistellä. Noilla lajeilla sodinmenot hoidetaan lähinnä pitkillä keskusteluilla. Tehoaa tähän ala-lajiin huomattavasti paremmin kuin lerppataistelut. 😁Citrinella kirjoitti:
Sikäli kun illan osallistujalistaa silmäilin taitaa olla aika puoliksi kurppaa ja lerppaa. Varsin iso porukka. Varsinainen ”tyttöjen” ilta on vasta suunnitteluvaiheessa. 😂
Nyt unohdat, että kun kyseessä on lähinnä bilemoodissa väliaikaisesti olevaa tiedekurppaa ja ehkä jokunen histerikurppakin, ei kukaan oikein jaksa pöyhistellä tai röyhistellä. Noilla lajeilla sodinmenot hoidetaan lähinnä pitkillä keskusteluilla. Tehoaa tähän ala-lajiin huomattavasti paremmin kuin lerppataistelut. 😁Se vaan on niin, että kun nörttikurpat kerrankin pääsevät vapaalle, on meno vauhdikasta. Se on nähty ja koettu, siinä ei lerpoilla ole asiaa edes lähipubiin tai höyhenet pöllyävät 😂
Se vaan on niin, että kun nörttikurpat kerrankin pääsevät vapaalle, on meno vauhdikasta. Se on nähty ja koettu, siinä ei lerpoilla ole asiaa edes lähipubiin tai höyhenet pöllyävät 😂
Siinä olen samaa mieltä, että meno saattaa hieman olla vauhdikasta. Ainakin osalla. 😁
Citrinella kirjoitti:
Siinä olen samaa mieltä, että meno saattaa hieman olla vauhdikasta. Ainakin osalla. 😁
Kyllä ne nörttikurpat kummasti riehaantuu, kun tulee kevään ekat (ja ainoat?) soidintanssit oli se perhestatus mikä hyvänsä. Vaan haitanneeko tuo, hyvähän se on välillä höyheniä tuulettaa maailmalla.
Kyllä ne nörttikurpat kummasti riehaantuu, kun tulee kevään ekat (ja ainoat?) soidintanssit oli se perhestatus mikä hyvänsä. Vaan haitanneeko tuo, hyvähän se on välillä höyheniä tuulettaa maailmalla.
Tämä nörtti oli kyllä viime syksynä 7krt keikalla/festareilla, erinäisissä ammattiin liittyvien järjestöjen kissanristiäisissä/pikkujouluissa ja ystävien kanssa pikkujoulussa ja kallion histeribaarikierroksella myös. Muutaman kerran pilkkuunkin saakka. 😁 Ja sitä ennen kesälläkin kolme kertaa. Yksi kerta jäi väliin koronan takia. Niin ja tietysti sinkkuristeilyllä myös. 😉
Omassa mittakaavassa kutsuisin tuota jo aktiivisuudeksi, vaikka puolet reissuista otin vain pari tai en yhtään. 😁 En ehkä lämmennyt kesän liian nuorille, liian työkaverille tai liian jotain muuta miehille, ja jäi kurpan höyhenet pöyhimättä, mutta ainakin olen kurpan kolosta tullut ulos. Katsos kun se pöyhiminen ei ole itsetarkoitus, vaan silläkin on väliä missä seurassa sitä sulkia aletaan sukimaan. Sekin on alku, että edes menee. Edellisen 10v keskiarvo 2krt/v ylitti huimasti. 😉
Oletkos itse ollut yhtä aktiivinen, siis menemisen suhteen? Pöyhimistä ei tarvitse raportoida. 🙃Citrinella kirjoitti:
Tämä nörtti oli kyllä viime syksynä 7krt keikalla/festareilla, erinäisissä ammattiin liittyvien järjestöjen kissanristiäisissä/pikkujouluissa ja ystävien kanssa pikkujoulussa ja kallion histeribaarikierroksella myös. Muutaman kerran pilkkuunkin saakka. 😁 Ja sitä ennen kesälläkin kolme kertaa. Yksi kerta jäi väliin koronan takia. Niin ja tietysti sinkkuristeilyllä myös. 😉
Omassa mittakaavassa kutsuisin tuota jo aktiivisuudeksi, vaikka puolet reissuista otin vain pari tai en yhtään. 😁 En ehkä lämmennyt kesän liian nuorille, liian työkaverille tai liian jotain muuta miehille, ja jäi kurpan höyhenet pöyhimättä, mutta ainakin olen kurpan kolosta tullut ulos. Katsos kun se pöyhiminen ei ole itsetarkoitus, vaan silläkin on väliä missä seurassa sitä sulkia aletaan sukimaan. Sekin on alku, että edes menee. Edellisen 10v keskiarvo 2krt/v ylitti huimasti. 😉
Oletkos itse ollut yhtä aktiivinen, siis menemisen suhteen? Pöyhimistä ei tarvitse raportoida. 🙃Ehen, enhän nyt minä, minähän olen orava, se joka pakenee kaikkea hälyä männyn latvukseen säksättämään 😁
Minä viuhahdan vain tosi tarkoituksella ja voimalla sittenkin. Harvemmin, mutta oksat siinä rungosta yleensä karisee. Höyhenet eivät tuppaa pöllyämään, vaan keekoilen naaraitten ympärillä ainoastaan 😉randombypasser kirjoitti:
Ehen, enhän nyt minä, minähän olen orava, se joka pakenee kaikkea hälyä männyn latvukseen säksättämään 😁
Minä viuhahdan vain tosi tarkoituksella ja voimalla sittenkin. Harvemmin, mutta oksat siinä rungosta yleensä karisee. Höyhenet eivät tuppaa pöllyämään, vaan keekoilen naaraitten ympärillä ainoastaan 😉Jäin miettimään verbien viuhahtaa ja karisee syvempää
olemusta. 🤔Citrinella kirjoitti:
Jäin miettimään verbien viuhahtaa ja karisee syvempää
olemusta. 🤔Siinäpä sitä onkin, pureskeltavaa, ennen kuin kesällä käydään Mummotunnelissa tanhuilla. Vaan kyllä ne luulot silloin viimeistään karisee, kun Rande saa hiukan parketilla viuhahtaa.
Siinäpä sitä onkin, pureskeltavaa, ennen kuin kesällä käydään Mummotunnelissa tanhuilla. Vaan kyllä ne luulot silloin viimeistään karisee, kun Rande saa hiukan parketilla viuhahtaa.
Hah hah! Tanssilattia on ilmeisesti paikka missä ydinminäsi saa olla vapaa. Hienoa, jos näin on!
Citrinella kirjoitti:
Hah hah! Tanssilattia on ilmeisesti paikka missä ydinminäsi saa olla vapaa. Hienoa, jos näin on!
Sitä kannattaa siskoltani kysyä, se tuntee mun sisäisen tanssikurppani itteeni paremmin ja taitaa se pirskatti oikeessa ollakin. Joku hiivatin Disco Stu asuu sisälläni... 😂
Sitä kannattaa siskoltani kysyä, se tuntee mun sisäisen tanssikurppani itteeni paremmin ja taitaa se pirskatti oikeessa ollakin. Joku hiivatin Disco Stu asuu sisälläni... 😂
Heh! Tietääkö muuten siskosi, että E on C?
Citrinella kirjoitti:
Heh! Tietääkö muuten siskosi, että E on C?
Sisko tietää ainakin minut, niin se kyllä riittää. Ja tietää minut Mummiksessakin, mikä on jo vähän ehkä liikaakin 😂
- Anonyymi
En tunne olevani kurppa vaan puuma.
Meni juuri nätti pyrstö ohitseni kivasti keinuen nahkapöksyissä. 😁
Ai hitsi... Nyt mun tarttee mennä, bongailemaan kurppia, vaikka ne bongattavat on kyllä aika nuoria kurpiksi vielä. Mutta ihan hyvät on pyrstöt niilläkin tipusilla 😂
Ai hitsi... Nyt mun tarttee mennä, bongailemaan kurppia, vaikka ne bongattavat on kyllä aika nuoria kurpiksi vielä. Mutta ihan hyvät on pyrstöt niilläkin tipusilla 😂
Tämä kurppa liikkui koulun parkkiksella. 😬😜👍
Meet töihin kyyläämään?G-LoveR kirjoitti:
Tämä kurppa liikkui koulun parkkiksella. 😬😜👍
Meet töihin kyyläämään?Joo, kustannuspaikalle kurkistamaan, pyrstöjä ja rinnuksia. Noo on vaan enimmäkseen aika nuoria tipusia, vaan eipä se haittaa, ei silmä niissäkään rikki mene 😉
Joo, kustannuspaikalle kurkistamaan, pyrstöjä ja rinnuksia. Noo on vaan enimmäkseen aika nuoria tipusia, vaan eipä se haittaa, ei silmä niissäkään rikki mene 😉
Siinä on vanhan parran suut sametilla. 😜
G-LoveR kirjoitti:
Siinä on vanhan parran suut sametilla. 😜
Sanotaan vaikka niin, että tavallaan tästä ei duuni parane, kun jatkuvasti saa nauttia naiskauneudesta. Paskemminkin asiat voisivat olla... 😂
Sanotaan vaikka niin, että tavallaan tästä ei duuni parane, kun jatkuvasti saa nauttia naiskauneudesta. Paskemminkin asiat voisivat olla... 😂
No ei ole valittamista sitten. 😁
Et kai käynny uimassa?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b478400e-4ffc-4696-b686-9b0b91c34d35
"Matinkylän uimahallin asiakkaat järkyttyivät, kun vierellä uinut mies olikin vailla uimahousuja."G-LoveR kirjoitti:
No ei ole valittamista sitten. 😁
Et kai käynny uimassa?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b478400e-4ffc-4696-b686-9b0b91c34d35
"Matinkylän uimahallin asiakkaat järkyttyivät, kun vierellä uinut mies olikin vailla uimahousuja."Kiistän kaiken, en tiedä mitään mistään Matinkylästä, ikinä kuullutkaan!!!! Ole ollut lähimaillakaan ja housut on pysyneet jalassa aina! Tai no useimmiten. Aika usein. Toisinaan. Välillä. Joskus... Saatana. No kävin uimassa, prkl, tarvii siitä numeroa tehdä 🤣
Juu, iso osa asiakkaista on naisia, niin paskaakos tässä, aina on kaunista silmien edessä neuvottelupöydässä jne., ei voi mies valittaa ainakaan.randombypasser kirjoitti:
Kiistän kaiken, en tiedä mitään mistään Matinkylästä, ikinä kuullutkaan!!!! Ole ollut lähimaillakaan ja housut on pysyneet jalassa aina! Tai no useimmiten. Aika usein. Toisinaan. Välillä. Joskus... Saatana. No kävin uimassa, prkl, tarvii siitä numeroa tehdä 🤣
Juu, iso osa asiakkaista on naisia, niin paskaakos tässä, aina on kaunista silmien edessä neuvottelupöydässä jne., ei voi mies valittaa ainakaan.Älä peerkele ainakaan mee tunnustamaan. Tulee iso juttu muuten.
Vaikka mitäpä tuo, samaa nahkaahan se on ko naamassakii. 😄
Oot sinä kehveli ittelles homman napannu. 😉G-LoveR kirjoitti:
Älä peerkele ainakaan mee tunnustamaan. Tulee iso juttu muuten.
Vaikka mitäpä tuo, samaa nahkaahan se on ko naamassakii. 😄
Oot sinä kehveli ittelles homman napannu. 😉Mitä helvettiä, esinahkaa otsalla? Ei helvetti... No se kyllä selittää sen miksi posket roikkuu...
Kun on oman toimikenttänsä pitkälti itse luonut, niin ehkä se vähän jossain näkyy 🙄😂
Sääkin tykkäisit, arvelen 😉randombypasser kirjoitti:
Mitä helvettiä, esinahkaa otsalla? Ei helvetti... No se kyllä selittää sen miksi posket roikkuu...
Kun on oman toimikenttänsä pitkälti itse luonut, niin ehkä se vähän jossain näkyy 🙄😂
Sääkin tykkäisit, arvelen 😉Heh heh, katohan löytyi selitys ihan vahingossa sillekin poskien roikkumiselle. 😅
Häiriintyisi työnteko, esimies ei tykkäisi. 😆G-LoveR kirjoitti:
Heh heh, katohan löytyi selitys ihan vahingossa sillekin poskien roikkumiselle. 😅
Häiriintyisi työnteko, esimies ei tykkäisi. 😆No löytyi, vaan samalla selvisi miksi se roikkuminen on helppo hoitaa naamaa hieman hieromalla, johan vetää nahan pinkeäksi 😂
No ei häiriinny, ei mullakaan ole nopat menneet sekaisin, vaikka välillä saakin puhallella ittekseen. Ja minähän se sinun esiolentosi olisin, niin ei huolta, voidaan kuolata kimpassa 😂
- Anonyymi
Lienee kaikkein harvinaisin laji , osui tuossa silmiin vajaa viikko sitten eli viehkokurppa :D
En koe olevani kurppa😁 te muut saatte olla jos haluatte se on ihan vapaaehtoista.
Kurppa on muuten kaunis lintu.Kurppa on oikein hieno tipunen, pidän kovin, kuten myös töyhtöhyypistä, ovat mahtavaa seurattavaa.
Kurppa on oikein hieno tipunen, pidän kovin, kuten myös töyhtöhyypistä, ovat mahtavaa seurattavaa.
Töyhtöhyyppä on myös kaunis lintu.
Lyhytfleda kirjoitti:
Töyhtöhyyppä on myös kaunis lintu.
Töyhtis on suosikkini, siitä tietää aina että kevät on tullut. Ja sen lento on kaunista, upeita äkkijyrkkiä syöksyjä. Ja myös ääntely on kaunista, kuin vappupilli vinkuisi keväisellä pellolla.
Töyhtis on suosikkini, siitä tietää aina että kevät on tullut. Ja sen lento on kaunista, upeita äkkijyrkkiä syöksyjä. Ja myös ääntely on kaunista, kuin vappupilli vinkuisi keväisellä pellolla.
Kuvailit todella hyvin töyhtöhyypän äänen. Täytyy sanoa että töyhtöhyypällä on aika erikoinen ääni.
Lyhytfleda kirjoitti:
Kuvailit todella hyvin töyhtöhyypän äänen. Täytyy sanoa että töyhtöhyypällä on aika erikoinen ääni.
On se, aina alkaa naurattamaan sen kuullessaan, mutta samalla nautin siitä kovin, kertoo kesästä ja luonnon kukoistuksesta. Töyhtis on kyllä upea otus!
- Anonyymi
Jos tai kun palstalla kurpittelu kohdistuu naisiin, se on naisvihaa.
Toi aloitus on hupi mielessä uskoisin tehty ei kannata ottaa kaikkea niin vakavasti.
Minunkin viestissä piilee huumori. 😁- Anonyymi
Lyhytfleda kirjoitti:
Toi aloitus on hupi mielessä uskoisin tehty ei kannata ottaa kaikkea niin vakavasti.
Minunkin viestissä piilee huumori. 😁Enhän tietysti otakaan palstalaisia vakavasti. Silti ikävä tosiasia, että täällä pidetään yllä kurpittelua, joka aikuisten oikeasti ei ole huumoria vaan naisten haukkumista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Enhän tietysti otakaan palstalaisia vakavasti. Silti ikävä tosiasia, että täällä pidetään yllä kurpittelua, joka aikuisten oikeasti ei ole huumoria vaan naisten haukkumista.
Kurppia ne ovat uroskurpatkin.
Mitään minun aloituksiani tai kommenttejani ei kannata ottaa vakavasti. En kutsuisi naista kurpaksi koskaan, ei ole hyvä se, mutta voin leikkimielisesti osallistua kurppakeskusteluun.
Anonyymi kirjoitti:
Ei, ne ovat lerppoja, ihan oma lajinsa.
Aa siis lerppoja ei kurppia.
- Anonyymi
Kyllä ne kurppia ovat, kun vaan ottaa ja puhuu kurpista. En harrasta sukupuolierottelua tässäkään asiassa.
Lyhytfleda kirjoitti:
Aa siis lerppoja ei kurppia.
No pohjimmiltaan ovat samaa lajia, mutta koska urokset näyttävät.... no löystyvän ja veltostuvan naaraita enemmän, on niille annettu oma nimikkeensä. Eli lerppa 😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Naiset eivät silti hauku palstalla miehiä kurpiksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Naiset eivät silti hauku palstalla miehiä kurpiksi.
Ei se silti tosiasiaa mihinkään muuta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se silti tosiasiaa mihinkään muuta.
Miehet harrastavat palstalla naisvihaa, se on se tosiasia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miehet harrastavat palstalla naisvihaa, se on se tosiasia.
Sen kun harrastavat. Itselläni ei kuitenkaan ole mitään tarvetta ottaa niitä yrityksiä henkilökohtaisesti.
- Anonyymi
Tämähän riippuu täysin siitä, millä lailla viesti on kirjoitettu. Tämmöisen kevyen huumoriotteen "kurppa"-sanaan ei pitäisi tehdä kellekään naiselle mitään hallaa.
Kirjautumaton palstalutka
- Anonyymi
Normi ehtoo. 2 x45 hitaasti tempoa lisäten...
https://cdn.sex.com/images/pinporn/2018/02/14/19101343.jpg?width=620&site=sex&user=jamesalbana Olen pikkukurppa. Sinällään harmiton ja muistutan harmaavarpusta.
Tuiki tavallinen ja jopa yleinen levinneisyydeltään.
Sellainen erityispiirre pikkukurpilla on, että pesimäkausi on vain kerran pikkukurpan elämän aikana, sillä pikkukurppa sitoutuu jälkikasvuunsa koko elämänsä ajaksi.Saatatpa siskoseni ollakin, kuulostaisi sinulta aika tarkasti.
No sinä olet poikkeuksellinen, vaan siksipä osuitkin reitilleni ❤️randombypasser kirjoitti:
Saatatpa siskoseni ollakin, kuulostaisi sinulta aika tarkasti.
No sinä olet poikkeuksellinen, vaan siksipä osuitkin reitilleni ❤️Kuis täällä palstalla hommat sujuu? Paljon uusia rekkautuneita vissiin kai? Elämä taas vienyt minua, niin ei ole kerenny palstalla olemaa juuri ollenkaan.
Pikku-pirpana kirjoitti:
Kuis täällä palstalla hommat sujuu? Paljon uusia rekkautuneita vissiin kai? Elämä taas vienyt minua, niin ei ole kerenny palstalla olemaa juuri ollenkaan.
Paskaako täällä, samaa vanhaa, minä riehun ja muut hengailee 😂
No aikansa kutakin, niinhän se on. Nyt on minulla tämän aika, huomenna jotain uutta. Tai ensi kuussa, jotain sellaista.
Kiva kun olet täällä, käymässä, mietinkin jo että soitanko.randombypasser kirjoitti:
Paskaako täällä, samaa vanhaa, minä riehun ja muut hengailee 😂
No aikansa kutakin, niinhän se on. Nyt on minulla tämän aika, huomenna jotain uutta. Tai ensi kuussa, jotain sellaista.
Kiva kun olet täällä, käymässä, mietinkin jo että soitanko.Tässä ollut kaikenlaista .. ei mitään hirveän ikävää, mutta elämää.
Nytkin väsyttää ihan hitokseltaan. Joten tähän si vaan toivottelen hyvlä öitä.Pikku-pirpana kirjoitti:
Tässä ollut kaikenlaista .. ei mitään hirveän ikävää, mutta elämää.
Nytkin väsyttää ihan hitokseltaan. Joten tähän si vaan toivottelen hyvlä öitä.Hyvät yöt siskoseni!
Täytynee ntulla moikkaamaan, ei se maailma siitä yleensä ainakaan pahene. Olet rakas ❤️
- Anonyymi
Jopas ketjun väsäsit. Hahaa,jaksoin jopa kahlata loppuun. Tämä kurppa on niin outolintu että voi jo kiikarit kipinöidä. En tiä,onko turvallista edes lähestyä. Voi käydä niin että' sä järjen veeeeit ja minusta orjan teeeeit..mietis sitä💩
Tää oli tämmönen alotus... Kieli poskessa ja koko ajan syvemmälle suo silmään itseäni höpöttäen kun laulaakaan en osaa 😂
- Anonyymi
Toisekseen,huumorinpitoinen aloitus ,Randen ajatusmaailmaa, viesteistä tuntien ,on kiva olla kurppa😄Sehän on suorastaan hauskaa! Aivan eriasia on ne,jotka toisen mieltä pahoittaakseen,omassa katkeruudessaan kurpittelee. T. 💩
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä403007- 702497
- 1742334
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?332018- 181426
Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411366Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?221363- 131249
- 101244
- 221221