Kuinka paljon löytyy erilaisia ketjuja pyörään, millaisia merkintöjä niissä käytetään ja mistä näkee, mikä ketju pyörässä on?
Mihin esim. Shimano HG40 sopii?
Millainen ketjutulkki soveltuu joka ketjulle?
Sähköpyörissä sitten vielä omanlaisensa ketjut?
Ketjujen mittoja
25
561
Vastaukset
Kuinka paljon löytyy erilaisia ketjuja pyörään, millaisia merkintöjä niissä käytetään ja mistä näkee, mikä ketju pyörässä on?
Mihin esim. Shimano HG40 sopii?
Millainen ketjutulkki soveltuu joka ketjulle?
Sähköpyörissä sitten vielä omanlaisensa ketjut?
Meinasin alkaa kirjoittamaan vastausta tähän, mutta sitten tajusin että Velogi on tehnyt aiheesta hyvin kattavan videon joten turha on muuta kuin laittaa linkki kyseiseen videoon:
https://www.youtube.com/watch?v=2bk8_LlgIBU- Anonyymi
Eikö noista ketjusysteemeistä olisi voinut saada vieläkin vaikeampaa?
Anonyymi kirjoitti:
Eikö noista ketjusysteemeistä olisi voinut saada vieläkin vaikeampaa?
No jaa, yksinkertaisettuna kaikissa (lähes) on sama lenkinpituus, muta ketjun ulko ja sisäleveys vaihtelee.
1:llä ulkoisella rattaalla on oma ketjunsa (voi olla menikinvaihteinen pyörä, mutta eli vain yksi takaratas)
5-8 lehtisellä takapakalla on yksi oma ketjunsa
9, 10, 11 ja 12 lehtisellä takapakalla jokaisella oma ketjunsa (ulkoleveys pienenee rattaiden määrän kasveassa), mutta ketjun ulkoleveys pysyy samana.
Eli katsoo montako takaratasta omassa pyörässä ja ostaa ketjun jossa merkittynä sama ratasmäärä niin on oikea.
Ketjun pituu harvoin osuu suoraan oikeaan, vaan ketju yleensä joudutaan lyhentämään oikeaan mittaansa (=sama lenkkimäärä kuin vanhassa).
Sitten tietysti on eri ketjuvalmistajia ja heillä vielä eri laatutason ketjuja valikoimissaan.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
No jaa, yksinkertaisettuna kaikissa (lähes) on sama lenkinpituus, muta ketjun ulko ja sisäleveys vaihtelee.
1:llä ulkoisella rattaalla on oma ketjunsa (voi olla menikinvaihteinen pyörä, mutta eli vain yksi takaratas)
5-8 lehtisellä takapakalla on yksi oma ketjunsa
9, 10, 11 ja 12 lehtisellä takapakalla jokaisella oma ketjunsa (ulkoleveys pienenee rattaiden määrän kasveassa), mutta ketjun ulkoleveys pysyy samana.
Eli katsoo montako takaratasta omassa pyörässä ja ostaa ketjun jossa merkittynä sama ratasmäärä niin on oikea.
Ketjun pituu harvoin osuu suoraan oikeaan, vaan ketju yleensä joudutaan lyhentämään oikeaan mittaansa (=sama lenkkimäärä kuin vanhassa).
Sitten tietysti on eri ketjuvalmistajia ja heillä vielä eri laatutason ketjuja valikoimissaan."5-8 lehtisellä takapakalla on yksi oma ketjunsa"
Mikä sellainen mitoiltaan ja/tai malliltaan on ja millainen ketjutulkki sille sopii?
Missä näkyy laatuerot? Anonyymi kirjoitti:
"5-8 lehtisellä takapakalla on yksi oma ketjunsa"
Mikä sellainen mitoiltaan ja/tai malliltaan on ja millainen ketjutulkki sille sopii?
Missä näkyy laatuerot?Kyseisen ketjun viralliset mitat ovat:
1/2" * 3/32" (ketjujen viralliset mitat yhä tuumissa)
Koska ketjujen lenkkien välinen pituu (=1/2") pysyy samana kaikissa ketjusissa, niin kaikki ketjutulkit käyvät kaikkien ketjujen kanssa.
Laatuerot on sitten vaikeammin pääteltävä asia, mutta jos pysytään yhden ketjuvalmistajan maaleissa, niin yleensä se kalliimpi on se parempi...santtu_1975X kirjoitti:
Kyseisen ketjun viralliset mitat ovat:
1/2" * 3/32" (ketjujen viralliset mitat yhä tuumissa)
Koska ketjujen lenkkien välinen pituu (=1/2") pysyy samana kaikissa ketjusissa, niin kaikki ketjutulkit käyvät kaikkien ketjujen kanssa.
Laatuerot on sitten vaikeammin pääteltävä asia, mutta jos pysytään yhden ketjuvalmistajan maaleissa, niin yleensä se kalliimpi on se parempi...Mutta helpointa on oikeaa ketjua valitessa vain katsoa joko paketin kyljestä taikka netin ilmoitustiedoista mille vaihdemäärälle ketju on valmistettu...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö noista ketjusysteemeistä olisi voinut saada vieläkin vaikeampaa?
Polkupyörien standardiviidakossa ketjut on ehkä selkein osa-alue. Ainoa muuttuja periaatteessa on vaihteiden määrä. Ketjuvaihteiden optimaalisen toiminnan kannalta kannattaa käyttää ketjua joka on tarkoitettu omalle voimansiirrolle. Nyt en tarkoita vaihteiden määrää. Eri valmistajilla on rattaissa erilaisia muotoiluja joilla ainakin yritetään parantaa vaihtamisen sujuvuutta ja ketjuissa ainakin mainospuheiden tasolla on jonkinlaista muotoilua jolla tätä edesautetaan. Eli jos on shimanon voimansiirto niin kannattaa käyttää shimanon ketjua tai tai jonkin muun valmistajan ketjua joka on tarkoitettu shimanon voimansiirtoon. Huomaako käytännössä eron onkin sitten toinen asia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö noista ketjusysteemeistä olisi voinut saada vieläkin vaikeampaa?
Olisi varmaan. Jos ketjut ahdistaa niin kannattaa valita hihna- tai kardaani systeemi.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kyseisen ketjun viralliset mitat ovat:
1/2" * 3/32" (ketjujen viralliset mitat yhä tuumissa)
Koska ketjujen lenkkien välinen pituu (=1/2") pysyy samana kaikissa ketjusissa, niin kaikki ketjutulkit käyvät kaikkien ketjujen kanssa.
Laatuerot on sitten vaikeammin pääteltävä asia, mutta jos pysytään yhden ketjuvalmistajan maaleissa, niin yleensä se kalliimpi on se parempi...Velogin videoilla oli maininta pyörimissuunnastakin. Ketjun toisessa kyljessä oleva teksti pinnoista poispäin? Mutta onko 7-vaihteisen hybridipyörän ketjun pyörimissuunnalla mitään väliä? Vaihdoin ketjun ja liitin sen päät painamalla nivelen tapin paikalleen, ei siis millään liittimellä. Pakkauksessa ei ollut ainakaan mainintaa pyörimissuunnasta, joten se tuli nyt vaan kummemmin asiaa miettimättä paikalleen. KMC 1/2"x 3/32".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Velogin videoilla oli maininta pyörimissuunnastakin. Ketjun toisessa kyljessä oleva teksti pinnoista poispäin? Mutta onko 7-vaihteisen hybridipyörän ketjun pyörimissuunnalla mitään väliä? Vaihdoin ketjun ja liitin sen päät painamalla nivelen tapin paikalleen, ei siis millään liittimellä. Pakkauksessa ei ollut ainakaan mainintaa pyörimissuunnasta, joten se tuli nyt vaan kummemmin asiaa miettimättä paikalleen. KMC 1/2"x 3/32".
Kmc ketjuissa ei ole pyörimissuunissa väliä, paitsi käytön jälkeen se on parempi laittaa pyörimään samansuuntaisesti, jos sen on jostain syystä poistanut rattailta esim puhdistusta varten. En luottaisi tippitappiin vaan laittaisin ne mukana tulleet pikaliittimet. Taikka niin mutta kumminkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kmc ketjuissa ei ole pyörimissuunissa väliä, paitsi käytön jälkeen se on parempi laittaa pyörimään samansuuntaisesti, jos sen on jostain syystä poistanut rattailta esim puhdistusta varten. En luottaisi tippitappiin vaan laittaisin ne mukana tulleet pikaliittimet. Taikka niin mutta kumminkin.
Mikä on tippitappi? Painoin tuosta ketjusta yhden tapin ulos, irrotin yhden kapeamman lenkin (muuten ketjun kummassakin päässä olisi ollut kapeampi lenkki) ja puristin tapin takaisin kiinni. Onko tuo liitos mahdollisesti avaamatonta liitosta heikompi?
Ketjun mukana tullut liitin oli onnellisesti jo hukassa. Onko noita liittimiä muuten eri mallisia? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä on tippitappi? Painoin tuosta ketjusta yhden tapin ulos, irrotin yhden kapeamman lenkin (muuten ketjun kummassakin päässä olisi ollut kapeampi lenkki) ja puristin tapin takaisin kiinni. Onko tuo liitos mahdollisesti avaamatonta liitosta heikompi?
Ketjun mukana tullut liitin oli onnellisesti jo hukassa. Onko noita liittimiä muuten eri mallisia?Tippitappitipititappi on Röllinpeikon sanontoja. Kahta vain löytyy. Kenties mittasit entisen ketjun pituuden jotta uudessa on sama linkkimäärä kuin vanhassa. Muuten on yhdentekevää minkälainen linkki viimeiseksi liitettäväksi jää. En ole itse koskaan käyttänyt tippitappia liittämisessä mutta kenties se on hyväkin ratkaisu. Aika sen sitten kertoo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tippitappitipititappi on Röllinpeikon sanontoja. Kahta vain löytyy. Kenties mittasit entisen ketjun pituuden jotta uudessa on sama linkkimäärä kuin vanhassa. Muuten on yhdentekevää minkälainen linkki viimeiseksi liitettäväksi jää. En ole itse koskaan käyttänyt tippitappia liittämisessä mutta kenties se on hyväkin ratkaisu. Aika sen sitten kertoo.
Katkaisin ketjun entisen mittaiseksi, 114 lenkkiä. Tosin vaihdoin myös takavaihtajan Shimano Altus mallista Shimano Alivion malliin rdm 410 (muistaakseni tuollainen merkintä).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tippitappitipititappi on Röllinpeikon sanontoja. Kahta vain löytyy. Kenties mittasit entisen ketjun pituuden jotta uudessa on sama linkkimäärä kuin vanhassa. Muuten on yhdentekevää minkälainen linkki viimeiseksi liitettäväksi jää. En ole itse koskaan käyttänyt tippitappia liittämisessä mutta kenties se on hyväkin ratkaisu. Aika sen sitten kertoo.
"on yhdentekevää minkälainen linkki viimeiseksi liitettäväksi jää. "
Ei kai se yhdentekevää ole, kun kahta samanlaista linkkiä ei voi liittää toisiinsa muulla tavalla kuin ketjuliittimellä? Joka toinen linkki on erilainen? Tai lenkki? Anonyymi kirjoitti:
"on yhdentekevää minkälainen linkki viimeiseksi liitettäväksi jää. "
Ei kai se yhdentekevää ole, kun kahta samanlaista linkkiä ei voi liittää toisiinsa muulla tavalla kuin ketjuliittimellä? Joka toinen linkki on erilainen? Tai lenkki?Tuollainen erikoisliitoskappale kuin "half link" myös vielä löytyy, kun perinteisillä menetelmissä ketjun lyhennys (pidennys) tapahtuu aina kahden lenkin välein että liitospalat osuvat yhteen, mutta tuon avulla voidaan ketjua lyhentää/pidentää yhden lenkin välein.
https://www.bikeshop.fi/KMC-Half-Link-3-32-/ekauppa/pCH4104/- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tuollainen erikoisliitoskappale kuin "half link" myös vielä löytyy, kun perinteisillä menetelmissä ketjun lyhennys (pidennys) tapahtuu aina kahden lenkin välein että liitospalat osuvat yhteen, mutta tuon avulla voidaan ketjua lyhentää/pidentää yhden lenkin välein.
https://www.bikeshop.fi/KMC-Half-Link-3-32-/ekauppa/pCH4104/Jopa on hienosäätöä.
Mistä sitten tietää, mikä olisi ihan puolen tuuman tarkkuudella ketjun optimimitta suhteessa etu/taka-rissoihin ja vaihtajiin?
Ennen oli polkupyöräily helpompaa, kun ei ollut nettiä, joka kertoo sen vaikeudesta:) - Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kyseisen ketjun viralliset mitat ovat:
1/2" * 3/32" (ketjujen viralliset mitat yhä tuumissa)
Koska ketjujen lenkkien välinen pituu (=1/2") pysyy samana kaikissa ketjusissa, niin kaikki ketjutulkit käyvät kaikkien ketjujen kanssa.
Laatuerot on sitten vaikeammin pääteltävä asia, mutta jos pysytään yhden ketjuvalmistajan maaleissa, niin yleensä se kalliimpi on se parempi...Kuins toi Ballon.
Kinaloiset halusi uuden kuun?
Minä heistä nin tiijä.
Ala ven. läisen kuun.
Ohjus agentti. Anonyymi kirjoitti:
Jopa on hienosäätöä.
Mistä sitten tietää, mikä olisi ihan puolen tuuman tarkkuudella ketjun optimimitta suhteessa etu/taka-rissoihin ja vaihtajiin?
Ennen oli polkupyöräily helpompaa, kun ei ollut nettiä, joka kertoo sen vaikeudesta:)Juu, itsellä et kokemusta tuollaisesta Half Link:stä, oli ennemmin sellainen ”tälläinenkin on olemassa”.
Ehkä voisi miettiä että käyttökohteina voisi olla joku yhdellä takarattaalla varustettu pyörä jossa ketjun tiukkuuden säätö tapahtuu takakiekkoa liikuttamalla.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polkupyörien standardiviidakossa ketjut on ehkä selkein osa-alue. Ainoa muuttuja periaatteessa on vaihteiden määrä. Ketjuvaihteiden optimaalisen toiminnan kannalta kannattaa käyttää ketjua joka on tarkoitettu omalle voimansiirrolle. Nyt en tarkoita vaihteiden määrää. Eri valmistajilla on rattaissa erilaisia muotoiluja joilla ainakin yritetään parantaa vaihtamisen sujuvuutta ja ketjuissa ainakin mainospuheiden tasolla on jonkinlaista muotoilua jolla tätä edesautetaan. Eli jos on shimanon voimansiirto niin kannattaa käyttää shimanon ketjua tai tai jonkin muun valmistajan ketjua joka on tarkoitettu shimanon voimansiirtoon. Huomaako käytännössä eron onkin sitten toinen asia.
Shimanolla onhan tietu etuoikeus ratas järjästelmään.
-Hikinorolla tehdäänni uutta.
KELLI - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katkaisin ketjun entisen mittaiseksi, 114 lenkkiä. Tosin vaihdoin myös takavaihtajan Shimano Altus mallista Shimano Alivion malliin rdm 410 (muistaakseni tuollainen merkintä).
Poroon kisailiat.
Etappi ajoo ,
niikinnostavaa.
Veiko huolttaa, ninku se Pata tvssä.
- Anonyymi
Yksi huomionarvoinen asia on ketjuissa. Niissä ilmoitettu vaihdemäärä tarkoittaa nimenomaan takana olevien vaihteiden määrää eikä ota kantaa eturattaiden määrään. Eli jos pyörässä on 3x7 voimansiirto niin on turha alkaa etsiä 21vaihteen ketjua koska takarattaiden määrä on se ratkaiseva tekijä.
Niin, ja kyse tosiaan vain ulkoisten (taka)vaihteiden=rattaiden määrästä, jos on vaikkapa 7-vaihteinen napavaihteisto, niin se on ketjun määrittelyn kannalta vain yksivaihteinen...
- Anonyymi
Joka ketjun päälle on vannotunnu.,
sillä pitää olla kireä persnahka,
ja sielu Porvoosta ili Oalandista.- Anonyymi
Välttipaavon viisauksia?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152111Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi832046- 1011357
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1351153Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101116Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663771107Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha170842- 61808
- 59741
Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.248721