Tarkoittaako otsikon termit sama asiaa, kun kyseessä on polkupyörän renkaat? Onko jollain kokemukseen perustuvaa suositusta kyseisen kaltaisista renkaista (vaikka Shwalbe)?
Koko voisi olla 32-37/622 haarukassa ja renkaan kuvio öljysoralle ja sorateille sopiva, maastokäyttöä ei ole.
Pistosuojaus/viiltosuojaus
38
619
Vastaukset
- Anonyymi
Juu joskus omasin jonkun Schwalbe Marathon mallin renkaat. Niitä saanut hajalle räjäyttämälläkään, mutta olivat raskaat polkea kuin syntikuorma. Ei semmoisilla kukaan viitsi kauaa sotkea. Pilaa pyörän kuin pyörän liikkuvuuden. Jaa, no kenties sähköavusteisessa menettelevät. Nykyään käytän sliksejä ja ovat lähes yhtä kestäviä kuin joku Schwalbekin mutta aaah!! sitä rullaavuutta! Ooh! Oooh!
- Anonyymi
Mikä sellainen sliksi on?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä sellainen sliksi on?
Täysin sileä rengas
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täysin sileä rengas
Mistähän sellaisen sliksin saa, jota ei saa rikki räjäyttämälläkään ja jossa ei ole näitä mainittuja Schwalben renkaan ei toivottuja ominaisuuksia?
"Niitä saanut hajalle räjäyttämälläkään, mutta olivat raskaat polkea kuin syntikuorma." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistähän sellaisen sliksin saa, jota ei saa rikki räjäyttämälläkään ja jossa ei ole näitä mainittuja Schwalben renkaan ei toivottuja ominaisuuksia?
"Niitä saanut hajalle räjäyttämälläkään, mutta olivat raskaat polkea kuin syntikuorma."Kyllä tavan tallaaja jonka keskinopeus on lenkillä 20-22km/h on tyytyväinen Marathon Plussiin. Oon nääs ite ajanut ko. renkailla varmaan 25000km tosin en samoilla, nykyisin on 47-622 Marathon renkaat kun välillä tulee ajettua sorallakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tavan tallaaja jonka keskinopeus on lenkillä 20-22km/h on tyytyväinen Marathon Plussiin. Oon nääs ite ajanut ko. renkailla varmaan 25000km tosin en samoilla, nykyisin on 47-622 Marathon renkaat kun välillä tulee ajettua sorallakin.
Jos pistosuojaus on ykkösprioriteetti niin maratoonarit on varmaan hyvä vaihtoehto. Kysymys on siitä mitä haluaa. Jos valitsee puolet kevyemmän renkaan jonka pistosuojaustaso on riittävä ja vierintävastus 40% pienempi niin eron kyllä huomaa. Joku on varmaan tyytyväinen umpikumisiinkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistähän sellaisen sliksin saa, jota ei saa rikki räjäyttämälläkään ja jossa ei ole näitä mainittuja Schwalben renkaan ei toivottuja ominaisuuksia?
"Niitä saanut hajalle räjäyttämälläkään, mutta olivat raskaat polkea kuin syntikuorma."Ei mistään. Pommin kestäviä ei ole edes umpikumiset jos laitetaan tarpeeksi räjähdettä. Mikään rengas ei ole rikkoutumaton. Jos nyt puhutaan aloittajan käytöstä niin sliksi/maltillinen kuviointi ei ole oleellinen asia. Sateella tai soralla kuvioitu voi olla parempi vaihtoehto vaikkakin kumin ominaisuuksilla on suurempi vaikutus pitoon maltillisilla nopeuksilla kuin kuviolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos pistosuojaus on ykkösprioriteetti niin maratoonarit on varmaan hyvä vaihtoehto. Kysymys on siitä mitä haluaa. Jos valitsee puolet kevyemmän renkaan jonka pistosuojaustaso on riittävä ja vierintävastus 40% pienempi niin eron kyllä huomaa. Joku on varmaan tyytyväinen umpikumisiinkin.
Ajappa renkaanpuhkoja sepelillä jota ainakin pääakaupunkiseudulla käytetään niin valinta Marathoneiksi on ihan paikallaan. Ja kiirehän on pois muodista kun nautitaan ulkoilusta kauniissa maisemassa jota täälläkin löytyy.
- Anonyymi
Tavalliseen käyttöön: Continental Top Contact II
- Anonyymi
Aika painavat, mutta esite kertoo kyllä olevan hyvin rullaavat, kun renkaan selkämys on sileä? Bikesterillä 46,95 euroa kpl (ovh 62,95 - 25%).
Anonyymi kirjoitti:
Aika painavat, mutta esite kertoo kyllä olevan hyvin rullaavat, kun renkaan selkämys on sileä? Bikesterillä 46,95 euroa kpl (ovh 62,95 - 25%).
Painava?
32 - 622. 580g.
37 - 622. 600g.
Nyt kun kyse ei ole puhtaasta optimaalisen kevyestä maantierenkaasta, vaan kohtuullisesti suojatusta ”yleisrenkaasta”, niin tuo paino ei todellakaan ole kova.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Painava?
32 - 622. 580g.
37 - 622. 600g.
Nyt kun kyse ei ole puhtaasta optimaalisen kevyestä maantierenkaasta, vaan kohtuullisesti suojatusta ”yleisrenkaasta”, niin tuo paino ei todellakaan ole kova.Minulla oli Michelin Protek Max 37-622, jolla paino (valmistajan mukaan) on 855 g = paljon.
Ne olivat kyllä raskaat ajaa uutena ja oli myös normalia hankampaa löytää sopivaa rengaspainetta että ei olisi liian raskas eikä liian kova. Vasta muutaman tuhannen kilometrin jälkeen olivat kuluneet niin, että tuntuivat kevyemmiltä ja joustavammilta.
En suosittele paljon matka-ajoa ajavalle tuota Max-versiota, enkä ostanut niitä enää itsekään. Mutta ei sitä enää kai mistään saakaan. En ihan 8000 km päässyt, niin kului ulkopinta puhki ja näkyi keltainen pistoeristyskerros. :-)
Ostin itsekin Schalwen Maraton-renkaan, joka on tuohon Protek Max-renkaaseen verrattuna kevyt ajaa.
- Anonyymi
Renkaan valinnassa kannattaa huomioida missä suhteessa ajaa päällystetyllä ja soralla. Soratie on parhaimmillaan lähes päällystetyn tien veroinen mutta huonoimmillaan aika surkeaa ajettavaa. Jos mielii lisäksi metsäautoteille niin saattaa olla vieläkin huonokuntoisempaa tietä tarjolla.
Yhden pyörän ja kiekkosetin taktiikalla pitää aina tehdä jokin kompromissi koska kaikkea ei voi saada kerralla. Renkaan leveys ei suoraan kerro mitään renkaan vierintävastuksesta. Rungon rakenne ja materiaalit sekä pintakumi ovat ratkaisevassa roolissa. Hyvin rullaavassa maastorenkaassa voi olla pienempi vierintävastus kuin huonosti rullaavassa maantierenkaassa.
https://www.bicyclerollingresistance.com/
Omaan kokemukseen nojaten 37mm kapeampaa ei kannata valita perus alumiinihybridiin (oletan että kysyjä on sama joka on kysellyt viimeaikoina hybridistä) jos ajaa paljon soralla. Jos soratieajoa on puolet tai enemmän kannatta miettiä 40-50mm gravel rengasta tai vastaavaa. Ajomäärä kannattaa myös huomioida. Jos ajaa vain tunnin tai kahden lenkkejä niin epämukavampaa rengasta on helpompi sietää ajoittain kuin usean tunnin lenkeillä varsinkin jos ajaa usein. Hyvään pistosuojaukseen kannattaa panostaa vaikka ainoastaan umpikumi on satavarma.
Jos haluaa panostaa enemmän päällystettyihin teihin niin continentalin 37mm contact urban on hyvä valinta. Samaa rengasta löytyy myös muita leveyksiä joten valitsemalla vaikkapa 47mm levyinen saadaan lisää mukavuutta soralle ilman että vierintävastus merkittävästi huononee. Jos ajaa sora ja asfalttilenkit erikseen niin ilmanpaineella on helppo hienosäätää renkaan ominaisuuksia. Soralle matalampi paine ja asfaltille enemmän.
Mainittu continentalin top contact 2 ei tuo mitään lisäarvoa edellä mainittuun. Pistosuojauksen taso sama, painavampi ja suurempi vierintävastus. Enempi kaupunkirengas.
Jos ajosta yli puolet on soralla niin continentalin terra hardpack 50mm on hyvä valinta.
Eli jokin kompromissi pitää tehdä ja elää sen kanssa ellei ole useampaa pyörää tai kiekkosettiä.- Anonyymi
Muuten hieno ja niin asiantunteva ja viisautta täynnä oli komenttisi, mutta jotain unohdit tai olet täysin pihalla kuin lumiukko. SORATIET OVAT OLLEET JO VUOSIKYMMENIÄ LÄHES KOKONAAN SEPELITEITÄ! Sepelillä ajoon tarvitaan pistosuojatut renkaan! Olkoon kuinka raskaat tahansa ja kuin vaikeasti ajettavat! Missä haahumaassa oikein elät?
- Anonyymi
50mm:rengas tuskin sopii 32/37 haarukkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muuten hieno ja niin asiantunteva ja viisautta täynnä oli komenttisi, mutta jotain unohdit tai olet täysin pihalla kuin lumiukko. SORATIET OVAT OLLEET JO VUOSIKYMMENIÄ LÄHES KOKONAAN SEPELITEITÄ! Sepelillä ajoon tarvitaan pistosuojatut renkaan! Olkoon kuinka raskaat tahansa ja kuin vaikeasti ajettavat! Missä haahumaassa oikein elät?
Sorateiden koostumus vaihtelee. Jos ne on tehty esimerkiksi savimoreenista niin kuivalla kelillä pinta on parhaimmillaan sileä ja kova ja irtokiviä on maltillisesti. Lanauksen jälkeen irtokiviä on paljon mutta ne eivät ole erityisen teräviä. Sorateitä ei nimenomaan tehdä sepelistä joka on murskattua kiveä joka on seulottu tasakokoiseksi. Kivimursketta jossa on hieno aines mukana käytetään sorateiden pinnassa mutta ei kaikkialla. Lanaus nostaa siinäkin pikkukivet pintaan. Sellaisilla teillä renkaan puhkeamisriski on suurempi koska murskatussa kivessä on terävät särmät.
Suosittelemissani renkaissa on hyvä pistosuojaus. Kysymyksessä ei kerrottu paikallisista olosuhteista eikä juuri muustakaan. Voi olla niinkin että maastopyörä karkeakuvioisilla renkailla olisi paras vaihtoehto. Renkaissa on suuria eroja ja jokaisen on itse päätettävä mitä ominaisuuksia haluaa painottaa eniten. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sorateiden koostumus vaihtelee. Jos ne on tehty esimerkiksi savimoreenista niin kuivalla kelillä pinta on parhaimmillaan sileä ja kova ja irtokiviä on maltillisesti. Lanauksen jälkeen irtokiviä on paljon mutta ne eivät ole erityisen teräviä. Sorateitä ei nimenomaan tehdä sepelistä joka on murskattua kiveä joka on seulottu tasakokoiseksi. Kivimursketta jossa on hieno aines mukana käytetään sorateiden pinnassa mutta ei kaikkialla. Lanaus nostaa siinäkin pikkukivet pintaan. Sellaisilla teillä renkaan puhkeamisriski on suurempi koska murskatussa kivessä on terävät särmät.
Suosittelemissani renkaissa on hyvä pistosuojaus. Kysymyksessä ei kerrottu paikallisista olosuhteista eikä juuri muustakaan. Voi olla niinkin että maastopyörä karkeakuvioisilla renkailla olisi paras vaihtoehto. Renkaissa on suuria eroja ja jokaisen on itse päätettävä mitä ominaisuuksia haluaa painottaa eniten.Sattui vaan silmään tällainenkin, että tässä kerrotaan maksimikuormitukseksi 90kg.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/487707/Schwalbe-Road-Cruiser-rengas-musta-kumi-37-622-28-x-1-40
Että tuollainenkin seikkako tulisi huomioida? Mitä jos ajaja painaa vaikkapa tuon 90kg? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sattui vaan silmään tällainenkin, että tässä kerrotaan maksimikuormitukseksi 90kg.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/487707/Schwalbe-Road-Cruiser-rengas-musta-kumi-37-622-28-x-1-40
Että tuollainenkin seikkako tulisi huomioida? Mitä jos ajaja painaa vaikkapa tuon 90kg?90kg per rengas eli kuski+pyörä 180kg.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sattui vaan silmään tällainenkin, että tässä kerrotaan maksimikuormitukseksi 90kg.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/487707/Schwalbe-Road-Cruiser-rengas-musta-kumi-37-622-28-x-1-40
Että tuollainenkin seikkako tulisi huomioida? Mitä jos ajaja painaa vaikkapa tuon 90kg?Tuo on ihmeellistä, että joissain kerrotaan, että 37/622 on sama kuin 28"x1,4" ja toisissa sen kerrotaankin olevan 28"x1,5" ?
Noissa on noin 2,5 millimetrin ero? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sorateiden koostumus vaihtelee. Jos ne on tehty esimerkiksi savimoreenista niin kuivalla kelillä pinta on parhaimmillaan sileä ja kova ja irtokiviä on maltillisesti. Lanauksen jälkeen irtokiviä on paljon mutta ne eivät ole erityisen teräviä. Sorateitä ei nimenomaan tehdä sepelistä joka on murskattua kiveä joka on seulottu tasakokoiseksi. Kivimursketta jossa on hieno aines mukana käytetään sorateiden pinnassa mutta ei kaikkialla. Lanaus nostaa siinäkin pikkukivet pintaan. Sellaisilla teillä renkaan puhkeamisriski on suurempi koska murskatussa kivessä on terävät särmät.
Suosittelemissani renkaissa on hyvä pistosuojaus. Kysymyksessä ei kerrottu paikallisista olosuhteista eikä juuri muustakaan. Voi olla niinkin että maastopyörä karkeakuvioisilla renkailla olisi paras vaihtoehto. Renkaissa on suuria eroja ja jokaisen on itse päätettävä mitä ominaisuuksia haluaa painottaa eniten." Sorateitä ei nimenomaan tehdä sepelistä" hahaa heHe haa haa!!!! Murske tai sepeli on yhteisnimitys tuotteille, jotka on valmistettu murskaamalla luonnonkiviainesta tai keinotekoista kiviainesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sattui vaan silmään tällainenkin, että tässä kerrotaan maksimikuormitukseksi 90kg.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/487707/Schwalbe-Road-Cruiser-rengas-musta-kumi-37-622-28-x-1-40
Että tuollainenkin seikkako tulisi huomioida? Mitä jos ajaja painaa vaikkapa tuon 90kg?En suosittele linkissä näkyvää rengasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Sorateitä ei nimenomaan tehdä sepelistä" hahaa heHe haa haa!!!! Murske tai sepeli on yhteisnimitys tuotteille, jotka on valmistettu murskaamalla luonnonkiviainesta tai keinotekoista kiviainesta.
Sora ei ole murskattua ainesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En suosittele linkissä näkyvää rengasta.
Ei siinä sinun suosituksiasi kysyttykään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Sorateitä ei nimenomaan tehdä sepelistä" hahaa heHe haa haa!!!! Murske tai sepeli on yhteisnimitys tuotteille, jotka on valmistettu murskaamalla luonnonkiviainesta tai keinotekoista kiviainesta.
Puhekielessä eri termit menee usein sekaisin eikä sillä ole aina väliäkään. Eri tuotteilla on kuitenkin eri ominaisuudet ja käyttökohteet joten jos on tekemässä jotain niin kannattaa ottaa termit haltuun:
https://www.rudus.fi/tuotteet/kiviainekset - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puhekielessä eri termit menee usein sekaisin eikä sillä ole aina väliäkään. Eri tuotteilla on kuitenkin eri ominaisuudet ja käyttökohteet joten jos on tekemässä jotain niin kannattaa ottaa termit haltuun:
https://www.rudus.fi/tuotteet/kiviaineksetRudus nimittää tuotteensa aivan oman päättämän mukaisesti. Missähän näitä läpiaivoja oikein kasvaa? Sepeli ja murske ovat kumpikin murskattu kiveä. Sepeli on vain on kansanomainen nimi murskeelle.
Sepeli ja murske ovat kumpikin murskattu kiveä. Sepeli on vain on kansanomainen nimi murskeelle. Missä ne läpiaivot oikein elävät ja kuvittelevat Suomessa olevan soratietä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sora ei ole murskattua ainesta.
Suomessa ei ole vuosikymmeniin käytetty soraa teiden rakentamiseen ja kunnostamiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puhekielessä eri termit menee usein sekaisin eikä sillä ole aina väliäkään. Eri tuotteilla on kuitenkin eri ominaisuudet ja käyttökohteet joten jos on tekemässä jotain niin kannattaa ottaa termit haltuun:
https://www.rudus.fi/tuotteet/kiviaineksetKuule, ei sepeliä monestikaan valita käyttökohteen mukaan, vaan sitä sepeliä, mitä sattuu olemaaan ja mikä sattumalla menee kuormaan, kipataan tielle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rudus nimittää tuotteensa aivan oman päättämän mukaisesti. Missähän näitä läpiaivoja oikein kasvaa? Sepeli ja murske ovat kumpikin murskattu kiveä. Sepeli on vain on kansanomainen nimi murskeelle.
Sepeli ja murske ovat kumpikin murskattu kiveä. Sepeli on vain on kansanomainen nimi murskeelle. Missä ne läpiaivot oikein elävät ja kuvittelevat Suomessa olevan soratietä?Sora ei ole murskattua ainesta ja minä asun soratien varressa. Lopeta länkytys.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rudus nimittää tuotteensa aivan oman päättämän mukaisesti. Missähän näitä läpiaivoja oikein kasvaa? Sepeli ja murske ovat kumpikin murskattu kiveä. Sepeli on vain on kansanomainen nimi murskeelle.
Sepeli ja murske ovat kumpikin murskattu kiveä. Sepeli on vain on kansanomainen nimi murskeelle. Missä ne läpiaivot oikein elävät ja kuvittelevat Suomessa olevan soratietä?Läpiaivoja löytyy persupuolueen kannattajista? Suu käy sukkelampaan kuin olemattomat aivot ehtii toimia?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muuten hieno ja niin asiantunteva ja viisautta täynnä oli komenttisi, mutta jotain unohdit tai olet täysin pihalla kuin lumiukko. SORATIET OVAT OLLEET JO VUOSIKYMMENIÄ LÄHES KOKONAAN SEPELITEITÄ! Sepelillä ajoon tarvitaan pistosuojatut renkaan! Olkoon kuinka raskaat tahansa ja kuin vaikeasti ajettavat! Missä haahumaassa oikein elät?
Sepeliä ei ole kuin murto-osassa sorateitä. Sepeli ja sen levitys maksaa eikä Suomi mikään rikas maa ole jotta joka peräkylän tielle sitä olisi vara levittää.
Päällystämättömät tiet ovat enimmälti sitä perinteistä mallia jossa moottoriajoneuvojen ajourat tasaista kovaksi pakkautunutta ja reunoilla sitä fillarin renkaille hankalaa raekokoa. Onneksi ovat harvaan liikennöityjä teitä nuo niin voi ajaa keskemmälläkin.
- Anonyymi
"Suomi mikään rikas maa ole jotta joka peräkylän tielle sitä olisi vara levittää." Haaha hee, on sinulla luulot ja jutut. Sepeliä levitetään lähes jokaiselle peräkylän teille. Kunta tuo ilmiseksi.
- Anonyymi
Kunta ei tuo mitään ilmaiseksi ja olet täysin väärässä sepelin yleisyydestä tien päällysteenä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kunta ei tuo mitään ilmaiseksi ja olet täysin väärässä sepelin yleisyydestä tien päällysteenä.
Lähes jokaisessa tiessä, jota kutsutaan soratieksi, käytetään sepeliä. Melkein kaikissa pikku- ja jopa metsäteissä käytetään sepeliä. Sepeliä käytetään pihoillakin. Ely-keskus avustaa tiekuntia, mutta tiekunnan avustus tulee kunnan kautta, niin olen ymmärtänyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lähes jokaisessa tiessä, jota kutsutaan soratieksi, käytetään sepeliä. Melkein kaikissa pikku- ja jopa metsäteissä käytetään sepeliä. Sepeliä käytetään pihoillakin. Ely-keskus avustaa tiekuntia, mutta tiekunnan avustus tulee kunnan kautta, niin olen ymmärtänyt.
Lopeta jo! Olet totaalisen pihalla asiasta ELY-keskuksinesi ja muutenkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lopeta jo! Olet totaalisen pihalla asiasta ELY-keskuksinesi ja muutenkin.
Kannustan jatkamaan. Sorasaivartelu sulostuttaa.
- Anonyymi
Tappajasepeli näin talven ulkopuolella herättää, myös ajatuksia ja ärräpäitä.
- Anonyymi
Pitäisköhän Shimanon vaihtaa Sora Sepeliksi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152101Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi822033- 1011357
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1301145Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663771097Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen91064Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha170842- 61798
- 59741
Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.244708