Tätäkään en ymmärrä

Anonyymi-ap

Tämä on Bikesterin sivulta erään takavaihtajan tiedoista, käännös suomen kielelle on hieman outoa, kuten usein noissa on.

Takavaihtajakapasiteetti
Kokonaiskapasiteetti:
43 hampaat
Max. ero edessä:
20 hampaat
Max. suurin hammaspyörä:
34 hampaat
Min. suurin hammaspyörä:
28 hampaat
Min. pienin hammaspyörä:
11 hampaat


Mitä nuo nyt käytännössä tarkoittaa mahdollisimman selkeästi selostettuna? Onko joku systeemi, jolla saadaan laskettua, minkälainen rataspakka hammasmäärältään (pienin ja suurin lehti) voidaan asentaa, jos asennetaan alkuperäisestä poikkeavan kokoisilla hammasrattailla oleva pakka taakse?

20

359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Paremmin selkoa saattaisi saada valmistajalta suoraan mikäli vaihtajan malli tiedossa.

    • Pakka jossa pienin ratas on 11 ja isoin ratas on välillä 28 - 34
      Eli aika peruspakka kyseessä.

      • Anonyymi

        Jollain videolla joku mittaili tuota kapasiteettia? Siinä katsottiin eturissojen ja takarissojen suhdetta tms? Ei ollut muistaakseni Velogin video.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jollain videolla joku mittaili tuota kapasiteettia? Siinä katsottiin eturissojen ja takarissojen suhdetta tms? Ei ollut muistaakseni Velogin video.

        Maksimi kapasitetti lasketaan:
        isoin eturatas - pienin eturatas (= xx )
        isoin takaratas - pienein takaratas ( = yy)

        kapasiteetti on xx+yy


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Maksimi kapasitetti lasketaan:
        isoin eturatas - pienin eturatas (= xx )
        isoin takaratas - pienein takaratas ( = yy)

        kapasiteetti on xx yy

        Tuosta jäi vahingossa plus merkki pois
        Eli maksimikapasiteetti on xx + yy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jollain videolla joku mittaili tuota kapasiteettia? Siinä katsottiin eturissojen ja takarissojen suhdetta tms? Ei ollut muistaakseni Velogin video.

        Velogin videolla puhutaan kapasiteetista.
        https://www.youtube.com/watch?v=RX4fEkOPkcg

        Mikähän on Shimanon RDM 410 takavaihtajan kapasiteetti?


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Maksimi kapasitetti lasketaan:
        isoin eturatas - pienin eturatas (= xx )
        isoin takaratas - pienein takaratas ( = yy)

        kapasiteetti on xx yy

        Mitä se laskemalla saatu maksimikapasiteetti edes tarkoittaa ja onko se takavaihtajan pakkauksessa tosiaan ilmoitettu, esim 40?
        Ja jos aletaan muuttaa vaihtajia, jossain vaiheessa täytyy kiinnittää huomiota ketjunkin pituuteen?
        Joskus vaihdoin summamutikassa kuusivaihteiseen takapakkaan sen isoimman rattaan vieläkin isommaksi ja hyvin toimi. Lehdet oli siinä pakassa pitkillä ohuilla ruuveilla kiinni ja pakka kokonaisuudessaan kiristettiin vapaarattaaseen/napaan sillä pakan kierteisellä lehdellä, sillä pienimmällä, erillistä lukkorengasta ei ollut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se laskemalla saatu maksimikapasiteetti edes tarkoittaa ja onko se takavaihtajan pakkauksessa tosiaan ilmoitettu, esim 40?
        Ja jos aletaan muuttaa vaihtajia, jossain vaiheessa täytyy kiinnittää huomiota ketjunkin pituuteen?
        Joskus vaihdoin summamutikassa kuusivaihteiseen takapakkaan sen isoimman rattaan vieläkin isommaksi ja hyvin toimi. Lehdet oli siinä pakassa pitkillä ohuilla ruuveilla kiinni ja pakka kokonaisuudessaan kiristettiin vapaarattaaseen/napaan sillä pakan kierteisellä lehdellä, sillä pienimmällä, erillistä lukkorengasta ei ollut.

        Takavaihtajallahan on kaksi eri funktioita mitä sen pitää pystyä toteuttamaan.

        A) Siirtää/pitää ketju oikealla/halutulla rattaalla.

        B) Pitää ketju tarpeellisella kireydellä voimansiirron toimivuuden kannalta.

        Ja tuo takavaihtajan kapasitetti liittyy tuohon kohtaan B eli ketjun tarpeelliseen kireyteen.
        Ulkoisella vaihtajalla (vaihtajilla) varustetussa pyörässähän välityssyhteen muutos tapahtuu ketjua vaihtamalla eri kokoisten rattaiden välillä, ja kun rattaa fyysinen koko vaihtuu, niin periaatteessa ketjulta vaadittava pituus myös vaihtuu rattaiden koon vaihtelun myötä (voisi ajatella kiinteävaihteista pyörää, jossa vaihdetaan isompi/pienempi ratas, niin samalla tuon rattaan vaihdon yhteydessä pitäisi vaihtaa pidempi/lyhyempi ketju että ketjon tiukkuus pysyisi ennallaan). ja tuon ketjun tiukkuutta säädellään rattaita vaihtaessa tuon takavaihtajan eri asennoilla jotka vaikuttavat ketjun tiukkuuteen.
        Tuo vaihtajan kapasitetti sitten kuvaa sitä kuinka isoa ketjun lyhennys/pidennys tarvetta tuo vaihtaja pystyy maksimissaan kompensoimaan että voimansiirto toimii kuten sen pitäisi toimia.

        Mikäli pyörään asentaa selvästi erikokoisia rattaita kuin mitä siinä on aikaisemmin ollut, on hyvin mahdollista että samalla joudutaan vaihtamaan uudet eri pituiset ketjut pyörään.


      • Anonyymi

        Haen tietoa tästä vaihtajasta. Tässä on tietoa siitä, vielä kun joku vääntäisi rautalangasta. Tässä on nyt kapasiteetista, en tiedä pitääkö paikkaansa, kun esitteissä saattaa olla poikkeavaakin tietoa joskus?


        Shimano ALIVIO RD-M410 Rear Derailleur
        Condition: Brand new
        Model: RD-M410
        Compatible with: 7/8 speeds
        Max Rear Sprocket: 34T
        Total Capacity: 43T
        Derailleur Action: Top-Normal (Traditional)
        Cage Length: Long
        Weight: 310g


        Eli kun minulla on kolmirattainen kampisarja 28/38/48, millainen takarataspakka toimisi tuon vaihtajan yhteydessä?
        14/28 ilmeisen selvästi sopii, ketjussa 114 lenkkiä? Vai sopiiko?
        Sopiiko 14/34 samalla ketjupituudella?

        Kuinka laaja haarukka takapakan suhteen on käytettävissä jne?

        Onko tyhmiä kysymyksiä? Pakko kysyä, kun ei itse tajua:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haen tietoa tästä vaihtajasta. Tässä on tietoa siitä, vielä kun joku vääntäisi rautalangasta. Tässä on nyt kapasiteetista, en tiedä pitääkö paikkaansa, kun esitteissä saattaa olla poikkeavaakin tietoa joskus?


        Shimano ALIVIO RD-M410 Rear Derailleur
        Condition: Brand new
        Model: RD-M410
        Compatible with: 7/8 speeds
        Max Rear Sprocket: 34T
        Total Capacity: 43T
        Derailleur Action: Top-Normal (Traditional)
        Cage Length: Long
        Weight: 310g


        Eli kun minulla on kolmirattainen kampisarja 28/38/48, millainen takarataspakka toimisi tuon vaihtajan yhteydessä?
        14/28 ilmeisen selvästi sopii, ketjussa 114 lenkkiä? Vai sopiiko?
        Sopiiko 14/34 samalla ketjupituudella?

        Kuinka laaja haarukka takapakan suhteen on käytettävissä jne?

        Onko tyhmiä kysymyksiä? Pakko kysyä, kun ei itse tajua:)

        Tältä sivustolta hain infoa.

        https://www.sporttide.com/shimano-acera-rd-m360-rear-derailleur.html


      • Anonyymi kirjoitti:

        Haen tietoa tästä vaihtajasta. Tässä on tietoa siitä, vielä kun joku vääntäisi rautalangasta. Tässä on nyt kapasiteetista, en tiedä pitääkö paikkaansa, kun esitteissä saattaa olla poikkeavaakin tietoa joskus?


        Shimano ALIVIO RD-M410 Rear Derailleur
        Condition: Brand new
        Model: RD-M410
        Compatible with: 7/8 speeds
        Max Rear Sprocket: 34T
        Total Capacity: 43T
        Derailleur Action: Top-Normal (Traditional)
        Cage Length: Long
        Weight: 310g


        Eli kun minulla on kolmirattainen kampisarja 28/38/48, millainen takarataspakka toimisi tuon vaihtajan yhteydessä?
        14/28 ilmeisen selvästi sopii, ketjussa 114 lenkkiä? Vai sopiiko?
        Sopiiko 14/34 samalla ketjupituudella?

        Kuinka laaja haarukka takapakan suhteen on käytettävissä jne?

        Onko tyhmiä kysymyksiä? Pakko kysyä, kun ei itse tajua:)

        Mikäli tosiaan vaihtajan tiedot pitävät paikkansa, niin vaihtajan kapasiteetti riittää (48-28=20, 28-14=14, 20+14=36 ja maksimi kapasiteetiksi ilmoitetaan tuo 43, riittäisi myös juuri tuolle isommallekkin takapakalle vaihtajan kapasiteetti.

        Noista takapakan hammasluvuista 14-28 ja 14-34 päättelen että kyseessä ilmeisesti kierrepakka kasetti? (jossa siis vapaaratas kiinni kasetissa), niin varmistan vain että se on sama rataspakkatyyppi joka pyörässäsi on?

        14-28 ja 14- 34 pakat sen verran tuon isoimman rattaan osalta kaukana toisitaan, että todennäköistä että sama kotjuputuus et ole soveltuva molempiin pakkoihin. Tosin, uuden takapakan kanssa (jos siis sellaisen hankkiin) olisi muutenkin suositeltavaa vaihtaa uusi ketju vanhan kuluneen ketjun tilalle.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Mikäli tosiaan vaihtajan tiedot pitävät paikkansa, niin vaihtajan kapasiteetti riittää (48-28=20, 28-14=14, 20 14=36 ja maksimi kapasiteetiksi ilmoitetaan tuo 43, riittäisi myös juuri tuolle isommallekkin takapakalle vaihtajan kapasiteetti.

        Noista takapakan hammasluvuista 14-28 ja 14-34 päättelen että kyseessä ilmeisesti kierrepakka kasetti? (jossa siis vapaaratas kiinni kasetissa), niin varmistan vain että se on sama rataspakkatyyppi joka pyörässäsi on?

        14-28 ja 14- 34 pakat sen verran tuon isoimman rattaan osalta kaukana toisitaan, että todennäköistä että sama kotjuputuus et ole soveltuva molempiin pakkoihin. Tosin, uuden takapakan kanssa (jos siis sellaisen hankkiin) olisi muutenkin suositeltavaa vaihtaa uusi ketju vanhan kuluneen ketjun tilalle.

        Kierrepakka vapaarattaineenon kyseessä ja huomasin, että Shimanolla on tarjolla myös 14/34 pakka, jossa kiinnostaa juuri tuo "mäkivaihderatas" verrattuna 14/28 pakkaan.

        Tämä ei muuten osu kohdalleen tekstissäsi: 20 14=36.

        Tarkoitat 20+14, joka tietty on 34?

        No, jos kokeilisi eri kiekolla 14/34 pakkaa, kuinkahan paljon pidempi ketjun olisi oltava, jos on tarpeen olla pidempi?
        Tekeekö kaksi linkkiä jo suurenkin muutoksen?
        Ja millä tuon ketjun OPTIMIMITAN sitten selvittää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kierrepakka vapaarattaineenon kyseessä ja huomasin, että Shimanolla on tarjolla myös 14/34 pakka, jossa kiinnostaa juuri tuo "mäkivaihderatas" verrattuna 14/28 pakkaan.

        Tämä ei muuten osu kohdalleen tekstissäsi: 20 14=36.

        Tarkoitat 20 14, joka tietty on 34?

        No, jos kokeilisi eri kiekolla 14/34 pakkaa, kuinkahan paljon pidempi ketjun olisi oltava, jos on tarpeen olla pidempi?
        Tekeekö kaksi linkkiä jo suurenkin muutoksen?
        Ja millä tuon ketjun OPTIMIMITAN sitten selvittää?

        Lisään vielä, että hyppäys 14/28 pakasta 14/34 pakkaan on kahden pienimmän vaihteen osalta kymmenen hammasta, kun ne menee näin:
        -14-16-18-20-22-24-28
        -14-16-18-20-22-24-34.

        ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kierrepakka vapaarattaineenon kyseessä ja huomasin, että Shimanolla on tarjolla myös 14/34 pakka, jossa kiinnostaa juuri tuo "mäkivaihderatas" verrattuna 14/28 pakkaan.

        Tämä ei muuten osu kohdalleen tekstissäsi: 20 14=36.

        Tarkoitat 20 14, joka tietty on 34?

        No, jos kokeilisi eri kiekolla 14/34 pakkaa, kuinkahan paljon pidempi ketjun olisi oltava, jos on tarpeen olla pidempi?
        Tekeekö kaksi linkkiä jo suurenkin muutoksen?
        Ja millä tuon ketjun OPTIMIMITAN sitten selvittää?

        Eikö teksteihin saa plusmerkkiä?

        Tämä ei muuten osu kohdalleen tekstissäsi: 20+14=36.

        Tarkoitat 20+14, joka tietty on 34?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kierrepakka vapaarattaineenon kyseessä ja huomasin, että Shimanolla on tarjolla myös 14/34 pakka, jossa kiinnostaa juuri tuo "mäkivaihderatas" verrattuna 14/28 pakkaan.

        Tämä ei muuten osu kohdalleen tekstissäsi: 20 14=36.

        Tarkoitat 20 14, joka tietty on 34?

        No, jos kokeilisi eri kiekolla 14/34 pakkaa, kuinkahan paljon pidempi ketjun olisi oltava, jos on tarpeen olla pidempi?
        Tekeekö kaksi linkkiä jo suurenkin muutoksen?
        Ja millä tuon ketjun OPTIMIMITAN sitten selvittää?

        Näyttää siltä että tuo Plus merkki häviää tuolta tekstistä.

        Ketjun pituuden laskemiseen/määrittelyyn löytyy useampia menetelmiä/laskukaavoja.
        Itse käytän seuraavaa joka esitelty parktoolin videolla kohdasta 4:05 eteenpäin.

        https://www.parktool.com/en-int/blog/repair-help/chain-length-sizing


    • Anonyymi

      jos hampaat vinossqa niin kannattaa mennä ehkä hammasräätälille

      • Anonyymi

        Jos ei ole mitään asiallista sanottavaa, kannattaisiko pysyä pois täältä?


    • Anonyymi

      Tämä on vielä selittämättä:

      Max. ero edessä:
      20 hampaat =(suurimman eturattaan hammasluku)-(pienimmän eturattaan hammasluku)

      • Anonyymi

        Esim 28-38-48?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

      Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      19
      2460
    2. 148
      2214
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2132
    4. Hullu liikenteessä?

      Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2109
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

      Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1674
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

      Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1583
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

      Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1506
    8. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      277
      1388
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

      Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1369
    10. Kunta ostaa kivitipun

      Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      130
      1346
    Aihe