Paljonko on nolla jaettuna nollalla?

Anonyymi-ap

tietysti vastaus on ääretön mutta moni laskin ei tuota käsitä.

46

1208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Määnny vattalles! 8 = 0/0 = ∞.

    • Anonyymi

      Ei ole määritelty. Ei voi laskea.

    • Anonyymi

      1/1 = 1
      0,1/0,1 = 1
      0,01/0,01 = 1
      .
      .
      0/ 0 = 1.

      • Anonyymi

        Nolla ei ole numero vaan positiivisten ja negatiivisten numeroiden leikkauspiste joten yo. todisteluketju ei ole relevantti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nolla ei ole numero vaan positiivisten ja negatiivisten numeroiden leikkauspiste joten yo. todisteluketju ei ole relevantti.

        Ei ole positiivisia tai negatiivisia numeroita. Sellaisia lukuja kyllä on.


      • Anonyymi

        Kts. Wikipedia (eng.): Division by zero, erityisesti alakohta "Analysis".


    • Anonyymi

      Kelvin-asteikolla 0 C on 273 K. No problem.

    • Nollan jakaminen nollalla on sovittu "määrittelemättömäksi", eli ei ole 0,1 tai ∞.

      Se, että laskin tai tietokone antaa tulokseksi jotain muuta tai virheilmoituksen on sovellusvirhe.



      Matematiikassa on eräitä poikkeuksia, joissa nollan jakaminen nollalla _on_ määritetty, mutta minun matematiikanopiskeluni päättyi hyvissä ajoin ennen sellaiseen törmäämistä. Onneksi. ; )

      • Anonyymi

        Niitähän ei tosiaan kansakoulun kolmannella vielä opeteta.


      • Anonyymi

        "Nollan jakaminen nollalla on sovittu "määrittelemättömäksi", eli ei ole 0,1 tai ∞."

        Minkä nimiseen sopimukseen tuo perustuu? Ketkä siitä ovat sopineet?

        Tietääkseni ainoa nollalla jakamiseen liittyä sopimus on IEEE 754 spesifikaatio, jonka mukaan tulos on ∞ tai -∞ riippuen jaetaanko +0:lla vai -0:lla.

        "Se, että laskin tai tietokone antaa tulokseksi jotain muuta tai virheilmoituksen on sovellusvirhe."

        Tietokoneet ja laskimet toimivat IEEE 754 spesifikaation mukaisesti, eli ne laskevat laskutoimituksen oikein.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Nollan jakaminen nollalla on sovittu "määrittelemättömäksi", eli ei ole 0,1 tai ∞."

        Minkä nimiseen sopimukseen tuo perustuu? Ketkä siitä ovat sopineet?

        Tietääkseni ainoa nollalla jakamiseen liittyä sopimus on IEEE 754 spesifikaatio, jonka mukaan tulos on ∞ tai -∞ riippuen jaetaanko 0:lla vai -0:lla.

        "Se, että laskin tai tietokone antaa tulokseksi jotain muuta tai virheilmoituksen on sovellusvirhe."

        Tietokoneet ja laskimet toimivat IEEE 754 spesifikaation mukaisesti, eli ne laskevat laskutoimituksen oikein.

        Asia ei edelleenkään ole niin yksioikoinen, kuten yllä ovat muutkin jo esittäneet:

        https://en.wikipedia.org/wiki/Division_by_zero

        "IEEE 754 requires infinities to be handled in a reasonable way, such as

        (+∞) + (+7) = (+∞)
        (+∞) × (−2) = (−∞)
        (+∞) × 0 = NaN – there is no meaningful thing to do"

        – Wikipedia

        Omat tieteislaskimeni (Canon ja TI) antavat nollalla jaettaessa virheilmoituksen, kuten oikein onkin, kun ei olla sovelluksessa määritetty, mitä ollaan hakemassa.

        Tietokoneessakin nollalla jakaminen on poikkeus, mikä vaatii poikkeuskäsittelyn. Tilanteesta riippuen laskenta jatkuu, jätetään huomioimatta, tulee virheilmoitus tai kaikki menee päin helvettiä, kuten USS Yorktownille kävi vuonna 1997. 😉


    • Anonyymi

      Nollalla eli yhteenlaskun neutraalialkiolla (a+0=0+a=a kaikilla a) ei ole käänteisalkiota eli mikään luku a ei toteuta 0a=a0=1 missä 1 on kertolaskun neutraalialkio eli (a1=1a=a kaikilla a). Ja koska ei ole käänteisalkiota ei ole myöskään jakolasku määritelty.

      Huom! ääretön ei kuulu reaalilukujen joukkoon. Jos -ääretön ja +ääretön lisätään niin kyseinen joukko ei enää toteuta lukukunnan määritelmiä.

      Todistetaan vielä ettei mikään luku toteuta 0a=1 ellei 0=1.
      0a=(0+0)a=0a+0a eli 0a-0a=0a+0a-0a eli 0a=0.

    • Anonyymi

      Jos määritellään, että 0/0 = 1, niin mikä käytännön lasku menisi pieleen?

      Toimisi luultavasti ihan hyvin kaikissa tietokoneella tehtävissä numeerisissa laskuissa. Ja näin on varmasti tehty vuosikymmeniä useissa eri sovelluksissa. Pienempi paha!

      • Anonyymi

        Menisi raja-arvot pieleen. Esimerkiksi -0.001/0.001 = -1 eli jos jaettava lähestyisikin nollaa miinuksen puolelta niin silloin nolla jaettuna nolla pitäisikin olla -1. Mutta kun määrittelit että 0/0=1 niin tuossa kohdassa tulisi epäjatkuvuus.

        Myös menisi se pieleen että jos jaettava lähestyisi nollaa puolet hitaammin kuin jakaja niin nollan kohdalla olisikin raja-arvon perusteella 0/0 = 2.

        Oikeasti 0/0 voi olla mitä tahansa riippuen siitä miten sinne nollaan jakajassa ja jaettavassa päädytään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menisi raja-arvot pieleen. Esimerkiksi -0.001/0.001 = -1 eli jos jaettava lähestyisikin nollaa miinuksen puolelta niin silloin nolla jaettuna nolla pitäisikin olla -1. Mutta kun määrittelit että 0/0=1 niin tuossa kohdassa tulisi epäjatkuvuus.

        Myös menisi se pieleen että jos jaettava lähestyisi nollaa puolet hitaammin kuin jakaja niin nollan kohdalla olisikin raja-arvon perusteella 0/0 = 2.

        Oikeasti 0/0 voi olla mitä tahansa riippuen siitä miten sinne nollaan jakajassa ja jaettavassa päädytään.

        Eivätkö arvoisat kirjoittelijat voisi lukea tuota mainitsemaani Wikipedia-juttua ja lakata spekuloimasta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivätkö arvoisat kirjoittelijat voisi lukea tuota mainitsemaani Wikipedia-juttua ja lakata spekuloimasta?

        Kerro mitä siinä artikkelissa on lukemisen arvoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro mitä siinä artikkelissa on lukemisen arvoista.

        Lue itse.
        No, siinä selitetään mm. tuo, ettei raja-arvoilla szaa määriteltyä lausekkeen 0/0 arvoa. Täällähän sellaista on yritetty.


    • Anonyymi

      Jos vesiämpäri on tyhjä, siinä on silloin kai nolla litraa vettä? Jos siihen lisätään nolla litraa vettä, onko siinä sen jälkeen ääretön määrä vettä..?

      • Nolla plus nolla on tosiaankin nolla, mutta miten tämä liittyy nollan jakamiseen nollalla?


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Nolla plus nolla on tosiaankin nolla, mutta miten tämä liittyy nollan jakamiseen nollalla?

        Näköjään kollimaattori osaa sentään ynnälaskun. Onnistuuko vähennyslasku?


    • Anonyymi

      Se on sama,kuin jakaisin sateenkaarioverflovian yai itse nollapisteen nollalla.

    • Anonyymi

      Kerroin jo ketjussa "Jako nollalla" että luvulla 0 ei ole käänteislukua 1/0 joten nollalla ei voi jakaa mitään lukua sillä se olisi tuolla käänteisluvulla kertomista.

    • Anonyymi

      0/0 = 0*(1/0) = 0*∞ = 0

      • Anonyymi

        24kpl pirkka olutta *(1kpl minä/juomakavereita 0 kpl) = minä 24 kpl= kovassa kännissä ∞
        juomakavereita 0 kpl


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        24kpl pirkka olutta *(1kpl minä/juomakavereita 0 kpl) = minä 24 kpl= kovassa kännissä ∞
        juomakavereita 0 kpl

        No otappa toinen lähtökohta.
        24 tyhjää pirkkaolutta ja jaat ne 1 niin paljonko sulla on juotavaa?

        Kuten ketjussa tulikin esille niin nolla on leikkauskohta eli tyhjä, 0,000000000000000000001 on jo jotakin mutta pelkkä 0 ei ole mitään.

        Joku voi testata lapsillekkin opetetulla tavalla eli kakku, ota pelkkä kakkupaperi ja jaa kakku 10 osaan, jokainen saa siis 1/10 tyhjää.
        Jos siinä kakkupaperilla olisi edes pieni murunen kakkua niin sitä kakkua saisi jokainen 1/10 siitä murusesta.

        Tuo väite että tyhjä jaettyna tyhjällä olisi ääretön, tuolla tavallahan voitaisiin luoda sitten energiaakin.
        Luodaan tyhjästä äärettömästi energiaa.
        Yleensä tuollaiset pähkäilyt pitää pystyä todentamaan matemaattisesti, mites sinun väitteen kanssa?
        https://sfnet.tiede.matematiikka.narkive.com/smZiBhHC/aarettoman-laskusaantoja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No otappa toinen lähtökohta.
        24 tyhjää pirkkaolutta ja jaat ne 1 niin paljonko sulla on juotavaa?

        Kuten ketjussa tulikin esille niin nolla on leikkauskohta eli tyhjä, 0,000000000000000000001 on jo jotakin mutta pelkkä 0 ei ole mitään.

        Joku voi testata lapsillekkin opetetulla tavalla eli kakku, ota pelkkä kakkupaperi ja jaa kakku 10 osaan, jokainen saa siis 1/10 tyhjää.
        Jos siinä kakkupaperilla olisi edes pieni murunen kakkua niin sitä kakkua saisi jokainen 1/10 siitä murusesta.

        Tuo väite että tyhjä jaettyna tyhjällä olisi ääretön, tuolla tavallahan voitaisiin luoda sitten energiaakin.
        Luodaan tyhjästä äärettömästi energiaa.
        Yleensä tuollaiset pähkäilyt pitää pystyä todentamaan matemaattisesti, mites sinun väitteen kanssa?
        https://sfnet.tiede.matematiikka.narkive.com/smZiBhHC/aarettoman-laskusaantoja

        Yksi henkilö hänellä on yksi tyhjä pirkkaolut .
        Montako pirkkaolutta henkilö saa juotavaksi ?

        1.) Ei yhtään tulos on nolla.

        2.) Pelkkä 0 ei ole mitään.

        3.) Hänellä on ääretön määrä juomatonta pirkkaolutta .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi henkilö hänellä on yksi tyhjä pirkkaolut .
        Montako pirkkaolutta henkilö saa juotavaksi ?

        1.) Ei yhtään tulos on nolla.

        2.) Pelkkä 0 ei ole mitään.

        3.) Hänellä on ääretön määrä juomatonta pirkkaolutta .

        Olisihan se mahtavaa jos tyhjän oluttölkin jakaa nollalla ja yhtäkkiä sulla olisi ääretön määrä olutta juotavaksi.
        Valitettavasti totuus on karumpi, vaikka sen tyhjän jakaa millä niin tulos on ja pysyy tyhjänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisihan se mahtavaa jos tyhjän oluttölkin jakaa nollalla ja yhtäkkiä sulla olisi ääretön määrä olutta juotavaksi.
        Valitettavasti totuus on karumpi, vaikka sen tyhjän jakaa millä niin tulos on ja pysyy tyhjänä.

        Tyhjän tölkin pantti 0,15 c /kpl×24=3,60 €
        330ml×24kpl=7 920 ml pirkkaolutta.

        24kpl pirkkaolutta ilman pantteja maksaa 22,5 €
        1kpl pirkkaolutta ilman panttia 0,9375 €.

        ;))))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi henkilö hänellä on yksi tyhjä pirkkaolut .
        Montako pirkkaolutta henkilö saa juotavaksi ?

        1.) Ei yhtään tulos on nolla.

        2.) Pelkkä 0 ei ole mitään.

        3.) Hänellä on ääretön määrä juomatonta pirkkaolutta .

        Jos ! Pirkkaolutta pitäisi juoda ääretön määrä , olisi se ihmisen pojalle äärettömän pitkä ääretön rangaistus!

        Vaikka piin lukuarvo on ääretön niin silti pirkkaolutta hamaan tapin yli.

        On se täysin mahdotonta!


    • Anonyymi

      Ei tapahdu mitään.

    • Höpön pöppöä….jos olisi pakko määritellä jonkinlainen vastaus tuohon mahdottomuuteen niin se olisi: Ei mitään

    • Anonyymi

      2-1,14+21,2=1,0=10-37,0=0-00000=laskenta tulos 0 jaettuna 2,1 0 344.

      • Anonyymi

        Niin ja valonnopeus ylitetään viisin kertaisesti , kun Alku nopeus jaetaan luvulla 0 .

        Tulos on ääretön , pirkka olutta


    • Anonyymi

      Juoru.

    • Anonyymi

      Jousimies kun lyön se katosi tila.

    • Anonyymi

      Se on edelleen nolla.

    • Anonyymi

      Nolla tieteskii. Jos minulla ei ole mitään ja jaan sen sen ei-millään niin mitä minulla sitten on - ei mitään.

    • Anonyymi

      0/0 on mikä tahansa reaaliluku, ääretön tai - ääretön. Äärettömän monikäsitteinen lauseke.

    • Anonyymi

      Mieti paljonko on 0/0.5 ja pienennä jakajaa. Miksi tuloksen pitäisi olla muuta kuin nolla?

    • Anonyymi

      Reaalilukujen joukko on täydellinen järjestetty kunta, jossa ovat myös luvut 1 ja 0.
      Näille pätee:
      jokaiselle reaaliluvulle a on 1*a = a* 1 = a.
      Jokaisella nollasta eroavalla luvulla a on käänteisluku 1/a, jolle pätee a * 1/a = 1/a * a = 1.
      Jokaiselle luvulle a pätee 0* a = a * 0 = 0.
      Luvulla 0 ei ole käänteislukua. Jos olisi, niin toisaalta olisi 0 * 1/0 = 0 mutta myös 0 * 1/0 = 1. Tämä on ristiriita.
      Jakolasku a/b = a * 1/b eli a kertaa b:n käänteisluku.
      Luvulla 0 ei siis reaalilukujen kunnassa voida jakaa.
      Dixi

      • Anonyymi

        Luvulla 0 ei ole käänteislukua. Jos olisi, niin toisaalta olisi 0 * 1/0 = 0 mutta myös 0 * 1/0 = 1. Tää on täysi vale.
        Riemu idiootti keksinyt oman matemaattisen valheen.

        1×0=0
        12×0=0

        Ota peukkua niin kaikki on sitten taasen hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luvulla 0 ei ole käänteislukua. Jos olisi, niin toisaalta olisi 0 * 1/0 = 0 mutta myös 0 * 1/0 = 1. Tää on täysi vale.
        Riemu idiootti keksinyt oman matemaattisen valheen.

        1×0=0
        12×0=0

        Ota peukkua niin kaikki on sitten taasen hyvin.

        Sinä et vain ymmärrä. Nollan määritelmä on, että 0*a = 0, olipa a mikä reaaliluku hyvänsä. Eli myös 0*0 = 0.

        Toisaalta luvun a käänteisluku 1/a määritellään näin: a * 1/a = 1. Jos siis luvulla 0 olisi käänteisluku 1/0 , täytyisi olla 0 * 1/0 = 1.

        Toisaalta siis olisi Siis olisi 0* 1/0 = 0 ja toisaalta 0 * 1/0 = 1. Eli 0 = 1. Ristiriita.

        Reaaliluvuilla on määritelty yhteenlasku ja kertolasku. Jakolasku on käänteisluvulla kertomista: a/b = a * 1/b.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et vain ymmärrä. Nollan määritelmä on, että 0*a = 0, olipa a mikä reaaliluku hyvänsä. Eli myös 0*0 = 0.

        Toisaalta luvun a käänteisluku 1/a määritellään näin: a * 1/a = 1. Jos siis luvulla 0 olisi käänteisluku 1/0 , täytyisi olla 0 * 1/0 = 1.

        Toisaalta siis olisi Siis olisi 0* 1/0 = 0 ja toisaalta 0 * 1/0 = 1. Eli 0 = 1. Ristiriita.

        Reaaliluvuilla on määritelty yhteenlasku ja kertolasku. Jakolasku on käänteisluvulla kertomista: a/b = a * 1/b.

        Sillä matematiikan NOBEL ehdokkaalla on niin herkkä hipiä !

        "Toisaalta siis olisi Siis olisi 0* 1/0 = 0 ja toisaalta 0 * 1/0 = 1. Eli 0 = 1. "

        Ei raukkaa saa ylistää !

        Hienosta, mullistavasta , uskomattomasta , aivopierusta !

        Tämä viesti toistuu iät ajat niin kauvan kuin. 0 * 1/0 = 1


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillä matematiikan NOBEL ehdokkaalla on niin herkkä hipiä !

        "Toisaalta siis olisi Siis olisi 0* 1/0 = 0 ja toisaalta 0 * 1/0 = 1. Eli 0 = 1. "

        Ei raukkaa saa ylistää !

        Hienosta, mullistavasta , uskomattomasta , aivopierusta !

        Tämä viesti toistuu iät ajat niin kauvan kuin. 0 * 1/0 = 1

        Et näy vieläkään ymmärtävän tai sitten kommenttisi ovat pelkkää trollausta.

        Reaalilukujen kunnassa luvun a käänteisluku 1/a määritellään siten, että se on luku jolle pätee a * 1/a = 1/a * a = 1. Jos siis luvulla 0 olisi käänteisluku 1/0 täytyisi olla 0 * 1/0 = 1/0 * 0 = 1.

        Ja jakolasku a/b = a * 1/b .

        Toisaalta luvun 0 määritelmä on se, että jokaiselle luvulle a pätee 0*a = a*0 = 0.Siis täytyisi olla 0 * 1/0 = 0
        Ristiriita.

        Enempää en ntästä sinulle kommentoi. Jos et ymmärrä, ei "maha mittään", Jos taas trollailet, kommentoiti on turhaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillä matematiikan NOBEL ehdokkaalla on niin herkkä hipiä !

        "Toisaalta siis olisi Siis olisi 0* 1/0 = 0 ja toisaalta 0 * 1/0 = 1. Eli 0 = 1. "

        Ei raukkaa saa ylistää !

        Hienosta, mullistavasta , uskomattomasta , aivopierusta !

        Tämä viesti toistuu iät ajat niin kauvan kuin. 0 * 1/0 = 1

        Matematiikassa ei jaeta Nobel-palkintoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Matematiikassa ei jaeta Nobel-palkintoa.

        Matematiikassa ei jaeta Nobel-palkintoa.

        Sillä matematiikan NOBEL ehdokkaalla on niin herkkä hipiä !

        "Toisaalta siis olisi Siis olisi 0* 1/0 = 0 ja toisaalta 0 * 1/0 = 1. Eli 0 = 1. "

        Ei raukkaa saa ylistää !

        Hienosta, mullistavasta , uskomattomasta , aivopierusta !

        Tämä viesti toistuu iät ajat niin kauvan kuin. 0 * 1/0 = 1


        Tämän matemaatiikkkaaan oivallluuukseenn jälken , MYÖNNETÄN NOBEL
        MULLISTAVASTA MATEMAATTISESTA. 0 * 1/0 = 1. OIVALLUKSESTA


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2143
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1178
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      751
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      567
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      540
    Aihe