Parhaat virittimet?

Anonyymi-ap

Mistä saa ja mitä on parhaat virittimet sähkökitaraan?
Ärsyttää tuollaiset joissa tuntuu olevan klappia.

19

1195

Vastaukset 19

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Noista perinteisistä mielestäni hyvät sellaiset "hitaat" eli se välitys kyseessä.
      Paljonkin tarkenpi kuin ne 1/1 pyörivät.

• Anonyymi

Jos laitat lukittavat virittinet niin niissä kieltä ei kuulu kiertää akselin ympäri edes yhtä kierrosta.

• Anonyymi

Aika hyvin pitää osata "ennakoida" se tarvittava määrä löysää kieltä, kuitenkin taitaa kokemus moisista auttaa..

Ei vielä viidenkymmenen vuoden soittoharrastuksen sisään ole lukkovirittimiä minulle osunut
        toisaalta enpä ole sellaisia hankkimassakaan.

Ymmärrän kyllä eron asiassa vrt. perinteiset/lukkomallit.

Laadukkaat perinteisetkin pitävät kyllä, toki huolellisuus kieliä laittaessa on hyvä juttu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aika hyvin pitää osata "ennakoida" se tarvittava määrä löysää kieltä, kuitenkin taitaa kokemus moisista auttaa..

Ei vielä viidenkymmenen vuoden soittoharrastuksen sisään ole lukkovirittimiä minulle osunut

Laadukkaat perinteisetkin pitävät kyllä, toki huolellisuus kieliä laittaessa on hyvä juttu.

Kellotauluun viittaava 5-4-3-3-2-1 menetelmä toimii hyvin lukittavien virittimien osalta.

https://i.ibb.co/SwpWjGH/Locking-Tuners-543321-Method.jpg

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lukkovirittien kanssa ei jätetä paljonkaan sitä löysää kieltä, kuten tuossa ylempänä olevalla videolla näkyy.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lukkovirittien kanssa ei jätetä paljonkaan sitä löysää kieltä, kuten tuossa ylempänä olevalla videolla näkyy.

Luulin aikaisemmin että lukkoviritin lukitsee akselin siten ettei se pääse pyörimään itsekseen, mutta se lukko tarkoittaakin kielen lukitsemista kiinni siinä vaihessa kun se työnnetään akselista läpi.

• Anonyymi

Perustuuko lukittavan virtinnupin parempi vireessä pysyminen vain siihen ettei kieltä turhaan pyöritellä sen akselin ympärille?
        Viritinnuppia siinä ei sitten kuitenkaan lukita kiinni liikkumattomaksi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Perustuuko lukittavan virtinnupin parempi vireessä pysyminen vain siihen ettei kieltä turhaan pyöritellä sen akselin ympärille?
        Viritinnuppia siinä ei sitten kuitenkaan lukita kiinni liikkumattomaksi?

Perustuu siihen asiaan ja myös sellaiseen seikkaan, että ovat laadullisesti hyvin tehtyjä koneistoja. Lukkovirittien etu on myös nopea kielen vaihtamisen mahdollisuus. Lukkoviritin lukitsee todellakin sen kielen paikoilleen, eikä itse viritintä liikkumattomaksi.

• Anonyymi

• Anonyymi

• Anonyymi

• Anonyymi

Kun virittää kitaraa noilla "klappi"-virittimillä ja jos on kieli ylivireessä niin kannattaa pyöräyttää kunnolla alavireiseksi ja sieltä sitten kirrata kohdalleen. Jos menee taas vähän yli niin kun kieltä vähän "venyttää" niin se on siinä.

• Anonyymi

Laadukkaat virittimet pitävät kielet vireessä paremmin. Toki siihen vaikuttaa myös muutkin seikat, mutta virittimet ovat osa tätä ketjua.

• Anonyymi

Esim. Grover ja Schaller ovat laadukkaita merkkejä.

• Anonyymi

Tavallista ohuempaan lapaan pitää varmaan laittaa tavallista lyhytvartisemmat virittimet? Onko tietoa ja ehdotuksia?

• Anonyymi

Suoraa tietoa ei ole, mutta voisi kuvitella, että malleja löytyy.

Onhan myös "stagged" viritinsarjoja, joissa korkeudessa on eroja ja virittimet lyhenevät pareittain lavan päähän mentäessä.

https://i.postimg.cc/Y0QxxsS8/stagged-tuners.jpg

• Anonyymi

^ Korjaus: Staggered piti lukea.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suoraa tietoa ei ole, mutta voisi kuvitella, että malleja löytyy.

Onhan myös "stagged" viritinsarjoja, joissa korkeudessa on eroja ja virittimet lyhenevät pareittain lavan päähän mentäessä.

https://i.postimg.cc/Y0QxxsS8/stagged-tuners.jpg

Harvemmin ilmoittavat virittimiensä varsien pituuksia. Se on aika oleellinen mitta kuitenkin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä on mietteissäsi

Tänään?
      Ikävä
      73
      873
    2. En olis uskonu

et kuulut tollaseen porukkaan
      Ikävä
      113
      789
    3. Meiltä löytyy kyllä älliä

Vai mitä oot mieltä...
      Ikävä
      140
      725
    4. Mikä on hulluinta?

Mitä ikäväsi kohde on tehnyt?
      Ikävä
      37
      722
    5. Et taida olla ihan varma

Päätöksestäsi?
      Ikävä
      70
      627
    6. En haluaisi sanoa tätä

Mutta olet sokea sille, mitä sinulla jo on! Jos minä olisin sinä, pyrkisin tekemään kaikkeni kohentaakseni nykyistä pari
      Ikävä
      40
      619
    7. Koska Sofia kertoo totuuden, että ovat eroneet miljonääri miehen kanssa?

Eikö olisi hänelle itselleen helpotus, kun voisi kertoa totuuden. Miksi salata asiaa ja pitkittää sitä harmaan tulevaisu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      511
    8. Miltä tuntuu

olla erossa kaivatustasi?
      Ikävä
      28
      508
    9. Vasemmiston aloite

Pyhäjärvellä, ihan hyvä aloite. Toteutus ja puhdistus pitäisi alkaa ihan omasta pesästä. Näkeehän tuon sokeakin mitä ja
      Pyhäjärvi
      58
      503
    10. Onko suhtautuminen kaivattusi

Fyysiseen vetovoimaan muuttunut? Jos, mihin suuntaan? Tunnetko enemmän vai vähemmän vetoa häneen fyysisesti kuin silloin
      Ikävä
      35
      484
    11. Muistelen lämmöllä

Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti
      Ikävä
      47
      480
    12. Ajattelitko ikinä pyytää anteeksi?

Tiedät kyllä mistä.
      Ikävä
      63
      465
    13. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      69
      455
    14. Miksi vihainen

Miksi olet vihainen mulle?
      Ikävä
      41
      432
    15. Maajussille morsian: Farmiviikon voittajat ja häviäjät - Itkua ja pettymystä ei salattu

Maajussille morsian -suosikkisarjassa farmiviikolla selviää, onko ilmassa "sitä jotakin". Rakkauden etsintä on täynnä i
      Maajussille morsian
      0
      432
    16. Näyttää siltä ettet edes sinä.

Kukaan ei uskalla kohdata aitoa ja syvää sielun rakkautta. Hyvin harvat vain. Ihmisten on turha tavoitella sitä oikeaa
      Ikävä
      30
      424
    17. Tyrkytät ittees liian

tasokkaille :)
      Ikävä
      45
      423
    18. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      35
      418
    19. Hei, alettaisko oleen yhdessä?

Miltä tuntuisi jos joku ihminen josta tykkäät sanoisi haluavansa yhteen asumaan? Ajattelisitko menettäväsi vapauden, pys
      Sinkut
      74
      416
    20. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      59
      405
    Aihe