Evakuoitaisiinko sinut?

Anonyymi-ap

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/078e5b0f-dee6-4636-9bd8-23f3fc415be2
"Ylen syyskuussa tekemän jutun mukaan Suomessa voitaisiin joutua evakuoimaan sodan uhan takia jopa miljoona itäsuomalaista.
Sisäministeriö voisi määrätä kokonaiset maakunnat tyhjennettäviksi.
Miten Suomi onnistuisi suojelemaan siviiliväestöä Venäjän edetessä sisämaahan?
Suomen puolustusvoimien perinteinen oppi on ollut päästää Venäjä läpi ja tuhota joukot syvyydessä."

Evakuoitasiinko sinut, jos olisit itäsuomessa???
Naiset, lapset ja vanhukset evakuoitaisiin, mutta reservi ja nostoväki jäisivät puolustamaan ja laittamaan keppejä venäjän rattisiin.
Minua ei evakuoitaisi, kuulun nostoväkeen 53v esikunnassa palvellut B-mies.
Tosin asun länsirannikolla, ettei evakuoiminen koskisi, mutta minut siirrettäisiin puolustus tehtäviin itärajalle, vaikkei minulla ole sodanajan sijoitus paikkaa, mutta kyllä se tosipaikan tullen tulee.

63

225

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pirustako minä tiiän, yleensä täällä saa ihan kaiken tehdä a:sta ö:hön itse, varmaan tuon evakoitumisenkin.

Enpä usko, että jäisin varttumaan kenenkään apua. Sitä tuskin tulee. Auta itse itseäsi on selkäytimeen iskostunut.

• Anonyymi

Et sinä voi omalla autolla lähteä evakoitumaan.
        Evakointi hoidetaan linja-autoilla ja junilla.
        Muuten tiet tukkeentuvat henkilö autoista, kun armeijan kuljetus kalusto lähtee liikkelle kohti itärajaa, niin ei siellä siviileitä jaloissa kaivata.
        Polkupyörällä voi lähteä evakoitumaan, kun sillä voi ajaa tien reunaa ja ojanpohjalla väistää sotilas ajoneuvoja.

• Anonyymi kirjoitti:

Et sinä voi omalla autolla lähteä evakoitumaan.
        Evakointi hoidetaan linja-autoilla ja junilla.
        Muuten tiet tukkeentuvat henkilö autoista, kun armeijan kuljetus kalusto lähtee liikkelle kohti itärajaa, niin ei siellä siviileitä jaloissa kaivata.
        Polkupyörällä voi lähteä evakoitumaan, kun sillä voi ajaa tien reunaa ja ojanpohjalla väistää sotilas ajoneuvoja.

En asu idässä enkä lähtisi itään päinkään.

Ja voin kyllä. Estäkää jos voitte. 😄

• Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

En asu idässä enkä lähtisi itään päinkään.

Ja voin kyllä. Estäkää jos voitte. 😄

Tulen taas ilonpilaajaksi...

Ekalla tarkastuspisteellä matka pysähtyy. Tiet on pidettävä auki sotilaskalustolle.

Kannattaa lähteä kauan ennen evakuointikäskyä, jos aikoo saada omaisuutta mukaansa.

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Tulen taas ilonpilaajaksi...

Ekalla tarkastuspisteellä matka pysähtyy. Tiet on pidettävä auki sotilaskalustolle.

Kannattaa lähteä kauan ennen evakuointikäskyä, jos aikoo saada omaisuutta mukaansa.

xLiner

On olemassa muitakin teitä, kun pääteitä.

• Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

On olemassa muitakin teitä, kun pääteitä.

Juu.. Siellä on tukoksia. Pelti rytisee kun ihmiset panikoi. Joku on saanut sairauskohtauksen ratin takana. Toiselta on loppunut polttoaine ja kolmannelta hajosi auto. Neljännen peräkärry levinnyt tielle.. Siinä sitä sitten tukitaan jonossa ambulanssin ja palokunnan pääsy tapahtumapaikalle 😈

Think positive,

xLiner 😄

• Anonyymi kirjoitti:

Juu.. Siellä on tukoksia. Pelti rytisee kun ihmiset panikoi. Joku on saanut sairauskohtauksen ratin takana. Toiselta on loppunut polttoaine ja kolmannelta hajosi auto. Neljännen peräkärry levinnyt tielle.. Siinä sitä sitten tukitaan jonossa ambulanssin ja palokunnan pääsy tapahtumapaikalle 😈

Think positive,

xLiner 😄

Juu, mietin pieniä teitä ja maaseutua. En pääväyliä, missä on hyvänä maalitaulunakin sitten sodan rämähtäessä päälle. ☺️

Oleellisinta on pysyä poissa sieltä missä tapahtuu ja pääsee hengestään.

• Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

Juu, mietin pieniä teitä ja maaseutua. En pääväyliä, missä on hyvänä maalitaulunakin sitten sodan rämähtäessä päälle. ☺️

Oleellisinta on pysyä poissa sieltä missä tapahtuu ja pääsee hengestään.

Eipä siinä, kun muistaa että kymmenet tuhannet ihmiset ovat samaan aikaan samalla asialla.

Pois isommista keskuksista ja tuotantolaitosten läheisyydestä. Jonnekin mettän keskelle pieneen kylään räiskimään desantteja 😝

Onhan se niin pska tilanne, ettei siinä hyviä vaihtoehtoja edes ole, vain vähemmän huonoja.

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Eipä siinä, kun muistaa että kymmenet tuhannet ihmiset ovat samaan aikaan samalla asialla.

Pois isommista keskuksista ja tuotantolaitosten läheisyydestä. Jonnekin mettän keskelle pieneen kylään räiskimään desantteja 😝

Onhan se niin pska tilanne, ettei siinä hyviä vaihtoehtoja edes ole, vain vähemmän huonoja.

xLiner

No ei täällä ole kymmeniä tuhansia. Puolet täältä on niitä, jotka menee rintamalle.

Loput eläkeläisiä ja sinkkuja, lapsia ja niiden äitejä.

Itsekin olit kai maalle menossa piiloon, miksei se multa onnistuisi yhtä hyvin? Asun jo valmiiksi 30 km päässä suojapaikastani. Ei nämä meidän metsätiet ensimmäisenä täyty sotakalustosta voin kertoa.

Mutta joo. Parempi kun sotaa ei tänne haalita.

• Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

No ei täällä ole kymmeniä tuhansia. Puolet täältä on niitä, jotka menee rintamalle.

Loput eläkeläisiä ja sinkkuja, lapsia ja niiden äitejä.

Itsekin olit kai maalle menossa piiloon, miksei se multa onnistuisi yhtä hyvin? Asun jo valmiiksi 30 km päässä suojapaikastani. Ei nämä meidän metsätiet ensimmäisenä täyty sotakalustosta voin kertoa.

Mutta joo. Parempi kun sotaa ei tänne haalita.

Ookei, ajattelin että pyrit Ruotsin rajalle. Jäi joku paljon aikaisempi keskustelu mieleen, mutta onhan tässä asiat muuttuneet moneen kertaan sen jälkeen!

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Ookei, ajattelin että pyrit Ruotsin rajalle. Jäi joku paljon aikaisempi keskustelu mieleen, mutta onhan tässä asiat muuttuneet moneen kertaan sen jälkeen!

xLiner

Niin, no eiköhän sielläkin ole kaaos, Ruotsissa jos sota syttyy. Tuskin sen helpompi maaperä paeta. Ei mulla ole pääkaupunkiin kuin 80 km suunta, joten aika lähellä mäiskettä olisin minäkin.

Joten ehkä parempi ensin mennä edes turvallisimpaan mahdolliseen paikkaan ja miettiä sitten miten edetä.

Jos mä nyt olisin sodan syttyessä anooilla, niin sitten Ruotsi on miltei vieressä ja potentiaalinen paikka sekin, mikäli eivät ole sodassa hekin. Veikkaan että ovat, kuten mekin jos tästä sota leviää vielä.

• G-LoveR kirjoitti:

Niin, no eiköhän sielläkin ole kaaos, Ruotsissa jos sota syttyy. Tuskin sen helpompi maaperä paeta. Ei mulla ole pääkaupunkiin kuin 80 km suunta, joten aika lähellä mäiskettä olisin minäkin.

Joten ehkä parempi ensin mennä edes turvallisimpaan mahdolliseen paikkaan ja miettiä sitten miten edetä.

Jos mä nyt olisin sodan syttyessä anooilla, niin sitten Ruotsi on miltei vieressä ja potentiaalinen paikka sekin, mikäli eivät ole sodassa hekin. Veikkaan että ovat, kuten mekin jos tästä sota leviää vielä.

Ettää maapallon toiselle laidalle hyvä olis päästä tältä pallon puolikkaalta. 😆

• G-LoveR kirjoitti:

Ettää maapallon toiselle laidalle hyvä olis päästä tältä pallon puolikkaalta. 😆

Välttää NATO maita, sillä kaikki ovat sodassa, jos NATO maat käy sotaan.

• Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

Eiköhän Suomi ja Ruotsi ajaudu molemmat yhtäaikaa sotaan jos sotia täytyy. Toivottavasti ei täydy 🙏

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Eiköhän Suomi ja Ruotsi ajaudu molemmat yhtäaikaa sotaan jos sotia täytyy. Toivottavasti ei täydy 🙏

xLiner

Käsi kädessä. Kyllä. No ehkei joudu ja jos joutuu kannattaa sen erämökin uumenissa miettiä millä pääsee merien yli kauas sodista. 😄

Ei se heti lopu, jos se alkaa.

• Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

Välttää NATO maita, sillä kaikki ovat sodassa, jos NATO maat käy sotaan.

Hei, se toinen puoli on sitten vihollisen puoli! Ennemmin pysyn omalla puolella... Mutta en mä nyt usko että sota leviää, Venäjä on niin kiinni Ukrainassa. Muutamia vuosia rauhan solmimisen jälkeen tilanne voi olla taas ihan toinen...

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Hei, se toinen puoli on sitten vihollisen puoli! Ennemmin pysyn omalla puolella... Mutta en mä nyt usko että sota leviää, Venäjä on niin kiinni Ukrainassa. Muutamia vuosia rauhan solmimisen jälkeen tilanne voi olla taas ihan toinen...

xLiner

On maita jotka ei ole kummallakaan puolella, vielä. Ne löytyy googlella.

Venäjä pitää pistää niin tiukkaan pakettiin, ettei ne viitsi enää sotia, kun jäävät hylkiöiksi maaliman kartalle.

• G-LoveR kirjoitti:

Venäjä pitää pistää niin tiukkaan pakettiin, ettei ne viitsi enää sotia, kun jäävät hylkiöiksi maaliman kartalle.

Toisin sanoen yhteistyöt jäihin pysyvästi, kunnes on tehty radikaaleja siirtoja niin, että he eivät enää sotimaan halua lähteä. Maailman pitää oppia tulemaan toimeen ilman Venäjää, muutoin he ovat aina riski.

• Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

"Venäjä pitää pistää niin tiukkaan pakettiin, ettei ne viitsi enää sotia, kun jäävät hylkiöiksi maaliman kartalle."

Niin pitäis. Mutta lyödäänkö vetoa, että rauha solmitaan Ukrainaan niin huonoilla ehdoilla, että Venäjä on hetkessä taas valmis hyökkäämään seuraavaan maahan. ☹️

xLiner

• Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

Venäjä yrittää luikerrella sotakorvaus vastuusta selittämällä, ettei venäjä sotaa aloittanut.
        Venäjän tulee maksaa kaikki Ukrainan jälleen rakennus kustannukset ja päälle kärsimys korvaukset.
        Ei venäjälle tule maksaa senttiäkään sotakorvauksia, vaikka varmasti venäjä sitäkin yrittää, että saisi sotakorvaukset tappioistaan, joilla voi sitten hankkia uusia aseita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Venäjä pitää pistää niin tiukkaan pakettiin, ettei ne viitsi enää sotia, kun jäävät hylkiöiksi maaliman kartalle."

Niin pitäis. Mutta lyödäänkö vetoa, että rauha solmitaan Ukrainaan niin huonoilla ehdoilla, että Venäjä on hetkessä taas valmis hyökkäämään seuraavaan maahan. ☹️

xLiner

Juu, jos venäjälle annetaan palaakaan maata Ukrainasta, niin muutaman vuoden kuluttua venäjä hyökkää uudelleen ja valloittaa lisää maata, jos ei Ukrainasta, niin jostakin toisesta naapurimaasta, joka on Ukrainaa heikompi.

• Anonyymi kirjoitti:

Venäjä yrittää luikerrella sotakorvaus vastuusta selittämällä, ettei venäjä sotaa aloittanut.
        Venäjän tulee maksaa kaikki Ukrainan jälleen rakennus kustannukset ja päälle kärsimys korvaukset.
        Ei venäjälle tule maksaa senttiäkään sotakorvauksia, vaikka varmasti venäjä sitäkin yrittää, että saisi sotakorvaukset tappioistaan, joilla voi sitten hankkia uusia aseita.

Eiköhän Venäjä ole enemmistön silmissä se joka maksaa, eikä se jolle maksetaan. Ja Putin sinetöi jo oman kohtalonsa ikuisessa yksinäisyydessä, jos meinaa elää vielä sodan jälkeenkin.

Voi olla että afrikka on ainoa paikka missä saa olla rauhassa. Noin vanha mies ei kestä kasvokirurgiaakaan niin, että saisi uuden identiteetin minkä turvin pysyä hengissä ja kukaan ei häntä ilmaiseksi suojele. Ei ole niin arvokas ukko.

• Anonyymi kirjoitti:

xLiner

Tässä taitaa käydä ennustamattomat eli joku yllätyskäänne.

• Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

Tässä taitaa käydä ennustamattomat eli joku yllätyskäänne.

Rupes pelottaan.. 😬

xLiner

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Meidän oikeustajun mukaan joo. Mutta ei se tule noin menemään. Politiikalla ei ole mitään tekemistä oikeudentajun kanssa. Saksa laskee eurojaan, Macron soittelee Putinille että mikä sille sopis... Eikä Venäjä noudata mitään sopimuksia, sovi nyt sellaisen kanssa yhtään mitään, kusettaa vaan ja pettää heti kun voi.

xLiner

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Meidän oikeustajun mukaan joo. Mutta ei se tule noin menemään. Politiikalla ei ole mitään tekemistä oikeudentajun kanssa. Saksa laskee eurojaan, Macron soittelee Putinille että mikä sille sopis... Eikä Venäjä noudata mitään sopimuksia, sovi nyt sellaisen kanssa yhtään mitään, kusettaa vaan ja pettää heti kun voi.

xLiner

Niin ja eihän valtaosa muistakaan ole koskaan määrättyjä sotakorvauksiaan maksanut. Suomi on ymmärtääkseni ainoita, jos ei jopa ainoa, joka on sotakorvauksensa täysimääräisinä maksanut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin ja eihän valtaosa muistakaan ole koskaan määrättyjä sotakorvauksiaan maksanut. Suomi on ymmärtääkseni ainoita, jos ei jopa ainoa, joka on sotakorvauksensa täysimääräisinä maksanut.

Venäjä sais maksaa nekin takaisin... Prkl.

xLiner

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Venäjä sais maksaa nekin takaisin... Prkl.

xLiner

No rehellisesti ... ei meillä varmaan kauheasti Venäjällä tehdylle tavaralle käyttöä olisi. Rahaahan ne eivät antaisi, öljyä ja kaasua eivät myöskään ja sinkkiämpäreitä ei niin jumalatonta kasaaa kukaan tarvitse.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No rehellisesti ... ei meillä varmaan kauheasti Venäjällä tehdylle tavaralle käyttöä olisi. Rahaahan ne eivät antaisi, öljyä ja kaasua eivät myöskään ja sinkkiämpäreitä ei niin jumalatonta kasaaa kukaan tarvitse.

Voitais ottaa tukkeina 😄

xLiner

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voitais ottaa tukkeina 😄

xLiner

Mahtaisko riittää kapasiteetti käsitellä sellaista määrää. 😲😁

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mahtaisko riittää kapasiteetti käsitellä sellaista määrää. 😲😁

Ei niitä nyt kerralla... Riittää 😁

xLiner

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuossa on Kiinan väsäämästä rauhanehdotuksesta:

https://yle.fi/a/74-20019802?utm_source=social-media-share&utm_medium=social&utm_campaign=ylefiapp

-Ei tuomita Venäjän hyökkäystä
        -Ei vaadita Venäjää vetäytymään Ukrainasta
        - Ukrainan alueelle ei saa tulla muita sotilasliittoutumia (valvomaan rauhaa?)
        - Pakotteet poistettava jo neuvotteluvaiheessa

Ja siihen malliin. Eihän tuo läpi mene, muttei anna paljoa uskoa tulevaankaan.

xLiner

• Anonyymi

Viimeksi Neuvosto-Venäjän hyökätessä suomalaiset saatiin evakuoitumaan, nyt varmasti paremmin.

• Anonyymi

No ei evakuoitaisi vaan kutsuttaisiin aseisiin.

• Anonyymi

"Minua ei evakuoitaisi, kuulun nostoväkeen 53v esikunnassa palvellut B-mies"

https://fi.wikipedia.org/wiki/Asevelvollisuus_Suomessa

Asevelvollisuus kestää sotilasarvosta riippumatta 60-vuotiaaksi. Henkilön pitäminen reservissä riippuu sotilasarvosta: miehistön jäsen on reservissä 50-vuotiaaksi, upseerit ja aliupseerit 60-vuotiaiksi.

Kuulut siis varareserviin (vanha nimitys ollut nostoväki):

https://fi.wikipedia.org/wiki/Varareservi

"Kriisin aikana reservistä vapautetut ovat todennäköisesti siviilin työvelvollisia omassa siviilityössään tai työ- ja elinkeinoviranomaiset osoittavat heidät muuhun sopivaan tehtävään valmius- ja puolustustilalakien mukaisesti, terveydentilasta riippuen, sillä palveluskelpoisuuden palauttaminen jo rauhan aikana on melko harvinaista. "

Varmaan melko lunkiin hommaan pääsisit. Itse saattaisin teoriassa joutua ottamaan koppeja kranaateista mutta kun ei ole kertailemassakaan tarvinnut käydä niin tuskin ihan ensimmäisten joukossa, ensinhän menee asevelvolliset ja ne reservistä joita on muistettu säännöllisesti kouluttaa.

-harmiseikirj-

• Anonyymi

Itse olen päälle nelikymppinen, mutta olen saanut koulutuksen jo käytöstä poistuneelle neuvostovalmisteiselle tykille, joten joko ne kaivetaan kallioiden uumenista uudelleen takas tai sitten saan pikakoulutuksen olalta laukaistaviin joka itseasiassa kiinnostaisi enänemmän, kun on itsenäiseen toimintaan perustuva jossa olen erinomainen aina.

• Anonyymi

Varmaankin työvelvollisina laitetaan tekemään töitä, jotka jäävät tekemättä, kun naiset evakuoidaan.

• En usko, että minua heti evakuoitaisiin minnekään. Olen kuitenkin huolissani siitä, että vaikka poika kävi armeijan Parolannummella, hänet koulutettiin Karjalan prikaatiin. - Vuosi sitten asia oli koko ajan mielessäni. Tällä hetkellä olen vähän rauhallisempi.

• Mun miehen sijoituspaikka on pääkaupunkiseudulla. Nuori mies vielä, joten joutuisi palvelukseen etunenässä.

Ainahan tuo mielessä on, kukaan kun ei halua rakkaitaan sotien takia menettää. Ei poikiaan, veljiään, isejään eikä miehiään.

• G-LoveR kirjoitti:

Mun miehen sijoituspaikka on pääkaupunkiseudulla. Nuori mies vielä, joten joutuisi palvelukseen etunenässä.

Ainahan tuo mielessä on, kukaan kun ei halua rakkaitaan sotien takia menettää. Ei poikiaan, veljiään, isejään eikä miehiään.

Eikä pappojaankaan. 💗

• G-LoveR kirjoitti:

Mun miehen sijoituspaikka on pääkaupunkiseudulla. Nuori mies vielä, joten joutuisi palvelukseen etunenässä.

Ei todellakaan.
        Minulla on paljon kollegoja mm. Puolassa.
        Olemme keskustelleet työasioiden lisäksi tästäkin tilanteesta ja eräskin rouva totesi olevansa hyvin huolestunut, koska hänen miehensä on ammattisotilas.

• Xena-183 kirjoitti:

Ei todellakaan.
        Minulla on paljon kollegoja mm. Puolassa.
        Olemme keskustelleet työasioiden lisäksi tästäkin tilanteesta ja eräskin rouva totesi olevansa hyvin huolestunut, koska hänen miehensä on ammattisotilas.

Varmasti on huolissaan. Ihan aiheestakin. Venäjä on arvaamaton lennokaine mielikuvineen uhkista.

• Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

Ätmit, incelit, pulleat kaveripojat ja friendzonen omegamiehet lähetetään etulinjaan. Sipilätukkaiset vasta myöhemmin.

• Anonyymi kirjoitti:

Ätmit, incelit, pulleat kaveripojat ja friendzonen omegamiehet lähetetään etulinjaan. Sipilätukkaiset vasta myöhemmin.

Yritetään nyt vaan olla sotimatta silti. Ei sitä teistä karuinkaan oikeasti toivo.

• Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

Olen myös ajatellut sukulaisia.

Mies täyttää onneksi 60v. Veli sellaisella alalla, että tarvitaan töissä huoltovarmuuden takia.

Nyt se tilanne, että Venäjän annetaan kuluttaa asevarastonsa loppuun.

SITTEN jenkit lähettää arsenaalinsa.

Ei meidän täällä tarvitse mitään pelätä.

Ei Venäjä pärjää edes Ukrainassa.

• Anonyymi kirjoitti:

Olen myös ajatellut sukulaisia.

Mies täyttää onneksi 60v. Veli sellaisella alalla, että tarvitaan töissä huoltovarmuuden takia.

Nyt se tilanne, että Venäjän annetaan kuluttaa asevarastonsa loppuun.

SITTEN jenkit lähettää arsenaalinsa.

Ei meidän täällä tarvitse mitään pelätä.

Ei Venäjä pärjää edes Ukrainassa.

Juu. Venäjä tuhlaa aseitaan ja miehiään surutta ja aivan mielisairaan sodan takia vieläpä.

Surmaavat toisiaankin haavoittuneina, ettei tarvitse hoitaa ja paikkailla. Eli lääkinnästä ovat luopuneet ja lopettavat kuin koiran aseveljensä lapioin tms. piesten.

Kiva sotia sellaisen maan ja "veljien" rinnalla vieläpä täysin tekaistulla syyllä.

En usko, että hätä on ihan heti todellinen. Tietysti ydinaseet sitten sinetöi kaikkien kohtalot. Täällä puolen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pääsee sinne etulinjaan omalla autollakin, jos ei armeija kyyditse.
        Suunta itäraja ja korvakuulolla ammuntaj a räjähdysten suunta.

t. Ätmi 50v

• Anonyymi
        G-LoveR kirjoitti:

"Ei poikiaan, veljiään, isejään eikä miehiään."

Ei myöskään haluta menettää tyttäriään, siskojaan äitejään ja vaimojaan, joita on myös kuollut Suomen sodissa.

- Sheena

• Anonyymi kirjoitti:

"Ei poikiaan, veljiään, isejään eikä miehiään."

Ei myöskään haluta menettää tyttäriään, siskojaan äitejään ja vaimojaan, joita on myös kuollut Suomen sodissa.

- Sheena

Ei tietenkään. Mietin vain miessukupuolta tällä kertaa. Kuulemma suosin liikaa naisia.

• Anonyymi

Suunnittelen maapaikan hankkimista. Yksi kriteeri on juurikin tuo sijainti ettei tarvitse sitten r*ssän alta lähteä ainakaan ekassa aallossa.

Eli ei tarvitse evakuoitua.

xLiner

• Ei tästä vielä ehkä tarttis mihkään lähteä, paitsi kun sotaan. Sotilaskoulutuksen ja iän puolesta varmaan lähdettäis pätkimään hyökkäyskolonoita ja motittamaan niitä itäsuomen metsäteille.

• Anonyymi

Kyllä alle 60 vuotiaille nostoväelle on sodassa käyttöä.

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä alle 60 vuotiaille nostoväelle on sodassa käyttöä.

Varmaan. Mulla sotilaspassissa muistaakseni partionjohtaja lisätitteli, joten mieluusti poimisivat etujoukkoihin. Voihan niillä olla muitakin tietoja siellä tallella, että kyllä mä näkisin itseni vielä sotimassa, jos tarve vaatii.

Mutta onneks ei itse tartte miettiä, kyllä siihen löytyy hyvät ammattilaiset, jos tarve vaatii.

• Niin varmasti evakuoitaisiin jos olisin sodan alla Itä-Suomessa. Kaikki täsmää, nainen, lyhytkasvuinen, sairas ja vanha.

Minut sijoitettaisiin siten, että joutuisin pyssyn piippuja sorvaamaan.. eipä tuo olisi ensimmäinen kerta.

• Anonyymi

Ethän sinä ole kuin toisesta päästä lyhyt.

• Anonyymi kirjoitti:

Ethän sinä ole kuin toisesta päästä lyhyt.

Juu.. noin on. Mutta kummasta? Latvasta hieman jo laho, nii ei kai sieltä..?

• Anonyymi

Evakoisin itseni ruotsiin. En jää tänne sotimaan. Onneksi asun länsi suomessa ja veneellä pääsee suoraan ruotsin puolelle. Veneeni on kestävä ja suht nopeakin että 10-14 tunnissa pääsisin ruotsiin.

• Anonyymi

Vaan jospa olisi talvi, meri jäässä.

• Anonyymi

Pyh. En lähtisi mihinkään. Nämä 70-luvun kerrostalot on kuitenkin ydinpommin kestäviä.

Ja onhan tuossa koko Suomi välissä, elleivät mereltä hyökkää. Tosin tuo meri on niin matala, että joutuisivat hyökätä inkkarikanooteilla.

>simiti<

• Anonyymi

Onhan näitä kieltämättä tullut muutaman kerran mietittyä. Mä olen tässä tän viimeisen vuoden aikana tehnyt sellaisen mielestäni ihan mielenkiintoisen havainnon, että huoli läheisistä on suurempi kuin itsestä. Tuossa ylempänä oli kommentteja, joissa todettiin, että on huoli miehestä tai pojasta. Parikymmentä vuotta sitten mullakin olisi varmasti ollut huoli isästäni, ammattisotilaasta, mutta hän menehtyi muutama vuosi takaperin ja oli jo eläköitynyt. Ihan lähimmässä piirissä ei muita sellaisia miehiä ole, jotka kutsuttaisiin ensimmäisinä aseisiin.

Mun oma mieheni on toisen EU-maan kansalainen. Hän olisi täysin vapaa poistumaan maasta, jos tuollainen tilanne tulisi. Poika taas on niin pieni vielä, että häntä ei tällainen vielä koske. Hädän tullen laittaisin hänet varmasti isänsä mukaan ja kaksoiskansalaiselle se ei tuottaisi edes sen ihmempää ongelmaa. Jos saisin suostuteltua myös äitini lähtemään, niin se olosi hyvä. Tietenkään täältä ei noin vain lähdettäisi, jos tilanne pamahtaisi akuutisti päälle, mutta sehän ei ole todennäköistä. Kyllähän tuosta Ukrainaakin varoiteltiin useita viikkoja ja kuukausia ja muut maat evakuoivat lähetystöjään ja kehottivat kansalaisiaan poistumaan.

Itsehän lähtisin reserviläisenä ihan toiseen suuntaan, eli kohti palveluspaikkaani. Tai no en mä nyt käytännössä kauhean pitkää matkaa mihinkään suuntaan liikkuisi, vaan pysyisin pk-seudulla. Itsestäni en osaa olla huolissani. Se menisi miten menisi. Se huoli, josta puhuttiin,olisi muiden taakkana.

• Anonyymi

"Ihan lähimmässä piirissä ei muita sellaisia miehiä ole, jotka kutsuttaisiin ensimmäisinä aseisiin."

Piti oikein tuota miettiä, että sama itsellä. Ei ole lähipiirissä sellaisia miehiä, joille ensimmäisten joukossa kutsu kävisi. On mulla serkkuja, jotka varmasti olisivat suth nopeasti menossa, mutta en ole heidän kanssaan silleen läheinen. Töissä on "oikean" ikäisiä miehiä, joille kutsu kävisi, mutta ihan lähipiirissäni on vain naisia, jotka lähtisivät rintamalle. Heitä onkin sitten useampi.

• Anonyymi

Aivan kaikessa on tärkeintä ajoitus. Onnistuneen evakuoinnin edellytys on, ettei hötkyillä, muttei vetkutellakaan ja näiden kahden raja on hiuksen hieno.

"vaikkei minulla ole sodanajan sijoitus paikkaa, mutta kyllä se tosipaikan tullen tulee."

Näin se on. Varsin monelle siviilillekin on suunniteltu sijoituspaikka ja -tehtävä sodan varalle.

- Sheena

• Anonyymi

Jatkaisin töissäni, kunnes toisin määrätään.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3219
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3087
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2952
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2631
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1699
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1667
    8. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1659
    9. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1655
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59