Perheensä tappaneet

minkälaiset ongelmat

Nyt taas Matinkylässä Espossa perheen isä tappanut kaksi lastaan ja vaimonsa. Kaikki näyttänyt olleen hyvin päälle päin, mutta silti perheen isä on päätynyt tällaiseen traagiseen ratkaisuun. Muita vastaavia tapahtuu Suomessa tämän tästä ja yleensä tappaja tappaa lopuksi myös itsensä. Minkälaiset mielenterveyshäiriöt aiheuttavat tällaisia tragedioita? Itse kärsin masennuksesta ja olen suunnitellut omaa itsemurhaani, mutta ei minulle ole tullut mieleenikään tappaa tai vahingoittaa ketään muuta, ei perheenjäsentä, eikä ketään sivullista. Eiväthän muut ole syyllisiä omaan masennukseeni! Onko kyseessä yleensä ns. varttihulluuskohtaus, skitsofrenia vai mistä on kyse?

4

631

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...on yhtä paljon kuin on tekijöitäkin.

Perheensä surmaaja on yleensä stressaantunut, syvästi ja psykoottisesti masentunut ja ajattelee usein suojelevansa perhettään häpeältä ja pahalta maailmalta tappamalla heidät. Lopuksi he yleensä surmaavat itsensä. Tätä kutsutaan ns. laajennetuksi itsemurhaksi.

Joskus kuitenkin käy niin, että itsemurha ei jostain syystä onnistukaan. Tapausta sen kummemmin tuntematta, mututuntumalla sanoisin, että Espoon tapauksessa on käynyt niin.

• Särkynyt

Olen sairastanut vaikean, psykoottisen masennuksen. Tyttäreni oli silloin 6-vuotias, olen yksinhuoltaja.

Soitin aamuyöstä tärisevänä sos-kriisipuhelimeen kun tajusin olevani tilanteessa, jossa minun oli "pakko" tappaa meidät molemmat. Auto onneksi saapui renkaat vinkuen.

Psykoosin vallassa koin koko elämän helvetillisenä, väistämättömänä kärsimyksenä. Rakastan tytärtäni niin paljon, etten voinut kestää ajatusta että hän joutuisi kokemaan vain samanlaista epätoivoista tuskaa kuin oma elämäni oli. Pidin täysin selvänä että kasvaessaan hän joutuisi samaan tilanteeseen, sitä ei voisi mitenkään välttää. Ainoa rakkauden palvelus, jonka voisin hänen hyväkseen tehdä, olisi säästää hänet näiltä sietämättömilta henkisiltä ja fyysisiltä tuskilta.

Sen verran olin siis tolkuissani että jotenkin tajusin ajatusteni olevan harhaisia ja ymmärsin soittaa apua. Tämän kokemuksen perusteella kuitenkin tiedän että suurin osa näistä lööppien revittelemistä lapsimurhista ovat todellisuudessa epätoivoisen vanhemman ainoa keino "pelastaa" lapsensa vielä hirvittävämmältä kohtalolta.

Uskon että nämä tunteet ja tilanteet kuuluvat niihin pahimpiin, mitä ihminen voi ylipäätään kokea.

• dsfg4

Uskoisin masennukseen ja näköalattomuuteen ja jonkilaiseen tilapäiseen katumukseen elämäntapavalinnasta. Melko varmasti ihminen kokee vastuuntuntoa perheestään, mutta edellämainituista syistä taikka epäonnistumisen taikka kelvottomuuden tunteen vuoksi ajautuu tekoonsa.

Koulutetun taikka älykkään kohdalla ympäröivän maailman epätodellinen ja siten myös harhaiselta vaikuttava käytös voi ajaa psykoosiin. Tunnepohjainen ajattelutapa ja / tai ympäristö voi heijastua käytönnön läheisempänkin ihmiseen. Käytännössä siis toinen voi kokea masennusta myrsky ja kurasäällä ja toinen näkee asiassa luonnollisen ilmiön, jota on kiva tutkia ja jollekka voi pyllistää lämpimässä ja kuivassa asunnossa.

Surullisia tapauksia ovat......

• psykoottisen masennuksen lisäksi tulisi mieleen skitsofrenia jos sairauksia aletaan luetella!
        Mutta on jotenkin vielä hirveämpää ajatella,että nykyisin ei edes tarvitse olla mitään mielenterveysongelmia ja siitä huolimatta joku tekee jotain noin kamalaa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      85
      5412
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      42
      3591
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      61
      2965
    4. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      46
      2181
    5. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      61
      1936
    6. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      292
      1769
    7. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1606
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      95
      1427
    9. Tämmönen höpsö

Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1376
    10. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      8
      1322
    Aihe