Kuka sanoi, etteivät sähköautot sovi Suomen olosuhteisiin, eivätkä etenkään raskaaseen liikenteeseen?
YLE 10.03 :
"Suomessa kehitetään sähkörekkaa, joka kulkisi yhdellä latauksella Hangosta Haukiputaalle.
Tavoite on, että rekka kulkisi 750 kilometriä yhdellä latauksella. Kokemukset testiajossa olevasta autosta ovat olleet hyviä...
Testeissä mukana olevan teollisen logistiikan yrityksen Aadolf Lahti Oy:n operatiivinen päällikkö Nico Raaska on tyytyväinen ennen Kokkolaa tehdyistä sähkörekan testeistä Äänekosken tehdasalueella.
– Ajettiin sellua täysillä kuormilla ja kaikki meni hyvin, sanoo Raaska.
Polttoaineen kulutus on Raaskan mukaan ihan toista luokkaa kuin dieselmoottorilla.
– Energiakustannukset ovat tippuneet Äänekosken testeissä viidennekseen, sanoo Raaska.
Kokkolassa on tehty maantiellä testejä täydellä kuormalla.
Matka Kaustiselle ja takaisin 22 asteen pakkasessa oli onnistunut kokeilu.
– Parasta on se, että energiakustannukset ovat romahtaneet, sanoo hanketta vetävä KWH Logisticsin kehitysjohtaja Pasi Salmela."
Tulevaisuus on sähköautoissa näköjään myös raskaassa liikenteessä.
Sähkörekka
22
421
Vastaukset
- Anonyymi
Tavoitteet ovat tavoitteita. Yli 90% tällaisista yrityksistä epäonnistuu, joten mitään tuollaista ei heiltä ehkä tule. Ja nämä luottavat siihen, että rekkojen painorajoituksia nostetaan paljon, koska akut ovat rekoissa todella painavia. Rekka tarvitsee jopa muutaman tonnin akut tuollaiseen matkaan, jolloin mitään jättimäisiä kuormia ei voisi nykyisillä painorajoituksilla kuljettaa. Lisäksi nykyiset autojen pikalaturit eivät ole riittävän nopeita rekoille, koska noin pitkään matkaan tarvitaan lähes 1000 kWh akku.
- Anonyymi
Perävaunun pintaan aurinkopaneelit :)
- Anonyymi
"Pellisen mukaan sähkörekkojen kehitys on ollut huimaa viimeiset seitsemän vuotta.
– Akkujen latausnopeudet ja rekkojen lastit ovat lähes kymmenkertaistuneet. "
T&T:
"Scanian sähkörekka latautuu pikalaturilla tyhjästä täyteen reilussa 2 tunnissa, ja se toimii -29 asteen pakkasessa, " - Anonyymi
"Yli 90% tällaisista yrityksistä epäonnistuu.."
Joo. Mitään ei kannata yrittää. Jos Edison olisi luopunut ensimmäisen sadan epäonnistuneen kokeilun jälkeen, häntä ei pidettäisi nykyaikaisen hehkulampun kehittäjänä.
Montako epäonnistunutta ilmaa raskaamman koneen lentoa oli ennen Wrightin veljeksiä? Orville Wrightinkin ensimmäinen lento, 36 metriä 12 sekuntia, oli niin heikko esitys, ettei lentokoneen kehitystä olisi kannattanut sen perusteella jatkaa.
Jos kaikki olisivat persuja eläisimme savupirteissä poltellen päreitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Yli 90% tällaisista yrityksistä epäonnistuu.."
Joo. Mitään ei kannata yrittää. Jos Edison olisi luopunut ensimmäisen sadan epäonnistuneen kokeilun jälkeen, häntä ei pidettäisi nykyaikaisen hehkulampun kehittäjänä.
Montako epäonnistunutta ilmaa raskaamman koneen lentoa oli ennen Wrightin veljeksiä? Orville Wrightinkin ensimmäinen lento, 36 metriä 12 sekuntia, oli niin heikko esitys, ettei lentokoneen kehitystä olisi kannattanut sen perusteella jatkaa.
Jos kaikki olisivat persuja eläisimme savupirteissä poltellen päreitä.Kohtahan saamme myös ensimmäiset sähkölentokoneet maan sisäisille reiteille. Ralliautotkin ovat nykyään kuninkuusluokassa jo hypridejä.
Ja sekös persuja harmittaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Pellisen mukaan sähkörekkojen kehitys on ollut huimaa viimeiset seitsemän vuotta.
– Akkujen latausnopeudet ja rekkojen lastit ovat lähes kymmenkertaistuneet. "
T&T:
"Scanian sähkörekka latautuu pikalaturilla tyhjästä täyteen reilussa 2 tunnissa, ja se toimii -29 asteen pakkasessa, "Jopa 2 tuntia pikalaturissa on aivan liikaa, koska rekka pitää usein ladata keskellä työpäivää. Latausajan pitäisi olla alle 20 minuuttia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kohtahan saamme myös ensimmäiset sähkölentokoneet maan sisäisille reiteille. Ralliautotkin ovat nykyään kuninkuusluokassa jo hypridejä.
Ja sekös persuja harmittaa.Lentokoneet maan sisäisillä reiteillä ovat idiotismia. Suomen sisäisessä liikenteessä on jo toimivat bussit ja junat. Ne riittäköön kaikille.
Ja silloinhan kannattaisi kieltää kaikki maan sisäiset lennot kunnes sähkölentokoneet ovat olemassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Yli 90% tällaisista yrityksistä epäonnistuu.."
Joo. Mitään ei kannata yrittää. Jos Edison olisi luopunut ensimmäisen sadan epäonnistuneen kokeilun jälkeen, häntä ei pidettäisi nykyaikaisen hehkulampun kehittäjänä.
Montako epäonnistunutta ilmaa raskaamman koneen lentoa oli ennen Wrightin veljeksiä? Orville Wrightinkin ensimmäinen lento, 36 metriä 12 sekuntia, oli niin heikko esitys, ettei lentokoneen kehitystä olisi kannattanut sen perusteella jatkaa.
Jos kaikki olisivat persuja eläisimme savupirteissä poltellen päreitä.Oikeastaan kenenkään ihmisen ei tarvitse koskaan elämässään kulkea lentokoneella. Joten kaikki voi vain lopettaa lentämisen. Itse tunnen keski-ikäisiä ihmisiä, jotka eivät ole kertaakaan elämässään kulkenut lentokoneella. Ja sitten ihmisiä joiden mielestä ulkomaan matkailu ylipäätään on turhaa. Ja he ovat oikeassa.
- Anonyymi
On se hienoa kun kuljettaa tonnikaupalla akkuja edestakaisin ympäri maata ihan vaan aatteen vuoksi.
- Anonyymi
Kyllä se iso dieselmoottorikin painaa melkoisesti.
Eikä niitä aatteen vuoksi kuskata, vaan siksi, että energiakustannukset putoavat 20 %:iin dieselin hinnasta. Kun puhutaan rekkaliikenteestä, löpö on iso kustannuserä yrittäjälle.
Lisäksi päästään irti fossiilisesta tuontipolttoaineesta, sen aiheuttamasta CO2 päästöstä ja dieselin hiukkaspäästöistä.
On se kummaa, kun näinkin yksinkertaiset asiat jotuu denialistille selittämään. Missä olit, kun järkeä jaettiin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se iso dieselmoottorikin painaa melkoisesti.
Eikä niitä aatteen vuoksi kuskata, vaan siksi, että energiakustannukset putoavat 20 %:iin dieselin hinnasta. Kun puhutaan rekkaliikenteestä, löpö on iso kustannuserä yrittäjälle.
Lisäksi päästään irti fossiilisesta tuontipolttoaineesta, sen aiheuttamasta CO2 päästöstä ja dieselin hiukkaspäästöistä.
On se kummaa, kun näinkin yksinkertaiset asiat jotuu denialistille selittämään. Missä olit, kun järkeä jaettiin?Alarmisteille jaettiinkin järkeä tyhjällä pipetillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se iso dieselmoottorikin painaa melkoisesti.
Eikä niitä aatteen vuoksi kuskata, vaan siksi, että energiakustannukset putoavat 20 %:iin dieselin hinnasta. Kun puhutaan rekkaliikenteestä, löpö on iso kustannuserä yrittäjälle.
Lisäksi päästään irti fossiilisesta tuontipolttoaineesta, sen aiheuttamasta CO2 päästöstä ja dieselin hiukkaspäästöistä.
On se kummaa, kun näinkin yksinkertaiset asiat jotuu denialistille selittämään. Missä olit, kun järkeä jaettiin?Sähkömoottoritkin painaa vaikka sitä ei punaviherstallari pystykään tajuamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se iso dieselmoottorikin painaa melkoisesti.
Eikä niitä aatteen vuoksi kuskata, vaan siksi, että energiakustannukset putoavat 20 %:iin dieselin hinnasta. Kun puhutaan rekkaliikenteestä, löpö on iso kustannuserä yrittäjälle.
Lisäksi päästään irti fossiilisesta tuontipolttoaineesta, sen aiheuttamasta CO2 päästöstä ja dieselin hiukkaspäästöistä.
On se kummaa, kun näinkin yksinkertaiset asiat jotuu denialistille selittämään. Missä olit, kun järkeä jaettiin?Nuo akut painavat muutaman ison dieselmoottorin verran. Iso dieselmoottori on kevyt verrattuna akkuihin. Joko rekkojen painoja pitää nostaa monella tonnilla tai sitten kuormia kevennetään. Mitään muita vaihtoehtoja ei ole. Ja jos rekkojen painoja nostetaan niin ne tuhoavat tiet.
- Anonyymi
Patteriautot ovat vain välivaihe, koska vetykäyttöiset tulevat vielä valtaamaan markkinat.
Vetyä voi käyttää sellaisenaan pienin muutoksin normaaleissa polttomoottoreissa, turbiineissa ym.
Sähköautoissa taas polttokennoilla voidaan suoraan tuottaa mootorien tarvitsema sähkö jolloin jää turhat akut pois ja samalla suuri määrä painoa.
Eli kyseiset aprillipäivä -nimityyliset Aadolfit ja kilowattitunnit selvästikin jälkijunassa.
https://autotoday.fi/volvo-trucks-on-aloittanut-testit-vetykuorma-autolla/
https://tekniikanmaailma.fi/mercedes-benz-esitteli-vetyrekan-prototyypin-auto-tulee-tuotantoon-viiden-vuoden-paasta/- Anonyymi
Akku ei ole patteri.
Sähköautot tulevat olemaan merkittävä tekijä liikenteessä, vaikka todennäköisesti eivät ainoa ratkaisu. Vetyä hierotaan kyllä sähkön avulla, mutta varsin huonolla hyötysuhteella siihen nähden, että sähköllä ladattaisiin akkua.
Ja mikä onkaan latausasemien kehitys:
"Iltalehti uutisoi huhtikuussa 2022, kuinka ABC-latauksen verkosto kattoi vuoden 2021 lopussa vaivaiset 50 latausasemaa. Kasvu on ollut hurjaa.
Nyt verkosto kattaa jo yli 1 300 latauspistettä ja lisää on tulossa satoja.
– Määrätietoinen maanlaajuisen latausverkoston laajentaminen jatkuu vuoden aikana noin 500 uuden latauspisteen rakentamisella. Niistä noin 250 on suurteholatauspisteitä. "
Ja tässä on kyse pelkästään ABC-ketjun asemista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akku ei ole patteri.
Sähköautot tulevat olemaan merkittävä tekijä liikenteessä, vaikka todennäköisesti eivät ainoa ratkaisu. Vetyä hierotaan kyllä sähkön avulla, mutta varsin huonolla hyötysuhteella siihen nähden, että sähköllä ladattaisiin akkua.
Ja mikä onkaan latausasemien kehitys:
"Iltalehti uutisoi huhtikuussa 2022, kuinka ABC-latauksen verkosto kattoi vuoden 2021 lopussa vaivaiset 50 latausasemaa. Kasvu on ollut hurjaa.
Nyt verkosto kattaa jo yli 1 300 latauspistettä ja lisää on tulossa satoja.
– Määrätietoinen maanlaajuisen latausverkoston laajentaminen jatkuu vuoden aikana noin 500 uuden latauspisteen rakentamisella. Niistä noin 250 on suurteholatauspisteitä. "
Ja tässä on kyse pelkästään ABC-ketjun asemista.Liike-elämässä taitaa olla liikenteen sähköistymiseen vähän kovempi luottamus kuin palstan denialistilla.
- Anonyymi
Kun vielä tietää sen, että AGA:lla vety maksaa 100€/kg, niin totta kai kaikki valveutuneet autoilijat rientävät tankkaamaan vetyä.
- Anonyymi
Unohtakaa tuo vedyn spämmäys. Vety ei tule henkilöäautoihin eikä raskaaseen liikenteseen. Henkilöautoissa akku on paras ratkaisu ja raskaassa liikenteessä ainoa järkevä ratkaisu on synteettiset polttoaineet jotka tehdään vihreällä vedyllä.
- Anonyymi
Kamalasti on kertynyt joutavanpäiväistä lässytystä, mutta kukaan ei ole vastannut itse kysymykseen. Ettekö te perkeleet ymmärrä kirjoitettua tekstiä?
- Anonyymi
Tässä vihdoin oikea vastaus:
Minä sanoin. Ja sanon edelleen.
- Anonyymi
Sanottiinko missään, paljonkon sellua mahtui kyytiin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162158Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842088- 1011387
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101236Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461178Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811163Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173864- 63844
- 60827