Ei mene kohta tesla ja ID kaupaksi? vetytoyotat tulee sanoo Latvala

Anonyymi-ap

https://www.hs.fi/urheilu/art-2000009454201.html

Autonvalmistaja Toyota on esitellyt innokkaasti vetyautoaan ratkaisuksi rallin MM-sarjan tulevaisuudensuunnitelmiin.

Toyotan rallitallin johtaja Jari-Matti Latvala, 37, kuitenkin myöntää Autosport-lehdessä, että vetyauton kehittämiseen menee vielä pari vuotta ennen kuin se voisi olla valmis täysipainoiseen kilpailukäyttöön.

Rallin MM-sarja etsii kiivaasti tulevaisuuden suuntaansa. MM-sarjan seuraavan sukupolven ajokkien pitäisi olla kestävän kehityksen mukaisia ja heijastella sitä, mitä liikenteessä ylipäätään tapahtuu.

33

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      seide sano annmajakka

    • Anonyymi

      Kyllä Pikku-Matin rallin tulevaisuuden pohdinta vaikuttaa oleellisesti maailman siviiliautoiluun ja sen tulevaisuuteen.
      Melkoinen nero tuo meidän ahkera Toyotan omapoika.

    • Anonyymi

      Tuo versio ei ole vetykennoauto, vaan vetypolttomoorillinnen. Mahtaisiko paikallispäästöt mennä EU-2033-direktiivistä läpi, vaikka taitanevat olla melko pieniä.

      Lisäksi vetypolttomoottoriautoissa tarvitaan hyvin suuri tankki, eli eipä ehkä olisi käyttöä "siviilissä" rallin ulkopuolella.

      • Anonyymi

        Samat typen oksidit vedylläkin tulee polttomoottorista. Ainoastaan hiilidioksidi muutuu vedeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samat typen oksidit vedylläkin tulee polttomoottorista. Ainoastaan hiilidioksidi muutuu vedeksi.

        Oikaisu: Hiilidioksidi ei muutu vedeksi, vaan sitä ei synny, koska vedyn palaessa ei polteta hiiltä. Polttomoottorissa saasteena tosin syntyy typenoksideja polttoaineesta riippumatta.


    • Anonyymi

      sen takia eu koittaa kieltää polttomoottorit että vw saa kiinni kehityksessä muut koska onhan se ihan paska firma :D

    • Anonyymi

      Toyotahan laittoi polttokennon, eli vetyauton kehityksen jäihin ja lopetti Mirain valmistuksen.

      • Anonyymi

        Toyota jatkaa tiivisti vetymobiliteetin kehittämistä niin kevyessä kuin raskaassakin liikenteessä.

        "MIRAI fuel cell technology uses hydrogen energy"

        - https://www.toyota.co.jp/fuelcells/en/index.html

        "2023 Toyota Mirai"

        - https://www.caranddriver.com/toyota/mirai

        "Starting in 2023, a dedicated line at Toyota Motor Manufacturing Kentucky (TMMK) will begin assembling integrated dual fuel cell (FC) modules destined for use in hydrogen-powered, heavy-duty commercial trucks. "

        - https://pressroom.toyota.com/toyota-to-assemble-fuel-cell-modules-at-kentucky-plant-in-2023/

        EV ei ole autoteollisuuden valinta.

        Todellinen ongelma on se, että poliitikot ovat valinneet ja pakottaneet autoteollisuudelle teknologian, eli pseudo-ekologisen EV:n ratkaisuksi, vaikka poliitikkojen rooliin ei kuulu sanella tekniikka jolla asetettuihin tavoitteisiin tulisi päästä. Keinot ja innovaatioto tulee jättää alan teollisuudelle.

        Mutta nytpä Saksa ja muutama muu maa saivat 2035-direktiivin hyllytettyä toistaiseksi odottamaan uutta äänestystä, tavoitteenaan saada synteettiset polttoaineet kuvaan mukaan. Hyvä niin, katsellaan miten asia etenee.

        Latvala: "Isona ongelmana vaikuttaa kuitenkin olevan, etteivät autonvalmistajatkaan itsekään tiedä kristallinkirkkaasti, mikä on autoilun tulevaisuuden suunta."

        - https://www.is.fi/ralli/art-2000009451295.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota jatkaa tiivisti vetymobiliteetin kehittämistä niin kevyessä kuin raskaassakin liikenteessä.

        "MIRAI fuel cell technology uses hydrogen energy"

        - https://www.toyota.co.jp/fuelcells/en/index.html

        "2023 Toyota Mirai"

        - https://www.caranddriver.com/toyota/mirai

        "Starting in 2023, a dedicated line at Toyota Motor Manufacturing Kentucky (TMMK) will begin assembling integrated dual fuel cell (FC) modules destined for use in hydrogen-powered, heavy-duty commercial trucks. "

        - https://pressroom.toyota.com/toyota-to-assemble-fuel-cell-modules-at-kentucky-plant-in-2023/

        EV ei ole autoteollisuuden valinta.

        Todellinen ongelma on se, että poliitikot ovat valinneet ja pakottaneet autoteollisuudelle teknologian, eli pseudo-ekologisen EV:n ratkaisuksi, vaikka poliitikkojen rooliin ei kuulu sanella tekniikka jolla asetettuihin tavoitteisiin tulisi päästä. Keinot ja innovaatioto tulee jättää alan teollisuudelle.

        Mutta nytpä Saksa ja muutama muu maa saivat 2035-direktiivin hyllytettyä toistaiseksi odottamaan uutta äänestystä, tavoitteenaan saada synteettiset polttoaineet kuvaan mukaan. Hyvä niin, katsellaan miten asia etenee.

        Latvala: "Isona ongelmana vaikuttaa kuitenkin olevan, etteivät autonvalmistajatkaan itsekään tiedä kristallinkirkkaasti, mikä on autoilun tulevaisuuden suunta."

        - https://www.is.fi/ralli/art-2000009451295.html

        autollah on jumala


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota jatkaa tiivisti vetymobiliteetin kehittämistä niin kevyessä kuin raskaassakin liikenteessä.

        "MIRAI fuel cell technology uses hydrogen energy"

        - https://www.toyota.co.jp/fuelcells/en/index.html

        "2023 Toyota Mirai"

        - https://www.caranddriver.com/toyota/mirai

        "Starting in 2023, a dedicated line at Toyota Motor Manufacturing Kentucky (TMMK) will begin assembling integrated dual fuel cell (FC) modules destined for use in hydrogen-powered, heavy-duty commercial trucks. "

        - https://pressroom.toyota.com/toyota-to-assemble-fuel-cell-modules-at-kentucky-plant-in-2023/

        EV ei ole autoteollisuuden valinta.

        Todellinen ongelma on se, että poliitikot ovat valinneet ja pakottaneet autoteollisuudelle teknologian, eli pseudo-ekologisen EV:n ratkaisuksi, vaikka poliitikkojen rooliin ei kuulu sanella tekniikka jolla asetettuihin tavoitteisiin tulisi päästä. Keinot ja innovaatioto tulee jättää alan teollisuudelle.

        Mutta nytpä Saksa ja muutama muu maa saivat 2035-direktiivin hyllytettyä toistaiseksi odottamaan uutta äänestystä, tavoitteenaan saada synteettiset polttoaineet kuvaan mukaan. Hyvä niin, katsellaan miten asia etenee.

        Latvala: "Isona ongelmana vaikuttaa kuitenkin olevan, etteivät autonvalmistajatkaan itsekään tiedä kristallinkirkkaasti, mikä on autoilun tulevaisuuden suunta."

        - https://www.is.fi/ralli/art-2000009451295.html

        Täyssähkö nimenomaan on autoteollisuuden valinta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyssähkö nimenomaan on autoteollisuuden valinta!

        "Täyssähkö nimenomaan on autoteollisuuden valinta!"

        Mitä tuolla aivottomuudella koetetaan kertoa?


    • Anonyymi

      Ralliautoilu ja siviiliautoilu on aivan eri maailmoja. Koska vety on jo moneen kertaan lytätty siviiliautoilun puolella, niin sitten pitää loistaa jossakin marginaaliryhmässä. ;)

      • Anonyymi

        Rallista hyvät asiat siirtyy siviliin


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Latvala ei ole Toyotan rallitallin johtaja.

      Toyota ei ole tiennyt enää kymmeniin vuosiin mitä tehdä. Kaikenlaista sekoilua vaan on. Konkurssiin menevä firma.

    • Anonyymi

      Mitenköhän tuo vety saadaan luokiteltua viralliseksi kilpailupolttoaineeksi? Käsittääkseni jo bensankin kanssa ollaan hyvin tarkkoja, ettei yhdellä ole terästettyä bensaa käytössään. Usein taitaa olla niin, että kaikille toimitetaan yhtä ja samaa polttoainetta käyttöön.

    • Anonyymi

      Takapakki vetyralliauton kanssa:

      "Maaliskuun 8. päivänä vain sattui käymään niin, että auton vetylinjaan tuli vuoto, ja Corolla-parka hulmahti tietysti tuleen. Kilpa-auton turvajärjestelmät sulkivat vetyvuodon nopeasti ja kuljettaja ehti ulos vahingoittumattomana, mutta Toyotan kilpaosaston mekaanikot eivät ehdi saamaan autoa kuntoon tulevan viikonlopun Suzukan kisoihin."

      "Corolla leimahti tuleen ja tuhkasi Toyotan haaveet vetykäyttöisestä kilpurista
      Toyota on seikkailut vedyn maailmassa muutenkin kuin polttokennoautojen kanssa. Sen tuorein tutkimuskohde tosin otti hiljattain takapakkia."

      https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/26bbdb91-7ca4-408a-bec1-cba67c357755

    • Anonyymi

      ""Täyssähkö nimenomaan on autoteollisuuden valinta!"

      Mitä tuolla aivottomuudella koetetaan kertoa?"

      Sitä että monet autotehtaat ottavat yhä enemmän eri täyssähköautoja tuotantoon kun taas vain melko vähän on autotehtaita jotka viitsii edes vetyautoja kehitellä. Samoin on noussut markkinoille aivan uusia autotehtaita, jotka eivät ole edes koskaan valmistaneet polttomoottoriautoja vaan suoraan aloittivat täyssähköautojen tuottamisella. Kovin vähän on vastaavasti uusia autotehtaita jotka valmistavat pelkkiä vetyautoja. Täyssähköautot ovat nimenomaan autoteollisuuden valinta, koska ne menee kaupaksi. Vetyautoja ei halua ostaa juuri kukaan.

      https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/sahkoautojen-myynnin-ennustetaan-kasvavan-hurjasti/e0f8f0e3-d475-4a6c-b87e-ef7aa05c0b32

      https://vare.fi/sahkoautojen-huippuvuosi-2022/

      • Anonyymi

        "Sitä että monet autotehtaat ottavat yhä enemmän eri täyssähköautoja tuotantoon ..."

        Kyllä, mutta poliittisen pakon sanelemina.

        Suomessakin niiden markkinaosuus on edelleen aivan homeopaattinen ja nykyisellä autojen uusiutumisen ja ostajien budjetti huomioiden, vie ikuisuuden ennen kuin edes 25%:n osuus olisi saavutettavissa.

        Lisäksi, tuo pseudo-ekologinen EV-konsepti on jo pelkän käytön kannalta täysin kelvoton ilman omaa henkilökohtaista latauspaikkaa, jollaista ei kaikille voi edes bykata.

        "- Euroopan komission strategia polttomoottoreiden luopumisesta sähköautojen hyväksi on poliittinen valinta, johon liittyy ympäristöllisiä ja sosiaalisia riskejä, Stellantisin toimitusjohtaja Carlos Tavares sanoi eurooppalaisten sanomalehtien yhteishaastattelussa."

        "Tavares lisäsi, että on olemassa halvempia ja nopeampia tapoja vähentää hiilidioksidipäästöjä kuin siirtyminen sähköautoihin."

        "– Ottaen huomioon nykyiset energiamuodot Euroopassa sähköauton täytyy ajaa 70 000 kilometriä kompensoidakseen ajoakun valmistuksen hiilijalanjälkeä ja kuroakseen umpeen hintaeroa suhteessa pieneen hybridiautoon, joka maksaa puolet sähköautoon nähden, Tavares sanoi Automotive Newsin lainaamien lähteiden mukaan."

        - https://www.is.fi/autot/art-2000008551510.html

        Mutta nyttemmin, jo kalkkiviivoilla olleen "2035" -direktiivin äänestys lykkääntyi Saksan ja muutaman muun maan aloitteesta, joiden tavoitteena on saada synteettiset polttoaineet hyväksytyiksi.

        Saas sitten nähdä milloin ja missä muodossa, millä sisällöllä uusi äänestys toteutuu.

        Mikäli synteettiset saavat hyväksynnän, niin EV-laitteiden markkinaosuuden kasvu riskeeraa entisestäänkin hidastua merkittävästi.

        Tokihan synteettisten teollinen volyymi ja hintojen kohtuullistuminen riskeeasi ottaa oman aikansa.

        "Synteettinen bensiini myyntiin huoltoasemilla Saksassa – päästöt 90 prosenttia pienemmät"

        "Tehdas ilmoittaa sen niin kutsutun well-to-wheel -päästöjen olevan 90 prosenttia alhaisemmat kuin tavallisella fossiilisella polttoaineella ..."

        - https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/32b630b5-f76f-445a-9671-5c7709869038


    • Anonyymi

      Kaks vuotta kun jaksaa ootella nato liittoa, jovain posahtaa?🤯🤯

    • Anonyymi

      "Lisäksi, tuo pseudo-ekologinen EV-konsepti on jo pelkän käytön kannalta täysin kelvoton ilman omaa henkilökohtaista latauspaikkaa, jollaista ei kaikille voi edes bykata."

      Jo pelkästään miljoonaa vetyautoa varten tarvitaan noin 4000 vetytankkausasemaa kaupungeissa sujuvaan tankkaukseen, joten vetyautot aidosti yleistyessään on ihan kelvoton vaihtoehto kun isommissa kaupungeissa ei oikein ole tonttimaata tuhansille vetytankkausasemille ISOILLA TONTEILLA vähintään 100m turvamääräyksineen jos vetytankkausasema sattuu räjähtämään. Sen sijaan sähkölataus saadaan vedettyä jokaiselle parkkipaikalle ja kadun varteen edes hidaslatauksen muodossa jos vain on aitoa tahtoa maksoi mitä maksoi, mutta vetytankkausasemille tulee nopeasti pula tonttimaasta vastaan. Akkutekniikka kehittyy koko ajan ja autoihin tulee nykyistä selvästi pidemmät ajokantamat suhteessa hankintahintaan, niin hidaslatauskin riittää hyvin monelle autoilijalle 2030-luvulla. Sen sijaan vetyautoissa ei ole toistaiseksi selvää uskottavaa suurta kehitystä tapahtunut, jotta ne voisivat lyödä tulevaisuudessa läpi.

      Vetyautoja on kai vain noin 10 mallia, mutta sähköautoja on jo noin 300 erilaista mallia nykyään jo kauan ennen edes 2035 poliittisia kieltoja. Sekin kertoo jo paljon että sähköautoja kannattaa kehitellä.... koska ne menee kaupaksi. Vetyautot eivät mene kaupaksi vaikka niin internetissä VALEHDELLAAN.

      https://ev-database.org/

      https://h2.live/en/fcev/

    • Anonyymi

      "Suomessakin niiden markkinaosuus on edelleen aivan homeopaattinen ja nykyisellä autojen uusiutumisen ja ostajien budjetti huomioiden, vie ikuisuuden ennen kuin edes 25%:n osuus olisi saavutettavissa."

      Ja vetyautoilla tuo 25% saavutetaan yli sadassa vuodessa kun ne ei nytkään meinaa millään mennä kaupaksi? Ja tietysti sivuutit tilastolinkit tuolta ylempää kuinka surkeasti vetyautot menee kaupaksi vaikka aikaa on annettu jo todella monta vuotta monessa ei vetyautoilun maassa.... eikä edelleenkään minkäänlaista läpimurtoa ole tapahtunut vetyautojen osalta. :D

    • Anonyymi

      Odottelen edelleen todisteita että synteettinen polttoaine maksaa ALLE 3e litra tulevina (lähi)vuosina kuluttajalle pumpulla, jotta ihmiset suostuvat sitä ostamaan (EU:n pakottamana). Samoin että se synteettinen polttoaine on aidosti sopivaa NYKYAIKAISIIN moottoreihin eikä aiheuta mitään merkittävää haittaa esim. joidenkin tiivisteiden/metallien/suuttimien syöpymistä. Tarvitaan vielä pitkään kenttäkokeita erilaisissa moottoreissa, jotta voidaan todeta sen olevan täysin sopivaa nykyaikaisiin moottoreihin.

      Jos nyt synteettinen polttoaine maksaa noin 10e litra, niin on vielä pitkä matka vielä sinne tasoon että kuluttajat suostuvat sitä ostamaan eikä vaihda vastalauseena sähköautoihin.

      https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/529e8c04-045a-4ddd-8145-c1decebee239

      • Anonyymi

        "Odottelen edelleen todisteita että synteettinen polttoaine maksaa ALLE 3e litra tulevina (lähi)vuosina kuluttajalle pumpulla, jotta ihmiset suostuvat sitä ostamaan (EU:n pakottamana)."

        Sarjassa EV-propagandistin valmisasenteellisia random-hypoteesejä ja spammaajan odotteluita joilla ei ole minkään asteista painoarvoa.

        Mutta entäpä jos synteettiset polttoaineet saavat EU:n hyväksynnän ja ko. teollisuus lähtee sen seurauksena suureen kasvuun, jolloin teknologian tehostumisen ja volyymien myötä hinnatkin kohtuullistuvat.

        Autoteollisuudella vaikuttaa olevan positiivinen tahtotila synteettisten suhteen ja siksipä saivat lopullisne äänestyksen 2035-direktiivistä tauolle, eli ei ollutkaan edeltä odotetun kaltainen läpihuutojuttu.

        Sitten hieman realismia niistä todellisista pakotteista, eli autoteollisuuden sidosryhmineen pakottaminen pseudo-ekologisiin duracell-autoihin, jossa kaikki yhden ainoan kortin varaan.

        "Poliitikot asettavat sähköautotavoitteita, joita edes autoteollisuus ei pidä mahdollisena"

        - https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/598d05b0-ffec-4334-a137-d8ba2ad65734

        .


    • Anonyymi

      Odottelen edelleen niitä tosielämän TODISTEITA eikä mitään liiba laaba jutustelua, että synteettistä polttoainetta pystytään tuottamaan MILJOONA LITROJA PÄIVÄSSÄ (mistä kaikki valtava määrä VIHREÄÄ sähköä tähän???) ja hinta painuu alle 3e/litra, jotta ihmiset suostuvat sitä tankkaamaan. Toistaiseksi näyttö puuttuu.

    • Anonyymi

      Kuinka paljon EU alueella kulutetaan PÄIVÄSSÄ polttoainetta? Kuinka monta terawattia tarvitaan VIHREÄÄ sähköä PÄIVÄSSÄ, jotta voidaan korvata hyvin pitkälle fossiilinen öljy tehden vihreästä sähköstä synteettistä polttoainetta? Nyt sitä realismia kehiin lukujen valossa...

    • Anonyymi

      Vihreää sähköä ei pidä hukata monimutkaiseen muunnosprosessiin synteettisen polttoaineen valmistamiseen. Vihreästä sähköstä tulee räjähdysmäisesti pulaa vetytalouden ja synteettisten polttoaineiden valmistamisen takia.

      Synteettisen polttoaineen valmistuksessa tarvitaan sähköä useisiin eri vaiheisiin, kuten raaka-aineiden tuotantoon, niiden käsittelyyn ja prosessin käyttövoimana. Tarvittavan sähkömäärän määrä riippuu monesta tekijästä, kuten käytetystä teknologiasta, prosessin koosta ja käytettävän raaka-aineen laadusta.

      Esimerkiksi yleisimmin käytetty synteettisen polttoaineen valmistustapa on Fischer-Tropsch-synteesi, jossa hiilimonoksidia ja vetyä reaktioidaan katalyytin avulla synteettiseksi polttoaineeksi. Tämän prosessin sähkönkulutus voi vaihdella prosessin koosta ja käytetystä teknologiasta riippuen, mutta arvioitu sähkönkulutus on noin 3-4 megawattituntia (MWh) tonnia kohti.

      On myös huomattava, että synteettisen polttoaineen valmistuksessa käytetään yleensä paljon muitakin energialähteitä, kuten höyryä, maakaasua tai biopolttoaineita. Näiden energialähteiden yhteiskäyttö voi vähentää sähkönkulutusta prosessin aikana.

      Yhteenvetona voidaan todeta, että synteettisen polttoaineen valmistuksessa käytetään sähköä, mutta sen määrä riippuu monista tekijöistä ja voi vaihdella suuresti käytetyn teknologian ja raaka-aineen laadun mukaan.

      "Ueckerdt kollegoineen sanookin, että vetypolttoaineiden käyttö olisi parasta rajata aloille, joiden sähköistäminen on erittäin vaikeaa. Tällaisia olisivat esimerkiksi lento- ja laivaliikenne ja jotkut teollisuudenalat, kuten terästeollisuus.

      Tutkijoiden mukaan edellä mainituille aloille tarvitaan vetypohjaisia polttoaineita vuoteen 2050 mennessä, jolloin kaiken toimintamme olisi tarkoitus olla hiilineutraalia. Tavoitteeseen pääseminen vaatii kuitenkin ”valtavia investointeja teknologiaan” ja samaan aikaan kiristyvää veroruuvia fossiilisille polttoaineille.

      ”Vetypohjaiset polttoaineet voivat olla merkittävä puhtaan energian tekijä, mutta kustannukset ja riskit ovat yhtä lailla merkittävät”, Ueckerdt sanoo.

      Analyysissään tutkijat toteavat, että sähkön suora hyödyntäminen autojen liikuttamisessa ja kotien lämmittämisessä on huomattavasti tehokkaampaa. Kodin lämmityskattilassa vetypolttoaineen käyttö vaati valmistusprosesseineen kuudesta neljääntoista kertaa enemmän energiaa kuin sähkötoiminen lämpöpumppu. Autojen maailmassaTÄYSSÄHKÖAUTOLLA pääsee synteettistä vetypolttoainetta käyttävää autoa VIISI KERTAA PIDEMMÄLLE samalla määrällä energiaa."

      .... on siis typeryyttä tuhlata kroonista VIHREÄÄ sähköä synteettisiin polttoaineisiin pitäen samaan aikaan hiilivoimaloita pystyssä!

      https://tekniikanmaailma.fi/tutkijat-varoittavat-vetypohjaisten-synteettisten-polttoaineiden-sudenkuopista-suoraa-sahkoistymista-pitaisi-suosia/

    • Anonyymi

      Vain 5 miljoonaa EU autoista voisi käyttää synteettistä polttoainetta kun autoja olisi noin 287miljoonaa yhteensä. Tämä on noin 2% EU autokannasta.

      "Bensiiniä ja dieseliä kemiallisesti muistuttavien e-polttoaineiden tuotanto on vielä lapsenkengissään siihen aikaan, kun Euroopassa suunnitellaan polttoautojen myynnin asteittaista lopettamista . Vain 5 miljoonaa autoa EU:n ennustetusta 287 miljoonan ajoneuvokannasta voisi toimia täysin synteettisellä polttoaineella vuonna 2035 vihreän ryhmän Transport & Environment (T&E) alan arvioimien volyymien analyysin mukaan. T&E:n mukaan autojen e-polttoaineet ovat öljy-yhtiöille ja moottorinvalmistajille Troijan hevonen, joka viivyttää siirtymistä nollapäästöisiin teknologioihin. Se kehotti EU:n lainsäätäjiä vastustamaan alan painetta sähköisten polttoaineiden porsaanreikien luomiseksi vaiheittaisen käytöstä poistamisen säännöissä.

      T&E sanoi, että teollisuuden suunnitelmat ilmastoneutraalien sähköisten polttoaineiden tuomisesta valtavassa mittakaavassa ovat epärealistisia, koska synteettisten polttoaineiden sertifioivia tuotantolaitoksia ja maailmanlaajuisia standardeja ei ole olemassa. Sähköisten polttoaineiden ottaminen muista maista viivästyisi myös vähemmän kehittyneiden talouksien pyrkimyksiä vähentää hiilidioksidipäästöjä omalla liikenne- ja sähkösektorillaan. "

      Ja ympäristökysymys on myös erittäin kyseenalainen synteettisillä polttoaineilla.

      "T&E sanoi, että teollisuuden suunnitelmat ilmastoneutraalien sähköisten polttoaineiden tuomisesta valtavassa mittakaavassa ovat epärealistisia, koska synteettisten polttoaineiden sertifioivia tuotantolaitoksia ja maailmanlaajuisia standardeja ei ole olemassa. Sähköisten polttoaineiden ottaminen muista maista viivästyisi myös vähemmän kehittyneiden talouksien pyrkimyksiä vähentää hiilidioksidipäästöjä omalla liikenne- ja sähkösektorillaan.

      Yoann Gimbert sanoi: ”Euroopassa autojen sähköiset polttoaineet imevät muun talouden tarvitsemaa uusiutuvaa sähköä. On myös naiivia olettaa, että kehitysmaat, joista osalla ei ole sähköä perustarpeisiinsa, säästäisivät uusiutuvat energiansa e-polttoaineisiin Euroopan autoissa vain moottorinvalmistajien etujen mukaisesti. Euroopassa valmistetut synteettiset polttoaineet tulisi asettaa etusijalle lentokoneissa ja laivoissa, joista suurin osa ei voi käyttää akkuja hiilidioksidin poistamiseen.

      Synteettiset polttoaineet ovat myös PALJON VÄHEMMÄN YMPÄRISTÖYSTÄVÄLLINEN RATKAISU autoille kuin akkukäyttöiset sähköautot. Vuoteen 2030 mennessä sähköauton hiilidioksidipäästöt ovat 53 % vähemmän CO2-päästöjä elinkaarensa aikana kuin e-polttoaineilla toimiva auto, viimeisin elinkaarianalyysi vahvistaa.

      E-polttoaineiden polttaminen autoissa EI MYÖSKÄÄN VÄHENNÄ MYRKYLLISIÄ PÄÄSTÖJÄ yhdestä suurimmista ilmansaastelähteistä. Viime vuonna laboratoriotestit osoittivat, että synteettisiä polttoaineita käyttävä auto pumppaa ulos yhtä paljon myrkyllisiä NOx-päästöjä kuin fossiilisten polttoaineiden polttaminen. Synteettiset polttoaineet ovat myös kalliita tuottaa jonkin aikaa, ja auton ajaminen e-polttoaineella maksaa keskimäärin 10 000 euroa viiden vuoden aikana enemmän kuin akkusähköauton ajaminen. E-polttoaineet tieliikenteessä ovat erittäin tehottomia verrattuna suoraan sähköistykseen: vain 10 prosentin vaihtaminen autoista e-polttoaineisiin ja 10 prosentin vaihtaminen vetyyn lisäisi sähkön kysyntää 36 prosenttia ."

      https://www-transportenvironment-org.translate.goog/discover/only-enough-e-fuels-to-power-2-of-cars-on-the-road-in-2035-analysis/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

    • Anonyymi

      Synteettisissä on valtava potentiaali ja edelleen kehitymisen mahdollisuus, mutta odotellaan mitä EU niiden suhteen sitten lopulta päättää, kun 2035-direktiivin "jo valmiiksi taputeltu" äänestys lykättiin Saksan ja muutaman muun maan vaatimuksesta.

      "Synteettinen bensiini myyntiin huoltoasemilla Saksassa – päästöt 90 prosenttia pienemmät"

      "Tehdas ilmoittaa sen niin kutsutun well-to-wheel -päästöjen olevan 90 prosenttia alhaisemmat kuin tavallisella fossiilisella polttoaineella ..."

      - https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/32b630b5-f76f-445a-9671-5c7709869038

      Sen sijaan pseudo-ekologisen EV-konseptin ei voi odottaa muuttuvan vihreäksi, sillä niitä ympäristöllisesti kestäviä vihreitä akkuja ei valitettavasti ole vielä innovoituina edes horisontin takana.

      "Ekologisen vihreät akut saasteakkujen tilalle, haavetta vain ?"

      - https://keskustelu.suomi24.fi/t/17748655/ekologisen-vihreat-akut-saasteakkujen-tilalle-haavetta-vain-

    • Anonyymi

      On se kumma kun ei labra tutkimuksia haluta uskoa ettei synteettiset polttoaineet ratkaise välttämättä päästöongelmia. Mutta Porchen lausuntojen pohjalta laatimaa uutisartikkelia halutaan uskoa. :D

    • Anonyymi

      Souuuuu

    • Anonyymi

      Äkikseen en näe syytä miksi rallissa haluttaisiin siirtyä vetypolttomootoriin synteettisten sijaan. Jossakin vilahti maininta, että F1 olisi siirtymässä synteettisiin vuonna 2026 (?).

      Luonnollisestikaan synteetisille ei ole vielä ollut kansainvälisiä standardeja kun niille ei ole ollut laillista statustakaan, mutta nyt EU:n päätös tulee muuttamaan asetelman.

      EU:ssa ollan pelkkään EV-politiikaan pakkomielteisesti hirttäytymisen vuoksi ympäristö-etanoita, sillä vielä vuonna 2035 on edelleen polttareita jopa noin 70% autokannasta, eivätkä ne poistu käytöstä tuon avuonna.

      Mikäli EU haluaisi laittaa vauhtia autoilua koskeviin ympäristörattaisiin, niin sen tulisi kannustaa ja tukea ( mm. verotuskohtelulla) mahdollisimman nopaa synteettisten tuotannon kehitystä, jotta niitä olisi kaikkialla saatavilla.

      Tämän jälkeen ja lisäksi sen tulisi kannustaa olemassaolevien polttareiden muutoskatsastusta synteettisille, joka joidenkin artikkeleiden mukaan hoituisi pelkällä softalla. Tuolla liikulla sataisiin paljon ja nopeasti myönteistä ympäristökehitystä aikaan, samalla kun muitakin vaihtoehtoja edelleen innovoitaisiin.

      Oheinen asiallinen ja objektiivinen artikkeli kannattaa lukea kokonaan, sillä kaikki ei todellakaan ole musta-valkoista. Artikkeli on kirjoitettu ennen tuota synteettisten EU-direktiiviä.

      "Voivatko sähköpolttoaineet auttaa ilmastonmuutoksen pysäyttämisessä?"

      Euroopan komissio on ehdottanut, että kaikkien uusien henkilöautojen on oltava sähköisiä vuodesta 2035 lähtien, ja jos ehdotus hyväksytään, sähköpolttoaineiden käyttömahdollisuudet Euroopan teillä olisivat rajalliset.

      "On vain odotettava päätöstä, mutta olisi hyvin riskialtista ja tarpeetonta turvautua vain yhteen teknologiaan Euroopassa.”

      * Blockin keskeisin viesti on asian kiireellisyys. "Euroopalla on ainutlaatuinen tilaisuus kehittää uusi liiketoimintamalli polttoaineteollisuudelle, mutta kaikki riippuu siitä, onnistummeko tekemään liiketoiminnasta houkuttelevaa", hän toteaa.

      "Ainut ratkaisu ilmastoneutraaliuuteen on antaa fossiilisten raaka-aineiden jäädä historiaan. Meidän ei kannata tuhlata aikaa keskustellen siitä, kannattaako vetyyn, sähköön tai muihin ratkaisuihin investoida tai missä ja milloin investoinnit on tehtävä. Investoinnit on tehtävä heti. Nämä rahat eivät mene hukkaan."

      Koko artikkeli:

      - https://www.upm.com/fi/artikkelit/biopolttoaineet/21/voivatko-sahkopolttoaineet-auttaa-ilmastonmuutoksen-pysayttamisessa/

      Initiative: eFuel Alliance

      - https://www.efuel-alliance.eu/initiative

      Odottelen miten autoteollisuus tulee reagoimaan tuohon synteettiset hyväksytyiksi luokittelevaan ja laillistavaan EU-ratkaisuun. Tokihan ne edelleen tulevat jatkamaan tuota speudo-ekologiseen EV:n siirtymäänsä.

      Ainakin petro-kemian teollisuuden olettaisin olevan kiinnostunut laajentamaan jo olemassa olevaa synteettisten polttoaineiden toimintaansa ja niiden kehittämistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1295
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1135
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      53
      828
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      741
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      671
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      659
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe