Eipä ollut sitten helppoa löytää siitäkään tietoa, mikä rasva mihinkin sopii? Itseasiassa tietoa hakemalla tuli tunne, ettei uskalla laittaa mitään rasvaa mihinkään, oli teflonia, tervaa, kuparitahnaa, alumiinitahnaa, litiumpohjaista, vesivaseliinia, loputtomiin erilaisia ja lopulta tietty keskustelua, joka oli pelkkää inttämistä.
Yritän nyt esittää kysymykseni yksinkertaisesti, josko täältä saisi vastauksen? Ei kuitenkaan esim. sellaista, että tavallinen vaseliini käy, kun sitten joutuu kysymään, mitä se tavallinen vaseliini on?
Alumiiniset kammet ja teräksiset polkimien akselit ja keskiölaakerien akselit, mitä ainetta noiden kierteisiin ja nelikantti akselien ja alumiinikampien väliin? Ja esimerkkinä vaikkapa kammen teräksiset kiinnityspultit, niiden kierrehän menee sitten teräkseen, ei eri materiaaliin.
Entä mitähän ainetta sellaisiin paikkoihin, joissa on kumiosiakin lähellä, kumi kun ei kuulu kestävän kaikkia kemikaaleja?
Mihin soveltuu alumiinitahna, mihin kuparitahna?
Saaneeko täältä muuta kuin viisastelua vastaukseksi, mutta onpahan kysytty ainakin.
Kysymys vaseliineista
65
2685
Vastaukset
- Anonyymi
Tavallinen pyöräilijä pärjää aika vähällä. Ketjuihin polkupyörän ketjuihin tarkoitettua öljyä tai vahaa. Ruuvikierteisiin esim. kampien kiristyspultit ja polkimet voi laittaa vähän ketjuöljyä tai vaikka jotain monitoimiainetta kuten crc tai vd40. Laakereihin käytetään polkupyörän laakereihin tarkoitettua vaseliinia. Samaa voi laittaa myös keskiörattaan kierteisiin ja vaikka nelikanttikeskiössä nelikantteihin kampia asennettaessa. Niin sanottuja asennustahnojakin on olemassa mutta niitä ei tavallisessa pyörässä välttämättä tarvita. Kun hankkii tuotteet pyöräliikkeestä tai jonkin yleistarvikeliikkeen pyörätarvikehyllystä niin ei mene pahasti pieleen. Hiilikuituosien asentamiseen on olemassa oma aineensa ja yksi spesiaalitapaus on shimanon takavaihtajan heiluntavaimentajan rasvaus johon on oma aineensa.
Kannattaa tutustua velogin huoltovideoihin. Muistaakseni pyöräkemikaaleista on oma videonsa ja eri huolloissa kerrotaan myös tarvittavat aineet. Kannattaa tutustua. Erilaisia voiteluaineita on yhtä paljon kuin käyttökohteitakin. Jotkut ovat enemmän tai vähemmän "yleiskäyttöisiä" toiset vain tiettyihin tarkoituksiin. Joskus väärä aine väärässä paikassa voi olla suorastaan haitaksi.- Anonyymi
Tiivistetysti. Jatkan avaajana kyselyä.
Siis polkimien kierteisiin (=teräsakseli alumiinikampeen) sopii WD40, samoin kampien kiinnityspultteihin (=teräs/teräs)?
Laakerirasvat ei ole nyt akuutti juttu, mutta laakereihin laakerirasvaa, ketjuun ketjuöljyä ja ketjuöljyäkö voi laittaa sitten nelikanttiakselin (terästä) ja kammen (alumiinia) väliinkin?
Noilla tiedoilla pärjään, ei ole halua ostaa kymmeniä erilaisia aineita.
WD40, ketjuöljyaerosoli, laakerirasvat löytyy kotoa.
Mutta mikä ja millainen on Shimanon takavaihtajan heiluntavaimentaja ja mikä aine siihen sitten on sopiva?
ps. Soveltuuko aseöljy muuten johonkin paikkaan polkupyörässä?
Joskus olen laittanut sitä auton lukkoihin, kun kestää pakkasta, mutta pyörä ei ole kyllä talvella käytössä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiivistetysti. Jatkan avaajana kyselyä.
Siis polkimien kierteisiin (=teräsakseli alumiinikampeen) sopii WD40, samoin kampien kiinnityspultteihin (=teräs/teräs)?
Laakerirasvat ei ole nyt akuutti juttu, mutta laakereihin laakerirasvaa, ketjuun ketjuöljyä ja ketjuöljyäkö voi laittaa sitten nelikanttiakselin (terästä) ja kammen (alumiinia) väliinkin?
Noilla tiedoilla pärjään, ei ole halua ostaa kymmeniä erilaisia aineita.
WD40, ketjuöljyaerosoli, laakerirasvat löytyy kotoa.
Mutta mikä ja millainen on Shimanon takavaihtajan heiluntavaimentaja ja mikä aine siihen sitten on sopiva?
ps. Soveltuuko aseöljy muuten johonkin paikkaan polkupyörässä?
Joskus olen laittanut sitä auton lukkoihin, kun kestää pakkasta, mutta pyörä ei ole kyllä talvella käytössä.Aseöljy on mainio yleisöljy paikkaan kuin paikkaan polkupyörässä, tosin ketjuissa ei kauaa viihdy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiivistetysti. Jatkan avaajana kyselyä.
Siis polkimien kierteisiin (=teräsakseli alumiinikampeen) sopii WD40, samoin kampien kiinnityspultteihin (=teräs/teräs)?
Laakerirasvat ei ole nyt akuutti juttu, mutta laakereihin laakerirasvaa, ketjuun ketjuöljyä ja ketjuöljyäkö voi laittaa sitten nelikanttiakselin (terästä) ja kammen (alumiinia) väliinkin?
Noilla tiedoilla pärjään, ei ole halua ostaa kymmeniä erilaisia aineita.
WD40, ketjuöljyaerosoli, laakerirasvat löytyy kotoa.
Mutta mikä ja millainen on Shimanon takavaihtajan heiluntavaimentaja ja mikä aine siihen sitten on sopiva?
ps. Soveltuuko aseöljy muuten johonkin paikkaan polkupyörässä?
Joskus olen laittanut sitä auton lukkoihin, kun kestää pakkasta, mutta pyörä ei ole kyllä talvella käytössä.Kysymys 1: wd40 sopii kyseiseen käyttöön samoin ketjuöljy.
Kysymys 2: ketjuöljyä voi käyttää mutta vaseliini voi olla ehkä parempi vihtoehto.
Shimanon takavaihtajan heilunnan vaimennin tunnetaan nimellä shadow rd+ ja velogi on tehnyt huoltovideon myös siitä.
https://bike.shimano.com/en-EU/technologies/component/details/shimano-shadow-rd-plus.html
https://www.youtube.com/watch?v=p6E0MQ6k7DU&list=PLsDJucv3JYFVjKQWHUwyPpL4OZPZCwFH1&index=29
Omatoimisen huoltajan kannattaa tutustua velogin videoihin ja muuhunkin netin tarjontaan käyttäen hakukonetta. Esim. shimanolta löytyy asennus ja säätö ohjeet kaikille komponenteille. Korjausoppaita löytyy myös perinteisen kirjan muodossa.
Ps. Aseöljyä voi käyttää kierteissä, vaihtajan nivelissä ja voihan sitä kokeilla vaikka nelikanttikampien kiinnityksessäkin. - Anonyymi
Nelikanttikampiin ei kuulu laittaa rasvaa asennuksessa
- Anonyymi
Mihin jarrukliineri soveltuisi polkupyörässä? Kumiosat ei ehkä kestä sitä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nelikanttikampiin ei kuulu laittaa rasvaa asennuksessa
Velogi laittaa vaseliinia. https://www.youtube.com/watch?v=8b_1DSrteT4
Se joka pyörän alun perin kasaa ei välttämättä ole kiinnostunut siitä saako osat purettua helposti vai ei. Lähtee huomattavasti helpommin irti kun jotakin korroosiota ja hapettumista estävää ainetta käyttää asennuksissa. Sen verran harvoin kampiakin keskivertopyöräilijä irrottaa että jämähtävät aika hyvin vuosien saatossa. Satulaputket on hyvä esimerkki ja säännöllinen aihe täällä kun on jämähtänyt kunnolla. Jos senkin edes kerran vuodessa irrottaisi niin eipä ongelmia juuri olisi varsinkin jos hapettumat vaivautuisi putsaamaan ja laittaisi vaikka huulirasvaa, liukuvoidetta tai jotain. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mihin jarrukliineri soveltuisi polkupyörässä? Kumiosat ei ehkä kestä sitä?
Ketjujen, jarruosien, laakereiden yms. osien puhdistamiseen mistä halutaan rasva pois. Polkupyöriin on myytävänä omaa rasvanpoistoainetta mutta autoihin ja muihin laitteisiin tarkoitettua voi myös käyttää huoletta jos tuoteselosteessa sanotaan että ei vahingoita maalipintaa eikä kumiosia. Kerran huomasin kun kesken huollon piti ottaa uusi purkki käyttöön että tuoksu oli sama. Toinen autotarvikeliikkeestä ostettu ja toinen pyöräliikkeestä. Tuoteselosteesta selvisi että olivat käytännössä samaa tavaraa. Ostopaikasta riippuen hinnassa on isoja eroja. Autojen ja muidenkin kulkimien jarrusta löytyy myös kumia joten en olisi kovin huolissani. Aine on kuitenkin nopeasti haihtuvaa joten sillä on vaikea aiheuttaa suurta vahinkoa. Xyleeni, asetoni ja tinneri taasen saattavat aiheuttaa tuhoa maalille, muovi ja kumiosille jos kyseiset laadut eivät niitä kestä. Ipa on aika turvallinen tuote mutta ei niin tehokas.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ketjujen, jarruosien, laakereiden yms. osien puhdistamiseen mistä halutaan rasva pois. Polkupyöriin on myytävänä omaa rasvanpoistoainetta mutta autoihin ja muihin laitteisiin tarkoitettua voi myös käyttää huoletta jos tuoteselosteessa sanotaan että ei vahingoita maalipintaa eikä kumiosia. Kerran huomasin kun kesken huollon piti ottaa uusi purkki käyttöön että tuoksu oli sama. Toinen autotarvikeliikkeestä ostettu ja toinen pyöräliikkeestä. Tuoteselosteesta selvisi että olivat käytännössä samaa tavaraa. Ostopaikasta riippuen hinnassa on isoja eroja. Autojen ja muidenkin kulkimien jarrusta löytyy myös kumia joten en olisi kovin huolissani. Aine on kuitenkin nopeasti haihtuvaa joten sillä on vaikea aiheuttaa suurta vahinkoa. Xyleeni, asetoni ja tinneri taasen saattavat aiheuttaa tuhoa maalille, muovi ja kumiosille jos kyseiset laadut eivät niitä kestä. Ipa on aika turvallinen tuote mutta ei niin tehokas.
Liuottimien ja rasvojen kanssa lutratessa kannattaa käyttää kertakäyttöhanskoja. Niitä valmistetaan lateksista, vinyylistä ja nitriilistä. Lateksiset ei kestä rasvaa joten ne pitää unohtaa. Itse käytän nitriilihanskoja. Vinyylihanskojakin olen joskus käyttänyt mutta pidän enemmän nitriilihanskojen tuntumasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Velogi laittaa vaseliinia. https://www.youtube.com/watch?v=8b_1DSrteT4
Se joka pyörän alun perin kasaa ei välttämättä ole kiinnostunut siitä saako osat purettua helposti vai ei. Lähtee huomattavasti helpommin irti kun jotakin korroosiota ja hapettumista estävää ainetta käyttää asennuksissa. Sen verran harvoin kampiakin keskivertopyöräilijä irrottaa että jämähtävät aika hyvin vuosien saatossa. Satulaputket on hyvä esimerkki ja säännöllinen aihe täällä kun on jämähtänyt kunnolla. Jos senkin edes kerran vuodessa irrottaisi niin eipä ongelmia juuri olisi varsinkin jos hapettumat vaivautuisi putsaamaan ja laittaisi vaikka huulirasvaa, liukuvoidetta tai jotain.Vaikka Velogi laittaa vaseliinia ei se silti tarkoita että nelikantteihin kuuluisi laittaa vaseliinia.
Itse olen avannut 80-luvun kilpureista kampia eikä niiden irroituksessa tavallista kummempaa. ole.
Akselin rasvaaminen voi ennemminkin johtaa ongelmiin myöhemmin irroitettaessa kampien ollessa liian tiukassa tai rasvan kanssa kiinni vääntäminen saa aikaan alkavan murtuman joka sitten myöhemmin johtaa kammen hajoamiseen mikä ei ole mukava sattuma ajon aikana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka Velogi laittaa vaseliinia ei se silti tarkoita että nelikantteihin kuuluisi laittaa vaseliinia.
Itse olen avannut 80-luvun kilpureista kampia eikä niiden irroituksessa tavallista kummempaa. ole.
Akselin rasvaaminen voi ennemminkin johtaa ongelmiin myöhemmin irroitettaessa kampien ollessa liian tiukassa tai rasvan kanssa kiinni vääntäminen saa aikaan alkavan murtuman joka sitten myöhemmin johtaa kammen hajoamiseen mikä ei ole mukava sattuma ajon aikana.Eri ihmisillä on erilaisia kokemuksia erilaisista asioista. Voi olla mielipiteitä ja kokemuksia suuntaan jos toiseenkin. Sitten on olemassa myös faktoja liittyen vaikkapa fysiikan ja kemian lakeihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka Velogi laittaa vaseliinia ei se silti tarkoita että nelikantteihin kuuluisi laittaa vaseliinia.
Itse olen avannut 80-luvun kilpureista kampia eikä niiden irroituksessa tavallista kummempaa. ole.
Akselin rasvaaminen voi ennemminkin johtaa ongelmiin myöhemmin irroitettaessa kampien ollessa liian tiukassa tai rasvan kanssa kiinni vääntäminen saa aikaan alkavan murtuman joka sitten myöhemmin johtaa kammen hajoamiseen mikä ei ole mukava sattuma ajon aikana.Tuossa toisessa viestissä linkataan Parktoolin sivuille. Firma on tunnettu laatutyökalujen valmistaja, joten tietänevät nämä asiat. Heidän mukaansa ohjainkannattimen molemmat päät (kierteetön systeemi) ovat ainoat paikat, joihin rasvaa ei pidä laittaa asennuksessa.
Eli kyllä nelikantin akselin päähän kannattaa laittaa rasvaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa toisessa viestissä linkataan Parktoolin sivuille. Firma on tunnettu laatutyökalujen valmistaja, joten tietänevät nämä asiat. Heidän mukaansa ohjainkannattimen molemmat päät (kierteetön systeemi) ovat ainoat paikat, joihin rasvaa ei pidä laittaa asennuksessa.
Eli kyllä nelikantin akselin päähän kannattaa laittaa rasvaa.Itse noudattaisin kampien valmiestajien omia ohjeita joiden mukaan ilman rasvaa asennetaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse noudattaisin kampien valmiestajien omia ohjeita joiden mukaan ilman rasvaa asennetaan.
Minkähän kampien mukana sellaisia ohjeita tulee, kun kyse on alumiinikammista nelikantti kiinnityksellä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkähän kampien mukana sellaisia ohjeita tulee, kun kyse on alumiinikammista nelikantti kiinnityksellä?
Varmaan lähes kaikkien myyntipakkauksista ohjeet löytyy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkähän kampien mukana sellaisia ohjeita tulee, kun kyse on alumiinikammista nelikantti kiinnityksellä?
Tuossa ohje youtuben asiantuntevimmalta lähteeltä.
https://youtu.be/yrkqf91H_Zk?t=981 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan lähes kaikkien myyntipakkauksista ohjeet löytyy.
Eli et osannut nimetä yksiäkään sellaisia kampia, joiden ohjeissa sanottaisiin, ettei kiinnityksessä käytetä rasvaa.
Heitit vain ylimalkaisen heiton. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa ohje youtuben asiantuntevimmalta lähteeltä.
https://youtu.be/yrkqf91H_Zk?t=981Ei suju Lontoon murre, joten selittäisitkö, mitä se tuossa sanoo, kun pyyhkii nelikantit puhtaaksi ja mitä siinä kohtaa tehdään ja miksi, kun se hakee kammen asentoa nelikanttiakseliin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei suju Lontoon murre, joten selittäisitkö, mitä se tuossa sanoo, kun pyyhkii nelikantit puhtaaksi ja mitä siinä kohtaa tehdään ja miksi, kun se hakee kammen asentoa nelikanttiakseliin?
Lontoon murteen selityksiä en tiedä, mutta noin periaatteessa viistettyyn nelikanttiakseliin ei saa laittaa öljyä, muutoin kammet asennettaessa painuvat liian syvälle ja voivat haljeta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lontoon murteen selityksiä en tiedä, mutta noin periaatteessa viistettyyn nelikanttiakseliin ei saa laittaa öljyä, muutoin kammet asennettaessa painuvat liian syvälle ja voivat haljeta.
Sinäkään siis et ymmärrä, mitä tuo heppu videolla puhuu? Linkititkö kuitenkin tuon videon?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lontoon murteen selityksiä en tiedä, mutta noin periaatteessa viistettyyn nelikanttiakseliin ei saa laittaa öljyä, muutoin kammet asennettaessa painuvat liian syvälle ja voivat haljeta.
Rasvaa tai ei, liialla kiristyksellä kammet saa halkeamaan, olettaisin näin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinäkään siis et ymmärrä, mitä tuo heppu videolla puhuu? Linkititkö kuitenkin tuon videon?
Linkittäjä ei osannut englantia, mutta osasi silti kertoa näin?
"ohje youtuben asiantuntevimmalta lähteeltä" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinäkään siis et ymmärrä, mitä tuo heppu videolla puhuu? Linkititkö kuitenkin tuon videon?
En katsonut videota.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En katsonut videota.
Sitä ei kysytty. Linkititkö videon, sitä kysyttiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä ei kysytty. Linkititkö videon, sitä kysyttiin.
En linkittänyt, enkä katsonut, ymmärrätkö palsthäirikkö????
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En linkittänyt, enkä katsonut, ymmärrätkö palsthäirikkö????
Kova kuitenkin olet kommentoimaan, vaikka et edes tiedä, mistä on kyse?
Ja vaikka tietäisitkin, itse asiasta sinulla on vain vähintäänkin kyseenalaista tietoa annettavana.
Ihan miten vaan, mutta uskottavuutesi on aika heikko minun mielestäni. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Linkittäjä ei osannut englantia, mutta osasi silti kertoa näin?
"ohje youtuben asiantuntevimmalta lähteeltä"RJ the Bike Guy 452 th katsontakertaa
Velogi 8,5 th katsontakertaa
Luottaisin tässäkohtaa RJ the Bike Guyn neuvoihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
RJ the Bike Guy 452 th katsontakertaa
Velogi 8,5 th katsontakertaa
Luottaisin tässäkohtaa RJ the Bike Guyn neuvoihin.Vielä kun joku luottaisi sinuun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
RJ the Bike Guy 452 th katsontakertaa
Velogi 8,5 th katsontakertaa
Luottaisin tässäkohtaa RJ the Bike Guyn neuvoihin.Tuolla perusteella sitten jos mennään...
"Raamattu on maailman luetuin, laajimmin levitetty, useimmille kielille käännetty ja suurimpina painoksina julkaistu kirja. " - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
RJ the Bike Guy 452 th katsontakertaa
Velogi 8,5 th katsontakertaa
Luottaisin tässäkohtaa RJ the Bike Guyn neuvoihin."Luottaisin tässäkohtaa RJ the Bike Guyn neuvoihin."
Vaikka et edes ymmärrä, mitä se neuvoo etkä ole katsonut etkä linkittänyt videota, josta on kyse? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Luottaisin tässäkohtaa RJ the Bike Guyn neuvoihin."
Vaikka et edes ymmärrä, mitä se neuvoo etkä ole katsonut etkä linkittänyt videota, josta on kyse?Joku RJ the Bike Guy ei ole Jumala, lopeta hullutelusi. Olen käynyt riitävästi kouluja, mutta sinä et. Yksinkertaisesti: rasva vähentää kitkaa ja rasvaa käytetään yleisesti kitkan vähentämiseen. Apinatarhastoko tulit taas palstalle riekkumaan??? Viisteakseli on suunniteltu asennattavaksi sellaisenaan, ilman kitkaa vähentävää rasvaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joku RJ the Bike Guy ei ole Jumala, lopeta hullutelusi. Olen käynyt riitävästi kouluja, mutta sinä et. Yksinkertaisesti: rasva vähentää kitkaa ja rasvaa käytetään yleisesti kitkan vähentämiseen. Apinatarhastoko tulit taas palstalle riekkumaan??? Viisteakseli on suunniteltu asennattavaksi sellaisenaan, ilman kitkaa vähentävää rasvaa.
Rasvan tarkoitus ei tässä ole vähentää kitkaa, vaan estää kiinnijumittuminen. Ettei käy kuten miljoonissa (?) satulatolpissa. Teräksen ja kevytmetallin välillä voi tapahtua kemiallinen reaktio ilman jotain välitahnaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rasvan tarkoitus ei tässä ole vähentää kitkaa, vaan estää kiinnijumittuminen. Ettei käy kuten miljoonissa (?) satulatolpissa. Teräksen ja kevytmetallin välillä voi tapahtua kemiallinen reaktio ilman jotain välitahnaa.
Ei kammet juutu kiinni. Useasta 80-luvun kilpurista olen noita irrottanut ja aukeavat ihan normaalisti vaikka olleet yli 30 vuotta avaamatta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kammet juutu kiinni. Useasta 80-luvun kilpurista olen noita irrottanut ja aukeavat ihan normaalisti vaikka olleet yli 30 vuotta avaamatta.
Oletko itse ne asentanut, mistä tiedät mitä niihin on aikoinaan laitettu?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko itse ne asentanut, mistä tiedät mitä niihin on aikoinaan laitettu?
Uskoisin että tehtaalla asennetaan oikeaoppisesti ilman rasvaa,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskoisin että tehtaalla asennetaan oikeaoppisesti ilman rasvaa,
Mistähän tuota oikeaa oppia saa lukea muualta kuin sinun nettiin kirjoittamista hokemistasi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistähän tuota oikeaa oppia saa lukea muualta kuin sinun nettiin kirjoittamista hokemistasi?
No esim kampien myyntipakkauksen mukana tulevista ohjeista mutta ne on Lontoon murteella eli jos se ei taivu niin jää oppi saamatta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No esim kampien myyntipakkauksen mukana tulevista ohjeista mutta ne on Lontoon murteella eli jos se ei taivu niin jää oppi saamatta
Laitapa jotain linkkiä sellaisiin kampiin tai niiden asennusohjeisiin, joissa kerrotaan rasvan käytöstä jotain. Kai nyt ainakin laadukkaampien kampien valmistajien nettisivuiltakin löytyy asennusohjeita? Linkitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No esim kampien myyntipakkauksen mukana tulevista ohjeista mutta ne on Lontoon murteella eli jos se ei taivu niin jää oppi saamatta
Eipä ole kampien mukana tullut millään kielellä asennusohjeita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä ole kampien mukana tullut millään kielellä asennusohjeita.
Itselle on tullut Shimanon mukana ja netistäkin nuo löytyy jos kiinnostaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itselle on tullut Shimanon mukana ja netistäkin nuo löytyy jos kiinnostaa
No, linkitäpä nyt vaan.
Minulle ei ole tullut Shimanon kampisarjojen mukana ASENNUSOHJEITA koskaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, linkitäpä nyt vaan.
Minulle ei ole tullut Shimanon kampisarjojen mukana ASENNUSOHJEITA koskaan.Kyllä on asennusohjeet paketissa, aivan varmasti
- Anonyymi
Vaseliinia laakereihin. Ei tarvitse olla mikään spesiaalituote, se sama millä teollisuus huoltaa laitteensa ja kuljetusyrittäjä 60 tonnisten akselinnavat käy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaseliinia laakereihin. Ei tarvitse olla mikään spesiaalituote, se sama millä teollisuus huoltaa laitteensa ja kuljetusyrittäjä 60 tonnisten akselinnavat käy.
Nämä yleisvaseliinit konepajoille yms. myydään yleensä aika suurissa päniköissä. Jos yhteen huoltoon tarvitaan vain pieni lusikallinen kerralla niin kannattaa ostaa pienemmässä pakkauksessa jos ei ole tarkoitus huoltaa satoja tai tuhansia pyöriä. Kilohinta pienessä tuubissa on tietysti huikea mutta pienen koon myötä euroja ei kovin paljon mene.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nämä yleisvaseliinit konepajoille yms. myydään yleensä aika suurissa päniköissä. Jos yhteen huoltoon tarvitaan vain pieni lusikallinen kerralla niin kannattaa ostaa pienemmässä pakkauksessa jos ei ole tarkoitus huoltaa satoja tai tuhansia pyöriä. Kilohinta pienessä tuubissa on tietysti huikea mutta pienen koon myötä euroja ei kovin paljon mene.
Saahan näitä perusvaseliineja pienissäkin pakkauksissa. Rasvaprässin patruuna riittää polkupyörän rasvaamiseen ikiajoiksi, eikä maksa juuri mitään, alle kympin korroosinsuojalisäaineistettuna.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskoisin että tehtaalla asennetaan oikeaoppisesti ilman rasvaa,
Uskon asiat ei minua kiinnosta.
- Anonyymi
Öljyän kotimaisen mummikseni kerran viidessä vuodessa samassa yhteydessä, kun pumppaan renkaat. Polkupyörä päivittäin käytössä kesät talvet.
TOKMANNIN yleisöljyllä tai risiiniöljyllä
PS
unohdin viettää fillarin 50 vuotisjuhlat - Anonyymi
Minulla on verstaan tippakannussa auton moottoriöljyä. Sitä laitan fillarissa lähes paikkaan kuin paikkaan. Hyvin on toiminut vuosikymmeniä.
- Anonyymi
Jos toinenen kotimainen kieli sujuu, tuolla on hyvää asiaa aiheesta https://www.parktool.com/en-int/blog/repair-help/the-park-tool-guide-to-bicycle-lubricants-and-compounds
- Anonyymi
Kysyjä etsi oikeaa ainetta kierteisiin erilaisten materiaalien väliin. WD40 ei todellakaan ole oikea aine tuohon, tai joku aseöljy. Ne haihtuvat nopeasti.
Teflon on aika kamala aine ympäristön kannalta, siitä pysyttelisin erossa.- Anonyymi
wd40 suojaa korroosiolta ja se myös voitelee joten sopii tuohonkin tarkoitukseen. Aseöljy ei ole nopeasti haihtuva aine. Kampien ja kanttikeskiön väliin suositeltiin ensisijaisesti vaseliinia.
- Anonyymi
Kumi- ja muoviosiin voi käyttää silikonirasvaa, esim, sähköpyörän moottorin planetaarioon.
Mustaa vaseliinia eli molybdeenisulfidirasvaa ohjainlaakerehin. - Anonyymi
Tummeli sopii aloittajalle !
;-)- Anonyymi
Tuo vastaus sopii sinun kyvyillesi ja tietotasollesi.
Kiitos tuostakin vähästä.
- Anonyymi
Jos ei Tummeli kuulosta hyvältä kierteisiin, niin laita silikonirasvaa.
- Anonyymi
Kammat on helppo irrrottaa eivätkä kammet jumitu, mutta muistettava olla varovainen, niin etteivät kammen kierteet vahinkoidu ulosvetäjää käytettäessä. Ennen ulosvetäjän kiertämistä kampeen, kierteet pitää puhdistaa huolella ja öljytä.
- Anonyymi
Tämäkin ketju on saavuttanut trollauksen tason. Asiallisena kommenttina totean, että paras aine pyörän kuulalaakereihin on säänkestävä, ruostumaton vaseliini kuten CRC Super Adhesive Grease vesivaseliini. Kampien kiinnitys neliöakseliin ei kaipaa mitään voitelua, sillä kampien on tarkoitus pysyä paikallaan nimenomaan kitkan avulla.
- Anonyymi
Joo. Ruostumaton vaseliini on hyvä. Ja kammet pysyy varmasti kiinni, kun kemialliset reaktiot aiheuttaa vielä lisäkitkaa.
- Anonyymi
Siis voitelurasva vähentää kitkaa. Näin ollen jos kiristetaan kampi sekä puhtaasen että rasvaiseen viisteakseliin samalla vääntömomentilla, niin rasvatussa akselissa kampi painuu syvempään kuin puhtaassa akselissa. Eli riski kammen halkeamiseen kasvaa.
- Anonyymi
On se hyvä, että siinä viistetyssä akselissa tulee vastaan ainakin se akselin pää, ettet sitä pidemmälle pääse kiristämään? Onkohan siellä muuten siinä viistetyssä akselissa myös jossain se kohta, jota pidemmälle kammet ei mene ja jota vasten ne on tarkoituskin kiristää?
Kammen kiristyskohta jää akselin päästä hieman loitommalle, jolloin kiristysruuvi kiristää ne?
Rasvan tarkoitus on ainoastaan helpottaa ja varmistaa tulevaa kampien irrotusta.
Jos olet yrittänyt sovitella jotain toisiinsa sopimattomia osia yhteen, olet voinut törmätä monenmoiseen ongelmaan, mutta sen minä ainakin olen oppinut, että tunnistan sinut neuvoinesi jo enkä ainakaan sinun neuvojesi mukaan toimi, ainakin suhtaudun niihin suurella varauksella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On se hyvä, että siinä viistetyssä akselissa tulee vastaan ainakin se akselin pää, ettet sitä pidemmälle pääse kiristämään? Onkohan siellä muuten siinä viistetyssä akselissa myös jossain se kohta, jota pidemmälle kammet ei mene ja jota vasten ne on tarkoituskin kiristää?
Kammen kiristyskohta jää akselin päästä hieman loitommalle, jolloin kiristysruuvi kiristää ne?
Rasvan tarkoitus on ainoastaan helpottaa ja varmistaa tulevaa kampien irrotusta.
Jos olet yrittänyt sovitella jotain toisiinsa sopimattomia osia yhteen, olet voinut törmätä monenmoiseen ongelmaan, mutta sen minä ainakin olen oppinut, että tunnistan sinut neuvoinesi jo enkä ainakaan sinun neuvojesi mukaan toimi, ainakin suhtaudun niihin suurella varauksella.Et ole koskaan nähnytkään nelikanttikeskiötä. OLET PELKKÄ SUUTA SOITTAVA KAKARA.
- Anonyymi
Eli kun kiristetään rasvattuun akseliin, kampi hajoaa mielestäsi, kun se menee muka liian pitkälle?
Eikö siinä nelikanttiakselissa ole siellä viisteen lopussa kohta, jota pidemmälle se kampi ei mene, ellet nyt aivan mahdottomasti sitä ala vääntämään ja yrittämään tunkea kampea sen "stopparinkin" yli, oli rasvaa tai ei?
Siellä akselin ja kammen välissä käytetään rasvaa tai mitä sitten käytetäänkään siksi, ettei se kampi jumittuisi kiinni siihen akseliin ja tietty momentti tarvitaan, ettei kiristys ala löystyä. Löysälle pääsevä (alumiini)kampi menee löysällä ollessaan pilalle ja sen jälkeen sitä ei saa kunnolla kiinni kiinnityspultin kiristämiselläkään, kampi kuluu löysällä ollessaan pilalle.
- Anonyymi
Hyvä nyrkkisääntö on, että valkovaseliini sopii valkoisiin polkupyöriin.
- Anonyymi
Alumiinin ja teräksen väliin laitetaan alumiinitahnaa estämään kiinnileikkautumisen (esim. satulatolpan ja rungon väliin ja polkimien kierteet). Kaikkiin kiinnitettäviin osiin, joita avataan harvoin (kammen pultit ja vastaavat) voidaan käyttää samaa alumiinitahnaa. Keraaminen tahna soveltuu tässä kohtaa myös.
Luin jostakin, ettei pidä käyttää litium pohjaista rasvaa alumiinin ja teräksen liitoskohdassa. Litium aiheuttaa kuulemma kiinnileikkautumista, joka nimenomaan on tarkoitus estää. Samassa yhteydessä mainittiin myös, että kuparitahna alumiinin kanssa ei myöskään ole se paras idea.
WD-40, CRC 5-56 ja vastaavat tuotteet ovat tavallaan rasvanpoistajia, eikä niitä kannata käyttää rasvausmielessä, vaan lähinnä puhdistusmielessä. Ne sisältävät liian vähän rasvaa, ollakseen hyviä rasvausmielessä.
Napoihin ja laakereihin (esim. ohjainlaakeri ja keskiölaakeri) tavallista vaseliinia (esim. TF2 punainen vaseliini). Jotkut käyttävät myös merivaseliinia, vaikka melkoista jähmeää tököttiä onkin.
Hiilikuitu on sitten vielä asia erikseen. Hiilikuituosien kanssa käytetään sitten täysin eri aineita, kuten esim. Fiber Grip tahnaa.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397880Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412039Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251970- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801595Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071050Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50955
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34822